Aniway op reis
Archief per maand
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
    Inhoud blog
  • Dag 154 – Zaterdag 14-10-2017 – Mol – Bryac
  • Dag 153 – Vrijdag 13-10-2017 – Mol
  • Dag 152 – Donderdag 12-10-2017 – Lier - Mol
  • Dag 151 – Woensdag 11-10-2017 – Lier
  • Dag 150 – Dinsdag 10-10-2017 – Zennegat - Lier
    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    2017
    22-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 130 – Dinsdag 19-09-2017 – Pont l’Eveque

    Naar huis gereden om naar Bomma te gaan voor haar 83e verjaardag.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    0                610            0             1805      0             365:30      0                  1974          2694,7

    22-09-2017, 21:06 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 129 – Maandag 18-09-2017 – Chauny – Pont l’Eveque

    Het is fris maar de zon komt er soms een beetje door en het is droog (voorlopig toch). Het is vandaag 19 km varen met de twee sluizen S2-St Hubert en S1-Sempigny en dan komen we in Pont l’Eveque op het Canal du Nord.  De sluizen zijn hier dubbel uitgevoerd (twee naast elkaar dus) dus is het onwaarschijnlijk dat we er niet zullen kunnen passeren (Je weet maar nooit dit jaar !) Het ging vlot, aan de eerste sluis kwam net een vrachtschip uit dus konden wij er dadelijk in en de tweede werd de deur geopend nog voor ik met de radio opriep.  Na deze sluis ligt dadelijk rechts het insteekhaventje van Pont l’Eveque waar we een twee jaar geleden ook gelegen hadden.


           

    Port Pont l’Evêque.           R.I.P.                      Nieuwe aanwinst voor het VNF, en een afgedankt exemplaar


    Toen lagen er vier of vijf boten in de boxen en drie tegen de kade maar nu !  In de boxen gaat het nog maar de kade ligt er vol wrakken.  Van die boten die aan de kade liggen is er, op twee na,  geen enkele waar ik nog vijf euro zou voor geven.  Het is een schande dat ze die allemaal in de haven toelaten. Het is hetzelfde als aan al die pontonnetjes die voorzien zijn om er enkele dagen te blijven liggen, die liggen ook overal vol met wrakken.  Ook aan de kade voor de sluis aan de kant van de bebouwing kan je niet meer liggen.  Daar is een kade gemaakt voor rondvaartboten of passagiersschepen maar alle bolders zijn eraf gedraaid dus en in de beton kan je geen piketten kloppen, dus daar kan het het ook vergeten.  We hebben dan maar aangemeerd net voorbij de hoek vastgemaakt aan een bolder en de rest aan de vangrails die er staan. Na het aanleggen ben ik maar alleen de auto gaan halen, het was maar zeven km dus de moeite niet om met twee te rijden.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    2                610            19           1805      3:00       365:30      7                  1981           2694,7


    18-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 128 – Zondag 17-09-2017 – Gunny – Chauny

    Mooi maar fris deze morgen. Gezien we vandaag maar 15 km ver met S1-Abbécourt gaan doen zijn wa wat later vertrokken.  Onderweg verschillende ijsvogeltjes gezien, dat was weer een tijdje geleden. We zagen er twee op een tak zitten die tegen alle verwachtingen in bleven zitten toen we er voorbij gingen.  We zijn vandaag niemand tegen gekomen en waren te 11:15 door de sluis op het Canal latéral à l’Oise en een kwartier later lagen we in Chauny vast aan de kade.

    Namiddag reden van Chauny via Autrepont, Pierremande, Vilette, La Marais Lissandre, Champs en Bois des Vaches terug naar Guny.  Het was zonnig en droog maar niet al te warm. Toen we Guny arriveerden passeerden we weer langs het tennisveld en het Jeu de Boules veld.  Daar stonden een groot aantal auto’s en 4x4’s bijeen en werd de buit van een jachtpartij geslacht en verdeeld.


         

    0nderweg naar sluis Abbécourt.                  Ijsvogeltjes.                 Aalscholver.          Iemand een idee wat, waarom ?


    Er lagen enkele everzijnen op de grond en eentje hing gevild omhoog en werd versneden. Deze morgen hadden we een aantal honden horen huilen in het dorp.  Het duurde een hele tijd en nu vermoeden we dat de jagers daar toen bijeen gekomen waren om op jacht te vertrekken en da thet de jachthonden waren die wij gehoord hadden.


    Gezien het nog steeds zonnig was besloten we de auto verder in de richting van Noyon te gaan zetten zodat wij hem morgen niet zo ver moeten komen halen.  Toen we daar bijna waren zagen we daar boven een enorme regenbui hangen, en toen wij in Varesnes arriveerden zaten we er net aan de rand in.  We hebben een tijdje in de auto gewacht en toen het stopte zijn we vertrokken over de Voie Verte langs het kanaal richting Chauny. 


        

    Sluis 35–Chauny op het begin van het Canal de St Quentin en het einde van het Canal latéral à l’Oise.


    Onderweg hebben we toch onze poncho moeten aantrekken zo bleven we toch een beetje droog.  Op een paar km van Chauny stopte het met regenen maar voorbij die plaats hing nog een serieuze donker wolk.  Gezien er geen wind was bleef die daar netjes hangen en ze hangt er nu, een uur later nog altijd ter plaatse.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    1                608            15           1786      1:50       362:30      28                  1974          2691,7


    17-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 127 – Zaterdag 16-09-2017 – Pargny-Filain – Guny

    Mistig weer deze morgen.  Gelukkig trok de mist rond 08:30 uur op en konden we toch nog op tijd vertrekken. We willen vandaag tot Guny varen.  Het is 22 km verder en moeten door 8 sluizen. (S9-Pargny-Filan, S8–Chavignon, S7–Chaillevois, S6–Pinon, S5–Vauxaillon, S4–Leuilly, S3–Crécy, S2–Gunny). Onderweg kruisten we 3 vrachtschepen, telkens net voor of net in een sluis.  Het ging goed vooruit en er was enkel aan sluis S5 dat er een kleine wachttijd was omdat de deur niet onmiddellijk open ging toen een van de vrachtschepen er in lag.  Het stuk dat we vandaag deze was een beetje mistroostig, houtgewas links en rechts zodat we geen uitzicht hadden.  Aan een van de sluizen vernamen we van een locale wandelaar dat dat kwam omdat hier in de buurt, meer bepaald in het Bois de Mortier, heel veel Duits geschut stond opgesteld en er nu nog veel munitie niet opgeruimd is ! In de velden rondom worden net als in de westhoek nog regelmatig onontplofte granaten en obussen opgeploegd worden. Het vroegere jaagpad is ook niet gemaaid en de struiken beletten je een eventuele doorgang.


     

    Ochtend in Pargny-Filain.             Binnenkoer van het Chateau: 14 Ha !


    Coucy-le-Château.


    In Pinon waar we gisteren onze auto gezet hadden zijn we even gestopt om brood te halen en zijn dan verder gevaren tot in Guny waar we te 14:00 uur hebben aangelegd.  We hadden onderweg al gegeten dus konden we onmiddellijk aan onze fietstocht vertrekken.  We reden van Guny, via les Michettes (een oude fabriekswijk) naar de D1, onder langs Courcy-le-Château naar Jaulencourt, Landrecourt, door enkele gehuchten waarvan ik de naam vergeten ben, en Brancourt-en-Laonnois naar Pinon.  Het was een mooi ritje, soms licht hellend en we arriveerden na 17 km aan de auto.  We reden terug over de weg door het Bois de Mortier via Courson terug naar Coucy-le-Château. Het is een stadje bestaande uit twee delen, La Village Basse en la Village Haut. La Village Haut ligt op een ca 40 meter hoge rots waar ook de restanten van het Château staan. Het schijnt de grootste ruimte binnen de kasteelmuren in Europa te hebben gehad. Het is verschillende malen vernield, de laatste maal in WO I toen het door de Duitsers tijdens hun aftocht zou zijn opgeblazen.  Er staat een maquette van hoe het ooit geweest moet zijn. Het moet een fantastisch bouwsel geweest zijn. Na ons bezoek terug naar de boot en eerst eens door het dorp gereden om een bakker te zoeken. Je raad het nooit, er is een bakker, maar…. hij heeft jaarlijks verlof tot 23 september !.  We zullen morgen vroeg dus de generator moeten aanzetten en zelf bakken.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    8                607            22           1771      04:50     360:40      17                  1946        2689,9


    16-09-2017, 21:35 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 126 – Vrijdag 15-09-2017 – Bourg-et-Comin – Pargny-Filain

    De morgen vroeg al en vrachtschip voorbij gevaren en een van de twee grote pleziervaarders die aan de overkant lagen is ook al vroeg vertrokken. Wij gaan vandaag tot Pargny-Filain, 13 km verder met 4 sluizen (S13-Verneuil, S12-Moussy, S11-Metz en S10-Moulin Brülé) en door de tunnel van Braye-en-Laonois (2365 m lang). De sluizen hier zijn zeer rustig, het water komt er toch snel binnen maar wordt langs onder in gelaten. Daardoor krijg je geen stroming in de sluis en blijft de boot zelfs los zeer rustig liggen.  Het zijn de rustigste sluizen die we tot hier gedaan hebben.  Na de tweede hebben we de boot zelfs niet meer vast gelegd.  We waren ook steeds alleen en dus ging het goed vooruit.  We lagen te 11:10 uur al aan de steiger in Pargny-Filain.  Het is een vlottende steiger voor drie boten van onze lengte.  Er lag er eentje maar daar was niemand aan boord.  Er is elektriciteit en water en de ligprijg bedraagt alles inbegrepen 7 € wat heel schappelijk is.  De watertanks worden weer eens bijgevuld en de batterijen goed bijgeladen.  Gezien de zon het begint te laten afweten mogen die wel eens aan de lader hangen.


      

    Ingang tunnel Braye-en-Laonnois.              Obussen opruimen geblazen.                     1917 – Alles plat.


    Na het eten zijn we weer gaan fietsen. Aan het einde van de tunnel zagen we een goed fietspad liggen dus dachten we dat te gaan volgen en zo terug naar Bourg-et-Comin te rijden maar daar hadden we ons mispakt.  Het fiespad draaide een heel andere richting uit (het volgde de loop van de Alliette en die ging richting Cerzy, dus dat ging mis. Dan weer terug naar de haven, over de brug en langs Filain gereden.  Dat ging zeer steil bergop naar de Chemin des Dames (D18) die boven op de heuvelkam loopt.  Beneden in Filain zaten we op 81 meter boven zee-niveau en boven op de D18 op 183 meter.  De weg er naartoe liep over ongeveer 1,2 km dus 102 meter omhoog.  Bijna boven staat de Chapelle de Sainte Berthe. Van oorsprong dd 12e eeuw maar ooit eens afgebrand, terug opgebouwd en in WOI plat gebombardeerd.  Kort na de oorlog terug opgebouwd en vorig jaar met vrijwilliggers mooi gerenoveerd. Boven op de heuvel bevindt zich het panoramamunt van Le Royère.  Plaats waar oot de Ferme de Royère stond. (ook plat gegooid zoals de hele streek hier toen)  Er staan informatieborden over het hele gebeuren hier.  Er staan luchtfoto’s op van wat toen van het dorpje Filain geworden is, en luchtfoto’s van de hele streek.  Het is een tapijt van bomkraters, de ene tegen de andere.  Op een infobord staat dat hier op een paar dagen tijd langs de Cjhemin des Dames 7 miljoen obussen (ja je leest het juist) afgeschoten zijn.  Op andere foto’s staat de streek gefotografeerd na de slag, er stond op de heuvels geen enkele volledige boom meer.

    Daarna fietsten we verder richting Braye-en-Lannois en moesten daarvoor aan de andere zijde van de Chemin des Dames steil naar beneden, het dorpje ligt aan het begin van de Tunnel van Braye.  De tunnel ligt onder het hoogste punt van de bergkam (100 meter boven het tunneldak).  Van hieruit ging het via Moussy-Vermeuil en terug langs het fietspad langs het kanaal terug naar Bourg-et-Comin.

    Later zijn we de auto gaan verder zetten naar Anzi-le-Château en zijn we met de fiets terug gereden.  We hebben vandaag 41 km op de teller (waaronder een serieuze beklimming en een serieuze plensbui) en zijn dan deze avond maar eens uit eten gegaan in Ma Belle Provence in Pargny-Filain. (Een aanrader, goed lekker en veel eten voor een zeer democratische prijs).


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    4                599            13           1749      02:40     355:50      41                  1929          2685,2


    15-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 125 – Donderdag 14-09-2017 – Berry au Bac – Bourg-et-Comin

    Deze morgen toch maar de fiets genomen om naar de bakker te rijden.  Ben gisteren avond nog te voet gaan kijken of en wanneer hij open was maar dat was verder dan dat ik gedacht had.  Het weer ziet er vanmorgen beter uit dan gisteren, het is fris maar droog.  We vertrokken klokslag 09:00 uur naar sluis S1-Berry, de laatste op het Canal de l’Aisne à la Marne.  Als we daar doorheen zijn zitten we op het Canal latéral à l’Aisne en moeten we kiezen of we langs de Maas of langs de Schelde naar huis gaan.  Gezien de stremming die in België op da Maas vanaf 23/09/2017 ingaat tot 16/10/2017 ( de Maas wordt dan wee “leeg” gelaten zodat er niet gevaren kan worden, gaan we richting Schelde.  Het is weer een extra omweg maar anders moeten we 3 weken aan de grens wachten en dat zie ik niet zitten.  Wanneer we uit de sluis gingen namen we met de radio contact op met sluis S13-Berry-au-Bac maar de oproep werd niet beantwoordt.  De sluis was dicht en er lag een schip in maar toen wij er naartoe gingen ging de deur terug open en werden we met het jacht dat er al in lag versast.


         

    Mooi weer vandaag.  Silo’s in Berry au Bac en de sluis.        Dat wordt krap.       Kreun, kreun.


    Hier krijgen we weer een afstandsbediening en is het “stangetje draaien” weer gedaan.  Voorbij de sluis lagen al vier vrachtschepen te wachten op lading.  Het is vandaag 21 km varen zonder sluis (het mag ook eens wat minder werken zijn voor ons Annie hé)  Het jacht voor ons ging wat sneller maar na 21 km waren we weer kort bij mekaar gezien hij onderweg had moeten wachten op een plaats waar twee schepen naast mekaar lagen om te lossen en er nog enkele tegenliggers waren.


           

    Leuke Anti-ramkraak.         Jeanne was hier.        Druivenpers op stoom. Het militaire kerkhof Pontavert.


    Uiteindelijk legden we al te 11:30 uur aan de kade in Bourg et Comin aan het begin van het Canal de l’Aisne à l’Oise waar we morgen gaan op varen.  Aan het steigertje lagen twee boten dus dat was volzet. Namiddag zijn er nog vier vrachtschepen gepasseerd en zijn er nog twee grote pleziervaartuigen aangekomen die aan de kade tegenover zijn gaan liggen.  We hadden vandaag een mooie en droge rit terug naar Berry.  Er was terug veel wind maar die hadden we langs achter  dus dat viel mee.  We reden via Villers-lés-Prayères, Maizy, Concevreux en Cormicy terug naar Berry-au-Bac.  Het was 24 km en veel vlakker dan de weg aan de overkant van de vallei van de Aisne waar we ooit eens langs reden.  In het mooie dorpje Concevreux staat een mooi kerkje maar dat wordt momenteel gerestaureerd, dus binnen konden we niet veel foto’s nemen, alles was onder zeilen gestopt.  In Cormicy vonden we een gedenkplaat die verwees naar de doortocht van Jeanne d’Arc toen ze 600 jaar geleden op weg was naar Reims. Die is blijkbaar ook bijna overal geweest waar we langs gekomen zijn !.  Met de auto terug onderweg naar Bourg-et-Comin reden we over de Chemin des Dames, de weg die zo wat gelijk loopt met de frontlinie tijdens de eerste wereldoorlog. In de omgeving van deze weg liggen vele kleine en grote militaire kerkhoven.  Hier kan je de waanzin van het hele gebeuren aanschouwen.  Ter hoogte van Beaurieux kregen we terug een stortbui te verwerken.  Het werd aardedonker en toen barstte de bui los.  Gelukkig hebben we deze bui niet met de fiets gekregen.  We hebben namiddag met het weer geluk gehad. Deze avond de TV nog eens geinstalleerd, het wordt ’s avonds te fris om buiten te zitten met die wind en die buien en het wordt elke dag vroeger donker.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    2                595            20           1736      02:30     353:10      24                  1888         2682,3



    14-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 124 – Woensdag 13-09-2017 – Courcy – Berry au Bac

    Deze nacht heeft het serieus gestormd. De boot ligt vol bladeren en kleine takken. Gelukkig zijn de bomen hier gezonder dan die we al gezien hebben anders waren er zeker grote takken afgebroken.  Het waait deze morgen nog wel en het heeft net nog geregend. Maar we moeten verder en gaan vandaag tot Berry au Bac op het Canal latéral à l’Aisne.  We moeten daarvoor door 9 sluizen. Onderweg kwamen we een vrachtschip en een jacht tegen. 


                                           

    Fabriek waar tunnelelementen gemaakt worden.  Ligplaats Courcy.          Sluis Berry au bac.


    Onderweg begon het steeds harder te waaien en we kregen steeds meer last van de sterke dwarse wind aan de sluizen dat we besloten er mee te stoppen en aan te leggen aan sluis S2-Moulin de Sapignuel.  Het werd te riskant omdat de boot in de sluizen steeds naar de verkeerde kant geblazen werd en niet te houden was, zelfs met een lijn voor en achteraan vast gemaakt.  We zijn dan namiddag de auto terug gaan halen en aanvankelijk was het goed fietsen met de wind bijna in de rug maar de laatste halve km begon het te regenen.  In de late namiddag begon het terug hard te waaien en nu regent het met momenten pijpenstelen.  Als het zo doorgaat is er binnen een paar weken weer water te veel overal.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    8                593            13           1716      03:25     350:40      13                  1864          2679,6


    13-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 123 – Dinsdag 12-09-2017 – Taissy - Courcy

    Toen we vertrokken kwam er net  nog een jacht uit de richting van Reims aangevaren.  Wij gingen vandaag door de sluizen S12–Huon, S11-Chateau-d’Eau en S10-Fléchambault en gingen voorbij de jachthaven van Reims gezien het daar veel te lawaaierig is van het verkeer.  De autoweg loopt vlak langs het kanaal en dat geeft een lawaai van jewelste.  Een rustige nacht is daar uitgesloten.  Wij gingen verder tot aan de kleine kade in Courcy enkele kilometers voorbij Reims.  Daar hebben we nog al eens gelegen, daar is het rustig en is er een waterkraantje.  Te 11:30 uur lagen we er vast. Na het middageten zou ik met de trein van uit Reims de auto gaan ophalen in Chalons-en-Champagne.  Ik vertrok met de fiets en was net te laat om de trein van 13:30 te halen.  Ik moest tot 14:30 uur wachten voor de volgende trein. (Te lezen op het scherm met de aangekondigde treinen.) Ondertussen nam ik een ticket uit de automaat en ging zitten wachten.  Er kwam een ticket ter grootte van een bankkaart uit de automaat.  Na een tijdje de mensen te hebben geobserveerd (?) zag ik dat die allemaal een groot ticket (zo eentje als van de NMBS) uit de automaat kregen. 


        

      De bijna lege jachthaven van Reims.   Hier is het wel druk. En het wordt nog drukker.


    Wanneer ik naar het loket (dat ondertussen na de middag terug open gegaan was) ging en vroeg of ik het juiste ticket had werd dat zonder meer bevestigd. Na een tijdje terug te hebben gewacht sprak ik iemand aan of zij misschien het verschil tussen de twee tickets kende maar dat was niet het geval.  Gezien ik de zaak niet vertrouwde ging ik terug naar het loket en vroeg naar het verschil in de twee vervoerbewijzen.  Toen pas kreeg ik te horen dat de trein niet zou rijden maar vervangen werd door een bus gezien er werken op die lijn waren. Die bus zou stoppen aan de andere zijde van het station.  Daarvoor moeten de reizigers een icoon op de vloer volgen door enkele gangen, door een lange tunnel onder de sporen en tot aan een buitendeur.  Vanaf daar geen icoontje meer te vinden.  Er was daar wel een busstation maar wel van de stadsbussen.  Aan enkele mensen gevraagd waar de stopplaats was maar niemand wist waar de vervangbussen van de SNCF vertrokken.  Dan maar weer terug naar dat loket en toen ging er iemand mee (een beetje tegen haar zin denk ik te merken aan het vriendelijke gezicht van madame !. Ja die domme toeristen hè)  Zij moest wel de vertrekcontrole van de tickets aan de bus doen bleek later.  We gingen dezelfde weg tot aan de buitendeur en dan nog 200 meter verder de straat in (zonder icoontjes op de grond) en op een plaats zonder enig merkteken, daar ging die bus stoppen. Ja moet dat allemaal maar van jezelf weten. 

    Het verhaal is nog niet uit. Uiteindelijk vertrok de bus op tijd te 14:30 uur.  Wegens een staking of betoging (bleek later) deden we over de eerste 510 meter (volgens mijn wandel GPS) 38 minuten !.  Daarna volgden nog twee wegenwerken met een aanschuif-file van hier tot in Moskou waar het nog eens een kwartier duurde en nog een omleiding voor asfalteringswerken onderweg.  Uiteindelijk kwamen we te 16:37 uur aan in het station van Chalons-en-Champagne (2:07 uur voor 45 km ! met de fiets ben ik bijna zo snel.)  Dan moest ik nog terug met de auto naar het station in Reims waar mijn fiets stond.  Een half uurtje tot aan de stadsgrens van Reims en daarna aanschuiven, aanschuiven en nog eens aanschuiven.  Uiteindelijk mijn fiets kunnen opladen en na nog wat opstoppingen was ik te 18:45 uur in Courcy aan de boot.

    De rijstijl van de Fransen is verschrikkelijk. Elk kruispunt met lichten wordt telkens geblokkeerd door mensen die nog op het nippertje door oranje of rood rijden en dan midden op het kruispunt alles blokkeren.  Hetzelfde aan de mooie rotondes, ze rijden gewoon door tot de rotonde helemaal vol staat en er niemand meer door kan. Om het in termen van vroeger uit te drukken, het zou een goudmijn zijn als je hier bonnen begon uit te schrijven.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                585            017                        02:30     347:15      11                  1862        2676,2


    12-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 122 – Maandag 11-09-2017 – Condé-sur-Marne - Taissy

    Gisteren avond is er nog een Nederlands vrachtschip voor ons komen liggen.  Die was een kwartier te laat voor de sluis en is deze morgen te 07:00 uur vertrokken.  Wij zijn er van wakker geworden maar het was nog wat vroeg om op te staan.  Gezien we toch om 08:30 uur klaar waren met het ontbijt en opruimen hebben we niet gewacht en zijn we hem maar achterna gegaan.  Wij willen vandaag tot Sillery of iets verder varen en moeten daarom weer eerst 8 sluizen bergop, dan de tunnel van Mont de Billy door (2500 m lang), en daarna nog 3 of 4 sluizen naargelang waar we gaan liggen.  Toen we aan de tweede sluis kwamen lag daar de Engelse boot aangemeerd die gisteren avond nog net op tijd de sluis kon pakken. Alle sluizen werkten zonder problemen dus we waren al te 10:50 uur voorbij de acht sluizen op acht kilometer afstand.  Aan de tunnel hadden we pech.


     

    Met een slakkengangetje. Kerkje Taissy.


    We zagen het licht op rood staan toen we er arriveerden en zagen achterin de tunnel nog de vrachtboot varen.  Toen ik informeerde bij de bedienpost kreeg ik te horen dat er nog een groten boot aan kwam uit de andere richting en dat we moesten wachten.  Die boot ging tergend langzaam door de tunnel en we hebben daar een uur lang moeten wachten.  De Engelse boot was ondertussen ook aangekomen.  Het zijn Engelse mensen die in Zuid-Frankrijk in Carcasonne aan het Canal de Midi wonen en die nu hun boot naar Noord-Frankrijk brengen om volgende zomer richting België en Nederland te gaan varen. Om 11:55 uur was de Serenity (GB) er uit en was het onze beurt en te 12:25 uur waren wij er al door.


    Deze tunnel is breed en goed verlicht dus kan je er een beetje vaart achter zetten.  Daarna volgden weer twee sluizen en kwamen we in Sillery waar we een half uurtje hebben aangemeerd om de voorraad aan te vullen. De Intermarche ligt 200 meter daar vandaan dus dat is mee genomen.  Nadien zijn we nog door gevaren tot Taissy waar we bij ons vertrek een kade gezien hadden tegenover het dorp. We lagen te 15:30 uur vast, goed vast want namiddag is het hard beginnen waaien.  In de laatste 4 sluizen hadden we wat problemen met de wind om de boot tegen de kant of soms net van de (verkeerde) kant te krijgen.  Hier is nog een jacht richting Sillery gepasseerd.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    12              582            28           1586      05:30     344:45      0                  1851            2673,7


    11-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    10-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 121 – Zondag 10-09-2017 – Chalons-en-Champagne – Condé-sur-Marne

    De sluis S9-Chalons besteld tegen 09:30 uur.  Voordien vertrokken er drie Engelse boten in de tegenover gestelde richting (dus van waar wij gekomen zijn). Die wilden allemaal naar Toul en ik denk dat die mensen daar de boot allemaal laten liggen voor de winter.  Twee van de boten zijn ex-Nederlands.  Wanneer wij wilden vertrekken hoorden we de gewezen huurboot met Zweedse vlag die ons gisteren aan de ligplaats in Pogny voorbij stoof en die hier ook lag ook starten. 

    We hebben dan maar gemaakt dat we eerst in de sluis waren. Ik had gedacht dat die boot ons na de eerste sluis zou voorbij varen maar ze zijn achter ons blijven varen tot in Condé en hebben daar ook aangelegd. We gingen vandaag nog door de sluizen S10–Juvigny en S11–Vraux en legden te 12:00 uur aan in Condé waar het Canal de l’Aisne à la Marne begint en dat we morgen naar opvaren richting Reims.

    We hebben dan maar gemaakt dat we eerst in de sluis waren. Ik had gedacht dat die boot ons na de eerste sluis zou voorbij varen maar ze zijn achter ons blijven varen tot in Condé en hebben daar ook aangelegd. We gingen vandaag nog door de sluizen S10–Juvigny en S11–Vraux en legden te 12:00 uur aan in Condé waar het Canal de l’Aisne à la Marne begint en dat we morgen naar opvaren richting Reims.


         

    Ligplaats Condé.            Langs het kanaal in Condé.                      Vroeger werden hier suikerbieten geladen.


    Namiddag na het eten de twee grote batterijen van plaats gewisseld.  De oudste begint veel van zijn opslagcapaciteit te verliezen of er is een cel die het laat afweten en haalt niet meer zijn maximum spanning zodat de laadstroommeter die vroeger na een uur of twee varen naar nul zakte nu zelfs na vier uur varen nog steeds op 20 A blijft staan en als we stil liggen soms de frigo in veiligheidsstand valt omdat de spanning te veel gezakt is.  We zullen morgen zien wat het resultaat is.  De batterij is momenteel al 10 jaar oud, dus die is waarschijnlijk aan vervanging toe.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                570            17           1559      0             334:30      0                  1851           2665,7



    10-09-2017, 17:33 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 120 – Zaterdag 09-09-2017 – Pogny – Chalons-en-Champagne

    Vandaag maar twee sluizen en 16 km gedaan.  Hier zijn we al een paar keer gepasseerd dus hebben we het wel gezien.


      

    Châlons en Champagne, kathedraal en haven.

     

    Veel is er ook wel niet te zien buiten een paar silo’s langs het kanaal en wat oude bruggen.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    2                567            14           1573      2:10       336:40      16                  1867          2667,8

    09-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 119 – Vrijdag 08-09-2017 – Crouvot - Pogny

    Deze morgen rond 08:00 uur zijn de twee vrachtschepen El Paso en de Flore die gisteren aan de silo’s in Vitry-le-Francois lagen om te laden hier al voorbij gevaren. Nu die voorbij zijn kunnen wij dadelijk in de sluis de water voorraad bijvullen.  We moesten wel eerst terug achteruit varen om aan de stang te gaan draaien om de sluis te openen en de sluis moest nog vol lopen maar dat ging vlug. We gaan vandaag door de sluizen S3–Couvrot, S4–Soulange, S5–Ablancourt en  S6-La Chaussée tot aan de kade in Pogny. Daar hebben we nog niet gelegen maar dat lijkt ons een rustige plaats.  We gaan vandaag ook niet zo ver.  Als we in een trek tot Chalons-en-Champagne zouden varen zouden we weer varen tot een uur of vijf en dan na het eten weer 32 km terug moeten fietsen. Toen we in Pogny arriveerden vernam ik toen ik een bakker ging zoeken dat de bakker hier gesloten is maar dat er een Intermarche in het dorp was. Nu dat het geval is ga ik ook diesel tanken want ik denk dat we, nu we die omweg moeten maken om thuis te geraken, er niet ga komen met wat we nog hebben. Na onze fietstocht via Omey, La Chaussée-sur-Marne, Ablancourt en Soulanges arriveerden we terug in Couvrot.  Deze morgen was de Bar-Tabac open maar nu, nu we hier terug aankomen en een tas koffie wilden drinken is die weer gesloten. We reden terug naar Pogny via Loisy-sur-Marne, Drouilly, Prigny, Sogny,St-Martin-aux-Champs, Cheppes-la-Prairie en Vitry-la-Ville.  Allemaal kleine landelijke dorpjes. Vitry-la-Ville is waarschijnlijker iets belangrijker geweest gezien daar het Château van de Comte’s de Riocour staat.  Naast de kerk staat de grafkapel van de familie.  In de kapel de gedenkplaten van het hele geslacht gaande van het begin van de jaren 1800.  Of er nu nog iemand van hen in het kasteel woont weet ik niet, het is wel nog bewoond en mooi onderhouden.


        



    Château Vitry-la-Ville, met de kerk ervoor, de binnenzijde van de grafkapel met gedenkplaten van het hele geslacht.


    Toen we terug in Pogny waren ben ik dan gaan tanken. Ik heb 100 l in de bakboord tank gedaan. Met de 50 l reserve van de stuurboordtank en wat er nog in de hoofdtank zit denk ik dat het wel gaat lukken.  We hebben dan ook weer maar meteen inkopen gedaan, we moeten toch ook weer eten hè. Verder gaat er vandaag niet te veel meer gebeuren denk ik.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    4                565            13           1559      03:15     334:30      16                  1851          2665,7


    08-09-2017, 19:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 118 – Donderdag 07-09-2017 – Pargny-sur-Saulx - Crouvot

    Klokslag 09:00 uur aan de eerste sluis zijnde S64–Pargny die net na de kade ligt.  Gezien een uur vroeger de vrachtboot Flore door gevaren was stond de sluis leeg dus moesten we even wachten en dan konden we door.  Alle sluizen die we nog moeten doen gaan dus leeg staan.  We gingen nog door S65–Etrepy, S66–Bignicourt, S67–Ponthon, S68–Brusson, S69–Adecourt, S70-St Etienne, S1-Vitry-le-Francois, S2–Larmite en voor we aan de kade voor S3 Couvrot aan legden.  We hebben de voorbij reizen hier voorbij gevaren en nu komt de afstand ons goed uit en gaan we hier liggen.  Het is een oude los- en laadkade met een grasveldje langs de kade.


           

    Château Brignicourt.          Wachten op lading.             Kapel St Genevieve.           Mairie van Herlitz L’Eveque, en Couvrot.


    Er lag de Britse boot Brunel maar die ging net vertrekken.  Die zouden naar Orconte op het Canal entre Champagne et Bourgogne door varen. We lagen vast te 14:00 uur. Na het eten via Vitry-en-Pertois, Merlaut, Outrepont, Helitz-L’Eveque, Jussecourt-Minecourt en Heilitz-le-Maurupt terug naar Pargny-sur-Saulx gereden en terug. Onderweg nog enkele pruimenbomen gevonden waar het pruimen regende. Zoals gewoonlijk waren de plaatsen waar soms iets te drinken of te eten valt allemaal gesloten. (Ik vraag me nog altijd af hoe die kunnen overleven !) We hebben dan maar onze eigen voorraad die we hier altijd bij hebben aangesproken. Hier in de buurt begin je al druivenplantages aan te treffen tegen de zuidelijke hellingen van de heuvels.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    9                561            24           1546      05:15     331:15      26                  1835         2662,4


    07-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    06-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 117 – Woensdag 06-09-2017 – Bar-le-Duc – Pargny-sur-Saulx

    Vandaag via de sluizen S39-Bar-le Duc, S40–Chantereines, S41-Gd Pré, S42–Fains, S43–Rembercourt, S44–Varney, S45–Chacolée, S46–Mussey, S47-La Doeuil, S48–Neuville, S49-Grand Fraicul, S50-Petit Fraicul, S51-Bois l'Ecuyer, S52–Revigny, S53-N.D. Grace, S54–Damzelle, S55-La Haine Herlin, S56–Braux, S57-Cortrisson, S58–Chevol, S59–Remennecourt, S60–Sermaize, S61-La Chaine, S62-l'Adjt, S63–Pargny tot aan de kade van Pargny-sur-Saulx gevaren.


         

    Er wordt gewerkt.  En nog meer gewerkt.  Met een hele voorraad.   Hier groeit alles in het wild.


    Nergens enig oponthoud gehad behalve aan de voorlaatste waar een van de benedendeuren open ging toen wij de afstandsbediening gebruikten.  Deze bleef open staan en we konden nog eens gaan bellen.  Na een tiental minuten werden we gedepanneerd en konden we verder. Uiteindelijk lagen we te 16:55 uur aan de kade in Pargny. S”avonds de auto opgehaald en terug gereden.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    25              552            27           1522      06:05     326:05      27                  1809         2657,3


    Bijlagen:
    Reis 2017 - 09 - 06 (15)K.JPG (18.7 KB)   

    06-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 116 – Dinsdag 05-09-2017 –  Ligny-en-Barrois - Bar-le-Duc

    We hebben deze morgen eerst de auto opgehaald.  We vertrokken daarvoor langs het kanaal tot in Naix-aux-Forges over het fietspad op het jaagpad.  Daar stopte het fietspad en werd het een karrespoor op de dijk.  We zijn dan maar langs de gewone weg via St Amand-sur-Ornain, Tréveray en Laneuville tot in St-Joire gereden.  Daar namen we terug het oude half geasfalteerde pad over het jaagpad tot in Demange-aux-Eaux aan het steigertje aan sluis S1 waar we gisteren morgen de auto hadden gezet.  We waren terug aan de boot te 11:30 uur en hebben de fietsen op de boot gezet, de auto in de straat geparkeerd en zijn dan onmiddellijk vertrokken. Aan de eerste sluis van de dag hadden we al prijs. S23-Villeroncourt verrekte het van open te gaan.


          

    Le Ornain in Tréveray.       Pont canal van de Ornain.    Sluis 38 en brug Bar-le-Duc.   Kerkhof Bar-le-Duc.


    Na een telefoontje werd dat na een vijftal minuten opgelost en konden we verder. We gingen achtereenvolgens nog door de sluizen: S24–Maulan, S25–Velaines, S26-Nancois le Petit, S27–Chessard, S28–Tronville, S29–Bohanne, S30–Guerpont, S31–Silmont, S32–Tannois, S33–Maheux, S34-Gde Chalaide, S35–Longeville, S36–Savonnières, S37–Popey, S38–Marbot en de  Pont Levant in Bar-le-Duc. Ze werken allemaal goed behalve S27-Chessard waar we 45 minuten (de langste tijd tot nu toe) moesten wachten op de depanage.  We lagen te 17:20 uur vast aan de kade in Bar-le-Duc.  Na het eten ben ik maar alleen de auto gaan ophalen gezien Annie het vanavond niet maar zag zitten om dat te doen.


    Sl/D        Sl/T         VKm/D VKm/T  VU/D    VU/T       F-WKm/D   F-WKm/T             U-teller

    16              526            17           1495      05:35     320:00      17                  1782                        2651,2


    05-09-2017, 21:02 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 115 – Maandag 04-09-2017 –  Demange-aux-Eau – Ligny-en-Barrois

    Deze morgen eerst de auto aan sluis S1 gaan zetten en via de intercom geinformeerd naar de toestand in verband met de waterniveau’s in het kanaal.  Er werd ons verzekerd dat het voor onze boot geen enkel probleem zou zijn om richting Bar-le-Duc te varen.  We vernamen ook dat het Canal des Ardennes ook al gesloten werd !. We hebben dan maar ontbeten en hebben alles klaar gemaakt om zeker te 09:00 uur aan die sluis te liggen.  Wij waren op tijd, de sluis ging stipt om 09:00 uur open en we konden beginnen aan onze trip van vandaag: 23 Km en 22 sluizen (S1-Demange 1, S2-Demange 2, S3-Bois Molu, S4-Monfort, S5- Abbaye d’Envaux, S6-Boeval, S7-St-Joire, S8-Laneuville, S9-Petite Forge, S10-Charbonnières, S11-Tréveray, S12-Charmasson, S13-St Amant, S14-La Barboure, S15-Naix, S16-Nantois, S17-Menaucourt, S18-Longeaux, S19-Givrauval, S20-Grèves, S21-Gainval, S22-Ligny) tot in Ligny-en Barrois.  Aan sluis S1 kregen we ook de afstandsbediening die we vanaf sluis 18 moeten gebruiken. Daarvoor, van sluis S1 tot en met S17 is het weer een sluizenketting waarvan de ene de andere in werking zet. Alle sluizen werkten zonder enig mankement behalve sluis S4-Monfort waar de beneden deur niet open ging toen het water gezakt was. Net zoals vorig jaar toen we langs hier vertrokken.


      

    Lage waterstand.           Achterstallig onderhoud ?


    Ook toen hadden we geen GSM verbinding.  Vandaag ook niet en de intercom werkte niet.  Je hoorde niets, je kon hem alleen op en af zetten.  Vermoedelijk heeft dat toch iemand gehoord want na een 15 tal minuten arriveerde er een auto van het VNF en even later konden we weer verder.


    Naarmate we steeds een sluis zakten steeg het waterniveau dichter bij de normale stand en na sluis S13 waren de meeste panden vol.  Alleen na de voorlaatste sluis voor Ligny stond het water zeker een meter te laag en vreesden we ervoor of we verder gingen kunnen.  Na sluis S22 stond het pand weer vol.  Gelukkig maar want anders stond het waterpeil in de haven ook te laag maar dat bleek hier het normale niveau te hebben.  In deze haven lagen we vorig jaar met 14-07-2016, de Franse Nationale feestdag.   De dag voordien hadden we een concert in het park en vuurwerk nadien en de dag zelf zijn we naar de feestelijkheden en de receptie geweest waarvoor we door de burgemeester zelf werden uitgenodigd.


    Nu liggen er drie boten waaronder de grote voormalige Nederlandse boot, nu Duitse vlag, die vlak voor ons hing in de tunnel van Foug. Toen we net hadden vastgemaakt vertrok die boot en zijn wij op zijn plaats tegen de kade gaan liggen zodat we vlak bij de elektriciteitsaansluiting liggen. We besloten de auto pas morgen vroeg eerst op te halen in plaats van vandaag nog en Annie is met de fiets op zoek gegaan naar een winkel.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    22              510            23           1478      06:40     314:25      23                  1765         2645,7


    04-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    03-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 114 - Zondag 03-09-2017 – Pagny-sur-Meuse – Demange-aux-Eau

    Goed geslapen.  Niks lawaai, geen trein, geen lawaai van verkeer.  Het is niet voor niks dat het hier normaal vol boten ligt.  Na de bakker en het ontbijt te 09:05 uur vertrokken.  Het was nogal mistig en voor alle zekerheid maar alle verlichting aangestoken.  We moesten er hier toch maar eens een tegen komen.  Net voorbij het pont de canal over de Maas kruisten we inderdaad de Duitse boot die we gisteren in Void hadden zien liggen.  We waren al 11:00 uur in Void en besloten dan maar door te varen tot na de tunnel van Mauvages.  Sluis S12-Void is de eerste van een sluizenketting van 12 en is daarom bemand.  Van hier ging het verder naar sluis 11 en daarna tot en met 1 die allemaal ongeveer 1 km van mekaar liggen en waar we gemiddeld  +- 2.5 meter stijgen tot op het niveau van de tunnel van Mauvages. We waren te 14:35 uur aan de ingang van de tunnel. Het sein stond op rood en we moesten tot 14:55 uur tot de VNF-begeleider er aan kwam samen met een boot die net door de tunnel gepasseerd was.  We konden onmiddellijk mee de tunnel in.


              

    Laag water en mist.  L’Ornain in Houdelaincourt.  Delouze.    Château Void.  Hier stond het geboortehuis van J. Cugnot uitvinder van de eerste stoom aangedreven automobiel geboren in 1729 in Void.


    Wij gingen tegen ongeveer 6 km/uur door de tunnel. Na de tunnel de VNF man met de fiets bedankt voor de vlotte bediening (hij kon eigenlijk ook een klein uur vroeger naar huis gezien wij vroeg aan de tunnel kwamen en er geen boot meer achter ons aan kwam) en we kregen de raad aan te meren boven de sluis in plaats van aan het steigertje na de sluis gezien daar nu weinig diepgang was.

    Na het aanleggen vertrokken we weer met de fiets van Demange naar Baudignécourt, Houdelaincourt, Delouze en Rosières-en-Blois richting Mauvages. Onderweg in beide dorpjes een mooi lavoir gezien.  Mauvages heeft een kerkje uit de 13e eeuw.  Heel oud, antiek maar mooi.  Ook een mooie fontein als gedenkteken van de Grote Oorlog naast de kerk.  Van hieruit ging het dan langs het kanaal over de D10 terug naar Void. Natuurlijk waren hier weer alle restaurants gesloten.  We kregen van iemand te horen dat aan de rotonde net buiten het dorp een foodtruck stond en we reden daar dan maar naar toe. Er stond een bord met mogelijke bestellingen en toen we daar eentje uit gekozen hadden zei die gast doodleuk dat we daar niet konden uit kiezen vandaag, dat hij alleen maar burgers had en dat als we iets bestelden het pas tegen 20:30 uur klaar ging zijn omdat hij zo veel bestellingen al had. We zijn dan maar met de fiets terug naar de auto gereden en onderweg vonden we nog in een onopvallend pand een Kebab-zaak waar we heel goed ontvangen werden en waar het eten voortreffelijk was.  We hebben dus dan toch iets gegeten en zijn dan met de auto terug naar de boot gereden. Het was weeral bijna donker toen we er arriveerden.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    12              488            31           1455      06:25     307:45      26                  1742         2639,0


    03-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    01-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 112 - Vrijdag 02-09-2017 – Toul

    Vandaag maar 2 km gevaren en drie sluizen gedaan. We hebben er toch nog een uur over gedaan gezien we een hotelboot als tegenligger kregen die net in Toul vertrokken was.  Om 10:00 uur lagen we vast in Toul. Na het middageten zijn we dadelijk vertrokken voor onze fietstocht van 29 km naar Champigneulles via Villey-St Etienne, Luverdun, Pompey en Frouard.  Onderweg weer een paar mooie plaatsjes tegen gekomen oa aan het Plan d’Eau in Aingeray.  In Liverdun stootten we op een oude scheepvaarttunnel die onder de heuvel van Liverdun door ging.  Vermoedelijk is die buiten gebruik gesteld bij de kanalisering van de Moezel en er moeten voor en na die tunnel een paar sluizen gelegen hebben maar daar vonden wij niets van terug.

    We hebben vandaag weer slecht nieuws gekregen in verband met de Maas in Frankrijk.  Hier geldt nog steeds een stremming van in Troussey aan sluis 1 tot in Pont à Bar aan het Canal des Ardennes wegens geen water op de Maas ! Ze klagen hier in de haven ook steen en been, er is praktisch geen scheepvaart, er komt niks meer van Belgie en Nederland Frankrijk meer binnen.  In de haven liggen nu nog alleen Engelsen die met hun boot hier vermoedelijk ook overwinteren.

    Het gevolg van de stremming is dat we onze terugtocht gaan moeten aanpassen.  We moeten terug tot Vitry-le-Francois, dan naar Condé-sur-Marne, via het Canal de l’Aisne à la Marne tot in Berry-au-Bac.  Afgezien van wanneer we daar gaan arriveren kunnen we beslissen of we het Canal des Ardennes richting Maas nemen of verder te varen langs de Aisne, het Canal du Nord en zo naar Belgie.  Het probleem is dan alleen nog dat er in Belgie tussen Hastiéres en Namen weer een stremming van een paar weken gaat zijn vanaf 23-09-2017.  Als we nu de auto niet bij hadden zouden we voor die datum daar kunnen voorbij geraken maar nu moeten we die elke dag terug gaan ophalen en kunnen we geen 40 km per dag varen met al die sluizen.  We zullen moeten afwachten.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                464            2             1410      01:05     297:15      29                  1688          2628,3


    01-09-2017, 20:42 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 111 - Dondersdag 31-08-2017 – Champigneulles - Toul
    Het heeft vannacht goed geregend en nu regent het nog.  Het ziet zo grijs als het maar kan, dus dat belooft voor vandaag. Niemand gezien om te ontvangen hier. De bakker dicht bij en na het ontbijt zijn we stipt te 09:00 uur vertrokken.  We gaan vandaag tot Toul (dat is toch de bedoeling) en moeten daarvoor door de laatste twee sluizen voor we op de Moezel komen namelijk S27-Jonction en S7-Clévant.  Beide sluizen werden vlot bediend al duurde het bij de eerste een hele tijd eer die vol gelopen was.  In sluis Clévant kregen we te horen dan sluis S6-Pompey-Frouard deze morgen  niet werkte.  Ze wisten niet te vertellen hoe lang het zou duren en ik kon niet te weten komen wat er gaande was.  We besloten dan maar tot aan de sluis te varen en voor de sluis aan te leggen en te wachten.  We kwamen er te 10:30 uur aan. We konden alleen maar wachten. 

           
    Kasteel Liverdun met torentje.   Kasteeltje aan de andere zijde van de Moezel.

    Ondertussen is Annie naar de markt gegaan om een gebakken kip en ben ik de boot maar gaan onderhouden. Dan gezien dat de kabel om de mast op en neer te laten aan vervanging toe was (werd hoog tijd, verschillende draden van de dunne staalkabel gebroken !). Daarna de boot helemaal gepoetst aan de buitenkant.  Ondertussen had Annie de middag klaar, hebben we gegeten en te 13:30 uur heb ik dan nog maar eens naar de sluisbediening gebeld. Op onze vraag of de sluis misschien vandaag nog zou werken werd laconiek geantwoord:” Misschien, misschien niet, we weten het niet, niemand weet het hier.”.  Nog nooit mee gemaakt ! Ze weten altijd wel te vertellen rond welk tijdstip dat iets terug gaat werken, al loopt dat nog al eens uit, maar dit antwoord….  Vijf minuten later hoorden we een claxon.  Eerst dachten we aan een bakker op ronde maar toen wij naar voor keken zagen we dat de sluis wagenwijd open stond en de lichten op groen stonden ! We hebben dan snel gestart en zijn de sluis binnen gestoven. Een kwartier later waren we boven en uit de sluis.  We weten nog altijd niet waarom de sluis eerst niet en na mijn telefoontje wel kon bediend worden maar ik heb zo mijn vermoedens. 

     

    Sluis 12m, boot 11,60m.  Kerkje langs Moezel.

     

    Wij verder naar sluis S5-Aingeray.  Daar moesten we wachten op een vrachtschip dat in de afvaart kwam.  Het duurde een dik uur eer die boot in de sluis lag. Het duurde 45 minuten om de sluis leeg te laten ! En toen de boot (11,60 m breed – 120 m lang) buiten kwam gebeurde dat zo traag (sluis 12 m breed) dat wij er pas 2 uur na aankomst in konden.  Dan duurde het nog eens 45 minuten om 7,3 meter te stijgen.  Op naar de volgende sluis S4-Fontenoy.  Die stond gelukkig open maar het duurde hier een klein half uur om 4,3 meter te stijgen.  Wat gaan die sluizen hier traag zeg ! Eigenlijk is het hier niet nodig de boot vast te leggen hier. Vervolgens arriveerden we te 18:45 uur aan sluis S27Bis die toegang geeft tot het Canal de la Marne au Rhin (branche ouest) om Toul binnen te varen.  Hier kregen we via de radio te horen dat we niet meer geschut konden worden, we waren te laat !.  We hebben de boot dan maar voor de sluis in de toegangsgeul vast gemaakt, ze zullen morgen vroeg op ons moeten wachten !

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                461            23           1408      05:45     296:10      00                  1659         2627,2


    01-09-2017, 20:40 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 110 - Woensdag 30-08-2017 – Varangèville – Champigneulles

    Heel slecht geslapen hier. Aan de overkant van het kanaal ligt de spoorweg Paris-Strassbourg en dat is hier een drukte zeg. Zeker alle 10 minuten een personentrein, kleine, lange, de TGV, van alles komt hier langs.  En dan zijn er nog die goederentreinen ! Een paar per uur, minstens 50 wagons lang.  Die maken nog het meeste lawaai. Ik denk dat hier alle goederenvervoer tussen de Franse havens en deze kant van het land, Duitsland, Zwitserland en de rest van Europa hier langs komt. We hebben vannacht de ramen moeten dicht doen en dan lagen we nog een hele tijd wakker. Voor de rest was het hier rustig ! We hebben ook wel geluk vandaag dat het hier marktdag is.


               

    La Meurthe.                                Oud en nieuw langs het kanaal.  Poort op het plein Stanislas.


    De bakker heeft hier ook definitief de stekker van de oven uitgetrokken en zijn muts aan de haak gehangen maar op de markt stond een bakker dus hebben we weer een verse baguette. Na het ontbijt, de start van de vaardag.  Vandaag  willen we naar de kade van Les Cadieres, iets voorbij Nancy.  We moeten daarvoor door drie sluizen: S24-24b-La Madeleine, S25-25b-Laneuveville en S26-26b-Jarville.  Die liggen telkens enkele kilometers uit elkaar.  We moeten ook door twee draaibruggen (volgens onze boek) maar een is een hypermoderne hefbrug geworden en de andere is een ophaalbrug.  Verder is het nog een enkele kilometers naar de kade waar we naar toe wilden.  Toen we daar arriveerden bleek die kade helemaal overwoekerd te zijn door onkruid en struiken dus daar vingen we bot.  Dan maar verder gevaren tot in Champigneulles enkele kilometer verder. 


          

    Het plein Stanislas.


    Daar staat een kade met vingersteigers in de boek vermeld.  Dat blijkt te kloppen.  Vroeger was er ook elektriciteit maar dat is voltooid verleden tijd. De kasten staan er nog wel maar de aansluiting ervan blijkt afgesloten te zijn. Ooit moet het hier een nette kade geweest zijn maar nu is het wat onderkomen maar we moeten niet zagen, we kunnen aanleggen en de fietsten van boord halen. (Ze moeten hier ook niets komen ontvangen vandaag !).


    Namiddag met de fiets terug naar Nancy waar we zowat kriskras doorheen zijn gereden en de mooiste plaatsjes wel hebben gezien. Een heel mooi plein (place Stanislas), verkeersvrij, vol terrasjes, veel volk op de been. Midden op het plein het standbeeld van die kerel.  Op de vier hoeken van het plein, telkens tussen de hoeken van de gebouwen die het plen volledig omsluiten prachtige smeedwerken poorten.  Aan een zijde van het plein bevindt zich een straat waar een soort Arc de Triomphe op staat.  Verder in de stad mooie brede winkelstraten, een grote overdekte markt, nog enkele kerken en de kathedraal. Zoals al die kathedralen hier enorm groot en hoog met een zeer mooi interieur. Boven het altaar, in de koepel bevindt zich een de volledige koepel bedekkende plafondschildering (staat op de unesco wereld erfgoedlijst naar het schijnt.) Het gebouw is zo groot dat ik het met mijn fototoestel niet volledig op de foto krijg.  De toegangsdeur (zeg maar gerust toegangspoort) is enorm hoog.  Volgens mijn schatting 10 meter hoog.  Verder zijn er nog verschillende kleine mooie pleintjes en een groot park. Tijdens de terugrit (later met de auto) reden we van Varangèville via Arc-sur-Meurte, Tomblaine, Fabourg St Pierre, Nancy Centre en Maxéville terug naar Champigneulles. In Arc-sur-Meurthe kwamen we voorbij het Ancien Chartreuse de Bosserville maar daar zagen we maar in de verte iets van.  Het is nu een privé lyceum, je mag het terrein niet op en er staat een drie meter hoge muur rond het terrein.  In het voorbij rijden zagen we wel dat het een mooi gebouw is maar we konden er geen foto van maken.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                456            19           1385      3:25       290:25      22                  1659         2621,4



    30-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs