Dinsdag 19 mei waren we met een kleine delegatie ( Alain De
Swarte, Alain Verhoye en Jean-Marie Rapaert ) van DDtrans aanwezig op de BTBmanifestatie in Brussel TEGEN cabotage.
We
vertrokken van uit de Heyzel met BTB wagens en bussen.
Onze nationaal secretaris Frank Moreels werd daar met een
delegatie waaronder ONZE Alain De
Swarte, ontvangen door Staatssecretaris voor mobiliteit E. Schouppe en Vice
eerste minister en minister Milquet op een rondetafel bespreking.
Daar konden we een dossier afgeven, die met medewerking van
Alain De Swarte mede was opgestart. Staatsecretaris voor mobiliteit Etienne
Schouppe beloofde dat de wetgeving voor de vakantie van kracht zou worden. De
kabinetchef van Vice eerste minister Milquet was ook positief om de controles
op te voeren en extra inspecteurs op de baan te sturen indien er budgetten
konden vrij komen.
Het is prachtig dat het werk en tegenstand op cabotage die
vanuit BTB
kust en onze team bij DDtrans
was opgestart eindelijk tot resultaten zal leiden.
Zoals jullie beseffen, wilt onze werkgever het aantal Belgische chauffeurs drastisch verminderen, om
die dan te vervangen door Poolse arbeiders die goedkoper zijn.
Indien dit gebeurt zal er volgens mijn mening een OPs manager teveel zijn voor de nog overlevenden
in ons bedrijf.
Ze zijn volgens mij zich aan het profileren en zichzelf in
een goed daglicht te plaatsen bij de werkgever door zoveel mogelijk besparingen
te doen ten koste van ons.
Daarvan zijn
er de laatste tijd voorbeelden genoeg.
Uren die verdwijnen
of niet betaald worden (onwettelijk).
Een deel van schade veroorzaakt
door ongeval proberen aan te rekenen aan de chauffeur. ( onwettelijk)
Uitspraken doen van als je niet tevreden bent moet je maar
ander werk zoeken (pesterijen op het werk).
Berichten sturen naar chauffeurs om dat deze bij het
aanmelden en lossen of laden, hun tachygraaf op een WETTELIJKE manier beginnen
te gebruiken.( onder druk zetten om op een onwettelijke manier te werken.)
HOEVEEL SLACHTOFFERS
ZULLEN ER MOETEN VERDWIJNEN VOOR MEN BEGINT TE REAGEREN?
OPGELET!!! Onze werkgevers hebben de weg gevonden
naar onze blog en hebben hun ongenoegen geuit bij de BTB.
Vrijmeningsuiting is één van de basissen in
een democratie zoals België, en dit geldt ook voor onze werkgevers. Indien ze
dit wensen kunnen ze steeds een reactie plaatsen via gastenboek van onze
Blog.
Om alle problemen te vermijden is het
jullie aangeraden, indien er een reactie geplaatst word dit te doen onder een
schuilnaam.
Je kan ons via e-mail je naam doorgeven
indien je dit wenst.
Eerste reactie van een goede collega die onze firma verlaten heeft
EERSTE
REACTIE VAN EEN COLLEGA DIE ONZE FIRMA VERLATEN HEEFT VOOR DE DOOR ONS
WEL
GEKENDE REDENS!!
Jean-Marie,
Hallo, heb een drukke week achter de rug maar alles
valt erg goed mee een heel goede sfeer ze zijn erg vriendelijk hier op mijn
nieuwe werk .Het was wel even wennen aan die lange dagen van weleer en ik was
terug eens moe na een dagtaak en dat was al een hele tijd geleden. 13u de
eerste dag 14u de tweede 14u de derde 15u de vierde en de vrijdag 10u30.
Ik vondhet een goeie week om te starten en hopelijk blijft het zo de
inkomsten zullen dan ook navenant zijn met een 3euro meer per uur dan bij
DD. Dit is niet om op te scheppen maar de keiharde werkelijkheid.
Ze betalen er mij op een andere manier en bovendien van het begin tot het einde
eindelijk een eerlijke verloning: loon naar werken!!! Je mag nu tevens
weten waar ik naartoe ben gegaan. Europal met drie vestigingen 1 in
zandvoorde 1 in deerlijk 1 in Moeskroen en ik moet heel eerlijk zijn ze zijn er
op alle drie de plaatsen heel vriendelijk en je bent er tenminste een collega
voor zowel de laders als de planner als andere jobs binnen het bedrijf en ik
denk dat het zo hoort. Jean-Marie je mag mijn mail alvast op de blog
zetten. Ps. Die over mijn ontslag bij DD ik heb mijn centen ik moet wel nog
controleren of het klopt daar ben ik nu mee bezig en daarna gaat alles naar de
vakbond en hopelijk voor mij met een positief resultaat!!! J.M ik hoop dat
jullie erin slagen om die smerige praktijken van loondiefstal de kop in te
drukken. Iemand zei mij verder dat ze bij DD totaal de bal aan het
mis slaanzijn en dat ze als de tijd terug aan het verbeteren gaan ze dik
in de shit zullen geraken want het nieuws over de DD praktijken doen al overal
de ronde bij de chauffeurs. Dus de slechte reputatie is er!!!
Verder volg ik het ook verder op de voet via jou blog als ik hem open
krijg want het lukt niet altijd ik weet niet hoe dit komt en anders bel ik wel
de een of andere ex-collega. Verder veel succes en vriendelijke
groeten.
D.B W
Wij vinden het zeer spijtig dat goede
collegas de zaak verlaten.
Zoals
wellicht bij velen bekend werken registratiesystemen, zoals o.a. van: Transics,
met Parameters.
Parameters
zijn aan te passen, of te veranderen.
De
reden hiervoor is simpel. Mocht de Wetgeving op een of ander gebied veranderen,
kan men het registratiesysteem direct aanpassen.
Zou
dit niet mogelijk zijn, zou het systeem na elke wetsaanpassing, niet meer te
gebruiken zijn.
Derhalve
werkt men met Parameters.
Daardoor
is het dus ook mogelijk de geregistreerde uren te verwerken op verschillende
manieren.
Hoe
dit in zijn werk gaat, wordt de Gebruiker (werkgever) dan ook meestal in alle
facetten goed uitgelegd.
De
verkooptechniek, zou achter de feiten aanlopen, indien men dit niet aan de
potentiële kopers/afnemers zou melden.
De uiteindelijke registratie
blijft derhalve dan ook altijd onder verantwoording van de Gebruiker (Werkgever).
Het
niet op de juiste wijze registreren van gewerkte uren werd in Nederland dan ook
gelijk bij invoering van elektronische tijdregistratie al snel erkend.
Hiervoor
werd in Nederland in de CAO een artikel opgenomen, dat men ten alle tijden, een
"Ongeschoonde uitdraai", gelijk bij aankomst bij de firma moet kunnen
maken. Net zo'n systeem als het uitlezen van de BoordcomputerCard, echter met
een verschil. Dit systeem dient buiten hun (Werkgever) computersysteem te
lopen, zodat men een eerlijk overzicht krijgt.
Met
andere woorden, men komt terug op standplaats (Koer), men maakt dan gelijk een
"Ongeschoonde Uitdraai", die men naderhand met de uitdraai, die men
krijgt bij loonbetaling kan vergelijken.
Zodoende
kan men frauderen duidelijk aantonen, zowel vanuit werkgeverskant, als vanuit
werknemerskant.
DDtrans heeft altijd beweert, dat
hun (Transics-) systeem niet geschikt was om de (Nederlandse) wetgeving na te
volgen, en dus een "Ongeschoonde Uitdraai" te willen/kunnen
verstrekken, indien je op Standplaats (Koer) kwam. Wij in Venlo hebben dat
destijds als een "Eerlijk Probleem" opgevat en zijn er toen mee
akkoord gegaan, dat wij deze'" Ongeschoonde Uitdraai", dan ook 1 week
later in onze kastjes vonden. Persoonlijk was ik er op tegen, maar de
meerderheid van het personeel besliste op dat moment positief voor het DDtrans
voorstel.
DDtrans
heeft in die tijd nooit enige aanleiding gegeven, dat de "Ongeschoonde
Uitdraai" die wij na 1 week ontvingen, op enigerlei wijze dan ook via hun
systeem aangepast was. Waarschijnlijk, omdat wij hun al op voorhand duidelijk
gemaakt hadden, wat hiervoor in Nederland de consequenties waren.
Ook
in Nederland zijn op dit moment duizenden Transics's boordcomputers in gebruik.
Hierover zijn geen problemen bekend, dat men een "Ongeschoonde
Uitdraai" zodra men op Standplaats (Koer) komt, zou moeten/kunnen maken.
Transics's
zou zichzelf uit de markt prijzen, indien men niet van de gelegenheid gebruik
zou maken, om de Eindgebruiker, alle mogelijkheden van hun Registratiesysteem
in geuren en kleuren uit te leggen . . . . !!
Derhalve ligt
het probleem, waarschijnlijk niet bij Transics, maar duidelijk bij DDtrans, die
misbruik maakt van de hun toegespeelde informatie, om de registratie op hun
"Eigen Wijze" aan te passen.
Mag
hopen dat je aan deze informatie iets hebt.
Wens
jullie veel suc6 in deze Ongelijke Strijd.
Paul
Leurs
WAAROM NIET BIJ ONS?
Met dank aan Paul Leurs, ex
collega van Venlo actief bij FNV
Dit
zou voor ons gemakkelijk zijn om onze uren te controleren indien we de
boordcomputer goed gebruiken. DDtrans zou dan moeten stoppen met te sjoemelen
met onze uren.