Het merk heeft zijn oorsprong in het in 1899 opgerichte autobedrijf Horch Automobielwerke. Dit bedrijf werd opgericht door ex-Benz-werknemer August Horch samen met een drietal partners. Na elf jaar kwam er een einde aan deze samenwerking. Horch wilde bekendheid voor zijn merk vergaren door aan autosport deel te nemen. Zijn partners waren het daar niet mee eens omdat het te geldverslindend zou zijn en ontsloegen de technisch directeur en oprichter Horch in 1909. August Horch wilde vervolgens met een investering van een vermogende vriend een nieuwe autofabriek starten maar kon zijn eigen naam daar niet meer voor gebruiken omdat zijn ex partners de naam Horch inmiddels als handelsmerk hadden gedeponeerd. De tienjarige zoon van deze vermogende vriend hoorde het gesprek hierover tussen zijn vader en August Horch aan en zei tegen deze: Horch is in het Latijn Audi,[3] waarom noemt u de nieuwe fabriek niet Audi? De merknaam was geboren.
In jaren dertig fuseerden Audi, DKW, Horch en Wanderer tot één holding: Auto-Union. De merken bleven naast elkaar bestaan. Het bekende logo met de in elkaar gehaakte vier ringen, geïnspireerd door de Olympische Spelen die in 1936 naar Duitsland zouden komen, symboliseert de samenwerking van deze vier merken waaruit het hedendaagse Audi is ontstaan.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden door Auto Union geen autos maar pantservoertuigen en andere legervoertuigen geproduceerd. Na de oorlog werd de civiele productie weer hervat en kwam de fabriek in handen van Mercedes-Benz.
De Oostenrijkse professor en auto-ingenieur: Ferdinand Porsche en de Joodse ingenieur Josef Ganz stonden aan de wieg van Volkswagen. Porsche had in 1922 vergeefs plannen voor een goedkope auto voorgesteld. Er was zelfs bij zijn toenmalige werkgever Austro-Daimler geen interesse. Mercedes-Benz zag evenmin iets in Porsche's droom van een goedkope auto. Porsche probeerde het bij onder meer NSU en Zündapp, waar een aantal prototypes werden gerealiseerd. Hij begon voor zichzelf, en kreeg in 1934 van Adolf Hitler de opdracht een "Kraft durch Freude"-wagen te ontwerpen, een wagen voor het volk. Het programma van eisen voor deze auto was fors. De KdF-wagen moest een topsnelheid van 100 km/u kunnen halen; moest twee volwassenen en een kind kunnen vervoeren, of drie soldaten en een mitrailleur; moest een luchtgekoelde motor hebben, zodat hij 's winters buiten kon staan; mocht maximaal tussen de 6 en 7 liter benzine per 100 kilometer verbruiken; en mocht niet meer kosten dan 900 Reichsmark.
Het ontwerp voor zo'n auto had Porsche al eerder gereed. In 1932 had hij een vierpersoons auto ontworpen die sterk door ontwerpen van Béla Barényi en een prototype van Tatra-ontwerper Hans Ledwinka was geïnspireerd, met een luchtgekoelde viercilinder motor achterin. Er waren toen drie prototypen van gebouwd door Zündapp. Ook NSU was in het model geïnteresseerd, maar toen dit bedrijf werd overgenomen door Fiat, was dit het einde van de NSU-Volksauto. Het aanbod van Hitler kwam net op tijd. Op 12 oktober1936 stelde Porsche drie rijdende prototypes voor, die al de karakteristieke vorm van de latere Volkswagen Kever hadden. Iedere wagen legde in zeventig dagen een afstand af van 50.000 km, zonder dat al te grote reparaties nodig waren.
Hitler zocht vervolgens persoonlijk een geschikte locatie voor de fabriek. Omdat de enige twee beschikbare autofabrieken - die van Opel en van Ford - niet volledig Duits waren, gaf Hitler zijn "Arbeitsfront" opdracht in het midden van Duitsland, bij Fallersleben, een fabriek te bouwen. Het Duitse volk zou door middel van een spaarsysteem het geld voor de productie bijeen brengen. Er zou een nieuwe stad verrijzen voor de arbeiders van de fabriek en hun gezinnen, Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben (kortweg KdF-stadt, na de Tweede Wereldoorlog Wolfsburg) genaamd, met een residentie voor Hitler, en een boulevard waar na afloop van de oorlog de overwinningsparade zou worden gehouden
De ontwikkeling van de auto kende enkele voorlopers die in het artikel Geschiedenis van de auto (voor 1885) worden behandeld. Algemeen wordt erkend dat de eerste automobielen met verbrandingsmotor op benzine zo goed als gelijktijdig werden gebouwd door meerdere uitvinders die onafhankelijk van elkaar werkten. Voor dit kon gebeuren ontdekte een Oostenrijkse chemicus, Abraham Schreiner, eerst de benzine.[1]
De Waalse Belg Etienne Lenoir bouwde in 1862 zijn eerste auto met een verbrandingsmotor. De Duitser Nikolaus Otto gebruikte een nieuw systeem met vier zogenoemde takten in 1878. Gottlieb Daimler patenteerde de eerste succesvolle hoge snelheid verbrandingsmotor (1885).
De DuitserCarl Benz bouwde zijn eerste automobiel in 1885 in Mannheim. In 1886 bouwden Gottlieb Daimler en Wilhelm Maybach in Stuttgart hun eerste auto. Zij waren tevens de bouwers van de eerste rijdende motorfiets met inwendige verbrandingsmotor. De Oostenrijker Siegfried Marcus, ten slotte, werkte in Wenen aan een auto. Benz' vrouw maakte een succesvolle proefrit van 80km met de automobiel van haar man. Die kon daarop enkele tientallen van zijn auto's verkopen. Dankzij dit succes wordt Carl Benz algemeen gezien als de vader van de automobiel. De grootste verbeteringen aan de zware-oliemotor zijn gedaan door Rudolf Diesel uit Duitsland die zijn eerste patenten nam in 1892.
In België was de eerste auto de Vincke, die in Mechelen ontwikkeld werd en in 1895 op de markt kwam. De Nederlandse Eysink was de eerste Nederlandse automobielbouwer, hoewel Sibrandus Stratingh in 1834 al een stoomauto gebouwd had.
Tesla werd in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning om een elektrische sportwagen op basis van AC Propulsions T-Zero op de markt te brengen. Een jaar later investeerde Elon Musk, die fortuin heeft gemaakt als mede-oprichter van PayPal, een groot bedrag in het bedrijf en leidde hij de ontwikkeling van de Tesla Roadster. Musk maakte het vervangen van de traditionele auto - aangedreven door een verbrandingsmotor - door de elektrische auto tot Tesla's missie en levert daarmee een bijdrage aan de wereldwijde energietransitie.[2][3]
In het midden van 2007 was Tesla uitgegroeid tot een organisatie met 260 werknemers. Na een beoordeling van de kosten greep Musk in en in 2008 ontsloeg hij de toenmalige directeur Martin Eberhard.[4] Michael Marks was aangesteld tot interim-directeur en werd gauw vervangen door Ze'ev Drori omdat Musk niet wilde meewerken aan een overname van het bedrijf. Tegen het einde van 2008 raakte ook de kredietcrisis het bedrijf en investeerde Musk zijn volledige privévermogen in Tesla.[5]
In de jaren daarop haalde Tesla verscheidene malen geld op bij investeerders, partners en de Amerikaanse overheid om de verdere ontwikkeling te financieren. Sinds 29 juni 2010 is Tesla genoteerd aan de NASDAQ en de introductiekoers was US$17.
Op 26 maart 2009 onthulde Tesla Motors het Model S, een prototype van een elektrische sportsedan. De basisversie in 2012 had een actieradius van 300 kilometer, maar de huidige uitvoeringen hebben een bereik variërend van 420 kilometer tot ruim 613 kilometer.
In het begin van 2013 bevond Tesla zich in een crisis omdat zij niet in staat was de reserveringen om te zetten in daadwerkelijke verkopen. Er werd een verkoopteam samengesteld en ondertussen werd op de achtergrond ook een fusie met Google Inc. voorbereid.
In mei 2013 bewees hij hiermee het tegendeel en verscheen voor het eerst als een beursgenoteerd bedrijf met winst op Wall Street. De koers steeg van US$30 naar US$130 per aandeel en de gesprekken met Google Inc. werden stopgezet.[6]
Eind maart 2016 startte de verkoop van het nieuwe Tesla Model 3. Tesla presenteerde het nieuwe model op 31 maart en in een paar dagen tijd haalde Tesla 232.000 bestellingen binnen.[7] Het eerste voertuig van dit model rolde eind 2017 uit de fabriek.[bron?][7] De Tesla 3 gaat ongeveer US$35.000 kosten en kan op een volle accu zo'n 350 kilometer rijden.[7] De kopers betaalden een borgsom van 1000 dollar (in Europa € 1000), maar als ze besluiten de auto toch niet te kopen krijgen ze deze aanbetaling terug.[7]
Eind maart april 2017 maakte het Chinese internetbedrijf Tencent bekend een aandelenbelang van 5% te hebben in Tesla Motors.[8] Het is hiermee de op vier na grootste aandeelhouder in het bedrijf. Het belang had, op het moment dat dit bekend werd gemaakt, een marktwaarde van US$ 1,8 miljard.[8]
De spaarlamp (of compacte fluorescentielamp (CFL)) werd voor het eerst gemaakt in de jaren ’70 als een type lamp dat eind jaren 80 op de markt kwam. De eerste generatie was in verhouding kostelijk en had geen significant hoger rendement dan de alomgekende gloeilamp. De huidige (vierde) generatie spaarlampen is goedkoper te produceren en heeft een hogere efficiëntie. Spaarlampen zijn fluorescentielampen, net als TL-lampen. In 1982 had de eerste versie met een gewone ballast een bijnaam “dikke nek”, ietsje later volgde de spaarlamp met elektronische ballast met zijn schuilnaam “lange vingers”.
Een spaarlamp is een opgevouwen TL-lamp die in een normale lampfitting past. De stroom gaat door een buis die gevuld is met kwikdamp. Als een elektron uit die stroom tegen een kwikatoom botst, kan het daarbij een ander elektron uit zijn baan stoten. Bij het terugvallen van deze aangeslagen toestand naar de grondtoestand komt energie vrij in de vorm van ultraviolette straling. De ultraviolette straling is niet zichtbaar. Aan de binnenkant van de glaswand van een spaarlamp zit daarom een laagje poeder dat verschillende fluorescenties vertoont, en daarmee de UV-straling omzet in warm wit licht.
Een nieuwere (nuja ‘nieuw’: 1996), nog efficiëntere techniek is het gebruiken van zeldzame fosforzouten in plaats van het fluorescerende poeder in lampen met metaalhalogenide (hogedrukkwik). Hierbij stijgt het rendement van de spaarlamp nog meer, maar spijtig genoeg ook de kostprijs. De MH-lamp moet gezien worden als een nieuwe standaard, al zijn ze meer geschikt als vervanging van de wat grotere halogeenlampen, dan voor thuisgebruik. Vooral in winkels en openbare gebouwen zijn deze soorten lampen aan te treffen. In de toekomst zal dit type lampen vervangen worden door ledlampen.
TL-lampen behoren ook tot de categorie van de fluorescentielampen, ze worden veel gebruikt als indirecte verlichting. Ze hebben een goede kleurweergave en hoge lichtopbrengst ten opzichte van hun verbruik. TL-lampen zijn buisvormig en zijn geschikt voor plafondverlichting. Men gebruik ze vaak in garages of kelders. Een klassieke TL-buis is maar liefst 6 keer zuiniger dan de gloeilamp en gaat zeven keer langer mee.
De nieuwe generatie TL-lampen, ook gekend onder de naam T5 laten elegantere armaturen toe en knipperen niet bij het opstarten. Men noemt deze dan ook de nieuwe generatie TL-lampen.
Het werkingsprincipe van een halogeenlamp is zo goed als volledig gelijk aan dat van een klassieke gloeilamp. Een halogeenlamp is een gloeilamp waarbij de ballon gevuld is met een inert gas onder hoge druk. Aan dit gas wordt een kleine hoeveelheid broom of jodium (= halogeen) toegevoegd, waaraan de lamp zijn naam ontleent. Een halogeenlamp heeft een hoger rendement (lichtopbrengst per hoeveelheid toegevoerde energie) en een langere levensduur dan een gewone gloeilamp. De levensduur van een halogeenlamp ligt typisch tussen 1.000 en 5.000 uur.
De levensduur van de lamp stelt echter een grens aan de temperatuur. Het metaal van de gloeidraad verdampt in de loop van de tijd. Daar komt bij dat de metaaldeeltjes van de verdampende gloeidraad neerslaan op het lampglas. Dit wordt hierdoor donkerder, waardoor de lichtopbrengst minder wordt.
Halogeenlampen hebben een hoge kleurweergave en kunnen zonder problemen worden gedimd. Ze kunnen ook in kleinere afmetingen gebruikt worden dankzij de capsule toepassing. Net zoals gloeilampen, hebben ze echter ook een vrij laag rendement, ook al ligt het rendement van de halogeenlamp hoger dan deze van de gloeilamp, en relatief korte levensduur.
Halogeenlampen worden veelal gebruik in residentiële toepassingen. De spots zijn populair dankzij hun beperkte grootte en het gemak waarmee ze kunnen ingewerkt worden. Dankzij de extra glasballon als tweede omhulsel hebben halogeenlampen ook het uitzicht van de klassieke gloeilamp meegekregen. Deze lamp wordt vaak eco-halogeenlamp genoemd. De mini-buis die voorzien is van twee voeten en beschikbaar is in hogere vermogenklasses, wordt veelal gebruikt in buitenspots en in staande lampen als indirecte binnenverlichting.
De oudste lampen waren de olielampen uit het oude Griekenland en Rome, die werden gevoed met olijfolie. Petroleumlampen werden in 1859 geïntroduceerd als opvolger van de olielamp. Daarnaast verscheen in diezelfde eeuw ook de gaslamp. Begin 20e eeuw kwam de carbidlamp en even later de succesvolle Petromaxlamp in opmars. Tegelijkertijd deden de prille vormen van elektrische verlichting hun intrede met eerst de booglamp, de Nernstlamp en al vrij snel daarna de gloeilamp. Deze ontwikkeling sloot goed aan bij het effect op gebruiksvoorwerpen van de tweede industriële revolutie waarbij de scheiding van lichtbron en het armatuur het onderhoud vereenvoudigde. Ook kon het licht voor de decoratieve kunst beter (en vooral goedkoper) worden toegepast. Zo ontstonden voor de verlichting binnenshuis naast de plafonnière en de hanglamp, ook de tafellamp, de bureaulamp, de (staande) schemerlamp en de kroonluchter.
Een gaslamp produceert licht door verbranding van brandbaar gas, zoals propaan (lpg) en butaan ("campinggas"), veelal in combinatie met een gloeikousje.
Oliedruklampen
Een oliedruklamp is een combinatie van beide. Hier wordt een brandbare vloeistof onder druk gebracht, via de eigen vlam verhit en door een sproeier verneveld. Dit leidt tot een snelle verdamping met als resultaat een brandbaar gas, dat de uiteindelijke brandstof vormt.
LED is de afkorting van Light Emitting Diode (lichtuitstralende diode). Eigenlijk zijn ze pas recent meer en meer bekend geworden, maar oorspronkelijk werd halverwege de jaren 1920 reeds ontdekt dat diodes licht uitstralen. In 1927 werd door Oleg Losev daarop een patent aangevraagd. De echte doorbraak kwam er pas in 1962 toen een werkende led werd gemaakt.
Evolutie 1970-1980: Meerdere kleuren en golflengten waren beschikbaar. De kleuren groen, rood, oranje en geel waren mogelijk gemaakt door combinaties van de materialen gallium , fosfor en arseen.
Evolutie 1980-1990: Er werd nieuw materiaal gebruikt voor de LEDs: de gallium- aluminium-arsenide led. Dit gaf nieuwe voordelen aan de led:
Gebruikspanning werd kleiner
Probleemloos aansturen van een led via pulsen
De lichtintensiteit werd tien maal hoger dus een lager energieverbruik voor hetzelfde vermogen
Evolutie 1990-heden: In 1993 heeft Shuji Nakamura de blauwe led had uitgevonden. Dankzij deze led was er een volledig kleurenpalet beschikbaar waardoor de LEDs de klassieke lampen in tal van gekleurde verlichtingsapplicaties vervangen.
De kleuren van de LEDs zijn afhankelijk van de materialen die werden gebruikt:
Blauwe leds
Witte leds
Infrarood leds
Twee kleuren leds: Dit zijn normale ledbehuizingen waarin echter twee leds zijn geïntegreerd die een verschillende kleur, veelal rood en groen, hebben.
Meer kleuren leds: Er zijn leds met meer dan twee kleuren op de markt, waaronder de full-colour RGB-led, die een rode, een groene en (meestal twee) blauwe leds bevat waarmee het volledige kleurenspectrum bestreken kan worden. Ze worden onder andere toegepast in grote lichtkranten en beeldschermen en in bepaalde designmeubelen.W
De zon zit in het midden van onze planetenstelsel (afstand van de zon tot aarde is ong 149 600 000 km ver) die gemiddeld 4.6 miljard jaar oud. Die werd ontstaan door gaswolken die zich voornamelijk in de spiraalarmen van sterrenstelsels bevinden. Het geeft energie door de gegeven stralingen die naar onze planeet die voor ons warmte en licht (Energie). Het energie vind je in zonnepanelen of zonneboilers (Het is een onuitputtelijk energie die niet afhankelijk van seizoen is). Zonnepanelen gebruiken weinig plaatsen op de dak en de zonneboilers is goedkoop warm water. Ze zijn misschien duur maar het is recycleerbaar ong. 90% wordt gerecycleerd. De zonnepanelen komen in België heel vaak en worden nog steeds meer bijgekomen.
Instagram is een videoblog voor iedereen, het is een blog waar je kunt videos van maximum 60 seconden kan sturen met tekst onder de video.
Stories zijn videos of gewoon tekst die je kunt zetten op je profiel en daarna worden ze na 24 uren verwijdert en alleen jij kunt ze zien na dat ze verwijdert zijn.
Je kunt liken door te double-tappen of op de hartje die links onder de video staat en je kunt videos saven door het wit vlaggetje rechts onder de video staat. Als het gesaved is dan kun je gesaved videoblogs vinden in het settings.
Een blog is een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig wordt erin geschreven. Meestal gaat het om teksten die in chronologische volgorde wordt geschreven.
De auteur wordt een blogger genoemd die informatie wilt delen aan zijn publiek. Micro-bloggen zijn nu de populairste bloggen ter wereld, zoals Twitter, Tumblr, enz..
Google is een zoekmachine van Google LLC voor document op het wereldwijde web, opgericht in 1997 door twee promovendi aan de Stanford-universiteit, Larry Page en Sergey Brin. Page en Brin hadden twee jaar gewerkt aan een geavanceerde methode voor het vinden van informatie op het internet.
Google moest Googol genoemd want het was geschreven door een spelfout van Sean Anderson.
[Googol is een getal met 100 nullen (10 tot de 100ste)]
Economie is van het Griekse woord οικονομία (ekonomio) en is een wetenschap die zich bezighoudt met de menselijke behoeftebevrediging.
De economie bestudeert keuzes die mensen maken bij de productie, consumptie en distributie van schaarse goeden en diensten.
Zoals 1kg sinaasappel kopen voor 2.50 euros en dan verkopen voor 3 euro en je maakt winst, of een zak appels kopen die 2 euro kost en heeft er 20 appels
maar er is een zak appels die ook 20 appels heeft maar kost 20 cent minder.
Ergonomie is de wetenschappelijke studie van de mens in relatie tot zijn omgeving. Dit kan een product, ruimte of werkplek zijn. Ergonomie zit vervat in ons dagelijks leven, maar is vooral bekend in arbeidssituaties. Het is afgeleid van de Griekse woorden ‘ergon’ (werk) en ‘nomos’ (wet) en moet ervoor zorgen dat de veiligheid en gezondheid van de werknemers verzekerd wordt. Bij het ontwerpen van consumentengoederen en interieurs speelt vooral comfort en het doeltreffend functioneren een rol.
Ik heb de titel van de blog <Indian> <Tech> <Support> door videos over mensen die indiaanse scammers te pranken en hacken, want ik vond het grappig.
Nu ga ik over mezelf praten
Ik vind video-games leuk zoals PUBG Mobile, Fortnite: Battle Royale zuigt, hehe.
Ik ben een fan van Club Brugge, Juventus en Real Madrid.
Ik speel PUBG Mobile op mijn smartphone en als je het ook speelt dan add mijn IGN(In game nickname): TheArrow369 maar je moet minstens Silver I in Squads.
Ik doe geen sport, alleen in school op elke Dinsdag voor 1 uur 40 minuten (of 2 lesuren)
Mijn favorite vak is STEM want we kunnen heel veel projecten doen die leuk zijn en het ergste en slechtste vak is Frans want het is zo ingewikkeld dat ik niet meer weet waarom ik in de klas nog zit
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op https://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!