Tot onze grote
verbazing lezen wij in de pers dat UPTR de vakbonden de schuld geeft van het
feit dat de economische werkloosheid in de sector van het goederenvervoer niet
wordt verlengd, met alle gevolgen van dien.
Sta ons toe even de
puntjes op de i te zetten.
Vanzelfsprekend is BTB-ABVV
bereid om het probleem van de economische werkloosheid aan te kaarten. Eén van
de prioriteiten voor onze organisatie is immers het behoud van jobs en het
vermijden van ontslagen.
Wij weten ook dat
de economische crisis bij sommige transportbedrijven het water tot aan de
lippen doet stijgen. Daarom zijn wij voorstander van de verlenging van de
economische werkloosheid, op voorwaarde dat er ook een controlemechanisme wordt
ingebouwd. Wij hebben immers in de praktijk vastgesteld dat er veel werkgevers in
de sector misbruik maken van het systeem van de economische werkloosheid. De
vaste chauffeurs worden tijdelijk op economische werkloosheid gezet, maar
ondertussen rijden er wel interimarbeiders met diezelfde vrachtwagens. Of erger
nog : Oost-Europese chauffeurs nemen gewoon het werk over, aan een lager loon
weliswaar.
Daarom stuit de
hyprocriete houding van UPTR ons zo tegen de borst. Zij weten ook dat deze
misbruiken bestaan. Toch vinden zij dat wij als vakbond geen enkel
controlemechanisme mogen inbouwen. BTB-ABVV heeft constructieve voorstellen naar
voor geschoven, maar deze werden door UPTR, als enige van de drie
werkgeversfederaties trouwens, gewoon van tafel geveegd. Zij beschermen liever
de foefelaars ten koste van de ernstige transportfirmas. UPTR brengt met haar
anti-constructieve houding het sociaal overleg in de sector in gevaar.
Bovendien : onze
chauffeurs zijn nog lang niet vergeten dat de werkgeversfederaties tijdens de
laatste sectoronderhandelingen ronduit weigerden om aan de chauffeurs een
bijpassing toe te kennen in geval van economische werkloosheid. Door het
werkloosheidssysteem moet de werkgever de chauffeur al geen loon betalen, maar
zelfs een kleine bijpassing, betaald door de firma of door de collectiviteit
van het sociaal fonds, was niet bespreekbaar. Een kleine vergoeding die door de
chauffeurs zeker zou worden op prijs gesteld, aangezien zij al een groot inkomensverlies
leiden omwille van de werkloosheid. Njet over de ganse lijn.
Wij kunnen dan ook
enkel besluiten dat UPTR vorige week donderdag wel aanwezig was op het Paritair
Comité, maar dat zij, zoals zo dikwijls in het sociaal overleg, oogkleppen op
hadden en bovendien niet hebben geluisterd naar het standpunt van BTB-ABVV.
Ja, wij zijn
voorstander van constructief overleg tussen de sociale partners.
Ja, wij zijn vóór
de verlenging van de economische werkloosheid.
Maar enkel mits
inbouwing van een controlemechanisme. Want als syndicale organisatie weigeren
wij carte-blanche te geven aan de foefelaars uit de sector, die door UPTR de
hand boven het hoofd worden gehouden.