Ook volgende bloedafname zal in het teken staan van corona.
De bloedafname gaat zoals steeds door in het Baljuwhuis op de hoek van het Marktplein in Galmaarden (Kammeersweg 2) en dit op donderdag 25 februari tussen 17u30 en 20u30.
Vooraf inschrijven is weer noodzakelijk en dit via het donorportaal van het Vlaamse Rode Kruis, zie link hierna.
Omdat de nazorg nog steeds moet worden beperkt, zal elke bloedgever een attentie krijgen van ons bestuur als dank.
Jewel, we hebben een nieuw record, nl. 482 bloedzakjes, maar we hoopten om in het totaal 500 bloedzakjes over het ganse dienstjaar in te zamelen.
Reden hiervoor is corona. Niet dat onze bloedgevers ons in de steek lieten, maar er werden ons beperkingen opgelegd door het R+ en hierdoor werd het beoogde cijfer niet behaald.
In bijlage vind je het overzicht van het aantal ingezamelde bloedzakjes.
Bedankt aan al onze trouwe bloedgevers en aan de nieuwe lichting die ook de stap gewaagd heeft!
Op de bloedinzameling kwamen 111 donors af, waaronder 4 nieuwe.
Ons bestuur had gehoopt om over het ganse jaar 500 bloedzakjes te verzamelen, maar door de beperkingen opgelegd door het Vlaamse R+ (corona) werd het aantal bedjes met vooraf inschrijving beperkt.
Zie foto genomen door Marc Colpaert en zijn artikel op Editiepajot (onderaan de blz).
Na afloop van de bloedafname kreeg elke bloedgever een chocoladen Sint-Niklaas.
Deze werden besteld bij een plaatselijke bakker en de lieve Sint heeft ze daar voor ons bestuur en de brave bloedgevers afgeleverd.
De donors konden kiezen voor ofwel een bruine (melkchocolade) ofwel een zwarte versie (= fondant).
Let vooral op het Rode Kruis op de mijter van de Sint.
Blijkbaar konden vele van onze donoren deze geste van ons bestuur naar waarde appreciëren, getuige hiervan zijn hun vele commentaren op Facebook.
De
bloedafname van 28 mei in het Baljuwhuis in Galmaarden gaat wel degelijk door,
ondanks de corona-crisis.
Om de
verspreiding van het virus af te remmen zijn er wel een aantal aandachtspunten
waarmee je als donor vooraf dient rekening te houden:
·
Heb
je koorts of keelpijn? Ben je verkouden of ziek? Moet je hoesten of heeft er
een gezinslid COVID-19? Dan mag je niet doneren;
·
Vermijd
nauw contact met zieke personen in je omgeving;
·
Wil
je bloed geven dan dien je je vooraf in te schrijven via het donorportaal (https://donorportaal.rodekruis.be/), of bel naar het gratis nummer 0800 777 00;
·
Breng
niet-donoren (bv. kinderen) niet mee
naar de afname.
·
Donoren zonder afspraak zijn ook nog steeds welkom, MAAR
enkel indien er vrije plaatsen beschikbaar zijn en dit
combineerbaar is met de afspraken die al ingeboekt staan.
·
Breng
je eigen balpen mee om de medische vragenlijst in te vullen;
·
Breng
je bevestigingsmail die je ontving mee, deze doet dienst als legitimatie voor
je verplaatsing;
Op de
bloedafname dienen volgende maatregelen te worden gevolgd:
·
Volg
de instructies van de vrijwilligers en van het personeel van het R+ nauwgezet
op;
·
Houdt
minimum 1,5 meter afstand van andere personen;
·
Vermijd
om handen te geven, begroet elkaar met een zwaai;
·
Aan
de ingang wordt er een temperatuurmeting gedaan met een infrarood thermometer.
Als je lichaamstemperatuur 37,6 C of hoger is mag je niet doneren.
·
Op
de afnameplaats volg je de bewegwijzering. Was eerst je handen (zie toiletten
op de vdp -1) en raak bij het opnieuw betreden van het gelijkvloers geen
voorwerpen aan zoals deur(en), balustrade, enz.
·
Er
zullen ook sprayflessen met ontsmettingsmiddel beschikbaar zijn op de collecte;
·
Probeer
erop te letten je gezicht zo weinig mogelijk aan te raken met je handen;
·
Moet
je hoesten? Doe dat in een papieren zakdoekje of in de binnenkant van je
ellenboog;
·
Gebruik
papieren zakdoekjes bij het niezen of snuiten en gooi ze weg in een vuilbak;
Na de
bloedafname is er een beperkte nazorg voorzien: een drankje en een voorverpakte
koek zodat je vlug opnieuw de nodige suikers kan aanmaken.
Het Rode Kruis meldt ons dat er een aanpassing is in de donorrichtlijn waarbij personen die de
afgelopen 28 dagen in een risicogebied voor Coronavirus verbleven of in contact
zijn geweest met een persoon met een bevestigde besmetting, uitgesteld worden
voor bloeddonatie.
Iedereen die vragen heeft omtrent dit virus kan terecht op de officiële website (zie link)
Op zaterdag 25 januari 2020 werd opnieuw verzamelen geblazen
in de zaal Willem Tell te Tollembeek voor ons jaarlijks huldigingsfeest.
Alle bloedgevers die gedurende het dienstjaar 2019 bloed
hadden gegeven op onze collectes werden uitgenodigd. Liefst 117 man tekenden in
voor het gezellig diner.
Foto van de zaal en de genodigden. Een kleine 120 man is niet mis.
Van de 17 te huldigen bloedgevers gaven er 6 present:
Mevr. Isabelle Desmecht voor 10 bloedgiften
Mevr. Kathleen Depelseneer voor 25 bloedgiften
Mevr. Béa Neukermans, Dhr. Danny Van Eesbeeck en Dhr. Kristof Goovaerts voor 50 bloedgiften
Dhr. Johan Decorte voor 75 bloedgiften
Alle helpers van ons eetfestijn van 30 nov. en 1 dec.
kregen een cadeautje als dank voor hun onbaatzuchtige medewerking en een stevig applaus van het aanwezige publiek.
Agnes, de echtgenote van onze penningmeester, ontving een extra
attentie omdat ze maar liefst 400 kaarten had verkocht. Hier op de foto met onze voorzitter en ondervoorzitter.
De kids werden ook niet vergeten. Dit jaar kregen ze een bioscoopticket met volledig arrangement (dus ook pop-corn).
De leden van de Dorpsraad van Onkerzele komen ons ook al een
paar jaar met een aantal man helpen.
Een aantal van hen heeft ook al de weg gevonden naar onze bloedinzamelingen.
Hierna nog enkele sfeerbeelden:
Hierboven een foto van de 6 gehuldigden met achteraan op de tweede rij, alle bestuursleden. Jewel, we zijn met negen.
Aanschuiven voor het voorgerecht.
Het bakken van het vlees en de vis van het hoofdgerecht. Nog effekens wachten, 't is nog niet gereed!
Het overvloedige dessert. De bordjes waren te klein om alles er in één keer op te krijgen, maar dit lukte wonderwel bij een tweede shift
Ook een delegatie van de Pauwelviering mocht niet ontbreken.
Eveneens op de foto onze oud-burgemeester, onze nieuwe burgemeester, één van onze schepenen, een gemeenteraadslid en onze voorzitter.
PLUIK !
Een laat "GRATIS" gastoptreden van de driekoningen.
Na onze passage bij de gouverneur in het Provinciehuis in
Leuven, waar ons het brevet Koninklijke Vereniging werd overhandigd (december
2019), rijpte reeds het idee om eens met het bestuur een bezoek te brengen aan
het parlement.
Agnes, de echtgenote van onze penningmeester, organiseerde de
hele daguitstap en op donderdag 16 januari 2020 was het dan zover en spoorden
wij naar Brussel.
Vooreerst was er een gezellige lunch in het restaurant Moniteur (de vroegere drukkerij) gepland waar wij genoten van een
driegangenmenu (zie afbeelding hierna) vergezeld van het nodige mondwater.
Nadien werden we opgewacht door een vrouwelijke gids die ons
veilig en wel doorheen het parlement en haar wandelgangen met schilderijen,
bustes, wandtapijten en andere bezienswaardigheden loodste.
Na een bezoek aan de senaat (zie volgende foto's) mochten wij vanuit de
volkstribunes ook een zitting van de kamer van volksvertegenwoordigers
bijwonen.
Hierboven, poseren op trap die leidt naar de senaat.
Foto hieronder, het voetvolk vooraan op de barricades.
Christian heeft zojuist een geldige nee-stem uitgebracht.
Nadien volgde nog een geleid bezoek aan één van de
commissiezalen.
De dag werd vakkundig afgesloten in een drankgelegenheid
nabij het Centraal Station.
P.S.: in de Kamer, mochten geen foto's worden gemaakt. Kwestie van geen slapende honden wakker te maken.
Eind januari 2019 werd een officiële aanvraag (= een lijvig dossier met tal van bijlagen) ingediend bij de Kabinetschef van de Koning om als Koninklijke Vereniging te worden erkend.
Op 13 maart kregen wij bericht van het Koninklijk Paleis dat op ons verzoek werd ingegaan en dat wij door de gouverneur van Vlaams Brabant zouden worden ontvangen en ons het brevet van Koninklijke Maatschappij zou worden uitgereikt.
Op donderdag 5 december werden wij en nog een aantal andere verenigingen in het Provinciehuis in Leuven ontvangen.
De dagindeling zag er als volgt uit:
10.00 uur:
verwelkoming met koffie en thee
10.30 uur:
rondleiding bestaande uit bedrijfsfilm, toelichting en rondleiding
12.00 uur: plechtige
uitreiking van de brevetten
12.15 uur:
persmoment
12.45 uur:
receptie
Hierna enkele sfeerbeelden:
Een fiere voorzitter en zijn apostels.
De gouverneur en zijn gedeputeerden in de perszaal
(van links naar rechts: Monique Swinnen, Tom Dehaene, Lodewijk De Witte en Ann Schevenels).
Foto genomen in de perszaal.
Plechtige overhandiging van het brevet (zie bijlage hieronder).
De 4 Daltons aan de "wall of fame" (= een fotocorner met duizenden foto's genomen in Vlaams Brabant).
Nog een foto genomen in de perszaal door de aanwezige pers.
Op de foto Tom Dehaene (de zoon van, jawel) en ons bestuur.
Op de foto met de gouverneur Lodewijk De Witte en Tom Dehaene.
Op de terugkeer.
De voorzitter heeft een bloemetje bij voor zijn vrouwtje.
Op onze bloedcollectes bieden er zich soms kandidaat-donoren aan die spijtig genoeg geen bloed mogen geven en dit om uiteenlopende redenen, bijvoorbeeld: recent bezoek aan de tandarts, buitenlandse reis, operatie, enz.
Om te vermijden dat je je vruchteloos aanbiedt is het raadzaam vooraf te checken of je wel bloed mag geven.
Dit kan vooraf worden gecheckt op de site van het Vlaamse Rode Kruis. Het volstaat op onderstaande link te klikken en de donorzelftest te doorlopen.
Niet getreurd, het is niet omdat je vandaag geen bloed mag geven, dat je levenslang uitgesloten bent om bloed te geven.
Elke bloedinzameling wordt vooraf aangekondigd via de plaatselijke media. Dit was voor voormelde inzameling eveneens het geval (zie berichtgeving via Het Laatste Nieuws hieronder).
Op de bloedafname kwamen 116 donors langs, waaronder 10 nieuwe.
Elke donor kreeg na zijn donatie twee warme pannenkoeken zodat hij/zij opnieuw op krachten kon komen
Het bestuur van onze afdeling bestaat uit 9 actieve leden. Dankzij evenwel de inzet van vele andere onbaatzuchtige medewerkers (o.a. tijdens ons eetfestijn) boeken wij jaar na jaar betere resultaten.
Dank aan allen die dit mogelijk maken!
Lijst bestuursleden (zie bijlage).
Ben je gemotiveerd en voel je je geëngageerd om iets te betekenen binnen onze gemeente, meld je dan aan via e-mail of nog liever neem contact op met één van onze bestuursleden om deel uit te maken van ons bestuur. Voorwaarde is dat je vroeger bloed hebt gegeven of je bereid bent bloed te geven.
Met ingang vanaf dinsdag 5 februari werd de maximumleeftijd om bloed te geven afgeschaft.
Hiermee volgt België het voorbeeld van o.a. het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada waar deze leeftijdsgrens al langer opgeheven werd.
Wat is er verandert t.o.v. vroeger?
Al wie zijn 71e verjaardag bereikt heeft kan blijven doneren op voorwaarde dat de laatste donatie niet langer dan 3 jaar geleden is en mits goedkeuring van de controlearts van het Rode Kruis die langskomt op de bloedafname.
Zoals voorheen kan je donor worden tot je 66e verjaardag en mag vanaf die leeftijd je laatste donatie niet langer dan 3 jaar geleden zijn om te kunnen blijven doneren, steeds mits goedkeuring van de controlearts.
Dit geldt voor alle bloedproducten: dus zowel voor bloed, plasma als plaatjes.
Ik ben Erik Dhaeyer, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Nonkel Erik.
Ik ben een man en woon in Galmaarden (België) en mijn beroep is gepensioneerd preventieadviseur.
Ik ben geboren op 26/09/1957 en ben nu dus 67 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tuinieren, reizen, wandelen, fotografie, ....
Ik ben sinds 1993 secretaris van onze vereniging.