Met een vorig bericht meldde ik dat Paul onze nieuwe vaandeldrager werd.
Tijdens een vergadering bij twee van onze leden (bij Dirk & Rita) ontving Paul officieel de vlag waarmee hij in de toekomst mag paraderen in naam van onze vereniging en hij genoot zichtbaar (zie volgend beeldverslag).
Van links naar rechts: Christian onze CEO, Marc onze penningmeester
Na lange en intense onderhandelingen tussen de voorzitter, de penningmeester en de secretaris , werd beslist om twee nieuwe functies te creëren binnen onze vereniging.
Bleek nl. dat alleen de mannelijke leden van onze vereniging een officiële functie hadden en omdat wij staan voor diversiteit en emancipatie kregen onze twee vrouwelijke bestuursleden eindelijk ook een waardige functie toebedeeld.
Beide functies werden bekrachtigd tijdens de vergadering van 5 september 2023 ten huize van twee van onze bestuursleden (Dirk & Rita).
Deze nieuwe functies werden genotuleerd in het verslag en een bijlage bij de statuten werd door de betrokken partijen ondertekend.
Cecile zal dus vanaf nu de functie waarnemen van "Public Relations Officer" en Rita deze van "Catering Officer".
Heel het bestuur is ervan overtuigd dat ze deze taak met volle overgave zullen uitvoeren.
Rita, Cecile en André.
Deze laatste was blij dat hij mee op de foto mocht.
En of het in orde was bij Dirk en Rita! Eerst belegde broodjes en daarna (zie hierboven).
Het is ons eindelijk gelukt om een foto te maken van het ganse bestuur.
Tijdens een bloedafname zijn er altijd personen die niet mee op de foto staan om een of andere reden en nu tijdens een vergadering bij Dirk & Rita is het ons eindelijk gelukt om gans de ploeg (zelfs met rode polo) samen op de foto te krijgen.
Bedankt aan Femke, de dochter van Paul om dit te vereeuwigen
Onlangs vroeg het Vlaamse Rode Kruis ons om toe te treden tot hun organisatie want tot nu opereerden wij als onafhankelijke vereniging en waren wij geen officiële medewerkers van het R+.
Na het invullen en opsturen van het nodige papierwerk mogen wij ons vanaf nu "Rode Kruis Vrijwilliger" noemen, maar behouden wij wel onze entiteit als "vrijwillige vriendenkring" en hangen we niet af van een plaatselijke R+ afdeling zoals bijvoorbeeld Halle.
Deze registratie levert ons bestuursleden o.a. volgende voordelen op:
toegang tot de officiële vrijwilligerswebsite;
beschikking hebben over een vrijwilligersmailadres (correspondentie naar privé-mailadres vervalt per 1/9/2023);
identieke behandeling als de andere R+ medewerkers (wij zijn dus ook verzekerd bij officiële events);
enz.
Al onze bestuursleden ontvingen inmiddels een vrijwilligersbadge (zie voorbeeldje hierna).
Gisteren hadden we onze derde bloedafname van het jaar en alhoewel deze plaats vond tijdens volle vakantie was er een zeer goede opkomst, waarvoor een oprechte dank aan al onze trouwe bloedgevers.
In het totaal zakten 135 bloedgevers af naar de inzameling, waaronder 7 nieuwe donoren.
We zitten dus voor dit jaar reeds op een totaal van 387 ingezamelde bloedzakjes en de kans bestaat dus dat we het record van vorig jaar zullen breken met onze laatste afname op 23 november.
Hierna enkele sfeerbeelden genomen tijdens de afname.
Christian in actie en in zijn nopjes
Drie op een rij: Cecile, Agnes en Dirk
Ook drie op een rij: Marc, André en Rita.
Een beetje te veel voorgeproefd?
Alle bloedgevers en de aanwezige kinderen ontvingen een extra verfrissing (frisco of potje hoeve ijs).
Deze werden aangekocht bij een plaatselijk handelaar (de Calogne).
Wij krijgen als bestuur regelmatig van onze bloedgevers te horen dat ze niet meer online kunnen inloggen om een afspraak te boeken om bloed te geven omdat hun paswoord geblokkeerd is of omdat ze dit vergeten zijn.
Wij hebben dus ons licht opgestoken bij het Vlaamse R+ hoe dit kan worden verholpen en we kregen extra aan informatie mee dat er eind juni '23 een update van het donorportaal is uitgevoerd en bij deze update er accounts werden geblokkeerd.
Donors die niet meer kunnen inloggen kunnen ofwel een mailtje sturen naar het mailadres van Donoradministratie (donoradministratie@rodekruis.be) ofwel bellen naar het gratis nummer 0800/777 00.
Door het ontslag van Marcel, kwam er een nieuwe functie vrij binnen ons bestuur, nl. deze van vaandeldrager.
Omdat Paul ons al gedepanneerd had toen Marcel niet kon deelnemen (meiboomplanting 2022) en hij dan reeds ons vaandel droeg tijdens de optocht in het centrum van Galmaarden, werd hem tijdens de laatste vergadering gevraagd of hij dit in de toekomst ook (zonder bezoldiging weliswaar) zou willen doen. En we kregen een volmondige "ja" als antwoord.
De statuten zullen dus in die zin ook worden aangepast.
De nieuwe (links) en de oude vaandeldrager samen op de foto.
Op donderdag 24 augustus gaat onze derde bloedafname van dit jaar door.
Voor Dirk, onze ondervoorzitter en tevens cateringmanager (zie foto hieronder), is dit een speciale dag want dat betekent dat hij op zijn verjaardag mag werken. Ik ga evenwel niet verklappen hoe oud hij wordt, dit moeten jullie hem zelf maar vragen
De bloedinzameling zelf gaat door vanaf 17h00 tot 20h30 in het Baljuwhuis in Galmaarden.
Inschrijven gebeurt zoals steeds via het donorportaal van het Vlaamse R+ (zie link) of door te bellen op het nummer 0800/777 00.
Wonder boven wonder hebben we opnieuw een verrassing voor onze donors en hopelijk is het warm weer!
Ik heb toch nog niet te veel verklapt hé?
Breng in elk geval je ID-kaart, een stylo en je goed humeur mee!
Gisteren kwam de vrachtwagen van het Vlaamse Rode Kruis langs in het Baljuwhuis.
Dus dat betekent: opnieuw een bloedafname van onze vereniging, de 2de voor dit jaar.
Het resultaat was meer dan OK.
Er kwamen liefst 126 bloedgevers langs, waaronder 9 nieuwe. Vooral deze 9 nieuwe donors stemmen ons hoopvol!
Ook een aantal mensen die vroeger in Grimminge bloed gaven zakten af naar onze bloedafname omdat er geen collectes meer worden georganiseerd in deze deelgemeente van Geraardsbergen. Natuurlijk begroeten wij hen met open armen: hoe meer zielen, hoe meer vreugd!
Gelet op dit resultaat zijn we dus aardig op weg om opnieuw de kaap van 500 bloedgevers te ronden.
Na hun donatie mochten alle bloedgevers een warme handburger met toespijs tussen een pistolet bij Dirk, onze bakker van dienst, afhalen.
Na x-aantal jaren sticker-verkoop komt het R+ met een nieuw item, nl. de verkoop van een pakje met pleisters.
Ik kan dit enkel maar bejubelen want dit is nu eens een handig en nuttig hebbeding.
Wij hebben het al in huis (zie foto hierna) want we konden er het afgelopen weekend niet onderuit
We deden onze boodschappen in Ninove en zowel aan de in- of uitgang van de Carrefour, het Ninia-winkelcentrum, als de Colruyt werden we aangeklampt door de vrijwilligers van het Vlaamse Rode Kruis om het pakketje met pleisters te kopen.
En wees nu eens eerlijk: voor 10 Euro kun je deze niet zelf maken, toch?
Onlangs gaf de Hoge Gezondheidsraad mee dat bloedgeven na je 65e geen goed idee was. Niet enkel voor zij die je bloed zouden krijgen, maar ook niet voor jezelf.
Het Rode Kruis haastte zich evenwel om deze stelling te ontkrachten.
Vorige week donderdag, 23 februari, op onze eerste afname van het kalenderjaar hebben we Marcel uitgewuifd. Hij verhuist namelijk medio maart naar de regio Aalst naar een appartementje en zal dus niet langer deel uitmaken van ons bestuur.
Marcel was jaren onze vaandeldrager en deed dit steeds met de nodige bravoure, inzet en fierheid.
Marcel en onze CEO Christian
Niet enkel verliezen wij er een gedreven medewerker bij, maar ook de plaatselijke voetbalclub FC Galmaarden blijft in tranen achter.
Ik ben Erik Dhaeyer, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Nonkel Erik.
Ik ben een man en woon in Galmaarden (België) en mijn beroep is gepensioneerd preventieadviseur.
Ik ben geboren op 26/09/1957 en ben nu dus 67 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tuinieren, reizen, wandelen, fotografie, ....
Ik ben sinds 1993 secretaris van onze vereniging.