Eind januari 2019 werd een officiële aanvraag (= een lijvig dossier met tal van bijlagen) ingediend bij de Kabinetschef van de Koning om als Koninklijke Vereniging te worden erkend.
Op 13 maart kregen wij bericht van het Koninklijk Paleis dat op ons verzoek werd ingegaan en dat wij door de gouverneur van Vlaams Brabant zouden worden ontvangen en ons het brevet van Koninklijke Maatschappij zou worden uitgereikt.
Op donderdag 5 december werden wij en nog een aantal andere verenigingen in het Provinciehuis in Leuven ontvangen.
De dagindeling zag er als volgt uit:
10.00 uur:
verwelkoming met koffie en thee
10.30 uur:
rondleiding bestaande uit bedrijfsfilm, toelichting en rondleiding
12.00 uur: plechtige
uitreiking van de brevetten
12.15 uur:
persmoment
12.45 uur:
receptie
Hierna enkele sfeerbeelden:
Een fiere voorzitter en zijn apostels.
De gouverneur en zijn gedeputeerden in de perszaal
(van links naar rechts: Monique Swinnen, Tom Dehaene, Lodewijk De Witte en Ann Schevenels).
Foto genomen in de perszaal.
Plechtige overhandiging van het brevet (zie bijlage hieronder).
De 4 Daltons aan de "wall of fame" (= een fotocorner met duizenden foto's genomen in Vlaams Brabant).
Nog een foto genomen in de perszaal door de aanwezige pers.
Op de foto Tom Dehaene (de zoon van, jawel) en ons bestuur.
Op de foto met de gouverneur Lodewijk De Witte en Tom Dehaene.
Op de terugkeer.
De voorzitter heeft een bloemetje bij voor zijn vrouwtje.
Op onze bloedcollectes bieden er zich soms kandidaat-donoren aan die spijtig genoeg geen bloed mogen geven en dit om uiteenlopende redenen, bijvoorbeeld: recent bezoek aan de tandarts, buitenlandse reis, operatie, enz.
Om te vermijden dat je je vruchteloos aanbiedt is het raadzaam vooraf te checken of je wel bloed mag geven.
Dit kan vooraf worden gecheckt op de site van het Vlaamse Rode Kruis. Het volstaat op onderstaande link te klikken en de donorzelftest te doorlopen.
Niet getreurd, het is niet omdat je vandaag geen bloed mag geven, dat je levenslang uitgesloten bent om bloed te geven.
Elke bloedinzameling wordt vooraf aangekondigd via de plaatselijke media. Dit was voor voormelde inzameling eveneens het geval (zie berichtgeving via Het Laatste Nieuws hieronder).
Op de bloedafname kwamen 116 donors langs, waaronder 10 nieuwe.
Elke donor kreeg na zijn donatie twee warme pannenkoeken zodat hij/zij opnieuw op krachten kon komen
Het bestuur van onze afdeling bestaat uit 9 actieve leden. Dankzij evenwel de inzet van vele andere onbaatzuchtige medewerkers (o.a. tijdens ons eetfestijn) boeken wij jaar na jaar betere resultaten.
Dank aan allen die dit mogelijk maken!
Lijst bestuursleden (zie bijlage).
Ben je gemotiveerd en voel je je geëngageerd om iets te betekenen binnen onze gemeente, meld je dan aan via e-mail of nog liever neem contact op met één van onze bestuursleden om deel uit te maken van ons bestuur. Voorwaarde is dat je vroeger bloed hebt gegeven of je bereid bent bloed te geven.
Met ingang vanaf dinsdag 5 februari werd de maximumleeftijd om bloed te geven afgeschaft.
Hiermee volgt België het voorbeeld van o.a. het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada waar deze leeftijdsgrens al langer opgeheven werd.
Wat is er verandert t.o.v. vroeger?
Al wie zijn 71e verjaardag bereikt heeft kan blijven doneren op voorwaarde dat de laatste donatie niet langer dan 3 jaar geleden is en mits goedkeuring van de controlearts van het Rode Kruis die langskomt op de bloedafname.
Zoals voorheen kan je donor worden tot je 66e verjaardag en mag vanaf die leeftijd je laatste donatie niet langer dan 3 jaar geleden zijn om te kunnen blijven doneren, steeds mits goedkeuring van de controlearts.
Dit geldt voor alle bloedproducten: dus zowel voor bloed, plasma als plaatjes.
Tijdens één van de laatste vergaderingen van het dienstjaar 2018 gaf onze voorzitter Christian te kennen dat, gelet op het feit dat onze vereniging 50 jaar bestaat, hij graag zou willen dat onze vereniging zou erkend worden als "Koninklijke vereniging". Hij vroeg zijn secretaris, ondergetekende dus, te starten met het samenstellen van het dossier voor de officiële aanvraag tot erkenning.
Na het nodige opzoekingswerk bleek dat deze aanvraag dient gericht aan de Kabinetschef van de Koning en minimaal volgende elementen dient te bevatten:
een kopie van de statuten of van het huishoudelijke reglement indien er geen statuten bestaan
de doelstellingen
het officiële bewijs van de stichtingsdatum (maand en jaar) (indien niet in de statuten vermeld: via krantenknipsels, attest van de burgemeester, )
het adres van de zetel
de voornamen, namen en privéadressen van de leden van de raad van bestuur (voorzitter, secretaris, beheerders,...)
een activiteitenverslag van de afgelopen vijf jaar
de toekomstige projecten
de publicaties van de afgelopen vijf jaar
de financiële situatie van de groepering met onder andere de jaarlijkse rekeningen van de laatste vijf jaar
het huidige effectieve ledenaantal en sympathisanten
de federaties of organismen waarvan de groepering deel uitmaakt of waarbij ze eventueel aangesloten is, met vermelding van: naam en voornaam van de voorzitter van die organisatie, adres en telefoonnummer van de zetel
de historiek van de vereniging (markante gebeurtenissen)
de eventuele erkenning van de groepering door officiële instellingen (en bedrag van de verleende subsidies).
Dankzij onze burgemeester, Patrick Decat, werd ons een bewijs ter hand gesteld van de officiële stichtingsdatum van onze vereniging. Wij waren nl. in de veronderstelling dat onze vereniging was opgericht in 1969 (zie onze vlag), maar volgens een artikel uit een brochure die hij ons bezorgde, werd onze vereniging gesticht op 22 april 1967 (zie uittreksel hierna):
Het dossier (brief met 15 bijlagen) werd tijdens de huldiging van de verdienstelijke bloedgevers op zaterdag 26 januari in zaal Willem Tell ondertekend door onze voorzitter en de 15de bijlage was een aanbevelingsbrief getekend door onze burgemeester Patrick Decat.
Mee op de foto, Erik Dhaeyer, secretaris en opsteller van het dossier.
Het volledige dossier werd onder envelop op 29 januari per aangetekend schrijven opgezonden naar de Kabinetschef van de Koning.
Hoe verloopt nu verder de procedure?
Eerst moet het dossier ontvankelijk worden verklaard, het toekennen is sowieso een gunst en gebeurt dus niet automatisch.
De Kabinetschef van de Koning vraagt aan de gouverneur van de betrokken provincie of de vereniging het waardig is de titel van Koninklijke Maatschappij te krijgen.
De provinciale administratie doet daarvoor het nodige administratieve werk. Als het onderzoek gunstig is, dan verleent de Koning de titel en stelt zijn kabinetschef het brevet op.
Het provinciebestuur wordt daarvan verwittigd en organiseert een plechtigheid waarop het brevet officieel overhandigd wordt.
Op zaterdag 26 januari 2019 vond de huldiging plaats van onze verdienstelijke bloedgevers (dienstjaar 2018).
Deze huldiging ging net zoals de voorgaande jaren opnieuw door in de zaal Willem Tell in de Hernestraat 5 te Tollembeek.
Ongeveer 120 personen zakten af naar dit gezellig samenzijn dat ook in het teken stond van het 50-jarig jubileum van de vereniging. Zowel de burgemeester als het voltallige schepencollege tekenden present.
Iedereen werd vergast op een koud -warm en desserten buffet (traiteur van dienst was Sablon Catering uit Teralfene - zie menu in bijlage) en nadien konden ook nog de beentjes worden losgegooid onder de muzikale begeleiding van onze Marcel, onder supervisie weliswaar van Johny P.
Van de 22 te huldigen donoren waren er 7 aanwezig (zie foto hierna genomen door de huisfotograaf).
Op de foto:
Bovenaan de burgemeester met zijn schepencollege en Roger Van Holder, onze erevoorzitter.
Onderaan van links naar rechts: Paul Cochez, Beatrice Mertens, Rita Faute, Dirk De Roeck, Geert Goesseye, Nicole Pieck en Ronald Schollaert.
De vrouwen ontvingen een mooie ruiker bloemen, de mannen een goeie fles porto.
Ook de Pers kwam langs.
Hierna foto genomen door Marc Colpaert voor Het Laatste Nieuws en EditiePajot
Hierna foto genomen door Wim Rampelberg voor Persinfo
Hierna nog een aantal andere sfeerbeelden (eigen fotomateriaal):
Het aperitief
Zicht op het voorgerecht
Onze nieuwe burgemeester Patrick Decat tijdens zijn speech en een aandachtige voorzitter.
Later zouden beiden nog de officiële aanvraag tot erkenning van "Koninklijke Vereniging" ondertekenen, maar daarvoor verwijs ik jullie graag naar dit item zelf (zie inhoud blog).
Onze voorzitter had in aanloop van ons eetfestijn van eind december het meest aantal kaarten verkocht en werd dan ook in de bloemetjes gezet. Alhoewel bloemetjes, dit lijkt me eerder een zak gevuld met een paar flessen rood vocht
In bijlage, ter informatie, de statistiek van de ingezamelde bloedzakjes van de afgelopen 5 jaar. Dus dienstjaar 2014 tot en met 2018.
Met enerzijds het aantal ingezamelde bloedzakjes per dienstjaar en anderzijds het gemiddeld aantal bloedzakjes.
Deze informatie werd door onze voorzitter tijdens het banket van 26 januari 2019 in de zaal Willem Tell aan de genodigden, het College van Burgemeester en Schepenen en aan de vertegenwoordigers van de plaatselijke pers becommentarieerd.
Het Rode Kruis gaat op zoek naar nieuwe donoren en wil de Vlaming overtuigen om donor te worden met de campagne #mijneerstekeer.
De campagne brengt verschillende eerste keren in je leven in beeld die je nooit vergeet. Net als de eerste keer dat je alleen fietst of je eerste kus geeft, is je eerste keer bloed geven een uniek onvergetelijk moment.
Voor meer info (zie link hierna en filmpje youtube):
Nieuwe regels omtrent donatie interval van toepassing vanaf 1 januari 2019
Vanaf 1
januari 2019:
·
moet je na een bloeddonatie 28 dagen wachten voor je plasma of bloedplaatjes mag geven.
·
moet je na een plasma-of bloedplaatjesdonatie waarbij er een probleem is met de teruggave van rode bloedcellen 60 dagen wachten voor je bloed mag geven. Nu is dat 28 dagen.
Concreet
worden minimale donatie-intervallen zoals in volgend schema (vetgedrukt=
nieuw):
Donatie-interval
Volgende
volbloeddonatie
Volgende
plasmadonatie
Volgende
plaatjesdonatie
Na volbloeddonatie
60
dagen
28 dagen
28 dagen
Na
plasma- of plaatjesdonatie met probleem teruggave rode bloedcellen
Wie bloed, plasma of bloedplaatjes geeft mag dat vandaag tot de dag voor zijn 71ste verjaardag. Door deze beperking moeten 8.000 donoren de komende jaren verplicht stoppen in ons land. Daar brengt minister Maggie De Block verandering in door de maximumleeftijd definitief af te schaffen. De kamercommissie zet daarvoor nu het licht op groen.
De maximumleeftijd om bloed, plasma of bloedplaatjes te geven is historisch gegroeid in ons land, maar er is geen wetenschappelijke basis om die grens te blijven hanteren. Volgens de huidige regelgeving mag je donor worden tot je 66e verjaardag en mag je blijven doneren tot de dag voor je 71ste verjaardag, op voorwaarde dat de laatste donatie niet langer dan drie jaar geleden is. Dat maakt dat de komende 5 jaar 8.000 gekende donoren zouden moeten stoppen. Daar wil minister De Block verandering in brengen.
�Met deze maatregel versterken we de bloedvoorraad om levens te redden. � � Minister Maggie De Block.
Daarvoor heeft de commissie van Volksgezondheid een wetsontwerp goedgekeurd. Met deze nieuwe regelgeving valt de leeftijdsgrens van 71 jaar weg. Al wie 71 werd, mag blijven doneren. Op voorwaarde dat hij voor het eerst bloed gaf voor zijn 66e verjaardag en de laatste donatie niet langer dan 3 jaar geleden is.
In het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada is deze leeftijdgrens al langer opgeheven. In Canada is trouwens ongeveer 1,5% van de donaties afkomstig van donoren die ouder zijn dan 70. �De arts van Rode Kruis-Vlaanderen zal oordelen tot wanneer iemand bloed mag en kan geven�, vertelt minister Maggie De Block. �De individuele gezondheidstoestand van de donor is essentieel om te bepalen of hij/zij in staat is om op een veilige manier bloed te geven.�
Goed nieuws voor donoren zoals Pierre (71) uit het Vlaams-Brabantse Hoeilaart. De man gaf al bloed sinds 1975, maar moest omwille van de huidige regelgeving dit jaar stoppen: �Ik deed dat echt graag en zag het als een positief gebaar waarbij ik anderen kon helpen�, aldus Pierre. Hij gaf ondertussen al 127 keer bloed, in totaal zo�n 57 liter. Pierre is tevreden dat hij op het einde van het jaar opnieuw mag doneren.
�Dankzij deze maatregel verwacht het Rode Kruis zo�n 15.000 extra donaties op jaarbasis. Vaak gaat dit over zeer trouwe donoren die jaarlijks meerdere keren bloed geven�, besluit minister De Block.
In 2011 werd de leeftijdsgrens voor gekende bloeddonoren � dus mensen die ooit al bloed gaven � al eens opgetrokken van 66 tot 71. Deze wetswijziging zorgde toen jaarlijks voor meer dan 20.000 extra donaties.
De laatste bloedafname van onze vereniging is ingepland op donderdag 29 november.
De afname vindt plaats in het Baljuwhuis en dit vanaf 17h30 tot 21h00.
Elke donor zal een gratis mattentaart worden aangeboden.
Dit is tevens de laatste bloedinzameling die zal worden verzorgd door het bloedtransfusiecentrum van Leuven met collecteploeg Jette. Vanaf volgend jaar zal de ploeg van het Vlaamse Rode Kruis Gent de bloedafnames in onze regio overnemen.
We willen ook jullie aandacht vestigen op ons eetfestijn dat doorgaat in het weekend van 1 en 2 december. Iedereen van harte welkom!
Op 5 augustus 2018 overleed Mevr. Margeurite Lison, bestuurslid van onze vereniging en ere-commissaris.
Margeurite was het oudst zetelende lid van onze vereniging en niemand wist wanneer ze juist was toegetreden tot het bestuur.
De verslagenheid binnen onze vereniging was dan ook groot, vooral omdat niemand dit had zien aankomen.
Margeurite is juist geen 87 jaar oud geworden.
Zij was onze kampioen in kaartenverkoop ook al was ze de laatste jaren minder mobiel.
Tijdens de vergaderingen was ze nog steeds erg actief en gaf ze ongezouten haar mening zonder evenwel als ouderdomsdeken haar wil of mening op te dringen aan de andere bestuursleden.
Ik ben Erik Dhaeyer, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Nonkel Erik.
Ik ben een man en woon in Galmaarden (België) en mijn beroep is gepensioneerd preventieadviseur.
Ik ben geboren op 26/09/1957 en ben nu dus 67 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tuinieren, reizen, wandelen, fotografie, ....
Ik ben sinds 1993 secretaris van onze vereniging.