Mei 2009 beloofd een vurige maand te worden voor de leden van het wegvervoer en de logistiek.
Voor de 1 meiviering blazen we verzamelen te Brugge om 10.30 uur in de Langestraat (ter hoogte van Bauhaus)
Na de optocht wordt een korte drink aangeboden.
Er staan nog twee acties op stapel :
- 15 mei : Europese actie te Brussel Met stakers en lunch vergoeding De BTB verzamelt aan het Noordstation bij onze actiebus. Als je besluit om mee te gaan, en dat hopen we, neem dan contact op met het secretariaat te Zeebrugge. We zijn immers van plan om met de trein te gaan.
12u30 NOORDSTATION - BRUSSEL
Europa moet anders en beter!
Na Madrid en op de vooravond van de betogingen in Berlijn en Praag zal er ook een Europese manifestatie georganiseerd worden in Brussel met de ordewoorden van het EVV, het Europees Vakverbond : Fight the crisis! Put people first!Bekamp de crisis. Zet de mensen op de eerste plaats!
ABVV, ACV en ACLVB zeggen: Europa moet anders en beter. Niet de werknemers en de sociaal gerechtigden moeten de crisis betalen. We willen geen besparingen op de sociale uitkeringen. We willen geen afbouw van de collectieve openbare diensten. We willen belastingen naar draagkracht. We willen geen nieuw generatiepact. We willen een herstel van de werkgelegenheid. We willen een strenge regulering en controle op de financiële markten. We willen meer sociale rechten. We willen meer jobs uit duurzame ontwikkeling.
Het ABVV mobiliseert massaal voor deze betoging, die om 12u start aan het Noordstation in Brussel en die eindigt aan het Zuidstation.
Uw delegee en beroepssecretaris kunnen u meer vertellen over de praktische organisatie van die betoging.
Hou die dag zeker vrij. Samen zijn we sterk!
PAMFLETTEKST
Een ander en beter Europa
Herstel de werkgelegenheid door krachtige Europese actie
Doe de financiële markten aan de leiband
Bouw de sociale rechten op in plaats van ze af te breken
Haal werk uit duurzame ontwikkeling
Durf de collectieve openbare diensten niet af te bouwen voor de commercie
Niet de werknemers moeten de crisis betalen!
De werknemers en sociaal verzekerden zijn de onschuldige slachtoffers van deze crisis
Geen besparingen op sociale uitkeringen
Geen afbouw van collectieve openbare diensten
belastingen naar draagkracht en eerst en vooral op de vermogenden
Geen nieuw Generatiepact
Met het EVV, willen we meer Europa. Maar niet het Europa dat men ons nu opdringt. Wij willen een ander Europa. Wij willen een Europa dat het sociale boven het economische stelt, het klimaat en het leefmilieu boven het winstbejag en de economie boven de financiën.
De financiële markten zadelden ons op met een puinhoop zonder weerga: herstructureringen en sluitingen, volledige en tijdelijke werkloosheid, kostenverlaging op alle fronten Die crisis moet krachtig worden bestreden. Om erger te voorkomen en het herstel te versnellen. Niet elk land voor zich. Maar met Europa aan het stuur dat protectionisme weert. Dat zelf ook zwaar investeert. En dat, naast de diensten, ook recht doet aan de industrie. Geef een toekomst aan zwaar getroffen sectoren als de automobiel en de textiel.
Europa , zet er alles op om herhaling van dergelijke crisis te voorkomen. De financiële markten moeten aan de leiband. Met strenge Europese regels. Met een versterkt Europees toezicht. En met krachtige Europese inzet voor wereldwijde regulering en toezicht.
Werknemers en sociaal verzekerden zijn de onschuldige slachtoffers van deze crisis. Maar ze dreigen de crisisbestrijding te moeten afbetalen, door ingrepen in lonen, sociale zekerheid en collectieve openbare diensten. Zoek het geld bij hen die nog nauwelijks hebben bijgedragen. Geholpen door een krachtig Europees fiscaal beleid dat fiscale dumping tegengaat. Dat fiscale fraude bestrijdt. En dat de vluchtweg naar de belastingparadijzen afsnijdt.
Het Sociaal Europa komt nog nauwelijks uit de verf. Opbouw van sociale rechten lukt nog amper. Eerder dreigt afbouw. Met ingrepen van het Europese Hof van Justitie op de vrijheid van overleg en actie. Met kruisgeschut van de Europese Centrale Bank op lonen en index. Met nauwelijks verholen aanvallen op de ontslagbescherming via flexicurity. En met het onvermogen om sociale dumping binnen Europa tegen te gaan. Europa moet weer een verhaal worden van opbouw van sociale rechten. Dat werknemers beschermt tegen overdreven arbeidstijden (betere arbeidstijdenrichtlijn). Dat buitenlandse werkgevers verplicht tot gelijk loon voor gelijk werk (aanpassing detacheringsrichtlijn). Dat radicaal strijdt tegen de loonachterstelling van vrouwen. En dat niet enkel gaat voor meer werk, maar ook voor waardig werk.
Economie en ecologie zijn niet tegenstrijdig. Europa moet radicaal gaan voor duurzame ontwikkeling. En de leiding nemen in de wereldwijde strijd tegen de klimaatopwarming. Europa moet voluit gaan voor groene groei en groene jobs.
Europa werd synoniem voor privatisering, commercialisering en afbouw van collectieve diensten. Het moet er mee stoppen de rol van overheid, non-profit en sociale economie terug te dringen, ten bate van de commercie. We aanvaarden niet dat de dienstenrichtlijn in die zin wordt misbruikt. En we blijven eisen dat er een aparte richtlijn komt voor de diensten van algemeen belang.
Een tweede actie volgt reeds op 19 mei en neemt nogmaals de cabotage en de Europese regelgeving onder de aandacht. Deze actie gaat ook door te Brussel. Nadere informatie volgt.
Binnenkort zijn er Vlaamse en Europese verkiezingen . De BTB heeft een memorandum uitgewerkt. Je vind als bijlage.
Verdere info over de acties of andere zaken, contacteer het secretariaat
Belangrijk NIEUWTJE de BTB Kust heeft een Blogpagina te bezoeken op het internet via http://btb-btbkust.blogspot.com Schrijf je in en krijg alle info uit eerste hand
Zou een Poolse, Litouwse of een ander Oost-Europese spoorwegmaatschappij de lijnen van Brussel naar Parijs, Londen of andere bestemmingen overnemen van onze NMBS, dan bestaat er een grote kans dat er geen trein meer zou lopen tot dit verboden wordt en zou er ZEKER beperkingen als niet uitzonderingen komen via het Europees parlement.
Ze hebben dit zelf ook geprobeerd met onze havenarbeiders en dat is niet gelukt door de solidariteit van ALLE dokwerkers.
Blijkbaar voor het wegvervoer kan en mag ALLES, en moeten we met lede ogen toekijken hoe deze Postbusbedrijven( opgezet door onze eigen werkgevers) ons werk hier in België en in het bijzonder in Zeebrugge komen stelen. Onze werkvloer (vrachtwagens) komen kopen aan bevoordeelde prijzen, genieten van de betere prijzen (door grote hoeveelheden) via DDtrans zonder te spreken van het misbruik maken van onze bekwame garagecollegas en van onze klanten die zij met plezier krijgen van onze EIGEN WERKGEVERS en dit enkel en allen voor hun EIGEN profijt. En in tussentijd doen wij als belangrijke acteur in dit verhaal NIETS. We kijken toe hoe ons loon met meer dan 25% gezakt is en dat aan onze Caos en moeilijk bekomen extras en voordelen worden afgenomen of niet meer toegepast. We blijven maar kijken naar onze eigen navel!!
Zelf onze Belgische bedrijven die voor keuring moeten zorgen doen er aan mee. Die zogenaamde Poolse vrachtwagens hoeven zelf nooit een band te zetten in hun land om gekeurd te worden. Het enigste dat die vrachtwagens van Polen gezien hebben zijn een paar originele onderdelen die door een Poolse Valeo of soortgelijke onderdeel leveranciers gemaakt waren en de chauffeurs die om de 3 weken ververst worden.
Op dezelfde tijd wordt er in Polen en andere Oost-Europese lidstaten met NIET Europese chauffeurs( Witrussen, Ukraieners enz) gewerkt daar ze hier allen te werk zijn.
DIT NOEMEN ZE EERLIJKE CONCURENTIE BELEID IN EUROPA!
Blijkbaar vindt onze regering normaal dat vreemde landen een zo strategisch belangrijke sector als transport overnemen en onze eigen sector ontmantelt. Wij worden met de tijd volledig afhankelijk van die landen die dan met de slagader van onze industrie alles zullen beheren en overheersen.
Met dank aan de kortzichtigheid van onze opeengevolgde regeringen en met de hulp van Europa en zijn liberalisme. En ergens ook WIJ
BTB-ABVV wint eerste veldslag in oorlog tegen illegale cabotage
BTB ABVV wint de eerste veldslag in de oorlog tegen de illegale cabotage !
Op 23 april 2009 had er een historische stemming plaats in het Europees Parlement. Het Parlement keurde een reglementering op de cabotage goed. Deze voorziet in het toelaten van maximum 3 cabotageritten, onmiddellijk aansluitend op een internationaal transport. Hopelijk draagt deze Europese regel ertoe bij om een einde te stellen aan de wansmakelijke praktijken van (Belgische) transporteurs die brievenbusfilialen oprichten in Oost-Europa, deze vervolgens in België inzetten en tegelijk hun Belgische chauffeurs (op binnenlandse trafiek) op non-actief zetten.
Een eerste overwinning !
De eerste veldslag is gewonnen, maar de oorlog is nog lang niet gewonnen. Vooraleer deze Europese richtlijn van kracht wordt (zes maanden na publicatie, dus ten vroegste einde dit jaar) kunnen werkgevers de sociale dumping blijven organiseren. Bovendien zal de Europese regelgeving gecontroleerd moeten worden op het terrein en zullen inbreuken bestraft moeten worden. En daar wringt het schoentje
Etienne Schouppe : maak uw beloftes waar!
BTB - ABVV kan niet begrijpen dat Staatssecretaris Etienne Schouppe nog altijd geen Koninklijk Besluit heeft uitgevaardigd om de cabotage in België aan banden te leggen, zoals Duitsland en Frankrijk al deden, dit niettegenstaande het feit dat hij dit al tweemaal schriftelijk toezegde aan de BTB. Via de pers vernamen wij dat hij wel vrije cabotage wil, minstens in Benelux verband. Terwijl Schouppe aarzelt om de voordeur op dubbel slot te doen voor de illegale cabotage, is hij op die manier bezig de achterdeur wagenwijd open te zetten voor misbruiken.
Meld misbruiken
BTB ABVV opende een meldpunt cabotage. Via dit meldpunt krijgen we van chauffeurs dagelijks meldingen van misbruiken. In veel bedrijven worden Belgische chauffeurs op economische werkloosheid gezet, terwijl Oost-Europese chauffeurs in opdracht van dezelfde firma de trafiek overnemen. De chauffeurs zijn onze ogen en oren op de weg: meld dan ook misbruiken. U kunt steeds terecht bij: frank.moreels@btb-abvv.be of gsm : 0032 475 243896 of tel: 0032 3 224 34 34.
Blijf niet bij de pakken zitten : voer actie met BTB ABVV.
Op 19 mei 2009 zal BTB ABVV actie voeren. De verantwoordelijke politici zullen door BTB ABVV geïnterpelleerd worden en geconfronteerd worden met de brute en harde feiten van de illegale cabotage.
Hou u klaar voor deelname aan onze acties; volg de ordewoorden van uw vakbond; blijf gemobiliseerd.
Gezien de huidige situatie bij ons in het bedrijf willen we Julie een paar tippen geven hoe je nu het best met je tachygraaf tewerk ga.
Gebruik hem zoals de wet het jou normaal verplicht en zet hem niet meer op bedje als je bij een klant aanmeld om te lossen en te laden en bij geen enkele beweging die als WERK kan aanzien worden, dit om te vermijden bij geval van ontslag, herstructurering of stopzetting van bedrijf er twijfel zou ontstaan over je arbeidstijd of tijd ter beschikking bij de arbeidsrechtbank.
Het beste is, bij alle werkzaamheden je tachygraaf ophamertjes (arbeid) te zetten of tenminste op vierkantje ( tijd ter beschikking).
Dit laatste ( vierkantje) word ook aanzien als RUST, dus je hoef dan geen extra pauze meer in te lassen.
LET WEL OP!!
Op hamertjes is er mogelijk overloon(+50%) te betalen en zeker geen indien het op vierkantje staat.
Schrijf ALLES op in je agenda of een prestatieblad en neem ieder avond een uitprint van jou Tachygraaf.
DIT ZIJN DE RESULTATEN VAN ONZE EERSTE PEILING OP VOLGENDE VRAAG:
Was je akkoord gegaan met de nieuwe arbeidsvoorwaarden indien het bij geheime stemming was gebeurd.
Totaal van de deelnemende collegas was 125
Nee: 110
Ja: 3
Weet niet: 9
Bedankt voor de medewerking om ons te helpen een klaar beeld over de situatie te krijgen.
Begin volgende maand na de afrekening van lonen met deze nieuwe arbeidsvoorwaarden zullen we weer met een rondvraag komen over verdwenen of en niet betaalde uren waar we( ABVV-ACVen ACLBV ) hopen op veel reacties!
Daarmee kunnen we dan zien welke reactie en of Aktie we kunnen geven en ondernemen.
Met deze chantage (onwettelijk) probeert onze werkgeverDDtrans tijd te winnen( hopen dat er verschillende van ons de firma zullen verlaten zodat ze niet moeten overgaan naar een collectief ontslag), zodat ze volgens mij, met 40 vrachtwagen hun Poolse firma BALTIKTRANS kunnen versterken. Om 40 vrachtwagens met nodige personeel (4 chauffeurs voor 3 vrachtwagens) in te zetten vergt veel tijd, zeker als je kieskeurig bent. Ik denk daarom dat we geen schijn van kans maken deze 40jobs te behouden en dat onze werkgever reeds lang geleden beslist heeft zijn vloot met die 40 eenheden te verminderen.
In tussen tijd heeft hij beslist ons loon met 25% te verminderen met de hulp van TRANSIC en bijhorende software ( arbeidsuren die verdwijnen), maar ook met arbeidsuren( lossen, laden, tanken, aankoppelen, afkoppelen, op en afzetten, enz .) over te zetten in tijd ter beschikking waar zij daarop geen overloon(50%), vakantiegeld, eindejaarspremie moeten betalen.
Dit laatste doen ze reeds jaren en heeft altijd een groot deel van hun winst gemaakt, en nu dat ze in deze moeilijke periode een deel van hun (ONZE) winst in de firma moeten terugzetten om deze periode te overbruggen, gebruiken ze ONWETTELIJKE methodes om ons nog meer uit te zuigen.
Vorige zaterdag is ons op het hart gedrukt om zo weinig mogelijk tijd te verliezen .
Blijkbaar heeft men bij DDtrans het gedacht dat chauffeurs allemaal profiteurs en dieven zijn.
Donderdag heb ik 20 min. voor einde lossing een retour gevraagd. Het antwoord was, "Venlo geeft geen retour zolang er geen volledige los uren door gestuurd zijn".
IS DIT DAN MIJN FOUT?
En gaat men dan het principe van gemiddelde wachtijd toe passsen?
Twee Poolse chauffeurs bij Schavemaker Transport BV in Breda zijn vanmorgen met ijzeren staven in elkaar geslagen door beveiligers die waren ingehuurd door de directie. De chauffeurs waren sinds vrijdag in staking voor een beter loon.
Reinier Stroo, bestuurder FNV Bondgenoten: Het is te gek voor woorden. Ten eerste los je een geschil op door overleg. En als dat niet lukt, bel je de politie. Je gaat toch niet een beveiligingsbedrijf inhuren om je problemen op te lossen? Ten tweede is de staking mijns inziens terecht, het loon is veel te laag. Een goede ontwikkeling dat de Poolse werknemers door krijgen dat zij niet voor een hongerloontje hoeven te werken.
Het Poolse deel van Schavemaker Transport, Schavemaker Poland, is sinds vrijdag in staking voor een beter loon. Zij krijgen 700 euro per maand, ongeacht het aantal overuren. Andere chauffeurs van Schavemaker Poland zijn in Spanje, Frankrijk, Polen en Nederland in staking.
De negen Poolse werknemers in Breda hadden zich sinds vrijdag op het terrein van Schavemaker opgesloten in de cabine van hun vrachtwagen. Zo kon er geen gebruik worden gemaakt van de voertuigen door anderen. De directie van Schavemaker heeft hierop een Oekraïens beveiligingsbedrijf ingehuurd, om zo een einde aan de staking te maken.
Deze beveiligers sloegen een zijruit in van een van de vrachtautos en sleepten de chauffeur met geweld uit zijn cabine. Ook een tweede chauffeur werd mishandeld, waarna de overgebleven stakers geïntimideerd hun auto hebben verlaten.
Eén van de twee Polen is met een ambulance afgevoerd. De tweede is ter plekke behandeld voor, vermoedelijk, een gebroken neus. De vier beveiligers zijn opgepakt door de politie en ook de directeur, Henk Schavemaker is meegenomen naar het bureau voor verhoor. Ook heeft vakbondsbestuurder Stroo een verklaring afgegeven bij de politie.
Op dit moment vindt overleg plaats tussen FNV Bondgenoten en de Poolse ambassade. Dit om te zorgen dat de negen chauffeurs vervoer krijgen naar Polen, waar ze zich bij hun stakende collegas kunnen aansluiten.
Nog te weinig mensen beseffen dat vrachtwagenchauffeur een volwaardig vak is. Ze zijn stomverbaasd als ze horen dat we een opleiding achter de rug hebben en regelmatig op bijscholing gaan. Ook moeten we constant opboksen tegen vooroordelen: we zouden roekeloos zijn, een ongezond leven leiden, geen tijd hebben voor een gezin, ... Het wordt tijd om meer respect en positieve aandacht te vragen voor ons beroep. Doe daarom mee aan de wedstrijd Vrachtwagenchauffeur van het jaar!
Bezoek in april of mei een opendeurdag in je buurt en win voor 1000 euro aankoopcheques
Trek in april of mei naar een middelbare school in jouw buurt. Want alle scholen met de opleiding vrachtwagenchauffeur rollen op hun opendeurdag speciaal de rode loper voor jou uit. Bij de stand Vrachtwagenchauffeur van het jaar beantwoord je enkele simpele vragen over je vak, en kijk je nog even in de lens voor een leuke fotoshoot.
Op naar de prefinale en finale
Op zaterdag 13 juni vindt de prefinale plaats, waarop 16 kandidaten worden uitgenodigd. Je hebt dan een kort en gemoedelijk kennismakingsgesprekje met de vakjury en in een praktische proef kun je uitpakken met je vakmanschap. Enkele dagen later weet je of jij de titel van Vrachtwagenchauffeur van het jaar in de wacht hebt gesleept. In dat geval beleef je op zaterdag 27 juni een onvergetelijke finale met onder meer een stijlvolle fotoshoot. Natuurlijk ontvang je ook de hoofdprijs, een aankoopcheque ter waarde van 1000 euro.
Vertel iedereen dat je Vrachtwagenchauffeur van het jaar bent
Met de titel Vrachtwagenchauffeur van het jaar op zak kun jij de rest van het jaar in de media jouw verhaal doen. Zo wordt het eindelijk mogelijk om ons vak positief en genuanceerd onder de aandacht te brengen.