geertvi.be
haiti
Inhoud blog
  • laatste dag
  • 7/1/14
  • 06/01/14
  • 5/1/14
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    28-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27/12/2013

    Vandaag  de laatste training aan de u15 . En ik kon een paar geschenkjes afgeven die meegegeven werden door de Belgische opvangouders.  Colin  en Marvens waren tevreden met hun Belgische trui  die Willy en Betty schonken en Julien zijn oogjes schitterden als hij zijn centjes ontving van Hilde maar ik vond de reactie van de stoere ,koele Donald bij het ontvangen van de brief met foto’s en een kleine tekst Van Lies en Bart zo ontroerend dat ik er zelf tranen in mijn ogen kreeg.  Ik moest jullie alle heel erg bedanken. 

    Om 12u was ik thuis bij gay en begonnen we nog eens de zoektocht naar Pascal en esther de ouders van Yousmerly , Na een paar telefoontjes kreeg ik plots contact met de grootmoeder en al vlug had ik Pascal aan de lijn. Ze woonden niet zo ver en na een 30tal minuutjes stonden ze aan het huis bij Gay . Esther was een zwangere patiënte die een tumor had aan de borst en die ik tijdens mijn eerste missie in 2010 een ganse maand verzorgd heb. We hadden voortdurend schrik dat we haar en de baby gingen verlies , zo erg was ze er aan toe. Maar een paar uur voor mijn vertrek werd yousmerly geboren. Ik heb het kindje toen nog even kunnen en beloofd dat ze altijd iets speciaal zou zijn voor mij. Esther had toen al een borstamputatie gehad en verbleef 3 maand in het hospitaal.  Spijtig genoeg verloren we het contact in 2011 en kon ik niets doen.  Nu is yousmerly bijna 4 jaar (maart 2014) en een flinke meid. Dit was ook een ontroerend weerzien voor mij.

    Yousmerly is nog onderzocht door  Dr.Lagasse  tijdens haar bezoek aan Haiti toe ze vrij ziek was. Pascal en Esther waren ook onder de indruk bij het vernemen van haar overlijden.

    Om 17u was ik samen met de trainers van AST uitgenodigd om te gaan eten met Dominiek en zijn ouders . We trokken naar de rijkere buurt in Pieton Ville waar ik scampies met frietjes kon nuttigen. Een hele leuke afsluiter.

    Morgen vertrek ik naar caen en la caeyes  om de ouders van Amedee te ontmoeten.  We zijn 2 dagen weg en ik zal dus waarschijnlijk een dagje verlag overslaan.

    Nog een prettig weekend


















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-12-2013, 13:22 geschreven door spdgvi  
    27-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26/12/2013
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De dag begint om 6u , een Haitiaanse douche , lekker fris maar daarna mocht  ik njam eten met eieren. Njam is een een soort aardwortel . De eieren waren wel heel lekker.

    Om 7u op terrein , maar er was een andere ploeg aan het trainen , dus even wachten  en dan toch op een stukje beginnen. Training tot 10u

    Daarna moesten we nog materiaal gaan kopen voor de school van Mc arthur, de directeur had een beetje bureelmateriaal gevraagd en kopie ,scan en printer . Alles bij elkaar hadden we voor 600dollar materiaal.  Aangezien het geen school was kwam hij er zelf om  aan de winkel en moet ik de 7de januari  nog eens langs die school passeren want hij wil dit nog meedelen aan de leerlingen en de staf en zo de belgen bedanken die dit nieuwjaarsgeschenk mogelijk maakten

    Ondertussen tikt de klok goed verder en moesten we in juvenel zijn om om 15u de ws van de u20 te coachen  . diezelfde groep had ik deze morgen in de warmte een training van 2u30 gegeven…  Op een met stenen bezaaid terrein speelden we toch nog goed en waren we veruit de betere ploeg maar verloren we door een paar beslissingen van de scheids (die de coach is van de ploeg ) haar uitleg was dat ze geen ruzie wou met de andere ploeg  .. Na de wedstrijd kroop de ganse ploeg van de tegenstander in een tap tap en 5 minuten na het eindsignaal was iedereen al weg .  Ik heb hier nog geen enkel team weten douchen of zich wassen na een training of wedstrijd.

    Rond 18u thuis en edna had mais met een beetje vlees klaargemaakt voor ons , een 5 tal trainers en zo konden we in het duister nog planning opmaken voor volgende dagen..

    Rond 19u gingen Gay,Paul en Edna  samen met mij naar supermarkt: mijn brood en fruitsap was op (iedereen eet en drinkt hiervan) en het was ook de verjaardag van mika die 11jaar wordt.  Gay zou graag een taart hebben en ik heb dan een taart en zak chips gekocht voor 11 dollar . Terug thuis wou Gay de generator aanzetten en moest nog een verlengsnoer klaargemaakt worden . De moter sloeg direct aan maar na 5’ viel hij stil. Gay dacht terug  aan een electrich probleem maar ik checkte voor de zekerheid de benzine en die was inderdaad leeg. Dus eerst een bidon benzine gaan halen en rond 20u kon de taart aangesneden worden. Mika was in de zevende hemel  .. 

    Gay en zijn familie zijn zeker niet de minstbedeelde familie maar als je ziet hoe ze leven en met welke kleine dingen ze allemaal tevreden zijn…  


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-12-2013, 12:13 geschreven door spdgvi  
    26-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25/12/13

    beetje later dan gewoonlijk maar gn electriciteit en internet dus.. 

    Kerstdag ,

    Rustig ontwaken, ontbijt met chocomelk ,bijpraten met de ganse familie en de kindjes ..

    Een rustige ,aangename voormiddag waar ik ook de robot van paul probeer te maken.

    De grootvader, patron van de familie en eigenaar van het domein moet maar spreken en ’t gebeurt, edna is met het eten bezig en wordt daarbij geholpen door haar nicht mecredi terxijl lovely het huis opruimt en de afwas verzekert. De moeder van lovely is de was aan het doen en de grootmoeder kijkt of ze toch nog koekjes kan verkopen. De papa van mika komt langs, (broer van edna ) ,ook de papa van Christina, (schoonbroer edna ) maar de papa van gael, mecredi en haar broer is nog niet geweest , dan heb je nog christel en paul en weet je dat er een ganse familie in dit huisje woont..

    Rond 13u na een bordje rijst en kip gingen we met een aantal trainers naar leogane , kokosnoot gaan drinken en eten. Het was ten huize van een trainer . Een mooi stukje natuur. Onderweg hadden ze honger en vroeg aneas of ik wou betalen en voor 12 dollar hadden ze met 5 gegeten en gedronken de rest van de 25 dollar werd besteed aan de kokosnoten en drankje aldaar. Het is gewoon heel lekker  die kokosnoot zo uit te drinken en daarna de vrucht te eten. Bananen , mango, alles hangt daar aan de bomen… 

    Wanneer je langs de weg iets dieper kijkt dan zie nog vrij veel tentenkampen . In het binnenland in de rivier staan vele mensen hun te wassen of de was te doen. Mensen die hun moto wassen , ja kerstdag is niet voor iedereen een rustdag . Er is hier nog heel veel werk te doen…

    Op de terugweg zei Aneas dat we nog iemand gingen bezoeken en we stopten bij Marie, ik noemde haar 3 jaar geleden ma reine , ze bedeelde de medicatie in het hospitaal. Ze was ondertussen getrouwd en heeft juist haar 2de kindje gekocht . Een gezellig weerzien en ik hoop nu ook haar vraag om iets te doen voor haar opvangtehuis voor weeskinderen positief te kunnen beantwoorden. Ik werd direct uitgenodigd op het eindejaarsfeest met deze kinderen op 31 december

    Rond 19u terug ten huize van Gay waar we geen elektriciteit hadden en met kaarslicht de avond verder praten. Dinner wil vooral zijn engels bijschaven en Gay had nog beetje batterij over en liet een beetje muziek spelen en ze begonnen beetje te dansen , best gezellig. Om 21u was iedereen moe (hadden de nacht niet veel geslapen) en was er nog een elektriciteit zodat het vlug stil was, ik moest mijn training nog voorbereiden want om 7u is het training ..




















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-12-2013, 17:25 geschreven door spdgvi  
    25-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze nacht veel vuurwerk op de straat en rumoer tot 3u . En toch was ik wakker  om  7u , me klaarmaken voor een rustig dagje

    Eerst brengen we het materiaal van de school van gay waar de zuster echt tevreden en verrast was  dat alles in orde was

    Om 13u naar het strand met de trainers, een mooie plaats waar je 4 dollar moet betalen om binnen te mogen.  Rond 19u was ik uitgenodigd bij jayton en Carline voor kerstavond maar dat werd uiteindelijk  22u en was ik terug om 01u

    Ook hier zijn er vele discussies en is kerstmis vooral het gevoel van feesten en gezellig samenzijn ,

    Zalig kerstfeest 

    Kerstmis

    La fête de père noël

    Jesus is geboren..

    Arm of rijk,overheersend  gevoel van gezellig samenzijn

    Vrede , vriendschap,….

    Maar soms ook ’t gevoel van onmacht

    Een geschenkje willen geven maar ’t gaat niet

    Eenzaamheid , contrast van gezellig samenzijn, iets dat niemand ziet

    Ik wens voor al die mensen  , al was het maar voor 1 dag

    Dat wat hen geluk brengt en misschien een lach..



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-12-2013, 08:19 geschreven door spdgvi  
    24-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24/12/13

    Terug om 6u op . Ik wou terug mijn boterhammetje eten maar edna had me iets klaargemaakt: een ontbijt met 3 bananen , ajuinsaus gedrenkt in een visoliesausje. Nog nooit gegeten  , twas niet slech maar k zou het mij toch niet maken .

    Daarna vertrek naar de school bajoulette waar het kerstfeest was en ik de boeken en speelgoed moest overhandigen. Was wel leuk met al die kindjes die rond mij kwamen en me vroegen of ze een geschenkje kregen..

    Jayton stond al klaar om me te begeleiden naar de hoofdzetel van het rode kruis. Hij zou graag hebben dat ik in belgie een programma voorstel om het haitiaanse rode kruis te helpen zoals ondersteuning van de vorming…   Ze gingen hun hulpvraag uitwerken en we zullen zien wat ik kan doen

    Vervolgens terug naar de winkel om het materiaal van vrijdag te gaan betalen en ophalen voor de school van Gay. Weeral ,geduld is hier een schone deugd . Alles wordt hier nagekeken , dubbel gecheckt maar uiteindelijk hadden we onze 12 ventilatoren, stopcontacten en kabel voor 600 dollar

    Ondertussen was het 14u en moesten we naar digicel voor de ws. De andere ploeg had al laten weten dat ze schrik hadden en niet kwamen maar coach aneas had een aander team opgetrommeld en zo konden we toch spelen. K had tactiek wat veranderd na slechte ws gisteren en wonder boven wonder , we speelden een goed ws en wonnen met 3-1 . iedereen was dolblij

    Dan nog finale andere ws bekijken en de beker uitreiking, de spelers wilden dat ik bleef voor een foto met de beker dus ja..

    Rond 21u terug bij Gay en mocht ik een soort pap eten , gebaseerd op aardappelen , bloem en suiker, dat was wel heel lekker

    K probeerde dan nog wat op pc maar k viel in slaap… 


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-12-2013, 15:46 geschreven door spdgvi  
    23-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23/12/13

    Om 5u15 op om om 6u naar de mis te gaan. Gay is katholiek en gaat naar de kerk van de paters van Juvenel. Hij moet voorgaan in de kerk. In de kerk moet ik een beetje zorg dragen voor de kleine paul die het moeilijk heeft  om stil te zitten maar toch graag op mijn schoot zit. Er is wel meer sfeer in de kerk dan bij ons maar toch minder beleving dan in die evangelische kerk van pastor Ernst.

    Bij de terugweg waren we nog in de school toen we stilvielen, ja , geen benzine….  . Geen probleem , ik wordt gedropt met edna en paul bij de zangers ,die daar blijkbaar een drankje en een koek krijgen (en ik dus ook ) terwijl gay benzine ging halen.  Rond 10u30 thuis en vrij tot 12u .

    Daarna met Aneas naar grissee voor een foto van de voedselbedeling van de u15 en dan naar de equipe van digicel (om 13u verzamelen in gebouwen )  , we moesten om 15u beginnen volgens eerste berichten , uiteindelijk om 17u begonnen. De andere ploeg was een populaire muziekgroep en we begonnen goed aan ws , vlug 2-0 maar uiteindelijk verloren we met 3-4 en ik denk een beetje dat de verdedigers dit zo gewild hebben… 

    Na de wedstrijd direct  me gaan omkleden om naar een “dansfeest” te gaan op uitnodiging van Marie ,Carline en jayton . Daar moesten we om 19u vertekken maar we waren er maar om 20u30 , ze hadden schrik dar er geen parkeerplaats meer was en dat er binnen ook geen plaats meer was. Het populairste orkest stond klaar om te beginnen toen we er waren en we hadden nog plaats maar 15’ later was het volzet. Het was nogal ritmische maar mooie muziek en als de Haitianen naar een dansfeest gaan is dat wel om te dansen. Ieder liedje dat begon stond de dansvloer vol.  Veel ambiance ..

    Uiteindelijk om 01u00 naar huis, doodop   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-12-2013, 14:03 geschreven door spdgvi  
    22-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22/12/13

    Eerste nachtje bij gay moest ik om 4u wakker zijn om mijn kaart in belgie te regelen. Gelukkig had ik een vriendelijke dame aan de lijn die dit kon oplossen. Zo kan ik weer het geld uitgeven die ik beloofd heb.

    Om 7u moesten we al aan het sportcentrum zijn om uiteindelijk met zijn allen te vertrekken om 8u30 naar het tornooi. Ik had  hun al gezegd dat er maar 18 spelers mee mochten maar ze hadden er toch 22 mee. Daar ter plaatse moesten ze binnen de 10minuten klaar zijn om hun eerste ws te spelen , typisch en ja er mochten er 4 weer naar huis. Hoe de ploeg opgesteld werd weet ik niet en de spelers als ze op het veld kwamen ook niet . En toch wonnen we de eerste ws met 2-0 . 2x amedee. De 2de ws tegen het zwakste team mochten we aansluitend spelen en het begon goed maar toen begon onze keeper boisnotes zijn mindere kantjes te tonen  met 2 serieuze flaters waarvan 1 in laatste minuut. D e 3de ws tegen het sterkste team verloren we met 1-0 na een goede ws en toch mogen we verder volgende week . Maar ’t was heel warm daar..

    Daarna terug naar centre en mocht ik de geschenkjes uitdelen aan iedere trainer om aan een kindje te geven die geen geschenkje zou krijgen thuis  , ze gingen dit discreet thuis afgeven.

    Bij gay had men eten klaargemaakt (17u) en daarna gingen we naar de thuis van gay . Ik denk dat ik ver al zijn familie gezien heb , was best wel gezellig . maar ‘k moet dringend mijn creools verder leren. Ik begin het beter te verstaan maar toch … 

    Als je al die kinderen bezig ziet van ’s morgens dan zie je toch veel verschillen. Een aantal onder hen kunnen een broodje kopen , een aantal delen met een ander  , een aantal hebben niets  . je ziet het soms op de gezichtjes van ik wil ook wel iets.  Op het tornooi krijgen ze na het beëindigen spaghetti . De directeur van de jeugdopleiding Carlo had ik ook een beetje steun gegeven en omdat het materiaal van Amerika komt had hij gevraagd of hij hiermee het eten mocht betalen  …

    bij Gay heb ik al een vriendje , zijn zoontje paul  volgt me overal , 't is een kapoentje van 4j..




















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-12-2013, 04:07 geschreven door spdgvi  
    21-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21/12/13

    Iedere dag opnieuw een beetje verrassingen , ook vandaag

    Vandaag om  9u stipt was Gay er om me te komen halen , de eerste keer dat hij op tijd was.  Inpakken en weg uit het hotel  een nieuw avontuur tegemoet.

    Eerst gingen we naar de zusterschool om de laatste laptop af te geven en daarna gingen we het materiaal kopen voor de school. Weeral een eindje rijden , de bestelling ophalen maar mijn credietkaart werd geweigerd. Naar de bank gebeld , daarna geweest en daar konden ze me niet helpen. Op internet even naar rekening gekeken , geld was geen probleem maar de credietkaart is gelimiteerd tot 2500€ en blijkbaar heb ik dat bedrag bereikt.  Dus zo snel mogelijk bank proberen te bereiken om dit euvel te lossen. Spijtig voor de zuster die er toch op gerekend had…

    Daarna eerste kennismaking met huis van Gay . ik mag een grote kamer gebruiken en ik denk dat het de kamer van gay en edna is. Hij zegt dat hij zeer tevreden is dat ik bij hem wil komen.  Het middageten (14u30) stond klaar en was lekker, kip in bonensaus met rijst .

    Om 15u training van de u15 , waar ik morgen mee op tornooi ga en om 17u moest ik al in het nationaal stadion zijn voor de match van het digicel team waar ik de taak van aneas moet overnemen.  Camera’s ,tv  veel volk op de tribune en goede ambiance . We vergaten te scoren en kregen een doelpunt binnen dus 1-0 verlies . slecht begin …

    Bij gay was het even aanpassen , geen elektriciteit maar met kaarsen en gaslichtje kan je ook plan trekken.  De muggen zoeven je zo voorbij , maar een groot musquitonet kan wonderen doen. De douche werkt niet , hij wacht nog op een loodgieter maar een emmer water  en een tas om over u te gieten en ge hebt ook een douche ..  dus iets minder comfort maar ze doen echt hun best en ’ t zal hier nog leuk worden…  ah ja en ook geen internet onvangst binnen   dus moet ik momenten  goed kiezen wanneer ik ontvangst heb


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-12-2013, 04:09 geschreven door spdgvi  
    20-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20/12/13

    amaai , mijn blog al meer dan 4000 keer bekeken en meer dan 200 unieke bezoekers  , goed he


    Van daag belooft het weer een druk dagje te worden.  Ik moet de beloofde hulp gaan inlossen maar aangezien dit niet steeds mogelijk is met master card moet ik eerst geld afhalen. Bancontact automaten hebben ze wel maar functioneren is iets anders , dan maar naar de bank.  Ik moet me eerst laten registreren nadat ik gefouilleerd ben. Daarna een aantal papiertjes ondertekenen  terug naar een ander bureel en uiteindelijk kan ik maar 500dollar afhalen want per kaart is dat het maximum. 

    Dan eerst naar de school van Mac Arthur om daar het materiaal te regelen. Een laptop is daar in het informatica bureau welgekomen. Voor het overige materiaal gaan we morgen naar de boekenwinkel en betalen we de bestelling van de boeken.

    Om 10u had ik afspraak een afspraak met pastor Ernst. Hij was heel blij met de Belgische vlag , bedankt hiervoor Lies en Bart.We hebben een beetje bijgepraat en er waren nog heel wat mensen waar ik een maand mee samenleefde actief in de school, leuk.  We zijn de school gaan bezoeken , er  zijn een aantal aanpassingen gedaan aan de constructie maar de basis constructie is nog steeds de zelfde . De pastor vertelde dat het nog altijd et hoogste en stevigste constructie is van de regio. Er zijn al veel directeurs komen kijken , zo zie je dat john hier toch samen met Rita hier toch de basis gelegd hebben van iets mooi.

    Ze hebben een aantal klassen moeten verwijderen omdat ze niet over voldoende  geld beschikken om de leerkrachten te betalen. Nu nog wachten ze op hun loon van de laatste 2 maanden. De leerlingen kunnen hun inschrijving niet betalen en zo is er geen geld . Ik heb de pastor ook voorgesteld om materiaal te kopen maar ze krijgen iets meer . Hij ging dit bespreken met de directeur en me laten weten wat ze met het aangeboden geld gaan doen …

    Nadien werd ik verwacht in de school van Patrick waar ik een laptop , een atals en 3 grote franse leerboeken overhandigde aan de directrice. Het was juist kerstfeest en dus veel volk , k mocht daar het een en ander uitleggen, k hoop dat de kinderen het verstaan hebben.

    Nadien moest ik met Aneas naar de radio en tv zender en moest ik zowaar een interview geven dat werd  uitgezonden in het avondnieuws. Het ging wel uitsluitend over het digicel team.  Blijkbaar zal mijn bezoek hier toch niet onopgemerkt voorbijgaan.

    Om 15u training in het centre sportief en daarna naar het nationaal stadion om met de directeur van de nationale jeugd de beloofde 500 dollar te besteden.  Aangezien er juist een groot tornooi is waar AST aan deelneemt wou hij met deze steun het eten voorzien voor 12 ploegen.  Zo kwam er ook budget vrij voor materiaal. 

    Om 21 terug thuis om naar het nieuws te kijken en daar mezelf terug te zien en mijn Frans te aanhoren … t valt nog mee voor een Nederlandstalige , nu kennen ze me hier in gans Port au Prince zeggen ze want dit is een heel populaire zender…

    Morgen verlaat ik het hotel en ga ik bij gay anderson intrekken , de persoon die ook in belgie bij mr John logeerde, ze dachten  dat ik schrik had om bij rudy in te trekken omdat ik nogal wat trappen moest doen. Maar gay wou dan ook dat ik bij hem kwam, iemand anders wast mijn kledij (ik koop dan wel waspoeder he) . Ze zijn allemaal best in de weer voor mij. Maar ik betaal hier en daar wel beetje ,  als de benzine op is .. hier koop ik iedere dag brood, drinken en toespijs voor ontbijt en avondmaal en ’s morgens als ze komen en ’s avonds voor ze vertrekken eten en drinken ze mee dus ze mogen ook niet klagen. ’s Middags wordt mijn eten meestal betaald.  K mag dus niet klagen ..

     




















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-12-2013, 15:00 geschreven door spdgvi  
    19-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 19 /12

    Vandaag beginnen de eerste echte uitgaven . de directeur  van de laatste school heeft het direct begrepen en ging met mijn naar een boekenwinkel waar hij een ganse hoop boeken kocht. Nadien met het geld dat nog over was ging hij naar een groot speelgoedmagazijn om een geschenkje te kopen voor de kleinste kinderen uit de kindergarden, dit wordt maandag tijdens het kerstfeest uitgedeeld .

    Ik heb me ook 2 boekjes Frans , Haitiaans creools gekocht , nu nog leren spreken. Hier en daar versta ik hun toch al een beetje mwem  comprend mais mwem pa ap pale

    En terug vielen we zonder benzine… de persoon die deze morgen het geld gekregen heeft om te tanken is het waarschijnlijk vergeten…  gelukkig reden we bergaf en kon ik me in het drukke verkeer gewoon laten bollen tot een paar honderd meter verder een benzinestation was. 

    Aangezien dit allemaal veel tijd in beslag neemt waren we juist op tijd om 15u om te trainen met de u15 , om 17u15 moesten we naar het nationaal stadion om een andere groep te trainen. Ik bedoel , ik geef training en de andere kijken en schrijven op.

    Na de training om 20u was ik weer de taptap van dienst en zaten er deze keer 8  in de auto, k moet wel nog leren als ze merci zeggen dat dat wil zeggen dat ze eruit willen.

    Aangezien ik nog niet gegeten had stopten we nog aan een wegrestaurant en kocht ik een meeneem menu. Blijkbaar is het normaal dat ik dan voor de anderen ook iets koop… maar met 25 dollar hadden er 5 gegeten en iets gedronken.

    Terug aan onze wagen was er weer een verrassing , platte batterij.  Een vriend met een wagen, startkabels ..meer is er niet nodig om dat binnen het uur op te lossen.

    Rond 22u terug in hotel moe maar toch tevreden van de behaalde doelstellingen..  














    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-12-2013, 14:00 geschreven door spdgvi  
    18-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog een beetje sfeerbeelden
    de straten zijn hier kleurrijk versierd . Vooral in de betere wijken kan je toch mooie winkels tegenkomen, Zelfs een zara




















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-12-2013, 14:40 geschreven door spdgvi  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 17/12

    Deze morgen was ik vrij tot 9, dan kwam edner van het rode kruis om een aantal gunsten te vragen, hij zou graag in belgie enkele opleidingen volgen . Ik had 2 jaar geleden reeds voor hem een visum aangevraagd maar hij had toen niet genoeg geld en nu ook niet denk ik . Hij zou graag hier ook samen met de ambulanciers een aantal opleidingen krijgen . We zullen zien wat mogelijk is.

    Plots stond Aneas voor de deur en moesten we terug naar de ambassade van panama om de pasports met visa op te halen. Onderweg viel ik te midden van een  druk verkeer plots stil. Hij was vergeten tanken en de wijzer van het voertuig is defect. We konden het voertuig aan de kant duwen , geen touring wegenhulp hier en hij belde een vriend met een moto op , ging de pasports  afhalen en bracht bidon een diesel  mee.  Na een  uur en een half  waren ze terug kregen we het  voertuig aan de praat. Hij moest terug naar ambassade voor nog een paspoort en ik mocht terug met edner maar onderweg eerst 2 gallons tanken (400gourdes = 10dollar) hoeveel liters 1 gallon is weet ik niet maar zal niet zo veel zijn. Nadien ben ik met edner gaan eten langs de weg : rijst, kip , een banaan, wat groenten en een cola van een halve liter kost me voor 2 personen 350 gourdes, toch goedkoper dan in het  andere restaurant van het  hotel en je had er goed mee gegeten.

    Juist gepast voor de training om 15u en wonder boven wonder we konden op tijd beginnen , terug een 35 spelers maar de training verliep heel  goed en duurde uiteindelijk bijna 3u . blijkbaar is dat hier geen probleem , veel inzet en een heel goede wedstrijdmentaliteit.

    Nadien met de trainers nog een biertje gaan drinken in een plaatselijke bar en rond 21u op kamer.

    Van slapen kwam niet veel in huis , juist achter hotel was een party bezig met echte jongerenmuziek en een zeer enthousiaste disjockey. Zonder beperking van decibels , hier hebben ze zo geen veiligheidscel die dat verbied .. tot 3u .. bij ons hadden ze al om 22u de politie gebeld . Maar een beetje ontspanning mag zeker voor deze mensen hier en als ze zich zo eens goed amuseren en hun mindere momenten vergeten ….




















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-12-2013, 14:33 geschreven door spdgvi  
    17-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 16 december 2013

    Deze morgen kreeg ik een berichtje vanuit Belgie dat een vriendin samen met haar gezinnetje besloten had minder kerstcadeautjes te kopen en het geld die ze over hadden te geven aan de Haitiaantjes.  Ik werd stil van zoveel engagement en het kan me enkel motiveren om hier zoveel als mogelijk te ondersteunen .

    Vandaag was ik weer bestuurder van dienst en op sommige momenten een beetje tap tap ook. (s’avonds na de training zaten er 8 volwassenen in de auto)

    Deze morgen ging ik naar het emigratiebureau om een identiteitskaart te regelen. 3 jaar geleden had deze persoon gevraagd om een id te regelen. Er zijn hier nog veel mensen zonder identiteitskaart omdat ze de registratie niet kunnen betalen. Het gaat me persoonlijk een 100 dollar kosten omdat dit  een persoonlijk engagement is. Nadien moesten we naar de ambassade van Panama om de visa te regelen van een ploeg die ginder zou moeten een tornooi spelen overmorgen. De visa zijn zijn  betaald maar de tickets zijn te duur nu daarom zullen ze ginder een ander tornooi zoeken binnen 2 a 3 maanden gedurende de volgende vakantie, zo gaat dit hier. Een geluk dat hun hotel nog niet betaald was. De ouders hadden hun geld al gegeven en waren een beetje ontgoocheld. Ze geloven in de talenten van hun kinderen en hopen dat ze op wijze hun weg kunnen vinden. 

    Deze namiddag nog een bezoek gebracht aan de school van Dominique (waar de vader van Dominique directeur is ) die ook in Belgie was.  Een middelmatige privé school (600 leerlingen ) die het ook moeilijk heeft om te overleven . Ook hier worden ze uitgenodigd om 500dollar materiaal te kopen . Zo komt het saldo op 4200€ aan uitgaven.

    Dan nog een avondtraining aan het team van digicel , ook zij hebben het moeilijk om de concentratie te bewaren tijdens de oefeningen . ik denk dat dit een groot probleem is voor de ploegen hier .

    Het was ook de laatste avond van Patrick die naar Miami gaat voor een voetbalstage. Een vriend heeft voor hem  de reis betaald en hij mag bij hem leven . hij had juist nog beetje geld nodig voor zijn vervoer morgenvroeg maar daar ging de voorzitter dan voor zorgen .  

    Gilner st juste en zijn vrouw ,2  verpleegkundigen die ik nog mee opgeleid heb de eerste missie kwam ook nog een bezoekje brengen. Een heel leuk weerzien . Hun wens is een kindje krijgen maar er zijn een paar probleempjes die ik hier niet zal kunnen oplossen. Misschien in Belgie? 

    Rond 22.30 terug alleen  


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-12-2013, 13:19 geschreven door spdgvi  
    16-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 15 dec

    Vandaag was het een echt haitiaans dagje, altijd overal telaat 

    Om 8u moest ik klaar zijn omdat de president me kwam halen voor bloed te geven en te helpen bij de bloedinzameling.  Hij liet via via weten dat het wat later ging zijn en uiteindelijk zijn we om 10.30 vertrokken.  Ik had al gezegd dat ik geen bloed mocht geven maar hij wou dat ik bloed gaf. Omdat ik vroeger nog hep b heb doorgemaakt kan dit dus niet en dat wiste ze daar ook. Dus mijn  hg en bloeddruk waren ok en ik mocht een aantel gebakjes gaan eten, hmmm lekker.  <patrick werd overtuigd om  bloed te geven en alhoewel hij veel schrik had ging het vrij vlot.

    Nadien waren we uitgenodigd bij Marie om iets te eten normaal om 13u maar ‘twas 14.30 vooraleer we er waren. Frieten met een soort vlees , macaroni en rijst en een blaadje salade . Rare combinatie maar ’t was toch goed.

    Om 15u moest ik op stadion zijn om de u12 te trainen , ’t was 16u en de jongens zten braaf te wachten. Ik wou ze tellen maar k heb dan maar beginnen verdelen in groepen. De trainers wisten niet hoeveel .. uiteindelijk ben ik op 37 uitgekomen .  ’t was niet gemakkelijk om hun een simpele trapvorm aan te leren. Kwas al tevreden dat het niet aan mijn Frans lag want de trainers legden het in het creools uit maar uiteindelijk ging het toch hoor.  Ze ontbreken vooral aandacht en zijn ofwel aan t spelen ofwel naar de andere aan te kijken.  Om 18u gedaan en op het andere terrein werd juist een ws beslist met penalti’s in het duister want het was al bijna donker. De laatste penalti was doelpunt maar de keeper had hem eerst tegengehouden en nadien rolde de bal toch in doel. Amaai wat een discussie , leuk om zien en horen .

    Het is normaal mijn laatste avond in hotel , ik mag bij rudy azor gaan slapen. We gingen dan eerst eens kijken . Dat is echt bij de bevolking maar niet ver van stadion.  Hij heeft 1 slaapkamer die ik zou mogen gebruiken , een toilet en een douche. Elektriciteit  wordt enkel opgezet als er echt licht nodig is , en de muggen…  een mooi gebaar maar ik weet niet of ik er op inga.

    Daarna weer reünie op mijn kamer en Patrick kwam me zijn verloofde voorstellen, een flinke madam.

    Rond 21u was de rust weer teruggekeerd en kunnen we de volgende dag  plannen   




















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-12-2013, 14:12 geschreven door spdgvi  
    15-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Un message de Patrick
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Un message de Patrick

     

    Que la paix de Dieu soit avec  tous les amis de Belges

    Je vous salue tous les familles de Belges dans le nom de tous les membres de AST D’Haiti et je vous dis mercie d’avoir envoyer Mr GEERT en Haiti pour nous aider les enfants de foot ball

    Un grand mercie a tous comme NICOLE , MARK , HILDE ,JOHN , WILLY ,HEIDI ,BETTY ,RITA, DIRK,LIES,DORIEN ,SEPPE et les autres mercie beaucoup , je vous aimes tant

    MR PATRICK DELCIS ENTRAINEUR DE FOOTBALL


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-12-2013, 16:33 geschreven door spdgvi  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 /12

    Vandaag was het een sportief dagje, om 6u moest ik klaar zijn en om 6u30 begon de 1ste training. Ik moest de u13 trainen van mc Arthur.  Iedereen was op tijd en de training verliep heel vlot (training tot 9u15 )  . nadien bespreking , rond de middag eten en om 14u terug voor de ws van u12 en training  u20 (van 15u tot 18u) onder een stralende zon maar ’t was warm . Nadien nog wat bespreking en gezellig met zijn allen op mijn  kamer .

    Ondertussen heb ik toch wat zicht gekregen op de organisatie en werking van ecole AST. Een jeugdclub uit de 3de divisie die bestuurd wordt door vrijwilligers. De trainers zijn mensen die nog gevoetbald hebben en zich op vrijwillige basis inzetten voor de trainingen. De aansluiting bij de lub kan  voor iedereen maar hun materiaal moeten ze zelf kopen. Er wordt juist iets gevraagd voor de dranken . Ecole ast rekruteert vooral uit de scholen waar de trainers werken . Men geeft aan iedere groep ongeveer 4 keer /week training .  Ik denk moest de inhoud van de trainingen goed zijn er zeker talent zouden doorbreken. Ik zie hier veel  jongens die technisch zeer goed met een bal overweg kunnen.  

    Hun doelstelling is ook deze jongens te laten groeien met tornooien in het buitenland en hopen dat ze daar een stage kunne volgen. Financieel voor vele onhaalbaar. Er worden hier wat sponsors gezocht maar die zijn eerder beperkt. Iedereen die naar het buitenland gaat moet dus zijn eigen ticket en verblijf kunnen betalen.  En geloof me, hier wordt soms jaren voor gespaard.

    Patrick was minder aanwezig vandaag en gisteren. Hij is met zijn grootmoeder naar het ziekenhuis moeten gaan. Ze heeft problemen en pijn in de buik. Hij had voorschrift van dr voor medicamenten maar die kosten teveel en zijn salaris was nog niet betaald deze week, daarom heeft hij zijn nonkel gecontacteerd uit caeyes (ongeveer 3u rijden ) om de medicamenten te kopen. Ik heb wat medicamenten mee die ik dan maar gegeven heb.

     Een gans verschil met vorige zaterdag waar ik samen met zovele mensen afscheid genomen heb van mijn moeder. Ik heb hier het gevoel dat ze toekijkt en steunt .... Bedankt ook iedereen die me op een af ander wijze  steunt of steun gegeven geeft. zonder jullie kan ik hier veel minder mensen tevreden stellen en dat weten ze hier .. 

    tot morgen 


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    15-12-2013, 12:56 geschreven door spdgvi  
    14-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13/12/13 vrijdag
    de dagen vliegen hier weg,

    Hier was het iets rustiger, alhoewel . rond 9u had ik al eerste bezoekje en dat ging zo voort tot de middag. Dan zijn we in een echt plaatselijk restaurant gaan eten, het moet waarschijnlijk een goed zijn want ik denk dat ze op een kwartier tijd wel 20 personen bedienden (’t was vooral goedkoop)

    Ik ben mijn was gaan afgeven in een wasserette of zoiets en morgen zullen ze dit terug ophalen. Ik heb daar dan ook kwartiertje alleen op straat gezeten en dat straatbeeld wat je daar allemaal ziet. Lachende mensen , trieste mensen, een oudere man die diarhee had en met een bevuilde broek de stoelgang op de benen druipend zich een weg baande door de menigte, een hondje lopend op 3 pootjes, vrouwen die in verwachting zijn en toch nog wat gewicht op hun hoofd torsen, overal langs de voetpaden doen mensen hun best best om een paar goerdes te verdienen met de verkoop van materialen of voedingswaren, een jongeman die een goed gevulde kruiwagen met stalen staven de straat omhoog moet rijden een beetje angstig kijkend dat er geen auto tegen rijdt, de mimiek op de gezichten van de mensen die voorbij lopen  verraadt een moeilijk hard bestaan.

    Om 14u moesten we in het sportief centrum zijn en ging het meegebrachte materiaal verdeeld worden. Werkmateriaal voor de trainers, ballen, scheenlappen ,een uitrusting, …  alles tesamen een waarde van 550€ . Met dank aan sportwinkel hofman die toch wat extra en reductie gegeven heeft.

    In het materiaalkot hangt een grote poster van … Zulte Waregem ; die club heeft hier veel aanhangers .

    Om 15u moest ik training geven aan de u15 , de groep van amedee , colin, marven.. die in belgie was, een prettig weerzien. Er waren 32 spelers en ik had een kwart van het terrein. Er waren nog 3 ploegen die ook meer dan 30 spelertjes hadden. Dus meer dan 120 personen op 1 terrein  , niet simpel en morgen komen er meer. …. Er was juist boven het oefenterrein een fuif bezig en de boxen stonden goed luid zodat het moeilijk was om te communiceren tegen de groep ; nu ja ik zeg fuif, er was een disjockey , veel jongelui maar geen drank en toch was  er heel veel amusement  en  geen inkomgeld .

    Rond 20u op terugweg eerst  nog wat brood en kaas kopen zodat ik een avondmaal en ontbijt heb.

    Morgen vroeg moet ik om 6u al weg om de eerste training te geven aan de u13 en in de namiddag terug de u20 

    slaapwel 

    ps toch ook leuk om weten dat er toch wel een 70 personen mijn blog volgen ; tof 




















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    14-12-2013, 03:59 geschreven door spdgvi  
    13-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.foto's nationaal jeugdcentrum
    In het jeugdcentrum waar 300 studenten zitten die s'morgens een training krijgen en  om 15u was het nu examen tijd. Het opleidingscentrum is ook voor de meisjesselectie (ongeveer 75 van de 300) 4
    Er zijn 3 synthetische grasvelden beschikbaar aangelegd door de fifa



















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    13-12-2013, 15:30 geschreven door spdgvi  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12/12/13

    Alweer een druk dagje

    Om 8u kwamen ze me halen , Gay de voorzitter en Marie om het sportief jeugdcentrum  te bezoeken. Aangezien er geen bestuurder was kon ik terug rijden. Eerst een omwegje door centrum en daarna een uurtje rijden tot buiten PAP.

    Het sportcentrum is heel landelijk gelegen. Er zijn ongeveer 300 studenten die er verblijven om te studeren en te trainen. Dit zijn de talenten die gerekruteerd worden in Haiti om hun voetbalkwaliteiten hier te ontplooien. Amedee is ook bij deze groep maar hij mocht thuis blijven omdat ecole ast hem ook de trainingen kan geven. Een paar keer in de week gaat hij ginder trainen.  Sepp Blatter heeft dit sportcentrum komen bezoeken en de synthetische velden komen die de fifa s gegeven heeft komen inhuldigen. Hier moeten de studenten niet betalen maar moet de school zelf instaan voor materiaal. De staat zorgt voor onderhoud en eten.  De directeur vroeg of ik contacten wou leggen voor een partnership met een club in Belgie.   

    Terug naar Pap (al middag) iets eten en dan een bezoek aan de bloedbank van het rode kruis. Momenteel hebben ze voldoende bloedvoorraad en ze verwachten veel van de kerstbloedinzameling waar ze me vroegen om aan mee te werken. Ook hier zijn vele hulpvragen. Er was juist een zwitserse dokter die een opleidingsprogramma ging organiseren en hiervoor waarschijnlijk ook belgische ondersteuning zou krijgen. Maar ze hebben wel het noodzakelijke materiaal om hun bloedstalen goed te behandelen. Alle bloed wordt gescreend op hepatitisch en aids.

    om 15u training geven aan u20 . men stelde  me groep voor van 22 uiteindelijk ben ik training begonnen met een 35 personen. Maar een beetje aanpassing en training is vlot verlopen . Om 18u moesten we al in nationaal  stadion zijn voor match van ploeg die ik gisteren trainde . Mijn taak bijsturen bij de rust en verslagje maken.

    Na een hels tochtje in het donkere PaP met auto's die constant met een grootlichten aan rijden en u verblinden toch rond 21u30 veilig terug in hotel

    moe maar toch tevreden 

    slaapwel   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    13-12-2013, 14:08 geschreven door spdgvi  
    12-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog een beetje "schoolmateriaal"
    het is toch imponerend hoe deze kindjes zich presenteren op school 


















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-12-2013, 13:51 geschreven door spdgvi  
    Archief per week
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 05/12-11/12 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs