Dinsdag,
19 mei 2015 (van Saint-Quentin naar Chauny)
Rustig
dagje vandaag we moeten maar een kleine 40 km varen en een sluis of 13
overbruggen (of is het oversluizen?).
Ik
denk dat dit onze eerste echt goede nacht geweest is, ondanks de fikse
regenbuien.
Deze
jachthaven is afgesloten dus zijn we nu redelijk zeker dat we geen visiteurs
zullen ontvangen.
Om
8:35 zijn we vertrokken uit de jachthaven, maar niet na ons meisje haar
verzorging te geven. Ze vertrekt niet
graag onopgemaakt, dus ook vandaag heeft Richard haar oliepeil gecontroleerd,
de vetpot bijgevuld, de wierfilter uitgekuist.
Het
weer is lange tijd redelijk geweest, behalve de wind er blaast vandaag echt
wel een stevig briesje. Dat betekent dat het niet altijd even simpel is om in
de sluizen aan te leggen, temeer omdat we niet altijd de beste kant kunnen
kiezen.
We
moeten namelijk op een stang duwen om de sluis te doen leeglopen, we moeten dus
zien dat we ter hoogte van die stang aanmeren.
Na
29 sluizen zijn we onze eerste tegenligger tegen gekomen een Brit (ok dit is
volkomen irrelevante info, maar moest je nieuwsgierig zijn naar de
nationaliteit ).
En
dat was voor ons goed nieuws, want dat betekent dat de sluizen eindelijk direct
open gaan als we toekomen, we moeten niet meer dobberen.
We
hebben ook een paar stortbuien over ons dak/dek gehad vandaag, maar Richard
heeft zo gevaren dat ze tussen 2 sluizen door vielen (stel je voor welke
kwaliteiten ik mijn manlief allemaal toedicht )
Aan
de zevende sluis van de dag, moest Hyacinth eens op de verkeerde knop van de
afstandsbediening duwen (opvaart in plaats van afvaart). Probleemke want dan gaat de sluis niet open . Tja, dan moet Mrs Bucket bellen naar de
sluismeester en met beschaamde kaken toegeven dat ze zich vergist had . De mens een Jupilerke gegeven en iedereen
content.
Onze
laatste sluis was sluis nummer 13 je kan het al raden .
Neen,
toch niet alles goed verlopen als we het na al die sluizen nog niet in de
vingers hebben .
Rond
15:45 lagen we in de jachthaven van Chauny.
We hadden graag ergens langs de kant in het groen gelegen, maar er is
hier nogal veel spitsverkeer (letterlijk dan) en met deze wind . Dus een
jachthaven onze eerste betalende MET douche.
De
douche is bijna even duur (weer licht overdreven, maar toch) als de ligplaats.
De
ligplaats 7 euro de douches 4 euro.
Vanavond
gaan we het rustig houden, zelf iets simpel koken (ok ik zal het maar toegeven:
spaghetti met saus uit een potje).
En
daarna nog wat lezen.
Jachthaven: Chauny - als het eerste schip van de jachthaven iets vertelt over de jachthaven ....
Weerbericht: fris,
grijs af en toe een stortbui. Windkracht 4 à 5 Fvf.
Hier zijn we weer
als er één ding is dat we geleerd hebben er is niet overal wifi in de Franse
jachthavens.
Een flash back dan
maar
Vrijdag, 15 mei
2015.
Een mooie dag,
lekker weertje (dank je wel Jabi om de weergoden aan te roepen ) mooi, heerlijk varen op de Bovenschelde
in Frankrijk: rustig, mooie natuur, piccobello.
Het was gewoon
genieten van onze vakantie.
Maar ik zat bij
mezelf te denken dat er weinig te vertellen valt als alles van een leien dakje
gaat had ik dat maar niet gedacht.
Speciaal voor de
ramptoeristen een mooie lijst voor één dag
Eerst viel onze
omvormer uit (voor de leken waaronder ikzelf dit toestelletje zet
elektriciteit van 24 volt om naar 220 volt nodig voor de computers, gsm op te
laden, tablet, radiowekker, onze jacuzzi te verwarmen ).
In de laatste
sluis van de dag, hebben we dan nog hard moeten werken om onze Estée S in toom
te houden, het beestje ging wild te keer in de wilde wateren van deze sluis. Te
vergelijken met een orkaan (ok overdreven, maar het water werd echt wel met een
serieuze kracht in de sluis gepompt).
De jachthaven van
Valenciennes. We hadden van onze commodore een foldertje gekregen met info over
de nieuwe jachthaven van Valenciennes opening mei 2015.
Eerst waren we er
voorbij gevaren (geen enkele aanduiding naar de port de plaisance).
Toen we er
uiteindelijk aankwamen waren we er helemaal alleen
Wel leuk, we
hoorden een paar jonge gastjes zeggen dat het een mooi bootje was die de
jachthaven ingewijd heeft (allez dat hebben we toch opgemaakt uit de woorden
baptème en joli bateau )
De jachthaven was
nog niet open. We hopen wel dat er nog
extra kikkers geplaatst worden want anderhalve kikker per boot is wel heel
weinig. Het was even inventief zijn om
aan te leggen.
Een nieuwe
jachthaven, ziet er allemaal al heel mooi uit waarschijnlijk des te meer omdat
de (voor de kenners) paulownia tomentosa in volle bloei stond dus.
Maar dus geen water, geen elektriciteit (we hadden dat nochtans hard nodig),
geen douche (konden we ook al gebruiken) maar ook geen liggeld
En om het plaatje
helemaal af te maken: om drie uur s nachts hebben we nog ongewenst bezoek
gekregen van vier nozemkes eentje stond al aan boord toen we wakker
schrokken. Richard heeft zijn stoute
schoenen aangetrokken (lees onderbroek) en is naar buiten gevlogen, maar de
rotjongens waren al gaan vliegen.
Jachthaven:
Valenciennes - geen beoordeling nog niet
volledig afgewerkt
Weerbericht:
zonnig, fris weer
Sluizen: 6 stuks
Zaterdag, 16 mei
2015 (van Valenciennes naar Cambrai).
Redelijk druk
telefoonverkeer tussen Richard en Roland in verband de omvormer.
We denken eraan om
zijn naam te veranderen in HALDIS (naar analogie van de FIKSER in de Biker
Boys).
Roland is naar
Rotterdam gereden om een nieuwe omvormer en heeft die dan, samen met Dorine,
komen brengen naar Cambrai.
We hebben eens
iets (met veel plezier) achter gebracht naar de sluis van Evergem, maar dat is
maar kattenpis in vergelijking met wat hij gepresteerd heeft.
Dank je wel
Roland!
Het was eigenlijk
best spannend Richard & Hyacinth moesten op een papieren kaart hun
vaarweg zoeken, want geen elektriciteit is geen computer is geen uitgestippelde
vaarweg volgen. Maar het is ons gelukt, we zijn op onze bestemming geraakt.
Het is nu ook zo
dat we de sluizen zelf kunnen bedienen dus we kunnen alles mooi op eigen
tempo doen. Heel plezant, maar eigenlijk
ook wel vermoeiend.
Jachthaven:
Cambrai heel mooi liggen in de kom
Weerbericht: fris,
grijs af en toe (mot)regen
Aantal sluizen: 8
Zondag, 17 mei
2015 (Cambrai Vendhuile)
Richard heeft
eerst de omvormer geïnstalleerd, we hebben dus terug elektricité à volonté.
Vandaag een
tochtje van een grote 25 kilometer voor de boeg makkie 25 kilometer en 17
yep 17 - sluizen.
We zijn vertrokken
om 9:45 en om 16:10 lagen we op onze stek.
Het was een
heerlijk weertje vandaag en Hyacinth heeft een korte broek aangetrokken zodanig
dat haar tl-lampen ook wat zonlicht kregen. Met 17 sluizen heeft ze aardig wat
buiten kunnen staan, terwijl arme Richard, dankzij zijn goede tactiek altijd
binnen moest blijven.
We varen namelijk
de sluis binnen, Hyacinth legt eerst vast achteraan, Richard werkt met zijn
boegschroef zodanig dat ze ook makkelijk vooraan kan vastleggen en dan legt hij
het schipke in achteruit zodanig dat er spanning komt achteraan. Het leven is dan een pak aangenamer voor
madame meneer daarentegen moet in de kajuit blijven om af en toe nog bij te
sturen met de boegschroef.
Aangemeerd in de
buurt van de toueur super zalig: rustig, warm, mooi, veel natuur helemaal onze
meug.
We hebben genoten
van onze avond.
Zelfs extra
genoten omdat we van verschillende bronnen heel goed nieuws ontvangen hebben:
AA GENT heeft de match tegen Club Brugge gewonnen
Worden de Buffalos
kampioen? Ik begin er nu wel serieus in
te geloven.
Ligplaats: Vendhuile
Weerbericht: warm,
zonnig
Aantal sluizen: 17
Maandag, 18 mei
2015 (Vendhuile Saint Quentin)
Ik heb de vorige
dagen altijd maar superlatieven gezocht om te proberen aantonen hoe het hier is
(als er iemand nog een paar kent tell me).
Maar om de dag te
beginnen heb ik ze even niet nodig: ik zit namelijk met een ei in mijn broek
Om 9:30 moeten we
onze touwen vastbinden aan een jacht voor ons want we gaan door het Souterrain
van Riqueval. Ooit had ik dat eens
gezien in het Bourgondisch complot en dat wou ik ook ooit eens doen.
Het Bourgondisch
complot was en reisprogramma van Michiel Hendrickx (fotograaf) met zijn schip de Maria Van Dam. Ik had nooit kunnen denken dat we een deel
van zijn route zouden doen. De meeste
dromen zijn bedrog, maar heus niet allemaal, zeker weten!
Vandaag zijn we
met vier boten die de oversteek/allez ondersteek wagen. En vermits we de
kleinste zijn, bengelen we achteraan.
Een probleemke: ik
heb een eigenaardige vorm van claustrofobie - wat natuurlijk tegenvalt als je door
een tunnel van 5670 meter getrokken wordt.
Toen ik dat kleine
gaatje zag waar we in en door moesten, zonk de moed mij in de schoenen,
waterlanders, waterlanders en nog eens waterlanders
Ook al omdat ik al
wilde verhalen gelezen en gehoord had van schade aan de boot.
Maar kapitein Jan,
we hebben goed nieuws, geen schrammetje waar te nemen.
De lieve knuffel
van Richard heeft me kunnen kalmeren en uiteindelijk was/is mijn
nieuwsgierigheid groter gebleken dan mijn angst.
De tweede tunnel Souterrain
de Lesdin mochten we op eigen kracht doen wat een stuk makkelijker is.
Vandaag moeten we
stroomafwaarts toch weer even wennen in de sluizen.
Hier en daar een
klein misverstandje, een pijnlijk
scheenbeen van Richard en een blauwe plek van Hyacinth niet te na gesproken is
alles goed verlopen.
Nu liggen we in de
jachthaven (mag je gerust wrakkenhaven noemen) van Saint-Quentin.
En het regent
Jabi, doe nog maar eens een zonnendans voor ons hé.
Opnieuw geen
douche, geen internet (maar dat zal geen probleem meer zijn) en het schijnt
dat je het op den duur niet meer ruikt als je je niet wast. Grapje: in ons piepkleine badkamertje kunnen
we ons gelukkig deftig wassen.
Jachthaven: Saint-Quentin
- triestig, tegenover een industriële
site, autoweg, maar wel dicht bij het centrum.
Weerbericht:
zonnig, maar helaas tegen de avond regen en wind.
Eindelijk, het is zover we zijn op wereldreis - ik bedoel, we gaan naar een WERELDstad: Paris here we come (we hope).
En we gaan een blog schrijven - yep wij - absoluut geen fan van facebook, instagram, twitter en andere toestanden ... wel wij gaan on-line...
Het vertrek is ons in ieder geval super goed bevallen, afscheid nemen van onze familie en vrienden.
We hebben een ontbijtje gegeven op de steiger (ze konden niet allemaal op ons luxe jacht van net geen 10 meter).
Een paar weken geleden zei kapitein Jan dat hij ons kwam uitwuiven, pake Walter hadden hetzelfde idee en ook mijn broertje en zijn 3 matroosjes wilden er bij zijn.
Tja, en toen dachten we laten we Stien & Seppe en de vrienden ook uitnodigen.
En een ontbijtje geven met vrienden is altijd super .... voor de koeken en koffie moesten wij zorgen - de cava werd in eerste instantie geleverd door de kapitein van de Mac Kuloni - Kurt was zo attent om voor de schipper en zijn Hyacinth een flesje cava zero mee te brengen. Dank je wel Kurt en Inge.
Maar ook Roland en Dorine en Patrick en Waijing hadden elk een flesje cava mee ... tja ons kent ons hé
Op een bepaald moment begon het te kriebelen bij Hyacinth ... ze wou het ruime, bruine sop kiezen.
Dan krijgt ze lichtjes last van grumpynitisch - peper in haar gat.
Het vertrek was echt wel tof - leek echt alsof we een wereldreis gingen maken.
Dank je wel lieve mensen, voor jullie aanwezigheid,de attenties, de goede raadgevingen.
Tot binnen 6 weken - of als jullie ons echt niet kunnen missen .... volg ons op deze blog
En ons boottripje naar Oudenaarde? Goed verlopen hé - tot hier kennen we de weg
Straks gaan we nog gaan eten met Stephan en Ann - onze eerste dag kan niet meer stuk.
Gisterenavond zei ik nog tegen Richard met ons luie
leventje, het wordt moeilijk om nog iets nieuws te vertellen op de blog, misschien
moeten we maar schrijven als er eens iets (anders) te vertellen valt. Onze Estée S heeft er een ganse nacht liggen
op broeden en ze heeft er uiteindelijk iets op gevonden. Hier komt het verhaal
Deze morgen - samen met het mooie weer - opgestaan en
joepie, joepie er is met moeite wind. Een ideaal weertje om op het Lauwersmeer rond
te varen en als het morgen zon mooi
weer blijft, gaan we nog eens van het zout water proeven en de Waddenzee op. Mooi plan!
Rond half tien waren we klaar om ons mooi gepoetste steigertje
achter te laten (dellen, jullie krijgen het terug!). Onze oude Mercedes lekker warm laten draaien
en weg waren we. Ver zijn we niet
geraakt . Ik was nog de fenders aan het binnenhalen, terwijl Richard
rechtsomkeer maakte. Maar halverwege dat
manoeuvre was het gedaan vooruit, achteruit niets van dat alles wat
Richard ook probeerde, gas geven lukte niet meer.
Dan lig je daar, heel idyllisch, te midden van het
riviertje. En weten dat er gisteren op een ganse dag, één bootje gepasseerd is en
zie je het dellensteigertje op een paar meter verwijderd maar onbereikbaar
(volgens het handboek moet je nu je roeispaan uithalen en naar de kant peddelen
).
Soit, het allerbelangrijkste is nu: uitzoeken waarom de
gashendel niets meer doet . We doen de
motor uit ver kunnen we niet afdrijven, we zullen wel, heel zachtjes, in het riet terecht komen. Aan de gashendel werken, betekent alles uit Richards werkruimte halen,
de panelen los doen van de elektriciteitskast en ook nog eens aan de ondertussen
goed opgewarmde motorruimte de kabel losmaken. Op zon klein bootje ziet het er
direct allemaal heel chaotisch uit. Een in het zweet badende Richard heeft het
euvel gevonden, de kabel is bovenaan afgebroken, niet te herstellen.
Hyacinth was al aan het denken even Roland bellen om ons
te komen depanneren met een nieuwe kabel (grapje hoor).
Richard heeft dan een touw aan de vaste hendel van de motor
gebonden en door daaraan te trekken konden we weer verder .
Verder is te zeggen, ondertussen waren we
vastgelopen. Maar daar zaten we niet mee
in aan de snelheid (zoiets als 0,00000) kon het niet al te ernstig zijn. Een paar keer aan het koordje trekken en zelf wat over en weer schommelen en we waren los
We besloten om naar de dichtstbijzijnde jachthaven te varen,
ligt niet zo heel ver af, maar we moeten eerst nog door een sluis. Het
voortdurend varen met dat touw is niet zo simpel, je moet er redelijk hard aan
trekken. Maar alles is goed verlopen en
we zijn rond het middaguur aangemeerd in de jachthaven.
Hier in de buurt is er niets, dus hebben we beroep moeten
doen op de havenmeester en een monteur. Helaas hij heeft de kabel niet op
voorraad. Misschien morgen en anders overmorgen Dit wordt nog een item om bij onze
reservestock te voegen (straks kunnen we nog een bootje bouwen met al die
wisselstukken J).
Eten hebben we nog voor twee dagen aan boord (de dichtstbijzijnde
winkel is een kilometer of acht van hier), maar het is heet vandaag en zwoel
dus veel zin om er naartoe te fietsen hebben we niet. Misschien morgen of
anders . Overmorgen.
Het enige probleem is dat Richard heel veel gezweet heeft in
de motorruimte en graag zijn vochttekort had aangevuld met een fris biertje
(wat we niet hebben). Maar hoera, hoera
door bruiswater uit het ruim te halen, heeft hij nog enkele flesjes Duvel
gevonden. Die had de schipper van de Mac
Kuloni ons eens gegeven. Normaal gezien
drinken we dat niet, dus was dat in het ruim gezet en vergeten . Maar nu staan
ze in de ijskast en zullen ze hem zeker smaken!
Zout water zal niet voor deze keer zijn geen Wadden op
deze reis! Maar ach, we varen nog maar
drie seizoenen er moet nog iets overschieten voor de volgende jaren ook hé
En Richard zal dit
zinnetje willen schrappen (maar vermits
Hyacinth de blog schrijft J)
maar ik heb nog nooit geweten dat hij niet een oplossing voor een probleem
heeft gevonden. Voor mij is hij mijn
super Richard!
We houden jullie verder op de hoogte morgen . Of overmorgen
J