Van Mechelen naar Santiago de Compostela Via deze blog zullen wij jullie net als tijdens onze reizen naar Budapest en Sevilla op regelmatige tijdstippen informeren over onze reiservaringen. Voor ongeruste familieleden kan deze blog ook dienst doen als "teken van leven". (panikeren mag indien er twee weken geen nieuws verschenen is...)
17-09-2011
Beeldmateriaal Week 4
Versterkingswal Girona, te bewandelen met prachtig zicht op de stad
Foxiá, een bergdorpje onderweg
Figueres, stad van Dalí
Monells, middeleeuws dorpje met prachtig dorpsplein
Dit bericht schrijven wij vanuit Girona, een leuk stadje in het Noorden van Spanje en een aanrader voor een city trip; Je kan hier trouwens makkelijk geraken vanuit België: je neemt een vlucht van Brussels Airlines naar Barcelona, en van daar gaat er alle 20 minuten een trein richting Girona. Een uurtje sporen door het prachtige Catalaanse landschap, dat wij vanaf morgen zullen doorfietsen, en je bent in deze levendige stad. Zeker doen! Wij hebben ondertussen ook onze eerste lekke band moeten vervangen op een enigszins bizarre locatie. Na de beklimming vanuit Tuchan naar Belesta via Latour-de-France (is een dorpje, wij hebben niet de hele tour op 1 dag gedaan) en Cassagnes was ons water weeral op, en terwijl wij afdaalden naar Ille-sur-Têt zagen wij een bord "ici boissons fraîches" en stopten prompt om bij te tanken. De uitbater bediende ons in ontbloot bovenlijf maar wekte bij ons geen argwaan. Pas toen wij van hem zijn Mac mochten gebruiken om foto´s op onze blog te zetten, stootten wij op foto´s van de uitbater en anderen in adamskostuum. Bleek dat wij op een naturistencamping beland waren, maar onze cola mochten wij toch nog gekleed uitdrinken... Toen wij daar wouden vertrekken, stond Vero´s achterband plat en moest deze vervangen worden in de verzengende hitte.
Daags nadien moesten wij de grens in de Pyreneeën over op de Col de Manrell, niet eens zo hoog (730 m), maar het was toch een klim van een goeie 12 km. Het was warm (of hebben wij dit al gezegd?) en de weg was de laatste 3 km steil en in slechte staat dat het toch nog vermoeiend werd. Maar eens in Spanje lag er een prachtige asfaltweg die wij geruisloos konden afdalen, met zicht op de dorpen aan de Costa Brava zoals Roses en L´Estartit.
Wij sliepen nog 1 nacht op een camping 10 km ten zuiden van Girona, ook al was die feitelijk gesloten, en zijn de dag nadien naar de stad doorgereden. Tussenstation bereikt; op de teller staan 1906 kilometers.
Maar nu komt het zwaarste stuk, vrezen wij. Het kwik stijgt dagelijks nog makkelijk naar 30º C en meer, en de beklimmingen zouden zwaarder zijn dan wat wij in Frankrijk hebben moeten doen. Wij zullen dus verder trekken op het Spaanse ritme dat wij hier in Girona al hebben leren kennen: ontbijt vanaf 9u, een beetje fietsen tussen 10 en 12, siësta van 12 tot 16u en terug een beetje fietsen van 16 tot 18u. Aangezien wij hier toch pas kunnen dineren vanaf 20u, hebben wij tijd genoeg om een douche te nemen en nog wat te rusten.
En we kwamen in het zuiden, aan de Middellandse Zee
"Les zjang commans a parlee drolemang", wij zien weer wijngaarden en meer en meer olijfbomen, mannen kussen elkaar, wij passeren zandkleurige huisjes met lichtblauwe luikjes, de WC's zijn meer en meer van het Franse type (zelf noemen zij het "Turkse WC", maar het zit even ongemakkelijk), en alles ... gaat ... hier ... ietskes ... trager: WIJ ZIJN IN HET ZUIDEN !!
Het routeboekje zei ons dat wij na Le Puy het Centraal Massief in zouden fietsen, en dat wij veel moesten klimmen, en dat hebben wij geweten. Aan een gemiddelde van 12 km/u kropen wij de hellingen op, maar wij kregen er mooie vergezichten voor terug. Het was ook weer warm, en wij hadden lang moeten zoeken naar het begin van de oude spoorweg, de voie verte om Le Puy uit te geraken. Na het klimmen begonnen wij aan een kilometerslange afdaling en kwamen zo in Pradelles, waar wij in een gîte sliepen waar ooit Robert Louis Stevenson (op weg door de Cevennen met een ezel in de 18e eeuw) het middagmaal genoten had.
De dag daarna ging het bergafwaarts door het dal van de Chassezac, en gelukkig maar, want het was nog warmer dan de dag ervoor en bij aankomst omstreeks 18u op de camping in Les Vans was het nog altijd 32°C. Wij hadden geen ontbijt voorzien de volgende dag, en hadden dus snel alles opgeruimd zodat wij al om 9u van de camping weg waren. Maar in het dorp zaten wij dan op een terrasje met het gekochte brood en koffiekoeken, en namen een koffie en lazen de krant; een echt vakantiegevoel dat maakte dat wij pas om 11u vertrokken. Maar de route beloofde makkelijk te worden. Dit was echter buiten de hitte gerekend, die dag werd het heel heet en kwamen wij na elke beklimming met een vuurrood koppeke boven op de helling. Vero dacht dat haar bloed kookte, en ik dacht dat ik uit haar neus een rode stoom zag komen, dus dat kon wel waar zijn (of hallucineerde ik ook door de hitte?). Wij zaten nog volop in de "bergen" en vonden niet zoveel gelegenheden om water bij te tanken, behalve dan een eenzame boer in een bergdorp die er 2 kussen van Vero voor in de plaats wou. Wij dachten die dag 70 km te fietsen, het werden er uiteindelijk meer dan 90...
Na deze inspanning wou Vero de volgende dag een korte rit, en zo gebeurde het. Op het gemak gingen wij naar omhoog om in de vallei van L'Hérault te komen, waar wij in een mooi, zij het toeristisch dorpje terechtkwamen, St.-Guilhem-Le-Désert. Wij namen er een extra lange middagpauze met veel drankjes alvorens naar onze eindbestemming verder te fietsen, St.-André, waar wij een camping met zwembad vonden en wij zo de nodige afkoeling konden zoeken.
Vorige zaterdag kwamen wij dan voorbij Béziers aan de Middellandse Zee, en hoewel de route niet vlak langs de kust liep, deden wij een ommetje om de zee te zien. Iets voorbij Béziers langs het Canal du Midi stonden wij dan op een camping in Colombiers, waar de TGV vlak achter onze tent raasde, maar toch sliepen wij als roosjes.
Zondag hadden wij dan nog een kleine 90 km af te leggen om bij onze kennissen Frieda en Gérard in Tuchan aan te komen, waar wij zo goed ontvangen werden dat wij besloten om onze derde rustdag hier in te plannen.
Vandaag zullen wij dan de grens oversteken, volgend bericht waarschijnlijk vanuit Spanje!
Onze etappes: Le Puy - Pradelles 63 km Pradelles - Les Vans 70 km Les Vans - St. Hippolyte-du-Fort 97 km St. Hippolyte - St. André 64 km St. André - Colombiers 92 km Colombiers - Tuchan 89 km
Na 20 jaar samenzijn is het nog steeds verwonderlijk met welk gemak Vero de dingen voor mekaar krijgt, zonder het rechtstreeks te vragen. Hierbij een greep uit haar trukendoos:
Truuk 1: de truuk met de pannenkoek
Wanneer wij kamperen, hebben wij 's morgens altijd thee bij het ontbijt, want het was wat te moeilijk om een koffiezetapparaat mee te sleuren. Niettemin hebben wij graag ons kopje koffie, dus vertrekken wij voor een uurtje fietsen, om dan ergens in een café een koffie te gaan drinken. Zo kwamen wij in Gray, en vonden er slechts één zaak open, een crêperie. "Ik zal daar vragen of we een koffie krijgen," zegt Vero, en dit mocht. Nietsvermoedend zette ik me op het terras en bestelde een koffie. Met een achteloze blik op de menukaart zegt zij dan plots: "Oh, hier hebben ze pannenkoeken met suiker voor maar 1,10 EUR, dat kan ik toch niet laten liggen". En zo zaten wij te smullen op een uur dat niet geassocieerd kan worden met pannenkoeken eten...
Truuk 2: de truuk met de tomaat
Wij kwamen aan op een camping, waar de eigenaar scharreleieren te koop aanbood. Vero zegt in haar beste Frans dat zij wel heel graag omelet eet, maar zonder iets erbij smaakt dat toch minder. Of hij toevallig geen tomaten had? En ja hoor, hij ging onmiddellijk twee tomaten uit zijn groententuin halen "spécialement pour toi, Véronique", zong hij.
Truuk 3: koken bij de buren
Wij hadden ons geïnstalleerd op een kleinere, gezellige camping op een kasteeldomein in Gibles, naast ons twee VW's met een caravan. Net toen wij wouden koken, begon het te regenen. Met heel ons hebben en houden gevlucht naar een schuur wat verder op het domein, maar de zanderige, vuile grond was niet erg aanlokkelijk om op te eten. Dus toog Vero naar de caravan met de vraag of wij hun stoelen mochten gebruiken. "Ja hoor, maar het zou toch makkelijker zijn als wij daar kwamen koken", zei de man. En dus verhuisden wij voor de tweede maal naar de buren om daar hun fornuis, hun melk, hun tafel en stoelen te gebruiken. Zij gingen wel even een wandelingetje maken... Daags nadien kwam hij zelfs aanbieden om onze banden op te pompen, want als ex-wielrenner had hij hiervoor geschikt materiaal mee!
Truuk 4: de truuk met de chocoladetaart
Op een warme fietsdag (38° C in de namiddag) stopten wij in een dorpje van niemendal aan een cafeetje om iets fris te kunnen drinken, want het water in onze drinkbussen warmt bij zo'n weer snel op. De man had een uithangbord van verschillende ijsjes aan zijn deur, en Vero zag een Mars Ice Cream, wat zij nog nooit had gegeten en nu toch wel trek in had. De man duikt in zijn diepvrieskast en verontschuldigt zich dat hij dit niet heeft, maar biedt gelijk andere zaken aan: een witte frisco, een ijsje met pistache, ... Heel het revue uit zijn diepvries passeert, maar Vero schudt het hoofd en zegt dat ze liefst pure chocolade heeft. Prompt gaat hij naar achter en komt even later met 2 stukken chocoladetaart aandraven. "Wat is dit?", vraagt Vero nog verwonderd, en de waard lacht en zegt "dat is chocoladetaart, aangeboden door het huis".
Wij zijn intussen aangekomen in Le Puy en Velay, startplaats van een pelgrimsroute naar Santiago de Compostella, en hebben hier een rustdag ingelast, want de laatste dagen was het nogal klimmen en wij hebben in totaal toch al 1200 km gereden. Het weer is hier nu wisselvallig, zonnig met af en toe een regenbui, maar toch nog altijd aangenaam warm.
Onze etappes: Cluny - Gibles 40 km (namiddagtocht, eerst abdij bezocht en nog middageten in Cluny) Gibles - Renaison 78 km Renaison - Ambert 98 km Ambert - Le Puy 82 km
Het verhaal van onze zesde fietsdag mogen wij jullie niet onthouden. De route vanuit Nancy werd beschreven in ons boekje als een vlakke route die je al fluitend aflegt langs jaagpaden en wegen in het brede Moezeldal. Wij konden er dus een goed tempo op nahouden zodat wij om half twee 's middags al 65 km hadden afgelegd, toen wij aankwamen in het dorpje Charmes. Daar genoten wij van een stevig middagmaal (steak-friet) en beslisten wij dat een 30 km extra doenbaar was, en wij zouden in Girancourt overnachten in het hotel dat ons routeboekje aangaf. Het was twintig voor zeven toen wij na 95 km in het dorp aankwamen, en Vero zei vriendelijk tegen een man die in zijn tuin werkte dat wij het hotel zochten. "Maar hier is geen hotel", repliceerde de man. "Hoezo?", zeggen wij, "Rue d'Alsace 51 is er volgens ons boekje een hotel." "Maar hier is geen Rue d'Alsace", antwoordde de man alweer. Hij boog zich over ons boekje en zei: "Ha, maar hier is Girancourt, en dit hotel is in Gironcourt, met 'o'". "Oké", zeggen wij, "hoe geraken wij dan in Gironcourt?" 's Mans mond valt open en hij stamelt: "Mais monsieur, c'est 60 km d'ici, au Nord." Eerder had Jo wel opgemerkt dat de tekst Gironcourt vermeldde, maar hij dacht dat dit een drukfout was, nu bleken het twee verschillende dorpen te zijn! Daar stonden wij dan, moe en hongerig en zonder overnachtingsplaats. Er was wel een camping 5 km oostwaarts, maar dan moesten wij klimmen, en na 95 km hadden wij daar echt geen zin meer in. Dus zochten wij een oplossing verder langs de route, en omdat wij vanaf Girancourt terug het jaagpad opmoesten van het canal de l'Est, dachten wij dat het beter was om nog wat meer kilometers vlak te fietsen, dan te moeten klimmen. Nog snel een stuk banaan gegeten die wij gelukkig 's middags gekocht hadden, want banaan in de mond, is energie in de ... benen. Aan 25 km/u sjeesden wij langs het water richting eindbestemming. Onderweg zagen wij nog een "auberge" met een uithangbord "Hotel-Restaurant", maar die hadden geen kamers meer. Zij waren wel zo vriendelijk om naar het hotel te bellen dat wij eraan kwamen, zo waren wij al zeker van een overnachtingsplaats. Rond 20:30u kwamen wij dan aan in Fontenoy-le-Château, er stonden 124 km op de teller. Wij vielen als een blok in slaap!
Intussen zijn wij in Cluny aanbeland, via de Bourgognestreek (Beaune) waar wij prachtig konden fietsen tussen de wijngaarden. Vanaf hier wordt het klimmen door het Centraal Massief en zullen wij wat minder kilometers per dag afleggen.
Onze etappes: Nancy - Fontenoy 124 km Fontenoy - Autet 97 km Autet - Auxonne 78 km Auxonne - Beaune 75 km Beaune - Cluny 86 km
Aan eenieder die vandaag de school moet hervatten, wensen wij veel moed. Wij gaan nog even door!
Wij hebben al een fantastische week achter de rug; jullie ook? Onze 5 fietsdagen brachten ons na 450 km in Nancy (Frankrijk), alwaar we momenteel van een rustdag genieten en het museum van de School van Nancy bezocht hebben.
Wij hebben slechts 1 dag regen gehad van 's middags tot iets na vieren, en voor de rest was het warm, om niet te zeggen heet. De eerste dag begon nochtans onheilspellend; opgestaan met gietende regen, maar toen wij naar ons ontbijtadres fietsten (op vriendelijke uitnodiging van Vero's zus) klaarde het al op en toen wij rond tienen uitgewuifd werden, scheen de zon al volop.
Wij hadden slechts 1 drinkbus gevuld en dat wreekte zich na een tijdje, zeker voor Jo die veel drinkt om het verloren zweet te compenseren. Vero had al eens aangebeld bij een huis langs de weg om water te vragen, maar na een tijdje zaten wij weer zonder, toen wij een bordje met een pijl naar links zagen "boissons fraîches chez Marie". Even twijfelden wij of wij de route zouden verlaten, of er stopte al een VW (=vriendelijke Waal) die vroeg of hij kon helpen. Neen, Marie kende hij niet, maar 3 km verderop was een dorpje en daar wou hij ons wel op een drankje trakteren. Iets later zitten wij dus met z'n drieën op een terrasje in Eghezée, 1 Waal betaalde voor 2 Vlamingen. Wie zei er ook weer dat het geld van Vlaanderen naar Wallonië stroomde?
Wij hadden onze les voor de volgende dagen alvast geleerd, en namen steeds voldoende drank mee, want het werd zelfs tot 33° in de namiddag! Morgen trekken wij dan weer verder naar het zuiden.
Onze etappes: Mechelen - Jambes 94 km Jambes - Gembes 87 km Gembes - Montmédy (FR) 86 km Montmédy - St Mihiel 100 km St Mihiel - Nancy 83 km
Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar onze volgende bestemming is na veel wikken en wegen dan toch vastgelegd! Deze keer gaan we naar Spanje, maar niet naar Benidorm zoals de meeste mensen van onze leeftijd, maar helemaal tot in Andalucía.
Wij zullen minder lang onderweg zijn dan 3 jaren geleden, maar doorkruisen heel Frankrijk via Beaune en Cluny, trekken via het Centraal Massief (Le Puy) over de Pyreneeën naar Girona en zakken door het binnenland van Spanje verder zuidwaarts langs Cuenca, Jaen en Cordoba tot aan Sevilla.
Via onze gekende blog houden wij jullie van de voortgang op de hoogte, en blijven we met het thuisland in contact, als we tenminste genoeg internetcafés tegenkomen. (Bestaan die op datum van vandaag trouwens nog?)
Wij wensen jullie de komende weken veel leesplezier en zullen ons best doen om in de berichtjes niet te optimistisch over te komen, zodat achterblijvers geen wroeging hoeven te krijgen.
Hup Holland Hup Oh, wat zijn ze weer voetbalgek, onze noorderburen!
Sinds we de grens tussen Duitsland en Nederland overgestoken zijn, zien we alles in het oranje: hele straten worden versierd met vlaggetjes en ballonnen, in winkeletalages moet je de getoonde artikelen zoeken tussen al het oranje, bij een sixpack Cola krijg je oranje opblaasletters om het woord Oranje te vormen (hoe je die 6 letters met 2 handen moet vasthouden, is ons een raadsel), ... kortom, het lijkt al of ze de Europabeker gewonnen hebben en het tornooi moet nog beginnen.
Maar even terug naar onze fietstocht: we zaten na Keulen nog een 4-tal dagen in Duitsland en bezochten daar in het Archeologische Park Xanten de opgravingen van een Romeinse vestingstad die destijds langs de grens lag.Het was werkelijk indrukwekkend en leerrijk: we zagen de Romeinse thermen, een gereconstrueerde tempel, de publieke latrines (toiletten waar je naast mekaar je behoefte deed, -had je tenminste je babbel-), resten van het rioleringssysteem en dergelijke meer.We brachten er zoveel tijd door dat we een extra nacht bleven op de camping een 5-tal km verder; nou ja, camping is veel gezegd; het was een weide tegenover een café waar je met tent en mobilhome mocht gaan staan en waar je zelfs een kampvuur mocht maken (wat wij voor alle duidelijkheid niet deden, het risico om de tent in de fik te steken is bij ons iets te groot).Die tweede nacht stonden we er zelfs helemaal alleen, dus dat was even wennen na al die drukke campings met stacaravans langs de Rijn.
Het is ook lekker fietsen in Nederland, dat moet gezegd worden: hele mooie geasfalteerde fietspaden, prachtige weidse vergezichten, nog pure natuur op heel veel plaatsen.Hier was de route beschreven langs de Waal en de Nederrijn, en het was zo vlak dat we dan ook snel fietsten en het land hebben kunnen verlaten voor de voetbalgekte helemaal losbarst.De weersomstandigheden waren wat minder: veel bewolking met een aantal regenbuien, maar over het algemeen toch nog goed fietsweer.Alleen het kamperen wordt dan moeilijker, vooral als je de tent nat moet opbergen.Dus maakten we graag gebruik van de gastadressen van de vereniging Vrienden op de Fiets waarvan wij ook deel uitmaken.Onze gastvrouw in Utrecht was zelfs zo lief om een aantal van onze kledingstukken te wassen en te drogen zodat we daags nadien proper en fris konden vertrekken.Leuk, toch?
Na nog een korte tussenstop in Kalmthout, waar we zoals gewoonlijk goed ontvangen werden door Kris en zijn dochtertjes, reden we dan op zondag 1 juni tot Mechelen om de tour rond te maken.
De finale cijfers: (wij raakten immers verder dan Ishtar)
Totaal gefietste afstand:
4645,6 km
Aantal fietsdagen:
70 dagen
(6 minder dan gepland)
Aantal rustdagen:
22 dagen
(6 meer dan gepland)
Gemiddelde per dag:
66,37 km
(3,29 km meer dan gepland)
Gemiddelde snelheid:
17,55 km/u
Lichaamsgewicht Vero:
(we blijven discreet)
(2,1 kg minder dan bij vertrek)
Lichaamsgewicht Jo:
65,8 kg
(4,7 kg minder dan bij vertrek)
Onze route:
Route
Auteur / Uitgever
Traject
Mechelen (B) Montmédy (F) met de wagen
Langs oude wegen
Clemens Sweerman & Aart Van Rossum
Montmédy (F) - Nevers (F)
Van de Loire, langs de Rijn naar de Donau
Fred & Yvonne Mente
Nevers (F) - Tuttlingen (D)
Donau fietsroute 1
Bikeline
Tuttlingen (D) Passau (D)
Donau fietsroute 2
Belgian Biking
Passau (D) Wenen (A)
Donau fietsroute 3
Bikeline
Wenen (A) Budapest (HU) Bratislava (SK)
Bratislava (SK) Praag (CZ) met de trein
Fietsen naar Praag
Wouter Bazen, Wim Kooij en Kees Swart
Praag (CZ) Bad Karlshafen (D)
Bad Karlshafen (D) Kassel (D) via de wegwijzers van de Fuldaroute
Kassel (D) Frankfurt (D) met de trein
Limes fietsroute
Clemens Sweerman
Frankfurt (D) Utrecht (NL)
Landelijke Fietsroutes deel 2, netwerk Zuid
Buijten & Schipperheijn
Utrecht (NL) Kalmthout (B)
Knooppunten-netwerk, kaarten 2 en 4
Provincie Antwerpen
Kalmthout (B) Mechelen (B)
En nog een extra weetje:
Aan geen enkele grens hebben wij onze identiteitskaart moeten tonen, laat staan dat men ons tegenhield; in de landen waar normaliter nog grenscontrole bestaat, keken de douanebeambten glimlachend naar die zwaarbepakte fietsers die voorbijkwamen. Een gouden tip voor wie meer dan de toegestane hoeveelheid drank en sigaretten over de grens wil krijgen: NEEM DE FIETS!