Dwalen langs straten en gedachten ...
Geraakt worden ... door beelden, woorden, momenten,... Verwonderen, stilstaan, innerlijk glimlachen, schoonheid zien, genieten, in vraag stellen, ...
09-03-2013
beyond the shadows and lies
Those who are able to see beyond the shadows and lies of their culture
will never be understood, let alone believed, by the masses.
Plato (427347 BC)
08-03-2013
revolution
There has to be a revolution
but it has to be a revolution of consciousness.
03-03-2013
Lente in de lucht (2)
lente in de lucht
24-02-2013
island birds death
This video is about an island in the ocean at 2000 km from any other coast line.
Nobody lives, only birds and yet ...............
You will not believe your eyes!!!!!!!
This film should be seen by the entire world, please don't throw anything into the sea. Unbelievable, just look at the consequences!!!!!
23-02-2013
massaproductie
De harde waarheid achter massaproductie
Kiloknallers vlees, zo veel mogelijk voor zon laag mogelijke prijs, zorgt ervoor dat massaproductiebedrijven overuren draaien. Deze industriële massaproductie van voedsel zorgt echter ook voor milieuvervuiling, problemen met dierenwelzijn en is verantwoordelijk voor een groot deel van de wereldwijde CO2-uitstoot. Daarnaast consumeren we ons kapot. Overconsumptie betekent een verbruik boven de normale eisen. Obesitas is een logisch gevolg hiervan. Dit filmpje laat de harde waarheid achter massaproductie zien.
17-02-2013
Ra, ra, wie komt daar aan?
Hij slikt vuur en vlam door zijn bek,
Zijn staart is zo lang als zijn nek.
Aan de grond ritst hij zich vast,
's Nachts spikkelt licht uit zijn bast.
Beroete brem en slakken langs zijn baan,
Ra, ra, wie komt daar aan?
Bello de stoomtram.
Uit: Nathan Sid./ Adriaan van Dis
versje geïnspireerd door N.P.van Wyk Louws 'Klipwerk'
"Die eerste dag vroeg ik mijn studenten wat zij dachten dat fictie zou moeten doen, waarom je überhaupt fictie zou lezen. Het was een vreemde manier van beginnen, maar het lukte me zo wel hun aandacht te trekken. Ik legde uit dat we in de loop van het semester verschillende auteurs zouden lezen en behandelen, maar dat al die auteurs één ding gemeen hadden, en dat was hun subversiviteit. (...) Op het bord schreef ik een geliefde regel van de Duitse denker Theodor Adorno: 'De hoogste vorm van moraliteit is dat men zich niet thuis voelt in zijn eigen huis.' Ik legde uit dat de meeste grote werken van de verbeelding bedoeld waren je een vreemde in je eigen huis te doen voelen. De beste fictie dwong ons te twijfelen aan wat we vanzelfsprekend vonden. Zij twijfelde aan tradities en verwachtingen wanneer die al te onveranderlijk leken. Ik zei mijn studenten dat ik wilde dat ze bij wat ze lazen nadachten over de manieren waarop die werken hen van hun stuk brachten, hun enig onbehagen bezorgden, hen dwongen om zich heen te kijken en de wereld net als Alice in Wonderland met andere ogen te bezien."
Spectaculaire natuurreeks van de BBC, waarin de kijker als het ware meevliegt met vogels op hun vlucht over bijzondere plaatsen in heel de wereld. In elk van de zes afleveringen vliegen we over een ander continent en bekijken we de wereld letterlijk vanuit vogelperspectief. De reeks laat ons niet alleen kennismaken met het gedrag van de vogels en andere dieren, maar toont ook prachtige landschappen en iconische plekken zoals we ze nog nooit hebben gezien. De serie is een adembenemend kijkstuk, maar ook een staaltje van audiovisuele spitstechnologie, met minicamera's die worden aangebracht op de rug van vogels, modelvliegtuigjes, drones, enz.
En nog veel filmmateriaal van de documentaire op YouTube:
"De wind, die eigenlijk alleen zo nu en dan maar eens komt neergestreken, voortdurend komende van en onderweg naar elders, maar nooit constant op één dezelfde plaats bezig, draagt vlaagsgewijs nu eens verkwikkende, dan weer onverkwikkende geuren aan, en soms een wolk vlinders of libellen, maar ook wel soms een zwerm zwarte vogels, en is hij weer voorbij, dan blijft nog geruime tijd alles in de tuin, wat maar bewegen kan en door hem is aangeraakt, in beweging.
vidéo réalisé par lartiste-plasticien Antoine Roegiers,
inspirées des gravures de Peter Bruegel sur les sept péchés capitaux :
lorgueil, la luxure, la gourmandise, lenvie, la paresse, lavarice, et la colère.
24-12-2012
De vetkaars
De vetkaars
Een sprookje van Hans Christian Andersen
Het sputterde en spatte, terwijl de vlammen aan de ketel lekten; het was de wieg van de vetkaars en uit de warme wieg rees een schitterende kaars; zo smetteloos wit en slank gevormd dat iedereen hem een lichte en stralende toekomst voorspelde en dat hij echt alle beloften zou inlossen.
Het schaap een schattig schaapje was de moeder van de kaars en de smeltkroes was zijn vader. Van zijn moeder had hij zijn stralend witte lijf en gevoel voor het leven, en van zijn vader had hij een allesverterend verlangen naar het vuur, dat hem zijn leven lang zou doen stralen.
Ja, zo was hij gemaakt en gegroeid, toen hij zich met de hoogste en lichtste verwachtingen in het leven stortte. Daar ontmoette hij zo wonderbaarlijk veel andere schepselen, waarmee hij zich inliet, omdat hij het leven wilde leren kennen in de hoop zijn eigen plek daarin te vinden. Maar hij was te onbevangen, de wereld gaf alleen om zichzelf en helemaal niets om de vetkaars. De wereld begreep niet wat de kaars voor nut had, en gebruikte hem daarom alleen maar voor haar eigen doeleinden en pakte de kaars verkeerd beet; zwarte vingers maakten steeds grotere vlekken op het maagdelijk wit, dat gaandeweg verdween onder het vuil van de buitenwereld, waarmee hij veel te nauw in aanraking was gekomen, meer dan hij kon verdragen. Het verschil tussen rein en onrein kon hij niet maken, maar diep van binnen was hij nog onschuldig en onbedorven.
Toen zijn valse vrienden zagen dat ze zijn ziel niet konden raken, gooiden ze hem weg als een nutteloos ding.
Maar de zwarte buitenkant stootte alle goede vrienden af, ze waren bang dat het zwart zou afgeven, en dat ze besmeurd zouden worden en dus bleven ze op een afstand.
Daar stond nu die arme vetkaars, alleen en verlaten. Hij wist zich geen raad. Het drong tot hem door dat hij verstoten was door het goede en dat hij slechts een werktuig in handen van het slechte was geweest. Hij voelde zich zo oneindig ongelukkig, omdat hij een nutteloos leven had geleid, ja zelfs het mooie in zijn omgeving had bezoedeld. Hij begreep niet waarom hij gemaakt was, waarom hij op aarde moest zijn om misschien uiteindelijk zichzelf en anderen te gronde te richten.
Hij dacht steeds dieper na, maar hoe meer hij nadacht, hoe mismoediger hij werd, want hij zag nergens iets goeds, geen echte betekenis, of een doel dat hem met zijn geboorte was meegegeven. Het was alsof de zwarte laag ook zijn ogen had bedekt.
Maar toen ontmoette hij een vlammetje, een tondeldoos. Die kende de kaars beter dan de kaars zichzelf kende; want de tondeldoos zag zo helder dwars door de buitenkant en daar binnenin zag hij zoveel goeds; daarom kwam hij dichterbij en het werd de kaars licht te moede; hij ontbrandde en zijn hart smolt.
De vlam lichtte op als een vreugdefakkel bij een bruiloft. Alles om hem heen werd licht en helder, en dat opende de weg voor zijn omgeving, voor zijn echte vrienden die nu de waarheid in de gloed van de kaars konden zien.
Maar ook zijn lijf was sterk genoeg om de brandende vlam te dragen. Druppel voor druppel, rond en vol, als de kiemen van nieuw leven, droop het kaarsvet omlaag en bedekte het oude vuil.
Het was niet alleen de lichamelijke maar ook de geestelijke oogst van de bruiloft.
En de vetkaars had zijn plek in het leven gevonden- en had laten zien dat hij een echte kaars was, die nog lang zou schijnen voor zijn eigen genoegen en dat van de schepselen om hem heen.