Als je nog nooit bloed hebt gegeven heb je wel wat stress als je je eerste keer aanbiedt op een bloedinzameling.
Hierna, om je enigszins op je gemak te stellen, heel kort hoe zo'n een afname verloopt nadat je je vooraf hebt ingeschreven (ofwel online via het donorportaal van het R+ ofwel telefonisch via het gratis nummer 0800/777 00)
Stap 1 - Registratie: je meldt je aan en een R+-medewerker scant je identiteitskaart. Je krijgt een polsbandje, een medische vragenlijst, een postdonatiekaart met je gegevens en een "te-goed-bon" voor een kleine attentie.
Stap 2 - Vragenlijst: in de donorhoek vul je waarheidsgetrouw alle vragen in onderteken je het formulier.
Stap 3 - Medisch onderzoek: met de vragenlijst ga je langs bij de arts die je desgevallend nog bijkomende info vraagt (bijvoorbeeld over de medicatie die je inneemt, enz.) en je bloeddruk en pols checkt.
Stap 4 - Afname: Een verpleegkundige legt een knelverband rond je arm, ontsmet de plaats waar hij/zij gaat prikken en na de prik worden eerst staalbuisjes gevuld die in het laboratorium zullen worden onderzocht. Aan het einde van de afname wordt de wonde verbonden en kan je beschikken.
Stap 5 - Even bij drinken: Na afloop kan je bij de Rode Kruis Vrijwilligers (dus bij ons bestuur) terecht voor een drankje en eventueel een koekje om weer aan te sterken en na een kwartiertje kan je huiswaarts keren. Deze opvang is absoluut nodig om er zeker van te zijn dat je niet duizelig wordt.
Deze bloedafname stond volledig in het teken van het behalen van een nieuw record voor onze afdeling: namelijk beter doen dan het recordjaar 2020 waar 482 bloedgevers de revue passeerden.
Streefdoel was 500 donors halen in één jaar waarin we met brio slaagden.
In het totaal kwamen er voor deze laatste afname 122 donors opdagen waaronder 1 nieuwe.
Elke bloedgever ontving een mattentaart van het bestuur en Carine Pletinckx onze 500e bloedgever ontving een iets grotere mattentaart + een fles met bubbels.
Carine kwam ook voor de 50e keer bloedgeven en viel dus twee keer in de prijzen.
Carine op de foto met het bestuur
Zicht op de zaal
Nee, deze mag nog geen bloed geven, maar poseren mag wel
Op
donderdag 24 november gaat tussen 17u30 en 21u00 de laatste bloedafname van dit dienstjaar door.
Afspraak zoals steeds: Baljuwhuis Galmaarden
Wij hopen op een massale opkomst zodat het
vorige record aan bloedgiften (482 zakjes in 2020) kan worden
verbeterd en we dus zeker 500 ingezamelde zakjes halen.
Ben
je bereid bloed te geven, schrijf je dan vooraf online in via het donorportaal
van het Rode Kruis (zie link hieronder) of bel naar het gratis nummer
0800/777 00.
Wellicht heb je dit niet nodig, maar breng voor alle zekerheid een mondmasker mee, evenals je identiteitskaart
en een balpen.
Zoals
steeds zul je na je bloedgift een leuke "smaakvolle" attentie krijgen. Ra ra ra
Het gemeentebestuur van Galmaarden bood alle verenigingen de kans om de gratis vorming "Reanimeren en defibrilleren" te volgen.
Onze vereniging ging graag in op dat aanbod en stuurde niet één, maar drie bestuursleden naar deze cursus (Dirk, Erik en Paul).
Deze opleiding (theorie en praktijk) ging door op donderdag 20 oktober 2010 tussen 19h00 en 22h00 in 't Kelderken van het Baljuwhuis.
Hierna een aantal sfeerbeelden.
Dia met uitleg over de stabiele zijligging
Dirk en Paul probeerden dit uit. En nee... je moet hier niets achter zoeken.
Volgende dia met praktijkoefening.
Dirk en hierna Paul aan het reanimeren
Er was niemand in de zaal die hen durfde te vertellen dat het voor het slachtoffer al einde verhaal was
Onze drie cursisten moe maar voldaan na 3 uur theorie en praktijk en ook dankbaar t.o.v. het gemeentebestuur dat ons de kans bood om deze vorming te volgen.
P.S.: ondergetekende heeft ook mee gedaan aan de praktijkles, maar er moet wel iemand foto's nemen voor het nageslacht
Kwam je onlangs bloed geven op één van onze collectes in Galmaarden en mocht je geen bloed geven na gesprek met de ondervrager-arts, dan kan je met je vragen terecht bij het Vlaamse Rode Kruis afdeling Gent.
Onze bloedinzameling van 25 augustus was een succes.
T.o.v. de bloedafname van vorig jaar in augustus noteerden we 22 bloedgevers meer. Wellicht heeft de publiciteit die we gevoerd hebben hiertoe bijgedragen.
In het totaal kwamen er met het warme weer toch 122 moedige donors opdagen, waaronder 5 nieuwe.
Elkeen kreeg van ons bestuur na afloop een lekkere Dame Blanche als dank voor het geleverde werk
Wij kochten onze ijskreem bij de Calogne (waar ze ambachtelijk hoeveijs maken) en steunen aldus de lokale middenstand.
Op 25 augustus, vanaf 17u30 tot 21u00, gaat in het
Baljuwhuis onze volgende bloedafname door.
Wil je een goeie daad stellen en het beste van jezelf geven
om je medemens te helpen, dan ben jij de geknipte persoon om je opwachting te
maken op onze inzameling.
Inschrijven kan via het donorportaal van het Vlaamse Rode
Kruis of door te bellen naar het gratis nummer 0800/777 00.
Vergeet ook niet je ID-kaart, een mondmasker en balpen mee
te brengen naar de afname.
Gelet op de weersvoorspellingen, word je na
je donatie beloond met een aantal leuke verfrissingen en nee er wordt geen
plonsbad voorzien.
Na twee jaar werd er in het weekend van 16 en 17 juli 2022 opnieuw een familie BBQ van de Dorpsraad van Onkerzele georganiseerd en ons team was ook ter plaatse om te helpen.
Plaats van het gebeuren: "De Doos" in het provinciedomein de Gavers.
Zie beeldverslag hierna:
De zaterdagploeg met in het midden Gene Thomas
Senterfold (voorprogramma)
Dirk aan het tellen, en dat duurde en duurde
Hugo, de voorzitter van de Dorpsraad, Andy en Rita
Gene in actie
Paul en dochter Femke die achteraf goeie commentaren kreeg voor haar inzet.
De zondagploeg van onze afdeling en Andy. Marcel had duidelijk last van zijn oor.
Na twee jaar corona werd er op vrijdag 3 juni opnieuw een meiboomplanting
georganiseerd door Ergoed Galmaarden-Tollembeek-Vollezele.
Ook onze vereniging was opnieuw van de partij met een ruime
delegatie.
Verzamelen werd er in de TRB-zaal met welkomstdrank voor alle deelnemende verenigingen die mee opstapten in de optocht.
En om 20h00 werd het startsein gegeven om twee rondjes rond
het marktplein en de kermiskramen te lopen. Nadien werd overgegaan tot het
planten van de meiboom.
Zie hierna enkele sfeerbeelden van het hele gebeuren.
Onze delegatie met rode polo en drankje op de achter koer van de TRB-zaal
Start optocht (= parking achter gemeentehuis). We gaan er aan beginnen.
De boodschap is duidelijk, toch?
Hij staat er en ... zonder ongelukken.
Mooi koppeltje op het geïmproviseerde podium.
Vendeliersgroep Vredon (zie foto hierboven en hierna)
Omdat Marcel niet kon aanwezig zijn, heeft Paul zich spontaan aangeboden om de vlag van onze vereniging te dragen,
Doelstelling gehaald (resultaat afname 12 mei '22)
We hadden ons tot doel gesteld om in totaal 140 bloedgevers te begroeten op onze bloedafname van 12 mei en ons werk en geduld werden beloond, want er kwamen maar liefst 149 donors opdagen waaronder 12 nieuwe donoren.
We hadden bij het R+ aangedrongen voor meer bedjes zodat we extra donors konden overhalen om af te zakken naar het Baljuwhuis en dankzij het voeren van veel publiciteit (mond-aan-mond reclame, berichten op Facebook, op deze blog en Editiepajot) slaagden wij in onze opzet.
Onze dank gaat in eerste instantie uit naar de talrijk opgekomen donoren, maar ook naar het Vlaamse Rode Kruis die dit mogelijk maakte en de medewerkers van het Baljuwhuis die zorgden dat het podium in de grote zaal voor de helft werd gedemonteerd zodat er meer plaats vrijkwam om bedjes en een extra dokter te stallen.
We hadden geluk met het lenteweer zodat de donors na afloop buiten op de binnenkoer ten volle konden genieten van een frisse pint en een broodje met een warme worst.
Hierna een foto genomen door de huisfotograaf van de twee bakkers met dienst: Dirk en Gerda.
Hierbij ook link klik hier naar het artikel op Editiepajot + foto genomen door Marc Colpaert.
Aan allen van harte dank in naam van het ganse bestuur.
De
coronaregels zijn nog steeds van kracht. Breng dus naast je identiteitskaart
zeker een balpen en je mondmasker mee naar de afname en hou voldoende afstand.
Zoals
steeds voorzien wij een speciale attentie voor de aanwezige
bloedgevers.
Veel
kunnen we nog niet verklappen, maar deze keer is het iets warms tussen een
broodje 😊
Christian en Erik gaven samen al meer dan 250 keer bloed.
Erik was onlangs aan de beurt. Hij haalde op de jongste bloedafname 125 bloedgiften.
Christian behaalde dit aantal al vorig jaar.
Hierna foto van beiden op de bloedafname van 24 februari.
Een blik terug in de tijd leert ons dat ze pakweg 10 jaar geleden samen hun 100e bloedgift vierden samen met Herman, die noodgedwongen om gezondheidsredenen niet meer mag bloedgeven (zie fotootje hierna uit de oude doos).
Op de bloedafname van 24 februari kwamen er in het totaal 120 donors opdagen. Een redelijk succes en vooral te danken aan het extra half uur dat we toegewezen kregen van het Rode Kruis.
Toch bleek al een paar dagen voor de afname dat de inschrijvingstool volgeboekt was.
M.a.w. een aantal potentiële bloedgevers heeft zich wellicht niet kunnen/durven aanbieden. Spijtig!
Tijdens de afname werd door het bestuur besloten om eind dit jaar opnieuw een eetfestijn te organiseren. Hopelijk gooit het coronabeestje geen roet in het eten.
Ik ben Erik Dhaeyer, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Nonkel Erik.
Ik ben een man en woon in Galmaarden (België) en mijn beroep is gepensioneerd preventieadviseur.
Ik ben geboren op 26/09/1957 en ben nu dus 67 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tuinieren, reizen, wandelen, fotografie, ....
Ik ben sinds 1993 secretaris van onze vereniging.