De teksten op dit blog zijn geschreven door Bert en meestal nagezien en gekeurd door Mieke. Mieke is hélaas niet meer. Vroeger veel reisverslagen, nu foto's uit mijn omgeving. Tof dat u even langskomt! Kijk maar even rusti
Deze morgen opgestaan en hoera het was droog. Weliswaar betrokken maar toch droog. We merken het aan de drukte buiten. Iedereen slaat een babbeltje. De temperatuur is rond de 11°C. We besluiten om het grootste vuil van onze mobilhome te verwijderen. Maar geloof het of niet, rond de middag is het beginnen motregenen. Je weet wel van die plakkende. Deze middag bleef er niet veel anders over dan maar te gaan shoppen, een potje koffie drinken en een tappas eten. Momenteel, rond 22:30u is het nog even warm (lees koud) dan op het middaguur. In de verte zijn de buildings van Benidorm beter zichtbaar dan deze namiddag! Dat belooft misschien voor morgen.
Het weer, het slechte weer is hier het gespreksonderwerp. Gesprek? Er valt weinig te vertellen over het weer. Niemand of bijna niemand verlaat zijn camper. Velen zijn al van in de voormiddag TV aan het kijken. Anderen zie je aan het venster zitten met een boek. Nog anderen vervelen zich dood. Iedereen hoopt op beterschap. Zelfs om een sigaretje te roken moet men schuilen onder het venster van de badkamer! Wij hebben een extra lange middagdut gedaan. Rond 16:00u hebben we dan toch de paraplu uitgehaald en zijn naar Albir geweest. Rond 20:00u bij onze thuiskomst was het gestopt met regenen. Gelukkig maar, want er stond een strakke wind die het openhouden van het regenscherm belet zou hebben.
Deze morgen vroeg uit de veren. Rond 07:15u zijn we gestart. De eerste kms reden we in het donker . Gelukkig lagen de wegen droog. Bij het krieken van de dag zagen we dat alle bergtoppen rondom ons besneeuwd waren. Het bewijs van de natte en koude dag van gisteren. Onderweg hebben we nog even een koffiepauze genomen. Onderweg kregen we een telefoontje van de eigenaar van de camperstelplaats om te melden dat er twee plaatsen vrij waren. We zijn op de camperplaats in LAlfaz Del Pi aangekomen, na 291km, om 11:28u. De zon was van de partij en de temperatuur steeg tot boven de 12°C. Na de middag hebben we een fietstochtje van 11km gedaan. We reden via het achterland tot aan de zee in Altea. Daarna langs de kust teruggereden. Deze avond zijn we dan te voet naar Albir gegaan en deden er een Chineesje. Een fijne eerste dag in LAlfaz Del Pi. De temperatuur is spijtig genoeg nog steeds aan de lage kant.
Vandaag zeer laat uit ons bed. We horen de regendruppels op onze camper vallen. Buiten is de wereld grijs . Vanuit onze mobilhome hebben we zicht op de bergen. De bergtoppen zijn niet meer zichtbaar door de laaghangende wolken. Alles, maar dan ook alles is doornat. Gelukkig is het binnen droog en lekker warm. Er is heel weinig beweging op de camping. De temperatuur komt niet boven de 7°C uit. Gelukkig zijn er nog onze vrienden met wie we af en toe een praatje kunnen slaan. En het blijft maar regenen. Samen met Imelda en Eric bereiden we onze tocht van morgen voor. We vertrekken richting Altea. Deze avond nemen we dan ook afscheid van Erna en Jan. Zij blijven hier nog tot woensdag en zetten donderdag koers richting Portugal. Op het bureaublad van de PC van de receptie staat er een foto. Eric heeft deze voor mij gefotografeerd. Ik plaats hem hier in dit artikel omdat deze de stemming van deze dag weergeeft.
De voorbije nacht is de temperatuur gedaald tot ongeveer 5°C. Rond 9 uur komt de bakker. Gelukkig maar want anders moet men de berg naar boven bij de kruidenier in het dorp. In de voormiddag is het af en toe zonnig maar de temperatuur komt niet boven de 12°C. Maar waarom zouden wij klagen? Thuis vriest het, zelfs overdag. In Cannes, aan de middellandse zee, ligt er 30cm sneeuw! Na de middag krijgen we de zon niet meer te zien. Goed ingeduffeld gaan we toch een wandeling maken in het achterland. Hier zijn de sporen van de bosbrand van vorige zomer zeker nog niet uitgewist. En toch is het wonder hoe snel de natuur hersteld na zo een brand. Onderweg zijn er een paar wandelaars die het niet kunnen laten om enkele appelsienen te plukken. Toch een fijne wandeling! Deze avond heeft het gedurende een uur geregend maar de temperatuur blijft rond de 10°C.
Gisteren avond en deze nacht heeft het gerend. We hebben lang uitgeslapen. Deze voormiddag voelt het frisjes aan (slechts 12°C). Tegen half twaalf zijn we uitgenodigd bij Jan en Erna om te aperitieven. Na het middageten komt de zon af en toe door de wolken piepen. We besluiten om een wandeling te maken tot in het dorpje van Mojacar. Mojácar is een gemeente in de Spaanse provincie Almería in de regio Andalusië met een oppervlakte van 71 km². In 2007 telde Mojácar 6507 inwoners . Om het dorpje rond te gaan moet je over een paar goede benen beschikken want er is veel klimwerk te doen om die kleine steegjes te bezoeken. Vooraleer de terugweg aan te vangen zijn we met zijn allen een lekker bakje koffie gaan drinken.
Vandaag maken we onze laatste rit richting eindpunt: Mojacar. Het is ook onze kortste rit en daarom vertrekken we ietsje later. Na eerst nog onze WC cassette te hebben leeggemaakt vertrekken we rond 08:20 u. Rond halfweg stoppen we om een koffie te drinken. In de cafetaria komen we een Vlaams koppel tegen. Deze mensen zijn 10 jaar terug definitief in Spanje komen wonen. Ze zijn zo enthousiast dat ze ons trachtten te overtuigen hetzelfde te doen. We zetten toch maar onze rit verder. Tegen 11:40 u zijn we dan , na 211km , aangekomen op de camping El Quinto. Erna en Jan, onze andere buren, waren niet thuis. Ze waren naar de wekelijkse plaatselijke markt. In de namiddag hebben we onze fietsen genomen en hebben een ritje van 20km gedaan om de omgeving te verkennen. De temperatuur was hier rond de 17°C. Een enorm verschil met de vriestemperatuur en de sneeuwellende thuis!
Na een rustige nacht op het strand van Cambrills vroeg opgestaan (05:45u) een douche genomen. Na het ontbijt om 07:03 vertrokken richting La Marina. Het is nog flink donker maar gelukkig zijn we na een tiental minuten op de autovia waar het toch rustiger rijden is als het donker is. De rit van 467km verloopt heel vlotjes niettegenstaande we geen tolwegen nemen. Het is 14:50 u als we aankomen in La Marina. De camperplaats staat bijna vol. We zetten ons zeer breed en nemen de ruimte in van twee plaatsen. Gelukkig zijn Eric en Imelda hier een tiental minuutjes later ook. Wij schuiven een beetje op en zij kunnen de tweede plaats innemen. De buitentemperatuur is hier hoger dan 21°C. Dus dan maar een potje koffie buiten in het zonnetje. Daarna een wandeling tot aan het strand. Langs de kustlijn staan hier tientallen zomerhuisje op minder dan 20 meter van de waterlijn. Op het einde van die rij huisjes is er nog een camperplaats . Er staan veel Zweden en hoe kan het anders, ook veel Hollanders. Bij de terugkeer aan onze camper besluiten we een wandeling te maken tot in het dorp om brood te halen. Na deze wandeling van meer dan een uur is het tijd voor het avondeten. We bilijven voor de rest van de avond in camper en kijken nog wat TV.
Ter informatie: camperplaats is gedoogplaats en bevindt zich op 100meter van het strand. Ondergrond is asfalt. Plaats voor meer dan 20 campers. N 38,15151 W 0,63171
Deze morgen om 06:00 u opgestaan. Na het ontbijt ons klaargemaakt om te vertrekken richting Spanje. Het heeft vorige nacht vrij goed gevroren. We rijden tot Perpignan langs de routes national en nemen dan de tolweg tot in de omgeving van Barcelona (SABADELL) Onderweg rond 11:30 u tanken en dan een pauze maken. We drinken een glaasje champagne op de gezondheid van de gulle schenker nl. de moeder van Eric. Na het middageten het klassieke dutje en dan om 14:30 u terug vertrokken. Vanaf Sabadell nemen we tolvrije wegen tot in Cambrills. Van rond 15:00 u hebben we in de gutsende regen moeten rijden. Bij de aankomst in Cambrills hadden we 479 km achter de kiezen. Uiteindelijk hebben wij de nacht doorgebracht op het strand van Cambrills. Rond middernacht is het gestopt met regenen. De rit van vandaag was, vooral door het slechte weer, lastig.
Deze morgen om 07:14 u gestart. We nemen de snelweg tot in Brivé-la-Gaillarde . Dit stuk van ongeveer 275 km is tolvrij. Daarna rijden we verder tot Le Ségala waar we na 542 km aankomen om 16:30 u. De rit verliep vrij vlot. Niettegenstaande we in de MIDI zijn is het toch nog vrij frisjes. We staan op een zeer rustige plek aan de boorden van het kanaal. En geloof het of niet, er lagen twee boten aangemeerd met een sticker van de Vlaamse gemeenschap. Dit wijst erop dat deze boten ook in ons Vlaanderenland aangemeerd waren. Aan het haventje is er een bistrootje. En om onze zondagavond af te sluiten zijn we daar een stukje gaan eten.
Ter informatie: voor 2 kan men water bekomen of stroom ( te bevragen in het bistrootje). Staanplaats is gratis. Mogelijkheid om WC te ledigen. N 43,34089 E 1,83544
Deze morgen zijn we om 06:40 u vertrokken richting Spanje. We nemen de autosnelweg tot voor Arras. Daarna rijden we op de tolvrije wegen tot Senlis waar we terug op de snelweg gaan. We rijden op de ring rond Parijs en verlaten de snelweg opnieuw in Allainville. Dan opnieuw tolvrije wegen genomen. Rond de middag stoppen we in een piepklein dorpje: Gommersville. Op het dorpspleintje is er juist genoeg plaats voor 1 camper. Na ons middagdutje weer verder gereden tot Méry-sur- cher waar we op de camperplaats daar de nacht hebben doorgebracht. Wij hebben vandaag een rit van 535 km achter de rug. Op de camperplaats staan er 8 wagens waarvan er vijf doorrijden naar Spanje.
Er heerst in en rondom ons een drukte van jewelste. We maken ons namelijk klaar om morgen te starten richting Spanje. Af en toe een woordje met de vrouw die vindt dat ik de dingen veel te relax aanpak. Zij daaretegen is lichtjes aan het stressen. Het voelt toch goed aan. Ben er zeker van dat we morgen zonder problemen kunnen starten.
Vorige artikels zijn testen. Met deze eerder gemaakte artikels hebben we kunnen vaststellen wat ons mogelijkheden zijn om een blog bij te houden. Wij hopen dat we de principes nu onder de knie hebben. De probleempjes met onze PC zijn ook opgelost. Vanaf vandaag zullen we dus op regelmatige tijdstippen ons blog bijwerken. Wij hopen dat jullie regelmatig ons blog zullen bezoeken.
Deze voormiddag kacheltje in mijn schuurtje aangestoken. Schuurtje was vlug opgewarmd. Even rondkijken en nog een blokje beukenhout gevonden. Dit blokje is afkomstig van een gerooide boom in de dreven van het Scheldevelde. Na een poosje komt er een ronde vorm te voorschijn. Nu het blokje nog uithollen en er zorg voor dragen dat de schors behouden blijft. Op het einde van de namiddag is het resultaat er.
Er is een aanhoudende vrieskou. Momenteel is het gevaarlijk fietsen. Het overgrote deel van de fietspaden liggen er speigelglad bij. Op de fietspaden in onze regio is of wordt er niet gestrooid! Niettegenstaande hebben we gisteren toch een klein ritje (6,5km) gedaan. Alleen maar om gevoel van de nieuwe fiets te mogen ervaren. Posotief!!!
Veel mensen spreken over de elektische fiets of de E-bike. Daarom hieronder toch nog even een verduidelijking. Op dit moment zijn er twee verschillende soorten elektrische fietsen verkrijgbaar: de Pedelec en de E-Bike.
Pedelec:Pedelec is een afkorting van Pedal Electric Cyle, dat in het Nederlands pedaal elektrische fiets betekent. Zoals misschien al aan de naam te zien is, is dit een fiets waarmee u alleen vooruit kunt komen door zelf te trappen.
De bestuurder van de Pedelec trapt zelf, maar hij wordt ondersteund door een elektrisch systeem dat extra kracht levert. De hoeveelheid kracht die geleverd wordt door het elektrische systeem is afhankelijk van de kracht die de bestuurder zet. Dit wordt gemeten door een sensor. Dit systeem is vergelijkbaar met stuurbekrachtiging van auto´s.
De allereerste Pedelec werd in 1998 op de wereld gezet door het Japanse merk Yamaha, een gerenommeerd merk in de wereld van de motoren. De pedelec heeft het in zich om de normale fiets te verdringen, maar dit zal nog wel een aantal jaar duren, omdat veel mensen gehecht zijn aan hun fiets. Bovendien is de aanschaf van een nieuwe fiets een stuk goedkoper dan de aanschaf van een gloednieuwe pedelec.
E-Bike: De E-Bike is in tegenstelling tot de Pedelec een elektrische fiets die vooruit komt zonder dat de bestuurder zelf trapt. De snelheid wordt wel zelf bepaald door de bestuurder. Die kan namelijk gebruik maken van zowel een knop als een gashendel om zo de snelheid te bepalen.
De kracht die wordt uitgeoefend door de bestuurder en de kracht die wordt geleverd door de elektrische motor hebben geen invloed op elkaars prestaties. Dit houdt in dat er tegelijkertijd gebruik gemaakt kan worden van de gashendel en de pedalen, dit in tegenstelling tot de Pedelec. Ditzelfde systeem is gebruikelijk bij snorfietsen.
De naam E-Bike is ontstaan door zijn elektrische krachten. Deze krachten zijn voldoende om de fiets vooruit te duwen en hebben geen kracht van de mensen nodig. De E staat voor Electronic. De fiets werkt als het ware dus volledig elektrisch, net als bijvoorbeeld de E-Scooter en de E-Mobile.
De E-Bike wordt door veel verschillende mensen gebruikt voor verschillende doeleinden. Allereerst is er de groep die de E-Bike gebruikt om zonder pijn en moeite door de wind en bergen te fietsen. Verder gebruiken ouderen de E-bike om zich toch te kunnen verplaatsen. De laatste groep heeft zijn auto of normale fiets vervangen door de E-Bike om zo naar zijn werk te gaan.
Vandaag zijn eindelijk onze nieuwe fietsen geleverd. Natuurlijk zijn de weersomstandigheden verre van ideaal om een paar testritjes te maken. Ik had graag jullie toch een beetje informatie ,over onze fietsen, meegegeven.
Het is geen gewone fiets, het is ook geen vouwfiets. Het is een compleet nieuw concept in fietsland; de compacte Flyer i:SY staat synoniem voor compact comfort. In de stad zeer wendbaar dankzij het compacte formaat met de 20 inch wielen met dikke Schwalbe Big Apple banden. Zeer snel en zonder enige zweetdruppels op je bestemming aankomen dankzij de sterke ondersteuning van de Panasonic Premium motor van 250 Watt. Of mee achter op de auto, in de caravan of de camper om ook op korte uitstapjes of vakanties het plezier te ervaren van de topkwaliteit van de Flyer elektrische fiets.
Als extra accessoire is een zogenaamde Speedlifter Twist verkrijgbaar. Daarmee draait u het stuur simpel een halve slag. Dat maakt het bevestigen op de drager van de camper zeer eenvoudig. De i:SY is er in vijf varianten; Eco, Light, Urban, Street en Tour. Wij hebben gekozen voor de variante STREET. Onze keus is een wit en een zilver frame.
Over elektrische fiets Accu's. Er zijn vele accu's in de markt. We vergelijken de meest gebruikte. De Lood-Gel Accu is een gedateerde techniek. Door het gewicht van de accu wordt deze niet meer toegepast in moderne elektrische fietsen. De Nickel-Cadmium-Akku (NiCd) wordt door veel fabrikanten van elektrische fietsen toegepast. Deze accu's hebben een geheugen. Dat betekent dat de accu volledig leeg gereden moet worden voordat deze weer geladen wordt. Wanneer de accu slechts gedeeltelijk leeg gereden wordt en daarna weer opgeladen wordt, verliest de accu zijn capaciteit. Nickel-Metal-Hydrid-Accu De verbeterde versie van de Cadmium accu's. Deze accu's hebben een grotere capaciteit en geen last van het geheugeneffect. De accu kan bijgeladen worden. De accu is wel gevoelig voor hogere temperaturen. Ook verliest de accu stroom door zelfontlading en ze zijn relatief zwaar. Lithium Ion Accu De modernste accutechniek voor elektrische fietsen. Het lage gewicht en de grote capaciteit staan garant voor een grote actieradius. De accu kan altijd bijgeladen worden. Het laden gaat ook zeer snel. Binnen enkele uren is de accu weer geheel gevuld. De accu is ook diep ontlaadbaar. Dat wil zeggen dat de opgegeven capaciteit in Ampères ook geheel benut kan worden. Een accu is een verbruiksartikel. Per jaar slijt de accu met zo'n 10% tot 15%. Ook als de accu niet gebruikt wordt. Als u twijfelt of uw batterij 'versleten' is dan kunt u hem altijd laten testen. Met testapparaat in huis kan de capaciteit van de accu gemeten worden. Op de werking van de accu wordt twee jaar garantie gegeven. De werking van de accu is niet gelijk aan de actieradius. Op actieradius kan geen garantie gegeven worden. Actieradius De actieradius die u haalt met een batterijlading is afhankelijk van veel factoren. De optimale afstand haalt u als u kiest voor de lage ondersteuningsstand, ongeveer 70 pedaalomwentelingen per minuut trapt en zorgt voor een goed onderhouden lichtlopende fiets met banden op de juiste spanning van 4,5 tot 5 bar. Ook het gewicht van de berijder, de weersomstandigheden, het aantal keren dat gestopt en weer gestart wordt en het wegdek hebben grote invloed op de actieradius. Dit maakt ook dat gerealiseerde afstanden bij verschillende testen variëren van ongeveer 40 tot ongeveer 100 kilometer. In extreme gevallen in de Zwitserse Alpen kan de actieradius zelfs teruglopen tot ongeveer 15 kilometer. Voor veel berijders van een Flyer is een grote actieradius niet het allerbelangrijkste. Ze genieten graag van de forse ondersteuning en laten de motor graag hard werken. En hier is helemaal niets mis mee. Consequentie is dat de motor meer stroom verbruikt. Voor korte afstanden is dat geen probleem, voor lange afstanden betekent het dat een extra batterij handig kan zijn.
In de overvolle bus staan de mensen bijeengeperst, er stappen aan iedere halte meer mensen op, dan er afstappen. Louis staat er ook tussen, en staat toevallig met zijn voorpartij tegen het achterste van een mooi meisje aangedrukt.
Ze vraagt hem opeens: Is het da wat dat ik denk dat ge tegen mij aanduwt...? Zegt de Louis : Hela, hela, nee nee, da's een rolleke Euro muntstukskes dat in mijnen broekzak zit : ik werk in de Bank en heb net mijn pree gekregen Zegt zij: Amaai, dan hebt gij tussen de laaste 2 haltes wel ne serieuzen oepslag gekregen'!
Afrikaans - Geseende Kerfees en 'n gelukkige nuwe jaar Albanees - Gëzuar Krishlindjet Vitin e Ri! Arabisch - I'D Miilad Said ous Sana Saida Arowaks - Aba satho niw jari da'wisida bon Armeens - Shenoraavor Nor Dari yev Soorp Janunt Aukaans - Wi e winsi i wan bun nyun yali Bahasa/ Malaysia - Selamat Hari Natal dan Tahun Baru Bengaals - Shuvo Baro Din - Shuvo Nabo Barsho Brazilian - Boas Festas e Feliz Ano Novo Bulgaars - Chestita Koleda i Shtastliva Nova Godina Cantonees - Seng Dan Fai Lok, Sang Nian Fai Lok Croatian - Sretan BozicDeens - Glædelig Jul og godt nytår Dutch - Vrolijk Kerstfeest en een Gelukkig Nieuwjaar! Duits - Fröhliche Weihnachten und ein glückliches Neues Jahr! Egyptisch - Colo sana wintom tiebeen English - Merry Christmas & Happy New Year Filipijns - Maligayang Pasko Fins - Hyvää Joulua or Hauskaa Joulua - 0nnellista uutta vuotta Brazilian Boas Festas e Feliz Ano Novo Frans - Joyeux Noël et Bonne Année! Grieks - Kala Christougenna Ki'eftihismenos O Kenourios Chronos Guarani - Avyaitete ahi ko Tupa ray arape qyrai Yy Kapyryin rira Gujarati - Natal ni shub kaamnao & Saal Mubarak Hawaiian - Mele Kalikimaka & Hauoli Makahiki Hou Hebreews - Mo'adim Lesimkha. Shanah Tova Hindi - Shubh Naya Baras Hongaars - Kellemes karácsonyi ünnepeket és Boldog újévet! Iers - Nollaig Shona Dhuit Italiaans - Buon Natale e Felice Anno Nuovo Japans - Shinnen omedeto. Kurisumasu Omedeto Javaans - Sugeng Natal lan warsa enggal Koreaans - Sung Tan Chuk Ha Latijns - Pax hominibus bonae voluntatis Libanees - Milad Saeed wa Sanaa Mubarakah Macedonisch - Srekan Bozik I Nova Godina Mandarijns - Kung His Hsin Nien bing Chu Shen Tan Nederlands - Vrolijk Kerstfeest en een Gelukkig Nieuw Jaar Papiamento - Bon Pasco i Feliz Aña Nobo Pools - Wesolych Swiat i Szczesliwego Nowego Roku. Portuguese - Boas Festas e um feliz Ano Novo Portugees Feliz Natal e um Prospero Ano Novo Punjabi - Nave sal di mubaraka Romeins - Craciun fericit si un An Nou fericit! Russisch - Pozdrevlyayu s prazdnikom Rozhdestva i s Novim Godom Saramacaans - Nuan wan suti jai o! Servisch - Sretan Bozic. Vesela Nova Godine Slovakian - Vesele Vianoce a stastny novy rok Spaans - Feliz Navidad y Próspero Año Nuevo Sudanese - Wilujeng Natal Sareng Warsa Enggal Swahili - ºKrismas Njema Na Heri Za Mwaka Mpyaº Sweeds - God Jul och Gott Nytt År Tahitian - Ia ora i te Noere e ia ora na i te matahiti 'api Thais - Suksan Wan Christmas lae Sawadee Pee Mai Turks - Noeliniz kutlu olsun ve yeni yilinis kutlu olsun! Urdu - Naya Saal Mubarak Ho Vietnamese - Chuc Mung Giang Sinh - Chuc Mung Tan Nien Vlaams - Zalig Kerstfeest en Gelukkig nieuw jaar Welsh - Nadolig LLawen a Blwyddyn Newydd Dda Zulu - Sinifesela Ukhisimusi Omuhle Nonyaka Omusha Onempumelelo