Foto
Foto
Foto

Foto
Inhoud blog
  • economisch werkloosheid en interim's
  • Werkeloosheid in Transportsector
  • Klacht tegen Stora Zeebrugge
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Interessante websites
  • Blog BTB kust
  • BTB centrale
  • ABVV
  • website voor syndicalisten
  • Zoeken in blog

    Verbroederde Blogadressen
  • ABVV Caterpillar Limburg
  • De Rode Syndicalist
  • DDtrans-BTB
    jou ddtrans btb blog
    24-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BTB-ABVV wint eerste veldslag in oorlog tegen illegale cabotage

    BTB – ABVV wint de eerste veldslag in de oorlog tegen de illegale cabotage !

     

    Op 23 april 2009 had er een historische stemming plaats in het Europees Parlement.  Het Parlement keurde een reglementering op de cabotage goed.  Deze voorziet in het toelaten van maximum 3 cabotageritten, onmiddellijk aansluitend op een internationaal transport. Hopelijk draagt deze Europese regel ertoe bij om een einde te stellen aan de wansmakelijke praktijken van (Belgische) transporteurs die brievenbusfilialen oprichten in Oost-Europa, deze vervolgens in België inzetten en tegelijk hun Belgische chauffeurs (op binnenlandse trafiek) op non-actief zetten.

    Een eerste overwinning !

    De eerste veldslag is gewonnen, maar de oorlog is nog lang niet gewonnen.  Vooraleer deze Europese richtlijn van kracht wordt (zes maanden na publicatie, dus ten vroegste einde dit jaar) kunnen werkgevers de sociale dumping blijven organiseren.  Bovendien zal de Europese regelgeving gecontroleerd moeten worden op het terrein en zullen inbreuken bestraft moeten worden.  En daar wringt het schoentje …

    Etienne Schouppe : maak uw beloftes waar!

    BTB - ABVV kan niet begrijpen dat Staatssecretaris Etienne Schouppe nog altijd geen Koninklijk Besluit heeft uitgevaardigd om de cabotage in België aan banden te leggen, zoals Duitsland en Frankrijk al deden, dit niettegenstaande het feit dat hij dit al tweemaal schriftelijk toezegde aan de BTB.  Via de pers vernamen wij dat hij wel vrije cabotage wil, minstens in Benelux verband. Terwijl Schouppe aarzelt om de voordeur op dubbel slot te doen voor de illegale cabotage, is hij op die manier bezig de achterdeur wagenwijd open te zetten voor misbruiken.

    Meld misbruiken …

    BTB – ABVV opende een meldpunt “cabotage”. Via dit meldpunt krijgen we van chauffeurs dagelijks meldingen van misbruiken. In veel bedrijven worden Belgische chauffeurs op economische werkloosheid gezet, terwijl Oost-Europese chauffeurs in opdracht van dezelfde firma de trafiek overnemen.  De chauffeurs zijn onze ogen en oren op de weg: meld dan ook misbruiken.  U kunt steeds terecht bij: frank.moreels@btb-abvv.be of gsm : 0032 475 243896 of tel: 0032 3 224 34 34.

    Blijf niet bij de pakken zitten : voer actie met BTB – ABVV.

    Op 19 mei 2009 zal BTB – ABVV actie voeren.  De verantwoordelijke politici zullen door BTB – ABVV geïnterpelleerd worden en geconfronteerd worden met de brute en harde feiten van de illegale cabotage. 

    Hou u klaar voor deelname aan onze acties; volg de ordewoorden van uw vakbond; blijf gemobiliseerd.

    V.

    24-04-2009 om 18:26 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (11 Stemmen)
    23-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herdenken van manier van werken

    Herdenken van manier van werken

    Gezien de huidige situatie bij ons in het bedrijf willen we Julie een paar tippen geven hoe je nu het best met je tachygraaf tewerk ga.

    Gebruik hem zoals de wet het jou normaal verplicht en zet hem niet meer op bedje als je bij een klant aanmeld om te lossen en te laden en bij geen enkele beweging die als WERK kan aanzien worden, dit om te vermijden bij geval van ontslag, herstructurering of stopzetting van bedrijf er twijfel zou ontstaan over je arbeidstijd of tijd ter beschikking bij de arbeidsrechtbank.

    Het beste is, bij alle werkzaamheden je tachygraaf op hamertjes (arbeid) te zetten of tenminste op vierkantje ( tijd ter beschikking).

    Dit laatste ( vierkantje) word ook aanzien als RUST, dus je hoef dan geen extra pauze meer in te lassen.

    LET WEL OP!!

    Op hamertjes is er mogelijk overloon(+50%) te betalen en zeker geen indien het op vierkantje staat.

    Schrijf ALLES op in je agenda of een prestatieblad en neem ieder avond een uitprint van jou Tachygraaf.

    GEBRUIK JE TACHYGRAAF OP EEN WETTELIJKE MANIER!

    23-04-2009 om 16:27 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (29 Stemmen)
    22-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Resultaten van eerste rondvraag

    DIT ZIJN DE RESULTATEN VAN ONZE EERSTE PEILING OP VOLGENDE VRAAG:

    Was je akkoord gegaan met de nieuwe arbeidsvoorwaarden indien het bij geheime stemming was gebeurd.

    Totaal van de deelnemende collega’s was 125

    Nee: 110

    Ja: 3

    Weet niet: 9

    Bedankt voor de medewerking om ons te helpen een klaar beeld over de situatie te krijgen.

     

    Begin volgende maand na de afrekening van lonen met deze nieuwe arbeidsvoorwaarden zullen we weer met een rondvraag komen over verdwenen of en niet betaalde uren waar we( ABVV-ACV en ACLBV ) hopen op veel reacties!

    Daarmee kunnen we dan zien welke reactie en of Aktie we kunnen geven en ondernemen.

    22-04-2009 om 10:50 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (12 Stemmen)
    20-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chantage naar 40 ontslagen

    Chantage naar 40 ontslagen

    Met deze chantage (onwettelijk) probeert onze werkgever DDtrans tijd te winnen( hopen dat er verschillende van ons de firma zullen verlaten zodat ze niet moeten overgaan naar een collectief ontslag), zodat ze volgens mij, met 40 vrachtwagen hun Poolse firma BALTIKTRANS kunnen versterken. Om 40 vrachtwagens met nodige personeel (4 chauffeurs voor 3 vrachtwagens) in te zetten vergt veel tijd, zeker als je kieskeurig bent. Ik denk daarom dat we geen schijn van kans maken deze 40jobs te behouden en dat onze werkgever reeds lang geleden beslist heeft zijn vloot met die 40 eenheden te verminderen.

    In tussen tijd heeft hij beslist ons loon met 25% te verminderen met de hulp van TRANSIC en bijhorende software ( arbeidsuren die verdwijnen), maar ook met arbeidsuren( lossen, laden, tanken, aankoppelen, afkoppelen, op en afzetten, enz….) over te zetten in tijd ter beschikking waar zij daarop geen overloon(50%), vakantiegeld, eindejaarspremie moeten betalen.

    Dit laatste doen ze reeds jaren en heeft altijd een groot deel van hun winst gemaakt, en nu dat ze in deze moeilijke periode een deel van hun (ONZE) winst in de firma moeten terugzetten om deze periode te overbruggen, gebruiken ze ONWETTELIJKE methodes om ons nog meer uit te zuigen.

    HOELANG ZULLEN WE DIT BLIJVEN AANVAARDEN?

    20-04-2009 om 08:09 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (39 Stemmen)
    06-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kom je dit ook tegen?

    KOM JE DIT OOK TEGEN?......VERTEL HET ONS DAN!!

    Vorige zaterdag is ons op het hart gedrukt om zo weinig mogelijk tijd te verliezen .

    Blijkbaar heeft men bij DDtrans het gedacht dat chauffeurs allemaal profiteurs en dieven zijn.

    Donderdag heb ik 20 min. voor einde lossing een retour gevraagd. Het antwoord was, "Venlo geeft geen retour  zolang er geen volledige los uren door gestuurd zijn".

    IS DIT DAN MIJN FOUT?

    En gaat men dan het principe van gemiddelde wachtijd toe passsen?

    Verzonden door collega R

    06-04-2009 om 17:06 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (31 Stemmen)
    04-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stakende Poolse chauffeurs in elkaar geslagen

    Stakende Poolse chauffeurs in elkaar geslagen

    Twee Poolse chauffeurs bij Schavemaker Transport BV in Breda zijn vanmorgen met ijzeren staven in elkaar geslagen door beveiligers die waren ingehuurd door de directie. De chauffeurs waren sinds vrijdag in staking voor een beter loon.

    Reinier Stroo, bestuurder FNV Bondgenoten: “Het is te gek voor woorden. Ten eerste los je een geschil op door overleg. En als dat niet lukt, bel je de politie. Je gaat toch niet een beveiligingsbedrijf inhuren om je problemen op te lossen? Ten tweede is de staking mijns inziens terecht, het loon is veel te laag. Een goede ontwikkeling dat de Poolse werknemers door krijgen dat zij niet voor een hongerloontje hoeven te werken.”

    Het Poolse deel van Schavemaker Transport, Schavemaker Poland, is sinds vrijdag in staking voor een beter loon. Zij krijgen 700 euro per maand, ongeacht het aantal overuren. Andere chauffeurs van Schavemaker Poland zijn in Spanje, Frankrijk, Polen en Nederland in staking.

    De negen Poolse werknemers in Breda hadden zich sinds vrijdag op het terrein van Schavemaker opgesloten in de cabine van hun vrachtwagen. Zo kon er geen gebruik worden gemaakt van de voertuigen door anderen. De directie van Schavemaker heeft hierop een Oekraïens beveiligingsbedrijf ingehuurd, om zo een einde aan de staking te maken.

    Deze ‘beveiligers’ sloegen een zijruit in van een van de vrachtauto’s en sleepten de chauffeur met geweld uit zijn cabine. Ook een tweede chauffeur werd mishandeld, waarna de overgebleven stakers geïntimideerd hun auto hebben verlaten.

    Eén van de twee Polen is met een ambulance afgevoerd. De tweede is ter plekke behandeld voor, vermoedelijk, een gebroken neus. De vier beveiligers zijn opgepakt door de politie en ook de directeur, Henk Schavemaker is meegenomen naar het bureau voor verhoor. Ook heeft vakbondsbestuurder Stroo een verklaring afgegeven bij de politie.

    Op dit moment vindt overleg plaats tussen FNV Bondgenoten en de Poolse ambassade. Dit om te zorgen dat de negen chauffeurs vervoer krijgen naar Polen, waar ze zich bij hun stakende collega’s kunnen aansluiten.

    http://www.fnvbondgenoten.nl/nieuws/actueel/stakende_poolse_chauffeurs_/

     

    http://www.fnvbondgenoten.nl/branches_bedrijven/branches/vervoer/beroepsgoederenvervoer/stakende_poolse_chauffeurs_/

     

    http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/3/31/310309_mishandeling_poolse_chauffeurs.html

     

    http://www.omroepbrabant.nl/?news/115921702/Staking+vrachtwagenchauffeurs+loopt+uit+de+hand.aspx

     

    http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/4750378/Staking-met-geweld-beeidigd.ece

    04-04-2009 om 16:24 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (13 Stemmen)
    02-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrachtwagenchauffeur van het jaar

     

    Vraag respect en waardering voor ons vak!

    Doe mee aan ‘Vrachtwagenchauffeur van het jaar’

     

    Nog te weinig mensen beseffen dat vrachtwagenchauffeur een volwaardig vak is. Ze zijn stomverbaasd als ze horen dat we een opleiding achter de rug hebben en regelmatig op bijscholing gaan. Ook moeten we constant opboksen tegen vooroordelen: we zouden roekeloos zijn, een ongezond leven leiden, geen tijd hebben voor een gezin, ... Het wordt tijd om meer respect en positieve aandacht te vragen voor ons beroep. Doe daarom mee aan de wedstrijd ‘Vrachtwagenchauffeur van het jaar’!

     

    Bezoek in april of mei een opendeurdag in je buurt en win voor 1000 euro aankoopcheques

    Trek in april of mei naar een middelbare school in jouw buurt. Want alle scholen met de opleiding vrachtwagenchauffeur rollen op hun opendeurdag speciaal de rode loper voor jou uit. Bij de stand ‘Vrachtwagenchauffeur van het jaar’ beantwoord je enkele simpele vragen over je vak, en kijk je nog even in de lens voor een leuke fotoshoot.

     

    Op naar de prefinale en finale

    Op zaterdag 13 juni vindt de prefinale plaats, waarop 16 kandidaten worden uitgenodigd. Je hebt dan een kort en gemoedelijk kennismakingsgesprekje met de vakjury en in een praktische proef kun je uitpakken met je vakmanschap. Enkele dagen later weet je of jij de titel van ‘Vrachtwagenchauffeur van het jaar’ in de wacht hebt gesleept. In dat geval beleef je op zaterdag 27 juni een onvergetelijke finale met onder meer een stijlvolle fotoshoot. Natuurlijk ontvang je ook de hoofdprijs, een aankoopcheque ter waarde van 1000 euro.

     

    Vertel iedereen dat je ‘Vrachtwagenchauffeur van het jaar’ bent

    Met de titel ‘Vrachtwagenchauffeur van het jaar’ op zak kun jij de rest van het jaar in de media jouw verhaal doen. Zo wordt het eindelijk mogelijk om ons vak positief en genuanceerd onder de aandacht te brengen.

    Schrijf zo snel mogelijk even in via www.vrachtwagenchauffeurvanhetjaar.be

    02-04-2009 om 20:53 geschreven door jean-marie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)


    Foto

    Foto

    HET IS BETER TROTS TE STERVEN ALS MEN NIET LANGER TROTS KAN LEVEN

    Archief per maand
  • 09-2010
  • 01-2010
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009

    Gastenboek
  • ex-ddt
  • PETANQUE
  • zomaar
  • kijkje
  • wachturen

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Laatste commentaren
  • de juiste wet hier (jean)
        op Herdenken van manier van werken
  • stuwingen van ladingen (jean)
        op Herdenken van manier van werken
  • cabotage (jean)
        op Herdenken van manier van werken
  • arbeid en wachttijden (jean)
        op Herdenken van manier van werken
  • boete (JAN WAUTS)
        op Herdenken van manier van werken
  • Blog als favoriet !

    Een interessant adres?


    Foto

    Foto

    Foto

    Zoeken in blog




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs