Onze penningmeester Marc heeft een bedankkaartje van de Rode Neuzen Dag actie in zijn bus gekregen n.a.v. de storting die hij gedaan heeft in naam van ons bestuur (zie eerder bericht over onze deelname aan deze actie).
Tekst op het kaartje:
Beste Rode Neuzen Dag Held,
Vlaanderen kleurde vurig rood van enthousiasme.
Onder meer dankzij jouw fantastische steun.
Een geweldig dikke merci voor je gift, want ...
we're lost without you!
We blijven volop gaan in 2022: dankzij jouw gift kunnen we de Rode Neuzen Academy opbouwen en er samen met alle Sidekick Sam-leerkrachten een succes van maken.
Op een nieuw jaar met veel sterke schouders voor onze jongeren!
2021 was net als 2020 een somber jaar door corona, maar
niemand van ons die vermoedde dat dit ook zo een weerslag zou hebben op het
aantal donors.
We hebben een dieptepunt bereikt qua opkomst.
Vorig jaar noteerden wij het recordcijfer van 482 donors,
dit jaar strandden wij op slechts 435 bloedgevers (zie hierna).
Datum
opkomst
Aantal donoren
Nieuwe
Gekende donoren
25/02/2021
107
3
104
20/05/2021
115
5
110
26/08/2021
100
7
93
25/11/2021
113
6
107
Totalen
435
21
414
De reden dient niet ver gezocht. De bloedafname werd teruggeschroefd met een
half uur evenals het aantal bedjes dit wegens de coronaregels die het Rode
Kruis aanhoudt. Enkel voor onze laatste bloedafname werd ons éénmalig een half
uurtje extra toegekend omdat wij een speciale actie hadden voorzien (zie sponsoring Rode Neuzen Dag).
Het aantal nieuwe bloedgevers dat zich aanbiedt, blijft
ongeveer status-quo, maar uit de statistiek blijkt duidelijk dat een groot aantal
gekende donoren afhaakt gelet op het beperkt aantal beschikbare plaatsen (=
vooraf inschrijving).
Er werd door ons bestuur meermaals aangedrongen bij het R+
maar voorlopig blijft alles bij het oude en moeten we hals reikend uitkijken
naar het einde van de pandemie vooraleer er weer kan versoepeld worden.
Hierna, ter informatie, een statistiek van de laatste 5 jaar.
Om onze laatste bloedafname van dit jaar te doen slagen werd kost nog moeite gespaard om deze aan te kondigen aan het brede publiek. De plaatselijke pers werd ingeschakeld, evenals alle andere mogelijke kanalen.
Er stond een uitgebreid artikel op EditiePajot, in de kranten Het Laatste Nieuws en het Nieuwsblad en ook berichten werden gepost op Hopir (= het buurtnetwerk in Galmaarden), Facebook, enz.
Onze actie (=sponsoring van Rode Neuzen dag) stond ook op de officiële site van RND bij de geplande acties.
En wij hebben woord gehouden.
Er kwamen welgeteld 113 donors opdagen op de bloedafname en er werd door ons bestuur dus 339 euro gestort na afloop van de inzameling op het rekeningnummer van RND.
Wij willen langs deze weg ook alle donors bedanken die in zulk een moeilijke tijd toch de weg naar onze bloedinzamelingen blijven vinden en hun beste beentje voorzetten.
Hierna nog een sfeerbeeldje van op de collecte.
Drie bestuursleden op een rij
Foto Marc Colpaert op EditiePajot
Tot op de volgende bloedafname!
De planning voor volgend jaar vinden jullie door te klikken op volgende link (klik hier).
Op donderdag 25 november gaat de volgende bloedafname door van onze vereniging.
Omdat onze bloedinzameling valt op de vooravond van het slotgala van de Rode Neuzen Dag (RND), zal deze volledig in het teken staan van deze actie.
Wij ondersteunen deze benefietactie omdat elke jongere in de toekomst een potentiële bloedgever kan zijn.
Op het einde van onze bloedafname valt het verdict.
Wij zullen voor elke bloedgift
3 Euro doneren aan deze actie.
Dus hoe meer donors er opdagen op de inzameling
(ook nieuwe donoren zijn van harte welkom), hoe meer geld er door ons bestuur zal
worden gestort.
Wij zien dit als een investering naar de toekomst toe
want nieuwe bloedgevers (lees nieuw bloed) is meer dan
nodig.
Ben je bereid bloed te geven kom dan naar onze bloedafname
die doorgaat in het Baljuwhuis, Kammeersweg 2 te 1570 Galmaarden op donderdag
25 november tussen 17u30 en 21u00. Ja, dus "éénmalig", om de woorden van het Rode Kruis Vlaanderen te gebruiken, een half uurtje langer dan
de andere bloedinzamelingen eerder dit kalenderjaar.
Inschrijven vooraf is verplicht. Dit kan via het
donorportaal van het Vlaamse Rode Kruis (zie link hierna) of telefonisch op het nummer
0800 777 00.
Info over de geldende coronamaatregelen tijdens de
bloedafname vind je terug op deze weblog of op de website
van het R+.
Uitzonderlijk, indien corona geen roet in het eten gooit, zijn ook niet-bloedgevers (dus o.a. partner of kinderen) toegelaten op de bloedafname.
Heb je bij een vorige actie van de Rode Neuzen Dag (RND) reeds een rode neus gekocht, breng die dan zeker mee (evenals je mondmasker en
stylo). Misschien kan je mee op de foto als de plaatselijke pers langskomt.
De dag na de bloedafname werd bij het Rode Kruis aangedrongen om het aantal beschikbare bedjes in de toekomst op te drijven, ofwel om een half uur extra te voorzien zodat we opnieuw meer bloedgevers zouden kunnen verwelkomen.
Donderdag 26/8 gaat onze volgende bloedafname door in het Baljuwhuis op het Marktplein van Galmaarden en dit tussen 17u30 en 20u30.
De coronamaatregelen zijn nog steeds van toepassing: dus o.a. mondmasker en balpen meebrengen, afstand houden, handen ontsmetten, kom alleen (dus geen kinderen toegelaten), enz.
Omdat we goed weer verwachten zullen wij onze bloedgevers een frisse attentie aanbieden.
Inschrijven kan via het donorportaal van het Vlaamse Rode Kruis (link)
Marcel met pensioen en resultaat bloedafname mei 2021
Na 40 jaar "zware" arbeid is onze Marcel verdiend op
pensioen vertrokken per 1 mei 2021.
Vele inwoners van Halle denken met weemoed terug naar hun
BV-straatveger die samen met zijn collega vanaf 7u15 op zoek ging
naar zwerfvuil zoals sigarettenpeuken, papiertjes, blikjes, enz. (zie foto
hierna).
Omdat Marcel al jaren trouw deel uitmaakt van onze
vereniging wilden wij dit gebeuren niet zo maar aan ons laten voorbijgaan.
Er werd dus besloten om een taart met gepast opschrift te
laten bakken bij een plaatselijke bakker en hem hiermee te verrassen op het
einde van de bloedafname van 20 mei (zie foto). Let niet op het stuk taart dat ontbreekt op de foto. Als fotograaf moet je enorm vlug zijn en deze keer was ik tweede
Bij het aanschouwen van zoveel moois en lekkers, viel zijn
mond open van goesting en verbazing en de dankbaarheid die hij achteraf toonde naar zijn
collega-bestuursleden toe maakte van deze bloedinzameling een gepast sluitstuk (zie foto's).
Hierna Marcel met een lekker stuk taart en een Fanta. Wat had je anders verwacht?
Hierna foto van een aantal collega-bestuursleden die andere frisdranken nuttigen.
"By the way", liefst 115 bloedgevers kwamen opdagen op de
inzameling, waaronder 5 nieuwe donors.
Zij ontvingen na hun gift als dank een
zakje bokkenpootjes (zie foto hierna).
Op donderdag 20 mei tussen 17u30 en 20u30 kan je bloed doneren
in het Baljuwhuis in Galmaarden.
Je dient je wel vooraf online in te schrijven via het donorportaalof telefonisch op het gratis nummer 0800/777
00.
Ben je benieuwd welk cadeautje je deze keer van het bestuur
van de afdeling Galmaarden moogt in ontvangst nemen (vorige keer kreeg elke
bloedgever een boodschappentas), schrijf je dan zo vlug mogelijk in.
Ben je ondertussen gevaccineerd hou er dan rekening mee dat
je misschien tijdelijk geen bloed mag geven. Breng dus zeker je vaccinatiepas
mee. Hierop staan de datum van je vaccinatie en het soort vaccin dat werd
toegediend vermeld of surf voor meer info naar de site van het Rode Kruis (link
naar het R+).
Noteer ook alvast in jouw kalender de data van de volgende
bloedafnames in het Baljuwhuis: donderdag 26 augustus en donderdag 25 november.
Ook volgende bloedafname zal in het teken staan van corona.
De bloedafname gaat zoals steeds door in het Baljuwhuis op de hoek van het Marktplein in Galmaarden (Kammeersweg 2) en dit op donderdag 25 februari tussen 17u30 en 20u30.
Vooraf inschrijven is weer noodzakelijk en dit via het donorportaal van het Vlaamse Rode Kruis, zie link hierna.
Omdat de nazorg nog steeds moet worden beperkt, zal elke bloedgever een attentie krijgen van ons bestuur als dank.
Jewel, we hebben een nieuw record, nl. 482 bloedzakjes, maar we hoopten om in het totaal 500 bloedzakjes over het ganse dienstjaar in te zamelen.
Reden hiervoor is corona. Niet dat onze bloedgevers ons in de steek lieten, maar er werden ons beperkingen opgelegd door het R+ en hierdoor werd het beoogde cijfer niet behaald.
In bijlage vind je het overzicht van het aantal ingezamelde bloedzakjes.
Bedankt aan al onze trouwe bloedgevers en aan de nieuwe lichting die ook de stap gewaagd heeft!
Op de bloedinzameling kwamen 111 donors af, waaronder 4 nieuwe.
Ons bestuur had gehoopt om over het ganse jaar 500 bloedzakjes te verzamelen, maar door de beperkingen opgelegd door het Vlaamse R+ (corona) werd het aantal bedjes met vooraf inschrijving beperkt.
Zie foto genomen door Marc Colpaert en zijn artikel op Editiepajot (onderaan de blz).
Na afloop van de bloedafname kreeg elke bloedgever een chocoladen Sint-Niklaas.
Deze werden besteld bij een plaatselijke bakker en de lieve Sint heeft ze daar voor ons bestuur en de brave bloedgevers afgeleverd.
De donors konden kiezen voor ofwel een bruine (melkchocolade) ofwel een zwarte versie (= fondant).
Let vooral op het Rode Kruis op de mijter van de Sint.
Blijkbaar konden vele van onze donoren deze geste van ons bestuur naar waarde appreciëren, getuige hiervan zijn hun vele commentaren op Facebook.
De
bloedafname van 28 mei in het Baljuwhuis in Galmaarden gaat wel degelijk door,
ondanks de corona-crisis.
Om de
verspreiding van het virus af te remmen zijn er wel een aantal aandachtspunten
waarmee je als donor vooraf dient rekening te houden:
·
Heb
je koorts of keelpijn? Ben je verkouden of ziek? Moet je hoesten of heeft er
een gezinslid COVID-19? Dan mag je niet doneren;
·
Vermijd
nauw contact met zieke personen in je omgeving;
·
Wil
je bloed geven dan dien je je vooraf in te schrijven via het donorportaal (https://donorportaal.rodekruis.be/), of bel naar het gratis nummer 0800 777 00;
·
Breng
niet-donoren (bv. kinderen) niet mee
naar de afname.
·
Donoren zonder afspraak zijn ook nog steeds welkom, MAAR
enkel indien er vrije plaatsen beschikbaar zijn en dit
combineerbaar is met de afspraken die al ingeboekt staan.
·
Breng
je eigen balpen mee om de medische vragenlijst in te vullen;
·
Breng
je bevestigingsmail die je ontving mee, deze doet dienst als legitimatie voor
je verplaatsing;
Op de
bloedafname dienen volgende maatregelen te worden gevolgd:
·
Volg
de instructies van de vrijwilligers en van het personeel van het R+ nauwgezet
op;
·
Houdt
minimum 1,5 meter afstand van andere personen;
·
Vermijd
om handen te geven, begroet elkaar met een zwaai;
·
Aan
de ingang wordt er een temperatuurmeting gedaan met een infrarood thermometer.
Als je lichaamstemperatuur 37,6 C of hoger is mag je niet doneren.
·
Op
de afnameplaats volg je de bewegwijzering. Was eerst je handen (zie toiletten
op de vdp -1) en raak bij het opnieuw betreden van het gelijkvloers geen
voorwerpen aan zoals deur(en), balustrade, enz.
·
Er
zullen ook sprayflessen met ontsmettingsmiddel beschikbaar zijn op de collecte;
·
Probeer
erop te letten je gezicht zo weinig mogelijk aan te raken met je handen;
·
Moet
je hoesten? Doe dat in een papieren zakdoekje of in de binnenkant van je
ellenboog;
·
Gebruik
papieren zakdoekjes bij het niezen of snuiten en gooi ze weg in een vuilbak;
Na de
bloedafname is er een beperkte nazorg voorzien: een drankje en een voorverpakte
koek zodat je vlug opnieuw de nodige suikers kan aanmaken.
Het Rode Kruis meldt ons dat er een aanpassing is in de donorrichtlijn waarbij personen die de
afgelopen 28 dagen in een risicogebied voor Coronavirus verbleven of in contact
zijn geweest met een persoon met een bevestigde besmetting, uitgesteld worden
voor bloeddonatie.
Iedereen die vragen heeft omtrent dit virus kan terecht op de officiële website (zie link)
Ik ben Erik Dhaeyer, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Nonkel Erik.
Ik ben een man en woon in Galmaarden (België) en mijn beroep is gepensioneerd preventieadviseur.
Ik ben geboren op 26/09/1957 en ben nu dus 67 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tuinieren, reizen, wandelen, fotografie, ....
Ik ben sinds 1993 secretaris van onze vereniging.