De eerste 140 bloedgevers mogen gratis binnen, haast je dus maar
Breng je id-kaart en een balpen mee.
Zoals steeds verwennen wij je na afloop met één of meerdere drankjes en, ik mag het nu al verklappen, want onze voorzitter heeft al voor zijn woord gesproken tijdens zijn speech op de huldiging, met lekkere, warme pannenkoeken.
Gisteren, zondag 5 februari, ging in het Baljuwhuis het huldigingsfeest door voor onze verdienstelijke bloedgevers van de afgelopen 3 jaar." In principe worden onze donors jaarlijks bijeen geroepen voor zulk een "gezellig samenzijn", maar wegens corona, heeft dit event een paar jaar niet plaatsgevonden.
Een kleine honderd personen, waaronder tal van bloedgevers en hun partners, waren aanwezig op deze gratis receptie die door onze vereniging werd georganiseerd.
Hierna, de lijst van de gehuldigden die aanwezig waren.
Vóór hun naam en voornaam vind je het aantal bloedgiften waarvoor ze gehuldigd werden.
25
Heerman
Karine
25
Cochez
Paul
50
Paindavin
Johny
50
Pletinckx
Carine
50
Delobelle
Martine
50
Steenhoudt
Marc
50
Tresignie
Inge
100
Bellemans
Jean
125
De Troch
Patrick
125
Suys
Ronald
125
Dhaeyer
Erik
125
De Meulder
Christian
Hierna een 10-tal sfeerbeelden van de huldiging.
Marcel met vlag en onze ambassadrice Femke (dochter van ons bestuurslid Paul) die iedereen bij aankomst een balpen overhandigde. Achteraf speelde ze ook nog huisfotograaf.
Een zicht op de zaal met rechts infostand. Iedereen was toen nog niet aanwezig.
Dirk was deze keer de speaker van dienst.
Let ook op de knalrode jurk van onze schepen Marleen. En nee, ze is niet van partij veranderd maar had speciaal dit rood ensemble uit haar garderobe gekozen om het Rode Kruis en onze vereniging te steunen.
Roger Van Holder, onze erevoorzitter, overhandigt aan Christian, onze voorzitter, zijn diploma voor 125 giften.
Hij kreeg achteraf natuurlijk ook een fles cadeau van het bestuur.
Gehuldigden en schepencollege samen op de foto.
De gehuldigden met 100 bloedgiften of meer samen op de foto + hun partner die ook in de bloemetjes werd gezet.
Marcel dronk af en toe ook een fruitsapje
Carine met diploma en doos pralines.
Zij was het afgelopen jaar ook onze 500e bloedgever.
Het bestuur samen op de foto (enkel André was er niet bij wegens militaire verplichtingen in Houffalize).
Je moet er ook niets achter zoeken dat Christian en Marcel samen gearmd op de foto staan.
Ik weet wel dat dit niet onmiddellijk met bloed geven te maken heeft, maar dit medium lijkt mij geschikt om deze info te delen:
Dit gaat namelijk over het redden van een mensenleven
met de letters "P.L.A.T."
Een neuroloog zegt dat als een slachtoffer van een beroerte binnen 3 uur bij
hem is dat hij de effecten van een zulk een aanval volledig ongedaan kan maken.
Soms is het moeilijk om te zien dat het om een hersenaandoening gaat.
Helaas, het resultaat is een ramp. Het slachtoffer kan ernstige
hersenbeschadiging hebben opgelopen als omstaanders niet in staat zijn om de
symptomen te herkennen. Omstaanders kunnen een infarct
herkennen door slechts vier simpele opdrachten te geven:
P : Praten; laat de persoon een simpele zin uitspreken
L : Lachen; vraag het slachtoffer te lachen
A : Armen omhoog; laat de persoon beide armen tegelijk omhoogsteken
T : Tong; vraag om de tong uit te steken.
Als hij of zij moeite heeft met één van deze opdrachten bel dan
onmiddellijk 112 en beschrijf de symptomen aan de telefonist(e).
Op 4 januari verscheen een artikel op Editiepajot waarin Marc Colpaert, journalist en fotograaf, onze vereniging bewierookt met het resultaat dat we boekten voor het kalenderjaar 2022, nl. meer dan 500 donors.
Als je komt bloedgeven ontvang je van de Rode Kruismedewerker die de inschrijvingen verzorgt o.a. een postdonatiekaart.
Wie, wat, waarom is dit?
Op deze kaart (zie afbeelding hieronder) staan een aantal gegevens en een telefoonnummer vermeld.
Bedoeling is, als je binnen de 48u na je donatie koorts krijgt of verneemt dat je al ziek was op het moment van de donatie, dat je dit meldt aan het gratis nummer vermeld op de kaart.
Dit moet toelaten het R+ te beslissen of je donatie al dan niet voldoet voor transfusie. Op de verso van de kaart vind je jouw persoonlijke gegevens, o.a. het aantal bloedgiften tot op het ogenblik van de donatie, je naam en voornamen, je geboortedatum, je bloedgroep, je donor-ID, enz.
Vooraleer je kan bloed geven wordt bij de inschrijving door de Rode Kruis medewerker gevraagd naar je ID-kaart.
Reden is dat je ID-kaart geldt als unieke identificatie.
Op de chip van jouw kaart die met een kaartlezer wordt ingelezen staan belangrijke gegevens zoals je rijksregisternummer, je naam en voornaam, geslacht, geboortedatum, adres en foto.
Als je nog nooit bloed hebt gegeven heb je wel wat stress als je je eerste keer aanbiedt op een bloedinzameling.
Hierna, om je enigszins op je gemak te stellen, heel kort hoe zo'n een afname verloopt nadat je je vooraf hebt ingeschreven (ofwel online via het donorportaal van het R+ ofwel telefonisch via het gratis nummer 0800/777 00)
Stap 1 - Registratie: je meldt je aan en een R+-medewerker scant je identiteitskaart. Je krijgt een polsbandje, een medische vragenlijst, een postdonatiekaart met je gegevens en een "te-goed-bon" voor een kleine attentie.
Stap 2 - Vragenlijst: in de donorhoek vul je waarheidsgetrouw alle vragen in onderteken je het formulier.
Stap 3 - Medisch onderzoek: met de vragenlijst ga je langs bij de arts die je desgevallend nog bijkomende info vraagt (bijvoorbeeld over de medicatie die je inneemt, enz.) en je bloeddruk en pols checkt.
Stap 4 - Afname: Een verpleegkundige legt een knelverband rond je arm, ontsmet de plaats waar hij/zij gaat prikken en na de prik worden eerst staalbuisjes gevuld die in het laboratorium zullen worden onderzocht. Aan het einde van de afname wordt de wonde verbonden en kan je beschikken.
Stap 5 - Even bij drinken: Na afloop kan je bij de Rode Kruis Vrijwilligers (dus bij ons bestuur) terecht voor een drankje en eventueel een koekje om weer aan te sterken en na een kwartiertje kan je huiswaarts keren. Deze opvang is absoluut nodig om er zeker van te zijn dat je niet duizelig wordt.
Deze bloedafname stond volledig in het teken van het behalen van een nieuw record voor onze afdeling: namelijk beter doen dan het recordjaar 2020 waar 482 bloedgevers de revue passeerden.
Streefdoel was 500 donors halen in één jaar waarin we met brio slaagden.
In het totaal kwamen er voor deze laatste afname 122 donors opdagen waaronder 1 nieuwe.
Elke bloedgever ontving een mattentaart van het bestuur en Carine Pletinckx onze 500e bloedgever ontving een iets grotere mattentaart + een fles met bubbels.
Carine kwam ook voor de 50e keer bloedgeven en viel dus twee keer in de prijzen.
Carine op de foto met het bestuur
Zicht op de zaal
Nee, deze mag nog geen bloed geven, maar poseren mag wel
Op
donderdag 24 november gaat tussen 17u30 en 21u00 de laatste bloedafname van dit dienstjaar door.
Afspraak zoals steeds: Baljuwhuis Galmaarden
Wij hopen op een massale opkomst zodat het
vorige record aan bloedgiften (482 zakjes in 2020) kan worden
verbeterd en we dus zeker 500 ingezamelde zakjes halen.
Ben
je bereid bloed te geven, schrijf je dan vooraf online in via het donorportaal
van het Rode Kruis (zie link hieronder) of bel naar het gratis nummer
0800/777 00.
Wellicht heb je dit niet nodig, maar breng voor alle zekerheid een mondmasker mee, evenals je identiteitskaart
en een balpen.
Zoals
steeds zul je na je bloedgift een leuke "smaakvolle" attentie krijgen. Ra ra ra
Het gemeentebestuur van Galmaarden bood alle verenigingen de kans om de gratis vorming "Reanimeren en defibrilleren" te volgen.
Onze vereniging ging graag in op dat aanbod en stuurde niet één, maar drie bestuursleden naar deze cursus (Dirk, Erik en Paul).
Deze opleiding (theorie en praktijk) ging door op donderdag 20 oktober 2010 tussen 19h00 en 22h00 in 't Kelderken van het Baljuwhuis.
Hierna een aantal sfeerbeelden.
Dia met uitleg over de stabiele zijligging
Dirk en Paul probeerden dit uit. En nee... je moet hier niets achter zoeken.
Volgende dia met praktijkoefening.
Dirk en hierna Paul aan het reanimeren
Er was niemand in de zaal die hen durfde te vertellen dat het voor het slachtoffer al einde verhaal was
Onze drie cursisten moe maar voldaan na 3 uur theorie en praktijk en ook dankbaar t.o.v. het gemeentebestuur dat ons de kans bood om deze vorming te volgen.
P.S.: ondergetekende heeft ook mee gedaan aan de praktijkles, maar er moet wel iemand foto's nemen voor het nageslacht
Kwam je onlangs bloed geven op één van onze collectes in Galmaarden en mocht je geen bloed geven na gesprek met de ondervrager-arts, dan kan je met je vragen terecht bij het Vlaamse Rode Kruis afdeling Gent.
Onze bloedinzameling van 25 augustus was een succes.
T.o.v. de bloedafname van vorig jaar in augustus noteerden we 22 bloedgevers meer. Wellicht heeft de publiciteit die we gevoerd hebben hiertoe bijgedragen.
In het totaal kwamen er met het warme weer toch 122 moedige donors opdagen, waaronder 5 nieuwe.
Elkeen kreeg van ons bestuur na afloop een lekkere Dame Blanche als dank voor het geleverde werk
Wij kochten onze ijskreem bij de Calogne (waar ze ambachtelijk hoeveijs maken) en steunen aldus de lokale middenstand.
Op 25 augustus, vanaf 17u30 tot 21u00, gaat in het
Baljuwhuis onze volgende bloedafname door.
Wil je een goeie daad stellen en het beste van jezelf geven
om je medemens te helpen, dan ben jij de geknipte persoon om je opwachting te
maken op onze inzameling.
Inschrijven kan via het donorportaal van het Vlaamse Rode
Kruis of door te bellen naar het gratis nummer 0800/777 00.
Vergeet ook niet je ID-kaart, een mondmasker en balpen mee
te brengen naar de afname.
Gelet op de weersvoorspellingen, word je na
je donatie beloond met een aantal leuke verfrissingen en nee er wordt geen
plonsbad voorzien.
Ik ben Erik Dhaeyer, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Nonkel Erik.
Ik ben een man en woon in Galmaarden (België) en mijn beroep is gepensioneerd preventieadviseur.
Ik ben geboren op 26/09/1957 en ben nu dus 67 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tuinieren, reizen, wandelen, fotografie, ....
Ik ben sinds 1993 secretaris van onze vereniging.