Eerste reactie van een goede collega die onze firma verlaten heeft
EERSTE
REACTIE VAN EEN COLLEGA DIE ONZE FIRMA VERLATEN HEEFT VOOR DE DOOR ONS
WEL
GEKENDE REDENS!!
Jean-Marie,
Hallo, heb een drukke week achter de rug maar alles
valt erg goed mee een heel goede sfeer ze zijn erg vriendelijk hier op mijn
nieuwe werk .Het was wel even wennen aan die lange dagen van weleer en ik was
terug eens moe na een dagtaak en dat was al een hele tijd geleden. 13u de
eerste dag 14u de tweede 14u de derde 15u de vierde en de vrijdag 10u30.
Ik vondhet een goeie week om te starten en hopelijk blijft het zo de
inkomsten zullen dan ook navenant zijn met een 3euro meer per uur dan bij
DD. Dit is niet om op te scheppen maar de keiharde werkelijkheid.
Ze betalen er mij op een andere manier en bovendien van het begin tot het einde
eindelijk een eerlijke verloning: loon naar werken!!! Je mag nu tevens
weten waar ik naartoe ben gegaan. Europal met drie vestigingen 1 in
zandvoorde 1 in deerlijk 1 in Moeskroen en ik moet heel eerlijk zijn ze zijn er
op alle drie de plaatsen heel vriendelijk en je bent er tenminste een collega
voor zowel de laders als de planner als andere jobs binnen het bedrijf en ik
denk dat het zo hoort. Jean-Marie je mag mijn mail alvast op de blog
zetten. Ps. Die over mijn ontslag bij DD ik heb mijn centen ik moet wel nog
controleren of het klopt daar ben ik nu mee bezig en daarna gaat alles naar de
vakbond en hopelijk voor mij met een positief resultaat!!! J.M ik hoop dat
jullie erin slagen om die smerige praktijken van loondiefstal de kop in te
drukken. Iemand zei mij verder dat ze bij DD totaal de bal aan het
mis slaanzijn en dat ze als de tijd terug aan het verbeteren gaan ze dik
in de shit zullen geraken want het nieuws over de DD praktijken doen al overal
de ronde bij de chauffeurs. Dus de slechte reputatie is er!!!
Verder volg ik het ook verder op de voet via jou blog als ik hem open
krijg want het lukt niet altijd ik weet niet hoe dit komt en anders bel ik wel
de een of andere ex-collega. Verder veel succes en vriendelijke
groeten.
D.B W
Wij vinden het zeer spijtig dat goede
collegas de zaak verlaten.
Zoals
wellicht bij velen bekend werken registratiesystemen, zoals o.a. van: Transics,
met Parameters.
Parameters
zijn aan te passen, of te veranderen.
De
reden hiervoor is simpel. Mocht de Wetgeving op een of ander gebied veranderen,
kan men het registratiesysteem direct aanpassen.
Zou
dit niet mogelijk zijn, zou het systeem na elke wetsaanpassing, niet meer te
gebruiken zijn.
Derhalve
werkt men met Parameters.
Daardoor
is het dus ook mogelijk de geregistreerde uren te verwerken op verschillende
manieren.
Hoe
dit in zijn werk gaat, wordt de Gebruiker (werkgever) dan ook meestal in alle
facetten goed uitgelegd.
De
verkooptechniek, zou achter de feiten aanlopen, indien men dit niet aan de
potentiële kopers/afnemers zou melden.
De uiteindelijke registratie
blijft derhalve dan ook altijd onder verantwoording van de Gebruiker (Werkgever).
Het
niet op de juiste wijze registreren van gewerkte uren werd in Nederland dan ook
gelijk bij invoering van elektronische tijdregistratie al snel erkend.
Hiervoor
werd in Nederland in de CAO een artikel opgenomen, dat men ten alle tijden, een
"Ongeschoonde uitdraai", gelijk bij aankomst bij de firma moet kunnen
maken. Net zo'n systeem als het uitlezen van de BoordcomputerCard, echter met
een verschil. Dit systeem dient buiten hun (Werkgever) computersysteem te
lopen, zodat men een eerlijk overzicht krijgt.
Met
andere woorden, men komt terug op standplaats (Koer), men maakt dan gelijk een
"Ongeschoonde Uitdraai", die men naderhand met de uitdraai, die men
krijgt bij loonbetaling kan vergelijken.
Zodoende
kan men frauderen duidelijk aantonen, zowel vanuit werkgeverskant, als vanuit
werknemerskant.
DDtrans heeft altijd beweert, dat
hun (Transics-) systeem niet geschikt was om de (Nederlandse) wetgeving na te
volgen, en dus een "Ongeschoonde Uitdraai" te willen/kunnen
verstrekken, indien je op Standplaats (Koer) kwam. Wij in Venlo hebben dat
destijds als een "Eerlijk Probleem" opgevat en zijn er toen mee
akkoord gegaan, dat wij deze'" Ongeschoonde Uitdraai", dan ook 1 week
later in onze kastjes vonden. Persoonlijk was ik er op tegen, maar de
meerderheid van het personeel besliste op dat moment positief voor het DDtrans
voorstel.
DDtrans
heeft in die tijd nooit enige aanleiding gegeven, dat de "Ongeschoonde
Uitdraai" die wij na 1 week ontvingen, op enigerlei wijze dan ook via hun
systeem aangepast was. Waarschijnlijk, omdat wij hun al op voorhand duidelijk
gemaakt hadden, wat hiervoor in Nederland de consequenties waren.
Ook
in Nederland zijn op dit moment duizenden Transics's boordcomputers in gebruik.
Hierover zijn geen problemen bekend, dat men een "Ongeschoonde
Uitdraai" zodra men op Standplaats (Koer) komt, zou moeten/kunnen maken.
Transics's
zou zichzelf uit de markt prijzen, indien men niet van de gelegenheid gebruik
zou maken, om de Eindgebruiker, alle mogelijkheden van hun Registratiesysteem
in geuren en kleuren uit te leggen . . . . !!
Derhalve ligt
het probleem, waarschijnlijk niet bij Transics, maar duidelijk bij DDtrans, die
misbruik maakt van de hun toegespeelde informatie, om de registratie op hun
"Eigen Wijze" aan te passen.
Mag
hopen dat je aan deze informatie iets hebt.
Wens
jullie veel suc6 in deze Ongelijke Strijd.
Paul
Leurs
WAAROM NIET BIJ ONS?
Met dank aan Paul Leurs, ex
collega van Venlo actief bij FNV
Dit
zou voor ons gemakkelijk zijn om onze uren te controleren indien we de
boordcomputer goed gebruiken. DDtrans zou dan moeten stoppen met te sjoemelen
met onze uren.
Mei 2009 beloofd een vurige maand te worden voor de leden van het wegvervoer en de logistiek.
Voor de 1 meiviering blazen we verzamelen te Brugge om 10.30 uur in de Langestraat (ter hoogte van Bauhaus)
Na de optocht wordt een korte drink aangeboden.
Er staan nog twee acties op stapel :
- 15 mei : Europese actie te Brussel Met stakers en lunch vergoeding De BTB verzamelt aan het Noordstation bij onze actiebus. Als je besluit om mee te gaan, en dat hopen we, neem dan contact op met het secretariaat te Zeebrugge. We zijn immers van plan om met de trein te gaan.
12u30 NOORDSTATION - BRUSSEL
Europa moet anders en beter!
Na Madrid en op de vooravond van de betogingen in Berlijn en Praag zal er ook een Europese manifestatie georganiseerd worden in Brussel met de ordewoorden van het EVV, het Europees Vakverbond : Fight the crisis! Put people first!Bekamp de crisis. Zet de mensen op de eerste plaats!
ABVV, ACV en ACLVB zeggen: Europa moet anders en beter. Niet de werknemers en de sociaal gerechtigden moeten de crisis betalen. We willen geen besparingen op de sociale uitkeringen. We willen geen afbouw van de collectieve openbare diensten. We willen belastingen naar draagkracht. We willen geen nieuw generatiepact. We willen een herstel van de werkgelegenheid. We willen een strenge regulering en controle op de financiële markten. We willen meer sociale rechten. We willen meer jobs uit duurzame ontwikkeling.
Het ABVV mobiliseert massaal voor deze betoging, die om 12u start aan het Noordstation in Brussel en die eindigt aan het Zuidstation.
Uw delegee en beroepssecretaris kunnen u meer vertellen over de praktische organisatie van die betoging.
Hou die dag zeker vrij. Samen zijn we sterk!
PAMFLETTEKST
Een ander en beter Europa
Herstel de werkgelegenheid door krachtige Europese actie
Doe de financiële markten aan de leiband
Bouw de sociale rechten op in plaats van ze af te breken
Haal werk uit duurzame ontwikkeling
Durf de collectieve openbare diensten niet af te bouwen voor de commercie
Niet de werknemers moeten de crisis betalen!
De werknemers en sociaal verzekerden zijn de onschuldige slachtoffers van deze crisis
Geen besparingen op sociale uitkeringen
Geen afbouw van collectieve openbare diensten
belastingen naar draagkracht en eerst en vooral op de vermogenden
Geen nieuw Generatiepact
Met het EVV, willen we meer Europa. Maar niet het Europa dat men ons nu opdringt. Wij willen een ander Europa. Wij willen een Europa dat het sociale boven het economische stelt, het klimaat en het leefmilieu boven het winstbejag en de economie boven de financiën.
De financiële markten zadelden ons op met een puinhoop zonder weerga: herstructureringen en sluitingen, volledige en tijdelijke werkloosheid, kostenverlaging op alle fronten Die crisis moet krachtig worden bestreden. Om erger te voorkomen en het herstel te versnellen. Niet elk land voor zich. Maar met Europa aan het stuur dat protectionisme weert. Dat zelf ook zwaar investeert. En dat, naast de diensten, ook recht doet aan de industrie. Geef een toekomst aan zwaar getroffen sectoren als de automobiel en de textiel.
Europa , zet er alles op om herhaling van dergelijke crisis te voorkomen. De financiële markten moeten aan de leiband. Met strenge Europese regels. Met een versterkt Europees toezicht. En met krachtige Europese inzet voor wereldwijde regulering en toezicht.
Werknemers en sociaal verzekerden zijn de onschuldige slachtoffers van deze crisis. Maar ze dreigen de crisisbestrijding te moeten afbetalen, door ingrepen in lonen, sociale zekerheid en collectieve openbare diensten. Zoek het geld bij hen die nog nauwelijks hebben bijgedragen. Geholpen door een krachtig Europees fiscaal beleid dat fiscale dumping tegengaat. Dat fiscale fraude bestrijdt. En dat de vluchtweg naar de belastingparadijzen afsnijdt.
Het Sociaal Europa komt nog nauwelijks uit de verf. Opbouw van sociale rechten lukt nog amper. Eerder dreigt afbouw. Met ingrepen van het Europese Hof van Justitie op de vrijheid van overleg en actie. Met kruisgeschut van de Europese Centrale Bank op lonen en index. Met nauwelijks verholen aanvallen op de ontslagbescherming via flexicurity. En met het onvermogen om sociale dumping binnen Europa tegen te gaan. Europa moet weer een verhaal worden van opbouw van sociale rechten. Dat werknemers beschermt tegen overdreven arbeidstijden (betere arbeidstijdenrichtlijn). Dat buitenlandse werkgevers verplicht tot gelijk loon voor gelijk werk (aanpassing detacheringsrichtlijn). Dat radicaal strijdt tegen de loonachterstelling van vrouwen. En dat niet enkel gaat voor meer werk, maar ook voor waardig werk.
Economie en ecologie zijn niet tegenstrijdig. Europa moet radicaal gaan voor duurzame ontwikkeling. En de leiding nemen in de wereldwijde strijd tegen de klimaatopwarming. Europa moet voluit gaan voor groene groei en groene jobs.
Europa werd synoniem voor privatisering, commercialisering en afbouw van collectieve diensten. Het moet er mee stoppen de rol van overheid, non-profit en sociale economie terug te dringen, ten bate van de commercie. We aanvaarden niet dat de dienstenrichtlijn in die zin wordt misbruikt. En we blijven eisen dat er een aparte richtlijn komt voor de diensten van algemeen belang.
Een tweede actie volgt reeds op 19 mei en neemt nogmaals de cabotage en de Europese regelgeving onder de aandacht. Deze actie gaat ook door te Brussel. Nadere informatie volgt.
Binnenkort zijn er Vlaamse en Europese verkiezingen . De BTB heeft een memorandum uitgewerkt. Je vind als bijlage.
Verdere info over de acties of andere zaken, contacteer het secretariaat
Belangrijk NIEUWTJE de BTB Kust heeft een Blogpagina te bezoeken op het internet via http://btb-btbkust.blogspot.com Schrijf je in en krijg alle info uit eerste hand
Zou een Poolse, Litouwse of een ander Oost-Europese spoorwegmaatschappij de lijnen van Brussel naar Parijs, Londen of andere bestemmingen overnemen van onze NMBS, dan bestaat er een grote kans dat er geen trein meer zou lopen tot dit verboden wordt en zou er ZEKER beperkingen als niet uitzonderingen komen via het Europees parlement.
Ze hebben dit zelf ook geprobeerd met onze havenarbeiders en dat is niet gelukt door de solidariteit van ALLE dokwerkers.
Blijkbaar voor het wegvervoer kan en mag ALLES, en moeten we met lede ogen toekijken hoe deze Postbusbedrijven( opgezet door onze eigen werkgevers) ons werk hier in België en in het bijzonder in Zeebrugge komen stelen. Onze werkvloer (vrachtwagens) komen kopen aan bevoordeelde prijzen, genieten van de betere prijzen (door grote hoeveelheden) via DDtrans zonder te spreken van het misbruik maken van onze bekwame garagecollegas en van onze klanten die zij met plezier krijgen van onze EIGEN WERKGEVERS en dit enkel en allen voor hun EIGEN profijt. En in tussentijd doen wij als belangrijke acteur in dit verhaal NIETS. We kijken toe hoe ons loon met meer dan 25% gezakt is en dat aan onze Caos en moeilijk bekomen extras en voordelen worden afgenomen of niet meer toegepast. We blijven maar kijken naar onze eigen navel!!
Zelf onze Belgische bedrijven die voor keuring moeten zorgen doen er aan mee. Die zogenaamde Poolse vrachtwagens hoeven zelf nooit een band te zetten in hun land om gekeurd te worden. Het enigste dat die vrachtwagens van Polen gezien hebben zijn een paar originele onderdelen die door een Poolse Valeo of soortgelijke onderdeel leveranciers gemaakt waren en de chauffeurs die om de 3 weken ververst worden.
Op dezelfde tijd wordt er in Polen en andere Oost-Europese lidstaten met NIET Europese chauffeurs( Witrussen, Ukraieners enz) gewerkt daar ze hier allen te werk zijn.
DIT NOEMEN ZE EERLIJKE CONCURENTIE BELEID IN EUROPA!
Blijkbaar vindt onze regering normaal dat vreemde landen een zo strategisch belangrijke sector als transport overnemen en onze eigen sector ontmantelt. Wij worden met de tijd volledig afhankelijk van die landen die dan met de slagader van onze industrie alles zullen beheren en overheersen.
Met dank aan de kortzichtigheid van onze opeengevolgde regeringen en met de hulp van Europa en zijn liberalisme. En ergens ook WIJ
BTB-ABVV wint eerste veldslag in oorlog tegen illegale cabotage
BTB ABVV wint de eerste veldslag in de oorlog tegen de illegale cabotage !
Op 23 april 2009 had er een historische stemming plaats in het Europees Parlement. Het Parlement keurde een reglementering op de cabotage goed. Deze voorziet in het toelaten van maximum 3 cabotageritten, onmiddellijk aansluitend op een internationaal transport. Hopelijk draagt deze Europese regel ertoe bij om een einde te stellen aan de wansmakelijke praktijken van (Belgische) transporteurs die brievenbusfilialen oprichten in Oost-Europa, deze vervolgens in België inzetten en tegelijk hun Belgische chauffeurs (op binnenlandse trafiek) op non-actief zetten.
Een eerste overwinning !
De eerste veldslag is gewonnen, maar de oorlog is nog lang niet gewonnen. Vooraleer deze Europese richtlijn van kracht wordt (zes maanden na publicatie, dus ten vroegste einde dit jaar) kunnen werkgevers de sociale dumping blijven organiseren. Bovendien zal de Europese regelgeving gecontroleerd moeten worden op het terrein en zullen inbreuken bestraft moeten worden. En daar wringt het schoentje
Etienne Schouppe : maak uw beloftes waar!
BTB - ABVV kan niet begrijpen dat Staatssecretaris Etienne Schouppe nog altijd geen Koninklijk Besluit heeft uitgevaardigd om de cabotage in België aan banden te leggen, zoals Duitsland en Frankrijk al deden, dit niettegenstaande het feit dat hij dit al tweemaal schriftelijk toezegde aan de BTB. Via de pers vernamen wij dat hij wel vrije cabotage wil, minstens in Benelux verband. Terwijl Schouppe aarzelt om de voordeur op dubbel slot te doen voor de illegale cabotage, is hij op die manier bezig de achterdeur wagenwijd open te zetten voor misbruiken.
Meld misbruiken
BTB ABVV opende een meldpunt cabotage. Via dit meldpunt krijgen we van chauffeurs dagelijks meldingen van misbruiken. In veel bedrijven worden Belgische chauffeurs op economische werkloosheid gezet, terwijl Oost-Europese chauffeurs in opdracht van dezelfde firma de trafiek overnemen. De chauffeurs zijn onze ogen en oren op de weg: meld dan ook misbruiken. U kunt steeds terecht bij: frank.moreels@btb-abvv.be of gsm : 0032 475 243896 of tel: 0032 3 224 34 34.
Blijf niet bij de pakken zitten : voer actie met BTB ABVV.
Op 19 mei 2009 zal BTB ABVV actie voeren. De verantwoordelijke politici zullen door BTB ABVV geïnterpelleerd worden en geconfronteerd worden met de brute en harde feiten van de illegale cabotage.
Hou u klaar voor deelname aan onze acties; volg de ordewoorden van uw vakbond; blijf gemobiliseerd.
Gezien de huidige situatie bij ons in het bedrijf willen we Julie een paar tippen geven hoe je nu het best met je tachygraaf tewerk ga.
Gebruik hem zoals de wet het jou normaal verplicht en zet hem niet meer op bedje als je bij een klant aanmeld om te lossen en te laden en bij geen enkele beweging die als WERK kan aanzien worden, dit om te vermijden bij geval van ontslag, herstructurering of stopzetting van bedrijf er twijfel zou ontstaan over je arbeidstijd of tijd ter beschikking bij de arbeidsrechtbank.
Het beste is, bij alle werkzaamheden je tachygraaf ophamertjes (arbeid) te zetten of tenminste op vierkantje ( tijd ter beschikking).
Dit laatste ( vierkantje) word ook aanzien als RUST, dus je hoef dan geen extra pauze meer in te lassen.
LET WEL OP!!
Op hamertjes is er mogelijk overloon(+50%) te betalen en zeker geen indien het op vierkantje staat.
Schrijf ALLES op in je agenda of een prestatieblad en neem ieder avond een uitprint van jou Tachygraaf.
DIT ZIJN DE RESULTATEN VAN ONZE EERSTE PEILING OP VOLGENDE VRAAG:
Was je akkoord gegaan met de nieuwe arbeidsvoorwaarden indien het bij geheime stemming was gebeurd.
Totaal van de deelnemende collegas was 125
Nee: 110
Ja: 3
Weet niet: 9
Bedankt voor de medewerking om ons te helpen een klaar beeld over de situatie te krijgen.
Begin volgende maand na de afrekening van lonen met deze nieuwe arbeidsvoorwaarden zullen we weer met een rondvraag komen over verdwenen of en niet betaalde uren waar we( ABVV-ACVen ACLBV ) hopen op veel reacties!
Daarmee kunnen we dan zien welke reactie en of Aktie we kunnen geven en ondernemen.
Met deze chantage (onwettelijk) probeert onze werkgeverDDtrans tijd te winnen( hopen dat er verschillende van ons de firma zullen verlaten zodat ze niet moeten overgaan naar een collectief ontslag), zodat ze volgens mij, met 40 vrachtwagen hun Poolse firma BALTIKTRANS kunnen versterken. Om 40 vrachtwagens met nodige personeel (4 chauffeurs voor 3 vrachtwagens) in te zetten vergt veel tijd, zeker als je kieskeurig bent. Ik denk daarom dat we geen schijn van kans maken deze 40jobs te behouden en dat onze werkgever reeds lang geleden beslist heeft zijn vloot met die 40 eenheden te verminderen.
In tussen tijd heeft hij beslist ons loon met 25% te verminderen met de hulp van TRANSIC en bijhorende software ( arbeidsuren die verdwijnen), maar ook met arbeidsuren( lossen, laden, tanken, aankoppelen, afkoppelen, op en afzetten, enz .) over te zetten in tijd ter beschikking waar zij daarop geen overloon(50%), vakantiegeld, eindejaarspremie moeten betalen.
Dit laatste doen ze reeds jaren en heeft altijd een groot deel van hun winst gemaakt, en nu dat ze in deze moeilijke periode een deel van hun (ONZE) winst in de firma moeten terugzetten om deze periode te overbruggen, gebruiken ze ONWETTELIJKE methodes om ons nog meer uit te zuigen.
Vorige zaterdag is ons op het hart gedrukt om zo weinig mogelijk tijd te verliezen .
Blijkbaar heeft men bij DDtrans het gedacht dat chauffeurs allemaal profiteurs en dieven zijn.
Donderdag heb ik 20 min. voor einde lossing een retour gevraagd. Het antwoord was, "Venlo geeft geen retour zolang er geen volledige los uren door gestuurd zijn".
IS DIT DAN MIJN FOUT?
En gaat men dan het principe van gemiddelde wachtijd toe passsen?
Twee Poolse chauffeurs bij Schavemaker Transport BV in Breda zijn vanmorgen met ijzeren staven in elkaar geslagen door beveiligers die waren ingehuurd door de directie. De chauffeurs waren sinds vrijdag in staking voor een beter loon.
Reinier Stroo, bestuurder FNV Bondgenoten: Het is te gek voor woorden. Ten eerste los je een geschil op door overleg. En als dat niet lukt, bel je de politie. Je gaat toch niet een beveiligingsbedrijf inhuren om je problemen op te lossen? Ten tweede is de staking mijns inziens terecht, het loon is veel te laag. Een goede ontwikkeling dat de Poolse werknemers door krijgen dat zij niet voor een hongerloontje hoeven te werken.
Het Poolse deel van Schavemaker Transport, Schavemaker Poland, is sinds vrijdag in staking voor een beter loon. Zij krijgen 700 euro per maand, ongeacht het aantal overuren. Andere chauffeurs van Schavemaker Poland zijn in Spanje, Frankrijk, Polen en Nederland in staking.
De negen Poolse werknemers in Breda hadden zich sinds vrijdag op het terrein van Schavemaker opgesloten in de cabine van hun vrachtwagen. Zo kon er geen gebruik worden gemaakt van de voertuigen door anderen. De directie van Schavemaker heeft hierop een Oekraïens beveiligingsbedrijf ingehuurd, om zo een einde aan de staking te maken.
Deze beveiligers sloegen een zijruit in van een van de vrachtautos en sleepten de chauffeur met geweld uit zijn cabine. Ook een tweede chauffeur werd mishandeld, waarna de overgebleven stakers geïntimideerd hun auto hebben verlaten.
Eén van de twee Polen is met een ambulance afgevoerd. De tweede is ter plekke behandeld voor, vermoedelijk, een gebroken neus. De vier beveiligers zijn opgepakt door de politie en ook de directeur, Henk Schavemaker is meegenomen naar het bureau voor verhoor. Ook heeft vakbondsbestuurder Stroo een verklaring afgegeven bij de politie.
Op dit moment vindt overleg plaats tussen FNV Bondgenoten en de Poolse ambassade. Dit om te zorgen dat de negen chauffeurs vervoer krijgen naar Polen, waar ze zich bij hun stakende collegas kunnen aansluiten.
Nog te weinig mensen beseffen dat vrachtwagenchauffeur een volwaardig vak is. Ze zijn stomverbaasd als ze horen dat we een opleiding achter de rug hebben en regelmatig op bijscholing gaan. Ook moeten we constant opboksen tegen vooroordelen: we zouden roekeloos zijn, een ongezond leven leiden, geen tijd hebben voor een gezin, ... Het wordt tijd om meer respect en positieve aandacht te vragen voor ons beroep. Doe daarom mee aan de wedstrijd Vrachtwagenchauffeur van het jaar!
Bezoek in april of mei een opendeurdag in je buurt en win voor 1000 euro aankoopcheques
Trek in april of mei naar een middelbare school in jouw buurt. Want alle scholen met de opleiding vrachtwagenchauffeur rollen op hun opendeurdag speciaal de rode loper voor jou uit. Bij de stand Vrachtwagenchauffeur van het jaar beantwoord je enkele simpele vragen over je vak, en kijk je nog even in de lens voor een leuke fotoshoot.
Op naar de prefinale en finale
Op zaterdag 13 juni vindt de prefinale plaats, waarop 16 kandidaten worden uitgenodigd. Je hebt dan een kort en gemoedelijk kennismakingsgesprekje met de vakjury en in een praktische proef kun je uitpakken met je vakmanschap. Enkele dagen later weet je of jij de titel van Vrachtwagenchauffeur van het jaar in de wacht hebt gesleept. In dat geval beleef je op zaterdag 27 juni een onvergetelijke finale met onder meer een stijlvolle fotoshoot. Natuurlijk ontvang je ook de hoofdprijs, een aankoopcheque ter waarde van 1000 euro.
Vertel iedereen dat je Vrachtwagenchauffeur van het jaar bent
Met de titel Vrachtwagenchauffeur van het jaar op zak kun jij de rest van het jaar in de media jouw verhaal doen. Zo wordt het eindelijk mogelijk om ons vak positief en genuanceerd onder de aandacht te brengen.
Met de verontschuldiging dat we nu in een crisis periode zijn, heeft de werkgever besloten al onze toegestane bonussen terug te schroeven en ook de bestaande CAO niet meer na te leven, zijnde zondag uren aan 200% en het instellen van gemiddelden aangaande los- laad- en andere uren enz.
HET WAS DIT OF ER ZOUDEN NAAKTE ONTSLAGEN KOMEN.
Deze beslissing hebben we aan jou overgelaten daar jij het best weet of je met deze maatregelen kan leven en overleven tot betere tijden.
Dit laatste hebben ze ingevoerd nadat er een paar van onze collegas serieus aan de baard getrokken hebben. DE CORRECTE CHAUFFEURS MOETEN ALTIJD BOETEN VOOR DE FOEFFELAARS!
Zij gaan via controles op de kaaien en via klanten nazien dat deze chauffeurs niet meer kunnen stelen.
Wij van de BTBzullen er op toezien dat de Operations managers er niet van zullen profiterenom onterecht uren van de correcte collegas te stelen.
Daarom vragen wij jullie, ieder keer dat je vindt dat op dat laatste punt dit gebeurd, dit ons te melden met nodige bijkomende info zodat wij je kunnen helpen.
De tijd is gedaan dat je dit zelf kon oplossen. Vroeger als je niet meer tevreden was met het bedrijf kon je zonder problemen gaan werken bij een andere firma. Nu heb je deze luxe niet meer en is het vechten geblazen om je werk te behouden.
Alain en ik staan altijd ter jullie beschikking om samen naar de directie te stappen indien gewenst. Dit is jou recht!!!
Het wordt dringend tijd dat we stoppen met individualisme en alleen maar denken aan IKKE IKKE.
Samen staan we sterker in deze moeilijke tijden en staan we ook sterker tegenover onze werkgever om te vermijden dat zij van deze situatie profiteren om te doen wat ze willen zonder rekenschap aan de werknemers te geven.
Staatssecretaris Schouppe kondigt een Koninklijk Besluit aan.
Naar aanleiding van interpellaties van ABVV BTB kondigde de staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe, aandat hij een KB wil laten goedkeuren dat een einde moet stellen aan de illegale cabotage in het wegvervoer. Indien de staatssecretaris woord houdt is dit een grote overwinning voor de Belgische chauffeurs in het algemeen, en voor ABVV BTB in het bijzonder volgens Frank Moreels, Federaal Secretaris van ABVV BTB.
Ter herinnering : Cabotage is het vervoeren van goederen binnen de landsgrenzen van een ander land dan het land van herkomst van transporteur.Voorbeeld : een Sloveense of Hongaarse transporteur vervoert goederen van Kortrijk naar Antwerpen. Op dat betreffende transport zijn de Belgische vervoerscondities van toepassing (bv. het verkeersreglement, veiligheidsvoorschriften ). Jammer genoeg geldt dat niet voor de arbeids- en loonvoorwaarden.De chauffeurs worden betaald aan de voorwaarden van het land van herkomst. Met lonen die één derde zijn van wat de Belgische chauffeur verdient komt dit neer op sociale dumping en broodroof!
ABVV BTB heeft reeds aangetoond dat nogal wat Belgische bedrijven een zusterbedrijf oprichten in een Oost Europees land (vaak niet meer dan een postbus), om dat bedrijf dan in te schakelen voor het uitvoeren van opdrachten in België.We hebben trouwens een lijst overgemaakt aan de Staatssecretaris van bedrijven die in de sector bekend zijn voor het toepassen van deze techniek. En deze lijst vormt slechts het topje van de ijsberg!
Vandaag kondigt de staatssecretaris aan dat er maatregelen op komst zijn om deze misbruiken te bestrijden.Dat deed de staatssecretaris in januari reeds in een brief, gericht aan ABVV BTB.Op het terrein gebeurde er echter niets, en gingen deze malafide transportbedrijven rustig hun gangetje!
ABVV - BTB roept de Staatssecretaris dan ook op om de daad bij het woord te voegen, en dringend werk te maken van het aangekondigde Koninklijk Besluit.ABVV BTB zal waakzaam blijven!
Het standpunt van ABVV - BTB ter zake blijft:
-Onze Staatssecretaris van Mobiliteit, Etienne Schouppe, moet opdracht geven aan de inspectiediensten om deze praktijken zeer gericht te bestrijden.
-België moet dringend werk maken van een eigen definitie van de Europese richtlijn betreffende cabotage en de wilde cabotage op die manier aan banden leggen, zoals reeds eerder in Frankrijk en Duitsland gebeurde.
-De beperking van de cabotageopdrachten tot 3 ritten, onmiddellijk aansluitend op een internationaal transport zoals ook het Europees Parlement en de Europese transportbond wensen is het maximum toelaatbare !
ABVV BTB roept de chauffeurs op om waakzaam te zijn.Hebt u weet van het inzetten van buitenlandse chauffeurs of firmas bij twijfelachtige of illegale cabotageopdrachten? Signaleer die aan uw vakbond ABVV BTB, t.a.v. Frank Moreels, Federaal Secretaris BTB wegvervoer en logistiek, 0475 243896; email : frank.moreels@btb-abvv.be
v.u.: Frank Moreels, Federaal Secretaris, Paardenmarkt 66, 2000 Antwerpen, a.u.b. niet op de openbare weg gooien.
België sluit mogelijk als een van de weinige EU- lidstaten zijn grenzen nog tot mei 2011 voor werknemers uit Polen, Tjechië, Slovenië, Slovakije, Hongarije, Estland, Letland en Litouwen. Open VLD wil die beperkingen voor die acht EU-lidstaten opheffen vanaf mei van dit jaar maar tot grote ergernis van de Vlaamse Liberalen heeft de Federaal Minister van Tewerkstelling de overgangsmaatregelen opnieuw op de onderhandelingstafel gelegd. Hopelijk lukt dit en dat ze erna eens aan denken om efficiënte en regelmatige controles te doen op onze wegen en in de HAVENS!!
De Vlaamse regering heeft na enkele dagen vol publieke onenigheid de knoop doorgehakt over de overbruggingspremie. Werknemers van bedrijven die kampen met een omzetdaling van 20 procent of die erkend zijn als bedrijf in moeilijkheden of herstructurering, krijgen een hogere premie als ze minder gaan werken. Op die manier kan worden vermeden dat bedrijven mensen moeten ontslaan.
Zoals jullie reeds hebben moeten ondervinden of van andere collegas vernomen hebt, wordt er vanuit onze firma voor iedere futiliteit (vb. 15 min te laat komen bij klant)tegenwoordig een aangetekende brief verstuurd.
Wij hebben het gevoel dat ze dossiers aan het aandikken zijn om daarna gemakkelijker te kunnen ontslaan voor fout en dus niet moeten overgaan naar een collectief of economisch ontslag die slecht zou zijn voor het imago van de firma naar de rest van de wereld toe.
Hoe te reageren bij het ontvangen van zo een brief.
ALTIJD die brief ophalen en er op antwoorden!!!
Indien je dit niet doet, wordt dit normaal gezien als het er mee akkoord gaan van wat er in die brief staat.
ALTIJD antwoorden per aangetekend schrijven zelf als je dit met de HR, in een persoonlijk gesprek hebt geregeld.
Het aangetekend schrijven kan op twee manieren gedaan worden.
De zending versturen aangetekend met de post of om kosten uit te sparen kan je een kopie maken op de firma en deze door Heike of HR laten aftekenen voor ontvangst.
In beide gevallen kan je voor het opstellen van die brief laten bijstaan door een van onze deleges die daar ervaring mee hebben en op de hoogte zijn van wetgeving en arbeidsreglementering.
Breng jou syndicaal afgevaardigde steeds op de hoogte als je er een ontvangt, daar wij dan ook korter op de bal kunnen spelen om jullie en iedereen te helpen. Dit kan je doen via een mailtje op de blog of rechtstreeks naar ons met een mailtje of een briefje in onze postbus op het bedrijf.
Liefst met kopie van brief DDtrans en antwoord.
Jullie syndicaal afgevaardigden bij DDtrans voor de BTB zijn,
De eerste militantenvergadering van deBTB DDtrans was een succes!!!
Volgens de politie waren we met 20 en volgens de vakbond waren we met 50 . Zal ergens tussen die twee cijfers liggen, hahaha.
Nu even serieus.
We konden op de vergadering een paar militanten en gekozenen van het ACV en ook van het ACLBV tegenkomen .ze waren ook welkom en zeker aan het bijleren.
Alain De Swarte deed de vergadering open met een korte inleiding, gevolgd door een PowerPoint voorstelling waarbij verschillende themas aangekaard werden zoals problemen Ford, tijdskrediet, betaald educatief verlof, maaltijdcheques, ecocheques, ouderschapsverlof, inter-professioneel akkoord en last but not least , illegale cabotage en, verloren minuten en/of uren bij DDtrans te wijten aan Transic en anderen? .. .
Op deze twee laatste punten werd er door de aanwezige collegas heftige reacties verwacht en die kwamen er ook!!!!
Over onze Baltictrans en hun aanverwante collegas waren we unaniem .Dit kan niet verder!!!!!
Ze nemen rechtstreeks ons werk over op een onwettelijke en oneerlijke manier over.
Wij dan maar economisch werkloos zijn met een verlaagd inkomen die dichter en dichter bij het loon komt van een Pool, zonder zijn voordelen op koopkracht en verlaagde fiscaliteit.
Als laatste werd er dan gesproken over het grootste struikelblok zijnde;
Verdwenen uren en/ of minuten door Transic die ons als testkonijnen gebruikt.
Iedereen komt uren en minuten tekort op zijn loonstrook. Dit is volgens de directie te wijten aan Transic, waar zij zich in tussentijd hebben ingedekt door een klacht in te dienen.
Dit is niet voldoende!!Wij van de BTB hadden een ultimatum gesteld dat deze problemen tegen eind februari opgelost moest zijn . Indien dit niet het geval zou zijn, zouden wij van de BTB en de twee andere vakbonden overgaan tot aktie's Volgende week maandag, de 16de maart is er een Ondernemingsraad en een Bijzondere Syndicale vergadering in het bijzijn van de drie vakbondssecretarissen, waar deze hekelpunten ZEKER aan bot zullen komen.
Deze eerste vergadering werd afgesloten met een gezellig samenzijn in t Meulentje met een drankje, en hopen jullie terug te zien rond de maand oktober voor onze 2de sessie.
Jean-Marie Rapaert en Alain Deswarte, syndicaal afgevaardigden voor de BTB bij DDtrans.
Wetteren : de eerste beveiligde snelwegparking voor vrachtwagens
Too little, too late?
Vlaams Minister van openbare werken, energie, leefmilieu en natuur stuurde vandaag 3 maart een persbericht de wereld in waarin ze fier aankondigde dat haar kabinet zal investeren in de veiligheid en het comfort op de parkings langs de snelwegen. Op de E40 in Wetteren zal de capaciteit, de veiligheid en het comfort verhoogd worden met extra plaatsen, camerabewaking en extra sanitaire installaties terwijl andere parkings al een opknapbeurt krijgen.
Volgens BTB een goed initiatief. Maar veel te weinig en veel te laat.
Veel te weinig omdat
er over het voorstel i.v.m. de beveiligde parking in Wetteren geen concrete datum noch een budget en planning werden bekendgemaakt
er slechts 1,4 miljoen euro wordt vrijgemaakt terwijl er bijna 4 miljoen euro nodig is om de bestaande parkings een opknapbeurt te geven.
de opknapbeurt alleen maar gaat over het verwijderen van struikgewas, het afficheren van de noodnummers in verschillende talen, het plaatsen van extra verlichting, een praatpaal en cameras en dus een pleister op een houten been zijn.
er momenteel blijkbaar GEEN BUDGET is voorzien voor het aanleggen van extra parkings, parkeerplaatsen, sanitair, omheining,
Veel te laat omdat
BTB al sinds 2007 de problematiek van de onveilige en oncomfortabele parkings in een zwartboek aan de kaak stelde en dit in 2008 nog eens herhaalde omdat er op politiek vlak niets werd ondernomen!
in de twee jaar sinds de publicatie van ons eerste zwartboek er nooit concrete maatregelen zijn genomen, waarbij we moeten vaststellen dat de toestand er jaar na jaar op achteruit gaat.
we ondertussen 2009 zijn en het mandaat van minister Crevits binnen enkele weken ten einde loopt waarbij we sterk het gevoel hebben dat de minister vlak voor de verkiezingen nog vlug wil scoren op de kap van de vrachtwagenchauffeur die dagelijks de miserie van de onveilige parkings aan den lijve ondervindt.
Indien de minister echt met deze problematiek was begaan had ze ons na de publicatie van ons eerste en tweede zwartboek uitgenodigd om rond te tafel te zitten om oplossingen te zoeken op korte en lange termijn. Nu gooit ze in de aanloop naar de verkiezingen zonder overleg een plan op tafel. Voor BTB : Too Little, Too Late!
Dankzij de massale aanwezigheid vanmorgen op de internationale manifestatie in Brussel, waren de Europarlementariërs overtuigd van de noodzaak om de zelfstandigen mee op te nemen in de directieve arbeidstijd.
Met een ruime meerderheid is dit een eerste overwinning in de richting van veiligheid voor iedereen ! Wij willen daarbij ook onze collega's havenarbeiders( die niets met transport te maken hebben) bedanken voor hun inzet want ze waren daar met 14 man aanwezig.