Inhoud blog
  • dankuwel
  • een weekje 'o jun gwei'
  • week 24 : pingyao - peking
  • zhouzhi - huozhou
  • lanzhou - baoji
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    helder fietst naar peking

    18-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.toksum - hami

    zaterdag 5/7 toksum

    vertrek met te weinig water op zak en dat is dom , zeer dom , tussen hier en toksum is er niets , weer de snelweg op en het blijft ongelooflijk warm en berop , tijdens die bergop (en niet ver van de top blijkt even later) die ik iets voor de eerste keer , een minibusje vertraagt om die fietser te bekijken en ik doe teken om drank , de wagen houdt in en ik krijg een flesje water aangeboden , ze rijden door maar stoppen even verderop , de familie stapt uit placeert zich aan de kant van de weg en begint aan de watermeloen , als ik ze bijhaal moet ik stoppen en mag mee-eten , ook weer zeer aangenaam en nog meer welkom dan anders , na de rest van de klim volgt de afdaling naar de vallei waarin toksum ligt ,  dit duurt wat langer dan gedacht ondanks de snelheid die ik maak , ze beginnen immers met het hertellen van de km ! zo komen er nog eens 10 bij  , net voor aankomst in de stad nog wat bijtanken in een benzinestation als ik daar vertrek blijkt mijn achterste band wat te lossen , pomp die nog wat bij maar vervang die later op de avond in het hotel (fiest mee op kamer) ,
     

    zondag 6/7 turfan

    de vlakte van turfan staat vandaag op het programma , de heetste streek van china , de fout van gisteren niet meer maken en een grote hoeveelheid drank meenemen ! , en om de hitte voor te zijn vroeg vertrekken , dat is niet voldoende , tussen toksum en turfan liggen nog een 2tal oases en de rest is woestijn , ik volg niet meer de '312' dat is een omweg  maar ga rechtstreeks door de vlakte , korter maar heter , op 60 km afstand drink ik 4 liter water en bij aankomst in turfan heb ik nog dorst , ik kom er tegen de middag aan en spendeer de rest van de dag met rusten en maak een afspraak voor de volgende dag voor een rondleiding naar de interessantste plekken rond de stad 


    maandag 7/7 turfan - rust

    vandaag me nog eens laten rondrijden , dit samen mouders werken voor de europese commissie) , op het programma staan een bezoek aan een 'authentiek' chinees dorp , de oude vesting jiaohe , de bezeklik-grotten , daar gaan we niet naar binnen want blijkbaar zijn de belangrijkste en mooiste muurschilderingen er zo'n 100 jaar geleden verwijderd door duitse , britse en franse archeologen en die zijn nu te bewonderen in berlijn , londen en parijs ! , dan weten we nog wat te doen eenmaal thuis

    we worden ook uitgenodigd bij de taxichauffeur thuis waar we druiven gepresenteerd krijgen , elk huis is uitgerust met enkele druivenranken en ook de wandelstraten in de stad worden erdoor overschaduwd ,

    finaal nog een bezoek aan het ondergrondse waterleidingssysteem waardoor smeltwater van de omringende bergen naar turfan en omgeving wordt vervoerd en waardoor het ondanks de hitte een leefbare plek is en er ook zoveel druiven en meloenen gekweekt kunnen worden


    dinsdag  8/7 shanshan

    rustige etappe , bij vertrek stop ik bij een stalletje voor water , de vrouw bekijkt mij en mijn fiets en geeft me er nog een flesje van het huis bovenop , wat wind en nog steeds warm soms wordt de hitte getemperd door wat wolken , geen lange afstand afgelegd en tegen de middag kom ik in shanshan aan , eet er eerst en beslis dan om er te blijven , goede beslissing want op de kamer van het hotel is er zelfs een pc met internetaansluiting waardoor jullie die avond weer wat te lezen hebben ,


    woensdag 9/7 km 3768 van de '312'

    nog steeds warm en weinig bevoorrading , de verstrekte info wordt wat eentonig nietwaar , leg gewoon mijn afstand af en zoek daarna naar overnachting : truckershotel , kamer voor 3 , die neem ik in zijn geheel voor mezelf


    donderdag 10/7 sandaoling

    vroeg weg , eerst stukje omhoog , daarna omlaag en vervolgens vals plat , de lastigheid zit hem in de wind ('alles went behalve de wind ' zoals ze zeggen) , verschrikkelijk hard is die hier , wordt door niets en niemandal tegenhouden , geen boom , geen struikt , geen rots , en daarbovenop gebeurt het onvermijdelijke : mijn achterband begeeft het , toegegeven ik had die de vorige dagen al kunnen vervangen maar gokte er telkens op dat die het nog een dag zou uithouden , niet dus , vervangen in de wind is geen sinecure , moet fiets haaks op de weg zetten anders vliegt die steeds omver (zo hard waaien dus) , maar moet er dan wel op letten wanneer een vrachtwagen om de hoek komt rijden , dat lukt aardig , de ene bocht links ligt op zo'n 5 km , de ander rechts op 10 km , dan weet je ook hoe lang dat vals plat zo ongeveer is , aan de top daarvan is een payage met winkel , daar stop ik om nog eens te bevoorraden , eerst heb ik er geen erg in maar er staat een fiets voor de deur en er komt iemand buitenpiepen in fietstenue , het is Jong Ho Jung , koreaan en op weg voor een reis om de wereld , geschatte duurtijd : 3 jaar , das ook de moeite , hij beveelt me sandaoling aan als overnachtingsplek , een stad die niet op de kaart staat maar groter is dan sommige plekken die er wel opstaan , na ons afscheid verbeteren de rijomstandigheden fel en bereik ik zonder al te veel moeite sandaoling , voor de rest van de middag en avond : eten en drinken en rusten


    vrijdag 11/7 hami

    als een sneltrein vooruit vandaag , het verschil met gisteren kon niet groter zijn , korte etappe over goede wegen en wind mee , tegen de middag dan ook aankomst in hami , dus veel rusten (de geplande rustdag voor morgen laat ik dan ook schieten , die kan ik beter gebruiken om de volgende km beter te spreiden ) , en dagboek bijwerken , nog altijd warm maar minder erg dan rond toksum en turfan ,

    's avonds uit eten , er zijn 2 methoden om eten te bestellen , ofwel neem je blind iets van de kaart en wacht af wat ze brengen of je duidt iets aan wat andere klanten reeds eten , de laatste methode pas ik vandaag toe , er zitten 3 andere gasten rond een schotel met groenten en reepjes vlees en dat wil ik proberen , dezelfde schotel wordt me gepresenteerd (even groot , dus niet aangepast aan het aantal personen maar ik kan veel verwerken deze dagen dus dat geeft niet) , ik draai wat rond met de stokjes , het vlees heeft duidelijk 2 verschillende kanten , 1 gladde en de ander wat meer geplooid , geribbeld en er zit een beetje een geurtje aan , ik vermoed dat het overlangs opengesneden darmen zijn , eigenlijk smaken ze nergens naar en komt de smaak van het gerecht volledig van de paprika , pimento , ui en andere kruiden en wat groenten , al bij al smaakt het helemaal niet slecht hoor en ik eet zoveel ik kan , de stukken die te veel op darm lijken laat ik wel liggen

     

    korte bijdrage voor deze week , veel woestijn dus veel te zien was er niet , vooral gefixeerd op afstand doen en in de basisbehoeften voorzien : drinken , eten , drinken , slapen , drinken en nog eens drinken ... 

    18-07-2008 om 15:28 geschreven door helder


    17-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.aksu - ?
    zaterdag 28/6 aksu

    na de monsteretappe van gisteren nu wat rustiger aan , reden : de wind , die is sinds gisteravond gedraaid en daarmee is ook de verklaring gegeven waarom het gisteren zo goed en snel vooruitging

    vlakke wegen door de woestijn , warm maar regelmatig drank kunnen bijkopen onderweg , bij aankomst in aksu stoppen bij de lichten (na een hele dag rechtdoor rijden zou je dat wel eens durven vergeten ) en van rechts komt een groepje chinese wielertouristen aangereden , aan hen gevraagd waar te overnachten


    zondag 29/6 kuqa

    de dag begint mooi , opnieuw langs en door de woestijn rijden , het eerste 30-tal km uit kuqa is het aangenaam rijden , de weg is er omzoomd met bomen maar daarna volgt de leegte , geen bomen meer om de wind te breken en het blijft warm , dit blijft zo tot in de namiddag , dan verschijnen er aan de horizon onaangename dingen , zandkleurige laaghangende wolken , de wind trekt nog verder aan , krijg zand in de mond (hoewel ik die gesloten hou) en het begint te regenen , geen regen van zand maar 'gewone' regen , en geen klein beetje , geen schuilplaats te zien in de nabije omgeving , stop om regenkledij uit te halen , en dan gebeurt het , een chinees met 4*4 stopt en ik mag met hem mee , een aanbod waarover ik in deze omstandigheden niet lang hoef na te denken , alles in de koffer en mee naar kuqa of zo'n 150 km verderop , onderweg verergert de regen nog , op regelmatige plekken staan er op deze weg overstromingsplekken aangeduid en ik zie nu ook wat dit inhoudt , het water kolkt er overheen

    niet alleen wordt ik naar kuqa gevoerd , ik krijg er ook nog eens een maaltijd aangeboden door deze man , hij trakteert me achtereenvolgens op : een schotel pindanootjes in eigen nat , 1 voor 1 op te pikken met de stokjes , vervolgens een kom noedels , daarna een schotel met vis , ook te fileren met de stokjes (de kaakjes gaan er het gemakkelijkst van af) en tenslotte nog een kom met groenten en eentje met rijst , de gerechten worden niet na elkaar opgediend in de zin dat het andere pas volgt als het ene op is , neen , ik veronderstel dat ze op tafel komen naarmate dat de kok er mee klaar is , dus aan het eind van de maaltijd stonden er een 5tal schotels in een gevarieerde status van opgegeten , van half tot heel

    een dan is er het toetje van de dag : de finale van het europees kampioenschap , eerst bekijk ik de heruitzending van de 2 halve finales maar val in slaap voor de eigenlijke finale , die begint hier dan ook pas om 2 uur 's nachts


    maandag 30/6 kuqa - rust

    rustdag = eten en drinken , naar de bazaar en aan de blog werken , in het internetcafe hoef ik niet te zeggen van waar ik ben , ze kijken welke sites ik bezoek en al snel hoor ik 'belishu' vallen


    dinsdag 1/7 km 653 van de '314'

    ik rij de stad compleet verkeerd uit , volg eerst de richting treinstation , waar ik heen moet , maar ofwel zijn er 2 of ik weet niet waar heb ik een verkeerde afslag genomen maar ik kom te midden van de chinese velden terecht , na een lange omweg door het platteland kom ik eindelijk weer op een goede weg terecht , ttz een weg in de goede richting , eentje die weer op de '314' aansluit , deze aansluiting bestaat uit een benzinestation , enkele werkplaatsen voor vrachtwagens en het bijhorende truckershotel , net voor ik daar aankom stopt een taxi naast me , ik klik te laat uit de pedalen en lig tegen de grond , ditmaal uit pure vermoeidheid , de laatste km van de dag kropen voorbij en de zon stond al laag voor ik deze plek bereikte , was het daarom dat ik werd tegengehouden door de politie ? een fietser zo laat op de weg ? , enkel even kijken naar mijn paspoort , meer had het niet om het lijf ,

    blij dus onderdak gevonden te hebben in een mij ondertussen bekend etablissement , betalen per bed , primitief sanitair , s avonds nog een luchtje scheppen en wordt getrakteerd op een lichtspel : bliksem zonder geluid , zo ver dus ofwel verdampt het geluid in de woestijn


    woensdag 2/7 km 523 van de '314'

    val in herhaling : de fietscondities blijven dezelfde , een wind die gemakkelijk keert , warm , en regelmatig dorpjes waar je je kan bevoorraden m, s middags eet ik in 1 van die dorpjes , lahman is het hier veel gepresenteerde gerecht , bestaande uit pasta , groenten en een klein beetje vlees , en vooral zeer pittig , het is zo al warm maar hiervan ga je nog wat meer zweten

    in de namiddag begint de zoektocht naar overnachting , bij de eerste plek die ik vandaag vind wordt de politie erbij gehaald , zij vullen een formulier van verblijf in en bellen daarna iemand die engels spreekt om me mee te delen dat ik er niet kan blijven en dat wegens het 'environment' wat dat dan ook mag betekenen

    doorrijden dus en in het volgende dorp wordt er geen probleem van gemaakt ...


    donderdag 3/7 yanqi

    rij deze fiets uit kamer en die loopt niet vlot , de band van de fietskar is lek , rij naar buiten , en begin daar met de herstelling ervan , de eigenaar van het hotel geeft me een klein houten bankje en neemt er zelf ook een om toe te kijken hoe ik de binnenband stop , als ik daarna de lepeltjes wil gebruiken om de buitenband er weer op te leggen neemt hij het wiel uit mn bureauhanden en plooit die er zelf weer op , na dit intermezzo weer de hort op , eerst naar korla , na kashi nog eens een grote stad maar ik rij er omheen ,

    op een heuvel rond korla staat een neppagode , als grensaanduiding tussen chinees-oigoers gebied ? , de jongen die  ik gisteren in het restaurant sprak zei me dat het voorbij korla gedaan is met oigoeren

    de 314 wordt hier snelweg maar er is geen aanduiding van een alternatief dus rij ik maar door , wordt tegengehouden aan het tolhuis annex station van de verkeerspolitie en ik wordt naar de parallelle weg gebracht maar niet voor ik eerst nog wat drank meekrijg ,

    op de parallelle weg rijden doet pijn aan de ogen , zeker in vergelijking met de snelweg die ernaast loopt , die heeft een vlakker verloop en mijn weg is serieus versleten ,

    iets voor yanqi tegengehouden door oigoerse familie (d er rijden er hier dus toch nog rond ) waarmee ik watermeloen mag mee-eten


    vrijdag 4/7 km 252 van de '314'

    in tegenstelling tot kuqa rij ik deze keer wel gemakkelijk de stad uit , lang onderweg vandaag , eerst weer parallel met de snelweg maar deze weg loopt uiteindelijk over in de snelweg , geen alternatief meer , na enkele km is er politiecontrole , ga in de rij staan met mn paspoort en verwacht van de weg gestuurd te worden , er wordt slechts vluchtig naar mn pas gekeken en in plaats van de gevreesde melding krijg ik groen licht , mag verder rijden en krijg zelfs nog enkele flesjes water mee voor onderweg ! de politie , uw vriend ,

    vanaf hier is het gedaan met die zachte hellingen en klimt het stevig , wanneer ik een rustpunt bereik , een parking met een kaart van de regio en wat meloenverkopers erbovenop , informeer ik naar overnachtingsmogelijkheden de zoon van 1 van de meloennerkopers spreekt engels en volgens hem is er 'verderop' wel wat , dus daar op af , eerst nog wat klimmen en dan is het is continu dalen (gelukkig , want het bobijntje was op voor vandaag) naar een stad (?) , de eerste plek waar ik terechtkom is volzet , de 2de ook maar er is een oplossing , de bazin neemt me mee naar de keuken en vandaar naar de bergplaats naast de keuken , daar staat nog een bed bedekt met rommel (geen vuilnis maar lege kartonnen dozen, oude matrassen) , dit wordt opgeruimd en voila er is een bed voor mij , slapen is wat lastiger als er regelmatig wat drank uit de frigo wordt gehaald in mijn 'kamer' maar dat nemen we er maar bij ...

    17-07-2008 om 15:29 geschreven door helder


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sary-tass - aqal

    zaterdag 21/6 sary tass - rust

    na de inspanningen van de vorige dag(en) ben ik toe aan wat rust en wat aanpassen aan de hoogte kan ook geen kwaad , mijn beslissing om te blijven wordt nog bevestigd door het buitje dat in de loop van de dag valt , en voor jullie schrijf ik mijn dagboek vol met de gebeurtenissen van de vorige weken , want dat had wat achterstand opgelopen


    zondag 22/6 ishkertam

    mooi weer deze ochtend , vanachter glas , buiten is het frissen en er hangt wat ijs aan de fiets , bevroren dauw denk ik , dan maar terug de lange broek aan , het ontbijt is hetzelfde als het avondeten van gisteren : soep met een been in ,

    de laatste rechte lijn (mja recht) naar china , ongeveer 75 km over slechte wegen , neem onderweg nog laatste indrukken van kirgizie in me op , het landschap waar ik doorheen rij en reed is zeer indrukwekkend , hier met uitzicht op de uitlopers van het pamirgebergte , en stop dan ook regelmatig om rond te kijken en te eten en drinken , de slechte wegen betekenen wel dat ik geen snelheid kan maken bij het afdalen , normaal de 'beloning' voor een beklimming ,  en het is ook hier continu spoorzoeken , wat niet steeds lukt en nog eens voor een valpartij zorgt ,

    tijdens een van die pauzes komt een jongen op paard langs de helling waarop ik sta uit te kijken omhoog , een echte kirgische sheepboy

    er ontwikkelen zich enkele donkere wolken en dat bijna op ooghoogte , maar ik rij er rond en heb er geen last van

    controle bij het inrijden van de grenszone (nog niet de grens zelf) tussen kirgizie en china waar mijn passage wordt genoteerd , van dan af is het asfalt

    in nura , het laatste dorp voor de grens wordt ik bij navraag voor overnachting doorverwezen naar de grens 'ishkertam' enkele km verderop daar is een gastinitsa

    ishkertam zelf blijkt een woonwagenkamp te zijn en de grens is toe , het is al na 5 uur en hier is geen 24/24 dienst (of is het omdat het zondag is?) , was toch niet van plan vandaag al de grens over te steken dus dat geeft niet , morgen gaat het open gebaart een jongen waaraan ik vraag waar de gastinitsa is , ipv me daar naar toe te brengen neemt hij me mee naar de woonwagen van zijn familie , dan moet het maar zo denk ik , nog een ervaring erbij

    de fiets kan in de 'garag' (geen spellingsfout , enkel om de uitspraak - weer op zn russisch - wat te leiden) , maar ipv die er direct in te zetten neemt de oudere broer van de jongen hem uit mn handen en rijdt er nog en toertje mee , dat kan ik maar matig apprecieren en ik geef hem een tik met mijn gids over de zijderoute (een stevige dikke) , en voor er daar commentaar op komt , ik doe niet anders dan zij hier onderling in kirgizie , ze vloeken , ze tieren , ze slaan , en dan moet ik dingen doen die ik echt niet wel doen ...

    de woonwagen heeft 2 kamers , in 1 staat de stoof , wordt er gegeten (noedelsoep) en slapen de moeder en dochter , in de ander slapen de zonen , en ik dus , vader komt niet in beeld , s nachts probeert 1 van de kleine gasten bij mij onder de lakens te kruipen , ik kan me niet wassen en slaap met koersbroek en trui aan , de hygiene is gene vetten , de 2de zoon (diegene die me hierheen gebracht heeft) trekt s avonds zijn broekspijpen omhoog en begint aan enkele puisten rond zijn knieen te krabben : als ik hier maar niets opdoe (krijgen jullie ook al kriebels als je dit leest ? , stel je dan voor dat je ertussen zit !)


    maandag 23/6 kansu

    om 9 uur gaat de grens open maar eerst nog ontbijt , zelfde principe als in sary-tass , zelfde eten als gisteravond

    wassen = wat water tegen hoofd en nek pletsen en dat is het , toilet nodig ? : ga naar de overkant van de straat

    op weg van mijn verblijf naar de grens passeer ik het echte hotel ...

    kirgisische grenscontrole is eerst registreren daarna naar de dokter vervolgens douane (niets moeten openen , geen gescan) en finaal de 'uit'-stempel , daarna nog 2 maal paspoort laten tonen aan soldaten waarna enkele km niemandsland volgen ,

    de eerste chinezen die ik tegenkom , soldaten , tonen direct hun mercantielste kant , ze willen geld wisselen , maar van het woord dollar hebben ze nog niet gehoord , ik zal het maar via de officiele weg doen zeker

    1ste controle in china , de bagage wordt oppervlakkig doorgenomen en er wordt een copietje van mijn paspoort genomen , daarna verderrijden naar sinhana , de echte grensovergang en ook hier geen problemen bij de uitgang van het transitgebouw staat een soldaat die een laatste keer paspoort bekijkt waarna een 'welcome to china' volgt , voila , we zijn er !

    buiten wordt ik aangesproken door een man , mijn vooringenomenheid (door ervaring aan andere grensposten) blijkt ongegrond , het is deze keer geen geldwisselaar maar een gids die hier op klanten wacht , of ik soms enkele duitse touristen ben tegengekomen op weg hiernaartoe , jammer genoeg kan ik hem niet helpen , hij geeft me nog zijn kaartje in het geval ik hulp nodig zou hebben

    nuttig mijn eerste chinese maaltijd op chinese grond en dan op stap over de goede chinese wegen , zachtjes dalen en klimmen , een verademing na het geploeter van de laatste dagen , het gaat goed vooruit en geraak tot in kansu waar ik nogmaals eet en kan overnachten in een hotel(?) , er staan 2 bedden in de kamer , 1 ervan is een biljarttafel waarvan de poten zijn afgezaagd en met een dunne matras erop , ben blij onderdak te zijn want s nachts is er een stormwind


    dinsdag 24/6 kashi

    zelfde scenario als gisteren : goed weer , wind mee , meer dalen dan stijgen , regelmatig stoppen om wat te eten en te drinken
    bij aankomst in kashi spreekt een jongen op een brommertje mee aan (wat opvalt : veel electrische (fiets)brommertjes hier) , hij rijdt me voor naar een hotel , daar aangekomen wandelen 2 touristen net naar buiten , we zeggen hallo , eerst in het engels maar dan blijkt dat we eigenlijk niet zo ver van elkaar wonen , het zijn Chris en Hans uit Kortrijk , indien afgesproken was het onmogelijk geweest elkaar zo op de minuut tegen te komen , zij reizen in china hun zoon en vriendin achterna , die zijn op reis van india naar belgie en trekken momenteel door china , we hebben een aangename babbel en later op de avond nogmaals als ik hen tref in het restaurant , na was- en scheerbeurt herkent Chris me bijna niet meer , ik moet er proper uitgezien hebben bij aankomst !


    woensdag 25/6 kashi - rustdag

    veel heeft deze dag niet om het lijf , wat rondwandelen in de stad , dagboek en blog bijwerken , uitrusten , veel eten en drinken


    donderdag 25/6 kilometer 1315 van de '314'

    de '314' is geen snelweg maar er zijn toch payageposten , ik passeer er 2 , bij de eerste doet de juffrouw teken dat ik de fietsweg moet nemen die naast het complex loopt maar dat is een aarden weg en ik moet terugrijden daarvoor ( ben de toegang ertoe op dat moment al voorbij ) dus rij ik door , lach en zwaai terug naar die juffrouw

    voortduren een glooiende weg , nooit hard klimmen en ik hoef ook niet terug te schakelen naar de kleinste plaat vooraan , de wind is speels , nu eens mee dan weer tegen  veel opzij en in de loop van de dag wakkert die aan , ook wat wolken die voor verfrissing zorgen , geen direct zonlicht , maar al bij al vallen de omstandigheden mee + voortdurend water kopen waar mogelijk ,

    wanneer het moment gekomen is om overnachting te zoeken kom ik aan een kruispunt van wegen , koop er eerst wat drank en 1 van de omstaanders doet teken of ik wil slapen , er is een hotel maar om te zeggen waar het is wil hij 5 yuan , daar doe ik niet aan mee , ondertussen giet ik mijn flesjes water leeg in de bidons en geef de lege flesjes aan een jongen die er voor de recyclage zorgt , als ik dan aan hem vraag waar het hotel is brengt hij me er zonder probleem heen , ga binnen met het woorden- en zinnetjeslijstje van Djing (van de plaatselijke chinees) en het werkt ! , de man begrijpt me en er is nog een kamer vrij , die heeft 2 bedden , 1 bed kost 20 yuan maar dan met het risico dat er in de loop van de avond een kamergenoot bijkomt , wil je dit risico niet dan betaal je de 2 bedden , wat ik doe

    het woordenlijstje gebruik ik vervolgens nog eens om eten te bestellen , ik duid de woorden 'pasta' , 'groeten' en 'vlees' aan en verwacht een schotel met deze 3 ingredienten , een eerst schotel komt bestaande uit groenten en iets wat op pasta lijkt , geen vlees dus maar niet getreurd we kunnen daar tegen , als deze schotel bijna op is volgt er een tweede , bestaande uit vlees (soort stoofvlees) en aardappelen , als die voor de helft op is dan volgt , en dat zal ondertussen geen verrassing zijn , de pastaschotel : een kom noedels , daar heb ik eigenlijk het meest nood aan , dus de rest laat ik staan en eet deze laatste schotel nog volledig op


    vrijdag 27/6 aqal

    de condities zijn goed , wind mee ( pas te merken als ik stilsta ) , eten goed en voldoende water bij me , de bevoorradingspunten zijn wel schaarser dan gisteren , en goede wegen , steeds op en af en kan regelmatig de grote plaat opleggen , tegen de avond is het beste er wel van af en zie ik uit naar het aqal van op de kaart , zie voor me hoe de weg onder de spoorweg doorrijdt terwijl dit volgens de kaart pas na aqal gebeurt , ben ik er ongemerkt voorbijgereden ? , is het zo klein ? , wordt het dan kamperen vanavond ? , net voor de kruising weg-spoorweg is er een payage en daar vraag ik het nog eens , aqal blijkt - gelukkig voor mij - net wat verderop te liggen en er is overnachting mogelijk van het zelfde type als gisteren ,  

    17-07-2008 om 14:25 geschreven door helder




    Archief per week
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs