Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
04-07-2020
Dag 27 â Zaterdag 04-07-2020 â Dendermonde
Deze nacht hebben we tussen 01:00 uur en 02:30 uur last
gehad van een hoop jonge gasten die het nodig vonden na het sluiten van de
kroeg te 01:00 uur hier op de dijk, net aan de steiger, het feestje verder te
zetten. Aanvankelijk was het nog te doen maar het werd allengs erger en lange laatste
werd de muziek zodanig hard gezet en werd er voortdurend luid geroepen en
getierd en met de muziek mee gebruld dat het de spuigaten uitliep en na een
telefoontje de politie ter plaatse arriveerde en plots alles muisstil werd.
Oude sluis in Dendermonde. Markt en gemeentehuis.
We hebben dan verder nog goed geslapen. Ik hoop dat het volgende avond eens goed
regent dan blijven ze misschien weg, anders
We hebben vandaag weer een rondje Dendermonde
gefietst. Op het knooppuntennetwerk
Schelde en Dender fietsten we van 84 via 89.94.97.96.42.37.32.85 en terug naar
84 en passeerden weer op enkele mooie idyllische plaatjes en door mooie
natuur. Uiteindelijk arriveerden we
terug in het centrum van Dendermonde en was het net tijd voor een hapje en een
drankje. Toen we aan de boot waren
hadden we er weer 24 km opzitten. In
totaal hebben we deze reis tot nu toe alweer 484 km gebold.
We moeten vandaag wachten op opkomend tij en vertrokken te
12:30 uur. Met een gezapige snelheid met amper 1600 toeren gingen we toch tegen
12 a 13 km per uur vooruit. Ter hoogte
van Baasrode vertrok het werkschip de C Brandt net toen wij ter hoogte van het
veer waren en gezien het naderen van de vernauwing met haarspeldbocht genoemd
“Groenenhoek” besloten we er achter te blijven varen. Toen we echter net voor die bocht arriveerden
riep de schipper ervan op dat er geen afvaart was en we wel voorbij konden
gezien zij traag verder zouden varen.
Eenmaal die boot voorbij ging het
weer vooruit. Enkele km verder net voor
Dendermonde werden we opgelopen door een ander leeg vrachtschip dat ons voorbij
stoof op weg naar Gent. Ter hoogte van Dendermondebrug riepen we de sluis
Dendermonde op om ons aan te melden. Wij
kregen als antwoord dat we gewoon verder mochten komen en de sluis klaar zou
staan voor ons. Inderdaad stond het sein al op groen toen we de bocht naar de
sluis uitkwamen en konden we dadelijk invaren.
Hier hebben we ook ons huisvuil kunnen afleveren. Je kan hier ook water inslaan maar dat had ik
te laat gemerkt. Het niveauverschil tussen binnen en buiten is op dit ogenblik
maar klein en enkele minuten later konden we buiten varen. Vervolgens gingen we
door tot op de plaats waar de oude Dender die normaal door Dendermonde stroomt
afgedamd is en waar een vlottende steiger voor een drietal jachten ligt en waar
we zullen aanleggen.
Zicht op Sint Amands.Zo kan je makkelijk aan een boot werken. Sluis Dendermonde. Droog
gevallen.
Na het avond eten reden we met de fiets terug naar Branst
om de auto op te halen. Toen we in
Mariekerke voorbij het kerkje van O.L.Vrouw reden stapte daar op de parking
tegen de dijk net Koning Albert met zijn madam onder toeziend oog van enkele
mensen van de staatsveiligheid in zijn “dikke” Audi. Toen we later nog een laatste gingen drinken
bij Zates vroeg ik aan Liesbeth of hij hier ook eentje was komen drinken wat
niet het geval was. Ze vertelde dat hij
een aantal jaren geleden toen hij nog met de motor reed een keer gepasseerd
langs gekomen was.
Dag 25 â Donderdag 02-07-2020 â ECB Branst Zates
Vandaag zijn we naar huis geweest voor bezoek aan de Bomma
in het rusthuis. Terwijl Annie op bezoek
ging ben ik ondertussen naar het wassalon gereden zodat alles weer netjes is
als we terug naar de boot gaan. Namiddag nog snel het gras afgereden en s
avonds reden we terug naar Branst. Deze
avond helemaal niets van opstoppingen gehad en op een uurtje waren we terug.
Zo zetten ze hier de boten in het water, makkelijk zonder
gebruik van een kraan.
Natuurlijk nog eens het terras van Zates met een bezoek
vereerd en rond 22:00 uur kwam Liesbeth (de uitbaatster van het café, 82 jaar
!, zeggen dat ze moe was en ging slapen wat voor alle aanwezigen het sein was
dat het café gesloten werd en dat ze naar huis mochten. Ze hebben hier niet echt een sluitingsuur, in
de zomer als er ook nog iemand anders mee helpt, blijven ze open van 13:00 tot
00:00 uur (officieus zolang er klanten zijn) maar nu doet zij bijna alles
alleen en sluit ze als ze moe is. Op een
andere plaats zou je waarschijnlijk reclamaties horen als er vroeger gesloten
wordt maar hier zijn ze dat blijkbaar gewend.
Dag 24 â Woensdag 01-07-2020 â YH Klein Willebroek â ECB Branst Zates
In de regen te 09:10 uur vertrokken. Eerst door de Victor
Dumontbrug waar we enkele minuten moesten wachten op de opening omdat er een
groot vrachtschip aan de andere zijde van de doorvaart voor de brug draaide om
tegen zijn loskade aan te leggen. We voeren helemaal alleen door het Zeekanaal
richting Sluis Wintam op een vrachtschip na dat net onder de Boulevardbrug ons
tegemoet kwam. Met tussenpozen werd het wat droog, enkele minuten later begon
het weer te miezeren. Hier zijn er veel laad- en loskades en er liggen nogal
wat binnenschepen en een zeeschip. Toen
we aan sluis Wintam arriveerden en informeerden naar de mogelijkheid om geschut
te worden kregen we te horen dat er twee vrachtschepen in de sluis lagen en dat
die binnen de tien minuten zouden uitvaren en dat het dan aan ons was.
Vertrokken
in de regen. Op het Zeekanaal kan je wel
eens een zeeschip zien. Ligplaats bij
Zates.
Toen het zover was konden wij de grote sluis in, helemaal
voor ons alleen, en legden we vast aan twee drijvende bolders bijna in het
midden van de sluis. Twintig minuten later waren we onder en uit de sluis de
Schelde op richting Gent. Met een
lekkere mee-stroming tuften we op ons gemak verder. Enkele km verder onder de
Temsebrug onderdoor en iets verder kruisten we drie vrachtschepen en een
werkschip ging voor ons uit. Verderop,
aan de monding van de Durme, kwam een ander werkschip van de Durme af en deze
ging voor ons uit richting Dendermonde. Even later werd het druk, een viertal
vrachtschepen stroomopwaarts en enkele stroomafwaarts net voor de bocht aan het
veerbootje, maar met een beetje aanpassen van de snelheid pasten wij daar wel
tussen. Verderop arriveerden we te 11:20 uur aan het steigertje aan het bekende
café t Koningsrek bij Zates.
Na de middag wilden we op bezoek bij Nicole die hier in de
buurt in een service flat woont.We
hebben enkele malen gebeld maar er werd niet opgenomen en we besloten op goed
geluk langs te gaan. Toen we daar arriveerden kregen we te horen dat zij nu op
een kamer in het verzorgingstehuis woonde en dat we wegens het coronagedoe niet
zonder afspraak binnen konden. We hebben haar wel achteraf nog telefonisch
gesproken en alles was Ok met haar.Een
bezoek zal dan voor een andere keer zijn.
s Avonds hebben we nog een terrasje gedaan bij Zates (Het
cafe noemt officieel t Konningsrek maar iedereen kent het als bij Zates.
Dit komt omdat er heel vroeger ter hoogte van het café ook een kleine werf was
(een zate wordt dat hier genoemd). Het café bestaat al sedert 1837 en wordt nog steeds door dezelfde familie uitgebaat.
Het is na al die jaren nog steeds niets aan veranderd. Het is maar met aan één
muur een lange bank en aan de andere muur een lange toog. Naast het café is een
zaal waar de fanfare komt oefenen. Buiten een lang smal overdekt open terras
met daarvoor op de koer nog een groot aantal tafels. Momenteel is het er niet
druk maar bij goed weer gaat dat hier vol lopen. Bij zonsondergang ging zowat
iedereen (behalve een aantal vaste gasten denk ik) naar huis en wij naar de
boot.
Dag 23 â Dinsdag 30-06-2020 â YH Klein Willebroek
We hebben vastgesteld dat de boot die voor ons ligt
blijkbaar kennen van onze reis vorig jaar naar Berlijn. Het is de Valk van Lucien & Florette die
vorig jaar dezelfde reis maakten samen met de Waterlander van Paul & Lieve
van onze club en waar we onderweg enkele malen contact hebben gehad waaronder
een BBQ ergens onderweg. We hebben de
foto van de boot doorgestuurd naar Paul met de vraag we juist zaten. We hebben
een berichtje achtergelaten op de boot.
Gezien ze vandaag voor namiddag regenbuien voorspeld
hebben zijn we dadelijk na het ontbijt vertrokken voor onze dagelijkse
fietstocht. Het werd er eentje van 23 km via het knooppuntennetwerk van
39.28.26.24.23.07.16 .17.91.18.25.29.28.38 met onderweg een ommetje door Boom
op zoek naar bakker en winkel. Eerst met
het veerpontje naar de overkant naar Boom, via domein De Schorre richting Reet,
langs het Reukenspad (waar we een stort van lege bierblikken, wijnflessen, en
een hoop rommel van een party aantroffen) naar Aartselaar, via Zinkval en
Boerenhoek naar Niel en terug naar Boom.
Toen we terug aan de boot kwamen stak er een briefje
tussen de deur dat Lucien en Florette deze namiddag naar hun boot zouden komen
en rond 14:00 uur kregen we van hun bezoek en konden we wat bijpraten over wat
er de laatste tijd allemaal aan de hand was en wat dit jaar het reisdoel was.
Rond 16:00 uur begon het hier te regenen en was het voor hun ook tijd om te
vertrekken.
Dag 22 â Maandag 29-06-2020 â Kade PV Mechelen â YH Klein Willebroek
We vertrokken te 09:45 uur naar sluis Battel. Later arriveerden we te 11:05 uur aan sluis
Zennegat waar we ons tegen de kant gelegd hebben tot 12:40 uur om te wachten op
het keren van het tij zodat we met lichte stroming mee naar sluis Klein
Willebroek konden en daar een uurtje later doorheen waren. We wilden aanleggen aan de passantensteiger
in YH Klein Willebroek maar die lag helemaal vol en aan de kleine dwarssteigers
konden we achteruit niet in om de fietsen van boord te halen gezien het daar te
ondiep was.
Het voetgangersbrugje voor sluis Zennegat. In sluis
Zennegat en sluit Kl Willebroek. Sashuis Kl Wilelbroek.
We kregen de raad aan de overzijde aan een van de
onbezette privesteigers te gaan liggen.
Er is wel geen elektriciteit maar dat nemen we er dan maar bij. In de
namiddag een fietstocht van 11 + 17 km gemaakt om de auto van Heffen naar
Bornem Branst te brengen en terug naar de boot te rijden. Een tijdje na ons
arriveerde in de namiddag nog een yacht, de Salliance van Marc &
Marie-Claire uit Huy. Bij het
kennismaken en uitwisselen van vakantie-ervaringen bleken zij ook een blog bij
te houden (https:// salliance.be/blog/). Ik heb maar even er door kunnen
bladeren gezien ik vergeten was de tablet bij te laden dus dat zal iets voor
morgen zijn.
Samen met Koen, Kim, Lenn en Nout tot in Mechelen gevaren
met stuurman Nout aan het roer. De stad ingetrokken op zoek naar iets eetbaar
en we belanden bij Balls & Glory. Het was lekker en eens iets anders dan
frieten of pizza. Daarna nog een wandelingetje over het vlottend voetpad langs
de Dijle en terug naar de boot.
In de rozentuin van het Vrijbroekpark.
Rond 16:30 uur reed Koen met de plooifiets die hij mee
gebracht had terug naar de mobilehome en bracht die tot aan de overzijde van
het kanaal om daarna iedereen in te laden en terug naar huis te rijden. De
kinderen hebben nog twee dagen (!) school voor de vakantie begint. Vandaag zijn
we eens vroeg gaan slapen.
Gisterenavond was het nog warm aan boord, hopelijk brengt
de regen wat verkoeling. Deze morgen was
het helemaal overtrokken en er stond een lichte bries, een heel verschil met
gisteren. We besloten na het ontbijt
eerst te gaan fietsen en daarna bij het terugkeren van Mechelen naar de boot
ondertussen te gaan winkelen.
We fietsten van onze ligplaats via de nrs
54.61.62.75.16.46.45.10.59.92.93 en 58, en dat bracht ons langs het Domein van
Hofstade , Weerde, Zemst, over het jaagpad van de Zenne tot aan het
Vrijbroekpark naar Mechelen.We besloten
hier vanmiddag iets te gaan eten.
Ooievaars overal. Allemaal beestjes om ons heen. Bloementuin in Vrijbroekpark.
Het was er vrij druk maar hier en daar was nog wat
plaats. Na het eten reden we terug via
Muizen naar de ligplaats. Onderweg geen
regen gehad, alleen toen we bij Lidl buiten kwamen hebben we een paar minuten
geschuild voor een regenbui waar we net het randje van gehad hebben. In de namiddag heeft het nog wel enkele buien
gedaan en bij een ervan was het net de moment om de boot buiten een keer te
poetsen.
Wat later vertrokken daar we eerst de watertank hebben
bijgevuld en nog met Skype met Bomma hebben gebeld. Wanneer we na een tiental
minuten aan sluis Boortmeerbeek arriveerden kregen we te horen dat we een half
uur moesten wachten gezien er water gespuid werd. Uiteindelijk werd het 45 minuten voor de door
de sluis konden. Zodoende werd het 13:00 uur eer we 7 km later aan de kade ter
hoogte van de Zoo van Plankendaal arriveerden en vast lagen.
Mooi optrekje langs het kanaal.
Gezien het weer zo warm was zijn we namiddag niet meer
gaan fietsen maar hebben we weer gezwommen. Rond 21:00 uur begon het lichtjes
te regenen. Op de radarbeelden van
Buienradar was een hevige regenbui net
ten noorden van ons gepasseerd. Het zag
er daar dan ook zeer donker uit.
S’avonds arriveerde de boot die een week geleden samen met ons aan de
kade in Mechelen lag, die is daar dan de hele week blijven liggen en heeft zich
van de 24 Hr-beperking niets aangetrokken.
Dag 18 – Donderdag 25-06-2020 – Tildonk - YH Kampenhout
Vandaag terug tot in Kampenhout gevaren. Eenmaal door de
brug van Tildonk is er niets dan de sluis van Kampenhout voor we terug aan de
YH zijn . Even voorbij de brug kruisten we een zwaar geladen vrachtschip
waardoor het water weer helemaal troebel werd maar het zand bezinkt redelijk
snel. We konden dadelijk door sluis Kampenhout en voorbij de sluis legden we
terug aan op het plaatsje waar we begin van de week ook lagen in YH Kampenhout.
Terwijl Annie op winkeltoer ging, de boot binnen gepoetst
en ondertussen de was gedaan. Met het lekkere windje en de hoge temperatuur was
de was ook snel droog. Alles is weer proper en we kunnen er weer effe tegenaan.
Dag 17 â Woensdag 24-06-2020 â Wilsele - Tildonk
We zijn vandaag terug gevaren tot aan de steiger aan
Kruineikenbrug in Tildonk. Toen we
enkele minuten vertrokken waren hoorden we achter ons de bel van de brug
rinkelen en zagen we dat het vrachtschip met afvalcontainers van Van Moer aan
de kade vertrok. Wanneer we aan brug Wijgmaal arriveerden waren we al wat
uitgelopen op die boot en werd de brug voor ons alleen bediend. Het jacht dat twee dagen geleden aan het
steigertje lag, lag er nog steeds dus die trekt zich van de maximum ligduur van
24 uur niets aan en controle wordt er volgens mij ook niet op gedaan.
Het voormalige Ursulinenklooster in Tildonk met een rijke
geschiedenis. In de sluizen met ronde wanden.
We passeerden terug sluis Tildonk waarvan de deuren bij
onze aankomst al open stonden en we dus dadelijk versast werden en moesten we
niet wachten op het vrachtschip.
We legden later aan aan het steigertje voor de brug.We maakten een fietstocht van 22 km via de
nrs 28.27.26.72.30.35.31.32 en terug naar 28 en kwamen door Wespelaar,
Wakkerzeel, Hambos en Wijgmaal.
Na de fietstochteen pitstop gehouden in De Brousse hier vlakbij de brug.Hier hebben ze een mooi terras dat volledig
onder platanen ligt.Hier is het
aangenaam toeven met een lekkere frisse Rodenbacht van t vat onder het groene
dak waar hier en daar nog een straaltje van de zon doorkomt.
Hopplantage een plaatselijke kleine brouwerij. Het terras
van De Brousse. Het pastoorke van Tildonk.
Later de zwemladder uitgehangen en een plonsje gedaan. Het kanaal wordt hier goed als zwembad
gebruikt. Er zit veel volk langs de kant en in het water.
Voormiddag een fietstocht (28 km) van Wilsele aan nr 40
via Wilsele Putkapel naar 41 en 66 langs het Montfortcollege naar Wezemaal aan nr 64, dan door Dunbergerbroek naar nr 82,
via Holsbeek naar nr 42, via Kortrijk-Dutsel naar nr 29, via het Chartreuzerbos
naar nr 83 en 5 via het Provinciedomein Kessel-Lo naar nr 80.33 en 12 terug
naar Leuven.
Het prachtige stadhuis van Leuven, nog een mooi gebouw op
het marktplein en de brouwerij.
Er zitten hier al een paar korte maar pittige hellingen in
maar het is het mooie toer door de natuur met enkele typische holle wegen waar
je als het ware door een tunnel onder de bomen rijdt en we passeerden aan de
Abdij van Vlierbeek. Onderweg passeerden we in Kessel-Lo in de buurt van Jurgen,
Veerle, Finn en Suzanne waar we even langs reden.
Mooi paadje te hoogte van Montfortcollege. Abdij van
Vlierbeek.
Dag 15 â Maandag 22-06-2020 â Kampenhout - Wilsele
Voor het vertrek de boot verlegd naar vooraan waar de
watertap zit. Na het vullen van de
watertank de centrale opgeroepen voor het vertrek. De sluis werd dadelijk klaar gemaakt en vijf
minuten later lagen we in de sluis. We willen varen tot de steiger in Wijgmaal
dus moeten we nog door sluis Tildonk en nog enkele bruggen door. Toen we aan
Wijgmaal arriveerden bleek er een boot aan de steiger te liggen dus moesten we
verder tot aan de Wilselebrug waar nog zon steiger ligt. Toen we daar arriveerden kwam juist een
vrachtschip door de brug. Te 13:00 uur lagen we vast.
De vaartkom met de jachthaven.Het Arenbergkasteel.
Na het eten vertrokken we voor onze dagelijkse
fietstocht. We reden van hier over de
fietsostrade F3 naar nr 38 in Winksele. Van daaruit ging het een paar km steil
bergop tot aan de N2 die we daar overstaken en verder bergop tot over de E314
ter hoogte van Gasthuisberg. Via Terbank
richting Heverlee door het mooie Arenbergpark met het grote
Arenbergkasteel.
De ingangspoort en enkele gebouwen van de Abdij van het
Park.
Verderop tussen 75 en 73 reden we door de Park Abdij die
volledig gerestaureerd wordt (en gedeeltelijk al klaar is) Van daaruit ging het via 11.33 en 12 tot aan
de vaartkom waar het tijd was voor een terrasje. Van hieruit ging het terug
naar nr 93 aan brug Wilsele. We hadden na afloop 21 km gebold wat we met de
hoogteverschillen onderweg genoeg vonden.
Rond 11:00 uur vertrokken wij per fiets naar Kim om samen
met hun een fietstocht te gaan maken. We maakte
een rondrit van 31 km, Kara met de fiets en Hendrik achterop bij Dirk.
Onderweg stopten we om te picnikken aan
een kapelletje met een bank en daarna onderweg nog aan het Labo Cafe aan de ambachtelijke brouwerij in
Kampenhout. In het Labo Cafe worden de
ter plaatse gebrouwen bieren op hun waarden getest en geproefd. Door de
coronatoestand waren er enkele niet voorradig maar er waren nog andere dingen
te consumeren. Het terras op de binnenkoer zat naar coronanormen goed vol maar
we vonden nog een tafeltje op het
grasveldje. Daarna ging het verder terug naar de boot terwijl Kim, Dirk, Kara
en Hendrik verder naar huis reden en wij hun een half uur later volgden. Later in
de namiddag deden we bbq en toen we rond 20:00 uur terug naar de boot fietsten
moesten we twee maal schuilen voor een regenbui.
Dag 13 â Zaterdag 20-06-2020 â Boortmeerbeek - Kampenhout
We hebben rond 10:30 uur terug onze twee zoetwatermatrozen
Kara (9) en Hendrik (5) aan boord genomen. Hendrik was uitgedost als piraat
Zwijgend Anker (met piratenmuts, ooglapje, mes en zijn piratenvlag) Hij had
vrijdag toevallig in de klas geleerd over de piraten en had tegen zijn juf al
verteld dat hij vandaag mee ging varen met een echte boot. Na de verplichte foto-shoot zijn we dan met
hun vertrokken naar Kampenhout. We moesten eerst door sluis Boortmeerbeek en
aanvankelijk vertrouwde hij het zaakje niet maar uiteindelijk kwam alles goed
en werd er een batterij vragen afgevuurd. Opa, hoe gaan we nu omhoog? Waarom is . Kan het dat enz. We moesten niet ver varen en een half uurtje
later waren we aan YH Kampenhout waar zij later opgehaald werden. Namiddag
hebben we de nodige inkopen gaan doen gezien het morgen zondag is en we
besloten vandaag niet meer te gaan fietsen en vandaag eens de luiaard uit te
hangen. Later een spelletje gespeeld, even gaan buurten met enkele schippers
die op of aan hun boot aan het werk waren en contact gehad met de voorzitter om
de formaliteiten te regelen.
Deze voormiddag vertrokken voor onze fietstocht via 77.44.19.49.48.56.7.6.20.77
van 29 km via Elewijt, Perk, Melsbroek, Berg, Kampenhout. Op de terugweg
gewinkeld en daarna terug naar de boot.
Kerkje van Perk, St Anna-kapel anno 1752. Gemeentehuis Kampenhout.
Na schooltijd zijn we Kara en Hendrik gaan afhalen aan de
school en mee genomen naar de boot want zij kwamen graag eens op de boot
logeren.
Dag 11 â Donderdag 18-06-2020 â Mechelen - Boortmeerbeek
Vandaag varen we tot Boortmeerbeek en moeten daarom geen sluizen, maar twee
hefbruggen passeren en maar 8 km varen. We mogen niet te snel zijn want dan
krijgen we onze 4 maanden varen in Belgie niet vol!. Een dik uur na vertrek arriveerden we aan het
steigertje voor de sluis aan de Aarschotsebaan.
In tegenstelling met de vorige passage was het steigertje proper, zonder
ganzenshit. Mogelijk is dit het gevolg
van de plensbuien van de voorbije dagen waarvan de laatste gisterenavond
voorbij trok.
Boom in Keerbergen. Kerkje van Grasheide. Avondkleuren in
Boortmeerbeek.
Een heel verschil met de vorige keer toen ik een half uur
heb moeten schrobben na het aanleggen om toch maar iets of wat proper van een
aan boord te kunnen. Na het aanleggen en het eten hebben we weer een fietstocht
van 32 km gemaakt via 41.65.73.66.74.15.03.04.67.66.73 en terug naar de boot en kwamen langs
Bonheiden, Peulis, Keerbergen, Grasheide (hielden we een pittstop bij Cafe t
Pleintje bij Rudje.) en Rijmenam. Het is hier een mooie groene streek met veel
landbouwwegeltjes en in Keerbergen veel fietsstraten. Na schooltijd bezoek gekregen van Kim, Dirk, Kara en
Hendrik.
Voormiddag een stadswandeling gemaakt met bezoek aan St
Rombouts kathedraal. Jammer genoeg was de toren niet open. Namiddag weer een
fietstocht van 32 km gemaakt die ons via de nummers 93.92.90.79.78.87.29
55.56.25.53.10.59.93 van Mechelen via het Vrijboekpark naar Heffen, Willebroek,
Leest, Kapellen-op-den-bos en Hombeek terug voerde. We hadden geluk met het weer. We hebben onderweg maar een paar druppels
gehad en eenmaal vijf minuten geschuild in een bushokje voor een bui.
Wandelpad
boven de Dijle, Marktplein, Brusselse Poort, beeldje van een kievit aan een
plas onderweg.
We zagen wel onheilspellende wolken rondom ons maar de
wind zat telkens in de juiste richting om de buien voor ons weg te blazen. Alleen de laatste halve km van de ligplaats
af barstte en een hoosbui los. Gelukkig
konden we net onder een overhangend terras van een appartement in op de Hombeekse steenweg schuilen. We zijn later nog
wel een beetje nat geworden maar dat viel nog mee.
Er was hier wel lawaai van het verkeer over de E19 brug
maar met goede herriestoppers in de oren toch goed geslapen. We gaan iets verderop kijken of er aan de passantenkade
in Mechelen plaats is en dan stoppen we daar.
Een kwartiertje naar het vertrek arriveerden we daar, er lag een ander
jacht en een vlot met opbouw waar aan gewerkt wordt. Zo te zien ligt deze hier toch al veel langer dan de toegelaten 24 uur.
Kapel St Elooi. Hefsysteem van de barragedeuren op de
Dijle aan de oude Bovensluis.
Na aankomst zijn we dan weer gaan fietsten via
95.97.96.98.11.99.44.46.70.73.65.64.57.96.
Na afloop hadden we een mooie tocht van 31 km langs het water, door
natuurgebieden langs de Dijle en we passeerden in Bonheiden, Rijmenam en
Muizen.
Vandaag is het rond 14:00 uur hoog water in Lier dus gaan
we rond 13:00 uur vertrekken. Annie is
smorgens nog een wandeling naar t stad gaan doen terwijl er wat klein
onderhoud diende te gebeuren. Toen er
rond 11:30 uur een vrachtboot in het zich kwam besloten we te zorgen dat we
samen ermee aan de sluis Duffel zouden zijn voor het geval dat ze geen
pleziervaart alleen zouden schutten.
Deze morgen gelezen in de scheepvaartberichten dat op het kanaal Herentals
Bocholt en het Albertkanaal voor de pleziervaart oponthoud van 2 uur zou zijn
wegens waterbesparing. Ik heb het voor
we vertrokken nog tegen Annie gezegd, we mogen nu eindelijk vertrekken maar ik
vrees dat het binnen enkele weken overal stremmingen zullen zijn met de lage
waterstand.
We
konden dus met het vrachtschip Gamma mee door de sluis maar voorbij de sluis
hebben we nog een uur aangelegd gewacht op de kentering van de stroming. We hebben er ondertussen gegeten en te 13:00
uur vertrokken we. Na een kilometer hadden we een groot vrachtschip in de
opvaart maar vervolgens hebben we niemand meer gezien. Een dik uur later
arriveerden we aan de monding van de Dijle waar we sluis Zennegat verwittigden
van onze komst. Bij onze aankomst stond
de sluis open maar het licht nog op rood zodat we nog eens moesten oproepen.
Hier zijn de sluizen nog uitgevoerd met half ronde sluiswanden. Eenmaal boven zagen we dat het
voetgangersbrugje voorbij de sluis ook al open stond zodat we hier niet moesten
voor wachten. We wilden aanvankelijk aan
de kade voorbij de sluis gaan liggen maar alles was bezet en er lagen enkele
boten dubbel. Hier liggen ook een aantal grote en kleine boten die eerder onder
de categorie wrak mogen ondergebracht worden.
Iets verderop is een lange kade maar daar mogen alleen Historische
schepen met vergunning liggen. Nog
verderop een kade voor Pleziervaart met vergunning Wat die vergunningen hier inhoud weet ik niet
maar er staat verder ook helemaal geen informatie bij. We zijn dan maar door gevaren voorbij sluis
Battel en zijn ter hoogte van km 27 aan een kade met bordjes Pleziervaart max
24 Hr gaan liggen. Er staan op die kade
(met hoog gras) welgeteld 2 meerpalen die 50 m van mekaar staan er de kade
staat vol netels die ik na het aanleggen te lijf ben gegaan met onze snoeischaar
zodat we van de boot niet recht de netels in moesten. De voorzieningen voor de pleziervaart zijn
hier heel basic, we mogen ieder jaar meer betalen maar krijgen er niets meer voor
terug. Het wordt tijd dat er eens iets
aan gebeurt, een paar palen in de grond drijven en een keer gras maaien zijn
toch ook niet de grote kosten !