Blog van Bert

• Water
  • Uitkijktoren Brakel
  • Bron in Brakelbos
  • Laat de natuur haar werk doen
  • Brakelbos
  • Kiekens oftewel kippen.
  • Bloemen uit en in het Brakelbos

• Moppen (27)

• Telling vanaf 1 mei 2013

free counters

De teksten op dit blog zijn geschreven door Bert en meestal nagezien en gekeurd door Mieke. Mieke is hélaas niet meer. Vroeger veel reisverslagen, nu foto's uit mijn omgeving. Tof dat u even langskomt! Kijk maar even rusti
    28-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dichtmaken opening in plafond
    Klik op de afbeelding om de link te volgen   Na een rustig weekend zijn we deze morgen terug naar Merelbeke gaan klussen. Enkele weken geleden hebben we een schouw op de slaapkamer afgebroken. Hierdoor was er een groot gat in het plafond. De opdracht is eerst het gat dichttimmeren en daarna het geheel bepleisteren. De bedoeling is dat men na het schilderen van het plafond er geen enkel spoor meer te bekennen valt van wat ooit een schouw was. Dit soort werk is voor mij ook de eerste keer. En op het einde van de dag, vind ikzelf, dat het resultaat er wezen mag.

28-03-2011, 21:46 geschreven door bert

27-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonnige namiddag.
      Onder een prachtig lentezonnetje zijn Marijke en ikzelf nog maar eens de fiets opgesprongen. Stel u van dat springen ook niet te veel voor. We zijn gereden via het station langs de spoorweg naar Deurle en verder naar Astene waar we een eerste stop deden op het terras van “De Wachtzaal”. Het hoeft u niet te verwonderen dat we er niet alleen zaten. Verwonderlijk hoeveel bloemen er in bloei staan na een paar mooie dagen. Vooral de Japanse kerselaars vallen op. Verder zijn we naar de oude Leie afgezakt aan Het Sashuis van Astene. Het sas dateert van 1861, toen men een doorsteek van honderd meter groef om zowat 5 km in bochten uit te sparen. Op het gekanaliseerde stuk werden een stuw en een sluis gebouwd. Het brugdek is van metaal met een houten bevloering. De sluizen (5,4 m breed, 42,2 m lang) met houten sluisdeuren, met kruisversterking en houten ophaalkleppen worden manueel bediend. Het geheel vormt een uitstekend bewaard voorbeeld van een samengesteld kunstwerk uit de tweede helft van de negentiende eeuw. Vandaar zijn we afgezakt naar het kasteel van Ooidonk. Het Kasteel van Ooidonk is ontstaan in de 12e eeuw als boerderij, en in de 14e eeuw een versterkte waterburcht. Het werd twee keer verwoest, in 1491 en in 1579. Na de brand van 1579 werd het heropgebouwd als kasteel. De ruïnes zijn verkocht aan Maarten della Faille en deze heeft het kasteel in renaissancestijl laten bouwen. Het kasteel diende vroeger als voorpost en verdedigingsbolwerk van de stad Gent aan de Leie. Kasteel Ooidonk is privaat eigendom van graaf Juan t'Kint de Roodenbeke. Zijn familie bezit het sinds 1864 toen zijn voorvader Henri t'Kint de Roodenbeke het kasteel aankocht. De familie heeft het kasteel uitgebreid, zonder afbreuk te doen aan de speelse renaissancestijl. Vele wandelaars op ons pad tegengekomen. We hebben daarna onze weg verder gezet via Deurle en ST Martens Latem. Bij onze aankomst hadden we 26 km op onze teller.

27-03-2011, 19:52 geschreven door bert

Categorie:Elektrische fiets
    26-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alees gaat weer zijn normale gangetje

Maandag namiddag zijn we terug, wel en gezond, thuis aangekomen. Na een paar uurtjes viel alles terug in zijn gewone plooi. Dinsdag zijn we terug aan de slag gegaan in het huis van onze zoon. Er is tijdens de voorbije week veel veranderd. Er zijn twee grote lichtkoepels geplaatst. De plafonneer werken zijn gestart en bijna afgerond. Verder is deze week het dak van de uitbouw volledig afgewerkt. De isolatie van de buitenmuur is volledig geplaatst en de muur staat klaar om volledig afgewerkt te worden met Trespa platen. Ondertussen leggen wijzelf de hand aan de laatste leidingen van sanitair, verwarming en elektriciteit want alles moet geplaatst vooraleer de vloerisolatie gespoten word. Deze is voorzien voor 4 april. Ook moet de gasleiding naar de keuken gebracht worden. Dus volgende week is er nog heel wat werk voor de boeg.

26-03-2011, 00:00 geschreven door bert

20-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente
    Klik op de afbeelding om de link te volgen   Gisteren avond zijn ons vrienden Eric en Imelda terug naar huis vertrokken. Vandaag hadden ze hun jaarlijks familiefeest. Dus stonden wij vorige nacht alleen met nog 12 andere campers op de veemarkt van St Truiden. De nacht was rustig. Deze morgen was alles wit gevroren. Maar om 9 uur was de zon reeds van de partij. De parking staat bijna vol. Allemaal mensen die van de eerste lentezon profiteren om eens naar buiten te komen. De voormiddag verloopt rustig. Na de middag hebben we onze fietsen van de camper gehaald. We hebben een tocht van 31 km gereden door de velden rond St Truiden. Er komt sluierbewolking opsteken. Het voelt terug fris aan. Ondertussen zijn we aangekomen in Rijkel. Rijkel is vooral bekend om haar 17e- en 18e-eeuwse U-vormige waterkasteel, ontstaan uit een 16e-eeuwse herenhuiskern (kasteel???). Bij onze aankomst op de markt is de zon terug van de partij. Het is zalig op een terrasje in de volle zon.

20-03-2011, 20:53 geschreven door bert

19-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rommelmarkt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen   De voorbije nacht zijn er enkele emmers hemelwater naar beneden gekomen. Dit was echt geen belemmering voor de marktkramers die van voor zes uur hun koopwaar aan het uitstallen waren. Rond negen uur ook maar eens naar buiten en de markt in ogenschouw nemen. Het is heel fris. Toch al mijn moed samengeraapt en mijn meegebrachte generator te koop aangeboden. Een marktkramer kwam mij spontaan een plaatsje aan zijn kraam aanbieden want anders zouden de marktbeheerders mij een staanplaats van 8€ doen betalen. Dan mij maar verplaatst aan de overzijde en na een kleine driekwartuur was de generator veranderd van eigenaar. Daarna nog wat op de markt gelopen. Na de middag kwam er een prachtig zonnetje te voorschijn. Echt lenteweer. Er was ook de grote klassieker Milaan-San Remo op TV. In de vooravond nog een grote wandeling met bijhorend terrasje gedaan. Voor morgen voorspeld de weerman nogmaals een prachtige lentedag. We hopen dan nog eens een ritje met de fiets te maken.

19-03-2011, 21:33 geschreven door bert

18-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sint Truiden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen   Na een niet al te rustige nacht toch wat vroeger uit de veren dan de voorbije dagen. Buiten is het grijs. Een triestige aanblik. Gelukkig wordt er voor morgen beter weer voorspeld. Deze voormiddag toch nog even de benen gestrekt en een wandelingetje gemaakt tot op de grote markt. We hebben ons dan maar neergevlijd op een plaatselijk goed verwarmd terras. Ergens vinden wij het toch zonde van al die energieverspilling. Daarna zijn we naar de kip aan 't spit geweest want de innerlijke mens moet ook aan zijn trekken komen. Op de veemarkt zien we mensen sleuren met watertanks. Man man wat een karwei! Na de koffie besluiten we om toch nog een wandeling te doen. Wij, de mannen, vertrekken aan de buitenrand van de stad. Na een paar kilometer komen er van de kant van het vrouwelijk geslacht een paar kleine klachten over het schoeisel. We trekken verder via de binnenstad en wonder boven wonder, de klachten zijn plots verdwenen. Dan maar winkel in en weer winkel uit. Rond zes uur zijn we terug thuis. En dan begint het te regen. Dus tijd om aan ons blog te werken.

18-03-2011, 18:54 geschreven door bert

17-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We vertrekken in Neerpelt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen   Nog eens heel lang geslapen. Een grijze lucht en een koele wind maken dat het koud aanvoelt. Toch maar effen naar buiten en een klapke doen met een paar medecamperaars. Daarna met ijskoude voeten terug naar binnen. De soldeerbout laten opwarmen en een 12 volt stekker maken voor het Led-lampje dat ik gisteren heb gekocht. Dit lampje wordt in het TV kastje geplaatst en dient als achtergrondverlichting. Na het afronden van dit klusje is het tijd om te middagmalen. Na het journaal nog een middagdutje. Het is nu tijd om ons klaar te maken want vandaag verplaatsen we ons naar St. Truiden. Bij de aankomst aldaar nodigt Imelda ons uit op de koffie met zelfgebakken cake. Het is ondertussen na vijf uur en we besluiten om nog een wandeling te maken langs de markt van St Truiden. Bij onze thuiskomst is het beginnen te motregenen. Dan maar lekker de verwarming op en aan onze blog werken.

17-03-2011, 20:44 geschreven door bert

16-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bochelt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen   Deze morgen heel lang geslapen. We waren pas om kwart na negen uit ons bed. Daarna heel langzaam op gang gekomen. Buiten voelde he een beetje frisjes aan. We besluiten dan maar niet weg te gaan deze voormiddag. Na het middageten de fietsen van de camper gehaald en met behulp van fietsnet een route uitgestippeld. We rijden met de fiets naar de haven van Bochelt waar we de camperplaats willen bezoeken. Aan de camperplaats ligt een woonboot aangemeerd. De bewoners van deze boot, Jef en Maria, zijn zeer welwillend om ons alles uit te leggen. Voor ze op de boot leefden waren ze ook echte camperaars. We zijn dan in een dorpscafé een koffietje gaan drinken. Er zaten daar enkele kaartspelers in rennerskleding. Terwijl hun vrouwen denken dat ze aan het fietsen waren zaten zij zich zot te amuseren met hun kaartspel. Op de terugweg moeten we een tandje bijsteken want we rijden bijna de hele tijd met wind op kop. Op een paar kilometers van onze motorhome verlaten we nogmaals de weg. We zijn namelijk inlichtingen gaan inwinnen bij http://www.ledlicht.be/news.php . Bij het verlaten van deze winkel was het al donker geworden. We hebben de laatste 2 km van onze 45km lange rit in het donker afgelegd.

16-03-2011, 22:32 geschreven door bert

15-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valkenswaard
    Klik op de afbeelding om de link te volgen   Na een zeer rustige nacht en een paar croissants als ontbijt zijn we ons gaan verplaatsen naar de officiële camperplaats. Rond tien uur waren we volledig geïnstalleerd. Tijd om een wandeling langs het kanaal te maken. We eten deze middag iets vroeger dan normaal omdat we een fietstocht naar het Nederlandse Valkenswaard willen maken. Dus om 13:30 u vertrekken onder een stralend lentezonnetje. We rijden via Achel en Rodenrijt om in Trappe de grens over te steken. Nabij Dommelen rijden we Valkenswaard binnen. Een noodzakelijke pitstop op de grote markt van Valkenswaard. Koffie kan toch lekker smaken! Onderweg zijn we door gigantische natuurgebieden gereden. Bijna niet voor te stellen dat er op amper 160km van bij ons nog zoveel natuurlandschap en landbouwgrond is. De Kempense gemeente Valkenswaard telt 30.637 inwoners (31 december 2010, bron: CBS) en heeft een oppervlakte van 56,50 km² (waarvan 1,15 km² water). Valkenswaard kende in de 19e en 20e eeuw een groot aantal sigarenfabrieken, waarvan Willem II en Hofnar de bekendste waren. Heden ten dage is er nog volop lichte industrie op industrieterrein aan de rand van de stad. De terugweg ging over Westerhoven en Pastoorsweijer. In de gemeente Borkel hebben we even halt gemaakt aan de Molen Sint Antonius Abt. Een typisch voorbeeld van een beltmolen die nog maalvaardig is. Op dit ogenblik staan de wieken in de vorm van een kruis en dit om de solidariteit met Japan te tonen. Het was na 18:30u toen we terug waren. Op onze teller stond 62km. Een lange maar fijne rit.

15-03-2011, 21:57 geschreven door bert

14-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Limburg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  Deze morgen zijn we samen met ons buren , Eric en Imelda, voor een paar dagen vertrokken naar Limburg. Voor hen is het de eerste uitstap met hun nieuwe motorhome en dit na hun ongeval van begin januari in Spanje. Ietsje voor de middag zijn we aangekomen op de camperplaats van Neerpelt. Maar helaas de camperplaats was volzet. Gelukkig is er op een paar honderd meter een parking waar men kan staan in afwachting dat er een plaatsje vrijkomt. Op deze gedoogplaats zijn er echter geen voorzieningen aanwezig. Nu, terwijl ik dit stukje schrijf staan we hier met zijn zeven op de parking. Een rustige en goed verlichte parking. In de namiddag zijn we even tot in de dorpskern gaan wandelen of liever slenteren. Bij de terugkomst hebben we dan nog een flinke wandeling gemaakt langs het Kempisch kanaal of het kanaal Bocholt-Herentals. Voor morgen voorspelt men een prachtig lente weertje en dan gaan we een fietstocht maken richting Valkenswaard in Nederland.

14-03-2011, 23:35 geschreven door bert

12-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klussen
     Omdat wij veel aan het klussen zijn in het huis van onze zoon verandert er niet veel op mijn blog. Meestal ben ik 's avonds bekaf. Dus niet zoveel zin meer om nog een mijn blog bij te houden. Toch proberen we af en toe nog een ditje of datje te plaatsen. Hieronder ziet u een paar fotos van het soort werk dat wij daar doen. Onder andere het aanleggen van buizen voor afvoer, verwarming, sanitair en elektriciteit. Ook kunt u zien welke methode we gebruikt hebben om de aarding te slaan. En tenslotte wordt er af en toe ook nog een muurtje gemetst. Het is stilaan tijd om er eens een weekje tussenuit te gaan. We houden jullie op de hoogte via ons blog.

12-03-2011, 00:00 geschreven door bert

06-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zonnig maar koud
    Klik op de afbeelding om de link te volgen   Samen met Imelda en Eric zijn we met onze elektrische fietsen gereden naar Merelbeke Flora. Nog even binnen gewipt op de werf om de vooruitgang der werken te tonen. Vandaar zijn we afgezakt naar Gentbrugge. Hier hebben we de camperplaats van Gentbrugge bezocht. Vandaar via Ledeberg naar St Amandsberg en over de Dampoort naar de Drongense steenweg om te stoppen op het terras van café intovert aan de Gentse watersportbaan. Daarna nog even langs de Blaarmeersen en verder via St Denijs terug naar huis. Een ritje van 46 km in de zon maar met een frisse wind.

06-03-2011, 00:00 geschreven door bert

Categorie:Elektrische fiets
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'money bags'

Dit jaar 2011, telt de maand juli  5 vrijdagen, 5 zaterdagen en 5 zondagen
    Dit gebeurt eens per 823 jaar. Deze jaren staan volgens de Feng shui bekend als:
    'money bags'.
    Zouden we op deze dagen werkelijk meer kans maken op de lotto?

Feng Shui (spreek uit als: fang sjwie / [ˌfʌŋˈʃweɪ]) is de meer dan 3000 jaar oude filosofie die leert hoe de omgeving het geluk kan beïnvloeden.

06-03-2011, 00:00 geschreven door bert

• Innige deelneming!
  • prachtig!
  • Mooi en moedig

Druk op onderstaande knop om ons een berichtje achter te laten in ons gastenboek