Wetteren : de eerste beveiligde snelwegparking voor vrachtwagens
Too little, too late?
Vlaams Minister van openbare werken, energie, leefmilieu en natuur stuurde vandaag 3 maart een persbericht de wereld in waarin ze fier aankondigde dat haar kabinet zal investeren in de veiligheid en het comfort op de parkings langs de snelwegen. Op de E40 in Wetteren zal de capaciteit, de veiligheid en het comfort verhoogd worden met extra plaatsen, camerabewaking en extra sanitaire installaties terwijl andere parkings al een opknapbeurt krijgen.
Volgens BTB een goed initiatief. Maar veel te weinig en veel te laat.
Veel te weinig omdat
er over het voorstel i.v.m. de beveiligde parking in Wetteren geen concrete datum noch een budget en planning werden bekendgemaakt
er slechts 1,4 miljoen euro wordt vrijgemaakt terwijl er bijna 4 miljoen euro nodig is om de bestaande parkings een opknapbeurt te geven.
de opknapbeurt alleen maar gaat over het verwijderen van struikgewas, het afficheren van de noodnummers in verschillende talen, het plaatsen van extra verlichting, een praatpaal en cameras en dus een pleister op een houten been zijn.
er momenteel blijkbaar GEEN BUDGET is voorzien voor het aanleggen van extra parkings, parkeerplaatsen, sanitair, omheining,
Veel te laat omdat
BTB al sinds 2007 de problematiek van de onveilige en oncomfortabele parkings in een zwartboek aan de kaak stelde en dit in 2008 nog eens herhaalde omdat er op politiek vlak niets werd ondernomen!
in de twee jaar sinds de publicatie van ons eerste zwartboek er nooit concrete maatregelen zijn genomen, waarbij we moeten vaststellen dat de toestand er jaar na jaar op achteruit gaat.
we ondertussen 2009 zijn en het mandaat van minister Crevits binnen enkele weken ten einde loopt waarbij we sterk het gevoel hebben dat de minister vlak voor de verkiezingen nog vlug wil scoren op de kap van de vrachtwagenchauffeur die dagelijks de miserie van de onveilige parkings aan den lijve ondervindt.
Indien de minister echt met deze problematiek was begaan had ze ons na de publicatie van ons eerste en tweede zwartboek uitgenodigd om rond te tafel te zitten om oplossingen te zoeken op korte en lange termijn. Nu gooit ze in de aanloop naar de verkiezingen zonder overleg een plan op tafel. Voor BTB : Too Little, Too Late!
Dankzij de massale aanwezigheid vanmorgen op de internationale manifestatie in Brussel, waren de Europarlementariërs overtuigd van de noodzaak om de zelfstandigen mee op te nemen in de directieve arbeidstijd.
Met een ruime meerderheid is dit een eerste overwinning in de richting van veiligheid voor iedereen ! Wij willen daarbij ook onze collega's havenarbeiders( die niets met transport te maken hebben) bedanken voor hun inzet want ze waren daar met 14 man aanwezig.
Belgische chauffeurs brengen voor de werkgever het meeste op!
Volgens de laatste statistieken van de Europese Unie die afkwam met een berg cijfers over de 27 lidstaten en dit voor het jaar 2006. Nederland is het duurste aangaande loonkosten met 43.000 euro gevolgd op de 2de paats voor België met een bedrag van 40.000 euro ( Dit zijn gemiddelden) Maar hoo verrassing wij zijn van ver de werknemers die het meest opbrengen, met een gemiddeld bedrag van 156.000euro zakencijfer, vergeleken met de Nederlanders die maar 139.000 halen. Nu voor onze Polen.... de gemiddelde loonkost bedraagt 5000 euro voor een zakencijfer van 45.000 euro. Uiteraard zijn dit cijfers die gaan over 2006. (vertaald uit een art. verschenen in "LES ROUTIERS" van februari 2009)