Foto
Foto
Foto

Foto
Inhoud blog
  • economisch werkloosheid en interim's
  • Werkeloosheid in Transportsector
  • Klacht tegen Stora Zeebrugge
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Interessante websites
  • Blog BTB kust
  • BTB centrale
  • ABVV
  • website voor syndicalisten
  • Zoeken in blog

    Verbroederde Blogadressen
  • ABVV Caterpillar Limburg
  • De Rode Syndicalist
  • DDtrans-BTB
    jou ddtrans btb blog
    05-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.economisch werkloosheid en interim's

    Beste collega's,

    heb deze week vernomen dat er een paar van ons verplicht in verlof moeten gaan zijn wegens te weinig werk.

    Ik wil jullie eraan herinneren dat dit NIET kan indien er Poolse interim arbeiders aan het werk zijn.

    Je kan zelf niet economisch werkeloos zijn.

    Als ze voor jou geen werk hebben en jou naar huis sturen moeten ze jou voor die dag doorbetalen !!!!!!!!!!

     Met vriendelijke groeten van Jean-Marie

    05-09-2010 om 07:18 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (14 Stemmen)
    08-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.


    13 BTB wensen voor een beter 2010

    Wens 1:

    Een volwaardig statuut voor elke werknemer in de sector

    Het kapitalisme is in volle crisis. En de rekening wordt betaald door de werknemers. Ook in onze sectoren. 30 % van de trucks stond stil op de bedrijfsparkings in 2009. De Lijn en TEC kondigen besparingsplannen aan, de tijdelijke werknemers zijn vaak al lang ontslagen en herstructureringen worden doorgevoerd in de logistiek.

    Tegelijk klagen de werkgevers over het gebrek aan kwalificatie van het personeel.

    Dat is soms terecht. Jammer genoeg durft men de vinger niet op de spreekwoordelijke wonde te leggen. Betaalt de sector een behoorlijk loon ? Kunnen de werknemers in veilige omstandigheden werken ? Wordt er voldoende geïnvesteerd in de vorming van het personeel, zodat ze met kennis van zaken aan de slag kunnen ? Het verkeersreglement kennende, de veiligheidsvoorschriften beheersend ? Wetend hoe men lasten mag en moet tillen ?

    Al te vaak vergeet men dat de aantrekkelijkheid van een beroep ook daarmee samenhangt.

    VOOR DE PROFESSIONELE VRACHTWAGENCHAUFFEUR

    Wens 2 :

    Investeren in wegeninfrastructuur = investeren in jobs

    Indien men van België echt een logistieke “pool” wil maken, dan moet men er ook naar handelen.

    Een degelijke wegeninfrastructuur, veilige verkeersaccommodatie, … dat kost geld en vergt investeringen. Bovendien betekent investeren in wegen ook het organiseren van de relance… en daar hebben we momenteel méér dan nood aan.

    Wil men de mobiliteit op gang houden dan moeten er werken uitgevoerd worden om het verkeer vlot en vooral veilig te laten verlopen.

    De ring rond Antwerpen moet afgewerkt worden. Dat geldt ook voor de ring rond Brussel, en de meeste “grote” steden. De E313 (Antwerpen - Liège) moet verbreed worden, de spoorvorming moet weggewerkt worden (bijv. aan de oprit van de expressweg in Zelzate en op vele andere plaatsen).

    Wens 3 :

    Zorg voor voldoende, veilige en comfortabele rustplekken op de parkings langs de snelwegen en op de wachtplaatsen in de havens

    Dat is en blijft dé vraag van de beroepschauffeurs. Drie zwartboeken heeft BTB al gewijd aan de problematiek van de parkings : Onvoldoende, onveilig en oncomfortabel zijn de drie trefwoorden die we moeten gebruiken. Hoewel er in sommige servicestations moeite wordt gedaan om betere, gezondere en goedkopere maaltijden aan te bieden, blijft het leven voor de chauffeur onderweg vaak een calvarietocht.

    Te weinig douches, geen aparte douches voor vrouwelijke chauffeurs, … en vooral : er zijn gewoon té weinig parkeerplaatsen.

    Na drie BTB-zwartboeken, die veel media-aandacht kregen, wordt het tijd dat de beleidsverantwoordelijken daden stellen ! Rekening houden met onze klachten bij het uitschrijven van nieuwe concessies is onvoldoende. Zo zijn we nog jaren bezig! Er moeten – desnoods tijdelijke – noodmaatregelen komen om aan de ergste klachten tegemoet te komen.

    Wens 4 :

    Stop aan de “slechte” arbeid die de “goede” jobs verjaagt

    Meer en meer stellen we vast dat “slechte” arbeid de “goede jobs” vernietigt.

    Belgische bedrijven ontslaan chauffeurs en zetten onderaannemers in uit Oost- Europa. Vaak zijn die onderaannemers opgericht door diezelfde Belgische firma’s.

    De enige reden is het organiseren van sociale dumping.

    De Belgische chauffeur verliest zijn werk, de chauffeur uit Oost-Europa krijgt onderbetaald werk in slechte werkomstandigheden. Een bezoek aan het Asiadok in Antwerpen, of in de Transportzone in Zeebrugge spreekt boekdelen ter zake.

    Er moet dringend werk worden gemaakt van een écht sociaal Europa.

    Wens 5 :

    Wees toleranter op de rij- en rusttijden, maar uiteraard niet ten koste van de chauffeur

    Iedereen kent het klassieke geval van de chauffeur die op 15 minuten van huis strandt, omdat hij aan de limiet van zijn rijtijd zit. Iedereen vindt dit absurd, maar niemand doet er wat aan.

    Uit intern onderzoek van BTB blijkt dat meer dan 50% van de overtredingen van chauffeurs te maken hebben met de dagelijkse arbeidstijd of rijtijd.

    BTB wil dat de rusttijden gegarandeerd blijven. Het is goed en veilig dat een chauffeur regelmatig moet rusten. Maar een meer flexibele toepassing is aangewezen. Een chauffeur beboeten die één of twee minuten over zijn rijtijd gaat is absurd.

    De chauffeur die na een week buitenland op vrijdag naar huis rijdt en op 15 minuten van de thuisbasis moet blijven staan, dat is even absurd.

    Bovendien moet de fraude, die bepaalde bedrijven organiseren door hun chauffeurs aan te zetten om de tachograaf op foutieve wijze te gebruiken, aan banden gelegd worden. Zo worden chauffeurs gedwongen de tacho op “rust” te zetten, ook al zijn ze in “beschikbaarheid”. Als dat systematisch gebeurt verliest de chauffeur al gauw een stuk loon.

    Wens 6 :

    Verlos ons van de zogenaamde Eco-combi’s of Super-trucks

    De enigen die voordeel halen uit het inzetten van lange en zware voertuigen zijn de werkgevers. Zij noemen die trucks “eco-combi’s”. Ze kunnen in één keer méér laden, hebben zo minder chauffeurs nodig, … maar die trucks veroorzaken ook meer onveiligheid in het verkeer. BTB noemt ze dan ook “cash-combi’s”.

    Voor gewone trucks investeren we volop in de dodehoekspiegel, om veiligheidsredenen. Tegelijk zouden we met nog grotere, nog zwaardere trucks moeten gaan rijden.

    Een drukbereden land als België is niet klaar voor de super-truck, de wegeninfrastructuur is er niet voor uitgerust (denk bijv. aan de ronde punten).

    De Staatssecretaris van Mobiliteit maakte dan ook een grote fout toen hij de transportfederaties toezegde om experimenten met deze wegmonsters toe te laten. De regionale ministers die hem volgen in dit kwaad dragen een zware verantwoordelijkheid.

    Wens 7 :

    Organiseer geen verschuiving van dag- naar nachttransport

    Sommigen zien de oplossingen voor het mobiliteitsprobleem wel heel simpel.

    Als we het personeel uit de grootwarenhuizen en de logistieke depots langer aan het werk houden (’s avonds laat, ’s morgens zeer vroeg en ’s nachts), dan kan je een deel van het truckvervoer van de dag naar de nacht verplaatsen.

    Dat dit zou leiden tot massale en/of verplichte nachtarbeid voor truckers stoort blijkbaar niemand. Dat het wetenschappelijk bewezen is dat een mens - dus ook een truckchauffeur - in het donker minder goed ziet, stoort ook niet. Dat we op die manier extra veel ongelukken zullen krijgen, zal waarschijnlijk ook weer de schuld van de individuele truckchauffeur zijn.

    En wat met het sociale en familiale leven van die chauffeurs, die van de ene dag op de andere nachtdieren worden, omdat dat dé oplossing is voor het mobiliteitsprobleem ?

    De recente voorstellen ter zake van Minister Crevits zijn dan ook uit den boze.

    VOOR DE TRANSPORT- EN DE LOGISTIEKE SECTOR

    Wens 8:

    Financiële bijpassing en controle bij economische werkloosheid

    Wie in de transportsector economisch werkloos wordt, krijgt geen enkele vorm van financiële bijpassing, wat in andere sectoren wel een zo goed als algemene regel is. Wie economisch werkloos valt, die moet het stellen met zijn of haar werkloosheidsuitkering. Tijdens de laatste onderhandelingen kaartten de vakbonden dit punt nochtans aan. Het patronale njet kan deze bijpassing vandaag nog weglachen. Ondertussen wordt het personeel uit de transportsector dubbel “gepakt” bij werkloosheid: zonder werk en een verminderd inkomen (dat volledig door de gemeenschap wordt gedragen).

    Het gebrek aan sluitende controlemechanismen zorgt bovendien voor misbruiken. Chauffeurs worden bij de eerste ziektedag op economische werkloosheid gezet om het gewaarborgd loon te vermijden. Chauffeurs worden op economische werkloosheid geplaatst terwijl Oost-Europese chauffeurs hun ritten rijden. Je kan het zo gek niet bedenken of het gebeurt. BTB eist een financële bijpassing voor de slachtoffers van de economische werkloosheid en meer en sluitende controle op de gebruikers van het systeem.

    Wens 9:

    Beperk de interimarbeid

    De inschakeling van de interimarbeid moet aan banden gelegd worden. In plaats van vervangers voor zieken of arbeidskrachten die inspringen bij uitzonderlijke of onvoorziene vermeerdering van werk, zijn interimarbeiders op veel plaatsen de regel geworden. Je krijgt geen vaste arbeidsovereenkomst meer als je niet eerst minstens 6 maanden (vaak langer) via interimarbeid passeert.

    BTB wenst volwaardige arbeidsovereenkomsten voor de interim-arbeiders

    VOOR DE AFHANDELAARS OP DE LUCHTHAVENS

    Wens 10 :

    Geen derde afhandelaar op de luchthaven van Zaventem

    De afhandeling van de bagage in de luchthaven van Zaventem gebeurt nu door twee afhandelaars : Flightcare en Aviapartner.

    Uit contacten met de Staatssecretaris voor Mobiliteit is gebleken dat het zijn bedoeling is om minstens één extra afhandelaar in te schakelen.

    BTB houdt haar hart vast en waarschuwde vroeger al voor de sociale gevolgen van zo’n beslissing. Hoe meer men liberaliseert in deze sector, hoe meer de werkgevers zullen proberen te besparen op loon- en arbeidsvoorwaarden, op materiaal en dus ook op de veiligheid van het personeel.

    BTB wenst geen extra afhandelaar op Zaventem.

    Bovendien waarschuwen we de huidige afhandelaars Aviapartner en Flightcare: stop met afsplitsen van activiteiten om die nadien door te schuiven naar andere firma’s die tegen lagere arbeidsvoorwaarden functioneren en vaak onder een ander paritair comité vallen. Sluit deze doos van Pandora, voor er ongelukken gebeuren op Zaventem!

    Wens 11:

    Beperk de last tot 23 kg voor de bagagisten op de luchthavens

    Een bagagist op de luchthaven versleept per dag zo’n 10 TON ! Per koffer tilt hij of zij 20 tot 30 kg ! Uitschieters boven de 30 kilo zijn geen uitzondering (zeker op de vluchten naar Afrika). 150 koffers per vlucht ook niet. Kortom, het is fysiek hard werken en veel bagagisten hebben daardoor rugklachten.

    Daarom wil BTB samen met de Europese vakbondskoepel ETF een beperking op het aantal kilo per colli tot 23 kg.

    Wie meer wil meenemen moet niet enkel meer betalen, maar de vracht ook spreiden over meerdere koffers of colli’s.

    VOOR DE BUS-, CAR- en TAXICHAUFFEUR

    Wens 12:

    Stop de agressie tegen bus- en taxichauffeurs

    Bus- en taxichauffeurs worden maar al te vaak geconfronteerd met agressie. Mondelinge agressie, maar ook fysiek geweld onder passagiers en naar het personeel toe, komen steeds vaker voor.

    De werkgevers moeten daarom meer investeren in de veiligheid van het materiaal, de preventie, de opleiding van het personeel, …

    En de overheid (de politie) moet haar verantwoordelijkheid opnemen door op te treden in bepaalde wijken waar buschauffeurs of taxivoerders nog amper door durven rijden.

    “BEZINT EER GE BEGINT”: PLEEG OVERLEG MET DE VAKBONDEN

    Wens 13 :

    Geef ons ministers en andere politieke verantwoordelijken die de werknemers uit de transportsector betrekken bij hun beleid

    Sinds haar aantreden hadden we nog niet de eer om overleg te kunnen plegen met het kabinet van Mevrouw Crevits, de Vlaamse superminister verantwoordelijk voor Mobiliteit en Openbare Werken. Ondertussen lanceert ze voorstellen bij de vleet, zonder rekening te houden met de stem van chauffeurs of logistiekers. Maar ook in Wallonië is men niet gehaast om tot overleg te komen met BTB. Ook van het zuidelijk front geen nieuws als het op overleg aankomt.

    De excellenties moeten echter weten dat ze zonder de beroepschauffeur, de logistieker, de verhuizer, buschauffeur of taxibestuurder, geen beleid kunnen maken. En het beste beleid wordt gemaakt … met inspraak van betrokkenen.

    Meer info? Frank Moreels, Federaal Secretaris Transport en Logistiek BTB – ABVV, frank.moreels@btb-abvv.be en gsm: 0032 475 243896.


    ********************************************************************

    This email may contain information that is privileged or confidential. If you are not the intended
    recipient of this email, please notify the sender immediately and delete it without reading, copying,
    storing, forwarding or disclosing its contents to any other person.
    Thank you

    Check us out at http://www.btb-abvv.be

    ********************************************************************

    No virus found in this incoming message.
    Checked by AVG - www.avg.com
    Version: 9.0.725 / Virus Database: 270.14.124/2599 - Release Date: 01/04/10 09:24:00


    08-01-2010 om 19:11 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    25-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkeloosheid in Transportsector


    Economische werkloosheid in de transportsector ?

    Ja, maar op gecontroleerde wijze !

    Tot onze grote verbazing lezen wij in de pers dat UPTR de vakbonden de schuld geeft van het feit dat de economische werkloosheid in de sector van het goederenvervoer niet wordt verlengd, met alle gevolgen van dien.

    Sta ons toe even de puntjes op de i te zetten.

    Vanzelfsprekend is BTB-ABVV bereid om het probleem van de economische werkloosheid aan te kaarten. Eén van de prioriteiten voor onze organisatie is immers het behoud van jobs en het vermijden van ontslagen.

    Wij weten ook dat de economische crisis bij sommige transportbedrijven het water tot aan de lippen doet stijgen. Daarom zijn wij voorstander van de verlenging van de economische werkloosheid, op voorwaarde dat er ook een controlemechanisme wordt ingebouwd. Wij hebben immers in de praktijk vastgesteld dat er veel werkgevers in de sector misbruik maken van het systeem van de economische werkloosheid. De vaste chauffeurs worden tijdelijk op economische werkloosheid gezet, maar ondertussen rijden er wel interimarbeiders met diezelfde vrachtwagens. Of erger nog : Oost-Europese chauffeurs nemen gewoon het werk over, aan een lager loon weliswaar.

    Daarom stuit de hyprocriete houding van UPTR ons zo tegen de borst. Zij weten ook dat deze misbruiken bestaan. Toch vinden zij dat wij als vakbond geen enkel controlemechanisme mogen inbouwen. BTB-ABVV heeft constructieve voorstellen naar voor geschoven, maar deze werden door UPTR, als enige van de drie werkgeversfederaties trouwens, gewoon van tafel geveegd. Zij beschermen liever de “foefelaars” ten koste van de ernstige transportfirma’s. UPTR brengt met haar anti-constructieve houding het sociaal overleg in de sector in gevaar.

    Bovendien : onze chauffeurs zijn nog lang niet vergeten dat de werkgeversfederaties tijdens de laatste sectoronderhandelingen ronduit weigerden om aan de chauffeurs een bijpassing toe te kennen in geval van economische werkloosheid. Door het werkloosheidssysteem moet de werkgever de chauffeur al geen loon betalen, maar zelfs een kleine bijpassing, betaald door de firma of door de collectiviteit van het sociaal fonds, was niet bespreekbaar. Een kleine vergoeding die door de chauffeurs zeker zou worden op prijs gesteld, aangezien zij al een groot inkomensverlies leiden omwille van de werkloosheid. Njet over de ganse lijn.

    Wij kunnen dan ook enkel besluiten dat UPTR vorige week donderdag wel aanwezig was op het Paritair Comité, maar dat zij, zoals zo dikwijls in het sociaal overleg, oogkleppen op hadden en bovendien niet hebben geluisterd naar het standpunt van BTB-ABVV.

    Ja, wij zijn voorstander van constructief overleg tussen de sociale partners.

    Ja, wij zijn vóór de verlenging van de economische werkloosheid.

    Maar enkel mits inbouwing van een controlemechanisme. Want als syndicale organisatie weigeren wij carte-blanche te geven aan de foefelaars uit de sector, die door UPTR de hand boven het hoofd worden gehouden.

    Frank Moreels,

    Federaal Secretaris BTB Wegvervoer & Logistiek

    0475/24 38 96


    25-11-2009 om 13:44 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    20-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klacht tegen Stora Zeebrugge
    Beste vrienden,
    Ik heb vandaag een klacht neergelegd tegen Stora-Enso in Zeebrugge.
    De reden vind je terug in brief die in bijlage is toegevoegd.
    WIJ ZIJN MENSEN EN GEEN STRONT.
    Ik gebruik het woord DIER niet want die hebben  tenminste de dierenbescherming

    Aan: Diensthoofd Antoon Serroen, attaché,

    Externe directie

    Breidelstraat 3

    B8000 Brugge

    Geachte,

    Graag had ik een klacht willen indienen voor onmenselijke en zeer gevaarlijke werkomstandigheden tegen de Firma Stora-Enso gevestigd in de voorhaven van Zeebrugge.

    Op vrijdag 17 oktober moest ik voor onze firma DDtrans gevestigd in Zeebrugge en in opdracht van onze klant Ewals bobijnen papier( 1300kg) laden bij Stora-Enso.

    Ik werd daar geladen binnen in een loods.

    Na belading en met open zijl werd mij gevraagd om de lading te verzekeren met spanbanden en met plastice hoeken om de lading te beschermen en dit volgens de nieuwe wetgeving in België en Europa.

    Tot daar geen probleem. Maar dan werd mij gevraagd om dit wel buiten te doen. Gezien de zware wind en risico op regen, heb ik daarop bezwaar gemaakt en dit voor mijn veiligheid gezien het zijl van mijn trailer tot een meter de lucht in ging.

    Hun antwoord was, als je nog veel commentaar geeft zullen we je nummerplaat opschrijven en jou de toegang tot het bedrijf de volgende keer weigeren.

    Ik ben dan vooraan gereden naar het hoofdkantoor om daar deze problemen en gevaarlijke situatie aan te kaarten met de preventieadviseur en directie van Stora-Enzo.

    Werd daar ontvangen door een bediende die mijn klacht niet wou doorgeven of inschrijven in hun boek van preventie.

    Daar we stuwingen moeten doen volgens wetgeving en directieven van Stora anders kunnen we zelf het bedrijf niet verlaten, denk ik dat dit moet gebeuren op de meest veilige en menselijke manier, daar zij ook verantwoordelijk zijn voor veiligheid van externe firma’s tewerkgesteld op hun terreinen.

    Daar ik Syndicaalafgevaardigde ABVV, lid van de OR en CPBW ben bij onze Firma en ook contactpersoon ben voor de drie vakbonden op gebied van veiligheid en preventie zet ik VEILIGHEID en WELZIJN op het werk zeer hoog in mijn agenda.

    Mijn werkgever is ook van plan een brief te schrijven naar Stora en heeft onze klant Ewals op de hoogte gebracht van deze problemen.

    Graag werd ik op de hoogte gehouden van het verder verloop van mijn klacht.

    Hoogachtend,

    Jean-Marie Rapaert

    Jean-Marie Rapaert

    Blankenbergesteenweg, 191

    B8000 Brugge

    telnr. 050/310915

    Gsm. 0499539580

    e-mail jean-marie.rapaert@telenet.be



    20-10-2009 om 07:36 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (11 Stemmen)
    09-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    09-10-2009 om 14:33 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Tags:Petanque fotoalbum
    03-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Petanque bij DDtrans
    Beste vrienden,
    Danny, Kleine Alain, Jean-Marie en Herwig danken jullie voor de mooie opkomst.
    We bedanken ook onze sponsors die voorde leuke en vele prijzen hebben gezorgd
    In het begin dacht ik dat er veel kilometers zouden gewerkt worden maar uiteindelijk was er sprake van millimeter werk.

    03-10-2009 om 18:35 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    1ste Grote petanque wedstrijd

    26 September 2009

    Collega’s en partners welkom.

    Aanwezig in T’Meulentje vanaf 12uOO

    Inschrijven via formulier in bakje af te geven bij dossier of via : Jean Marie tr 73,

    Danny tr 130

    Alain tr 87

    Herwin garage

    Inschrijven . ( 2 drankbonnen inbegrepen)


    31-08-2009 om 03:24 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    08-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Niet betaalde uren tussen middag en avond
    De laatste tijd verdwijnen er weer  onterecht halve tot volle uren tussen de middag en zelf s' avonds.
    DIT IS NIET DE AFSPRAAK DIE GEMAAKT IS!
    Gelieve deze problemen naar ons door te geven om dit NOGMAALS op de volgende ONDERNEMINGSRAAD aan te kaarten.
    Je kan het ons mailen via de blog en dit blijft anoniem indien gewenst.
    De gegevens die we daarbij nodig hebben zijn volgende;
    Uur van afspraak, uur aankomst en vertrek en hoeveel hebben ze ingehouden.
    Mvg

    08-08-2009 om 08:54 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gevonden in Chauffeurs lokaal
    Dit volgend pamflet werd bij ons in chauffeurs lokaal achtergelaten door een anonieme schrijver.
    Prachtig geschreven en vond het nodig dit op onze Blog te plaatsen.


    Beste collega's en vrienden,

    Graag eens een woordje over onze Firma,
    Opgericht in de jaren '80 door de heer Gustaaf De Dijcker, een hardwerkend mens ( en met de hulp van chauffeurs), die op een aantal jaren van een kleine overname een groot en bloeiend transportbedrijf heeft gemaakt.
    Het was in die tijd een privilege bij DDtrans te mogen werken. het was er goed vertoeven en er werd er hard gewerkt door iedereen.
    De chauffeurs werden prima verloond en de firma groeide gestatig en werd alom geprezen. Er verschenen zelfs artikels in kranten waarin de firma geprezen werd voor de punten die gegeven werden aan het personeel die hun uiterste best deden om VEILIG, ZUINIG en OPTIMAAL te presteren.
    De reisjes die de anciens, die 5jaar dienst hadden en foutloos gereden hadden werden beloond met een driedaagse uitstap en iedereen deed dan ook zijn best om er eens bij te zijn.
    Helaas is de heer De Dijcker een dagje ouder geworden en mede door de crisis ( en deels door onze nieuwe kaderleden) waait er nu een gans andere wind door de firma.
    Het puntensysteem, reisjes, jaarlijks personeelsfeest, ( vriendenkring DD ) die toch een teken van respect waren naar het personeel toe, zijn grotendeels zoniet allemaal verdwenen.
    De grote reize die we vroeger hadden zijn allemaal ingeneomen door poolse collega's die nu meer respect krijgen dan de mensen die er jarenlang met hart en ziel voor gewerkt hebben.( en deze tot een bloeiende zaak hebben gebracht)
    Elke chauffeur die nu weggaat bij de firma omdat, op het einde van de maand er steeds een aantal gepresteerde uren verdwenen zijn worden door poolse collega's vervangen.
    Het gemor onder de collega's is enorm, maar word niet gehoord door het kader, die winst maken en belangrijk vinden iedere kans te benutten om chauffeurs het gelag te doen betalen.
    Dit word weliswaar niet in de kran gezet en de binnenlandse ritten die de polen doen worden doodgezwegen.
    Met groeten van,
    Anoniem

    08-08-2009 om 08:20 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (12 Stemmen)
    04-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DRINGEND VERZOEK
    DRINGEND VERZOEK
    Samen met Danny Sevenants van het ACV en Jaak Catelyn van het ACLBV vragen we u dat extra blad waar er zogenaamd fouten op staan die jullie zouden begaan hebben NIET af te tekenen voor wij dit in Ondernemingsraad hebben besproken en Niet of Wel goedgekeurd hebben.
    DIT HOEVEN JULLIE NIET TE TEKENEN ZOLANG ER OVER DIT PUNT GEEN AKKOORD IS EN DIT IN HET ARBEIDSREGELEMENT STAAT VERMELD!!!!!!!!

    04-07-2009 om 14:45 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZOMERDRINK BIJ ECS

    ZOMERDRINK BIJ ECS

    Blijkbaar heeft onze zusterfirma ECS een zomerdrink aangeboden aan al haar personeel en dit gedurende deze moeilijke periode waar iedereen moet inleveren.

    Blijkbaar zijn wij de enigste die moeten inleveren om bij onze klant en zusterfirma op een goed blaadje te blijven. Of is er verbetering op komst waar wij niet van weten?

    Als dit zo is wensen we denk ik allemaal dat we ook terugkeren naar het oude met al onze voordelen die we een paar maanden geleden hebben moeten inleveren, en hebben we ook recht op een degelijke drink op de firma en niet zoals ieder jaar een pot op tafel waar iedereen een bekertje kan uitnemen als ze binnen komen.


    WIJ ZORGEN VOOR DE CENTEN DIE ZIJ KUNNEN OPDRINKEN


    04-07-2009 om 14:18 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    02-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERLOF
    Jullie BTB Team wenst u Prettige verlofdagen

    02-07-2009 om 13:42 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    22-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Respect voor arbeiders in de Logistiek!

    Respect voor de arbeiders in de

    transport en de logistiek!

    Voor een eervol en realistisch sociaal akkoord

    in de sector.

    Na verschillende onderhandelingsrondes is het sociaal overleg in het paritair comité voor de arbeiders in de transport en logistieke sector vastgelopen (PC 140.04.09) .

    Het overleg geeft een pover resultaat, en wordt onder andere bemoeilijkt door de arrogante houding van de werkgevers, die er niet voor aarzelen om de beperkte sociale voordelen in onze de sector “een sociale hangmat” te noemen. Zelfs vakbondseisen die (zo goed als) niets kosten werden om ideologische redenen van tafel geveegd, terwijl de bonden enkel uit zijn op een respectvol en realistisch akkoord voor 2009 – 2010.

    Wat willen de werkgevers ons geven?

    - Voor de koopkracht het minimum van 125 € in 2009 en 250 € in 2010, hoofdzakelijk via ecocheques. We weten dat daar enkel potgrond, isolatiemateriaal, spaarlampen … e.d. mee aangekocht kan worden. Bovendien zou dit pro-rata de arbeidsprestaties en eenmalig toegekend worden. In mensentaal: Als je halftijds werkt krijg je maar de helft, en na 2010 ben je dit voordeel kwijt.

    - Het vakbondsalternatief om voor maaltijdcheques te kiezen, waarmee de werknemers in de transport en logistieke sector beter vertrouwd zijn werd om “principiële” redenen verworpen.

    - De werkgevers wilden ons tijdens deze onderhandelingen een jaarlijks berekende index, met uitgestelde toepassing laten slikken (index wordt één maal per jaar berekend, en pas 3 maand later uitbetaald).

    - Geen resultaatsverbintenis over werkkledij, een tweede pijlerpensioen, betere beheersing van de interim-arbeid… Al die onderwerpen (waarvan sommige niets kosten!) worden naar werkgroepen verwezen, zonder engagement op daadwerkelijke uitvoering. De invoering van die tweede pensioenpijler stond nochtans reeds in het vorig sectoraal akkoord ingeschreven, de werkgevers breken hier dus een eerder gegeven woord.

    - Een aantal sociale eisen, zoals de invoering van een bijpassing bij economische werkloosheid, bijpassingen op het vervangingsinkomen bij verlies van medische schifting, verhoging van de vergoeding bij bagagediefstal… werden systematisch van de tafel geveegd door de werkgevers.

    Ondanks de realistische houding van de vakbonden spelen de werkgevers het spel keihard. Deze crisis kan toch geen alibi zijn om ons met een rol isolatiemateriaal in het riet te sturen! Op 16 juli zullen de vakbonden een laatste poging doen om een aanvaardbaar compromis te vinden.

    Blijf daarom gemobiliseerd! Informeer je werkmakkers over de onverantwoorde houding van de werkgevers. Volg de ordewoorden van het gemeenschappelijk vakbondsfront!

    v.u.: Raf Wouters, ACV-TRANSCOM - Agoragalerij – Grasmarkt 105 bus 40 – 1000 Brussel

    Frank Moreels, BTB WEGVERVOER & LOGISTIEK – Paardenmarkt 66 – 2000 Antwerpen

    Aub niet op de openbare weg gooien.


    22-06-2009 om 11:37 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (12 Stemmen)
    11-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geen beledigende uitspraken AUB

    BELANGRIJK!!!

    Beste collega’s,

    Onze en jullie blog is gestart geweest om ons allen de mogelijkheid te geven zowel kritiek, meningen en ook vragen te kunnen stellen binnen onze groep.

    Deze week ben ik verplicht geweest een reactie die in onze gastenboek was verschenen te verwijderen, daar deze beledigend was voor een paar personen.

    Graag zou ik jullie er op attent maken dat we beledigende, racistische of vernederende reacties ONMIDDELLIJK zullen verwijderen.

    Daarbij wil ik me verontschuldigen naar de desbetreffende personen toe en hoop dat in de toekomst we die beledigende opmerkingen kunnen vermijden, wel dat wij daar geen verantwoordelijkheid voor dragen.


    11-06-2009 om 00:00 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (8 Stemmen)
    23-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar was Groen en Blauw ?

    WAAR WAS GROEN EN BLAUW?

    Dinsdag 19 mei waren we met een kleine delegatie ( Alain De Swarte, Alain Verhoye en Jean-Marie Rapaert ) van DDtrans aanwezig op de BTB manifestatie in Brussel TEGEN cabotage.

    We vertrokken van uit de Heyzel met BTB wagens en bussen.

    Onze nationaal secretaris Frank Moreels werd daar met een delegatie waaronder ONZE Alain De Swarte, ontvangen door Staatssecretaris voor mobiliteit E. Schouppe en Vice eerste minister en minister Milquet op een rondetafel bespreking.

    Daar konden we een dossier afgeven, die met medewerking van Alain De Swarte mede was opgestart. Staatsecretaris voor mobiliteit Etienne Schouppe beloofde dat de wetgeving voor de vakantie van kracht zou worden. De kabinetchef van Vice eerste minister Milquet was ook positief om de controles op te voeren en extra inspecteurs op de baan te sturen indien er budgetten konden vrij komen.

    Het is prachtig dat het werk en tegenstand op cabotage die vanuit BTB kust en onze team bij DDtrans was opgestart eindelijk tot resultaten zal leiden.








    23-05-2009 om 00:00 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    16-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Worden we slachtoffer?

    Worden we slachtoffers van een positiestrijd?

    Zoals jullie beseffen, wilt onze werkgever het aantal Belgische chauffeurs drastisch verminderen, om die dan te vervangen door Poolse arbeiders die goedkoper zijn.

    Indien dit gebeurt zal er volgens mijn mening een OP’s manager teveel zijn voor de nog overlevenden in ons bedrijf.

    Ze zijn volgens mij zich aan het profileren en zichzelf in een goed daglicht te plaatsen bij de werkgever door zoveel mogelijk besparingen te doen ten koste van ons.

    Daarvan zijn er de laatste tijd voorbeelden genoeg.

    Uren die verdwijnen of niet betaald worden (onwettelijk).

    Een deel van schade veroorzaakt door ongeval proberen aan te rekenen aan de chauffeur. ( onwettelijk)

    Uitspraken doen van “als je niet tevreden bent moet je maar ander werk zoeken (pesterijen op het werk).

    Berichten sturen naar chauffeurs om dat deze bij het aanmelden en lossen of laden, hun tachygraaf op een WETTELIJKE manier beginnen te gebruiken.( onder druk zetten om op een onwettelijke manier te werken.)

    HOEVEEL SLACHTOFFERS ZULLEN ER MOETEN VERDWIJNEN VOOR MEN BEGINT TE REAGEREN?

    OPGELET!!! Onze werkgevers hebben de weg gevonden naar onze blog en hebben hun ongenoegen geuit bij de BTB.

    Vrijmeningsuiting is één van de basissen in een democratie zoals België, en dit geldt ook voor onze werkgevers. Indien ze dit wensen kunnen ze steeds een reactie plaatsen via “gastenboek” van onze Blog.

    Om alle problemen te vermijden is het jullie aangeraden, indien er een reactie geplaatst word dit te doen onder een schuilnaam.

    Je kan ons via e-mail je naam doorgeven indien je dit wenst.


    16-05-2009 om 08:08 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (8 Stemmen)
    11-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste reactie van een goede collega die onze firma verlaten heeft

    EERSTE REACTIE VAN EEN COLLEGA DIE ONZE FIRMA VERLATEN HEEFT VOOR DE DOOR ONS

    WEL GEKENDE REDENS!!

    Jean-Marie,

    Hallo, heb een drukke week achter de rug maar alles valt erg goed mee een heel goede sfeer ze zijn erg vriendelijk hier op mijn nieuwe werk .Het was wel even wennen aan die lange dagen van weleer en ik was terug eens moe na een dagtaak en dat was al een hele tijd geleden. 13u de eerste dag 14u de tweede 14u de derde 15u de vierde en de vrijdag 10u30. Ik vondhet een goeie week om te starten en hopelijk blijft het zo de inkomsten zullen dan ook navenant zijn met een 3euro meer per uur dan bij DD. Dit is niet om op te scheppen maar de keiharde werkelijkheid. Ze betalen er mij op een andere manier en bovendien van het begin tot het einde eindelijk een eerlijke verloning: loon naar werken!!! Je mag nu tevens weten waar ik naartoe ben gegaan. Europal met drie vestigingen 1 in zandvoorde 1 in deerlijk 1 in Moeskroen en ik moet heel eerlijk zijn ze zijn er op alle drie de plaatsen heel vriendelijk en je bent er tenminste een collega voor zowel de laders als de planner als andere jobs binnen het bedrijf en ik denk dat het zo hoort. Jean-Marie je mag mijn mail alvast op de blog zetten. Ps. Die over mijn ontslag bij DD ik heb mijn centen ik moet wel nog controleren of het klopt daar ben ik nu mee bezig en daarna gaat alles naar de vakbond en hopelijk voor mij met een positief resultaat!!! J.M ik hoop dat jullie erin slagen om die smerige praktijken van loondiefstal de kop in te drukken. Iemand zei mij verder dat ze bij DD totaal de bal aan het mis slaanzijn en dat ze als de tijd terug aan het verbeteren gaan ze dik in de shit zullen geraken want het nieuws over de DD praktijken doen al overal de ronde bij de chauffeurs. Dus de slechte reputatie is er!!! Verder volg ik het ook verder op de voet via jou blog als ik hem open krijg want het lukt niet altijd ik weet niet hoe dit komt en anders bel ik wel de een of andere ex-collega. Verder veel succes en vriendelijke groeten.

    D.B W

    Wij vinden het zeer spijtig dat goede collega’s de zaak verlaten.


    11-05-2009 om 19:32 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (12 Stemmen)
    01-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Transics en zijn problemen

    Boordcomputers of TRANSICS.

    Zoals wellicht bij velen bekend werken registratiesystemen, zoals o.a. van: Transics, met Parameters.

    Parameters zijn aan te passen, of te veranderen.

    De reden hiervoor is simpel. Mocht de Wetgeving op een of ander gebied veranderen, kan men het registratiesysteem direct aanpassen.

    Zou dit niet mogelijk zijn, zou het systeem na elke wetsaanpassing, niet meer te gebruiken zijn.

    Derhalve werkt men met Parameters.

    Daardoor is het dus ook mogelijk de geregistreerde uren te verwerken op verschillende manieren.

    Hoe dit in zijn werk gaat, wordt de Gebruiker (werkgever) dan ook meestal in alle facetten goed uitgelegd.

    De verkooptechniek, zou achter de feiten aanlopen, indien men dit niet aan de potentiële kopers/afnemers zou melden.

    De uiteindelijke registratie blijft derhalve dan ook altijd onder verantwoording van de Gebruiker (Werkgever).

    Het niet op de juiste wijze registreren van gewerkte uren werd in Nederland dan ook gelijk bij invoering van elektronische tijdregistratie al snel erkend.

    Hiervoor werd in Nederland in de CAO een artikel opgenomen, dat men ten alle tijden, een "Ongeschoonde uitdraai", gelijk bij aankomst bij de firma moet kunnen maken. Net zo'n systeem als het uitlezen van de BoordcomputerCard, echter met een verschil. Dit systeem dient buiten hun (Werkgever) computersysteem te lopen, zodat men een eerlijk overzicht krijgt.

    Met andere woorden, men komt terug op standplaats (Koer), men maakt dan gelijk een "Ongeschoonde Uitdraai", die men naderhand met de uitdraai, die men krijgt bij loonbetaling kan vergelijken.

    Zodoende kan men frauderen duidelijk aantonen, zowel vanuit werkgeverskant, als vanuit werknemerskant.

    DDtrans heeft altijd beweert, dat hun (Transics-) systeem niet geschikt was om de (Nederlandse) wetgeving na te volgen, en dus een "Ongeschoonde Uitdraai" te willen/kunnen verstrekken, indien je op Standplaats (Koer) kwam. Wij in Venlo hebben dat destijds als een "Eerlijk Probleem" opgevat en zijn er toen mee akkoord gegaan, dat wij deze'" Ongeschoonde Uitdraai", dan ook 1 week later in onze kastjes vonden. Persoonlijk was ik er op tegen, maar de meerderheid van het personeel besliste op dat moment positief voor het DDtrans voorstel.

    DDtrans heeft in die tijd nooit enige aanleiding gegeven, dat de "Ongeschoonde Uitdraai" die wij na 1 week ontvingen, op enigerlei wijze dan ook via hun systeem aangepast was. Waarschijnlijk, omdat wij hun al op voorhand duidelijk gemaakt hadden, wat hiervoor in Nederland de consequenties waren.

    Ook in Nederland zijn op dit moment duizenden Transics's boordcomputers in gebruik. Hierover zijn geen problemen bekend, dat men een "Ongeschoonde Uitdraai" zodra men op Standplaats (Koer) komt, zou moeten/kunnen maken.

    Transics's zou zichzelf uit de markt prijzen, indien men niet van de gelegenheid gebruik zou maken, om de Eindgebruiker, alle mogelijkheden van hun Registratiesysteem in geuren en kleuren uit te leggen . . . . !!

    Derhalve ligt het probleem, waarschijnlijk niet bij Transics, maar duidelijk bij DDtrans, die misbruik maakt van de hun toegespeelde informatie, om de registratie op hun "Eigen Wijze" aan te passen.

    Mag hopen dat je aan deze informatie iets hebt.

    Wens jullie veel suc6 in deze Ongelijke Strijd.

    Paul Leurs

    WAAROM NIET BIJ ONS?

    Met dank aan Paul Leurs, ex collega van Venlo actief bij FNV


    Dit zou voor ons gemakkelijk zijn om onze uren te controleren indien we de boordcomputer goed gebruiken. DDtrans zou dan moeten stoppen met te sjoemelen met onze uren.


    01-05-2009 om 11:04 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (27 Stemmen)
    27-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Staking op 15 mei met ACV en ACLBV

    Waarde kameraden,

     

    Mei 2009 beloofd een vurige maand te worden voor de leden van het wegvervoer en de logistiek. 

     

    Voor de 1 meiviering blazen we verzamelen te Brugge om 10.30 uur in de Langestraat (ter hoogte van Bauhaus)

    Na de optocht wordt een korte drink aangeboden.

     

    Er staan nog twee acties op stapel :

     

     

    - 15 mei : Europese actie te Brussel    Met stakers en lunch vergoeding  De BTB verzamelt aan het Noordstation bij onze actiebus. Als je besluit om mee te gaan, en dat hopen we, neem dan contact op met het secretariaat te Zeebrugge. We zijn immers van plan om met de trein te gaan.

     

                    12u30 NOORDSTATION - BRUSSEL

    Europa moet anders en beter!

     

    Na Madrid en op de vooravond van de betogingen in Berlijn en Praag zal er ook een Europese manifestatie georganiseerd worden in Brussel met de ordewoorden van het EVV, het Europees Vakverbond : “Fight the crisis! Put people first!” Bekamp de crisis. Zet de mensen op de eerste plaats!

    ABVV, ACV en ACLVB zeggen: Europa moet anders en beter.
    Niet de werknemers en de sociaal gerechtigden moeten de crisis betalen.
    We willen geen besparingen op de sociale uitkeringen.
    We willen geen afbouw van de collectieve openbare diensten.
    We willen belastingen naar draagkracht.
    We willen geen nieuw generatiepact.
    We willen een herstel van de werkgelegenheid.
    We willen een strenge regulering en controle op de financiële markten.
    We willen meer sociale rechten.
    We willen meer jobs uit duurzame ontwikkeling.

    Het ABVV mobiliseert massaal voor deze betoging, die om 12u start aan het Noordstation in Brussel en die eindigt aan het Zuidstation.

    Uw delegee en beroepssecretaris kunnen u meer vertellen over de praktische organisatie van die betoging.

    Hou die dag zeker vrij. Samen zijn we sterk!

     

    PAMFLETTEKST

     

     

     

    Een ander en beter Europa

    • Herstel de werkgelegenheid door krachtige Europese actie
    • Doe de financiële markten aan de leiband
    • Bouw de sociale rechten op in plaats van ze af te breken
    • Haal werk uit duurzame ontwikkeling
    • Durf de collectieve openbare diensten niet af te bouwen voor de commercie

     

    Niet de werknemers moeten de crisis betalen!

    De werknemers en sociaal verzekerden zijn de onschuldige slachtoffers van deze crisis

    • Geen besparingen op sociale uitkeringen
    • Geen afbouw van collectieve openbare diensten
    • belastingen naar draagkracht en eerst en vooral op de vermogenden
    • Geen nieuw Generatiepact

     

    Met het EVV, willen we meer Europa. Maar niet het Europa dat men ons nu opdringt. Wij willen een ander Europa. Wij willen een Europa dat het sociale boven het economische stelt, het klimaat en het leefmilieu boven het winstbejag en de economie boven de financiën.

    1. De financiële markten zadelden ons op met een puinhoop zonder weerga: herstructureringen en sluitingen, volledige en tijdelijke werkloosheid, kostenverlaging op alle fronten Die crisis moet krachtig worden bestreden. Om erger te voorkomen en het herstel te versnellen. Niet elk land voor zich. Maar met Europa aan het stuur dat protectionisme weert. Dat zelf ook zwaar investeert. En dat, naast de diensten, ook recht doet aan de industrie. Geef een toekomst aan zwaar getroffen sectoren als de automobiel en de textiel.
    2. Europa , zet er alles op om herhaling van dergelijke crisis te voorkomen. De financiële markten moeten aan de leiband. Met strenge Europese regels. Met een versterkt Europees toezicht. En met krachtige Europese inzet voor wereldwijde regulering en toezicht.
    3. Werknemers en sociaal verzekerden zijn de onschuldige slachtoffers van deze crisis. Maar ze dreigen de crisisbestrijding te moeten afbetalen, door ingrepen in lonen, sociale zekerheid en collectieve openbare diensten. Zoek het geld bij hen die nog nauwelijks hebben bijgedragen. Geholpen door een krachtig Europees fiscaal beleid dat fiscale dumping tegengaat. Dat fiscale fraude bestrijdt. En dat de vluchtweg naar de belastingparadijzen afsnijdt.
    4. Het Sociaal Europa komt nog nauwelijks uit de verf. Opbouw van sociale rechten lukt nog amper. Eerder dreigt afbouw. Met ingrepen van het Europese Hof van Justitie op de vrijheid van overleg en actie. Met kruisgeschut van de Europese Centrale Bank op lonen en index. Met nauwelijks verholen aanvallen op de ontslagbescherming via “flexicurity”. En met het onvermogen om sociale dumping binnen Europa tegen te gaan. Europa moet weer een verhaal worden van opbouw van sociale rechten. Dat werknemers beschermt tegen overdreven arbeidstijden (betere arbeidstijdenrichtlijn). Dat buitenlandse werkgevers verplicht tot gelijk loon voor gelijk werk (aanpassing detacheringsrichtlijn). Dat radicaal strijdt tegen de loonachterstelling van vrouwen. En dat niet enkel gaat voor meer werk, maar ook voor waardig werk.
    5. Economie en ecologie zijn niet tegenstrijdig. Europa moet radicaal gaan voor duurzame ontwikkeling. En de leiding nemen in de wereldwijde strijd tegen de klimaatopwarming. Europa moet voluit gaan voor groene groei en groene jobs.
    6. Europa werd synoniem voor privatisering, commercialisering en afbouw van collectieve diensten. Het moet er mee stoppen de rol van overheid, non-profit en sociale economie terug te dringen, ten bate van de commercie. We aanvaarden niet dat de dienstenrichtlijn in die zin wordt misbruikt. En we blijven eisen dat er een aparte richtlijn komt voor de diensten van algemeen belang. 
       

    Een tweede actie volgt reeds op 19 mei en neemt nogmaals de cabotage en de Europese regelgeving onder de aandacht.  Deze actie gaat ook door te Brussel. Nadere informatie volgt.

     

     

    Binnenkort zijn er Vlaamse en Europese verkiezingen . De BTB heeft een memorandum uitgewerkt. Je vind als bijlage.

     

    Verdere info over de acties of andere zaken, contacteer het secretariaat

     

     

    Belangrijk NIEUWTJE   de BTB Kust heeft een Blogpagina te bezoeken op het internet via http://btb-btbkust.blogspot.com  Schrijf je in en krijg alle info uit eerste hand

     

    met kameraadschappelijke groeten

     

    namens de BTB Kust

    Renaud Vermote Gewestelijke Secretaris

    Eddy Coene Medewerker

     

     

    27-04-2009 om 15:24 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (14 Stemmen)
    25-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hebben we wel een ruggegraat?

    Hebben wij wel een ruggengraat?

     

    Zou een Poolse, Litouwse of een ander Oost-Europese spoorwegmaatschappij de lijnen van Brussel naar Parijs, Londen of andere bestemmingen overnemen van onze NMBS, dan bestaat er een grote kans dat er geen trein meer zou lopen tot dit verboden wordt en zou er ZEKER beperkingen als niet uitzonderingen  komen via het Europees parlement.

    Ze hebben dit zelf ook geprobeerd met onze havenarbeiders en dat is niet gelukt door de solidariteit van ALLE dokwerkers.

    Blijkbaar voor het wegvervoer kan en mag ALLES, en moeten we met lede ogen toekijken hoe deze Postbusbedrijven( opgezet door onze eigen werkgevers) ons werk hier in België en in het bijzonder in Zeebrugge komen stelen. Onze werkvloer (vrachtwagens) komen kopen aan bevoordeelde prijzen, genieten van de betere prijzen (door grote hoeveelheden) via DDtrans zonder te spreken van het misbruik maken van onze bekwame garagecollega’s en van onze klanten die zij met plezier krijgen van onze EIGEN WERKGEVERS en dit enkel en allen voor hun EIGEN profijt. En in tussentijd doen wij als belangrijke acteur in dit verhaal NIETS. We kijken toe hoe ons loon met meer dan 25% gezakt is en dat aan onze Cao’s en moeilijk bekomen extra’s en voordelen worden afgenomen of niet meer toegepast. We blijven maar kijken naar onze eigen navel!!

    Zelf onze Belgische bedrijven die voor keuring moeten zorgen doen er aan mee. Die zogenaamde Poolse vrachtwagens hoeven zelf nooit een band te zetten in hun land om gekeurd te worden. Het enigste dat die vrachtwagens van Polen gezien hebben zijn een paar originele onderdelen die door een Poolse Valeo of soortgelijke onderdeel leveranciers gemaakt waren en de chauffeurs die om de 3 weken ververst worden.

       Op dezelfde tijd wordt er in Polen en andere Oost-Europese lidstaten met NIET Europese chauffeurs( Witrussen, Ukraieners…enz) gewerkt daar ze hier allen te werk zijn.

    DIT NOEMEN ZE EERLIJKE CONCURENTIE BELEID IN EUROPA!

    Blijkbaar vindt onze regering normaal dat vreemde landen een zo strategisch belangrijke sector als transport overnemen en onze eigen sector ontmantelt. Wij worden met de tijd volledig afhankelijk van die landen die dan met de slagader van onze industrie alles zullen beheren en overheersen.

    Met dank aan de kortzichtigheid van onze opeengevolgde regeringen en met de hulp van Europa en zijn liberalisme. En ergens ook WIJ

    25-04-2009 om 16:54 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (13 Stemmen)


    Foto

    Foto

    HET IS BETER TROTS TE STERVEN ALS MEN NIET LANGER TROTS KAN LEVEN

    Archief per maand
  • 09-2010
  • 01-2010
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009

    Gastenboek
  • ex-ddt
  • PETANQUE
  • zomaar
  • kijkje
  • wachturen

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Laatste commentaren
  • de juiste wet hier (jean)
        op Herdenken van manier van werken
  • stuwingen van ladingen (jean)
        op Herdenken van manier van werken
  • cabotage (jean)
        op Herdenken van manier van werken
  • arbeid en wachttijden (jean)
        op Herdenken van manier van werken
  • boete (JAN WAUTS)
        op Herdenken van manier van werken
  • Blog als favoriet !

    Een interessant adres?


    Foto

    Foto

    Foto

    Zoeken in blog




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs