Wanneer een naaf niet zo soepel meer loopt, ben je meestal te laat om deze te smeren. Vaak is de conus ingesleten. Nieuw vet en nieuwe kogels helpen alleen als de loopbaan van de kogels nog intact is.
Zitten er putjes of een diepe groef in de conus, dan moet deze vervangen worden. Dit is geen probleem als je een gangbare naaf hebt. Hiervoor zijn losse conussen te krijgen. Maar als je een wat oudere naaf hebt (10 jaar) of een naaf van een minder bekend merk, dan wordt het erg lastig. Je kunt proberen om bij de fietsenmaker een conus te vinden van een ander merk die past. Let hierbij op de diameter, lengte en vorm van de radius.
Mocht het niet lukken, dan kun je proberen de oude conus te slijpen.
Conus in de boormachine plaatsen.
Met behulp van de as en contramoer zet je de conus vast op het uiteinde van de as. De as klem je in de boormachine.
Dremel
In een hobbymachine plaats je een schuur-rolletje. Een slijpsteentje is namelijk te grof. Eventueel in combinatie met een flexibel verlengstuk zodat de kop wat makkelijker te hanteren is.
Slijpen
Laat zowel de boormachine als de dremel tegelijk draaien. Dan met de dremel de conus glad slijpen totdat er geen putjes meer in het loopvlak zitten.
Polijsten
Er zullen door het gebruik van de Dremel schuur sporen zichtbaar zijn. Deze kun je makkelijk met een schuurpapiertje glad maken.
Zet de boormachine aan, en houd een schuurpapiertje tegen de conus. Met voldoende geduld kom je tot een zeer glad resultaat.
Deze vraag krijgen wordt ons regelmatig gesteld en er is slechts een antwoord: De band die aan jouw eisen voldoet.
De een vind bijvoorbeeld antilek eigenschappen belangrijk, de ander rolweerstand of levensduur. De ideale band bestaat (nog) niet, dus wordt het een compromis.
Er zijn twee soorten grip. Op asfalt en op onverharde ondergrond. Op asfalt heeft een slick (gladde band) het meeste grip. Er is immers zoveel mogelijk contact met het asfalt. Eventueel zijn er aan het rubbercompound (rubber mengsel) nog toevoegingen gedaan om de grip te verhogen.
Op onverharde ondergrond geeft het profiel grip. Hoe losser de ondergrond, hoe groter de noppen moeten zijn. Voor vakantiefietsen is een band die hier tussen in zit het meest geschikt. Een beetje profiel voor grip op losse ondergrond (of bladeren ed) maar toch glad genoeg voor op het asfalt.
Bedenkt ook dat je op fietsvakantie nog zo'n 20 kg bagage aan je fiets hebt hangen. De noodzaak voor een grof profiel wordt dan ook een stuk minder.
Het profiel bepaalt de grip en een gedeelte van de rolweerstand. Hoe gladder het profiel, hoe lichter de band rolt. Ook hier moet de gulden middenweg gevonden worden, en is per gebruiksdoel verschillend.
Er is trouwens geen profiel nodig bij een fietsband om het water af te voeren. Het zogenaamde aquaplaning ontstaat bij een fietsband pas bij ca 200 km/u. Dit komt door de smalle en ronde vorm van een fietsband.
Wrijving is de grip van de band en niet de rolweerstand.
Ter verduidelijking:
Wanneer je bijvoorbeeld over het ijs fietst is er minder wrijving. Dit merk je met optrekken, remmen en door de bocht gaan. Maar de band rolt niet lichter dan over asfalt.
Bij normale slijtage wordt het loopvlak van de band afgesleten. Het profiel wordt minder en de lekbestendigheid wordt door het dunnere rubber ook minder. Op ten duur zal de band moeten worden vervangen. De gebruikte rubbercompound bepaald hoe snel dit gaat.
Falen van de zijwanden. Door uitdroging en door zware belasting slijten de zijwanden. Deze kunnen het begeven lang voordat bijvoorbeeld het profiel op is. Fietsen op te zachte banden versnelt dit proces.
Verminderen van de antilek eigenschappen. Na verloop van tijd verzamelen zich stukjes glas, steentjes e.d in het loopoppervlak van de band. Deze veroorzaken gaatjes en scheurtjes in de toplaag. De band wordt poreus. De band is versleten op het moment dat je vind dat hij te vaak lek gaat. Het profiel kan dan nog intakt zijn.
Dun kevlar versterkt rubber. (Bijvoorbeeld Schwalbe Marathon) Deze laag biedt een matige antilek bescherming. Rijeigenschappen en gewicht worden matig beinvloed.
Dikke caoutchouc (natuurrubber) van ca 5 mm. (Bijvoorbeeld Schwalbe Marathon Plus) Deze laag biedt de beste lekbescherming. De dikke laag voorkomt dat doornen, glas of rubber doordringen en de binnenband kunnen raken. De band wordt wel veel zwaarder en rijeigenschappen worden beinvloed.
Kevlar weefsel (dichtgeweven) (Bijvoorbeeld Schwalbe Marathon Supreme en XR) Ook hierin een verschil tussen dicht en zeer dicht geweven. Het laatste is beter. Rijeigenschappen en gewicht worden nauwelijks beinvloed. Zorgt voor een goede lekbestendigheid.
Schwalbe Marathon - Schwalbe Marathon Plus - Schwalbe Marathon XR
Hier bedoel ik comfort en wegligging mee. Hoe gedraagt de band zich wanneer je schuin door de bocht gaat? En stugge zijwanden (wangen) verminderen bijvoorbeeld het comfort.
De opbouw van de band (karkas), rubbercompound, antileklaag en profiel hebben alle invloed op de rijeigenschappen.
De rolweerstand is de kracht die nodig is om het wiel te laten rollen, en hangt af van de vervorming (indrukking) van de band:
Druk waarmee de band is opgepompt. Hoe harder de band is opgepompt, hoe minder vervorming.
Maat van de band. Hoe groter en breder een band is, des te ronder wordt het contact oppervlak met de weg. Een rond contactoppervlak heeft een kleinere omtrek dan een ovaal contactoppervlak, dus minder vervorming.
Opbouw en materialen van de band. De opbouw van de band bepaalt hoeveel energie het kost om de band te vervormen. Een dunwandig soepel bandje vervormt makkelijker dan een stugge band.
Profiel. Profiel zorgt voor extra rolweerstand. Niet alleen de band vervormt in zijn geheel, maar ook het profiel zelf vervormt. Denk maar eens aan de noppen van een mountainbike band. Deze buigen om, zodra ze contact met het rijvlak maken.
De prijs van banden varieren van 2 tot 50 euro. Het is heel goed mogelijk om een paar duizend kilometer te kunnen fietsen met een band van twee euro. Dit levert ongetwijfeld de laagste prijs per kilometer op. Maar de lekbestendigheid, sterkte van de band of rolweerstand zullen niet te vergelijken zijn met duurdere varianten. Je hebt dus wat meer geluk nodig met een goedkope band.
Vragen:
Brede banden roller lichter dan smalle banden. Is dit waar?
Ja. Bij gelijke druk rollen brede banden lichter dan smalle banden. De vervorming van de brede band is namelijk kleiner dan de vervorming van de smalle band.
Voorbeeld:
We nemen een fietser van 70 kg, bagage achterop 15 kg en een fiets van 15 kg. Nu draagt het achterwiel een last van ca 60 kilo.
De brede band (50 mm) en de smalle band (32 mm) zijn beide opgepompt tot een druk van 4 bar.
Beide banden hebben namelijk hetzelfde contactoppervlak:
4 bar = 4 kg per vierkante centimeter. 60 kg / 4 = 15 vierkante centimeter.
De brede band hoeft dus veel minder te vervormen. Het vervormen van de band kost energie en dit is de rolweerstand.
Overige voordelen brede banden:
Meer grip.
Meer comfort.
Je kunt makkelijker over onverharde wegen rijden.
Minder kans op snakebite.
Bandenspanning is minder belangrijk dan bij smalle banden.
Banden gaan langer mee.
Waarom rijden wielrenners dan niet op brede banden?
Dat doen ze ook. Vroeger reden ze op 18 mm banden, tegenwoordig op 23 mm. Er zijn echter ook een aantal beperkingen voor de breedte:
Brede banden kunnen niet zo hard worden opgepompt. Als je met 9 bar wilt fietsen, heb je weinig keuze.
Brede banden hebben meer luchtweerstand. De luchtweerstand wordt een belangrijke factor boven de 25 km/u.
Brede banden zijn zwaarder. Accellereren kost meer tijd en energie.
Zijdelingse stabiliteit wordt minder. Als je met 40 km/u plat door de bocht gaat, zul je dit merken.
slimme seniorenfiets duwt meer forensen naar het werk
De fiets met elektrische motor rukt op. Met reden. De e-bike was ooit vooral populair bij ouderen. Fietsenverkopers zien de verkoop met sprongen verder stijgen. Forensen ontdekken de voordelen voor het woon-werkverkeer. Uit onderzoek blijkt dat forensen 6 kilometer een acceptabele afstand vinden om te fietsen naar hun werk. Een hulpmotor vergroot die afstand tot 10 kilometer, volgens onder meer TNO. Dat is gezonder voor de forens, die meer beweegt, én voor zijn omgeving, omdat de uitstoot van auto's vele malen hoger is dan die van energiecentrales die de stroom leveren voor elektrische fietsen.
Politici en fietsverkopers verwachten veel van de fiets: moderne, uitgerijpte techniek, meer modellen, zoals sportfietsen, en vlot design. Hannes Neupert van ExtraEnergy, een Duitse consultant die elektrische fietsen test en fabrikanten adviseert, denkt dat de stroomfiets hetzelfde pad gaat bewandelen als de mobiele telefoon. In het begin loodzwaar en voor een select publiek, tegenwoordig een massaproduct.
De techniek achter de e-bike is eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Om een fiets met 15 kilometer per uur voort te bewegen zet een fietser gemiddeld 10 tot 250 watt kracht vanuit zijn benen op de pedalen, afhankelijk van omstandigheden: wind, helling. Een elektromotor met een vermogen van 250 watt verdubbelt die kracht, vanuit een wiel of trapas, waardoor dezelfde snelheid de helft van de normale inspanning vergt.
Wie toch op normale inspanning wil fietsen en extra hulp inroept van een elektromotor, rijdt al gauw meer dan 20 kilometer per uur. De hulpmotor van de meeste elektrische fietsen stopt met het duwtje in de rug bij 25 kilometer per uur. Reden: Europese wetgeving. Boven 25 kilometer per uur meehelpen mag, maar dan met helm en verzekeringsplaatje. Onder meer het Zwitserse Flyer biedt zulke snelle elektrische fietsen.
Het aantal verkochte elektrische fietsen is in vijf jaar vervijfvoudigd in Nederland. Dit jaar zal het verkoopcijfer uitkomen op 120.000 stuks, zo is de prognose van belangenorganisatie Bovag. Eén op de acht verkochte fietsen is inmiddels een elektrische.
Fietsverkopers zoals van marktleider Sparta, verwachten dat de e-bike komende jaren nog meer gewone feitsen uit de markt duwt. Aanbieders van elektrische fietsen verwachten dat één op de dire verkochte nieuwe fietsen binnen vijf jaar elektrisch is. Onder meer omdat de fabrikanten steeds meer oog hebben voor de vormgeving, stelt Neupert. Vaak is de fiets met trapondersteuning op straat al niet meer te herkennen als elektrische fiets. Daarbij groeit het assortiment per maand, er zijn al vouwfietsen en mountainbikes met motor en acccu.
Het grote publiek ziet al die innovaties nog niet, stellen verkopers en belangenbehartigers. ‘een elektrische fiets wordt vaak ten onrechte nog met de Spartamet vergeleken, waar je een benzinemotor moest aantrekken met een stang en handgreep. Terwijl de elektrische fiets een heel ander product is', zegt Jaap Wilting, beleidsmedewerker van brancheorganisatie Bovag.
De elektrische fiets lift mee op de aandacht voor de elektrische auto, zegt productontwikkelaar Jos Wagner van Yamaha Motor Europe, dochter van het Japanse Yamaha, dat in 1995 het huidige type elektrische fiets als eerste op de markt bracht. Met name de accu is sterk verbeterd in minder dan vijf jaar. Grote loodaccu's van meer dan 12 kilo ontsierden de elektrische fiets enkele jaren geleden nog. Tegenwoordig zijn er lithiumionaccu's van minder dan drie kilo. Enkele fietsmerken verstoppen ze in het frame.
De actieradius van de accu's is sterk verbeterd; tegenwoordig zijn er elektrische fietsen die 100 kilometer op één lading rijden. Neupert verwacht dat de e-bikes naar bijna hetzelfde gewicht kunnen als gewone fietsen, zo'n 17 kilo. Ook voorspelt de Duitser prijsdaling vanwege massaproductie.
Er zijn al opvoersets leverbaar voor gewone fietsen, bestaande uit een elektromotor, een accu en een cockpit. Volgens de verkopers is het installeren niet ingewikkeld: voor- of achterwiel verwisselen, de accu in een tasje onder het stuur en een paar draden aansluiten.
Inmiddels dient zich in laboratoria een nieuwe generatie fietsen met hulpmotor aan: op waterstof.
Cycletours Cycletours - Dé Specialist op het gebied van Fietsvakanties
Over Cycletours
Cycletours is in 1981 opgericht door twee fietsliefhebbers: Frits Deben en Ilja Bendeler. Er werd dat jaar slechts één reis georganiseerd: De ronde van Zuid-Frankrijk. Tegenwoordig hebben wij meer dan 300 reizen naar bestemmingen op zes continenten. Elk jaar trekken duizenden fietsliefhebbers met ons over de hele wereld. Wist u dat die elk jaar samen zo’n 8 miljoen kilometer afleggen? Dat is 200x de wereld rond. Of 10x naar de maan en terug. Alleen om die reden al denken wij dat wij ons met recht dé fietsvakantiespecialist mogen noemen. Maar hoeveel er ook veranderd mag zijn, één ding is altijd hetzelfde gebleven: liefhebbers zijn wij nog steeds.
Over onze missie
Vanaf dat allereerste begin is onze missie duidelijk geweest: mensen in beweging brengen, om samen met hen op een actieve manier de wereld te ontdekken en te genieten van alle dingen die de moeite waard zijn: het landschap, de keuken, de cultuur. Inspanning gecombineerd met ontspanning. Fietsen en genieten. Voor iedereen. Met maximale vrijheid. En op ieders eigen manier.
Gezondheid heeft daarin altijd een belangrijke rol gespeeld. In de aandacht voor gezonde beweging, maar ook in de betrokkenheid bij hen voor wie dat niet vanzelfsprekend is. Zo zijn wij supporter van een groot aantal projecten als Alpe d’HuZes, Duchenne Heroes, Roparun en Tour for Life, waarbij fietsen gecombineerd wordt met een goed doel als het KWF, het Duchenne Parents Project en Artsen zonder Grenzen.
.
Ook duurzaamheid is wat ons betreft onlosmakelijk met fietsen en fietsvakanties verbonden. Fietsen geeft energie, elke fietser weet dat al lang, maar recentelijk was het een van de conclusies van een groot onderzoek: een fietsvakantie is beter voor het milieu dan thuisblijven. Los daarvan denken wij dat een fietsvakantie duurzaamheid kan bevorderen. In de eerste plaats doordat het mensen letterlijk en figuurlijk verder laat kijken, over de eigen grenzen heen, en aan het denken zet. Bovendien is een fietsvakantie een vakantie in de buitenlucht. Je beleeft de omgeving intens en in al zijn facetten - maar je ervaart zo ook elke verandering in het milieu.
Over ons aanbod
Onze doelstelling is om uw vakantie mogelijk te maken. In plaats van ‘ons aanbod’ had hierboven dus ook ‘uw vakantie’ kunnen staan. Want dat is wat ons betreft uitdaging en uitgangspunt: uw vakantie. Zoals u dat wilt, wanneer u dat wilt en met wie u dat wilt. Daarom hebben wij ons reisaanbod opgedeeld in een viertal groepen: Met de kinderen, Fiets en geniet, Ontdek en ontmoet en Sportief!.
# Goedkope last minutes # Zo snel mogelijk met een last minute naar jouw vakantiebestemming # De beste feestbestemmingen van Europa!
Wil jij nog even lekker snel op vakantie met een van onze goedkope last minutes? Deze zomer nog even volop genieten van de beste feesten, de mooiste stranden tegen een superlage prijs? Boek nu een van onze last minute jongerenreizen!
Last minute naar Chersonissos
De beste plek om je lastminute vakantie door te brengen in Chersonissos is het beroemde waterpark Star Beach. Lekker lounchen en bruin worden op de ligbedjes, terwijl je toekijkt hoe je vrienden zich van de kamikaze glijbanen naar beneden storten. En de echte waaghalzen wagen natuurlijk een bungee-jump boven open zee. Last minute Sunny Beach
Met een last minute naar Sunny Beach zit je goedkoop en snel op een van de meest trendy bestemmingen van deze zomer. Niet alleen je vakantie is goedkoop, maar ook in Sunny Beach betaal je erg weinig voor een hapje en een drankje.
Last minute Lorret de Mar
Lloret de Mar = een groot feest! En een last minute naar de Lloret de Mar staat dan ook bekend om zijn weinige uurtjes slaap, de geweldige beachparty's en de gezellige feestkroegen. Je kan kiezen om hierheen te vliegen of gezellig met je vrienden in de bus naar Spanje te rijden. Last minute Blanes
Vlakbij Lloret de Mar ligt Blanes, maar je kan tijdens jouw last minute vakantie ook een dagje naar Barcelona tijdens een van de excursies van Beachmasters? Geen zin in cultuur? Dan blijf je lekker op het zandstrand van Blanes liggen om energie op te doen voor weer een avond flink stappen.
Last minute Rimini De grootste discotheken van Europa vind je in de mooiste badplaats van Italie: Rimini. Boek hier je last minute naar toe en je krijgt gegarandeerd de feestvakantie van je leven. Overdag lig je op het kilometersland zandstrand van Rimini en 's avonds neem je een duik in het verlichte zwembad van de grootste dicotheek van Europa Baia Imperiale.
Last minute Marmaris
Marmaris is de last minute badplaats bij uitstek op Longbeach kan je heerlijk zonnen of watersporten 's avonds is het nog zo warm dat alle uitgaansgelegenheden zijn in de openlucht zijn.
Last minute Alanya
Een last minute jongerenvakantie boeken bij Beachmasters naar de Turkse badplaats Alanya betekent dat jij een onvergetelijk zomer krijgt. Dansen in de beste openlucht discotheken, bruin worden tijdens de Relaxing Cruise en goedkoop shoppen op de Bazaar.
Last minute Porec
Tijdens je last minute vakantie naar Porec krijg je de kans om nog een uitstapje te maken naar de meest romantische stad van Europa: Venetie. Boek nu je last minute naar Porec, want dan weet je zeker dat je heerlijk gaat relaxen op de mooiste stranden.
Last minute Rovinj
Een last minute naar Rovinj houdt in dat jij een ontzettend gevarieerde jongerenvakantie krijgt. Stappen in kleine gezellige straatje en populaire kroegen, zwemmen en zonnebaden op de kleine eilandjes voor de kust of een uistapje maken naar Venetie. Genoeg keuze tijdens jouw last minute jongerenvakantie naar Rovinj!
Last minute El Arenal
Op Mallorca breng je jouw last minute jongerenvakantie door in El Arenal. Hier hebben we de beste appartementen en hotels geselecteerd die allemaal dichtbij het gewelidige strand liggen en vlakbij het bruisende centrum waar je geweldig kunt stappen.
Ruim400 deelnemers deden mee aan de Tour for Life 2010 en fietsten in 8 loodzware etappes van Noord-Italië naar Valkenburg. Ze hebben bijna 1,1 miljoen euro opgehaald voor Artsen zonder Grenzen. Bekijk hun belevenissen en ontberingen.
Onderstaande tabel bevat een overzicht van de meest voorkomende tandwielkombinaties bij een racefiets met 28" wielen.
De bovenste rij staat voor het aantal tanden op je voorste tandwielen. De verticale linkerrij is voor de achtertandwielen. Je kunt hierin vinden hoeveel meter er per omwenteling wordt afgelegd.
Het stijgingspercentage in bovenrstaande video, zal wel hoger liggen dan dat van de Cauberg. Op de mountainbike met 163 kilometer per uur van een berg af rijden levert zeer spectaculaire beelden maar het is is levensgevaarlijk, als bijvoorbeeld, de rem het niet meer doet, je niet oplet, of de voorvork afbreekt.
Bij de politie in Den Haag en Amsterdam en vele andere steden staan duizenden achtergelaten vervoersmiddelen, onder meer fietsen, brommers, een tandem en enkele rolstoelen. De bromfietsen en fietsen die niet worden opgehaald, worden doorgaans tot schroot geperst en tegenwoordig(anno 2010)tijdens fiets kijkdagen aangeboden aan mensen van wie de fiets is gestolen en die kunnen deze dan goedkoop opkopen, en ook worden fietsen voor een prikje verkocht aan schroothandelaren.
De Australiër Nick Lowe mag van de rechter naakt gaan fietsen. Afgelopen jaar kreeg de bouwvakker wel een dikke een boete voor naakt koersen door een redelijk onbewoond gebied.
Een bestuurder van een auto belde de politie toen hij Lowe naakt zag voorbij fietsen en omdat hij het rijgedrag van Lowe aanstootgevend vond.
‘Maar waarom zou ik warme, zweterige kleding dragen als het niet nodig is. Ik loop ook naakt hard, maai het gras zo en zit dus ook vaak zonder kleiding op mijn racefiets,’ aldus de 40-jarige Lowe. De rechter gaf hem groot gelijk in zijn weerwoord.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Video Reportages Tags:Nick Lowe mocht naakt koersen van de rechter, Nick Lowe has a criminal conviction for cycling nude, but is what he does a crime?
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Video Reportages Tags:Video: 'bewijs' fiets met motor Fabian Cancellara,Fabian Cancellara zou in Parijs-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen een motortje in zijn fiets hebben gebruikt, meldt de Italiaanse krant L'Avvenire
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Video Reportages Tags:>> home >> nieuws Video: beklimming van de Alto del Rat Penat,Francesc Guerra subiendo el Rat-Penat. Parte 3.
La Marmotte is een cyclosportieve klimkoers van 174 kilometer, met passages over Col du Glandon, Col de la Télégraphe, Col du Galbier en de finish op L'Alpe d'Huez. Editie 2010 wordt op 3 juli verreden.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Video Reportages Tags:Video: uitgebreide impressie La Marmotte 2009,La Marmotte is een cyclosportieve klimkoers van 174 kilometer, met passages over Col du Glandon, Col de la Télégraphe, Col du Galbier en de finish op L'Alpe d'Huez. Editie 2010 wordt op 3 juli verreden.
Blijf altijd op de hoogte van de ontwikkelingen op KimTube.nl. Krijg als eerste te horen wanneer er nieuwe filmpjes van Kim en haar geile vriendinnen online zijn!
klik Gratis Kim Holland Film en vul jouw email-adres in en je krijgt een gratis Kim Holland film kado!