geertvi.be
haiti
Inhoud blog
  • laatste dag
  • 7/1/14
  • 06/01/14
  • 5/1/14
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    09-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Deze morgen begon weeral vroeg, om 6.30 kreeg ik al telefoon dat er 2 personen me kwamen bezoeken .  lundi floubert en mr d’haiti , 2 vrienden van 2010. Mr d’haiti had een tumor op het hoofd en is nu volledig genezen.  Leuk

    Om 7.15 stond jooby , de broer van amedee er al om me afscheid te wensen , iets later stan ddmc arthur daar , kwam aneas en konden we rond 9.30 vertrekken om rond 11.15 in luchthaven aan te komen.

    Ik had mijn valies goed gestapeld maar alles moest er weer uit voor controle. Bij het inchecken kreeg ik te horen dat het moeilijk zou zijn om mijn vlucht te halen aangezien we een uur vertraging hadden. Een Amerikaan naast mij zei dat hij zijn vlucht ook niet kon halen omdat onze vlucht 2u vertraging had. Ik kon mijn hoop dan maar opbergen of hopen dat de aansluitingsvlucht in ny ook vertraging had.

    In New York haastte ik me om alles in orde te brengen maar dat is daar niet simpel . Bij delta zag ik dat mijn vlucht naar brussel aan het boarden was en ik spoedde me aan balie maar daar kreeg ik te horen dat het niet meer mogelijk was en dus gaven ze me een ander vlucht om 20u8 de volgende dag. Ze boekten me ook hotel  en ontbijt

    Zal dus dagje langer weg zijn..


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-01-2014, 06:17 geschreven door spdgvi  
    08-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7/1/14

    Deze morgen mocht ik uitslapen maar was toch om 6u al paraat. Het ging er rustig aan toe , een echte douche en dan rustig ontbijten op een mooi terras, echte vakantie !

    Ik moest de boekhouding van A .S.T. nog op pc zetten van het vorige werkjaar en dat kost me toch ook een paar uur werk.  Rond de middag begonnen de bezoekjes  , Julie kwam terug met een beetje informatie van Wadson , haar broer en ik heb dan maar wat t shirts en een broek meegegeven  (dat zal hem schelen in mijn was thuis ) .Iets later kwam Pascal , de vader van Yousmerly. Omdat de winkel niet te ver was ben ik met hem gaan shoppen en hij mocht zijn mandje vullen en een geschenkje kopen voor Yousmerly. Ik liet hem begaan en was benieuwd wat hij in zijn mandje zou leggen : een brood, peanuts boter, melk , kaas,fruitsap , en een paar melkshakes … allemaal voedingsmiddelen niets luxe behalve de pop die hij mocht kopen voor Yousmerly.  Ik daarentegen kocht een paar blikken bier, wat sprite en fruitsap voor mijn afscheid deze avond.

    Wadson kwam dan alsnog met de informatie op een stick   en Pastor Ernst kwam de beloofde ondersteuning voor het schooltje ophalen.

    Om19u was het afscheidsfeestje met de trainers ,ook Nana ,Marie en Carline waren van de partij . Er zijn kleine cadeautjes gegeven waarin de pleegouders niet vergeten werden. 

    Het was leuk en jayton had een grote taart laten maken speciaal voor mijn afscheid. Het waren gemeende woorden die gesproken werden. Ik voelde me heel vereerd en de woorden van dank werden ook naar alle belgen geuit die me in dit project ondersteund hebben . Bedankt allemaal…

    Ondertussen kon ik nog eens naar jonathan en Sarah bellen omdat ik met Wadson een kandidaat leerling had voor informatica maar ook om hun nog een goed werkjaar te wensen.  Ik mocht horen dat ze al iedere dag een muisje gevangen hebben.. ’t was waarschijnlijk een hele grote familie ..

    De laatste keer slapen in Haiti en dan huiswaarts, moemaar heel tevreden met wat ik kon doen en toch ook blij dat ik naar huis ga , een nieuwe wereld tegemoet… 


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-01-2014, 04:26 geschreven door spdgvi  
    07-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06/01/14

    Vandaag stilletjes ontwaken . Een laatste onbijt,  met mijn pc open om de foto’s  van gisteren te laten bekijken , de muziek op gans het gezin rond mij …. Het doet me toch wel iets dat ik op die korte tijd toch een heel goede band heb met die mensen ,van jong tot oud. Gay zei dat het voor hen een zegen van god was dat ik bij hen wou logeren … De grootmoeder kwam me vragen wanneer ik terugkom, de kleine Paul die me rond de hals vliegt..  maar de dagen van afscheid zijn gekomen.

    Rond 11u met jayton , aneas en mc arhtur op stap om nog wat materiaal te kopen voor het rode kruis en dan toch nog een ultieme vraag van de A .S.T. . Het rode kruis wil een tv voor de infomedelingen in de inschrijfbalie en A.S.T. zou graag een generator willen om te kunnen werken in hun donkere ruimte in het stadion, spijtig genoeg is elektriciteit hier een noodzaak en is een generator eigenlijk een noodzaak .

    In de namiddag had ik nog een afspraak met Julie en haar broer wadson , die me ook nog een hulpvraag wou stellen. Hij vangt samen met een aantal mensen een aantal straatkinderen op . ze willen deze kinderen toch niet laten verloren gaan en proberen hen een “opvoeding” en school aan te bieden. De staat helpt hier niets .. Hij zal zijn organisatie en doelstellingen beschrijven en ik heb beloofd dat ik het zal bekijken maar ik kan voorlopig geen hulp beloven..

    ‘s avonds kwamen ze met mijn bagage van Gay en mocht ik de drankjes betalen , Men zal me missen zegt men … maar ik denk dat ik ergens anders ook gemist wordt . het afscheid nadert nu heel snel

    Nog 2 keer slapen..                                                                                                                                                                                                                                                                       


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-01-2014, 03:48 geschreven door spdgvi  
    06-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5/1/14

    Deze morgen terug naar de mis , om 7u waren we er omdat we toen al vast zaten in het het verkeer  was het een beetje laat maar we waren nog op tijd. De kerk zat stampens vol  , ik vermoed zo een 1000 personen.  De beleving was groot en het zangkoor fantastisch. Ondanks dit alles is de kleine Paul toch op mijn schoot in slaap gevallen…

    Deze voormiddag nog een aantal testen afnemen bij een aantal spelers om ze alsnog te presenteren bij een club in Belgie.  De hoop van zoveel Haaititanse voetballertjes…

    Rond 12.30 thuis en Nana was opnieuw bezig met de verdeling van de maaltijden . Vandaag moest ze er 10 hebben maar ik dacht dat er meer waren en als we telden kwamen we terug aan 15...

    Eerst mijn portie rijst verorberen en daarna  naar het afscheidsfeest die ze georganiseerd hadden maar tussenin moest ik nog de 2de portie pannenkoeken bakken die ze dan gingen presenteren aan de ouders op het feestje  .

    Juist op tijd klaar om op 15u naar feestje te gaan.  De meeste ouders van de u15 die naar België geweest zijn waren aanwezig .  Van de u15 ontbrak alleen anthony , die de voetbalschool heeft verlaten en Patrick de coach. Emerson was juist terug van de vs en Patrick zou ook terug zijn maar hij had problemen met zijn ...vliegticket , de terugvlucht was geannuleerd ..(dit verhaal kwam me nu eens heel bekend voor) 

    De namiddag werd ingezet met een dankgebed en daarna het zingen van de nationale hymne (hier ken iedereen blijkbaar de tekst). Er werden geschenkjes gegeven , foto’s genomen, gespeecht en uiteindelijk ook een paar heel kleine danspasjes geplaatst. Ik had mijn pc mee en had de foto's van hun verblijf in Belgie geprojecteerd dewelke druk bekeken werden .De drankjes , koekjes en vooral de Belgische pannenkoeken werden goed gesmaakt.  Om 18u moest het zaaltje beschikbaar zijn voor een andere groep en moest iedereen dus naar huis.

    De groep trainers echter bleef nog beetje en trokken mee naar het huis van Gay waar Jayton nog trakteerde met een paar flessen schuimwijn.

    Het was gezellig en als iedereen weg was nog een beetje napraten met Gay en  Nana want het was mijn laatste avond bij hen en de familie. Morgen trek ik nog voor 2 nachtjes naar het hotel.                                                                                                                                                                                                                                                                                      


















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-01-2014, 08:33 geschreven door spdgvi  
    05-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4/1/13

    We konden na het bezoek aan de school nog gezellig napraten over hoe de dingen hier lopen terwijl we de lekkere bananentaart die Jonathan had gemaakt konden opsmullen . Voor het slapengaan hebben we dan nog 2 muizenvalletjes gezet met stukjes bananentaart. Spijtig  genoeg geen vangst wel wat bloed rond het valletje dat is afgegaan dus misschien toch …

    Janton kwam me rond 8u30 halen waar we naar de oefenterreinen trokken en ik nog een beetje observatie mocht doen van een aantal spelers.

    Ik kreeg daar ook bezoekje van Pastor Ernst en de directeur van de school. Ze hebben problemen om de huur van de grond te betalen en ze komen vragen of ik de aangeboden centjes daar wil investeren. Zo hebben ze dit jaar iets meer ademruimte en kunnen ze in de loop van het jaar de kinderen die niet betalen ook toelaten. 

    De moeder van Carlos kwam me vragen of hij in aanmerking kwam voor een stage waarop ik spijtig genoeg een negatief antwoord moest op geven maar dat respecteren ze wel. Ook de moeder van julien kwam bij mij maar met een gans andere vraag die ik dan wel eens met mijn zuster moet bespreken. Men heeft een paar keer gevraagd aan Julien of hij niet graag in Belgie zou blijven en blijkbaar hebben ze dit in het gezinnetje toch wel al goed besproken….

    Marie stinzie , die de gehandicapten vertegenwoordigt heeft samen met de directeur ook haar keuze gemaakt wat ze met de centjes gaat doen en dit is hoofdzakelijk ondersteunend materiaal om in de opvang ook ’s avonds te kunnen verzekeren.

    We waren terug in de late namiddag en dan moest ik mijn belofte nog nakomen ten huize van Gay , namelijk Belgische pannenkoeken maken. Een ervaring hier , t’ recept heeft dorien me doorgestuurd, de ingrediënten zijn ter beschikking maar een weegschaal heb ik niet en een het bakken moet op een klein gasvuurtje. Wonder boven wonder is het gelukt .  Ze vonden ze heel lekker en morgen moet ik nog een litertje bakken voor het feest dat ze voor mij voorbereiden..

    Nog 4 keer slapen 




















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-01-2014, 01:42 geschreven door spdgvi  
    03-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3/1/14
    Vandaag begon de dag vroeg. Ik moest om 6u30 klaar zijn om naar de begrafenis te gaan van het kindje. Ook hier bleek het uur niet zo belangrijk en werd ik pas opgehaald om 7u15 , nog ruimschoots op  tijd.
    De dienst , adventisten, was een begrafenis voor 2 personen , een man van het jaar 1971 en het kindje . Het verdriet was enorm groot bij de grootmoeder ,die uiteindelijk de kerk moest verlaten. Een andere vrouw kreeg een aanval van hysterie en werd de kerk uitgesleept. Enorme emotinele toestanden.....  Het geheel werd ingeleid met trompetmuziek en de liedjes werden uit volle borst meegezongen. De priester deed zijn best om met zalvende woorden dit overlijden te laten accepteren maar dit blijft hoe dan ook een heel moeilijke taak ... Ook voor mij ..

    Na deze dienst kon ik uiteindelijk Sarah en Jonathan gaan bezoeken. Het koppeltje van Ressegem dat na hun huwelijk vorig jaar vertrok naar Haiti om gedurende 2 jaar, tot einde 2014 ,als vrijwilligers te werken in een schooltje.
    Jonathan geeft les electriciteit en probeert de theorie aan de praktijk te koppelen. Bij zijn aankomst vorig jaar in Haiti moest hij eerst de gewoontes en gebruiken van Haiti aanleren om dan een proffesioneel lokaal uit te bouwen waar echte vakmannen gevormd worden.
    Ook Sarah geeft les in de school. Haar doelstelling is de leerlingen te vormen in de informatica. De uitbouw van een volledig informaticalokaal waar sommige scholen in belgie nog een voorbeeld kunnen aan nemen is een echte meerwaarde.
    Zowel Sarah als Jonathan leggen het accent op de theorie direct gekoppeld aan de praktijk. Hun studenten, die in het eerste jaar afgestudeerd zijn, passeren vlot het nationaal examen en zijn een meerwaarde op de arbeidsmarkt. Terwijl ze me dit vertellen stralen ze allebei een terechte trots uit.

    Ik ben nu te gast bij hen tot morgenvroeg en ben heel gastvrij ontvangen. Ik kan mijn verslag vanuit het informatica lokaal versturen. Later zal ik nog enige fototjes toevoegen.
    Ze wonen in een naar Haitiaanse normen mooi en groot huis die ze gebruiken van de organisatie. Ze krijgen een kleine onkostenvergoeding om te voorzien in hun eigen noden maar zijn tevreden met wat ze hebben. Ze hebben een kip, haan en kuikentje in hun tuintje en in het huis een aantal huisgenootjes , muizen. Er zijn er 2 gesneuveld onder mijn sandaal en vanavond zetten we nog een valletje, hopelijk met succes .
    ook vele groetjes van Sarah en Jonathan

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-01-2014, 22:43 geschreven door spdgvi  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02/01/14
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze nacht heb ik niet veel geslapen. Ik had cyclon gedronken , een energiedrankje met red bull allures en daardoor kon ik slaap niet vatten ..

    De 2dag van het nieuwe jaar is het hier ook feestdag  en vandaag was het dan ook nog rustig. Er was normaal gepland dat we naar een strandplaats gingen gaan maar dat ging niet door.  

    Gay stond erop dat ik deze middag hier zou eten en de fles schuimwijn die ik kocht voor hun 2de huwelijksverjaardag werd nu gekraakt en netjes verdeeld over een 10tal personen.  

    Na de maaltijd was ik beetje moe en heb ik een uurtje geslapen . Aneas was daar plots rond 4u en ik moest mee bij Marie om … te gaan eten .  Marie wou daar alle foto’s zien van belgie  en was dus tijdje bezig.

    Rond 20u terug bij gay en konden we nog beetje planning overlopen. Morgen ga ik na de begrafenis bij de belgen Sarah en Jonathan en kan ik beetje nederlands spreken.

    Ik weet niet of ik mijn pc zal meedoen (want ik blijf ginder overnachten ) om iets te schrijven .

    T mooiste moment vandaag voor mij was toch de email met de foto van Roosje  en het buikje van dorien ,mijn kleinkindjes dus


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    03-01-2014, 03:16 geschreven door spdgvi  
    02-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01/01/14

    Gelukkig nieuwjaar

    Door het plotse overlijden van het kindje dat amper 1j en 6 maanden oud was is het “feestje”  uiteraard niet doorgegaan. Het kindje is gewoon op het kleine koertje in de waterput gevallen terwijl  de persoon een kuipje water naar binnen bracht. Bij zijn terugkomst heeft hij direct de put terug dichtgedaan zonder nota van te hebben dat het kindje er in lag. De put is een 7 tal meter diep.. na een 15 tal minuten begon men het kindje te missen en uiteindelijk vond men het in de reeds gesloten put drijvend in het water, alle hulp kwam telaat…

    De elektriciteitsmaatschappij zorgde er ook voor dat het donker bleef in de benedenstad terwijl in het rijkere gedeelte het licht vol overvloed te zien was. Pas om 5u deze morgen was er elektriciteit. Gay had ook zijn generator uitgeleend voor zijn feestje zondag bij zijn vrienden maar die hadden vergeten deze terug te brengen. Er was ook geen ontvangst voor internet zodat er ook op dat vlak geen mogelijkheden waren.

    Mijn nieuwjaarsnachtje zag er dus ook anders uit (de eucharistieviering was blijkbaar ook pas gepland om 6u ’s ochtends ). Ik had een beetje hoofdpijn en ben dan rond 22u30 gaan slapen.  Om 5u30 werd ik al geroepen om de onafhankelijkheidssoep te eten.  De soep is een pompoensoep met spaghetti, bananen,aardappelen ,stukken cambril  (het beestje van gisteren ) en nog wat ingrediënten.  En dat op mijn nuchtere maag, dat kan tellen.. 

    In de voormiddag werd ik meegetroond naar de thuis van Gay waar er ook wel een aangename sfeer was. Gay en Nana aten nogmaals de soep maar ik heb gepast..

    In de namiddag ben ik bij de familie van Aneas gegaan waar ik kennismaakte met het verdriet van deze mensen

    We moesten nog een aantal bezoekjes brengen om uiteindelijk bij de president jayton te belanden waar we het programma van deze week konden bespreken ,

     rond 21u30 thuis , iedereen was slapen . het was een lange dag geweest en er was toch geen electriciteit...










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-01-2014, 03:45 geschreven door spdgvi  
    01-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31/12/13
    laatste berichtje dit jaar

    De laatste dag van 2013 , ik mag een 6 tal uurtjes langer in 2013 vertoeven  dan jullie.

    Een rustige voormiddag zonder veel om handen. Een beetje bijpraten met Nana . Ze werkt in het schooltje die gisteren wat hulp kreeg . Ze verdient ongeveer 70 a 80us dollar per maand maar ze is nu 2 maand niet betaald. Men zal betalen maar soms kan het 3 maand duren.  Gay werkt in een grotere school en heeft meer verantwoordelijkheden , hij verdient 200 us dollar /maand en daar betaalt men wel iedere maand stipt.  Ze leven hier met een mix van 4 families tesamen en zij zijn eigenlijk de enige die iets verdienen en staan dus in voor het eten. Af en toe krijgen ze iets van de andere leden en op een dag als deze brengt iedereen iets mee.  Juist in de maand december wordt er practisch iedere dag iets van vlees gegeten , de overige dagen is het vooral rijst , bananen, njam , en af en toe vis.  Het eten langs de straat is vrij goedkoop in vgl bij ons maar in een beter hotel of restaurant die nog niet kan tippen aan een gewoon restaurant bij ons zijn de prijzen ongeveer zoals bij ons.  Ook de materialen die je hier koopt zijn ongeveer even duur als bij ons.  Na de aardbeving is het leven hier een gans stuk duurder geworden zegt men. 

    De kinderen blijven hier rustig binnen het domein, lopen niet op straat maar spelen ook niet echt gezelschapspelletjes.  De man wordt hier wel gediend , gay is de grootste verdiener en dus een beetje de koning. Heeft hij iets  nodig moet hij maar roepen , hij vertrekt en komt terug wanneer hij wil.  De 2 grotere meisjes zorgen ervoor dat het huis netjes blijft en helpen bij het eten. Nana maakt meestal het eten en de grootmoeders hebben een kleine commerce aan de voordeur.  De grootvader woont boven en heeft ook niets tekort, hij is ook een fan van de rum barbancourt die hier goed gedronken wordt.

    Er is hier geen leidingwater en als ze zien dat ik me wil wassen zorgen ze ervoor  dat ik water in de douche heb. Ze gieten boven in een bidon wat water en dan hoef ik maar aan het kraantje te draaien.. 

    Ik stel me dan ook vragen of ze dan niet te veel moeten opofferen om mij in huis te hebben maar ze verzekeren me dat ze niets liever willen en het lijkt echt oprecht. Iedereen is blijkbaar heel tevreden met mijn aanwezigheid.

    Deze voormiddag kwam Jullie op bezoek .met haar ben ik in 2010 samen met haar broer haar ouders in les caeyes gaan bezoeken.  Ik ben samen met Julie , Nana en gay naar de supermarkt getrokken en ze mochten zich kopen wat ze nodig hadden om er een fijn feest van te maken.  Ik heb net geen 70 dollar uitgegeven voor vooral voor ons elementaire produkten en voedingswaren. Geen chips , wijn of iets dergelijks. Ze waren heel tevreden en ik ook dat ik toch iets kon terugdoen voor hun gastvrijheid.

    Op het “feestje “ bij Marie Stinzie werd ik toch even stil en had ik tranen in mijn ogen. Een ganse groep gehandicapten vierden er hun eindejaar en er werd gedanst zelfs op 1 been. Toen weden geschenkjes gegeven eerst een tas voor de jongste gehandicapten en dan eigenlijk een voedselpakket voor iedereen. Een zak met rijst , spaghetti en een fles olie .. Er werd ook een drankje aangeboden en toen zag je al dat deze mensen wel bij de armste mensen behoorden. Er werd bijna gevochten voor de voedselpakketen. Je moest je pakket ontvangen en direct naar huis gaan anders gingen ze 2 of 3 keer . Er waren een aantal die dit toch deden maar kan je het hun kwalijk nemen.. ik heb nog een aantal centjes over die gestort werden na de begrafenis van mijn moeder en hier ga ik toch nog wat materiaal kopen om toch al met iets te starten. Hier vraagt Marie om een gans project voor op te zetten. We zullen zien wat haalbaar is…

    Om 18u30 kreeg  Aneas  telefoon en hij was duidelijk overstuur.  Hij vertrok direct en iets later kreeg ik te horen dat zijn neefje in het water gevallen was en naar het ziekenhuis moest. Thuis bij Gay kregen we het nieuws dat het kindje blijkbaar deze namiddag al in het water gevallen was , niemand had het gezien en helaas is het verdronken…. 

    Bij gay waren de meisjes druk in de weer om een aantal gordijnen in de deuren te hangen, gezien mijn lengte leek het opportuun om ee n handje toe te steken . Grand mere  was het geitje aan het bereiden om straks op te eten … t zal morgenvroeg stil zijn naast mijn kamer.
















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-01-2014, 01:44 geschreven door spdgvi  
    31-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Vandaag een rustige planning . Omdat er pas laat elektriciteit was ben ik om 3u30 begonnen met verslagje van weekend om terug een beetje te slapen om 5u30 maar het geitje dat naast mijn kamer stond dacht er anders over en bleef maar gaaay roepen. Omdat het beestje bleef roepen ben ik eens gaan kijken en vroeg ik of het al war gedronken of gegeten had. Volgens Gay drinken geiten niet dus… na het toedienen van een beetje bladeren en water vond het geitje zijn rust terug , een beetje het laatste avondmaal want morgen wordt het magere beestje klaargemaakt voor het nieuwjaarsfeest …..

    In de voormiddag konden we rustig de organisatie van de voetbalschool bekijken  en ondertussen keek ik ook eens naar bankgegevens . Daar zag ik dat mijn creditkaart weer gereduceerd was tot 2500€ zodat ik weer problemen zou hebben in winkel, gelukkig was de bank open en kon men me daar direct helpen. 2u wachten vooraleer geld af te halen om het materiaal te kopen voor een schooltje van 150 kinderen die in wel echt moeilijke omstandigheden les krijgen. Het is het schooltje waar nana werkt , de vrouw van Gay. 400kg cement voor 57 us dollar , 10 planken 10 balken  en 3 multiplex planken , 3 unalit planken  voor 360 dollar . Ik denk dat het bij ons nog goedkoper is . Morgen beginnen ze met de werken zodat dat beetje toch klaar is tegen 7 januari 2014 , de dag dat de school herbegint. Ik mocht de belgen bedanken die dit mee helpen ondersteunen

    Daarna kwam de vader van yousmerly met het goede nieuws dat hij een rekening kon openen voor haar zodat ik de mogelijkheid heb haar schoolgeld vanuit belgie te betalen. Een leerling hier moet per maand 1500 gourden (37.5 dollar ) betalen per maand (9 maand per jaar ) om naar school te kunnen.  Kan je het niet betalen dat moet je hopen dat je op school kan blijven maar dan worden de leerkrachten niet op tijd betaald enz.. Bij de geboorte van yousmerly (18 maart 2010) had ik beloofd om een beetje te zorgen voor haar en uiteindelijk zal het me lukken . Dit is dan wel een prive initiatief .

    Als je dan ziet in welke omstandigheden deze mensen leven . ik denk dat het stalletje van het kindje Jezus beter  en ruimer was dan deze waar deze mensen in leven. Ik denk niet dat hier een os en een ezel binnen kunnen en toch leven ze en slapen ze erin. Maar zo leven hier veel mensen …

    Werk is hier een groot probleem ,er is in gans het land praktisch niets van industrie.  Bijna alle producten worden geïmporteerd . In Port au Prince zijn een paar multinationals zoals digicel, natcom . Er is het plaatselijke bier prestige dat de gouden medaille kreeg in 2012 als wereldbier en nog een paar dingen . De grootste werkgevers zijn de scholen en de winkels die voornamelijk beide privé initiatieven zijn.

    Er zijn hier veel kinderen  en vele vrouwen in verwachting.  De pil is niet te betalen en voorbehoedsmiddelen zij  wel te krijgen in de winkel maar het kost allemaal geld. Daarbij komt nog dat er geen elektriciteit is en de mensen dus meer tijd hebben voor elkaar ….   Laat bij ons ook de elektriciteit eens een paar dagen uitvallen… 

    Ne gelukkige nieuwjaar

    Steeds opnieuw zeggen we deze woorden 

    Soms welgemeend maar veelal zomaar

    Ook hier is het Nieuwjaar, in deze ander oorden

    Mijn wens voor iedereen die dit zal lezen

    Waardeer de kleine dingen, elke dag

    Draag zorg voor elkaar, al is het iedere dag maar even

    Denk positief en geef hoop , het mag

    En mocht het eens niet lukken,  er is  altijd die volgende dag ..

    Ook in 2014 

    gelukkig nieuwjaar  ! 














    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    31-12-2013, 04:28 geschreven door spdgvi  
    30-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28-29 dec 2013

    Om 7u30 zouden we vertrekken  naar Aquin , de thuishaven van Amedee . Het was maitre Bonel  (rechter van het district Aquin) zelf die ons kwam ophalen . Aneas , Demon (trainer) en ik gingen mee . Ik had een beetje ‘ t gevoel van op vakantie te gaan.  De weg naar Aquin was de nationale autoweg  , die op sommige plaatsen volledig vernieuwd was maar op andere plaatsen nog niet hersteld was na de aardbeving. Je kunt de weg een beetje vergelijken met de n42 bij ons , een bochtig parcours .

    Het was wel een mooie tocht doorheen de bergen waarbij ik veel uitleg kreeg  over de streek en rond 12u30  kwamen we aan ten huize van Amedee.  Het huis was heel rustig gelegen en lag ongeveer 1 km de bossen in en was enkel te bereiken via een slecht berijdbare landweg. Ze waren met een man of 10 in het huis aan het werk en we mochten direct de trap op naar het dak . Amedee had van alles over mij verteld ,onder andere  dat ik veel koffie dronk , en ik zat nog niet neer of er stond een thermos koffie klaar (zeldzaam hier in Haiti) . Amedee was heel tevreden me te zien en ik kon hem de trui van Willy en Betty geven, een mooie tricolore trui van de Belgische nationale ploeg.

    We bleven maar even en gingen op uitstap naar Aquin, onderweg eerst een beetje eten en daarna  een rondrit doorheen Aquin om uiteindelijk na een paar uur aan te komen aan het strand van les Caeyes. De straten hier lagen er overal netjes bij en waren niet beschadigd . We bezochten zelfs een katholieke kerk.  We besloten de tocht met een strandwandeling en een drankje aan de zeedijk waar ze als bier enkel .. Heineken hadden. 

    Bij de terugtocht naar het huis van Amedee reed Maitre Bonel zeer snel . Ik begon me af te vragen als er een ongeval gebeurd met gekwetsten wie ons zou komen helpen. Ik werd al vlug gerustgesteld , de hulp zou van het rode kruis komen die opgeroepen werd door de politie die eerst ter plaatse komt. Als er binnen de 2 a 3 u hulp is mag je tevreden zijn.  Ben je erg gekwetst dan moeten ze je naar port au prince voeren naar een hospitaal van Artsen zonder grenzen(nog een paar uur rijden)

    De gezondheidszorg is hier heel duur. Een “huisarts “ kost al gauw 100€ en voor een ziekenhuisbezoek zonder opname met een aantal onderzoeken betaal je al vlug een 250€ . Een ziekenhuisopname is praktisch niet te betalen voor de gewone mensen. Daarbij komt dan nog dat de apothekers hier geen vaste prijzen hebben voor hun producten en heel vaak woekerprijzen vragen. Als je ernstig ziek wordt dan heb je pech…

    Bij Amedee waren  de stielmannen weg en kon ik het huis betreden. Ik kreeg mijn kamer toegewezen , mooi maar de douche werkte nog niet en in het wc moest ik eerst water ingieten maar het spoelde goed door. Amedee had blijkbaar ook verteld dat ik graag een biertje dronk en zodus stond er een bakje prestige klaar.  Eerst eten en daarna afsluiten met een gezellige babbel om rond 23u  in ons bed te belanden.

    ’s Nachts heeft een paar uur heel hard geregend maar Aneas en Demon hadden niets gehoord. We mochten daar na het ontbijt (njam ,banaan en cambril) rustig vertoeven tot aan de middag . ’ s middags een visje eten en een fotoshoot met de familie en terug “huiswaarts” .

    Om 15u was er een reünie gepland met de ouders van de spelers om het jaaroverzicht en het toekomstbeleid van de club  AST toe te lichten.  Een uurtje te laat ondanks een snelle rit.  Blijkbaar had ik daar een centrale rol en mocht ik me daar direct voorstellen . Aneas nam dan over en heeft me dikwijls vernoemd in zijn toekomstplannen maar het was creools en dus verstond ik er niet zo veel van. Ik moet dit dringend leren.  Kort samengevat werd gezegd dat ik al heel veel voor de club gedaan heb maar een aanspreekpunt bent voor hun internationale contacten die nu soms heel moeilijk verlopen.

    Rond 19u “ thuis” . blijkbaar hadden ze me daar al gemist… .  Gay vroeg of ik nog mee wilde gaan naar een klein verjaardagsfeestje van vrienden , k was wel al beetje moe maar er was geen elektriciteit , dus waarom niet. Hij moest zorgen met zijn mobiele generator dat er elektriciteit was op het feestje. Eerst afkoppelen van het gewone net en daarna hadden we elektriciteit. Er  werd veel gelachen , een pintje gedronken en een beetje gegeten . Ik zorgde beetje voor de kleine Paul die de ganse avond liggen slapen heeft op mijn schoot…  een gezellig sfeertje maar opnieuw veel creools …

    Om 23u kon ik de 2 daagse afsluiten met een goed gevoel …


















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-12-2013, 10:21 geschreven door spdgvi  
    28-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27/12/2013

    Vandaag  de laatste training aan de u15 . En ik kon een paar geschenkjes afgeven die meegegeven werden door de Belgische opvangouders.  Colin  en Marvens waren tevreden met hun Belgische trui  die Willy en Betty schonken en Julien zijn oogjes schitterden als hij zijn centjes ontving van Hilde maar ik vond de reactie van de stoere ,koele Donald bij het ontvangen van de brief met foto’s en een kleine tekst Van Lies en Bart zo ontroerend dat ik er zelf tranen in mijn ogen kreeg.  Ik moest jullie alle heel erg bedanken. 

    Om 12u was ik thuis bij gay en begonnen we nog eens de zoektocht naar Pascal en esther de ouders van Yousmerly , Na een paar telefoontjes kreeg ik plots contact met de grootmoeder en al vlug had ik Pascal aan de lijn. Ze woonden niet zo ver en na een 30tal minuutjes stonden ze aan het huis bij Gay . Esther was een zwangere patiënte die een tumor had aan de borst en die ik tijdens mijn eerste missie in 2010 een ganse maand verzorgd heb. We hadden voortdurend schrik dat we haar en de baby gingen verlies , zo erg was ze er aan toe. Maar een paar uur voor mijn vertrek werd yousmerly geboren. Ik heb het kindje toen nog even kunnen en beloofd dat ze altijd iets speciaal zou zijn voor mij. Esther had toen al een borstamputatie gehad en verbleef 3 maand in het hospitaal.  Spijtig genoeg verloren we het contact in 2011 en kon ik niets doen.  Nu is yousmerly bijna 4 jaar (maart 2014) en een flinke meid. Dit was ook een ontroerend weerzien voor mij.

    Yousmerly is nog onderzocht door  Dr.Lagasse  tijdens haar bezoek aan Haiti toe ze vrij ziek was. Pascal en Esther waren ook onder de indruk bij het vernemen van haar overlijden.

    Om 17u was ik samen met de trainers van AST uitgenodigd om te gaan eten met Dominiek en zijn ouders . We trokken naar de rijkere buurt in Pieton Ville waar ik scampies met frietjes kon nuttigen. Een hele leuke afsluiter.

    Morgen vertrek ik naar caen en la caeyes  om de ouders van Amedee te ontmoeten.  We zijn 2 dagen weg en ik zal dus waarschijnlijk een dagje verlag overslaan.

    Nog een prettig weekend


















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-12-2013, 13:22 geschreven door spdgvi  
    27-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26/12/2013
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De dag begint om 6u , een Haitiaanse douche , lekker fris maar daarna mocht  ik njam eten met eieren. Njam is een een soort aardwortel . De eieren waren wel heel lekker.

    Om 7u op terrein , maar er was een andere ploeg aan het trainen , dus even wachten  en dan toch op een stukje beginnen. Training tot 10u

    Daarna moesten we nog materiaal gaan kopen voor de school van Mc arthur, de directeur had een beetje bureelmateriaal gevraagd en kopie ,scan en printer . Alles bij elkaar hadden we voor 600dollar materiaal.  Aangezien het geen school was kwam hij er zelf om  aan de winkel en moet ik de 7de januari  nog eens langs die school passeren want hij wil dit nog meedelen aan de leerlingen en de staf en zo de belgen bedanken die dit nieuwjaarsgeschenk mogelijk maakten

    Ondertussen tikt de klok goed verder en moesten we in juvenel zijn om om 15u de ws van de u20 te coachen  . diezelfde groep had ik deze morgen in de warmte een training van 2u30 gegeven…  Op een met stenen bezaaid terrein speelden we toch nog goed en waren we veruit de betere ploeg maar verloren we door een paar beslissingen van de scheids (die de coach is van de ploeg ) haar uitleg was dat ze geen ruzie wou met de andere ploeg  .. Na de wedstrijd kroop de ganse ploeg van de tegenstander in een tap tap en 5 minuten na het eindsignaal was iedereen al weg .  Ik heb hier nog geen enkel team weten douchen of zich wassen na een training of wedstrijd.

    Rond 18u thuis en edna had mais met een beetje vlees klaargemaakt voor ons , een 5 tal trainers en zo konden we in het duister nog planning opmaken voor volgende dagen..

    Rond 19u gingen Gay,Paul en Edna  samen met mij naar supermarkt: mijn brood en fruitsap was op (iedereen eet en drinkt hiervan) en het was ook de verjaardag van mika die 11jaar wordt.  Gay zou graag een taart hebben en ik heb dan een taart en zak chips gekocht voor 11 dollar . Terug thuis wou Gay de generator aanzetten en moest nog een verlengsnoer klaargemaakt worden . De moter sloeg direct aan maar na 5’ viel hij stil. Gay dacht terug  aan een electrich probleem maar ik checkte voor de zekerheid de benzine en die was inderdaad leeg. Dus eerst een bidon benzine gaan halen en rond 20u kon de taart aangesneden worden. Mika was in de zevende hemel  .. 

    Gay en zijn familie zijn zeker niet de minstbedeelde familie maar als je ziet hoe ze leven en met welke kleine dingen ze allemaal tevreden zijn…  


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-12-2013, 12:13 geschreven door spdgvi  
    26-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25/12/13

    beetje later dan gewoonlijk maar gn electriciteit en internet dus.. 

    Kerstdag ,

    Rustig ontwaken, ontbijt met chocomelk ,bijpraten met de ganse familie en de kindjes ..

    Een rustige ,aangename voormiddag waar ik ook de robot van paul probeer te maken.

    De grootvader, patron van de familie en eigenaar van het domein moet maar spreken en ’t gebeurt, edna is met het eten bezig en wordt daarbij geholpen door haar nicht mecredi terxijl lovely het huis opruimt en de afwas verzekert. De moeder van lovely is de was aan het doen en de grootmoeder kijkt of ze toch nog koekjes kan verkopen. De papa van mika komt langs, (broer van edna ) ,ook de papa van Christina, (schoonbroer edna ) maar de papa van gael, mecredi en haar broer is nog niet geweest , dan heb je nog christel en paul en weet je dat er een ganse familie in dit huisje woont..

    Rond 13u na een bordje rijst en kip gingen we met een aantal trainers naar leogane , kokosnoot gaan drinken en eten. Het was ten huize van een trainer . Een mooi stukje natuur. Onderweg hadden ze honger en vroeg aneas of ik wou betalen en voor 12 dollar hadden ze met 5 gegeten en gedronken de rest van de 25 dollar werd besteed aan de kokosnoten en drankje aldaar. Het is gewoon heel lekker  die kokosnoot zo uit te drinken en daarna de vrucht te eten. Bananen , mango, alles hangt daar aan de bomen… 

    Wanneer je langs de weg iets dieper kijkt dan zie nog vrij veel tentenkampen . In het binnenland in de rivier staan vele mensen hun te wassen of de was te doen. Mensen die hun moto wassen , ja kerstdag is niet voor iedereen een rustdag . Er is hier nog heel veel werk te doen…

    Op de terugweg zei Aneas dat we nog iemand gingen bezoeken en we stopten bij Marie, ik noemde haar 3 jaar geleden ma reine , ze bedeelde de medicatie in het hospitaal. Ze was ondertussen getrouwd en heeft juist haar 2de kindje gekocht . Een gezellig weerzien en ik hoop nu ook haar vraag om iets te doen voor haar opvangtehuis voor weeskinderen positief te kunnen beantwoorden. Ik werd direct uitgenodigd op het eindejaarsfeest met deze kinderen op 31 december

    Rond 19u terug ten huize van Gay waar we geen elektriciteit hadden en met kaarslicht de avond verder praten. Dinner wil vooral zijn engels bijschaven en Gay had nog beetje batterij over en liet een beetje muziek spelen en ze begonnen beetje te dansen , best gezellig. Om 21u was iedereen moe (hadden de nacht niet veel geslapen) en was er nog een elektriciteit zodat het vlug stil was, ik moest mijn training nog voorbereiden want om 7u is het training ..




















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-12-2013, 17:25 geschreven door spdgvi  
    25-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze nacht veel vuurwerk op de straat en rumoer tot 3u . En toch was ik wakker  om  7u , me klaarmaken voor een rustig dagje

    Eerst brengen we het materiaal van de school van gay waar de zuster echt tevreden en verrast was  dat alles in orde was

    Om 13u naar het strand met de trainers, een mooie plaats waar je 4 dollar moet betalen om binnen te mogen.  Rond 19u was ik uitgenodigd bij jayton en Carline voor kerstavond maar dat werd uiteindelijk  22u en was ik terug om 01u

    Ook hier zijn er vele discussies en is kerstmis vooral het gevoel van feesten en gezellig samenzijn ,

    Zalig kerstfeest 

    Kerstmis

    La fête de père noël

    Jesus is geboren..

    Arm of rijk,overheersend  gevoel van gezellig samenzijn

    Vrede , vriendschap,….

    Maar soms ook ’t gevoel van onmacht

    Een geschenkje willen geven maar ’t gaat niet

    Eenzaamheid , contrast van gezellig samenzijn, iets dat niemand ziet

    Ik wens voor al die mensen  , al was het maar voor 1 dag

    Dat wat hen geluk brengt en misschien een lach..



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-12-2013, 08:19 geschreven door spdgvi  
    24-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24/12/13

    Terug om 6u op . Ik wou terug mijn boterhammetje eten maar edna had me iets klaargemaakt: een ontbijt met 3 bananen , ajuinsaus gedrenkt in een visoliesausje. Nog nooit gegeten  , twas niet slech maar k zou het mij toch niet maken .

    Daarna vertrek naar de school bajoulette waar het kerstfeest was en ik de boeken en speelgoed moest overhandigen. Was wel leuk met al die kindjes die rond mij kwamen en me vroegen of ze een geschenkje kregen..

    Jayton stond al klaar om me te begeleiden naar de hoofdzetel van het rode kruis. Hij zou graag hebben dat ik in belgie een programma voorstel om het haitiaanse rode kruis te helpen zoals ondersteuning van de vorming…   Ze gingen hun hulpvraag uitwerken en we zullen zien wat ik kan doen

    Vervolgens terug naar de winkel om het materiaal van vrijdag te gaan betalen en ophalen voor de school van Gay. Weeral ,geduld is hier een schone deugd . Alles wordt hier nagekeken , dubbel gecheckt maar uiteindelijk hadden we onze 12 ventilatoren, stopcontacten en kabel voor 600 dollar

    Ondertussen was het 14u en moesten we naar digicel voor de ws. De andere ploeg had al laten weten dat ze schrik hadden en niet kwamen maar coach aneas had een aander team opgetrommeld en zo konden we toch spelen. K had tactiek wat veranderd na slechte ws gisteren en wonder boven wonder , we speelden een goed ws en wonnen met 3-1 . iedereen was dolblij

    Dan nog finale andere ws bekijken en de beker uitreiking, de spelers wilden dat ik bleef voor een foto met de beker dus ja..

    Rond 21u terug bij Gay en mocht ik een soort pap eten , gebaseerd op aardappelen , bloem en suiker, dat was wel heel lekker

    K probeerde dan nog wat op pc maar k viel in slaap… 


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-12-2013, 15:46 geschreven door spdgvi  
    23-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23/12/13

    Om 5u15 op om om 6u naar de mis te gaan. Gay is katholiek en gaat naar de kerk van de paters van Juvenel. Hij moet voorgaan in de kerk. In de kerk moet ik een beetje zorg dragen voor de kleine paul die het moeilijk heeft  om stil te zitten maar toch graag op mijn schoot zit. Er is wel meer sfeer in de kerk dan bij ons maar toch minder beleving dan in die evangelische kerk van pastor Ernst.

    Bij de terugweg waren we nog in de school toen we stilvielen, ja , geen benzine….  . Geen probleem , ik wordt gedropt met edna en paul bij de zangers ,die daar blijkbaar een drankje en een koek krijgen (en ik dus ook ) terwijl gay benzine ging halen.  Rond 10u30 thuis en vrij tot 12u .

    Daarna met Aneas naar grissee voor een foto van de voedselbedeling van de u15 en dan naar de equipe van digicel (om 13u verzamelen in gebouwen )  , we moesten om 15u beginnen volgens eerste berichten , uiteindelijk om 17u begonnen. De andere ploeg was een populaire muziekgroep en we begonnen goed aan ws , vlug 2-0 maar uiteindelijk verloren we met 3-4 en ik denk een beetje dat de verdedigers dit zo gewild hebben… 

    Na de wedstrijd direct  me gaan omkleden om naar een “dansfeest” te gaan op uitnodiging van Marie ,Carline en jayton . Daar moesten we om 19u vertekken maar we waren er maar om 20u30 , ze hadden schrik dar er geen parkeerplaats meer was en dat er binnen ook geen plaats meer was. Het populairste orkest stond klaar om te beginnen toen we er waren en we hadden nog plaats maar 15’ later was het volzet. Het was nogal ritmische maar mooie muziek en als de Haitianen naar een dansfeest gaan is dat wel om te dansen. Ieder liedje dat begon stond de dansvloer vol.  Veel ambiance ..

    Uiteindelijk om 01u00 naar huis, doodop   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-12-2013, 14:03 geschreven door spdgvi  
    22-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22/12/13

    Eerste nachtje bij gay moest ik om 4u wakker zijn om mijn kaart in belgie te regelen. Gelukkig had ik een vriendelijke dame aan de lijn die dit kon oplossen. Zo kan ik weer het geld uitgeven die ik beloofd heb.

    Om 7u moesten we al aan het sportcentrum zijn om uiteindelijk met zijn allen te vertrekken om 8u30 naar het tornooi. Ik had  hun al gezegd dat er maar 18 spelers mee mochten maar ze hadden er toch 22 mee. Daar ter plaatse moesten ze binnen de 10minuten klaar zijn om hun eerste ws te spelen , typisch en ja er mochten er 4 weer naar huis. Hoe de ploeg opgesteld werd weet ik niet en de spelers als ze op het veld kwamen ook niet . En toch wonnen we de eerste ws met 2-0 . 2x amedee. De 2de ws tegen het zwakste team mochten we aansluitend spelen en het begon goed maar toen begon onze keeper boisnotes zijn mindere kantjes te tonen  met 2 serieuze flaters waarvan 1 in laatste minuut. D e 3de ws tegen het sterkste team verloren we met 1-0 na een goede ws en toch mogen we verder volgende week . Maar ’t was heel warm daar..

    Daarna terug naar centre en mocht ik de geschenkjes uitdelen aan iedere trainer om aan een kindje te geven die geen geschenkje zou krijgen thuis  , ze gingen dit discreet thuis afgeven.

    Bij gay had men eten klaargemaakt (17u) en daarna gingen we naar de thuis van gay . Ik denk dat ik ver al zijn familie gezien heb , was best wel gezellig . maar ‘k moet dringend mijn creools verder leren. Ik begin het beter te verstaan maar toch … 

    Als je al die kinderen bezig ziet van ’s morgens dan zie je toch veel verschillen. Een aantal onder hen kunnen een broodje kopen , een aantal delen met een ander  , een aantal hebben niets  . je ziet het soms op de gezichtjes van ik wil ook wel iets.  Op het tornooi krijgen ze na het beëindigen spaghetti . De directeur van de jeugdopleiding Carlo had ik ook een beetje steun gegeven en omdat het materiaal van Amerika komt had hij gevraagd of hij hiermee het eten mocht betalen  …

    bij Gay heb ik al een vriendje , zijn zoontje paul  volgt me overal , 't is een kapoentje van 4j..




















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-12-2013, 04:07 geschreven door spdgvi  
    21-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21/12/13

    Iedere dag opnieuw een beetje verrassingen , ook vandaag

    Vandaag om  9u stipt was Gay er om me te komen halen , de eerste keer dat hij op tijd was.  Inpakken en weg uit het hotel  een nieuw avontuur tegemoet.

    Eerst gingen we naar de zusterschool om de laatste laptop af te geven en daarna gingen we het materiaal kopen voor de school. Weeral een eindje rijden , de bestelling ophalen maar mijn credietkaart werd geweigerd. Naar de bank gebeld , daarna geweest en daar konden ze me niet helpen. Op internet even naar rekening gekeken , geld was geen probleem maar de credietkaart is gelimiteerd tot 2500€ en blijkbaar heb ik dat bedrag bereikt.  Dus zo snel mogelijk bank proberen te bereiken om dit euvel te lossen. Spijtig voor de zuster die er toch op gerekend had…

    Daarna eerste kennismaking met huis van Gay . ik mag een grote kamer gebruiken en ik denk dat het de kamer van gay en edna is. Hij zegt dat hij zeer tevreden is dat ik bij hem wil komen.  Het middageten (14u30) stond klaar en was lekker, kip in bonensaus met rijst .

    Om 15u training van de u15 , waar ik morgen mee op tornooi ga en om 17u moest ik al in het nationaal stadion zijn voor de match van het digicel team waar ik de taak van aneas moet overnemen.  Camera’s ,tv  veel volk op de tribune en goede ambiance . We vergaten te scoren en kregen een doelpunt binnen dus 1-0 verlies . slecht begin …

    Bij gay was het even aanpassen , geen elektriciteit maar met kaarsen en gaslichtje kan je ook plan trekken.  De muggen zoeven je zo voorbij , maar een groot musquitonet kan wonderen doen. De douche werkt niet , hij wacht nog op een loodgieter maar een emmer water  en een tas om over u te gieten en ge hebt ook een douche ..  dus iets minder comfort maar ze doen echt hun best en ’ t zal hier nog leuk worden…  ah ja en ook geen internet onvangst binnen   dus moet ik momenten  goed kiezen wanneer ik ontvangst heb


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-12-2013, 04:09 geschreven door spdgvi  
    20-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20/12/13

    amaai , mijn blog al meer dan 4000 keer bekeken en meer dan 200 unieke bezoekers  , goed he


    Van daag belooft het weer een druk dagje te worden.  Ik moet de beloofde hulp gaan inlossen maar aangezien dit niet steeds mogelijk is met master card moet ik eerst geld afhalen. Bancontact automaten hebben ze wel maar functioneren is iets anders , dan maar naar de bank.  Ik moet me eerst laten registreren nadat ik gefouilleerd ben. Daarna een aantal papiertjes ondertekenen  terug naar een ander bureel en uiteindelijk kan ik maar 500dollar afhalen want per kaart is dat het maximum. 

    Dan eerst naar de school van Mac Arthur om daar het materiaal te regelen. Een laptop is daar in het informatica bureau welgekomen. Voor het overige materiaal gaan we morgen naar de boekenwinkel en betalen we de bestelling van de boeken.

    Om 10u had ik afspraak een afspraak met pastor Ernst. Hij was heel blij met de Belgische vlag , bedankt hiervoor Lies en Bart.We hebben een beetje bijgepraat en er waren nog heel wat mensen waar ik een maand mee samenleefde actief in de school, leuk.  We zijn de school gaan bezoeken , er  zijn een aantal aanpassingen gedaan aan de constructie maar de basis constructie is nog steeds de zelfde . De pastor vertelde dat het nog altijd et hoogste en stevigste constructie is van de regio. Er zijn al veel directeurs komen kijken , zo zie je dat john hier toch samen met Rita hier toch de basis gelegd hebben van iets mooi.

    Ze hebben een aantal klassen moeten verwijderen omdat ze niet over voldoende  geld beschikken om de leerkrachten te betalen. Nu nog wachten ze op hun loon van de laatste 2 maanden. De leerlingen kunnen hun inschrijving niet betalen en zo is er geen geld . Ik heb de pastor ook voorgesteld om materiaal te kopen maar ze krijgen iets meer . Hij ging dit bespreken met de directeur en me laten weten wat ze met het aangeboden geld gaan doen …

    Nadien werd ik verwacht in de school van Patrick waar ik een laptop , een atals en 3 grote franse leerboeken overhandigde aan de directrice. Het was juist kerstfeest en dus veel volk , k mocht daar het een en ander uitleggen, k hoop dat de kinderen het verstaan hebben.

    Nadien moest ik met Aneas naar de radio en tv zender en moest ik zowaar een interview geven dat werd  uitgezonden in het avondnieuws. Het ging wel uitsluitend over het digicel team.  Blijkbaar zal mijn bezoek hier toch niet onopgemerkt voorbijgaan.

    Om 15u training in het centre sportief en daarna naar het nationaal stadion om met de directeur van de nationale jeugd de beloofde 500 dollar te besteden.  Aangezien er juist een groot tornooi is waar AST aan deelneemt wou hij met deze steun het eten voorzien voor 12 ploegen.  Zo kwam er ook budget vrij voor materiaal. 

    Om 21 terug thuis om naar het nieuws te kijken en daar mezelf terug te zien en mijn Frans te aanhoren … t valt nog mee voor een Nederlandstalige , nu kennen ze me hier in gans Port au Prince zeggen ze want dit is een heel populaire zender…

    Morgen verlaat ik het hotel en ga ik bij gay anderson intrekken , de persoon die ook in belgie bij mr John logeerde, ze dachten  dat ik schrik had om bij rudy in te trekken omdat ik nogal wat trappen moest doen. Maar gay wou dan ook dat ik bij hem kwam, iemand anders wast mijn kledij (ik koop dan wel waspoeder he) . Ze zijn allemaal best in de weer voor mij. Maar ik betaal hier en daar wel beetje ,  als de benzine op is .. hier koop ik iedere dag brood, drinken en toespijs voor ontbijt en avondmaal en ’s morgens als ze komen en ’s avonds voor ze vertrekken eten en drinken ze mee dus ze mogen ook niet klagen. ’s Middags wordt mijn eten meestal betaald.  K mag dus niet klagen ..

     




















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-12-2013, 15:00 geschreven door spdgvi  
    Archief per week
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 05/12-11/12 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs