Inhoud blog
  • dankuwel
  • een weekje 'o jun gwei'
  • week 24 : pingyao - peking
  • zhouzhi - huozhou
  • lanzhou - baoji
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    helder fietst naar peking

    22-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.yuanshanzi - lanzhou
    zaterdag 19/7 yuanshanzi

    het gaat vlot vooruit deze ochtend , passeer door de stad jiuquan , groter dan jiayuquan , die indruk maakt door de grote lanen en gebouwen , of is dat omdat ik al zolang geen grote stad meer gezien heb ?

    even voorbij qingshui stopt een auto en de inzittenden maken fotos van me , dat is de 2de keer vandaag , en het is al eerder gebeurd dat mensen stoppen om een foto te nemen en dan weer verder rijden of dat vanuit rijdende auto doen , een raar gevoel : je foto hebben in het vakantie-album 2008 van totaal onbekende mensen

    overnachting in chinees hotel , in de loop van de avond komen nog een aantal loonwerkers toe , ze parkeren er hun kleine pikdorsers op de binnenkoer van het hotel , de baas van het hotel komt ook nog eens gedag zeggen , om uit te maken waar ik eigenlijk vandaan kom , waarheen ik rij en om de fiets te bekijken , als zijn nieuwsgierigheid is voldaan vertrekt hij weer ,


    zondag 20/7 zhangye

    's ochtends samen met de loonwerkers op en vertrekken , ik op de fiets , zij op hun pikdorsers , het is oogsttijd en dat valt te merken aan het verkeer , de weg is mooi , bergaf en afwisselend open landschap en veel boom-omzoomde wegen , aangenaam om door te fietsen ,

    's middags aankomst in Linze , ga daar iets eten maar restaurant heeft rijst nog noedels , zit in een 'hotpot'-restaurant iets zoals fondue , bestel er toch , de dienster doet haar best wat engels te spreken en we komen er uit , na de maaltijd vraagt ze of ik nog iets wil , noedels bijvoorbeeld , ik begrijp het het , zoiets hadden ze daarnet toch niet ?  , de uitleg is simpel , ze willen er wel om gaan en klaarmaken voor me , ik bedank voor de moeite want heb genoeg gegeten , als ik dan betaal geef ik enkele yuan fooi , ze begrijpt niet wat ik bedoel , gaat ze ermee naar de kassa maar komt even snel weer terug , 'we hebben dit niet nodig' zegt ze , en ze geeft de enkele yuan terug


    maandag 21/7 shandan

    het wordt steeds drukker op de wegen , maar ze bollen goed , de eerste 40 km verlopen probleemloos maar daarna is het plots gedaan , het beste is er precies van af en de benen weigeren nog dienst , het doel van vandaag yongchang wordt niet bereikt , dus wordt het shandan , ik stop er eerst om te eten en vraag dan naar hotel , dat is er dus is de keuze om te blijven snel gemaakt , rust eerst wat uit en de benen voelen direct beter ( als ze niet moeten werken he ! ) , heb er goede hoop op dat het morgen beter gaat ,


    dinsdag 22/7 yongchang

    van dat goed gevoel gisteren valt niet direct iets te merken , de weg gaat lichtjes omhoog , volg verder de 312 maar die gaat over in een oprit voor de snelweg , dus alternatief te zoeken , er loopt nog een weg de stad uit en daar vind ik een oude mijlpaal met de aanduiding '312' dus denk ik weer goed te zitten , de weg verslechtert echter zienderogen tot er enkel een zandweg overblijft die tenslotte gewoonweg eindigt , links van me loopt de snelweg en rechts rijden in de verte auto's over een gewone weg , in die richting een paadje gevolgd , een droge rivierbedding over en tenslotte regelrecht door de muur gereden waarin hier op verschillende plekken een gat is gemaakt , kom uiteindelijk terug op een asfaltweg en me orienterend op de snelweg rij ik verder , uiteindelijk kom ik weer op een weg parallel aan de snelweg , na de lichte klim van deze morgen zit ik nu op het plateau van de waterscheiding , hier is het continu licht op en neer tot de afdaling aan de andere kant van het plateau wordt ingezet , met het uitzicht dat ik op deze plek heb is het duidelijk dat dit de enig correcte weg kan zijn , de 312 is dus onderbroken maar geen enkele melding daarvan langs de weg , ofwel heb ik iets niet gezien ? uiteindelijk zie ik een aanduiding naar yongchang , ik zit goed en dat is het voornaamste ,

    uit eten in yongchang , in het lege restaurant komen nog 2 gasten binnen , duidelijk geen chinezen , ze komen uit de caraiben en werken hier aan de gaspijpleiding , die werken ben ik vandaag gepasseerd (en ook al eerder veel meer naar het westen) , zij hadden me niet gezien maar anderen wel dus waren ze niet verrast me te zien en wisten ze wat ik er deed , ze zijn er zelf nog niet lang maar hebben ondertussen wel het menu van het hotel laten vertalen en daar maak ik ook dankbaar gebruik van


    woensdag 23/7 huangyangzhen

    mooi weer , aangenaam terrein , een bekend fenomeen duikt weer op , de weg is geblokkeerd , deze maal voor het inrijden van wuwei , gewoon een hoop stenen en zand en je kan niet meer verder , na een serieuze ommetoer door de stad kom ik weer uit aan de andere kant van de stad en zie ook hier dat de weg geblokkeerd is , naar de reden daarvan heb ik het raden , het blijft warm maar de woestijn is definitief voorbij , voornaamste gevolg daarvan is dat het aantal kleinere dorpjes zich sneller opvolgt en er dus gemakkelijker bevoorraad kan worden onderweg


    donderdag 24/7 yongdeng (?)

    serieuze beklimming gehad vandaag en in combinatie met de hitte is dat zweten geblazen , de beklimming eindigt weer op een plateau , een kaal geval deze keer maar daarna volgt een mooi stuk vals naar beneden langs met bomen omzoomde wegen , of dit nog lang zo zal blijven weet ik niet de bomen zijn immers allemaal gemerkt met een witte streep , volgt hier straks een kaalslag ?

    de start van de spelen nadert en dat merk ik 's avonds in het hotel : daar krijg ik na inchecken nog bezoek van politie die mijn paspoort nog eens komt controleren


    vrijdag 25/7 Lanzhou

    rij weg uit wat ik dacht dat yongdeng was , en voor de 2de keer blijkt dus dat ik eigenlijk niet wist waar ik zat , yongdeng bereik ik pas vandaag na 20tal km , de naam van de plek waar ik overnacht heb ken ik niet en stond niet op de kaart ...

    weer aangename wegen om de dag mee te starten , warm maar bergaf (met de nodige tussenklimmetjes natuurlijk)

    bij hehou is het wat zoeken naar de juiste weg naar lanzhou , hier ga ik een eerste keer over de gele rivier , vandaar langs drukke wegen en industriegebieden naar lanzhou , dit is blijkbaar het centrum van china's petroleumraffinage ,

    wordt op deze weg ingehaald door chinese fietser , hij woont in lanzhou en zal met me meerijden naar downtown lanzhou , in de verte ligt de stad al te blinken , ' in de verte ' is wel van toepassing want de stad heeft zich langs de gele rivier ontwikkelt en is dus smal maar zeer lang , het is nog een heel eind rijden tot het centrum , aan een kruispunt neemt mijn begeleider afscheid van me , downtown blijkt nu nog 5 tot 10 km verder te liggen (das dus downtown naar chinese begrippen)

    als ik het centrum bereik is het eerste wat ik doe stoppen bij een terrasje langs de gele rivier en daar even uitblazen van de inspanning , daarna volgen de laatste km door de stad naar een hotel , rij hierbij door een winkelwandelstraat maar doe dat te snel en wordt dan ook tegengehouden door agent en rij dan stapvoets verder ,

    na me geinstalleerd te hebben ga ik op zoek naar een tourorganisatie die me naar de binglinsi-grotten kan brengen , de belangrijkste bezienswaardigheid van lanzhou , het is al laat en de firma die in het hotel is gevestigd is al gesloten , een chinees spreekt me aan , hij spreekt goed engels , heeft in nieuw-zeeland gewoond (en wil zn engels wat oefenen met mij zeker?) ,  ik leg hem uit wat ik zoek en samen gaan we op stap , hij kent nog een andere plek , maar die is ook gesloten en na wat telefoontjes komen we in derde plek terecht waar we wachten op nog iemand anders die een dergelijke tour organiseert , die wachtkamer blijkt de vergaderzaal te zijn van de lokale amway-afdeling (als ik hier maar niet vertrek met een messenset ! )

    uiteindelijk draait de zoektocht op niets uit maar gaan we wel nog samen eten en wat ik ook probeer ik mag na afloop mijn deel niet betalen , ' zo maak je in china vrienden ' zegt hij

    22-08-2008 om 12:54 geschreven door helder


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.? - jiayuquan

    zaterdag 12/7 ergens te velde

    vroeg vertrekken uit hami , de hitte wat voor zijn , de eerste kilometers kan ik nog regelmatig drank en eten bijkopen

    op naar Luotuoguanzi , aan de payage aldaar de gebruikelijke vragen van de verkeerspolitie , deze keer wordt ik uitgenodigd naar hun bureau waar ik thee krijg en watermeloen , eentje van de politie zegt dat ik sterke benene moet hebben en volet daarna aan mijn arm , ik blijf wat zitten om uit te rusten en mag vervolgens mee-eten , het is al middag , het kommetje met noedels doet deugd , daarna informeer ik naar mogelijke overnachtingsplekken verderop de weg , een discussie ontspint zich tussen de agenten , volgens de een is er iets te vinden , volgens de ander niet , dus op goed geluk verder rijden en zien wat er op me afkomt (of net niet) ,

    yandun ziet er op de kaart als een plek uit waar een hotel zou kunnen zijn , maar ik rij het voorbij zonder het te beseffen , het is niet meer dan een kruispunt , de volgende plek is xingxingxia maar dat ligt nog zeer ver , dus wordt het uitkijken naar een plek om te kamperen , er zijn echter weinig beschutten plekken te vinden of iets dat uit het zicht van de weg ligt , dan kom ik bij een groepje tenten van een familie wegenwerkers , of het met de vakantie te meken heeft weet ik niet maar er woont hier effectief een familie waarvan de ouders aan de nieuwe snelweg werken , de zoon helpt mee , wat de dochter doet is niet duidelijk ,

    ik vraag hen of ik er mag kamperen en er is geen bezwaar , ze helpen me zelfs bij het opzetten van de tent en wat later mag ik zelfs mee-eten , noedels met wat vlees , zo smaakt het toch want het is ondertussen donker en er wordt niet gegeten bij kaarslicht maar bij sterrenlicht , en dat is wat op de tast


    zondag 13/7 xingxingxia

    een korte etappe maar het is weer goed warm , minder wolken dan de voorbije dagen die wat voor verfrissing kunnen zorgen , de omgeving is desolaat en het gaat omhoog , niet echt klimmen maar je voelt het wel , kom een chinese fietser tegen , hij rijdt richting urumqi en zorgt wat voor verwarring over de status van xingxingxia , stad , dorp of gewoon een naam ? , weerom spannend afwachten , het is pas bij de laatste km dat ik in de verte wat gebouwen zie , x blijkt een payage te zijn waarrond zich wat huizen , garages , winkels enz hebben gevestigd , en na wat zoeken vind ik er ook een wat ik maar chinees hotel ben gaan noemen : deur - raam - raam - deur -deur - ... enz rond een middenplein , enkele bedden op 1 kamer en het sanitair buiten


    maandag 14/7 anxi

    ochtendritueel , naar toilet , een chinees wc dus , enkele hokjes op een rij , gat in de grond , afgescheiden door laag muurtje , je ziet elkaar niet als je hurkt , geen deuren , de rij aflopen tot je een vrij plekje vindt

    het blijft warm , zwoel , kom nogmaals een chinese fietser tegen die ook naar urumqi rijdtr , blijkbaar is dat een favoriete bestemming voor chinese fietsers , hij zegt me naar dunhuang te rijden maar dat ligt me iets te veraf van mijn route , de klimmetjes zijn hier steviger dan gisteren en dat duurt zo tot in Liuyuan , het is middag en daar stop ik om wat extra calorieen op te slaan ,

    het zwoele weer vormt donkerwolken , mooi om zien : 1 zwarte plek aan de hemel en daarrond verder blauwe lucht , minder mooi is dat de onweerswolken zich boven mij ontladen , ik stop onder een treinviaduct om de regenhoesjes over de bagage te trekken en daar staat ook een vrachtwagen waarvan de chauffeur hetzelfde doet met zijn lading

    het onweer duurt niet lang en daarna is het zeer aangenaam rijden , bergaf en wind mee , de resterende km naar anxi worden in een rotvaart afgelegd , dat er hier veel wind is kun je in de omgeving van anxi ook merken aan de grote windmolenparken , en groot is ook groot in china , niet die enkele die je bij ons ziet maar letterlijk honderden

    in anxi krijg ik in het hotel de o'clock-kamer , even vrees ik na een uur buitengegooid ga worden maar dat gebeurt gelukkig niet ,


    dinsdag 15/7 qiaowan

    bij vertrek extra water meegenomen maar dat blijkt weer eens niet genoeg te zijn , tussen anxi en qiaowan is er gewoonweg niets , absolute leegte , geen bomen of struiken , en de wind is gedraaid tov van gisteren , dus nu harde wind op kop en dat de hele dag lang , de weg slingert zich rond de snelweg , veel verkeer erop is er niet tot enkele chinese motorrijders me inhalen en me wat verderop doen stoppen , veel info krijg ik niet uit hen , het volgende teken van leven is een trein die ik in de verte zie passeren , even controleren op de kaart , weg en spoor komen naar elkaar toe , het is slechts een indicatie maar qiaowan kan niet ver meer zijn ,

    groot is het uiteindelijk niet maar het heeft alles wat ik nodig heb : een winkeltje en de eigenaars ervan hebben een vrije kamer , krijg van hen de klassieke thermos en daarmee maak ik enkele potjes instantnoedels klaar , drank , eten en rusten , meer hoeft dat niet te zijn


    woensdag 16/7 onbekend

    het water in de thermos is nog warm , dus maak ik nog een potje noedels klaar , krachtvoer om de dag mee te beginnen , de eigenaars van de kamer zijn nog niet op en ik heb nog niet betaald dus laat ik maar wat geld liggen , ik ken de tarieven ondertussen 

    na enkele km kom ik in een groen gebied terecht , een verademing na de leegte van de afgelopen dagen , wat beschutting voor wind en zon , laverend langs de snelweg , en dat gedurende een 20tal km , daarna weer woestijn tot yumenchen en verder ,

    het doel van de dag is yumen , als de 312 wegloopt van de snelweg , wat hoort volgens de kaart is het vervolgens uitkijken naar dat yumen , in de eerste agglomeratie die ik tegenkom duid ik yumen aan op de kaart en de mensen knikken , ik kan er overnachten wat ik ook doe , maar heb mijn twijfels over waar ik ben , ik kan niet zo veel gereden hebben in de afgelopen uren en het lijkt me ook een beetje een te kleine plek ,

    uit eten : ik maak het 'ik wil eten'-teken in het restaurant , wordt een tafel gewezen en de thee wordt uitgeschonken (altijd en overal en gratis) , maar het blijft wachten op de menukaart , niet dat dat veel verschil uitmaakt als het er gene is met prentjes , dat blijft wat duren en uiteindelijk krijg ik geen menu maar direct het eten zelve , 2 schotels : de mija (pasta) en de klassieker ei met tomaat , vraag nog een extra pasta portie en ik kan er weer tegen


    donderdag 16/7 jiayuquan

    na enkele km deze morgen volgt de bevestiging van wat ik gisteren reeds vermoedde , dit was dus niet yumen maar een andere plek , yumen doemt nu pas op in de verte - en hoogte , de weg gaat fors omhoog , steeds met uitzicht op yumen , daar aangekomen ben ik blij hier niet te hoeven overnachten , het is een grauwe industriestad , na dit eerste moeizame deel van de dag is het nu in vrije val naar beneden , heerlijk hoe de km voorbijvliegen , na nog rond een kleiner industriestadje gereden te hebben volgen de laatste km naar jiayuquan ,

    net voor de stad passeer ik een eerste stukje van de muur en zie ik ook het fameuze fort van de stad liggen , 1 van china's topattracties

    aangekomen in het hotel vertelt de receptionist me dat er ook een duitser logeert , hij is op reis in de omgekeerde richting : van beijing naar duitsland en dat te voet ( www.thelongestway.com ) , ik bezoek hem en hij geeft me wat info over wat er nog komt en het heuglijke nieuws dat de woestijn nu zo goed als voorbij is ,


    vrijdag 17/7  jiayuquan - rustdag

    de receptionist schrijft voor mij de 3 belangrijkste bezienswaardigheden op in het chinees : het fort , de muur en de vuurtoren , hou een taxi tegen en toon het lijstje en die is direct bereid me rond te voeren , eerst naar de muur , het eindpunt ervan , en tevens het einde van de wereld voor de chinezen van toen , daarna naar de vuurtoren , ook onderdeel van de muur en tenslotte naar het fort , zeer de moeite waard , als toemaatje nog een trip naar graftombes buiten de stad , klein maar de graftekeningen zouden authentiek moeten zijn en ik krijg nog wat uitleg van de opzichter ook

    22-08-2008 om 11:33 geschreven door helder




    Archief per week
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs