Blog van Bert

• Water
  • Uitkijktoren Brakel
  • Bron in Brakelbos
  • Laat de natuur haar werk doen
  • Brakelbos
  • Kiekens oftewel kippen.
  • Bloemen uit en in het Brakelbos

• Moppen (27)

• Telling vanaf 1 mei 2013

free counters

De teksten op dit blog zijn geschreven door Bert en meestal nagezien en gekeurd door Mieke. Mieke is hélaas niet meer. Vroeger veel reisverslagen, nu foto's uit mijn omgeving. Tof dat u even langskomt! Kijk maar even rusti
    30-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beter weer

Tot na vier uur is het de voorbije nacht blijven regenen. We horen hier, dat op een paar honderd km hiervandaan er een achttal doden te betreuren zijn door overstromingen. Dus wij zijn er nog goed van afgekomen. Deze voormiddag zijn we met de fiets tot Camino de la Tossa gereden. Dit is op een hoogte van 110 m boven de zeespiegel. Toch een hele prestatie van Marijke. Onderweg veel oude olijfbomen van een paar honderd jaar oud gezien. Na de middag terug op weg met de fiets. Wederom de bergkant op. Een paar ha uitgebrande olijfgaarden gezien. Aan het eind van de dag toch 50 km gefietst bij zonnig weer!

30-09-2012, 00:00 geschreven door bert

29-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regen, regen en nog eens regen

De woelige zee van gisteren was de voorbode van wat er ons vandaag te wachten stond. Gisteren avond laat is het beginnen regenen, maar dan echt regenen. Af en toe een bliksem gevold door enkele donderslagen. Gans de nacht heeft dit weer aangehouden. En het bleef maar regenen tot na de middag. Toen kwam er af en toe een regenpauze. En we besloten om de fiets te nemen en naar Peniscola te rijden. De stad Peñiscola heeft veel beschavingen voorbij zien komen met onder andere de Carthagers, Romeinen, Arabieren, Byzantijnen, Grieken en Phoeniciërs. De oude stad was de thuisbasis van Tegenpaus Benedictus XIII die hier in 1411 zetelde. Hij is een van de drie pausen geweest die hun zetel hadden buiten Vaticaanstad. Op de rots, met een top van 64 meter boven zeeniveau, staat een 14e-eeuwse burcht. Het kasteel, strategisch gelegen op een schiereiland en gebouwd tussen 1294 en 1307, staat op de ruïnes van een oude Arabische citadel. Bezienswaardigheden rondom het Castello de Papa Luna omvatten onder meer tuinen, een arsenaal en een basiliek. Het toeval wil dat er in de basiliek een trouw aan de gang was. Voor Marijke was het een hele klim tot boven. Terug aan zee deden we een welverdiend terrasje met bijhorende Tapas. En toen begon het terug te regenen. We waren verplicht een plastieken wegwerp regenjas te kopen om toch droog thuis te geraken.

29-09-2012, 00:00 geschreven door bert

28-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een regendag

Vandaag heel lang in bed gelegen. De voorbije nacht overvloedige regenval. Ook deze voormiddag blijft het regenen. De temperatuur is ook gezakt tot ongeveer 18°C. Wat een contrast met de voorbije dagen. In de tweede helft van de namiddag zijn we dan naar Benicarlo gefiest. Aan de kust is het leuk en gezellig maar in de binnenstad is het eerder onaangenaam. Hier krijg je een onveilig gevoel. Onderweg is het de beurt aan Imelda om plat te rijden. Gelukkig hebben we alles bij om dit gaatje te herstellen. Tijdens het onderonsje op de stoep naast een neergelegde fiets komt plots een politiepatrouille polshoogte nemen van wat er gaande is. Toen ze merkten dat wij een stelletje oude duikers zijn drukten ze op het gaspedaal en weg waren ze. We zijn dan , langs de woelige zee, terug naar de camping gefietst.

28-09-2012, 23:00 geschreven door bert

27-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vissershaven

Door de lekke band van gisteren zijn we deze morgen naar Benicarlo gereden om een paar flesjes geperste lucht te gaan kopen. Na een uur zoeken naar een fietsenzaak zijn we uiteindelijk bij het bureau voor toerisme om inlichtingen geweest. Hier werden ons twee adressen gegeven. Pech, want beide zaken waren gesloten. Crisis in Spanje? Uiteindelijk toch een fietsenhandelaar gevonden die open was. Daarna nog boodschappen gedaan en terug naar huis. Na de middag zijn we samen met Eric en Imelda naar de vissershaven van Peniscola gereden. Veel beweging en iedere keer toch een speciale ervaring om de vissers met hun vracht zien binnenvaren. 's Avonds gaan eten in het campingrestaurant. Later op de avond is het beginnen regenen.

27-09-2012, 00:00 geschreven door bert

26-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan zee

Deze voormiddag niet veel zaaks gedaan. Gewoon rustig thuis gebleven. Rond de middag neemt de bewolking toe. De temperatuur komt vandaag niet hoger dan 24°C. Wat een verschil met de voorbije dagen. Na de middag kunnen we ook genieten van een fikse regenbui. Gelukkig duurt het niet lang.

We nemen de fiets en rijden richting Mercadonna. Daar aangekomen rijdt Marijke in een doorn en ze staat met het achterwiel zo plat als maar kan. Geen nood, Eric gebeld en band geplakt. Daarna rijden we verder maar de band is opnieuw lek. Tweemaal flink lucht bijgestoken en gelukkig thuis geraakt. Samen met Eric de band er terug af, een rustieneke erop en klaar is kees. Later op de avond zijn we samen nog een lekker glas wijn gaan drinken.

26-09-2012, 00:00 geschreven door bert

25-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peniscola

Bij het krieken van de dag is de temperatuur rond de 20°C terwijl er in België guur herfstweer is. Na de ontbijtkoeken te hebben verorbert gaan we met de fiets tot aan de kust. Op het strand is het behoorlijk druk. Velen zitten of liever zwemmen in de zee. Rond de middag is de temperatuur al opgelopen tot 33,4° C. Gelukkig is er airco in onze camper. Hierdoor kunnen we ons middagdutje doen bij een 23°. In de namiddag met de fiets naar Peniscola. Onderweg gaan mijn sandalen kapot en ben ik noodgedwongen een paar nieuwe gaan kopen. 's Avonds hebben we in het restaurant op de camping een maaltijd genomen. Uitstekende kwaliteit voor zijn prijs.

25-09-2012, 00:00 geschreven door bert

24-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar Spanje

Deze morgen waren we vroeg uit de veren want er stond een tocht van ongeveer 520 km op het programma. Eerst nog gaan tanken en dan rond 08.20u vertrokken richting Peniscola in Spanje. Het eerste deel van onze tocht namen we de autostrade om het wat vlotter te laten verlopen gezien de lange rit. Vanaf Barcelona zijn we via de N340 verder gereden tot in Peniscola. Rond 17.00 u waren we op de camping La Volta. Enkele minuten later waren Eric en Imelda ook bij ons. Na ons te hebben geïnstalleerd zijn we 's avonds,, samen met ons buren, op het terras naast het zwembad een glaasje wijn gaan nuttigen.

24-09-2012, 00:00 geschreven door bert

23-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bewolkt weer

Bij het opstaan was het bewolkt. Hier en daar was er nog een gat in de wolken. Dit deed ons hopen dat dat de zon de gaten groter zou maken en de wolken wegbranden. Niets was minder waar. Dan maar om 11.00u naar de zevende dag kijken. In het begin van de namiddag waren de wolken nog dikker en donkerder. Gelukkig was er het wereldkampioenschap wielrennen. De overwinning van Ph. Gilbert was het enige zonnetje dat wij vandaag zagen. Rond 18.00u was het 21,4°C maar het voelde aan als véééééél kouder. De verwachtingen voor volgende week zijn ook niet fameus. Dus hebben we besloten een beetje meer naar het zuiden te reizen. Morgen zullen we waarschijnlijk in het Spaanse Peniscola zijn.

23-09-2012, 00:00 geschreven door bert

22-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mont Saint Loup

Bij het wakker worden was het bij de 18°C. De lichte bewolking verdween en we maakten ons terug op voor een zonnige dag.

Na de middag zijn we met de fiets naar de Mont Saint Loup gereden. De berg is 750.000 jaar geleden ontstaan als gevolg van een vulkaanuitbarsting en is nu een beschermd natuurgebied waar geen autoverkeer is toegestaan. Op de 113 meter hoge top heeft men een buitengewoon uitzicht over de streek : Langs de westflank strekt het zicht zich uit over de stad Agde tot aan de vuurtorens van Le Grau d'Agde en La Tamarissière, gelegen aan de monding van de Herault.

Aan de noordflank kan men een blik werpen op het Nationaal Natuurreservaat Le Bagnas en op het iets verder gelegen Etang de Thau en de havenstad Sète.

Aan de zuidkant kan men genieten van een prachtig vergezicht over Le Cap d'Agde.

Bovenop de berg verheffen zich twee gebouwen : een seinpaal en een gekanteelde toren, de zogeheten "Tour des Anglais". Samen met het Fort van Breszcou moesten zij vroeger zorgen voor de bewaking van de kust.

Daarna zijn we teruggekeerd via Le Cap d'Agde waar we samen met Eric en Imelda een terrasje deden. Rond half acht waren we terug op de camping.

22-09-2012, 23:31 geschreven door bert

21-09-2012

Voor de koffie deze morgen even naar buiten gekeken en de zon was niet van de partij. De bewolking zorgde ervoor dat de lucht potdicht zat. Wat een verschil met de open hemel en de 28°C van gisteren. Vandaag zou de temperatuur niet hoger oplopen dan 22°C. Deze voormiddag zijn we met de fiets naar een lokale markt gereden. Een markt waar er zovele van bestaan: vlees, vis, kaas, groenten, kledij vooral voor de toeristen en een paar exoten met hun spulletjes.

Na de middag terug de fiets op om het stadje Agde te verkennen. We bezochten o.a. De kathedraal St Etienne. Deze kathedraal is een van de mooiste versterkte romaanse kerken van de streek : de 35 meter hoge donjon, de 2 tot 3 meter dikke muren, de kantelen en mezenkooien maken haar tot een bijna onneembare vesting. Het orgel in Duitse barokstijl dat zich binnen in de kathedraal bevindt, dateert van 1990. Daarna nog even naar de supermarkt. Het was schemerdonker toen we terug thuis waren.

21-09-2012, 23:58 geschreven door bert

20-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zee Zond Zand

Na het ontwaken de koffie gezet en de croissants gaan halen. Om halftien naar de receptie gestapt en er werden ons vijf lege plaatsen voorgesteld. We kozen een plaats dicht bij het sanitair en niet zover van het WiFi-punt in de hoop op internet te kunnen. Een uurtje later waren we geïnstalleerd en onze vakantie aan zee kan starten.

Na de middag zijn we met de fiets tot aan het strand gereden. Er lagen bijna meer mensen in het zand te bruinen dan op een top-dag aan de Belgische kust. Op een terrasje werden we bediend door een meisje met donkere huidskleur en een spannend shortje aan. Daarna zijn we verder gereden om de omgeving een beetje te verkennen. We kwamen voorbij een bedevaartsoord genaamd “la chapelle de La Genouillade “ Deze kerk is een pelgrimsoord gelegen op de route naar Santiago de Compostella . De naam Notre-Dame de l'Agenouillade (of de la Genouillade) kreeg zij omwille van de legende van de verschijning van de Heilige Maagd op het ogenblik dat een vloedgolf op zee zich in de Hérault stortte. De Maagd zou geknield op een rots verschenen zijn, en door de verenigde kracht van haar gebed en dat van een monnik zou de zee zich op miraculeuze wijze hebben teruggetrokken. Binnen in deze kapel bevindt zich de rots met de knieafdruk van de Maagd.

We hebben de avond afgesloten met een lekker bakje frietjes gebakken door de barman van de camping.

20-09-2012, 00:00 geschreven door bert

19-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar zee

Deze morgen zijn we vertrokken richting het meer van SALAGOU. De rit verliep vlot tot juist voorbij de afrit. Toen stuurde mijn GPS ons naar kleinere wegen. Even later werden die kleinere wegen nog veel kleiner en smalleren het werden kleine smalle wegskes. Ik weet begod niet wat er gebeurd zou zijn indien er een tegenligger zou opduiken. Wie van ons beiden zou kilometers achteruit moeten rijden? Geen enkele uitwijkmogelijkheid of een stukje om te draaien en rechtsomkeer te maken. Eindelijk zijn we wel en goed bij het meer aangekomen. De mooiste plekjes waren al ingenomen. Er was veel wind. We besloten dan maar verder te rijden naar de kust. In Agde aangekomen stuurt mijn GPS terug op het verkeerde pad. Tot driemaal toe kwamen we op dezelfde weg maar telkens voorbij onze bestemming. Terugkeren was niet mogelijk doordat de straat een eenrichtingsverkeer was. Toen we uiteindelijk onze camping gevonden hadden waren alle plaatsen ingenomen. Door toedoen van Eric kunnen we tot morgen op een wachtplaats staan. Daarna hebben we de camping verkend en in de bar, onder een paraplu, genoten van de zon en een lekker fris glas wijn.

19-09-2012, 00:00 geschreven door bert

18-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les Roziers

Lang uitgeslapen deze morgen. Daarna wat aan mijn blog gewerkt terwijl Marijke de was gedaan heeft. Ja, op een camping moet men profiteren van de wasmachines die ter beschikking staan. Na de middag samen met Marijke een cache gaan zoeken. Deze zat verstopt dicht bij een twaalfde eeuws romaans kerkje: l'Eglise de notre dame des champs. Daarna zijn we verder gefietst tot in Peyreleau. Dit is een dorpje met slechts 73 inwoners. Van hieruit prachtige vergezichten over de Gorges du Tarn. In Les Roziers brood gekocht en dan terug naar huis. Later op de avond zijn we samen met Eric en Imelda een restaurant gaan doen in Les Roziers. Bij het naar huis rijden was het lichtjes gaan regenen. Morgen rijden we verder naar Le Lac de Salagou dicht bij Clermont l'Hérault en Eric en Imelda rijden richting kust. Verder nieuxs op onze blog zal afhangen van het al dan niet beschikken over een internettoegang.

18-09-2012, 00:00 geschreven door bert

17-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les Vignes

In de voormiddag ben ik samen met Imelda naar het dorpje Mostuéjoules gereden. Terug op de camping hebben we de barbecue aangestoken en hebben fijn gegrild. Na ons middagdutje zijn Marijke en ik gaan fietsen in de gorge du tarn. Wij reden tot in Les Vignes. Dit is een pittoresk dorpje in het hart van Les Gorges du Tarn. Op een terrasje ontmoetten wij een paar Vlamingen. Een van hen is de uitbater van een restaurant met kamers en gites. Op onze terugweg kwamen we Eric en Imelda tegen in Le Rozier. Een terrasje kon niet uitblijven. Daarna nog brood gekocht en huiswaarts gefietst.

17-09-2012, 00:00 geschreven door bert

16-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mostuéjoules

Rond 09.30 vertrokken naar Mostuéjoules waar we met Eric en Imelda afgesproken hebben op de camping de l'Aubigue. Na 181km zijn we daar verwelkomt door onze buren. Even bijpraten met een lekker tasje koffie hoorde erbij. Even later zijn we dan samen met de fiets tot Le Rosier gereden. Een terrasje kon hier ook niet ontbreken! Terug thuis de pc uitgehaald en na een week terug internet.

16-09-2012, 00:00 geschreven door bert

15-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rocamadour

Eerst naar de bakker geweest om ontbijtkoeken te halen. Na ons ontbijt zijn we naar een vrij uitgebreide markt in de binnenstad geweest. Daarna vertrokken voor een ritje van 32km. Aangekomen op de camperplaats bij het kasteel van Rocamadour. Rocamadour is een stad in Frankrijk, in het centraal massief. De stad is na Lourdes de meest bezochte bedevaartsplaats van Frankrijk.

De stad is gebouwd op een rots midden in de “Causse de Gramat”, een uitgestrekt Leisteenplateau. Boven op de rots ligt een burcht. Via een slingerend pad (of een lift voor de mindervaliden) kan men het heiligdom bereiken, een reeks van kapellen met fresco's en een kerk. Via een trap, waarin vele fossielen van mariene herkomst zichtbaar zijn, komt men onderaan de berg. Daar ligt het zeer toeristische stadje met zijn nauwe straatjes. Na de middag brachten we ook een bezoekje aan de stad. Maar wat een pech. De lift was buiten gebruik. Dan toch maar beslist om de afdaling te voet te doen. Het stadje dan: goede wijn behoeft geen krans!

's Avonds bij de terugkeer was de lift terug in dienst. Dit bespaarde ons een rit in de taxi want Marijke zou onmogelijk de helling, via de trappen, opgeraakt zijn. Bij het invallen van de duisternis hebben we de volledig verlichte stad kunnen bewonderen.

15-09-2012, 00:00 geschreven door bert

14-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sarlat

Deze morgen vroeg opgestaan om ons klaar te maken. We willen eerst nog naar de supermarkt rijden voor we naar Sarlat -la-Canéda vertrekken. Na 41 km waren we om 11.00u op de camperplaats. Deze was overvol. We hadden het geluk dat er juist iemand vertrok en zodoende konden we zijn plaats innemen. Sarlat, het centrum van de Perigord Noir. Ook wel de parel van de Perigord genoemd. Een absoluut toeristisch centrum.

Oorspronkelijk een eenvoudige Gallo-Romeinse nederzetting, waar in de 9e-eeuw een benedictijner klooster werd gevestigd. Vanuit dit klooster heeft de stad zich ontwikkeld tot een welvarende stad in de Middeleeuwen. De stad heeft tussen 1450 en 1500 een zeer welvarende periode doorgemaakt. Uit deze tijd dateren vele huizen in Sarlat. In de begin jaren van 1960 was Sarlat een vervallen stad. Dankzij de toen ingevoerde monumentenwet in Frankrijk is de stad op de urgentielijst geplaatst en in de loop van de afgelopen decennia gerestaureerd. De gehele binnenstad is een monument op zich. Na de middag, onder een stralende hemel de binnenstad bezocht. Een echte parel!

14-09-2012, 00:00 geschreven door bert

13-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Limeul

Bij het ontwaken was het gaan regenen. Om halftien was het voorbij maar het bleef zwaar bewolkt tot rond de klok van elf. Op de middag hadden we terug een zonnetje aan de hemel en de temperatuur was opgelopen tot 24°C. In de namiddag zijn we met de fiets naar Limeul gereden. Dit is een kunstenaarsdorp en is gelegen aan de monding van de Vézère in de Dordogne. Daarna zijn we nog wat verder gereden tot in Sors. Dit is een plaatsje waar we enkele jaren terug helemaal alleen stonden aan de boorden van de Dordogne. Het deed deugt om het plaatsje terug te zien. Terug naar Le Bugue om er een terrasje mee te pikken vooraleer we de avond rustig inzetten.

13-09-2012, 00:00 geschreven door bert

12-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lebugue

Wederom met een prachtig zonnetje vertrokken. Dit keer rijden we naar Lebugue. Le Bugue is een plaats in het Franse departement Dordogne , maakt van de regio Aquitanië. Kortbij heeft men het aquarium du Périgord Noir en de “Village du Bournat (een boerendorp uit de 19de euw). Het dorp is ook aan de Vézère gelegen. Na 68 km zijn we om 10.15u aangekomen op de camperplaats van Le Bugue. Eerst een plaatsje uitzoeken , daarna ons installeren, eten en een middagdutje doen. In de namiddag zijn we met de fiets in de omgeving gaan rijden. Wat opvalt zijn de kasten van villa's. Er zijn er in Sint Martens Latem die hier jaloers zouden worden. Ook zijn we langs een paar ganzen kwekerijen voorbij gereden. Tenslotte zijn we hier in de streek van de “foie gras”. Een nogal heuvelachtig landschap maakt de trip niet zo eenvoudig voor de rug van Marijke. Toch doet ze het beter en beter.

12-09-2012, 00:00 geschreven door bert

11-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brantôme

Bij het ontwaken was het zonnetje reeds van de partij. Na het ontbijt nog even naar de markt in Oradour gereden om wat inkopen te doen. En na een tankbeurt zijn we vertrokken naar Brantôme. Voor de middag zijn we na 95km op de camperplaats aangekomen. De camperplaats staat behoorlijk vol. Meer dan 70 campers. Brantôme is een prachtig middeleeuws stadje met 2000 inwoners. Het stadje ligt op een eiland, dat volledig omringd wordt door de rivier de Dronne. Het eiland is via 5 bruggen met de buitenwereld verbonden. Er zijn 3 mooie kastelen en een beroemde grot. Brantôme wordt ook wel het Venetië van de Dordogne genoemd. Na de middag zijn we het stadje gaan bezoeken. Wandelend. Dit is niet evident voor Marijke. Toch heeft ze de wandeling goed doorstaan. Verder hebben we de avond rustig doorgebracht. Voetbal België -Kroatië 1-1.

11-09-2012, 00:00 geschreven door bert

10-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oradour sur Glane
      Hieronder een beetje geschiedenis van wat er toen gebeurde. Oradour-sur-Glane was een dorpje zoals zovele in Frankrijk. Rustig en landelijk trok de oorlog aan het dorp voorbij. Af en toe zag men wel eens een verdwaalde Duitser uit Limoges. Een paar keer per dag liep er een tram naar Limoges en haalde en bracht het werkvolk en dagjesmensen. Vier dagen na de landingen van de geallieerden in Normandië, kwam de oorlog in Oradour-sur-Glane. In Oradour was geen plaatselijk verzet en stond het ook niet bekend als een plaats van onruststokers. Desalniettemin, rond de klok van 14.00 uur, op zaterdag 10 juni 1944 trokken twee SdKfz 251 pantservoertuigen het dorp binnen. De twee SdKfz 251 die gestopt waren in Oradour zelf liet haar soldaten uit. Kompleet in oorlogsuitrusting trokken de Duitsers langs de huizen en riepen iedereen op zich te verzamelen op straat. Langzaam werd de steeds groter groep mensen van de straten geleid naar het terrein van de markt en kermis. Honderden mensen zagen dat op de daken van de oostelijke huizen machinegeweren werden geplaatst. Onderwijl kwamen pantservoertuigen meer bewoners aanleveren bij de marktplaast. Tegen drie uur begonnen de Duitsers de mannen van de vrouwen te scheiden, de kinderen bleven bij de moeder. Een Duits commando zette de groep van vrouwen en kinderen in beweging. Deze waren ondertussen afgemarcheerd naar de plaatselijke kerk. In de kerk waren de vrouwen getroffen door een onzekere angst toen, rond de klok van vier uur, een paar soldaten een grote kist, waaruit draden over de grond sleepten, de kerk binnen brachten. Deze werd geplaatst centraal in het schip van de kerk, nabij het koor. Het liep tegen vier uur op zaterdag 10 juni, 1944. De Duitsers besloten om de groep van twee honderd mannen op te delen in ongeveer zes gelijkwaardige groepen. De groepen werden afgemarcheerd in verschillende richtingen. In verschillende schuren en ruimtes werden de mannen naar binnen gedreven. Om vier uur werd door het gehele dorp een luide knal gehoord. Dit bleek het teken te zijn dat machinegeweren begonnen te ratelen en onschuldigen werden neergemaaid. Om te beletten dat er mannen zouden ontsnappen werd eerst op de benen geschoten. Kreten van pijn, ontzetting en angst weerklonken boven het geschiet en geknal uit. Angst moet de vrouwen en kinderen in de kerk om het hart hebben geslagen bij het horen van de afschuwelijke geluiden die van buiten de kerk binnendrongen. De grootste groep mannen, ongeveer 60, was ondergebracht in de grote schuur van Laudy. Hier zou één van de weinige overlevenden een belangrijke ooggetuige zijn van het afschuwelijke drama. De monteur Robert Hébras werd bedolven onder slachtoffers van de kogelregen. Terwijl hij zich dood hield kwamen de Duitsers het karwei afmaken door degene die nog leefden met een nekschot te vermoorden. Door zo'n schot raakte hij gewond, maar hield zich stil. Na het schieten werden de lichamen afgedekt met stro en hout,… waarop het in brand werd gestoken. Achteraf zou blijken dat de vijf ontsnapten uit Laudy's schuur de enigen waren die nog in leven waren na de massale executies van de zes groepen mannen. Terwijl de vlammen door de huizen gierden, werden eventuele vluchtende dorpsbewoners ter plekke doodgeschoten door de Duitsers. Terwijl sommigen zich verscholen voor de terreur die door Oradour trok, ontplofte de kist in de kerk. De dikke rook bracht de paniek onder de vrouwen en kinderen. Aan het eind van de dag stond bijna heel Oradour-sur-Glane in brand, explosies klonken door het uit elkaar spatten van gasflessen, stank van verbrand rubber, hout en mensenvlees vermengt in donkere wolken boven het dorp. En zo verliep het met meer dan 640 mensen.

10-09-2012, 00:00 geschreven door bert

Categorie:Allerlei
    09-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vroeg uit de veren deze morgen. Het is zondag en dus kalm op de weg. We hopen dus op een rustige rit. En inderdaad rond 11.30u waren we, na een rit van 204 km, op de camperplaats van Oradour sur Glane. Na de middag zijn we dan met de fiets naar het dorp gereden. Het bijhorende terrassie (Hollands voor terrasje) kon niet ontbreken. Terug bij de camper nog in het zonnztje gelegen . De temperatuur was nog boven de 28°C om 18.00u.

09-09-2012, 00:00 geschreven door bert

Categorie:Allerlei
    08-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar 't Zuiden.

Deze morgen vertrokken richting 't Zuiden. We hopen enkele dagen te genieten van het betere Zuiderse weer. De reis verliep heel goed tot enkele kilometers voorbij Senlis. Vanaf daar hebben we meer dan twee uur in de file gestaan om voorbij Parijs te komen. Het was al voorbij 18.00u toen wij na 516 km op onze bestemming in Méry sur Cher aangekomen zijn. Toen was de camperplaats reeds volledig volzet. Samen met een viertal andere camperaars hebben we dan de nacht doorgebracht op de parking voor de camperplaats.

08-09-2012, 00:00 geschreven door bert

• Innige deelneming!
  • prachtig!
  • Mooi en moedig

Druk op onderstaande knop om ons een berichtje achter te laten in ons gastenboek