Een volwaardig statuut voor elke
werknemer in de sector
Het kapitalisme is in volle crisis.
En de rekening wordt betaald door de werknemers. Ook in onze
sectoren. 30 % van de trucks stond stil op de bedrijfsparkings in 2009.
De Lijn en TEC kondigen besparingsplannen aan, de tijdelijke werknemers zijn
vaak al lang ontslagen en herstructureringen worden doorgevoerd in de
logistiek.
Tegelijk klagen de werkgevers over het
gebrek aan kwalificatie van het personeel.
Dat is soms terecht. Jammer genoeg durft
men de vinger niet op de spreekwoordelijke wonde te leggen. Betaalt
de sector een behoorlijk loon ? Kunnen de werknemers in veilige
omstandigheden werken ? Wordt er voldoende geïnvesteerd in de vorming
van het personeel, zodat ze met kennis van zaken aan de slag kunnen ? Het
verkeersreglement kennende, de veiligheidsvoorschriften beheersend ?
Wetend hoe men lasten mag en moet tillen ?
Al te vaak vergeet men dat de
aantrekkelijkheid van een beroep ook daarmee samenhangt.
VOOR
DE PROFESSIONELE VRACHTWAGENCHAUFFEUR
Wens 2 :
Investeren in
wegeninfrastructuur = investeren in jobs
Indien men van België echt een logistieke
pool wil maken, dan moet men er ook naar handelen.
Een degelijke wegeninfrastructuur, veilige
verkeersaccommodatie, dat kost geld en vergt investeringen. Bovendien
betekent investeren in wegen ook het organiseren van de relance en daar
hebben we momenteel méér dan nood aan.
Wil men de mobiliteit op gang houden dan
moeten er werken uitgevoerd worden om het verkeer vlot en vooral veilig te
laten verlopen.
De ring rond Antwerpen moet afgewerkt
worden. Dat geldt ook voor de ring rond Brussel, en de meeste grote
steden. De E313 (Antwerpen - Liège) moet verbreed worden, de spoorvorming
moet weggewerkt worden (bijv. aan de oprit van de expressweg in Zelzate en op
vele andere plaatsen).
Wens
3 :
Zorg
voor voldoende, veilige en comfortabele rustplekken op de parkings langs de snelwegen
en op de wachtplaatsen in de havens
Dat is en blijft dé vraag van de
beroepschauffeurs. Drie zwartboeken heeft BTB al gewijd aan de problematiek van
de parkings : Onvoldoende, onveilig en oncomfortabel zijn de drie
trefwoorden die we moeten gebruiken. Hoewel er in sommige
servicestations moeite wordt gedaan om betere, gezondere en goedkopere
maaltijden aan te bieden, blijft het leven voor de chauffeur onderweg vaak een
calvarietocht.
Te weinig douches, geen aparte douches
voor vrouwelijke chauffeurs, en vooral : er zijn gewoon té weinig
parkeerplaatsen.
Na drie
BTB-zwartboeken, die veel media-aandacht kregen, wordt het tijd dat de
beleidsverantwoordelijken daden stellen ! Rekening houden met onze klachten bij het
uitschrijven van nieuwe concessies is onvoldoende. Zo zijn we nog jaren
bezig! Er moeten desnoods tijdelijke noodmaatregelen komen om aan de
ergste klachten tegemoet te komen.
Wens
4 :
Stop
aan de slechte arbeid die de goede jobs verjaagt
Meer en meer stellen we vast dat slechte
arbeid de goede jobs vernietigt.
Belgische bedrijven ontslaan chauffeurs en
zetten onderaannemers in uit Oost- Europa. Vaak zijn die onderaannemers
opgericht door diezelfde Belgische firmas.
De enige reden is het organiseren van
sociale dumping.
De Belgische chauffeur verliest zijn werk,
de chauffeur uit Oost-Europa krijgt onderbetaald werk in slechte
werkomstandigheden. Een bezoek aan het Asiadok in Antwerpen, of in
de Transportzone in Zeebrugge spreekt boekdelen ter zake.
Er moet dringend werk worden gemaakt van
een écht sociaal Europa.
Wens 5 :
Wees toleranter op de rij- en
rusttijden, maar uiteraard niet ten koste van de chauffeur
Iedereen kent het klassieke geval van de
chauffeur die op 15 minuten van huis strandt, omdat hij aan de limiet van zijn
rijtijd zit. Iedereen vindt dit absurd, maar niemand doet er wat aan.
Uit intern onderzoek van BTB blijkt dat
meer dan 50% van de overtredingen van chauffeurs te maken hebben met de
dagelijkse arbeidstijd of rijtijd.
BTB wil dat de rusttijden gegarandeerd
blijven. Het is goed en veilig dat een chauffeur regelmatig moet rusten. Maar een
meer flexibele toepassing is aangewezen. Een chauffeur beboeten die
één of twee minuten over zijn rijtijd gaat is absurd.
De chauffeur die na een week buitenland op
vrijdag naar huis rijdt en op 15 minuten van de thuisbasis moet blijven staan,
dat is even absurd.
Bovendien moet de fraude, die bepaalde
bedrijven organiseren door hun chauffeurs aan te zetten om de tachograaf op
foutieve wijze te gebruiken, aan banden gelegd worden. Zo worden
chauffeurs gedwongen de tacho op rust te zetten, ook al zijn ze in
beschikbaarheid. Als dat systematisch gebeurt verliest de chauffeur al
gauw een stuk loon.
Wens
6 :
Verlos
ons van de zogenaamde Eco-combis of Super-trucks
De enigen die voordeel halen uit het
inzetten van lange en zware voertuigen zijn de werkgevers.Zij noemen
die trucks eco-combis. Ze kunnen in één keer méér laden, hebben zo minder
chauffeurs nodig, maar die trucks veroorzaken ook meer onveiligheid in
het verkeer. BTB noemt ze dan ook cash-combis.
Voor gewone trucks investeren we volop in
de dodehoekspiegel, om veiligheidsredenen. Tegelijk zouden we met nog grotere,
nog zwaardere trucks moeten gaan rijden.
Een drukbereden land als België is niet
klaar voor de super-truck, de wegeninfrastructuur is er niet voor uitgerust (denk bijv. aan de
ronde punten).
De Staatssecretaris van Mobiliteit maakte
dan ook een grote fout toen hij de transportfederaties toezegde om experimenten
met deze wegmonsters toe te laten. De regionale ministers die hem volgen in dit
kwaad dragen een zware verantwoordelijkheid.
Wens
7 :
Organiseer
geen verschuiving van dag- naar nachttransport
Sommigen zien de oplossingen voor het
mobiliteitsprobleem wel heel simpel.
Als we het personeel uit de
grootwarenhuizen en de logistieke depots langer aan het werk houden (s avonds
laat, s morgens zeer vroeg en s nachts), dan kan je een deel van het
truckvervoer van de dag naar de nacht verplaatsen.
Dat dit zou leiden tot massale en/of
verplichte nachtarbeid voor truckers stoort blijkbaar niemand. Dat het
wetenschappelijk bewezen is dat een mens - dus ook een truckchauffeur - in het
donker minder goed ziet, stoort ook niet. Dat we op die manier extra veel
ongelukken zullen krijgen, zal waarschijnlijk ook weer de schuld van de
individuele truckchauffeur zijn.
En wat met het sociale en familiale leven
van die chauffeurs, die van de ene dag op de andere nachtdieren worden, omdat
dat dé oplossing is voor het mobiliteitsprobleem ?
De recente voorstellen ter zake van
Minister Crevits zijn dan ook uit den boze.
VOOR DE TRANSPORT- EN DE
LOGISTIEKE SECTOR
Wens 8:
Financiële bijpassing en
controle bij economische werkloosheid
Wie in de transportsector economisch
werkloos wordt, krijgt geen enkele vorm van financiële bijpassing, wat in
andere sectoren wel een zo goed als algemene regel is. Wie economisch
werkloos valt, die moet het stellen met zijn of haar
werkloosheidsuitkering. Tijdens de laatste onderhandelingen kaartten de
vakbonden dit punt nochtans aan. Het patronale njet kan deze bijpassing
vandaag nog weglachen. Ondertussen wordt het personeel uit de
transportsector dubbel gepakt bij werkloosheid: zonder werk en een
verminderd inkomen (dat volledig door de gemeenschap wordt gedragen).
Het gebrek aan sluitende
controlemechanismen zorgt bovendien voor misbruiken. Chauffeurs worden
bij de eerste ziektedag op economische werkloosheid gezet om het gewaarborgd
loon te vermijden. Chauffeurs worden op economische werkloosheid geplaatst
terwijl Oost-Europese chauffeurs hun ritten rijden. Je kan het zo gek niet
bedenken of het gebeurt. BTB eist een financële bijpassing voor de
slachtoffers van de economische werkloosheid en meer en sluitende controle op
de gebruikers van het systeem.
Wens 9:
Beperk de interimarbeid
De inschakeling van de interimarbeid moet
aan banden gelegd worden. In plaats van vervangers voor zieken of
arbeidskrachten die inspringen bij uitzonderlijke of onvoorziene vermeerdering
van werk, zijn interimarbeiders op veel plaatsen de regel geworden. Je
krijgt geen vaste arbeidsovereenkomst meer als je niet eerst minstens 6 maanden
(vaak langer) via interimarbeid passeert.
BTB wenst volwaardige
arbeidsovereenkomsten voor de interim-arbeiders
VOOR DE AFHANDELAARS OP DE
LUCHTHAVENS
Wens 10 :
Geen derde afhandelaar op de
luchthaven van Zaventem
De afhandeling van de bagage in de
luchthaven van Zaventem gebeurt nu door twee afhandelaars : Flightcare en
Aviapartner.
Uit contacten met de Staatssecretaris voor
Mobiliteit is gebleken dat het zijn bedoeling is om minstens één extra
afhandelaar in te schakelen.
BTB houdt haar hart vast en waarschuwde
vroeger al voor de sociale gevolgen van zon beslissing. Hoe meer
men liberaliseert in deze sector, hoe meer de werkgevers zullen proberen
te besparen op loon- en arbeidsvoorwaarden, op materiaal en dus ook op de
veiligheid van het personeel.
BTB wenst geen extra afhandelaar op
Zaventem.
Bovendien waarschuwen we de huidige
afhandelaars Aviapartner en Flightcare: stop met afsplitsen van activiteiten om
die nadien door te schuiven naar andere firmas die tegen lagere
arbeidsvoorwaarden functioneren en vaak onder een ander paritair comité
vallen. Sluit deze doos van Pandora, voor er ongelukken gebeuren op
Zaventem!
Wens
11:
Beperk
de last tot 23 kg voor de bagagisten op de luchthavens
Een bagagist op de luchthaven versleept
per dag zon 10 TON ! Per koffer tilt hij of zij 20 tot 30 kg !
Uitschieters boven de 30 kilo zijn geen uitzondering (zeker op de vluchten naar
Afrika). 150 koffers per vlucht ook niet. Kortom, het is fysiek hard werken en veel
bagagisten hebben daardoor rugklachten.
Daarom wil BTB samen met de Europese
vakbondskoepel ETF een beperking op het aantal kilo per colli tot 23 kg.
Wie meer wil meenemen moet niet enkel meer
betalen, maar de vracht ook spreiden over meerdere koffers of collis.
VOOR DE BUS-, CAR- en
TAXICHAUFFEUR
Wens
12:
Stop
de agressie tegen bus- en taxichauffeurs
Bus- en taxichauffeurs worden maar al te
vaak geconfronteerd met agressie. Mondelinge agressie, maar ook fysiek
geweld onder passagiers en naar het personeel toe, komen steeds vaker
voor.
De werkgevers moeten daarom meer
investeren in de veiligheid van het materiaal, de preventie, de opleiding van
het personeel,
En de overheid (de politie) moet haar
verantwoordelijkheid opnemen door op te treden in bepaalde wijken waar
buschauffeurs of taxivoerders nog amper door durven rijden.
BEZINT
EER GE BEGINT: PLEEG OVERLEG MET DE VAKBONDEN
Wens 13 :
Geef ons ministers en andere
politieke verantwoordelijken die de werknemers uit de transportsector betrekken
bij hun beleid
Sinds haar aantreden hadden we nog niet de
eer om overleg te kunnen plegen met het kabinet van Mevrouw Crevits, de Vlaamse
superminister verantwoordelijk voor Mobiliteit en Openbare Werken. Ondertussen
lanceert ze voorstellen bij de vleet, zonder rekening te houden met de stem van
chauffeurs of logistiekers. Maar ook in Wallonië is men niet gehaast om
tot overleg te komen met BTB. Ook van het zuidelijk front geen nieuws als
het op overleg aankomt.
De excellenties moeten echter weten dat ze
zonder de beroepschauffeur, de logistieker, de verhuizer, buschauffeur of
taxibestuurder, geen beleid kunnen maken. En het beste beleid wordt
gemaakt met inspraak van betrokkenen.
Meer info?
Frank Moreels, Federaal Secretaris Transport en Logistiek BTB ABVV, frank.moreels@btb-abvv.be
en gsm: 0032 475 243896.
This email may contain information that is privileged or confidential. If you
are not the intended
recipient of this email, please notify the sender immediately and delete it
without reading, copying,
storing, forwarding or disclosing its contents to any other person.
Thank you
No virus
found in this incoming message.
Checked by AVG - www.avg.com
Version: 9.0.725 / Virus Database: 270.14.124/2599 - Release Date: 01/04/10
09:24:00
Tot onze grote
verbazing lezen wij in de pers dat UPTR de vakbonden de schuld geeft van het
feit dat de economische werkloosheid in de sector van het goederenvervoer niet
wordt verlengd, met alle gevolgen van dien.
Sta ons toe even de
puntjes op de i te zetten.
Vanzelfsprekend is BTB-ABVV
bereid om het probleem van de economische werkloosheid aan te kaarten. Eén van
de prioriteiten voor onze organisatie is immers het behoud van jobs en het
vermijden van ontslagen.
Wij weten ook dat
de economische crisis bij sommige transportbedrijven het water tot aan de
lippen doet stijgen. Daarom zijn wij voorstander van de verlenging van de
economische werkloosheid, op voorwaarde dat er ook een controlemechanisme wordt
ingebouwd. Wij hebben immers in de praktijk vastgesteld dat er veel werkgevers in
de sector misbruik maken van het systeem van de economische werkloosheid. De
vaste chauffeurs worden tijdelijk op economische werkloosheid gezet, maar
ondertussen rijden er wel interimarbeiders met diezelfde vrachtwagens. Of erger
nog : Oost-Europese chauffeurs nemen gewoon het werk over, aan een lager loon
weliswaar.
Daarom stuit de
hyprocriete houding van UPTR ons zo tegen de borst. Zij weten ook dat deze
misbruiken bestaan. Toch vinden zij dat wij als vakbond geen enkel
controlemechanisme mogen inbouwen. BTB-ABVV heeft constructieve voorstellen naar
voor geschoven, maar deze werden door UPTR, als enige van de drie
werkgeversfederaties trouwens, gewoon van tafel geveegd. Zij beschermen liever
de foefelaars ten koste van de ernstige transportfirmas. UPTR brengt met haar
anti-constructieve houding het sociaal overleg in de sector in gevaar.
Bovendien : onze
chauffeurs zijn nog lang niet vergeten dat de werkgeversfederaties tijdens de
laatste sectoronderhandelingen ronduit weigerden om aan de chauffeurs een
bijpassing toe te kennen in geval van economische werkloosheid. Door het
werkloosheidssysteem moet de werkgever de chauffeur al geen loon betalen, maar
zelfs een kleine bijpassing, betaald door de firma of door de collectiviteit
van het sociaal fonds, was niet bespreekbaar. Een kleine vergoeding die door de
chauffeurs zeker zou worden op prijs gesteld, aangezien zij al een groot inkomensverlies
leiden omwille van de werkloosheid. Njet over de ganse lijn.
Wij kunnen dan ook
enkel besluiten dat UPTR vorige week donderdag wel aanwezig was op het Paritair
Comité, maar dat zij, zoals zo dikwijls in het sociaal overleg, oogkleppen op
hadden en bovendien niet hebben geluisterd naar het standpunt van BTB-ABVV.
Ja, wij zijn
voorstander van constructief overleg tussen de sociale partners.
Ja, wij zijn vóór
de verlenging van de economische werkloosheid.
Maar enkel mits
inbouwing van een controlemechanisme. Want als syndicale organisatie weigeren
wij carte-blanche te geven aan de foefelaars uit de sector, die door UPTR de
hand boven het hoofd worden gehouden.
Beste vrienden, Ik heb vandaag een klacht neergelegd tegen Stora-Enso in Zeebrugge. De reden vind je terug in brief die in bijlage is toegevoegd. WIJ ZIJN MENSEN EN GEEN STRONT. Ik gebruik het woord DIER niet want die hebben tenminste de dierenbescherming
Aan: Diensthoofd Antoon Serroen,
attaché,
Externe
directie
Breidelstraat 3
B8000
Brugge
Geachte,
Graag had ik een klacht willen indienen voor onmenselijke en
zeer gevaarlijke werkomstandigheden tegen de Firma Stora-Enso gevestigd in de
voorhaven van Zeebrugge.
Op vrijdag 17 oktober moest ik voor onze firma DDtrans
gevestigd in Zeebrugge en in opdracht van onze klant Ewals bobijnen papier(
1300kg) laden bij Stora-Enso.
Ik werd daar geladen binnen in een loods.
Na belading en met open zijl werd mij gevraagd om de lading
te verzekeren met spanbanden en met plastice hoeken om de lading te beschermen
en dit volgens de nieuwe wetgeving in België en Europa.
Tot daar geen probleem. Maar dan werd mij gevraagd om dit
wel buiten te doen. Gezien de zware wind en risico op regen, heb ik daarop
bezwaar gemaakt en dit voor mijn veiligheid gezien het zijl van mijn trailer
tot een meter de lucht in ging.
Hun antwoord was, als je nog veel commentaar geeft zullen we
je nummerplaat opschrijven en jou de toegang tot het bedrijf de volgende keer
weigeren.
Ik ben dan vooraan gereden naar het hoofdkantoor om daar
deze problemen en gevaarlijke situatie aan te kaarten met de preventieadviseur
en directie van Stora-Enzo.
Werd daar ontvangen door een bediende die mijn klacht niet
wou doorgeven of inschrijven in hun boek van preventie.
Daar we stuwingen moeten doen volgens wetgeving en
directieven van Stora anders kunnen we zelf het bedrijf niet verlaten, denk ik
dat dit moet gebeuren op de meest veilige en menselijke manier, daar zij ook
verantwoordelijk zijn voor veiligheid van externe firmas tewerkgesteld op hun
terreinen.
Daar ik Syndicaalafgevaardigde ABVV, lid van de OR en CPBW
ben bij onze Firma en ook contactpersoon ben voor de drie vakbonden op gebied
van veiligheid en preventie zet ik VEILIGHEID en WELZIJN op het werk zeer hoog
in mijn agenda.
Mijn werkgever is ook van plan een brief te schrijven naar
Stora en heeft onze klant Ewals op de hoogte gebracht van deze problemen.
Graag werd ik op de hoogte gehouden van het verder verloop
van mijn klacht.
Beste vrienden, Danny, Kleine Alain, Jean-Marie en Herwig danken jullie voor de mooie opkomst. We bedanken ook onze sponsors die voorde leuke en vele prijzen hebben gezorgd In het begin dacht ik dat er veel kilometers zouden gewerkt worden maar uiteindelijk was er sprake van millimeter werk.
De laatste tijd verdwijnen er weer onterecht halve tot volle uren tussen de middag en zelf s' avonds. DIT IS NIET DE AFSPRAAK DIE GEMAAKT IS! Gelieve deze problemen naar ons door te geven om dit NOGMAALS op de volgende ONDERNEMINGSRAAD aan te kaarten. Je kan het ons mailen via de blog en dit blijft anoniem indien gewenst. De gegevens die we daarbij nodig hebben zijn volgende; Uur van afspraak, uur aankomst en vertrek en hoeveel hebben ze ingehouden. Mvg
Dit volgend pamflet werd bij ons in chauffeurs lokaal achtergelaten door een anonieme schrijver. Prachtig geschreven en vond het nodig dit op onze Blog te plaatsen.
Beste collega's en vrienden,
Graag eens een woordje over onze Firma, Opgericht in de jaren '80 door de heer Gustaaf De Dijcker, een hardwerkend mens ( en met de hulp van chauffeurs), die op een aantal jaren van een kleine overname een groot en bloeiend transportbedrijf heeft gemaakt. Het was in die tijd een privilege bij DDtrans te mogen werken. het was er goed vertoeven en er werd er hard gewerkt door iedereen. De chauffeurs werden prima verloond en de firma groeide gestatig en werd alom geprezen. Er verschenen zelfs artikels in kranten waarin de firma geprezen werd voor de punten die gegeven werden aan het personeel die hun uiterste best deden om VEILIG, ZUINIG en OPTIMAAL te presteren. De reisjes die de anciens, die 5jaar dienst hadden en foutloos gereden hadden werden beloond met een driedaagse uitstap en iedereen deed dan ook zijn best om er eens bij te zijn. Helaas is de heer De Dijcker een dagje ouder geworden en mede door de crisis ( en deels door onze nieuwe kaderleden) waait er nu een gans andere wind door de firma. Het puntensysteem, reisjes, jaarlijks personeelsfeest, ( vriendenkring DD ) die toch een teken van respect waren naar het personeel toe, zijn grotendeels zoniet allemaal verdwenen. De grote reize die we vroeger hadden zijn allemaal ingeneomen door poolse collega's die nu meer respect krijgen dan de mensen die er jarenlang met hart en ziel voor gewerkt hebben.( en deze tot een bloeiende zaak hebben gebracht) Elke chauffeur die nu weggaat bij de firma omdat, op het einde van de maand er steeds een aantal gepresteerde uren verdwenen zijn worden door poolse collega's vervangen. Het gemor onder de collega's is enorm, maar word niet gehoord door het kader, die winst maken en belangrijk vinden iedere kans te benutten om chauffeurs het gelag te doen betalen. Dit word weliswaar niet in de kran gezet en de binnenlandse ritten die de polen doen worden doodgezwegen. Met groeten van, Anoniem
DRINGEND VERZOEK Samen met Danny Sevenants van het ACV en Jaak Catelyn van het ACLBV vragen we u dat extra blad waar er zogenaamd fouten op staan die jullie zouden begaan hebben NIET af te tekenen voor wij dit in Ondernemingsraad hebben besproken en Niet of Wel goedgekeurd hebben. DIT HOEVEN JULLIE NIET TE TEKENEN ZOLANG ER OVER DIT PUNT GEEN AKKOORD IS EN DIT IN HET ARBEIDSREGELEMENT STAAT VERMELD!!!!!!!!
Blijkbaar heeft onze zusterfirma ECS een zomerdrink
aangeboden aan al haar personeel en dit gedurende deze moeilijke periode waar
iedereen moet inleveren.
Blijkbaar zijn wij de enigste die moeten inleveren om bij
onze klant en zusterfirma op een goed blaadje
te blijven. Of is er verbetering op komst waar wij niet van weten?
Als dit zo is wensen we denk ik allemaal dat we ook
terugkeren naar het oude met al onze voordelen die we een paar maanden geleden
hebben moeten inleveren, en hebben we ook recht op een degelijke drink op de firma en niet zoals ieder jaar een pot op tafel waar iedereen een bekertje kan uitnemen als ze binnen komen.
WIJ ZORGEN VOOR DE CENTEN DIE ZIJ
KUNNEN OPDRINKEN
Na verschillende onderhandelingsrondes is het
sociaal overleg in het paritair comité voor de arbeiders in de transport en
logistieke sector vastgelopen (PC 140.04.09) .
Het overleg geeft een pover resultaat, en
wordt onder andere bemoeilijkt door de arrogante houding van de werkgevers, die
er niet voor aarzelen om de beperkte sociale voordelen in onze de sector een
sociale hangmat te noemen. Zelfs
vakbondseisen die (zo goed als) niets kosten werden om ideologische redenen van
tafel geveegd, terwijl de bonden enkel uit zijn op een respectvol en
realistisch akkoord voor 2009 2010.
Wat willen de werkgevers ons geven?
-
Voor de koopkracht het minimum van
125 in 2009 en 250 in 2010, hoofdzakelijk via ecocheques. We weten dat daar
enkel potgrond, isolatiemateriaal, spaarlampen e.d. mee aangekocht kan
worden. Bovendien zou dit pro-rata de
arbeidsprestaties en eenmalig toegekend worden.
In mensentaal: Als je halftijds
werkt krijg je maar de helft, en na 2010 ben je dit voordeel kwijt.
-
Het vakbondsalternatief om voor
maaltijdcheques te kiezen, waarmee de werknemers in de transport en logistieke
sector beter vertrouwd zijn werd om principiële redenen verworpen.
-
De werkgevers wilden ons tijdens
deze onderhandelingen een jaarlijks berekende index, met uitgestelde toepassing
laten slikken (index wordt één maal per jaar berekend, en pas 3 maand later
uitbetaald).
-
Geen resultaatsverbintenis over
werkkledij, een tweede pijlerpensioen, betere beheersing van de
interim-arbeid Al die onderwerpen
(waarvan sommige niets kosten!) worden naar werkgroepen verwezen, zonder
engagement op daadwerkelijke uitvoering.
De invoering van die tweede pensioenpijler stond nochtans reeds in het
vorig sectoraal akkoord ingeschreven, de werkgevers breken hier dus een eerder
gegeven woord.
-
Een aantal sociale eisen, zoals de
invoering van een bijpassing bij economische werkloosheid, bijpassingen op het
vervangingsinkomen bij verlies van medische schifting, verhoging van de
vergoeding bij bagagediefstal werden systematisch van de tafel geveegd door de
werkgevers.
Ondanks de realistische houding van de
vakbonden spelen de werkgevers het spel keihard. Deze crisis kan toch geen alibi zijn om ons
met een rol isolatiemateriaal in het riet te sturen! Op 16 juli zullen de
vakbonden een laatste poging doen om een aanvaardbaar compromis te vinden.
Blijf daarom gemobiliseerd! Informeer je
werkmakkers over de onverantwoorde houding van de werkgevers. Volg de ordewoorden van het gemeenschappelijk
vakbondsfront!
Onze en jullie blog is gestart geweest om ons allen de
mogelijkheid te geven zowel kritiek, meningen en ook vragen te kunnen stellen
binnen onze groep.
Deze week ben ik verplicht geweest een reactie die in onze
gastenboek was verschenen te verwijderen, daar deze beledigend was voor een
paar personen.
Graag zou ik jullie er op attent maken dat we beledigende, racistische
of vernederende reacties ONMIDDELLIJK zullen verwijderen.
Daarbij wil ik me verontschuldigen naar de desbetreffende
personen toe en hoop dat in de toekomst we die beledigende opmerkingen kunnen vermijden,
wel dat wij daar geen verantwoordelijkheid voor dragen.
Dinsdag 19 mei waren we met een kleine delegatie ( Alain De
Swarte, Alain Verhoye en Jean-Marie Rapaert ) van DDtrans aanwezig op de BTBmanifestatie in Brussel TEGEN cabotage.
We
vertrokken van uit de Heyzel met BTB wagens en bussen.
Onze nationaal secretaris Frank Moreels werd daar met een
delegatie waaronder ONZE Alain De
Swarte, ontvangen door Staatssecretaris voor mobiliteit E. Schouppe en Vice
eerste minister en minister Milquet op een rondetafel bespreking.
Daar konden we een dossier afgeven, die met medewerking van
Alain De Swarte mede was opgestart. Staatsecretaris voor mobiliteit Etienne
Schouppe beloofde dat de wetgeving voor de vakantie van kracht zou worden. De
kabinetchef van Vice eerste minister Milquet was ook positief om de controles
op te voeren en extra inspecteurs op de baan te sturen indien er budgetten
konden vrij komen.
Het is prachtig dat het werk en tegenstand op cabotage die
vanuit BTB
kust en onze team bij DDtrans
was opgestart eindelijk tot resultaten zal leiden.
Zoals jullie beseffen, wilt onze werkgever het aantal Belgische chauffeurs drastisch verminderen, om
die dan te vervangen door Poolse arbeiders die goedkoper zijn.
Indien dit gebeurt zal er volgens mijn mening een OPs manager teveel zijn voor de nog overlevenden
in ons bedrijf.
Ze zijn volgens mij zich aan het profileren en zichzelf in
een goed daglicht te plaatsen bij de werkgever door zoveel mogelijk besparingen
te doen ten koste van ons.
Daarvan zijn
er de laatste tijd voorbeelden genoeg.
Uren die verdwijnen
of niet betaald worden (onwettelijk).
Een deel van schade veroorzaakt
door ongeval proberen aan te rekenen aan de chauffeur. ( onwettelijk)
Uitspraken doen van als je niet tevreden bent moet je maar
ander werk zoeken (pesterijen op het werk).
Berichten sturen naar chauffeurs om dat deze bij het
aanmelden en lossen of laden, hun tachygraaf op een WETTELIJKE manier beginnen
te gebruiken.( onder druk zetten om op een onwettelijke manier te werken.)
HOEVEEL SLACHTOFFERS
ZULLEN ER MOETEN VERDWIJNEN VOOR MEN BEGINT TE REAGEREN?
OPGELET!!! Onze werkgevers hebben de weg gevonden
naar onze blog en hebben hun ongenoegen geuit bij de BTB.
Vrijmeningsuiting is één van de basissen in
een democratie zoals België, en dit geldt ook voor onze werkgevers. Indien ze
dit wensen kunnen ze steeds een reactie plaatsen via gastenboek van onze
Blog.
Om alle problemen te vermijden is het
jullie aangeraden, indien er een reactie geplaatst word dit te doen onder een
schuilnaam.
Je kan ons via e-mail je naam doorgeven
indien je dit wenst.
Eerste reactie van een goede collega die onze firma verlaten heeft
EERSTE
REACTIE VAN EEN COLLEGA DIE ONZE FIRMA VERLATEN HEEFT VOOR DE DOOR ONS
WEL
GEKENDE REDENS!!
Jean-Marie,
Hallo, heb een drukke week achter de rug maar alles
valt erg goed mee een heel goede sfeer ze zijn erg vriendelijk hier op mijn
nieuwe werk .Het was wel even wennen aan die lange dagen van weleer en ik was
terug eens moe na een dagtaak en dat was al een hele tijd geleden. 13u de
eerste dag 14u de tweede 14u de derde 15u de vierde en de vrijdag 10u30.
Ik vondhet een goeie week om te starten en hopelijk blijft het zo de
inkomsten zullen dan ook navenant zijn met een 3euro meer per uur dan bij
DD. Dit is niet om op te scheppen maar de keiharde werkelijkheid.
Ze betalen er mij op een andere manier en bovendien van het begin tot het einde
eindelijk een eerlijke verloning: loon naar werken!!! Je mag nu tevens
weten waar ik naartoe ben gegaan. Europal met drie vestigingen 1 in
zandvoorde 1 in deerlijk 1 in Moeskroen en ik moet heel eerlijk zijn ze zijn er
op alle drie de plaatsen heel vriendelijk en je bent er tenminste een collega
voor zowel de laders als de planner als andere jobs binnen het bedrijf en ik
denk dat het zo hoort. Jean-Marie je mag mijn mail alvast op de blog
zetten. Ps. Die over mijn ontslag bij DD ik heb mijn centen ik moet wel nog
controleren of het klopt daar ben ik nu mee bezig en daarna gaat alles naar de
vakbond en hopelijk voor mij met een positief resultaat!!! J.M ik hoop dat
jullie erin slagen om die smerige praktijken van loondiefstal de kop in te
drukken. Iemand zei mij verder dat ze bij DD totaal de bal aan het
mis slaanzijn en dat ze als de tijd terug aan het verbeteren gaan ze dik
in de shit zullen geraken want het nieuws over de DD praktijken doen al overal
de ronde bij de chauffeurs. Dus de slechte reputatie is er!!!
Verder volg ik het ook verder op de voet via jou blog als ik hem open
krijg want het lukt niet altijd ik weet niet hoe dit komt en anders bel ik wel
de een of andere ex-collega. Verder veel succes en vriendelijke
groeten.
D.B W
Wij vinden het zeer spijtig dat goede
collegas de zaak verlaten.
Zoals
wellicht bij velen bekend werken registratiesystemen, zoals o.a. van: Transics,
met Parameters.
Parameters
zijn aan te passen, of te veranderen.
De
reden hiervoor is simpel. Mocht de Wetgeving op een of ander gebied veranderen,
kan men het registratiesysteem direct aanpassen.
Zou
dit niet mogelijk zijn, zou het systeem na elke wetsaanpassing, niet meer te
gebruiken zijn.
Derhalve
werkt men met Parameters.
Daardoor
is het dus ook mogelijk de geregistreerde uren te verwerken op verschillende
manieren.
Hoe
dit in zijn werk gaat, wordt de Gebruiker (werkgever) dan ook meestal in alle
facetten goed uitgelegd.
De
verkooptechniek, zou achter de feiten aanlopen, indien men dit niet aan de
potentiële kopers/afnemers zou melden.
De uiteindelijke registratie
blijft derhalve dan ook altijd onder verantwoording van de Gebruiker (Werkgever).
Het
niet op de juiste wijze registreren van gewerkte uren werd in Nederland dan ook
gelijk bij invoering van elektronische tijdregistratie al snel erkend.
Hiervoor
werd in Nederland in de CAO een artikel opgenomen, dat men ten alle tijden, een
"Ongeschoonde uitdraai", gelijk bij aankomst bij de firma moet kunnen
maken. Net zo'n systeem als het uitlezen van de BoordcomputerCard, echter met
een verschil. Dit systeem dient buiten hun (Werkgever) computersysteem te
lopen, zodat men een eerlijk overzicht krijgt.
Met
andere woorden, men komt terug op standplaats (Koer), men maakt dan gelijk een
"Ongeschoonde Uitdraai", die men naderhand met de uitdraai, die men
krijgt bij loonbetaling kan vergelijken.
Zodoende
kan men frauderen duidelijk aantonen, zowel vanuit werkgeverskant, als vanuit
werknemerskant.
DDtrans heeft altijd beweert, dat
hun (Transics-) systeem niet geschikt was om de (Nederlandse) wetgeving na te
volgen, en dus een "Ongeschoonde Uitdraai" te willen/kunnen
verstrekken, indien je op Standplaats (Koer) kwam. Wij in Venlo hebben dat
destijds als een "Eerlijk Probleem" opgevat en zijn er toen mee
akkoord gegaan, dat wij deze'" Ongeschoonde Uitdraai", dan ook 1 week
later in onze kastjes vonden. Persoonlijk was ik er op tegen, maar de
meerderheid van het personeel besliste op dat moment positief voor het DDtrans
voorstel.
DDtrans
heeft in die tijd nooit enige aanleiding gegeven, dat de "Ongeschoonde
Uitdraai" die wij na 1 week ontvingen, op enigerlei wijze dan ook via hun
systeem aangepast was. Waarschijnlijk, omdat wij hun al op voorhand duidelijk
gemaakt hadden, wat hiervoor in Nederland de consequenties waren.
Ook
in Nederland zijn op dit moment duizenden Transics's boordcomputers in gebruik.
Hierover zijn geen problemen bekend, dat men een "Ongeschoonde
Uitdraai" zodra men op Standplaats (Koer) komt, zou moeten/kunnen maken.
Transics's
zou zichzelf uit de markt prijzen, indien men niet van de gelegenheid gebruik
zou maken, om de Eindgebruiker, alle mogelijkheden van hun Registratiesysteem
in geuren en kleuren uit te leggen . . . . !!
Derhalve ligt
het probleem, waarschijnlijk niet bij Transics, maar duidelijk bij DDtrans, die
misbruik maakt van de hun toegespeelde informatie, om de registratie op hun
"Eigen Wijze" aan te passen.
Mag
hopen dat je aan deze informatie iets hebt.
Wens
jullie veel suc6 in deze Ongelijke Strijd.
Paul
Leurs
WAAROM NIET BIJ ONS?
Met dank aan Paul Leurs, ex
collega van Venlo actief bij FNV
Dit
zou voor ons gemakkelijk zijn om onze uren te controleren indien we de
boordcomputer goed gebruiken. DDtrans zou dan moeten stoppen met te sjoemelen
met onze uren.
Mei 2009 beloofd een vurige maand te worden voor de leden van het wegvervoer en de logistiek.
Voor de 1 meiviering blazen we verzamelen te Brugge om 10.30 uur in de Langestraat (ter hoogte van Bauhaus)
Na de optocht wordt een korte drink aangeboden.
Er staan nog twee acties op stapel :
- 15 mei : Europese actie te Brussel Met stakers en lunch vergoeding De BTB verzamelt aan het Noordstation bij onze actiebus. Als je besluit om mee te gaan, en dat hopen we, neem dan contact op met het secretariaat te Zeebrugge. We zijn immers van plan om met de trein te gaan.
12u30 NOORDSTATION - BRUSSEL
Europa moet anders en beter!
Na Madrid en op de vooravond van de betogingen in Berlijn en Praag zal er ook een Europese manifestatie georganiseerd worden in Brussel met de ordewoorden van het EVV, het Europees Vakverbond : Fight the crisis! Put people first!Bekamp de crisis. Zet de mensen op de eerste plaats!
ABVV, ACV en ACLVB zeggen: Europa moet anders en beter. Niet de werknemers en de sociaal gerechtigden moeten de crisis betalen. We willen geen besparingen op de sociale uitkeringen. We willen geen afbouw van de collectieve openbare diensten. We willen belastingen naar draagkracht. We willen geen nieuw generatiepact. We willen een herstel van de werkgelegenheid. We willen een strenge regulering en controle op de financiële markten. We willen meer sociale rechten. We willen meer jobs uit duurzame ontwikkeling.
Het ABVV mobiliseert massaal voor deze betoging, die om 12u start aan het Noordstation in Brussel en die eindigt aan het Zuidstation.
Uw delegee en beroepssecretaris kunnen u meer vertellen over de praktische organisatie van die betoging.
Hou die dag zeker vrij. Samen zijn we sterk!
PAMFLETTEKST
Een ander en beter Europa
Herstel de werkgelegenheid door krachtige Europese actie
Doe de financiële markten aan de leiband
Bouw de sociale rechten op in plaats van ze af te breken
Haal werk uit duurzame ontwikkeling
Durf de collectieve openbare diensten niet af te bouwen voor de commercie
Niet de werknemers moeten de crisis betalen!
De werknemers en sociaal verzekerden zijn de onschuldige slachtoffers van deze crisis
Geen besparingen op sociale uitkeringen
Geen afbouw van collectieve openbare diensten
belastingen naar draagkracht en eerst en vooral op de vermogenden
Geen nieuw Generatiepact
Met het EVV, willen we meer Europa. Maar niet het Europa dat men ons nu opdringt. Wij willen een ander Europa. Wij willen een Europa dat het sociale boven het economische stelt, het klimaat en het leefmilieu boven het winstbejag en de economie boven de financiën.
De financiële markten zadelden ons op met een puinhoop zonder weerga: herstructureringen en sluitingen, volledige en tijdelijke werkloosheid, kostenverlaging op alle fronten Die crisis moet krachtig worden bestreden. Om erger te voorkomen en het herstel te versnellen. Niet elk land voor zich. Maar met Europa aan het stuur dat protectionisme weert. Dat zelf ook zwaar investeert. En dat, naast de diensten, ook recht doet aan de industrie. Geef een toekomst aan zwaar getroffen sectoren als de automobiel en de textiel.
Europa , zet er alles op om herhaling van dergelijke crisis te voorkomen. De financiële markten moeten aan de leiband. Met strenge Europese regels. Met een versterkt Europees toezicht. En met krachtige Europese inzet voor wereldwijde regulering en toezicht.
Werknemers en sociaal verzekerden zijn de onschuldige slachtoffers van deze crisis. Maar ze dreigen de crisisbestrijding te moeten afbetalen, door ingrepen in lonen, sociale zekerheid en collectieve openbare diensten. Zoek het geld bij hen die nog nauwelijks hebben bijgedragen. Geholpen door een krachtig Europees fiscaal beleid dat fiscale dumping tegengaat. Dat fiscale fraude bestrijdt. En dat de vluchtweg naar de belastingparadijzen afsnijdt.
Het Sociaal Europa komt nog nauwelijks uit de verf. Opbouw van sociale rechten lukt nog amper. Eerder dreigt afbouw. Met ingrepen van het Europese Hof van Justitie op de vrijheid van overleg en actie. Met kruisgeschut van de Europese Centrale Bank op lonen en index. Met nauwelijks verholen aanvallen op de ontslagbescherming via flexicurity. En met het onvermogen om sociale dumping binnen Europa tegen te gaan. Europa moet weer een verhaal worden van opbouw van sociale rechten. Dat werknemers beschermt tegen overdreven arbeidstijden (betere arbeidstijdenrichtlijn). Dat buitenlandse werkgevers verplicht tot gelijk loon voor gelijk werk (aanpassing detacheringsrichtlijn). Dat radicaal strijdt tegen de loonachterstelling van vrouwen. En dat niet enkel gaat voor meer werk, maar ook voor waardig werk.
Economie en ecologie zijn niet tegenstrijdig. Europa moet radicaal gaan voor duurzame ontwikkeling. En de leiding nemen in de wereldwijde strijd tegen de klimaatopwarming. Europa moet voluit gaan voor groene groei en groene jobs.
Europa werd synoniem voor privatisering, commercialisering en afbouw van collectieve diensten. Het moet er mee stoppen de rol van overheid, non-profit en sociale economie terug te dringen, ten bate van de commercie. We aanvaarden niet dat de dienstenrichtlijn in die zin wordt misbruikt. En we blijven eisen dat er een aparte richtlijn komt voor de diensten van algemeen belang.
Een tweede actie volgt reeds op 19 mei en neemt nogmaals de cabotage en de Europese regelgeving onder de aandacht. Deze actie gaat ook door te Brussel. Nadere informatie volgt.
Binnenkort zijn er Vlaamse en Europese verkiezingen . De BTB heeft een memorandum uitgewerkt. Je vind als bijlage.
Verdere info over de acties of andere zaken, contacteer het secretariaat
Belangrijk NIEUWTJE de BTB Kust heeft een Blogpagina te bezoeken op het internet via http://btb-btbkust.blogspot.com Schrijf je in en krijg alle info uit eerste hand
Zou een Poolse, Litouwse of een ander Oost-Europese spoorwegmaatschappij de lijnen van Brussel naar Parijs, Londen of andere bestemmingen overnemen van onze NMBS, dan bestaat er een grote kans dat er geen trein meer zou lopen tot dit verboden wordt en zou er ZEKER beperkingen als niet uitzonderingen komen via het Europees parlement.
Ze hebben dit zelf ook geprobeerd met onze havenarbeiders en dat is niet gelukt door de solidariteit van ALLE dokwerkers.
Blijkbaar voor het wegvervoer kan en mag ALLES, en moeten we met lede ogen toekijken hoe deze Postbusbedrijven( opgezet door onze eigen werkgevers) ons werk hier in België en in het bijzonder in Zeebrugge komen stelen. Onze werkvloer (vrachtwagens) komen kopen aan bevoordeelde prijzen, genieten van de betere prijzen (door grote hoeveelheden) via DDtrans zonder te spreken van het misbruik maken van onze bekwame garagecollegas en van onze klanten die zij met plezier krijgen van onze EIGEN WERKGEVERS en dit enkel en allen voor hun EIGEN profijt. En in tussentijd doen wij als belangrijke acteur in dit verhaal NIETS. We kijken toe hoe ons loon met meer dan 25% gezakt is en dat aan onze Caos en moeilijk bekomen extras en voordelen worden afgenomen of niet meer toegepast. We blijven maar kijken naar onze eigen navel!!
Zelf onze Belgische bedrijven die voor keuring moeten zorgen doen er aan mee. Die zogenaamde Poolse vrachtwagens hoeven zelf nooit een band te zetten in hun land om gekeurd te worden. Het enigste dat die vrachtwagens van Polen gezien hebben zijn een paar originele onderdelen die door een Poolse Valeo of soortgelijke onderdeel leveranciers gemaakt waren en de chauffeurs die om de 3 weken ververst worden.
Op dezelfde tijd wordt er in Polen en andere Oost-Europese lidstaten met NIET Europese chauffeurs( Witrussen, Ukraieners enz) gewerkt daar ze hier allen te werk zijn.
DIT NOEMEN ZE EERLIJKE CONCURENTIE BELEID IN EUROPA!
Blijkbaar vindt onze regering normaal dat vreemde landen een zo strategisch belangrijke sector als transport overnemen en onze eigen sector ontmantelt. Wij worden met de tijd volledig afhankelijk van die landen die dan met de slagader van onze industrie alles zullen beheren en overheersen.
Met dank aan de kortzichtigheid van onze opeengevolgde regeringen en met de hulp van Europa en zijn liberalisme. En ergens ook WIJ