In de eerste plaats ging ik naar China aan om nieuwe modellen op te starten of nieuwe lijnen, productieverhoging.Voor degene die het niet weten, ik werk in de auto-industrie.
Daar de lopende dingen nog niet zo goed verlopen help ik een handje om zo sneller en betere onderdelen te maken.
Reeds enkele weken zit ik in Xiangtan en daar maken we het voorgedeelte (karroserie) voor de nieuwe Fiat, dewelke op de Chinese markt komt.
De auto is al voorgesteld aan de pers en deproductie is begonnen, in lage aantallen. Ik heb oook het FIAT fabriek gaan bezoeken en ongelooflijk groot en spik splinter nieuw. Ze lassen - verven en assembleren met de laatste nieuwe snufjes en automatisch waar het kan. Doch momenteel enkel dat één model wordt gemaakt en met een volume van 128 auto's per dag.... (dat is zzeeeerrrrrr weinig), een normaal auto fabriek bouwd rond de 1000 auto's per dag of meer.
Hieronder de auto waar mijn werk ook stukken voor leverd. De FIAT VIAGGIO en zou rond de 100000RMB gaan kosten (= 13000)   En hieronder het fabriek van mijn werk hoe het er zal uitzien eens het afgewerkt is.   De Chinezen bouwen graag en snel, maar het is toch onmogelijk om op 5 maand een fabriek te zetten, beginnende van het grasveld. Hetgeen ze zelf beweerden te kunnen.
Hieronder de toestand waar momenteel onze productie plaatsvind.  De muren en de plafond is er wel, maar nog geen muren of poorten/deuren. Buiten, nog geen verharde ondergrond, maar deze zijn ze nu aan het leggen en het gaat wel snel.
Aan de muren nog wat gegevens over het fabriek, de waarden, productie,.... en "Tom Boonen", niemand kent hem maar ik vond het alvast geweldig.Met als onderschrift "de menselijke krachten zijn beperkt maar de wil om te kunnen is oneindig"  De binnenzijde, sommige plaatsen zijn wat afgeschermd, tegen het binnenvliegend vuil (zand) en om niet te storen.  Veiligheid, is nog niet zo goed ingeburgerd, kijk maar naar de zaagmachine.  Ze kruipen ook overal op, zonder vast te maken. Er werfauto's, een bak met motor, maar deze rijden ook rond in de straten.  Het isoleren van de muren, is zoals het ophangen van posters, aan een koord. Ze hebben ook de isolatie methode nog niet goed begrepen. Ze doen het wel maar niet volledig. Ook de ramen, dubbel glas maar volle aluminiumen profielen, deze geleiden de warmte (of kou) zeer goed. Het isoleren verliest de helft van zijn nut. Ik denk dat het met alles zo een beetje is. Chinese kwaliteit noemen ze dit.   Een helm dragen ze wel, en in de achtergrond, niet goed zichtbaar, trekken werkers grote ijzeren platen naar boven, mankracht. Om het plafond, na de isolatie, dicht te maken.  En hier staan dan de buro's. Is nog OK en gelukkiglijk hebben ze airco, het is hier momenteel alle dagen boven de 30°. Het minste dat je doet, plakken je kleren aan je lijf.  Mijn collega en ons dagelijks middagmaal. Alle dagen hetzelfdz, een potje met gekookte rijst en en bakje met groentjes + tofu + heel klein beetje vlees en een ei.  Onze productieomgeving is ook afgeschermd en voor de collega's van Belgie, zo zien onze lascellen er uit.
Robot - fixtuur - beschermingsmuur. Ja, je kunt rond de fixtuur wandelen en binnen en buiten gaan terwijl de robot last. (Is in europa en..., allez is buiten China verboden om zo te werken, veel te gevaarlijk). Je moet de deur niet dicht doen om te starten, enkel valideren.  Na verloop van tijd zouden we ook zelf de stukken persen. Hier de perslijn en stukken die afgesneden worden (automatisch) moeten opgevangen worden en verwijderd. Het ganse compartiment is ondertunnelt. Wel opletten als je daar wandelt, nog geen omheining, dus je kan er in vallen.   Veel van de arbeiders die in de bouw werken logeren ook op de plaats van de werf. Dit zie je ook als ze grotere gebouwen neerzetten. Er staan altijd veel containers bij en deze zijn de buro - keuken en slaapplaats van de arbeiders. Hoe meer containers hoe groter de werf.
Je ziet dan ook kleine kinderen rondlopen (buiten) en vrouwen die meekomen.
Het 2 verdiep gebouw zijn de logeerkamers, ernaast is keuken en 'living'.  Hetgeen ik niet begrijp maar hetgeen wij vroeger ook deden, afval wordt gewoon op de grond gesmeten. Je woont daar dan en dat is daar een echte vuilbak voor de deur. Het bruikbare wordt gerecycleerd, plastiek, pet flessen, blikjes, maar dat is dan vooral omdat ze dit kunnen verkopen en iets extra kunnen verdienen. Overig afval wordt af en toe op een berg gesmeten en in brand gestoken.
Deze toestand is niet enkel hier zo, maar overal waar ze bouwen. Meestal wonen ze ook niet in de nabije omgeving en momenteel is er 1 auto per 11 chinezen. Dit begint te tellen maar deze auto's zijn vooral in de grootsteden te vinden. En deze steden kunnen de toevloed niet meer aan en nummerplaten zijn enkel verkrijgbaar door loting of voor veel geld. Sinds kort woont ook meer dan 50% van de bevolking in een stad en de toestroom is nog niet gestopt. Als je ziet wat ze nog bijbouwen. Ze schatten dat er nog 200miljoen mensen zullen verhuizen van het platte land naar de stad. (= de helft van europa) en om over zulke cijfers te spreken. Met de orkanen (typhoons) deze tijd hebben ze 2 weken geleden mensen geëvacueerd, 1,2 miljoen...was maar een gedeelte van een stad, enkele wijken.
  Om nog even over de arbeiders te klappen. Als je daar woont wil je je natuurlijk ook eens douchen en dat doe je zo. Na de werkdag, de waterkraan open en wassen, is niet zoals in de film om met te spelen. Daar wordt an ook de was gedaan en alles is weer proper. Hoe vrouwen hun wassen, is binnen met een emmer want stromed water is er niet in de barakken.
Toilet... is een gebouw, niet in de buurt, gescheiden voor mannen en vrouwen, en binnen 4 kamertjes met lage muurtjes (80cm) zonder deur, en enkel een sleuf in de grond (franse wc model) dewelke allemaal uitkomen in een put. Ook geen water beschikbaar. Heeft niet meer woorden nodig. En in die warmte, daarmee dat het niet in de nabije omgeving van de barakken is.
Overal in China is er trouwens bijna nergens toiletpapier te vinden (wel in hotels of om te kopen) dus , altijd zeker spelen en natte doekjes meedragen, deze verkopen ze verpakt per stuk en overal te vinden. 
|