Aluminium frame met voorvering. 21 Versnellingen Shimano TX-70 schakelcomponenten met duimverstellers. Extra sterke dubbelwandige aluminium velgen 28" met XRP spaken. Aluminium V-Brakes voor meer remvermogen. Framemaat: 21 inch/53 cm. Leverbaar in de framekleur wit/blauw.
Aluminium frame.
14 versnellingen met Shimano A050 schakelsysteem.
Dubbelwandige hoge aluminium velgen voor een minimale luchtweerstand.
Framemaat 52, 56 en 59cm.
Leverbaar in de kleur rood/wit.
#Elektrische Fiets met 36V Lithium voor 70 - 80 km fietsplezier
Top Kwaliteit Elektrische Fiets met 36V Lithium voor 70 - 80 km fietsplezier
Electrische trapondersteuning, dus altijd 'wind in de rug'!
De accu kan zowel op de fiets als los opgeladen worden (bijv. op het werk).
Aluminium frame, met voorvering en zadelpen vering.
Aandrijving in het voorwiel verwerkt.
Panasonic Lithium accu 36 V / 9Ah.
Tot 75km op een laadbeurt.
Met verstelbaar stuur voor optimaal rij comfort.
Compleet met gesloten kettingkast, jasbeschermers en snelbinders.
Gewicht: +/- 27 kg.
Tijdelijk gratis verzending tot 31-12-2011. Korting op verzendkosten bij remboursverzendingen.
Alloy aluminium frame met Rock Shox Tora SL voorvork.
27 Versnellingen Deore XT Componenten
Extra sterke dubbelwandige dubbelgebuste velgen.
Voorzien van een Richey headset.
Voorzien van Deore hydraulische schijfremmen.
Gewicht ca.13,5 kg.
Tijdelijk gratis verzending tot 31-12-2011. Korting op verzendkosten bij remboursverzendingen.
Een goede degelijke fiets uit opa's tijd met dubbele buis
Stoer, degelijk en comfortabel. Dat zijn de
kenmerken van deze populaire originele, echte hollandse opafiets,
waarmee grootvader dagelijks kilometers aflegde. Glanzend zwart frame
(61 cm) in Hi-tensile uitvoering voor extra stevigheid. Met dubbele
stang en extra voordrager (optioneel) om er een complete transportfiets
van te maken. Lakglanzende jasbeschermers en gesloten
kettingkast.Terugtraprem, verlichting voor en achter en standaard. Vergeet niet desgewenst de accessoires bij te bestellen! (zie hieronder)
Let op: de voordrager dient u los bij de fiets te bestellen.
Sneller fietsen is en betekent dat je vaker, langer, verder, frisser of via een mooiere route kunt fietsen.
Hier zijn enkele tips om sneller en langer te fietsen
1. Verlaag dat frontaal oppervlak
De meeste energie verbruik je met in de wind ploegen dus maak je klein, dan ga je sneller. Bij de aanschaf van een fiets is het goed te weten dat diep zitten je sneller maakt en dat merk je overigens niet als je de fiets in de winkel op een hometrainer uitprobeert. Zet het stuur zo laag mogelijken weet met een triatlon opzetstuur zit je ook een stuk dieper. Op de racefiets scheelt het wel drie kilometer per uur als je je handen onder in de beugels houdt. Een ligfiets is snel vanwege het kleine frontale oppervlak. Kies een waar je goed achterover ligt en dat is is zo'n drie à zes kilometer per uur sneller dan een racefietser die dieper in de beugels fietst.Draag geen wapperende kleding en beperk de omvang van fietstassen.
2. Verlaag de rolweerstand
In het rollen van de banden gaat veel energie zitten, met name bij lage snelheid. De Rolweerstand kun je op drie manieren verlagen:
Pomp de banden goed op. Een harde band veert minder en verliest minder energie. Maar een te harde band dempt ook de trillingen minder goed. Meer trillen betekent minder comfort en extra energieverlies. Kies de ideale druk. Daarvoor is een pomp met een goede drukmeter en ventielkoppeling handig.
Neem wel soepele buitenbanden want hoe soepeler de band hoe minder het rubber wordt vervormd.
Neem liever dunnere binnenbanden. Uit een meting van Schwalbe bleek dat dunnere binnenbanden een opmerkelijke besparing opleveren van zes watt bij een snelheid van ruim twintig kilometer per uur.
3. Haal een hoger rendement uit je onderdelen
Door wrijving in ketting en kogellagers, gaat energie tussen de trappers en band verloren. Je verliest minder bij een goed gesmeerde fiets met derailleurversnelling en wel tot 5 procent maar bij een fiets met versnellingsnaaf is het verlies nog hoger. En zit een verschil tussen de naven onderling? Dat is nooit goed gemeten. Daar komt echter verandering in, de Fietsersbond ontwikkelt een instrument om het rendement van de diverse aandrijvingen te kunnen meten.
4. Fiets in de slipstream van iemand anders
De beste manier om harder te fietsen is kleven. Fiets je lekker in iemands wiel dan verbruik je ongeveer dertig procent minder energie. Kleven heeft óók voor de fietser voor je een klein aerodynamisch voordeel. Het slimst fietst de wielrenner die middenin een peloton kleeft. Verborgen tussen de renners bespaart hij vijftig procent energie ten opzichte van de eenzame vluchter. Strak in het wiel rijden vereist alertheid en zeer goede beheersing van je fiets.
5. Word lichter
Je zou denken dat gewichtsbesparing op de fiets dé manier is om een fiets sneller te maken. Drie kilo gewichtsbesparing op je racefiets maakt je op een vlakke weg 0,1 kilometer per uur sneller dat is zeer gering. Bergop levert een lager gewicht echter wel veel op, dat bepaalt bijna geheel de weerstand. Een lichte fiets geeft vooral voordeel bij het stallen en het optrekken. Het maakt wel uit of je een zware stadsfiets van 25 kilo in een bovenrek moet plaatsen of een lichtgewicht van 17 kilo. De meest efficiënte manier om gewicht kwijt te raken, is om zelf af te vallen.
6. Wees gestroomlijnd
Het werelduurrecord fietsen staat op bijna 87 kilometer per uur, gereden op een fiets omhuld door een gestroomlijnde kuip. Het werelduurrecord voor een gewone racefiets bedraagt vijftig kilometer per uur. De Luchtweerstand wordt mede bepaald door een aerodynamische vorm. Die van het menselijk lichaam en standaard fietsonderdelen zijn niet zo gunstig. Spaken en framebuizen kun je druppelvormig maken, maar de winst is gering. De snelste fiets voor dagelijks gebruik is de Quest. Dit is een driewieler met gestroomlijnde carrosserie die 10 kilomerter sneller is dan een gewone fiets. Bij open ligfietsen levert het plaatsen van een gestroomlijnd bagagepuntje een snelheidstoename van minstens 3 km per uur op.
7. Verbeter je conditie
Door gerichter te trainen en bewuster te eten kun je sneller fietsen, maar de winst in pure snelheid is gering. Het voordeel is dat je een inspanning langer kunt volhouden en dat je veel sneller herstelt. Een erg nuttig hulpmiddel om je conditie en inspanningen te controleren is de hartslagmeter. Cafeïne is één van de weinige stoffen die sportprestaties meetbaar verbeteren,volgens professor Martijn Katan, in zijn boek Wat is nou gezond? Daarom staat cafeïne op de dopinglijst. Eén kop koffie levert honderd tot honderdvijftig milligram cafeïne. Een kop thee veertig milligram. De werking van veel voedingssupplementen is nooit echt goed onderzocht. De meeste supplementen die wel zijn onderzocht, blijken meestal niks uit te halen.
8. Trap efficiënter
Zorg ervoor dat de benen optimaal kunnen draaien. Zet het zadel dus op de goede hoogte. Bij veel fietsers staat het zadel iets te laag. Probeer uit wat het lekkerste zit. Kleine of grote mensen kunnen baat hebben bij kortere of langere cranks. Gebruik de versnellingen voor een prettig tempo van de benen . Schoenen met stijve zolen fietsen aangenamer dan schoenen met slappe zolen. Met klikpedalen zitten je voeten vast aan de trappers waardoor je veel meer ontspannen fietst.
9. Fiets assertief
Met zeer flink in de remmen duiken verlies je enorm veel energie waarmee je twintig seconden had kunnen fietsen. Zorg er dus voor dat je zo min mogelijk moet remmen. De beste tactieken zijn:
anticipeer op het verkeer,
ver van te voren inschatten of je moet remmen zodat je kan freewheelen,
de bochten goed inschatten
liever sturen dan remmen.
10. Pleit voor goede fietsinfrastructuur
Als fietser ben je afhankelijk van de kwaliteit van de infrastructuur. Glad asfalt fietst sneller dan hobbelige tegels, rechtsaf slaan gaat makkelijker dan linksaf oversteken, slecht afgestelde stoplichten laten je onnodig wachten, beschut heb je minder last van wind dan op een open vlakte en op smalle fietspaden heb je meer last van andere fietsers dan op brede paden, pleit daar voor een goede en goed onderhouden fietsinfrastructuur om het fietsen comfortabel en veilig te maken voor alle wielrenliefhebbers.
RaboRonde Heerlen Vrijdag 29 juli 2011, het jaarlijkse profcriterium: RaboRonde Heerlen. Altijd 1e vrijdag na Tour De France. Wielersport + entertainment: gratis!
RaboRonde Heerlen
Vrijdag 29 juli 2011, het jaarlijkse profcriterium: RaboRonde Heerlen. Altijd 1e vrijdag na Tour De France. Wielersport + entertainment: gratis!
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Rabo Ronde Heerlen Programma Tags:RaboRonde Heerlen Vrijdag 29 juli 2011, het jaarlijkse profcriterium: RaboRonde Heerlen. Altijd 1e vrijdag na Tour De France. Wielersport + entertainment: gratis!
Als beginnend wielrenner,mountainbiker of veldrijder is het niet simpel om precies te weten wat je nu moet doen om beter te worden. Daarom hieronder 6 stappen die je helpen om een betere wielrenner te worden en er voor te zorgen dat je met succes op de weg verderkomt.
1.
Zorg dat iedere training een doel heeft
Zelfs een eenvoudige warming-up of hersteltraining moet een specifiek doel hebben. Op je fiets klimmen en “maar een beetje fietsen” heeft geen nut. Als je bijvoorbeeld een interval training op je programma hebt staan zorg er dan voor dat je weet wat je doet en waarom je het doet.
Tijdens een warming-up of herstel training kun je altijd nog een extra oefening inlassen als bijvoorbeeld bochten techniek of dicht langs een randje rijden. Het is misschien simpel maar als je de bochten techniek goed beheerst heb je al zeer veel gewonnen.
2.
Zorg dat alles in het teken staat van je doel
Zorg dat je een doel stelt en werk daar continu aan. Als je nog geen prijs hebt gereden is het een goed doel om te zorgen dat je minimaal 5 keer in een seizoen prijs rijdt. Zorg er voor dat je alles doet wat in je mogelijkheid ligt om dat doel te bereiken. Fiets dus niet als een dolle door het peloton maar bekijk de koers rustig en hoe je rustig.
Onthoud dat als het seizoen is afgelopen dat je juist in de winter de basis legt voor het volgende seizoen. Pak je rust maar zorg er voor dat je in de wintermaanden je conditie op peil houdt. Werk aan je fysiek, ga minimaal 2 keer per week naar de sportschool om er voor te zorgen dat je flexibel blijft, dat je sterker wordt door met gewichten te oefenen en om een goede conditie te krijgen.
Wees inventief in de winter en ga op onderzoek uit in andere sporten. Het kunnen sporten zijn zoals schaatsen en veldlopen. Ik heb een aantal goede renners die in de winter ook schaatsen , martial arts beoefenen en gaan zwemmen. Zorg er voor dat je naast deze sporten altijd blijft fietsen want de beste training is altijd de sport die je beoefent!
3.
Wees actief, wacht niet af
Als je een goed wielrenner wilt worden moet je verantwoordelijkheid nemen. Als iets niet lukt, een sprint of een complete training, is het gemakkelijk om iets, of een ander de schuld te geven. Doe dat nooit, neem je verantwoordelijkheid en zorg er zelf voor dat de sprint de volgende keer wel goed gaat en dat je zorgt dat die bepaalde training wel goed gaat. Neem dus een pro-actieve houding aan. Neem actie, als je een heuvel op gaat en het gaat niet zoals jij wilt, keer dan om boven en doe hem opnieuw. Is er een bepaalde bocht die je niet lekker neemt, doe hem dan een keer of vijf na elkaar, net zo lang tot het wel goed gaat.
Verantwoordelijkheid opnemen wil ook zeggen, de negativiteit uit je systeem halen. Heb je wel eens renner gehoord die moest afstappen tijdens een koers? Het ligt overal aan maar nooit aan hem zelf! Neem je verantwoording en zoek juist de oorzaak waarom je moet afstappen, zorg er altijd voor een reactie na een actie. Wees positief en neem actie, dus: zoek het probleem bij jezelf en los het op.
Als je iedere keer actie onderneemt na een wedstrijd of training die niet goed is gegaan zorgt dat er voor dat je positief blijft omdat je weet dat je iets gaat ondernemen om het de volgende keer wel tot een succes te maken.
4.
Zorg dat je mentaal sterk bent
Je kunt fysiek wel top zijn maar als er geen goede kop op staat schiet je nog niks op. Op een bepaald moment traint iedere renner even veel, het is tussen de oren waar dan het verschil ligt tussen winst en verlies. Mentaal sterk betekent dat je ook een tik kunt incasseren als het is een keer niet mee zit.
Zeer belangrijk is dat je er voor zorgt dat je niet van je doel wordt afgeleid. Als het wat minder gaat, de uitslagen zijn niet zoals jij wilt of je hebt een paar keer pech gehad dan moet je mentaal sterk zijn om gewoon je eigen weg te volgen en je niet af te laten leiden. Kortom; met mentale weerbaarheid kom je een heel eind.
5.
Lees artikelen, boeken en tips over de training
Als je veel gaat trainen en wedstrijden gaat rijden heb je op een bepaald punt inspiratie en input nodig. Lees dan op internet of in boeken en tijdschriften en op deze blog hoe je moet trainen, goed en gezond moet eten en hoe je jezelf kunt verbeteren. Er zijn talrijke manieren om je doel te bereiken, je zult een weg moeten kiezen, artikelen en boeken kunnen je daarbij helpen. Neem dan de manier of de weg die jou het beste past en blijf die volgen.
Lees auto-biografieën en verhalen over renners, trainers en coaches. Niet alleen over wielrenners maar over alle sporters, je raakt er door geïnspireerd. Ben je een ervaren lezer dan kun je via internet ook heel veel wetenschappelijke artikelen lezen over trainingsleer, spier opbouw en alles wat je een beter wielrenner maakt.
Luister veel naar renners, coaches, trainers en wetenschappers, daar leer je heel veel van. Onthoud wat belangrijk is voor je of wat je interesseert en test eens een aantal suggesties uit. Als iemand je een tip geeft over training, techniek of wat dan ook , probeer het eens en als het logisch klinkt en makkelijk is te integreren in je eigen trainings opbouw.
6.
Neem een vriendelijke trainer/coach!
Er zijn veel renners die prima zonder trainer/coach kunnen of die genoeg hebben aan de club trainer maar er zijn er nog veel meer die goed geholpen zij met een trainer of coach omdat ze vaak door de bomen het bos niet meer zien, omdat ze gewoonweg geen zin (of tijd) hebben om zelf bijvoorbeeld training schema’s te maken of omdat ze gewoonweg vertrouwen op de kunde van een trainer/coach.
Een trainer/coach is niet alleen om trainingsschema’s te maken. Het moet wel klikken en je moet elkaar goed vertrouwen want het is belangrijk dat je een klankbord hebt. Wielrenners en zowat alle sporters zijn bijna altijd onzeker over de prestaties of de vorderingen en dan is het goed om iemand te hebben die je positieve feedback geeft en er voor zorgt dat je doel ook echt bereikbaar is. Vergeet niet dat het lastig is om alles zelf uit te zoeken en ook nog te zorgen dat je gemotiveerd en gefocust blijft.
Er zijn lrenners die dit kunnen maar de meeste hebben behoefte aan een trainer/coach. Aarzel dus niet om een coach en trainer in te zetten.
Sneller fietsen is en betekent dat je vaker, langer, verder, frisser of via een mooiere route kunt fietsen.
Hier zijn enkele tips om sneller en langer te fietsen
1. Verlaag dat frontaal oppervlak
De meeste energie verbruik je met in de wind ploegen dus maak je klein, dan ga je sneller. Bij de aanschaf van een fiets is het goed te weten dat diep zitten je sneller maakt en dat merk je overigens niet als je de fiets in de winkel op een hometrainer uitprobeert. Zet het stuur zo laag mogelijken weet met een triatlon opzetstuur zit je ook een stuk dieper. Op de racefiets scheelt het wel drie kilometer per uur als je je handen onder in de beugels houdt. Een ligfiets is snel vanwege het kleine frontale oppervlak. Kies een waar je goed achterover ligt en dat is is zo'n drie à zes kilometer per uur sneller dan een racefietser die dieper in de beugels fietst.Draag geen wapperende kleding en beperk de omvang van fietstassen.
2. Verlaag de rolweerstand
In het rollen van de banden gaat veel energie zitten, met name bij lage snelheid. De Rolweerstand kun je op drie manieren verlagen:
Pomp de banden goed op. Een harde band veert minder en verliest minder energie. Maar een te harde band dempt ook de trillingen minder goed. Meer trillen betekent minder comfort en extra energieverlies. Kies de ideale druk. Daarvoor is een pomp met een goede drukmeter en ventielkoppeling handig.
Neem wel soepele buitenbanden want hoe soepeler de band hoe minder het rubber wordt vervormd.
Neem liever dunnere binnenbanden. Uit een meting van Schwalbe bleek dat dunnere binnenbanden een opmerkelijke besparing opleveren van zes watt bij een snelheid van ruim twintig kilometer per uur.
3. Haal een hoger rendement uit je onderdelen
Door wrijving in ketting en kogellagers, gaat energie tussen de trappers en band verloren. Je verliest minder bij een goed gesmeerde fiets met derailleurversnelling en wel tot 5 procent maar bij een fiets met versnellingsnaaf is het verlies nog hoger. En zit een verschil tussen de naven onderling? Dat is nooit goed gemeten. Daar komt echter verandering in, de Fietsersbond ontwikkelt een instrument om het rendement van de diverse aandrijvingen te kunnen meten.
4. Fiets in de slipstream van iemand anders
De beste manier om harder te fietsen is kleven. Fiets je lekker in iemands wiel dan verbruik je ongeveer dertig procent minder energie. Kleven heeft óók voor de fietser voor je een klein aerodynamisch voordeel. Het slimst fietst de wielrenner die middenin een peloton kleeft. Verborgen tussen de renners bespaart hij vijftig procent energie ten opzichte van de eenzame vluchter. Strak in het wiel rijden vereist alertheid en zeer goede beheersing van je fiets.
5. Word lichter
Je zou denken dat gewichtsbesparing op de fiets dé manier is om een fiets sneller te maken. Drie kilo gewichtsbesparing op je racefiets maakt je op een vlakke weg 0,1 kilometer per uur sneller dat is zeer gering. Bergop levert een lager gewicht echter wel veel op, dat bepaalt bijna geheel de weerstand. Een lichte fiets geeft vooral voordeel bij het stallen en het optrekken. Het maakt wel uit of je een zware stadsfiets van 25 kilo in een bovenrek moet plaatsen of een lichtgewicht van 17 kilo. De meest efficiënte manier om gewicht kwijt te raken, is om zelf af te vallen.
6. Wees gestroomlijnd
Het werelduurrecord fietsen staat op bijna 87 kilometer per uur, gereden op een fiets omhuld door een gestroomlijnde kuip. Het werelduurrecord voor een gewone racefiets bedraagt vijftig kilometer per uur. De Luchtweerstand wordt mede bepaald door een aerodynamische vorm. Die van het menselijk lichaam en standaard fietsonderdelen zijn niet zo gunstig. Spaken en framebuizen kun je druppelvormig maken, maar de winst is gering. De snelste fiets voor dagelijks gebruik is de Quest. Dit is een driewieler met gestroomlijnde carrosserie die 10 kilomerter sneller is dan een gewone fiets. Bij open ligfietsen levert het plaatsen van een gestroomlijnd bagagepuntje een snelheidstoename van minstens 3 km per uur op.
7. Verbeter je conditie
Door gerichter te trainen en bewuster te eten kun je sneller fietsen, maar de winst in pure snelheid is gering. Het voordeel is dat je een inspanning langer kunt volhouden en dat je veel sneller herstelt. Een erg nuttig hulpmiddel om je conditie en inspanningen te controleren is de hartslagmeter. Cafeïne is één van de weinige stoffen die sportprestaties meetbaar verbeteren,volgens professor Martijn Katan, in zijn boek Wat is nou gezond? Daarom staat cafeïne op de dopinglijst. Eén kop koffie levert honderd tot honderdvijftig milligram cafeïne. Een kop thee veertig milligram. De werking van veel voedingssupplementen is nooit echt goed onderzocht. De meeste supplementen die wel zijn onderzocht, blijken meestal niks uit te halen.
8. Trap efficiënter
Zorg ervoor dat de benen optimaal kunnen draaien. Zet het zadel dus op de goede hoogte. Bij veel fietsers staat het zadel iets te laag. Probeer uit wat het lekkerste zit. Kleine of grote mensen kunnen baat hebben bij kortere of langere cranks. Gebruik de versnellingen voor een prettig tempo van de benen . Schoenen met stijve zolen fietsen aangenamer dan schoenen met slappe zolen. Met klikpedalen zitten je voeten vast aan de trappers waardoor je veel meer ontspannen fietst.
9. Fiets assertief
Met zeer flink in de remmen duiken verlies je enorm veel energie waarmee je twintig seconden had kunnen fietsen. Zorg er dus voor dat je zo min mogelijk moet remmen. De beste tactieken zijn:
anticipeer op het verkeer,
ver van te voren inschatten of je moet remmen zodat je kan freewheelen,
de bochten goed inschatten
liever sturen dan remmen.
10. Pleit voor goede fietsinfrastructuur
Als fietser ben je afhankelijk van de kwaliteit van de infrastructuur. Glad asfalt fietst sneller dan hobbelige tegels, rechtsaf slaan gaat makkelijker dan linksaf oversteken, slecht afgestelde stoplichten laten je onnodig wachten, beschut heb je minder last van wind dan op een open vlakte en op smalle fietspaden heb je meer last van andere fietsers dan op brede paden, pleit daar voor een goede en goed onderhouden fietsinfrastructuur om het fietsen comfortabel en veilig te maken voor alle wielrenliefhebbers.
Een kwart van alle verplaatsingen en een derde van alle verplaatsingen tot 7,5 kilometer, gaat met de fiets. Dat zijn jaarlijks ruim 4,5 miljard fietsritten. Er word 15 miljard kilometer afgelegd. Gemiddeld maakt een Nederlander ieder jaar 300 fietsritten goed voor ruim 900 kilometer.
In totaal leggen Nederlanders in eigen land jaarlijks bijna 200 miljard kilometers af. 75% daarvan in de auto, 9% in de trein, 8% op de fiets, 3% in bus, tram en metro, 2% lopend en 3% anders (brom/snorfiets, motor e.d.)
Wie fietsen er in Nederland?
In Nederland fietst bijna iedereen: jong en oud, mannen en vrouwen, arm en rijk, autobezitters en autolozen. 13,5 miljoen Nederlanders (84%) hebben een fiets, of meerdere. Vrouwen fietsen vaker dan mannen, autochtonen veel vaker dan allochtonen.
Wanneer wordt er gefietst in Nederland?
Nederlanders fietsen eigenlijk altijd veel. Wel wordt in de lente en de zomer meer gefietst dan in de herfst en de winter. Ook gedurende de week zijn er verschillen. Op een doordeweekse dag maken ongeveer 5 miljoen mensen gemiddeld ruim 14 miljoen fietsritten, op maandag en donderdag 1 miljoen meer dan op de andere dagen. Op een zaterdag worden 11,5 miljoen fietsritten gemaakt en op een zondag 6,5 miljoen. Doordeweeks tussen 8.00 uur en 18.00 uur worden gemiddeld per uur meer dan 1 miljoen fietsritten gemaakt, met als hoogtepunt tussen 8.00 en 9.00 uur met 1,75 miljoen fietsritten. In dat uur wordt er veel naar werk en school gefietst. Onder andere in dat uur rijden er meer fietsen dan auto’s.
Fietsen op een doordeweekse dag
08.00 uur.
Al 750.000 fietsritten gemaakt. De meeste naar het werk.
08.30 uur.
De meeste kinderen zitten op school. Dat zijn dus 1,2 miljoen fietsritten erbij.
09.00 uur.
De meeste mensen zijn op hun werk en ook de studenten gaan aan de slag. De teller staat op 2,5 miljoen fietsritten.
12.00 uur.
Nog eens 2,5 miljoen fietsritten erbij. In de ochtend zijn er veel verschillende motieven waarom de fiets wordt gepakt. De teller staat op 5 miljoen fietsritten.
13.00 uur.
1,5 miljoen ritten erbij. Veel basisschoolleerlingen die snel naar huis gaan voor een boterham. De teller staat op 6,5 miljoen fietsritten.
14.00 uur.
Nog 1,2 miljoen fietsritten erbij.
16.00 uur.
De meeste scholieren zijn uit. Fietsen naar vrienden, naar de sportclub etc. In de afgelopen twee uur 2,5 miljoen fietsritten. De teller staat boven de 10 miljoen.
17.00 uur.
Nog 1,2 miljoen fietsritten erbij. De avondspits is begonnen en veel mensen doen hun boodschappen, kinderen gaan naar de sportclub.
18.00 uur.
De meeste mensen zijn thuis. Weer 1,2 miljoen fietsritten erbij.
24.00 uur.
Nog 1,75 miljoen fietsritten erbij gekomen. Veel clubsporters, cursisten, vergaderaars en mensen die uitgaan.
5 miljoen fietsers hebben ruim 14 miljoen fietsritten gemaakt.
Waar wordt er gefietst?
Binnen de bebouwde kom wordt overduidelijk meer gefietst dan daarbuiten. Daarnaast zijn er grote verschillen in fietsgebruik tussen gemeenten variërend van rond de 50% op de kortere afstanden (tot 7,5 kilometer) in bijvoorbeeld Zwolle, Groningen, Veenendaal en Goes tot nog geen 25% in bijvoorbeeld Waalwijk, Rijswijk, Rotterdam en Lelystad.
Hoe ver fietsen we?
Een gemiddelde fietsrit is gemiddeld ruim 3 kilometer en kost ons een klein kwartier. Driekwart van de fietsritten is korter dan 3,7 kilometer. Tussen de 1 en 4 kilometer is de fiets het belangrijkste vervoermiddel. Tot 1 kilometer wordt het meest gelopen en bij meer dan 4 kilometer wordt de auto het meest gebruikt. Tot 20 kilometer wordt er meer gefietst dan met de trein of bus gereden.
Ben je in de stad per fiets sneller?
In de stad is de fietser gemiddeld 5% sneller op de bestemming dan de automobilist, in de grotere steden (vanaf 100.000 inwoners) zelfs meer dan 10% sneller. Bij verplaatsingen met afstanden tot 3 kilometer wint de fiets bijna altijd, vanaf 4 kilometer meestal niet. Dat is dan inclusief parkeren en lopen naar de ingang van je bestemming (Bron: Fietsersbond Fietsbalans-2).
Waarvoor gebruiken we de fiets?
De fiets gebruiken we vooral voor alledaagse verplaatsingen: naar de winkel, school, werk, familie, vrienden, horeca of cultuur. Minder dan 10% van alle fietsritten zijn recreatief of sportief.
Afrodisiaca zijn middelen die de geslachtsdrift zouden stimuleren en of opwekken.
De naam afrodisiaca is afgeleid van de Griekse godin van de liefde, lust en schoonheid "Aphrodite". Er zijn wel duizenden oude beschrijvingen van drankjes, poedertjes, vruchten, kruiden en zelfs groenten en fuit die het libido bevorderen en die lustopwekkend zouden zijn.
Geschiedenis
Er zijn rotstekeningen waarop de geslachtsdelen van afgeschoten wild worden verwijderd en opgegeten. Het gaat dan vooral om dieren die bekend staan als potent en vruchtbaar
Soms ging het meer om de vorm zoals bij asperges,avocado, wortelen en tomaten. Columbus nam de tomaten mee naar Europa als ‘liefdesappel’ maar zocht verder naar de door Marco Polo aanbevolen kruidnagel.
De Azteken aten veel chocolade maar voor het gewone volk was het onbereikbaar. Dee romeinse keizer Nero at veel prei maar ook knoflook en uien. In de middeleeuwen was chocolade verboden maar ook het eten van bonenkruid in kloosters, want deze middelen zouden het libido van de kloosterlingen te zeer verhogen, zo werd toen gedacht.
Afrodisiacum ilussie
Vaak wordt beweerd dat het nemen van een afrodisiacum alleen een placebo-effect heeft. Wanneer je alleen maar denkt aan het libido verhogend effect dan doet het middel dat.
In ieder geval werkt een afrodisiacum lustopwekkend,maar de mate waarinligt aan de persoon en de omstandigheden.
Werkt een afrodisiacum?
Veel middeltjes die als een afrodisiacum worden gezien bevatten vaak stoffen die lustverhogend zouden kunnen werken. In oesters zit bv. veel zink en zink zou het libido van mannen verhogen.
In ananas zit veel bromelaïne, datt bevordert de bloedsomloop en in bananen zit veel vitamine B, zeer goed voor het testosteronniveau.
In chocolade zit fenylethylamine dit maakt je lichaam zelf aan maar zit ook in chocolade (en rode wijn), fenylethylamine is een stof die bij verliefdheid een rol speelt.
Je krijgt er alleen niet voldoende van binnen en bij chocolade is het zelfs onduidelijk of de werkzame stof de hersenen bereikt. De mythe gaat dat een Azteekse koning 50 bekers cacao per dag dronk en vaak was dat niet eens voldoende.
Maar wetenschappelijk bewijs voor de werking van afrodisiaca is er niet. Onderzoek naar de positieve effecten op het libido is vrijwel niet gedaan. Daarnaast is ‘lust’ nu eenmaal moeilijk te meten. Wat geschreven wordt over afrodisiaca is volkswijsheid en geschiedenis.
Spaanse vlieg
Bedrijven beweren dat Spaanse vlieg het beste lustopwekkend middel van dit moment is. Je raakt ontremd en wordt gevoeliger voor seksuele toenadering. Het werkt door het prikkelen van het slijmvlies van de geslachtsorganen. Bij mannen veroorzaakt dit echter een slappe erectie en bij vrouwen een staat van ongecontroleerde gevoelens.
Spaanse vlieg is een reukloze en smaakloze vloeistof. Een fors aantal druppels zijn vaak niet genoeg om de liefde echt aan te wakkeren. Enkele minuten na inname ervaart de gebruiker een warm gevoel in de onderbuik en de gebruiker wordt overwelmd door gevoelens en chaos.
De gebruiker krijgt behoefte aan fysiek contact. Vaak uit zich dit in kussen, strelen en omstrengelen maar een echt liefdemiddel is het nooit geweest en dat is ook nimmer bewezen.
Van oudsher werd Spaanse vlieg gemaakt van de verpulverde overblijfselen van de canthariskever (cantharis vesicatoria), beter bekend als de Spaanse vlieg. Tegenwoordig wordt Spaanse vlieg in diverse vormen aangeboden maar is over het algemeen een slappe imitatie van het oude recept.
De Spaanse vlieg geniet bekendheid omdat één van de bestanddelen ervan populair is als afrodisiacum. Meestal wordt het verkocht in poedervorm of als liefdesdrank die de man die het inneemt een grotere seksuele potentie zou verschaffen. Het middel bevat de stof cantharidine, dat gewonnen wordt uit de gemalen kever, een kever bevat ongeveer 1% van deze stof.
De "lustopwekkende werking" wordt in werkelijkheid veroorzaakt door de bijtende stof die bij excretie de urineleider irriteert, zodat meer bloed naar de schaamstreek stroomt. Dit maakt het inderdaad makkelijker om een erectie te krijgen. In de oudheid werd het middel gebruikt als urineafdrijver.
Cantharidine is echter een giftige stof waarvan de grens tussen een werkzame dosis en een gevaarlijke dosis erg nauw is. De stof kan priapisme veroorzaken; een permanente erectie die kan leiden tot zeer ernstige schade aan de penis.
Het veroorzaakt bij een te hoge dosis ernstige maag- en nierproblemen, die tot de dood kunnen leiden. Cantharidine werd vroeger zelfs gebruikt om mensen te executeren middels de gifbeker.
Kruiden als afrodisiacum
Kruiden worden vaak gebruikt als versterkers in diverse liefdesdrankjes en zalfjes. Saffraan, peper en kruidnagelen werden beroemd maar dichter bij huis werd het bonenkruid verboden en de rozemarijn geteeld.
Knoflook: Voor mannen zou knoflook de bloedcirculatie stimuleren en de mannelijke vruchtbaarheid bevorderen.
Gember: stimuleert net als knoflook de bloedcirculatie en dat is goed voor het libido.
Bonenkruid: In de kloostertuinen mocht het niet worden verbouwd omdat het sinds de Romeinse tijd al bekend stond als afrodisiacum.
Basilicum: Het sedert de Griekse en Romeinse tijd belangrijkste libidoverhogend kruid en nog steeds populair in de landen langs de Middellandse Zee. Je adem ruikt in ieder geval beter ruiken dan bij knoflook.
Gember: Gember stimuleert de bloedcirculatie en werkt libidoverhogend.
Tijm: Thijm werkt rustgevend en helpt ook goed tegen verkoudheid.
Rozemarijn: De Egyptenaren zagen het al als een sterk, magisch kruid dathet libido stimuleert en het geheugen verbetert.
De vorm van afrodisiacum
Bij veel afrodisiaca zou het puur en allee om de vorm gaan. Oesters zouden lijken op de vrouwelijke geslachtsorganen en hierdoor de geslachtsdrift verhogen.
De hoeveelheid zink in schelpdieren is een aanrader. Zonnebloempitten bevatten ook veel zink.
Bananen, asperges, appels, uien, vijgen, selderij, avocado en nog veel meer, horen in deze gezonde categorie.
In asperges zit aardig vewel fosfor wat lustopwekkend is, in selderij androsteron en in avocado phenylethylamine. De Azteken noemden de avocado daarom ‘ahuacatl’, testikel.
Natuurlijke afrodisiaca
Honing: Het oestrogeenniveau bij vrouwen zou verhoogd worden door het eten van honing. Honing werd ook gebruikt voor het maken van de beroemde ‘godenwijn’ mede. In het oude Perzië dronk een bruidspaar in de eerste maand van het huwelijk alleen honing, dit zou een gezond en meer dan vruchtbaar huwelijk opleveren.
Vanille: Het gaat met name om de geur van vanille die een geruststellend en veilig gevoel geef maar het is is niet direct lustopwekkend maar het helpt wel mee.
Rode wijn: Door een goed glas wijn worden de aderen iets verwijd, het hart gaat sneller stromen, je word ontspannen en remmingen verdwijnen.
Truffels: Ze werden populair door de liefdes verhalen van Casanova. De hoeveelheid proteïnen geeft echter wel een flinke energiestoot maar echt lustopwekkend zijn ze niet.
Venkel: Venkel is een van de oudste afrodisiaca en sedert de Egyptenaren al eeuwen geprezen om de lustopwekkende werking en bron van natuurlijke oestrogenen.
Zoethout: Het gebruik van zoethout als afrodisiacum komt uit China waar het al veel generaties hiervoor met neme door vrouwen wordt gebruikt.
Anijs: Vanuit de ‘volkswijsheid’ wordt gezegd dat anijs de lust opwekt.
Noten: Alle noten hebben lustopwekkende eigenschappen. In ieder geval bevatten de meeste noten veel zink en hebben hierdoor dezelfde werking als oesters. De geur van amandelen is vooral opwindend voor vrouwen.
Viagra
Wat is Viagra?
Viagra is een receptgeneesmiddel voor de behandeling van een erectiestoornis. We hebben het over een erectiestoornis wanneer de penis niet stijf (genoeg) wordt of niet lang genoeg stijf blijft om bevredigende seks te hebben. Viagra/Sildenafil (de werkzamestof) ontspant indirect de bloedvaten in de penis. Zo kan er makkelijker bloed in de penis stromen als je seksueel opgewonden wordt, waardoor je gemakkelijker een erectie krijgt. Je krijgt bij het gebruik van Sildenafil alleen een erectie wanneer je sexueel opgewonden bent; dus niet spontaan door het slikken van een pilletje.
Viagra is geen hormoonpreparaat maar een middel dat de bloedsomloop naar de penis bevordert. Er kunnen medische bezwaren tegen het gebruik van Viagra. Het is verstandig om naast ons online-consult wat u in een van de bestelstappen krijgt, ook de bijsluiter aandachtig door te lezen.
Hoe ziet Viagra eruit?
Viagra filmomhulde tabletten zijn blauw en hebben een diamantvorm met afgeronde randen. Aan 1 kant staat PFIZER en aan de andere kant staat VGR (of VGR 50, of VGR 100). De tabletten zijn verkrijgbaar in blisterverpakkingen met 1, 4, 8 of 12 tabletten. Sommige verpakkingen zijn mogelijk niet in Nederland beschikbaar. In Nederland is een verpakking van 4 gebruikelijke en meervouden hiervan.
Wanneer moet u Viagra niet innemen?
Neem deze erectiepil niet in als u geneesmiddelen gebruikt die nitraten bevatten of stikstofmonoxide afgeven, zoals amylnitriet (poppers). Deze geneesmiddelen worden vaak ter verlichting van angina pectoris (pijn op de borst) gegeven. Sildenafil kan een belangrijke toename van de effecten van deze geneesmiddelen veroorzaken. Vertel uw dokter dat u deze geneesmiddelen gebruikt. Wanneer u dit niet zeker weet, vraag het dan aan uw arts of apotheker.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Afrodisiaca voor hogere prestaties in de liefde Tags:Afrodisiaca voor hogere prestaties in de liefde
Fietsen heb je in allerlei soorten vormen en maten maar welke fiets is precies geschikt voor u en wat zijn precies de voor en nadelen en de verschillen?
Stadsfietsen
De stadsfiets herken je aan een wat langere wielbasis, veelal grote 28 inch wielen en een sterk naar voren gebogen voorste vork. Ze zijn vooral gebouwd op rechtuit rijden en hun comfort is doorgaans prima. De standaarduitrusting in deze categorie kan enorm verschillen. Stadsfietsen zijn er met terugtraprem, trommel- en velgremmen en in elk geval zit er een kettingkast, jasbeschermer, verlichting en een stevige bagagedrager op. Ze zijn er zonder en met versnellingen, afhankelijk van de prijsklasse uitgevoerd met 3 tot 8 opties. Ze kunnen doorgaans tegen een stootje en zijn stevig genoeg om er een kinderzitje en bagage op mee te nemen. Het accent ligt op degelijkheid en duurzaamheid, daardoor is het gewicht van de stadsfiets vrij hoog (18 à 22 kg).
Hybridefietsen
De hybridefiet is heel goed voor recreatief gebruik over korte en lange afstanden. Ze zijn herknaar aan een rechte voorvork met vering en zijn gebouwd met comfort als uitgangspunt. Van oneffenheden in de wegen hebben ze weinig last. Hybridefietsen beschikken in de regel over een 8 versnellingsnaaf of over een derailleurschakeling met 24 tot 27 versnellingen. Om binnen het segment van hybridefietsen tegemoet te komen aan lichtere fietsen bieden fabrikanten ‘lite’ of lichterfe modellen die zo’n 5 tot 6 kilo minder zwaar zijn dan de gangbare modellen.
Crossoverfietsen
Crossoverfietsen hebben zowel de kenmerken van een racefiets als die van een mountainbike. Doorgaans hebben deze fietsen grote (28 inch) wielen en minimaal 27 versnellingen. Het stuur is recht of licht gebogen. Aangezien de crossoverbike vooral op de weg wordt gebruikt, zijn de banden in de regel behoorlijk smal.
Vakantiefietsen/Trekkingfietsen
Een combinatie van verschillende soorten fietsen zijn de bekende trekking modellen en dat zijn vakantiefietsen bij uitstek. Ze zijn bedoeld voor de lange afstand en omdat er veel bagage mee kan, lenen ze zich prima voor de fietsvakanties. De prijs is vaak aan de hoge kant, omdat er lichtere en duurdere onderdelen worden gebruikt. De vakantiefiets is in veel gevallen ook voorzien van een voorbagagedrager.
Mountainbikes
Mountainbikes worden gewoon MTB genoemd; soms ook wel ATB (All Terrain Bicycle). Ze zijn ontworpen voor onverharde wegen en bergroutes ,maar u kunt er vanzelfsprekend ook de weg mee op, al is de rolweerstand van de (brede) banden wel groter en hebben de banden een fors profiel. Mountainbikes hebben 26 inch wielen en meestal een flink aantal schakelmogelijkheden. 24 of meer versnellingen is de standaard. Het soort gebruik is van invloed op het frame en de uitrusting. Frame en voorvork zijn doorgaans vrij robuust en de naven zijn stof en waterdicht.
Een variant op deze terreinfiets is de stads- of city-MTB. Deze herkent u aan de spatborden, verlichting en bagagedrager die op MTB’s ontbreken en bovendien is het profiel van de banden minder grof, waardoor ze lichter lopen.
Racefietsen
Racefietsen zijn speciaal gebouwd voor de sportieve prestaties. Door hun constructie en materialen zijn ze zeer licht en stevig. Racefietsen beschikken al gauw over zo’n 30 versnellingen en alle voorzieningen die niet strikt nodig zijn, zijn omwille van het gewicht en de snelheid weggelaten.
Ligfietsen
Ligfietsen komen weinig voor want door hun geringe hoogte vallen ze minder goed op en bieden minder overzicht in het verkeer. Voor recreatief gebruik liggen de zaken genuanceerder. Zo zijn allerlei voorzieningen op de ligfiets aan te brengen om bijvoorbeeld meer bagage mee te nemen. De geringe hoogte en het kleine frontale oppervlak zorgen dat de luchtweerstand aanmerkelijk minder is dan bij de gewone fietsen. Met relatief weinig inspanning haalt u hoge snelheden. Ligfietsen zijn er in soorten en maten en er is een grote variatie in constructies en worden doorgaans ambachtelijk gemaakt waardoor ze iets duurder zijn maar het voordeel is wel dat u de fiets naar eigen inzicht kunt laten afwerken en uitrusten.
Vouwfietsen
Vouwfietsen zijn zeer geschikt voor kleine afstanden, ze zijn vooral handig voor treinforenzen die vanaf het station naar hun werkplek (c.q. huis) fietsen. Qua rijcomfort is vouwfietsen een vermoeiende ervaring. U kunt hem gemakkelijk in de kofferbak van de auto of op de boot meenemen maar besteed in dat geval bij aanschaf extra aandacht aan de kwaliteit en de roestgevoeligheid van de vouwfiets.
Meenemen in het openbaar vervoer kan ook al gaat dat minder makkelijk en moet je voor lief nemen dat het draagcomfort niet altijd goed is en dat het inklappen vaak lastig is en vooral in de spits kan het moeilijk zijn om een plaatsje voor de fiets te bemachtigen,en er snel mee in en uit te stappen.
Tandems
Een tandem is voor liefhebbers, en je moet er met z’n tweeën voor zijn. Door de lengte is de tandem minder goed wendbaar. Het rijden vraagt een goede samenwerking en dat maakt een tocht tot een bijzondere ervaring. Het lastige is dat u er een geschikte berging voor moet zien te vinden en laat hij zich moeilijk vervoeren, omdat een fietsimperiaal doorgaans niet lang genoeg is. Op een fietsrek steekt hij vaak te veel aan weerszijden uit. Op een tandem kan ook niet veel bagage mee en voor fietsvakanties heb je een fietsaanhanger nodig. Een lichtgewichttandem met derailleurversnellingen is voor een vakantie dan wel de beste keus.
Kinderfietsen
Een goede veilige kinderfiets lijkt eenvoudiger dan het is. Doorslaggevend bij de aankoop van een kinderfiets is meestal de prijs. Bij fietsen die binnen een paar jaar al weer te klein zullen zijn, wordt over kwaliteit minder goed nagedacht. Deze kwaliteit bepaalt echter in hoge mate de veiligheid.
Een kinderfiets verdient net zoveel aandacht als een fiets voor een volwassene: minimaal moet hij een stevig frame en een goed werkende rem hebben. Heeft de kinderfiets velgremmen, dan zijn daar twee (op elk wiel een) van noodzakelijk. Een goede kinderfiets is niet te groot.Uw kind moet met het zadel in de laagste stand met beide voeten de grond kunnen raken.
Voor peuters tot circa 4 jaar zijn er driewielers waar remmen en andere voorzieningen op zijn weggelaten. Zij mogen daar niet de openbare weg mee op. Voor kleuters komen fietsjes tot een wielmaat van 20 inch in aanmerking.
De openbare weg is voor dit soort fietsjes geen verboden terrein, maar het is niet verstandig om kinderen zonder begeleiding te laten rijden.
Vanaf circa 7 jaar tot plusminus 14 jaar zijn kinderen toe aan een stevige jeugdfiets. Deze heeft een wielmaat van 20 to 26 inch. Crossfietsen zijn bij kinderen ook erg populair, maar voldoen in de praktijk vaak niet aan de wettelijke eisen op het gebied van reflectie.
Mentale begeleiding is een fenomeen want alle prestaties, zowel in de sport als in het dagelijks en zakelijk leven, staan of vallen met hoe het zit tussen de oren. Als het in de kop niet goed zit dan willen ook de benen niet, of niet zoals jij het zou willen. Als je in de finale zit van een koers en je hebt de avond ervoor thuis ruzie gehad met vrouw/ vriend of man, zonder dat je het hebt uitgepraat, denk je dan dat je 100% geconcentreerd bent op de koers?
Als je in het peloton zit tijdens een koers in oktober en er is een groep weg van pakweg 35 man, en je plaats in de ploeg voor volgend jaar is nog niet zeker, rijd je dan 100% geconcentreerd en zit je dan vol zelfvertrouwen?
Zo kun je diverse oorzaken bedenken waardoor je niet altijd even geconcentreerd en vol zelfvertrouwen actief bent.
Al deze problemen zijn herkenbaar en denk dan niet dat het even gemakkelijk is om aan te nemen dat je mentaal zo geholpen kan worden dat je in de aangegeven situatie’s wel 100% bent geconcentreerd omdat je weet dat je mental coach je precies heeft aangegeven hoe je met die lastige situaties moet omgaan en juist die kleine situaties beslissen over winst of verlies.
Mental coaching is dus je kijk te veranderen op bepaalde situatie’s en leert je hoe je jezelf geestelijk moet voorbereiden op welke actie dan ook ,het seizoen of op een wedstrijd. Het helpt je orde te brengen in de chaos en zal je helpen op weg naar succes.
We gaan nu de belangrijkste onderdelen van mental coaching in 4 stappen behandelen die je inzicht geven in hoe je een seizoen of wedstrijd mentaal het beste kan voorbereiden.
Mental Coaching
Mental Coaching is goed voor elke renner; recreant, topsporter, mountainbiker, wegrenner of baanrenner, iedereen heeft er baat bij
Je zou een mental coach kunnen zien als een vertrouwens man/vrouw. Je mental coach werkt zeer nauw samen met je trainer, het is een twee-eenheid. Natuurlijk geldt dit vooral voor de topsporter maar ook voor de recreant is het van belang.
Je kunt je mental coach zien als een klankbord, als iemand bij wie je terecht kunt als het sportief en mentaal eens tegen zit. Een goede mental coach moet iets afweten van psychologie, neurologie, levenservaring, een groot inlevingsvermogen hebben en affiniteit met de sport..
Psychologie spreekt voor zich, je moet weten hoe een sporter reageert bij een bepaalde prestatie, hoe een sporter reageert bij het oplopen van een blessure of bij een probleem in de privé sfeer.
Neurologie is belangrijk. Als een mental coach niet weet hoe de chemische processen werken in de hersenen is het moeilijk om goed te anticiperen op een sporter die bijvoorbeeld bepaalde uitspraken doet direct na een gewonnen wedstrijd. (Pumping adrenalin reaction). Of zijn stress reactie op het niet halen van een vooraf gesteld doel.
Het inlevingsvermogen in een sporter is voor de sporter van groot belang. Als een mental coach zich niet kan inleven in wat hem of haar voor ogen staat is het moeilijk, zoniet onmogelijk, om die sporter te begeleiden.
Goed kunnen luisteren (empathie) is zeer belangrijk en affiniteit met de sport of het gestelde doel praat makkelijk. Als een wielrenner of mountainbiker bijvoorbeeld, sport eigen taal spreekt is het inderdaad handig als zijn mental coach weet wat hij/zij bedoelt.
Tussen de mental coach en bv een biker ontstaat als het goed is een vertouwens band.
Tussen de twee moet een harmonieuze sfeer van acceptatie motivatie vriendschap en vertrouwen ontstaan. Nog steeds zijn er trainers bij wedstrijden aanwezig die hun pupil naar prestaties proberen te schreeuwen of zelfs schelden en die het nodig achten hun pupil en plein public in de grond te boren als diezelfde pupil minder heeft gepresteerd. Dat zijn praktijken die niet thuis horen in de sport.
Recreatie wielrenner en topsporter
Er is een verschil tussen een mental coach voor een recreatie sporter en een mental coach van een topsporter.
De recreatie fietser kan al baat hebben bij mentale begeleiding via email en twee of driemaal maal per maand telefonisch contact.
Veel kun je ook opsteken bij mental coaches die lezingen geven.
Een wedstrijd sporter heeft bijna dagelijks telefonisch contact en of twee of drie maal per week treffen ze elkaar.
Na elke wedstrijd is het van belang om met je trainer te evalueren en daarna met je mental coach. Techniek, trial, downhill, sprinten, klimmen, alles moet je leren. Denk je dan werkelijk dat je het mentaal zelf wel weet?
Soms zijn het de kleine praktische tips die een mental coach je kan aanreiken waarvan je zelf niet had gedacht dat dit kon.
-Wist je bijvoorbeeld dat als je met een muziekdrager (MP3 speler) op je training afwerkt, dat 70% van de effectiviteit van die training verloren gaat? (Psychology Magazine USA).
-Wist je dat als je in bed ligt en een mentale voorstelling maakt van een jump over een flinke boomstronk of een laatste 200 meter op de baan, je spieractiviteit toeneemt met een vermogen dat precies genoeg is om over die boomstronk te komen of die 200 meter? (Visualisatie)
Zo zijn er nog meer onderwerpen die een mental coach je kan bijbrengen om je te helpen je doel te bereiken.
Mentaal trainingsschema
Zoals een trainer je voorziet van het beste trainingsprogramma zo geeft een mental coach je de juiste gedachtes en de motiverende woorden.
Als je een blessure oploopt waardoor je een tijd niet kan trainen helpt een mental coach je om mentaal door de moeilijke tijd te komen door je een mentaal trainingsschema te geven.
Dat wil zeggen de juiste woorden en overdenkingen die je nodig hebt om weer positief tegen de komende uitdaging aan te kijken.
In een discipline als de marathon en wegwedstrijden is mental coaching ook heel belangrijk. Wolfram Kurschart gaf als reden dat hij in de marathon van Grafschaft op gaf uit verveling omdat als de vermoeidheid gaat toeslaan je gedachten op hol slaan, op zo’n moment is het van groot belang dat je geleerd hebt hoe je moet denken en waar je aan moet denken en wat je tegen jezelf moet zeggen (self-talk) om jezelf scherp en alert te houden. Dit kan iedereen leren door te trainen.
Mentaal gezien is alles te bereiken.
De Amerikanse mental coach Robert Kyosaki zei het zo:
“je huidige situatie is het exacte spiegelbeeld van je huidige denken”.
Stappen
Het zijn de vier stappen waar je succes op rust.
SUCCES
4) Visualisatie
3) Positief denken
2) Zelfvertrouwen
1) Doelen stellen
1) Doelen stellen
Het is net als in het gewone leven als je geen doel stelt ben je doelloos en weet je niet welke kant je op moet. Doelen geven structuur aan het seizoen, je weet waar je je op moet richten. Een seizoen duurt lang en het is onmogelijk om iedere wedstrijd waaraan je deelneemt te winnen, letterlijk en figuurlijk.
Aan het begin van het seizoen zoek je vier, hooguit vijf marathons of wedstrijden uit waarin je echt wilt scoren.
Op deze vier of vijf marathons, rittenwedstrijden of klassiekers richt je je vizier en zijn dus piek momenten. Alle andere wedstrijden staan in het teken van de grote drie. Het moeten ook grote drie zijn.
Als je internationale mountainbike marathons rijdt zou je kunnen kiezen voor in het voorjaar de “marathon der marathons” in Riva, in de zomer het EK en in het najaar voor de Roc d’Azur.
In het voorjaar kan je gaan voor de Raid du Sart Tilman, in de zomer de Filip Meirhaeghe in Vielsalm en in het najaar de Grand Raid Godfroy.
Voor wegrenners en baanrenners zijn er andere doelen. Voor wegrenners is het slim om piekweken te kiezen. Bijvoorbeeld 3 weken in maart/april, drie weken in juni/juli en drie weken in het na seizoen. Als je denkt dat je het hele jaar door kan pieken heb je het echt mis, dat lukt niemand en daar komen steeds meer profs achter, gelukkig!
Heb je jouw doelen uitgezocht, schrijf ze dan op een vel papier en hang dat op.
Zorg dat je iedere dag je doelen ziet zodat je ze vast zet in je geheugen. 75% van de doelen die worden opgeschreven worden behaald, 20% die niets opschrijft haalt die doelen niet.
Richtlijnen voor het stellen van doelen voor komend seizoen
1)Doelen moeten realistisch zijn. Als je nog nooit een marathon hebt gereden kun je niet als doel stellen om gelijk de eerste keer te winnen.
2)Doelen moeten meetbaar zijn. Doelen zijn helder en overzichtelijk. Als je doelen stelt, dan moeten die op de een of andere manier succesvol zijn. Je moet kunnen zeggen: Ik heb mijn gesteld doel bereikt.
3)Doelen moeten uitdagend zijn. Je doelen moeten je inspireren en je tot grotere hoogten aanzetten. Doelen stellen is jezelf helpen verbeteren. Als ze niet eens uitdagend zijn verlies je al snel uit verveling de motivatie.
4) Doelen moeten jouw doelen zijn. Veel wielrenners maken de fout om een doel te stellen van een andere renner of hun trainingsmaatje. Je doelen moeten jou helpen, jou kunnen motiveren als je in de nattigheid of in de kou je kilometers maakt. Als je naar de doelen toewerkt die een ander heeft en die jou niet dienen dan ben je verkeerd bezig.
Je mental coach zal je helpen om de doelen continu te blijven stellen. Samen stippelen jullie een weg uit waarmee je uiteindelijk je ultieme doel bereikt. Dat ultieme doel is uiteindelijk waar je naar streeft.
Het zal niet altijd gemakkelijk zijn en je zult vaak een omweg moeten nemen of een tijdelijke zijweg moeten inslaan maar houdt altijd het ultieme doel voor ogen! Mocht jemaar even twijfelen dan is het aan je mental coach om je te helpen.
Natuurlijk moet je zelf de motivatie hebben om er voor te gaan maar samen met een trainer en een mental coach zul je dat doel veel eerder bereiken.
Opdracht:
Voor Mountainbikers: schrijf 3 of 4 marathons (wedstrijden) op waar je volgend seizoen wil presteren, hang dit op een voor jou goed zichtbare plaats en zorg dat je dit iedere dag leest om het goed in je lange termijn geheugen te prenten.
Voor wegrenners: schrijf 3 maal 3 a 4 weken van het seizoen op waarin je wilt pieken, hang dieop een goed zichtbare plaats zodat je het iedere dag ziet en leest.
Wijze woorden
‘Het is belangrijk om een doel voor ogen te hebben. Geloof in wat je wilt bereiken en laat je door niemand ontmoedigen. Als je écht iets wilt, dan kan je het!’Peter Mueller
Blijf altijd op de hoogte van de ontwikkelingen op KimTube.nl. Krijg als eerste te horen wanneer er nieuwe filmpjes van Kim en haar geile vriendinnen online zijn!
klik Gratis Kim Holland Film en vul jouw email-adres in en je krijgt een gratis Kim Holland film kado!