Helmut Vanhaezebrouck: Handbiken vanaf 2010
Vrijdag 1 maart 2018 zal het exact 20 jaar geleden zijn dat ik mijn accident heb gehad.



Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Zoeken in blog


{TITEL_VRIJE_ZONE}

25-06-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk zomer!
Nadat ik in het weekend van 12 en 13 juni nog eens aardig wat kilometers heb gereden (181 en 175), heb ik daarna wegens omstandigheden een goeie week rust moeten inlassen.

Mijn zitvlak lag ondanks de Reskin pleister waar ik nu gebruik van maak, volledig open, met immens veel spasmen in de benen tot gevolg.
Het weer was ook niet echt super, dus was het een ideaal moment om het tijdens die week rust wat te laten helen.
En na die 2 handbike dagen had ik ook wat last van overbelasting aan mijn polsen, ondanks de polsverstevigers die ik altijd aanheb.

Maar gedurende die week voelde ik dat er weer iets op til was met mijn lichaam, en ja hoor, zaterdag zat ik plots met wat koorts, en zondagavond had ik zelfs 39,5°C (iets wat ik nog niet veel heb gehad, aangezien ik in normale omstandigheden maar max. 36°C heb).

Dinsdag 22 juni, was het al veel beter weer dan de week voordien, dus wilde ik graag gaan handbiken.
Maar aangezien ik verre van in orde was (maandagavond nog altijd koorts), had ik tegen 'la mama' gezegd dat ik enkel ging kijken om samen met haar mijn handvatten te voorzien van anti-slip tape voor een betere grip en om mogelijks zonder handschoenen te kunnen rijden, zodat mijn handen ook kunnen meebruinen.

En na 14uur ging ik dan ook langs gaan bij mijne velomaker om mijn banden te blazen, zodat hij op punt stond om tijdens de warme dagen mijn kilometers af te haspelen.
Door het goeie weer (en ook omdat het al meer dan een week geleden was dat ik was gaan handbiken) heb ik mijn voornemen laten varen, en ben ik al van in de voormiddag gaan rijden.

Ik heb mijn ma wel moeten beloven dat ik tegen 15u30 ging thuis zijn, dus heb ik er maar 81 kunnen rijden.
Door de korte afstand heb ik wa meer doorgegeven en had ik een gemiddelde van 26,72 (zonder in het rood te gaan).

Het moet me blijkbaar goed gedaan hebben om te gaan handbiken, want de koorts bleef 's avonds achterwege.
Dus kon ik woensdag opnieuw probleemloos starten.
Er stond iets meer wind en het was ook een stuk warmer dan dinsdag.

Met als gevolg dat de drukkende warmte toch wel wat meer in de kleren kroop en mijn gemiddelde een pak lager lag (24,92).
Ik heb er 170 gedaan, wat toch niet slecht is.
Of het gezond is in die warme omstandigheden, waarschijnlijk niet, maar zolang ik niet doodval is het ok.

Donderdag was het nog wat warmer en ook dan heb ik het niet kunnen laten om er 170 te rijden.
Wel niet geforceerd qua snelheid (24,65), want dit was nu van minder belang.
Intussen ook een mooi kleurke opgedaan.
Enkel mijn polsen zijn nog spierwit door die banden die ik aanheb.

Door dat dorstig weer is het belangrijk om genoeg te drinken (iets wat ik vroeger te weinig deed).
Nu heb ik 2 grote drinkpullen van 1,5 liter water mee met wat Carbo energie bijgevoegd.
En dan ook nog een half literke extran, afgelangd met water.
Eten doe ik nog altijd te weinig, of zelfs niet.
Ik heb een energiereep en een energiegelleke mee, maar die blijven meestal onaangeroerd..

Dus dat is al 3,5kg + mijne rugzak (sondage, zonnecrème, 3 propere T-shirts) die ook nog eens een 3,5kg weegt.
7kg ballast kan al tellen om mee te sleuren als ik ga gaan rijden, maar als ge 7 uur onderweg zijt, moet ge zorgen dat ge op alles voorzien zijt.

Gisteren was ik om 11u25 vertrokken, en aangezien mijn ma pas rond 19u30 ging thuis zijn, moest ik ervoor zorgen dat ik lang genoeg reed.
Thuis gekomen, gegeten en gedoucht en vervolgens mijne nest in om wa tv te kijken.
Maar ik had redelijk warm, dus toch maar eens mijn temperatuur genomen, meer dan 38°C
Blijkbaar iets van ne zonneslag opgelopen.

Direct in korte tijd 2 dafalgans genomen zodat het tegen 's morgens weer in orde ging zijn, maar nee hoor, toen ik opstond was het nog steeds 38°C.
Dus heb ik noodgedwongen een dagje rust ingelast.
Hopelijk kan ik morgen weer handbiken, al zal ik mij dan misschien beperken tot een 150km.
Want in die hitte is het niet echt gezond (ja ik weet het, maar het is sterker dan mezelf).

Na 38 ritten zit ik nu aan 5456km, en het is voorzien om eind juni 6000km te hebben (wat me wel gaat lukken).
Ik heb nog tot en met woensdag en ook volgende week voorspellen ze goed weer.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail *
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)

Archief per dag
  • 24-02-2014
  • 23-02-2013
  • 29-03-2012
  • 08-12-2011
  • 28-06-2011
  • 14-02-2011
  • 09-12-2010
  • 10-09-2010
  • 03-07-2010
  • 25-06-2010
  • 06-06-2010
  • 25-05-2010
  • 17-05-2010
  • 07-05-2010
  • 30-04-2010
  • 28-04-2010


    Mijn situatie waarin ik verzeild ben geraakt door een auto-ongeval.

    Welkom op mijn Blogpagina. Hier ga ik u op de hoogte houden van mijn dagelijkse bezigheden en dan voornamelijk van mijn handbike prestaties. Maar eerst een woordje uitleg wie die persoon juist is waarvan ge straks zijn blogberichten gaat lezen.

    Ik ben dus Helmut Vanhaezebrouck uit Lauwe, een 38 jarige levensgenieter die door een spijtig auto-ongeval op 1 maart 1998 voor het leven verlamd is geraakt.

    Na een zwaar weekend en de combinatie van uitgaan, werken en sporten ben ik op zondagavond rond 23u30 in slaap gesukkeld achter het stuur van mijn wagen en ben ik 4x over kop gegaan ter hoogte van de E17 in Kortrijk en vervolgens ben ik zo’n 30 meter uit de wagen geslingerd geweest. Ze hebben mij dan over gebracht naar het St.-Niklaas hospitaal in Kortrijk, waar ze niet over de nodige middelen beschikten om mijn leven te redden. Dus hebben ze dan besloten om mij naar het UZ Gent te versluizen, waar ik wel meer kans maakte om het te halen.

    Daar heb ik 5 ½ week in het intensive gelegen waarvan 4 weken in een kunstmatige coma (aangezien mijn longen ingeklapt waren en ik dus niet zelfstandig kon ademen). Het is pas na die 4 weken dat ik stabiel genoeg was om een controle te ondergaan in de NMR om te zien welke breuken ik had opgelopen.

    Pas dan hebben ze geconstateerd dat er 2 ruggenwervels gebroken waren ter hoogte van D3/D4 en ik dus definitief verlamd was tot aan borsthoogte. Ze hadden al enigszins een vermoeden, maar zelf hoopt ge toch dat het zo erg niet zal zijn en dat ge na een revalidatie terug zou kunnen beginnen te lopen met krukken. Niets was minder waar toen het verdict viel en ik dus niet anders kon dan het te aanvaarden of mijn hoofd te laten hangen.

    Aangezien ik altijd een positief ingesteld persoon ben geweest, koos ik resoluut voor het eerste. Na die 5 ½ week intensive heb ik nog een week op de longafdeling doorgebracht om vervolgens naar de revalidatie over geheveld te worden om aan mijn herstel te werken. Daar ben ik van halverwege april tot september verbleven en daarna heb ik een operatie van mijn hart laten doorvoeren. Er was namelijk een klep gescheurd door mijn ongeval en tevens had ik ook al van jongsaf aan een gaatje tussen mijn kamers, die ze maar achteraf geconstateerd hebben. Ze hebben een nieuwe klep gestoken, dat gaatje gedicht en bemerkt dat mijn hart door de klap verschoven was tot onder mijn linkeroksel. Iets wat ze blijkbaar nog niet veel zijn tegen gekomen.

    Vervolgens heb ik thuis een zestal weken in mijn bed moeten stil blijven liggen, want mijn borstkas was genaaid dus kon ik onmogelijk trekken op mijn armen. Na die periode ben ik nog voor anderhalve maand terug gegaan naar de revalidatie om aan kracht bij te winnen.

    Eind december 1998 ben ik uit de revalidatie ontslagen geweest en kon ik beginnen aan mijn 2e leven, maar nu in een rolstoel. Aangezien ik al direct over een nieuwe wagen beschikte met gas en rem aan het stuur (kunnen aanschaffen via een grootse benefiet die vele vrienden en sympathisanten van me op poten hadden gezet en waarvoor dank) had ik de vrijheid om te doen en te gaan, wat en waar ik wou.

    Zo duurde het niet al te lang voor ik de smaak van het uitgaan weer te pakken had. Ik ging dan ook elk weekend zwaar uit naar dancings in en rond het Gentse (Temple of ex-Boccaccio, Balmoral,…) en elders in het land (H20, Escape, Catacombes, Insomnia, Diejies,…) Maar in 2006 heb ik na enkele gevaarlijke situaties, waarbij ik wederom in slaap sukkelde achter mijn stuur, toen ik rond 8 à 9 uur ’s morgens naar huis reed, besloten om definitief een punt te zetten achter mijn uitgangsperiode. Het werd te gevaarlijk en ik wilde mijn ouders niet langer nodeloos ongerust maken, nadat ze in 1998 al eens zo’n klap te verwerken kregen.

    Begin 2006 had ik mij een handbike aangeschaft bij Double Performance in Nederland om intensiever te kunnen sporten. Het was een heel grote verbetering in vergelijking met mijn rolstoel + aankoppelwiel waar ik voordien mee reed. Nu kon ik een pak meer kilometers afleggen en tevens grotere snelheden halen. Jaarlijks deed ik dan ook zo’n 10 000km/jaar. Intussen zijn het er al jaarlijks zo’n 12 500km geworden, en rijd ik telkens afstanden tussen de 150 en 210 km met een gemiddelde die varieert tussen de 25 en 27km/u.

    Vanaf nu gaat ge via blogberichten op de hoogte kunnen blijven van hoe ik het er vanaf breng. Mijn leven staat nu hoofdzakelijk in het teken van handbiken (voor een lief of andere bezigheden heb ik geen tijd), want bij goed weer rij ik zo’n 5 à 6x per week en dan ben ik telkens 5 à 8 uur onderweg.

    Echt een boeiend leven heb ik dus niet meer, maar zolang ik kan sporten voel ik mij goed in mijn vel. Als ge vragen of bemerkingen hebt kunt ge altijd een bericht nalaten en dan reageer ik zo spoedig mogelijk.

    Links naar interessante sites
  • Facebook
  • VPS International Merchtem (Krankcycle België)
  • Mijn You Tube Kanaal
  • Body&FitShop (Fitness Supplementen)
  • Sporta To Walk Again center
  • Schwalbe banden (Handbike Banden)
  • Kruidenoase Kortrijk (Fitness Supplementen)
  • Double Performance Gouda (Wolturnus Handbike uit 2006)
  • Netlog profiel (die ik wel niet meer gebruik)
  • Cycli Imola (Carl Vanhoenacker: mijne handbike hersteller)

     Rit Datum
    Aantal km's
    Duur
     Gemidd.  Totaal aantal
    1.
    Wo 17/03
    101
    4u23
    23,04
    101
     2. Ma 22/03
    80,1
     3u28 23,11
    181,1
    3.
    Wo 24/03
    110,1
    4u41
    23,51
    291,2
     4. Do 25/03
    110,1
    4u44
    23,26
    401,3
    5.
    Za 27/03
    110,3
    4u33
    24,24
    511,4
    6.
    Ma 5/04
    110
    4u42
    23,40
    621,4
    7.
    Di 6/04
    125
    5u23
     23,22 736,4
    8.
    Vr 8/04
    108,5
     4u24  24,66  844,9
    9.
    Za 9/04
    104,6
    4u20
     24,14 949,5
     10. Zo 10/04
    110,3
    4u46
    23,14
    1059,8
    11.
    Di 12/04
    40,6
    1u42
    23,88
    1100,4
     12. Za 24/04
    120,6
    4u48
    25,13
    1221
    13.
    Zo 25/04
    117,2
    4u42
     24,94 1338,2
     14. Di 27/04
    130
    5u04
    25,66
    1468,2
     15.  Wo 28/04
     120,3 4u51
    24,8
    1588,5
    *16.
    Do 29/04
    150,8
    6u
     25,13 1739,3
     17 Di 4/05
    92,5
    4u01
    23,03
    1831,8
    18
    Wo 5/05
    150,2
    6u46
    22,2
    1982
     19. Do 6/05
    160,1
    7u03
    22,71
    2142,1
    20.
    Ma 10/05
    185,5
    7u42
    24,09
    2327,6
    21.
    Vr 14/05
    160,6
    6u33
    24,52
    2488,2
    22.
    Za 15/05
    170,3
    7u04
    24,1
    2658,5
    23.
    Zo 16/05
    200,2
    8u27
    23,69
    2858,7
    24.
    Wo  19/05
    185,4
    7u18
    25,4
    3044,1
    25.
    Do 20/05
    165,3
    6u35
    25,11
    3209,4
     26. Vr 21/05
    200,8
    8u20
    24,1
    3410,2
    27.
    Za 22/05
    185
    7u37
    24,29
    3595,2
    28.
    Zo 23/05
    210,2
    8u13
    25,58
    3805,4
    29.
    Ma 24/05
    186,2
    7u25
    25,11
    3991,6
    30.
    Vr 28/05
    167
    6u37
    25,24
    4158,6
    31.
    Do  3/06
    167,1
    6u37
    25,25
    4325,7
    32.
    Vr 4/06
    201
    8u13
    24,46
    4526,7
    33.
    Za 5/06
    150,3
    5u59
    25,12
    4677
    34.
    Za 12/06
    181,4
    7u13
    25,14
    4858,4
    35.
    Zo 13/06
    175,3
    7u14
    24,24
    5033,7
    36.
    Di 22/06
    81,5
    3u03
    26,72
    5115,2
    37.
    Wo 23/06
    170,3
    6u50
    24,92
    5285,5
     38. Do 24/06
    170,5
    6u55
    24,65
    5456
    39.
    Di 29/06
    150,7
    6u08
    24,57
    5606,7
    40.
    Wo 30/06
    149
    6u06
    24,43
    5755,7
    41.
    Do 1/07
    151,6
    6u14
    24,32
    5907,3
    42.
    Vr 2/07
    101,4
    4u14
    24
    6008,7
    43.
    Zo 4/07
    190,4
    7u38
    24,94
    6199,1
    44.
    Wo 7/07
    121,2
    4u49
    25,16
    6320,3
    45.
    Vr 9/07
    100,5
    3u58
    25,34
    6420,8
    46.
    Za 24/07
    122,4
    4u58
    24,64
    6543,2
    47.
    Vr 6/08
    120
    4u58
    24,16
    6663,2
    48.
    Zo 8/08
    125,3
    5u06
    24,57
    6788,5
    49.
    Ma 9/08
     125,3 5u12
    24,1
    6913,8
    50.
    Vr 20/08
     135 5u31
    24,47
    7048,8
    51.
    Za 21/08
     125,4 5u18
    23,66
    7174,2
    52.
    Wo 31/08
    120,3
    4u55
    24,47
    7294,5
    53.
    Vr 3/09
    85,2
    3u13
    26,5
    7379,7
    54.
    Za 4/09
    125,3
    4u56
    25,4
    7505
    55.
    Zo 5/09
    125,5
    4u44
    26,51
    7630,5
    56.
    Ma 6/09
    125,2
    4u55
    25,46
    7755,7
    57.
    Za 11/09
    129,2
    4u54
    26,37
     7884,9
     58. Ma 13/09
    133,6
    5u02
    26,54
    8018,5
    59.
    Di 14/09
    118
    4u46
    24,76
    8136,5
    60.
    Wo 15/09
    133,4
    5u25
    24,63
    8269,9
    61.
    Vr 17/09
    135,4
    5u14
    25,87
    8405,3
    62.
    Za 18/09
    135,4
    5u16
    25,71
    8540,7
    63.
    Di 21/09
    150,5
    5u38
    26,71
    8691,2
    64.
    Wo 22/09
    150
     5u47 25,94
    8841,2
    65.
    Do 23/09
    71,5
    2u40
    26,81
    8912,7
    66.
    Ma 27/09
    140
    5u23
    26
    9052,7
    67.
    Wo 29/09
    128,5
    5u
    25,7
    9181,2
    68.
    Vr 1/10
    150,7
    5u51
    25,76
    9331,9
    69.
    Zo 3/10
    150,5
    5u40
    26,56
    9482,4
    70.
    Di 5/10
    160,9
     6u01 26,74
    9643,3
    71.
    Do 7/10
    150
    5u43
    26,24
    9793,3
    72.
    Vr 8/10
    150,3
    5u44
    26,22
    9943,6
    73.
    Za 9/10
    150,3
    5u37
    26,76
    10093,9
    74.
    Zo 10/10
    118
    4u26
    26,62
    10211,9
    75.
    Wo 13/10
    150,1
    5u46
    26,03
    10362
    76.
    Do 14/10
    130,6
    5u09
    25,36
    10492,6
    77.
    Zo 17/10
    136
    5u18
    25,66
    10628,9
     78. Ma 18/10
    120,5
    4u50
    24,93
    10749,4
    79.
    Do 21/10
    143,8
     5u49 24,72
    10893,2
    80.
    Vr 22/10
    82
    3u17
    24,97
    10975,2
    81.
    Ma 25/10
    110,3
    4u33
    24,24
    11085,5
    82.
    Di 26/10
    120,3
    5u11
    23,21
    11205,8
    83.
    Do 28/10
    95,7
    3u53
    24,64
    11301,5
    84.
    Vr 29/10
    150,2
    6u04
    24,76
    11451,7
    85.
    Ma 1/11
    82
    3u08
    26,17
    11533,7
    °86.
    Wo 3/11
    150
    4u35
    32,73
    11683,7
    87.
    Vr 5/11
    150
    4u39
    32,25
    11833,7
    88.
    Zo 7/11
    150
    4u24
    34,09
    11983,7
    89.
    Ma 15/11
    120
    4u02
     29,75 12103,7
    90. Di 16/11
    120
    3u40
    32,73
    12223,7
     91. Do 18/11
    130
    3u51
    33,77
    12353,7
     92. Vr 19/11
    163
    4u18
    37,91
    12516,7
    93.
    Zo 21/11
    120
    3u36
    33,33
    12636,7
    94.
    Ma 22/11
    120
    3u18
    36,36
    12756,7
    95.
    Di 23/11
    120
    3u17
    36,55
    12876,7
               
               
               
               












    {TITEL_VRIJE_ZONE}


    Laatste commentaren
  • Re (Helmut Vanhaezebrouck)
        op Mijn handbike zesdaagse: 1133km in 45u28
  • kontfoto (Frank Van Linden)
        op Mijn handbike zesdaagse: 1133km in 45u28


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs