Za 1 maart 2014, is het exact 16 jaar na m'n auto-accident
Naar aanleiding van mn 16e verjaardag op za 1 maart 2014(sinds mn accident op 1 maart 98), ben ik hier nog eens met een update van mn huidige situatie.
Nadat ik in juni vorig jaar na 2 ½ jaar opnieuw ben beginnen handbiken, is de kracht in mn armen er geleidelijk aan op vooruit gegaan.
Maar halverwege oktober heb ik het dan voor bekeken gehouden om nog buiten te handbiken, omdat het op de weg veel te smerig lag, en het onder te carport (op mn rollen) veel te winderig was.
Ergens halverwege november kreeg ik dan de dinsdagavond via facebook, een bericht van iemand die ook met een handbike rijdt, dat hij naar VPS International in Merchtem was geweest om daar ter plaatse de Krankcycle uit te testen.
Dat is een fitnesstoestel om zowel aan cardio als aan krachttraining voor het bovenlichaam te werken.
Ik kende dat toestel al via internet van in 2009 en toen had ik al op het punt gestaan om er mij één aan te schaffen.
Maar doordat ze enkel te verkrijgen waren via Nederland heb ik het dan nog uitgesteld.
Eind 2010 (na 13.000km handbiken tijdens het jaar), begon ik dan te sukkelen met de gezondheid, waardoor het er toen ook niet meer van gekomen is om zon toestel te kopen.
Nu was er dus die handbiker uit Wevelgem, die me liet weten dat hij er één had aangeschaft via die leverancier voor België.
En toen ik ook hoorde wat de prijs maar meer was (kwam van 2800 naar minder dan 2000 nu), was ik direct verkocht om er mij ook één aan te schaffen, om zo de wintermaanden te overbruggen.
Diezelfde avond nog voorgelegd aan la mama, dat ik er nu toch één ging kopen, en de dag erna een bericht gestuurd naar die firma dat ik eraan dacht om mij ook één aan te schaffen.
Mijn bericht was nog maar verzonden, of ik kreeg al telefoon van die firma, met de vraag of ik twee dagen later thuis was, omdat ze het dan gelijktijdig gingen leveren met de Krankcycle van die persoon uit Wevelgem.
Dus heb ik maar ja gezegd, terwijl ik s morgens nog tegen mn ma had gezegd dat ik hem maar binnen een drietal weken ging aanschaffen, wanneer mn broer (die in een bank werkt) terug was van reis.
Het was dus iets vroeger dan gepland.
Het probleem was nu wel dat ik moest ruimte maken in mn kamer om dat toestel te kunnen zetten.
Dus moest ik in die 2 dagen nog dringend op zoek naar iemand die mijn zonnebankhemel moest hebben, en die ook tegen donderdagavond kon komen halen.
Tijdens die twee dagen was het wat hectisch, maar uiteindelijk is alles in z'n plooi gevallen en stond mn toestel waar het moest staan, in mn kamer naast het vensterraam, met zicht op mn TV (jammer genoeg niet met zicht op zee).
Intussen heb ik sinds 19 november al elke dag 2x een uur getraind op mn nieuw speelgoed.
En achteraf oefende ik dan nog met de halters.
Maar de 11e februari heb ik een rustpauze moeten inlassen omdat ik met een verrekking van een borst- en rugspier sukkelde.
Twee weken rust was absoluut nodig want ik kon zelfs met moeite mn transfers uitvoeren van en naar mn bed of stoel.
Nu hoop ik dat het weer crescendo gaat en dat ik verder kan opbouwen op de Krankcycle, om dan uiteindelijk ergens in maart weer op de baan te gaan handbiken.
Voor mij moet het ook aangenaam rijden zijn bij een behoorlijke temperatuur, want ik heb geen zin om 4 à 5u te rijden, waarbij ik op het einde weer kou vat.
Sinds begin januari rij ik nu (na meer dan 3 jaar) opnieuw zelf met de wagen.
In het begin deed het wel wat raar (vooral de veranderde verkeerssituaties her en der in vergelijking met drie jaar geleden), maar het geeft me toch weer wat meer vrijheid.
Nu nog mn benen goed krijgen en ik kan er weer invliegen :p
Ik zal dus al eens wat meer buiten kunnen of ergens naartoe trekken, al is uitgaan niet echt meer aan mij besteed.
Die tijd heb ik ruimschoots meegemaakt door van mn 15e tot mn 31e zwaar uit te gaan.
Maar mn voornaamste bezigheid zal toch het handbiken zijn.
Ik hoop dan ook van op zn minst ne keer of drie à vier te week mn 100km te rijden.
En met de training op de Krankcycle zou het toch iets beter moeten gaan om de kilometers af te haspelen.
Eind april heb ik dan een afspraak in het UZ Gent, bij professor Everaert voor nog een operatie die ik eind oktober, begin november wil laten uitvoeren.
Door de armbreuk begin 2011 en de vele operaties erna, kon ik zelf niet meer sonderen (plassen via een sonde), en dus zit ik sinds die tijd met een vaste verblijfsonde, die elke 5 weken vernieuwd wordt.
En daaraan is dan een urinezak bevestigd om alles op te vangen (anders stroomt het op de grond).
Maar ik ben het beu om die zak overal te moeten meesleuren, bij gelijk welke transfer ik maak.
Dus staat mn besluit vast om dan in het najaar een blaasvergroting te laten uitvoeren.
Aangezien Gent hoger aangeschreven staat dan Kortrijk voor die bepaalde operatie, is het vanzelfsprekend dat ik zon belangrijke operatie door de best mogelijke persoon laat doen.
En ik ken ook enkele rolstoelgebruikers die het vorig jaar al hebben laten doen en zeer tevreden zijn met het resultaat.
Volgens hetgeen ik vernomen heb, zou ik er wel een viertal weken moeten blijven.
Maar ja, als het goed gedaan is zal het ook niet op die 4 weken aankomen.
Als dat dan ook in orde is, heb ik dan alleen nog die doorligwonde op mn rechter achterbil, die na meer dan 3 jaar nog steeds niet wil dichtgroeien.
Het verslechterd ook wel niet, maar er blijft wel elke dag wondvocht uitlopen, waardoor de verpleegster nog elke dag moet komen om het verband te verversen.
Nog een geluk dat ik dat vroeger niet had, toen ik nog uitging tot 8u, anders ging ik in het weekend nooit tijdig thuis zijn voor de verpleging :p
Nu het dus mn 16e verjaardag is na mn autoaccident ben ik eindelijk oud genoeg om bier te drinken, en seks te hebben.
Ik denk (ik ben er zelfs zeker van) dat de kans een pak groter is dat ik eerder ga bier drinken, dan dat ik seks ga hebben.
Zeker nu, aangezien ik nog tot de operatie met die verblijfsonde zit :p
In bijlage ziet u mn Krankcycle toestel waar ik gans de winter op getraind heb.
Op mn You Tube pagina http://www.youtube.com/my_videos?o=U staan er ook enkele filmpjes van mn Krankcycle training na elke maand. Door die blessure heb ik wel geen gemaakt van mn derde maand.
Mijn situatie waarin ik verzeild ben geraakt door een auto-ongeval.
Welkom op mijn Blogpagina. Hier ga ik u op de hoogte houden van mijn dagelijkse bezigheden en dan voornamelijk van mijn handbike prestaties. Maar eerst een woordje uitleg wie die persoon juist is waarvan ge straks zijn blogberichten gaat lezen.
Ik ben dus Helmut Vanhaezebrouck uit Lauwe, een 38 jarige levensgenieter die door een spijtig auto-ongeval op 1 maart 1998 voor het leven verlamd is geraakt.
Na een zwaar weekend en de combinatie van uitgaan, werken en sporten ben ik op zondagavond rond 23u30 in slaap gesukkeld achter het stuur van mijn wagen en ben ik 4x over kop gegaan ter hoogte van de E17 in Kortrijk en vervolgens ben ik zo’n 30 meter uit de wagen geslingerd geweest. Ze hebben mij dan over gebracht naar het St.-Niklaas hospitaal in Kortrijk, waar ze niet over de nodige middelen beschikten om mijn leven te redden. Dus hebben ze dan besloten om mij naar het UZ Gent te versluizen, waar ik wel meer kans maakte om het te halen.
Daar heb ik 5 ½ week in het intensive gelegen waarvan 4 weken in een kunstmatige coma (aangezien mijn longen ingeklapt waren en ik dus niet zelfstandig kon ademen). Het is pas na die 4 weken dat ik stabiel genoeg was om een controle te ondergaan in de NMR om te zien welke breuken ik had opgelopen.
Pas dan hebben ze geconstateerd dat er 2 ruggenwervels gebroken waren ter hoogte van D3/D4 en ik dus definitief verlamd was tot aan borsthoogte. Ze hadden al enigszins een vermoeden, maar zelf hoopt ge toch dat het zo erg niet zal zijn en dat ge na een revalidatie terug zou kunnen beginnen te lopen met krukken.
Niets was minder waar toen het verdict viel en ik dus niet anders kon dan het te aanvaarden of mijn hoofd te laten hangen.
Aangezien ik altijd een positief ingesteld persoon ben geweest, koos ik resoluut voor het eerste. Na die 5 ½ week intensive heb ik nog een week op de longafdeling doorgebracht om vervolgens naar de revalidatie over geheveld te worden om aan mijn herstel te werken. Daar ben ik van halverwege april tot september verbleven en daarna heb ik een operatie van mijn hart laten doorvoeren. Er was namelijk een klep gescheurd door mijn ongeval en tevens had ik ook al van jongsaf aan een gaatje tussen mijn kamers, die ze maar achteraf geconstateerd hebben. Ze hebben een nieuwe klep gestoken, dat gaatje gedicht en bemerkt dat mijn hart door de klap verschoven was tot onder mijn linkeroksel. Iets wat ze blijkbaar nog niet veel zijn tegen gekomen.
Vervolgens heb ik thuis een zestal weken in mijn bed moeten stil blijven liggen, want mijn borstkas was genaaid dus kon ik onmogelijk trekken op mijn armen. Na die periode ben ik nog voor anderhalve maand terug gegaan naar de revalidatie om aan kracht bij te winnen.
Eind december 1998 ben ik uit de revalidatie ontslagen geweest en kon ik beginnen aan mijn 2e leven, maar nu in een rolstoel.
Aangezien ik al direct over een nieuwe wagen beschikte met gas en rem aan het stuur (kunnen aanschaffen via een grootse benefiet die vele vrienden en sympathisanten van me op poten hadden gezet en waarvoor dank) had ik de vrijheid om te doen en te gaan, wat en waar ik wou.
Zo duurde het niet al te lang voor ik de smaak van het uitgaan weer te pakken had. Ik ging dan ook elk weekend zwaar uit naar dancings in en rond het Gentse (Temple of ex-Boccaccio, Balmoral,…) en elders in het land (H20, Escape, Catacombes, Insomnia, Diejies,…)
Maar in 2006 heb ik na enkele gevaarlijke situaties, waarbij ik wederom in slaap sukkelde achter mijn stuur, toen ik rond 8 à 9 uur ’s morgens naar huis reed, besloten om definitief een punt te zetten achter mijn uitgangsperiode. Het werd te gevaarlijk en ik wilde mijn ouders niet langer nodeloos ongerust maken, nadat ze in 1998 al eens zo’n klap te verwerken kregen.
Begin 2006 had ik mij een handbike aangeschaft bij Double Performance in Nederland om intensiever te kunnen sporten. Het was een heel grote verbetering in vergelijking met mijn rolstoel + aankoppelwiel waar ik voordien mee reed. Nu kon ik een pak meer kilometers afleggen en tevens grotere snelheden halen. Jaarlijks deed ik dan ook zo’n 10 000km/jaar. Intussen zijn het er al jaarlijks zo’n 12 500km geworden, en rijd ik telkens afstanden tussen de 150 en 210 km met een gemiddelde die varieert tussen de 25 en 27km/u.
Vanaf nu gaat ge via blogberichten op de hoogte kunnen blijven van hoe ik het er vanaf breng. Mijn leven staat nu hoofdzakelijk in het teken van handbiken (voor een lief of andere bezigheden heb ik geen tijd), want bij goed weer rij ik zo’n 5 à 6x per week en dan ben ik telkens 5 à 8 uur onderweg.
Echt een boeiend leven heb ik dus niet meer, maar zolang ik kan sporten voel ik mij goed in mijn vel.
Als ge vragen of bemerkingen hebt kunt ge altijd een bericht nalaten en dan reageer ik zo spoedig mogelijk.