Dag 129 â Maandag 18-09-2017 â Chauny â Pont lâEveque
Het is fris maar de zon komt er soms een
beetje door en het is droog (voorlopig toch). Het is vandaag 19 km varen met de
twee sluizen S2-St Hubert en S1-Sempigny en dan komen we in Pont lEveque op
het Canal du Nord.De sluizen zijn hier
dubbel uitgevoerd (twee naast elkaar dus) dus is het onwaarschijnlijk dat we er
niet zullen kunnen passeren (Je weet maar nooit dit jaar !) Het ging vlot, aan
de eerste sluis kwam net een vrachtschip uit dus konden wij er dadelijk in en
de tweede werd de deur geopend nog voor ik met de radio opriep.Na deze sluis ligt dadelijk rechts het
insteekhaventje van Pont lEveque waar we een twee jaar geleden ook gelegen hadden.
Port Pont lEvêque.R.I.P.Nieuwe aanwinst voor het
VNF, en een afgedankt exemplaar
Toen lagen er vier of vijf boten in
de boxen en drie tegen de kade maar nu !In de boxen gaat het nog maar de kade ligt er vol wrakken.Van die boten die aan de kade liggen is er,
op twee na,geen enkele waar ik nog vijf
euro zou voor geven.Het is een schande
dat ze die allemaal in de haven toelaten. Het is hetzelfde als aan al die
pontonnetjes die voorzien zijn om er enkele dagen te blijven liggen, die liggen
ook overal vol met wrakken.Ook aan de
kade voor de sluis aan de kant van de bebouwing kan je niet meer liggen.Daar is een kade gemaakt voor rondvaartboten
of passagiersschepen maar alle bolders zijn eraf gedraaid dus en in de beton
kan je geen piketten kloppen, dus daar kan het het ook vergeten.We hebben dan maar aangemeerd net voorbij de
hoek vastgemaakt aan een bolder en de rest aan de vangrails die er staan. Na
het aanleggen ben ik maar alleen de auto gaan halen, het was maar zeven km dus
de moeite niet om met twee te rijden.
Dag 128 â Zondag 17-09-2017 â Gunny â Chauny
Mooi maar fris deze morgen. Gezien we
vandaag maar 15 km ver met S1-Abbécourt gaan doen zijn wa wat later
vertrokken.Onderweg verschillende
ijsvogeltjes gezien, dat was weer een tijdje geleden. We zagen er twee op een
tak zitten die tegen alle verwachtingen in bleven zitten toen we er voorbij
gingen. We zijn vandaag niemand tegen
gekomen en waren te 11:15 door de sluis op het Canal latéral à lOise en een
kwartier later lagen we in Chauny vast aan de kade.
Namiddag reden van Chauny via
Autrepont, Pierremande, Vilette, La Marais Lissandre, Champs en Bois des Vaches
terug naar Guny.Het was zonnig en droog
maar niet al te warm. Toen we Guny arriveerden passeerden we weer langs het
tennisveld en het Jeu de Boules veld.Daar stonden een groot aantal autos en 4x4s bijeen en werd de buit van
een jachtpartij geslacht en verdeeld.
0nderweg naar sluis Abbécourt. Ijsvogeltjes. Aalscholver.Iemand een idee wat, waarom ?
Er lagen enkele everzijnen op de
grond en eentje hing gevild omhoog en werd versneden. Deze morgen hadden we een
aantal honden horen huilen in het dorp.Het duurde een hele tijd en nu vermoeden we dat de jagers daar toen
bijeen gekomen waren om op jacht te vertrekken en da thet de jachthonden waren
die wij gehoord hadden.
Gezien het nog steeds zonnig was
besloten we de auto verder in de richting van Noyon te gaan zetten zodat wij
hem morgen niet zo ver moeten komen halen.Toen we daar bijna waren zagen we daar boven een enorme regenbui hangen,
en toen wij in Varesnes arriveerden zaten we er net aan de rand in.We hebben een tijdje in de auto gewacht en
toen het stopte zijn we vertrokken over de Voie Verte langs het kanaal richting
Chauny.
Sluis 35Chauny op het begin van het
Canal de St Quentin en het einde van het Canal latéral à lOise.
Onderweg hebben we toch onze poncho
moeten aantrekken zo bleven we toch een beetje droog.Op een paar km van Chauny stopte het met
regenen maar voorbij die plaats hing nog een serieuze donker wolk.Gezien er geen wind was bleef die daar netjes
hangen en ze hangt er nu, een uur later nog altijd ter plaatse.
Dag 127 â Zaterdag 16-09-2017 â Pargny-Filain â Guny
Mistig weer deze morgen.Gelukkig trok de mist rond 08:30 uur op en
konden we toch nog op tijd vertrekken. We willen vandaag tot Guny varen.Het is 22 km verder en moeten door 8 sluizen.
(S9-Pargny-Filan, S8Chavignon, S7Chaillevois, S6Pinon, S5Vauxaillon,
S4Leuilly, S3Crécy, S2Gunny). Onderweg kruisten we 3 vrachtschepen, telkens
net voor of net in een sluis.Het ging
goed vooruit en er was enkel aan sluis S5 dat er een kleine wachttijd was omdat
de deur niet onmiddellijk open ging toen een van de vrachtschepen er in
lag.Het stuk dat we vandaag deze was
een beetje mistroostig, houtgewas links en rechts zodat we geen uitzicht
hadden.Aan een van de sluizen vernamen
we van een locale wandelaar dat dat kwam omdat hier in de buurt, meer bepaald
in het Bois de Mortier, heel veel Duits geschut stond opgesteld en er nu nog
veel munitie niet opgeruimd is ! In de velden rondom worden net als in de
westhoek nog regelmatig onontplofte granaten en obussen opgeploegd worden. Het
vroegere jaagpad is ook niet gemaaid en de struiken beletten je een eventuele
doorgang.
Ochtend in Pargny-Filain.Binnenkoer van het Chateau: 14 Ha
!
Coucy-le-Château.
In Pinon waar we gisteren onze auto gezet hadden
zijn we even gestopt om brood te halen en zijn dan verder gevaren tot in Guny
waar we te 14:00 uur hebben aangelegd.We hadden onderweg al gegeten dus konden we onmiddellijk aan onze
fietstocht vertrekken.We reden van
Guny, via les Michettes (een oude fabriekswijk) naar de D1, onder langs
Courcy-le-Château naar Jaulencourt, Landrecourt, door enkele gehuchten waarvan
ik de naam vergeten ben, en Brancourt-en-Laonnois naar Pinon.Het was een mooi ritje, soms licht hellend en
we arriveerden na 17 km aan de auto.We
reden terug over de weg door het Bois de Mortier via Courson terug naar
Coucy-le-Château. Het is een stadje bestaande uit twee delen, La Village Basse
en la Village Haut. La Village Haut ligt op een ca 40 meter hoge rots waar ook
de restanten van het Château staan. Het schijnt de grootste ruimte binnen de
kasteelmuren in Europa te hebben gehad. Het is verschillende malen vernield, de
laatste maal in WO I toen het door de Duitsers tijdens hun aftocht zou zijn
opgeblazen.Er staat een maquette van
hoe het ooit geweest moet zijn. Het moet een fantastisch bouwsel geweest zijn.
Na ons bezoek terug naar de boot en eerst eens door het dorp gereden om een
bakker te zoeken. Je raad het nooit, er is een bakker, maar . hij heeft
jaarlijks verlof tot 23 september !.We
zullen morgen vroeg dus de generator moeten aanzetten en zelf bakken.
Dag 126 â Vrijdag 15-09-2017 â Bourg-et-Comin â Pargny-Filain
De morgen vroeg al en vrachtschip
voorbij gevaren en een van de twee grote pleziervaarders die aan de overkant
lagen is ook al vroeg vertrokken. Wij gaan vandaag tot Pargny-Filain, 13 km
verder met 4 sluizen (S13-Verneuil, S12-Moussy, S11-Metz en S10-Moulin Brülé)
en door de tunnel van Braye-en-Laonois (2365 m lang). De sluizen hier zijn zeer
rustig, het water komt er toch snel binnen maar wordt langs onder in gelaten.
Daardoor krijg je geen stroming in de sluis en blijft de boot zelfs los zeer
rustig liggen.Het zijn de rustigste
sluizen die we tot hier gedaan hebben.Na de tweede hebben we de boot zelfs niet meer vast gelegd.We waren ook steeds alleen en dus ging het
goed vooruit.We lagen te 11:10 uur al
aan de steiger in Pargny-Filain.Het is
een vlottende steiger voor drie boten van onze lengte.Er lag er eentje maar daar was niemand aan
boord.Er is elektriciteit en water en
de ligprijg bedraagt alles inbegrepen 7 wat heel schappelijk is.De watertanks worden weer eens bijgevuld en
de batterijen goed bijgeladen.Gezien de
zon het begint te laten afweten mogen die wel eens aan de lader hangen.
Ingang tunnel Braye-en-Laonnois.Obussen opruimen geblazen.1917 Alles plat.
Na het eten zijn we weer gaan
fietsen. Aan het einde van de tunnel zagen we een goed fietspad liggen dus
dachten we dat te gaan volgen en zo terug naar Bourg-et-Comin te rijden maar
daar hadden we ons mispakt.Het fiespad
draaide een heel andere richting uit (het volgde de loop van de Alliette en die
ging richting Cerzy, dus dat ging mis. Dan weer terug naar de haven, over de
brug en langs Filain gereden.Dat ging
zeer steil bergop naar de Chemin des Dames (D18) die boven op de heuvelkam loopt.Beneden in Filain zaten we op 81 meter boven
zee-niveau en boven op de D18 op 183 meter.De weg er naartoe liep over ongeveer 1,2 km dus 102 meter omhoog.Bijna boven staat de Chapelle de Sainte
Berthe. Van oorsprong dd 12e eeuw maar ooit eens afgebrand, terug
opgebouwd en in WOI plat gebombardeerd.Kort na de oorlog terug opgebouwd en vorig jaar met vrijwilliggers mooi
gerenoveerd. Boven op de heuvel bevindt zich het panoramamunt van Le
Royère.Plaats waar oot de Ferme de
Royère stond. (ook plat gegooid zoals de hele streek hier toen)Er staan informatieborden over het hele
gebeuren hier.Er staan luchtfotos op
van wat toen van het dorpje Filain geworden is, en luchtfotos van de hele
streek.Het is een tapijt van
bomkraters, de ene tegen de andere.Op
een infobord staat dat hier op een paar dagen tijd langs de Cjhemin des Dames 7
miljoen obussen (ja je leest het juist) afgeschoten zijn.Op andere fotos staat de streek
gefotografeerd na de slag, er stond op de heuvels geen enkele volledige boom
meer.
Daarna fietsten we verder richting
Braye-en-Lannois en moesten daarvoor aan de andere zijde van de Chemin des
Dames steil naar beneden, het dorpje ligt aan het begin van de Tunnel van
Braye.De tunnel ligt onder het hoogste
punt van de bergkam (100 meter boven het tunneldak).Van hieruit ging het via Moussy-Vermeuil en
terug langs het fietspad langs het kanaal terug naar Bourg-et-Comin.
Later zijn we de auto gaan verder
zetten naar Anzi-le-Château en zijn we met de fiets terug gereden.We hebben vandaag 41 km op de teller
(waaronder een serieuze beklimming en een serieuze plensbui) en zijn dan deze
avond maar eens uit eten gegaan in Ma Belle Provence in Pargny-Filain. (Een
aanrader, goed lekker en veel eten voor een zeer democratische prijs).
Dag 125 â Donderdag 14-09-2017 â Berry au Bac â Bourg-et-Comin
Deze morgen toch maar de fiets
genomen om naar de bakker te rijden.Ben
gisteren avond nog te voet gaan kijken of en wanneer hij open was maar dat was
verder dan dat ik gedacht had.Het weer
ziet er vanmorgen beter uit dan gisteren, het is fris maar droog.We vertrokken klokslag 09:00 uur naar sluis
S1-Berry, de laatste op het Canal de lAisne à la Marne.Als we daar doorheen zijn zitten we op het
Canal latéral à lAisne en moeten we kiezen of we langs de Maas of langs de
Schelde naar huis gaan.Gezien de
stremming die in België op da Maas vanaf 23/09/2017 ingaat tot 16/10/2017 ( de
Maas wordt dan wee leeg gelaten zodat er niet gevaren kan worden, gaan we
richting Schelde.Het is weer een extra
omweg maar anders moeten we 3 weken aan de grens wachten en dat zie ik niet
zitten.Wanneer we uit de sluis gingen
namen we met de radio contact op met sluis S13-Berry-au-Bac maar de oproep werd
niet beantwoordt.De sluis was dicht en
er lag een schip in maar toen wij er naartoe gingen ging de deur terug open en
werden we met het jacht dat er al in lag versast.
Mooi weer vandaag.Silos in Berry au Bac en de sluis.Dat wordt krap.Kreun, kreun.
Hier krijgen we weer een
afstandsbediening en is het stangetje draaien weer gedaan.Voorbij de sluis lagen al vier vrachtschepen
te wachten op lading.Het is vandaag 21
km varen zonder sluis (het mag ook eens wat minder werken zijn voor ons Annie
hé)Het jacht voor ons ging wat sneller
maar na 21 km waren we weer kort bij mekaar gezien hij onderweg had moeten
wachten op een plaats waar twee schepen naast mekaar lagen om te lossen en er
nog enkele tegenliggers waren.
Leuke Anti-ramkraak.Jeanne was hier.Druivenpers op stoom. Het militaire kerkhof
Pontavert.
Uiteindelijk legden we al te 11:30
uur aan de kade in Bourg et Comin aan het begin van het Canal de lAisne à
lOise waar we morgen gaan op varen.Aan
het steigertje lagen twee boten dus dat was volzet. Namiddag zijn er nog vier
vrachtschepen gepasseerd en zijn er nog twee grote pleziervaartuigen aangekomen
die aan de kade tegenover zijn gaan liggen. We hadden vandaag een mooie en droge rit terug
naar Berry.Er was terug veel wind maar
die hadden we langs achterdus dat viel
mee.We reden via Villers-lés-Prayères,
Maizy, Concevreux en Cormicy terug naar Berry-au-Bac.Het was 24 km en veel vlakker dan de weg aan
de overkant van de vallei van de Aisne waar we ooit eens langs reden.In het mooie dorpje Concevreux staat een mooi
kerkje maar dat wordt momenteel gerestaureerd, dus binnen konden we niet veel
fotos nemen, alles was onder zeilen gestopt. In Cormicy vonden we een gedenkplaat die
verwees naar de doortocht van Jeanne dArc toen ze 600 jaar geleden op weg was
naar Reims. Die is blijkbaar ook bijna overal geweest waar we langs gekomen
zijn !.Met de auto terug onderweg naar
Bourg-et-Comin reden we over de Chemin des Dames, de weg die zo wat gelijk
loopt met de frontlinie tijdens de eerste wereldoorlog. In de omgeving van deze
weg liggen vele kleine en grote militaire kerkhoven.Hier kan je de waanzin van het hele gebeuren
aanschouwen.Ter hoogte van Beaurieux
kregen we terug een stortbui te verwerken.Het werd aardedonker en toen barstte de bui los.Gelukkig hebben we deze bui niet met de fiets
gekregen.We hebben namiddag met het
weer geluk gehad. Deze avond de TV nog eens geinstalleerd, het wordt s avonds
te fris om buiten te zitten met die wind en die buien en het wordt elke dag
vroeger donker.
Dag 124 â Woensdag 13-09-2017 â Courcy â Berry au Bac
Deze nacht heeft het serieus
gestormd. De boot ligt vol bladeren en kleine takken. Gelukkig zijn de bomen
hier gezonder dan die we al gezien hebben anders waren er zeker grote takken
afgebroken.Het waait deze morgen nog wel
en het heeft net nog geregend. Maar we moeten verder en gaan vandaag tot Berry
au Bac op het Canal latéral à lAisne.We moeten daarvoor door 9 sluizen. Onderweg kwamen we een vrachtschip en
een jacht tegen.
Fabriek waar tunnelelementen gemaakt
worden.Ligplaats Courcy. Sluis Berry au bac.
Onderweg begon het steeds harder te
waaien en we kregen steeds meer last van de sterke dwarse wind aan de sluizen
dat we besloten er mee te stoppen en aan te leggen aan sluis S2-Moulin de
Sapignuel.Het werd te riskant omdat de
boot in de sluizen steeds naar de verkeerde kant geblazen werd en niet te
houden was, zelfs met een lijn voor en achteraan vast gemaakt.We zijn dan namiddag de auto terug gaan halen
en aanvankelijk was het goed fietsen met de wind bijna in de rug maar de
laatste halve km begon het te regenen.In de late namiddag begon het terug hard te waaien en nu regent het met
momenten pijpenstelen.Als het zo
doorgaat is er binnen een paar weken weer water te veel overal.
Dag 123 â Dinsdag 12-09-2017 â Taissy - Courcy
Toen we vertrokken kwam er netnog een jacht uit de richting van Reims
aangevaren.Wij gingen vandaag door de
sluizen S12Huon, S11-Chateau-dEau en S10-Fléchambault en gingen voorbij de
jachthaven van Reims gezien het daar veel te lawaaierig is van het verkeer.De autoweg loopt vlak langs het kanaal en dat
geeft een lawaai van jewelste.Een
rustige nacht is daar uitgesloten.Wij
gingen verder tot aan de kleine kade in Courcy enkele kilometers voorbij Reims.Daar hebben we nog al eens gelegen, daar is
het rustig en is er een waterkraantje.Te 11:30 uur lagen we er vast. Na het middageten zou ik met de trein van
uit Reims de auto gaan ophalen in Chalons-en-Champagne.Ik vertrok met de fiets en was net te laat om
de trein van 13:30 te halen.Ik moest
tot 14:30 uur wachten voor de volgende trein. (Te lezen op het scherm met de
aangekondigde treinen.) Ondertussen nam ik een ticket uit de automaat en ging
zitten wachten.Er kwam een ticket ter
grootte van een bankkaart uit de automaat.Na een tijdje de mensen te hebben geobserveerd (?) zag ik dat die
allemaal een groot ticket (zo eentje als van de NMBS) uit de automaat
kregen.
De bijna lege jachthaven van
Reims.Hier is het wel druk. En het
wordt nog drukker.
Wanneer ik naar het loket (dat
ondertussen na de middag terug open gegaan was) ging en vroeg of ik het juiste
ticket had werd dat zonder meer bevestigd. Na een tijdje terug te hebben
gewacht sprak ik iemand aan of zij misschien het verschil tussen de twee
tickets kende maar dat was niet het geval.Gezien ik de zaak niet vertrouwde ging ik terug naar het loket en vroeg
naar het verschil in de twee vervoerbewijzen.Toen pas kreeg ik te horen dat de trein niet zou rijden maar vervangen
werd door een bus gezien er werken op die lijn waren. Die bus zou stoppen aan
de andere zijde van het station.Daarvoor moeten de reizigers een icoon op de vloer volgen door enkele
gangen, door een lange tunnel onder de sporen en tot aan een buitendeur.Vanaf daar geen icoontje meer te vinden.Er was daar wel een busstation maar wel van
de stadsbussen.Aan enkele mensen
gevraagd waar de stopplaats was maar niemand wist waar de vervangbussen van de
SNCF vertrokken.Dan maar weer terug
naar dat loket en toen ging er iemand mee (een beetje tegen haar zin denk ik te
merken aan het vriendelijke gezicht van madame !. Ja die domme toeristen
hè)Zij moest wel de vertrekcontrole van
de tickets aan de bus doen bleek later.We gingen dezelfde weg tot aan de buitendeur en dan nog 200 meter verder
de straat in (zonder icoontjes op de grond) en op een plaats zonder enig
merkteken, daar ging die bus stoppen. Ja moet dat allemaal maar van jezelf
weten.
Het verhaal is nog niet uit.
Uiteindelijk vertrok de bus op tijd te 14:30 uur.Wegens een staking of betoging (bleek later)
deden we over de eerste 510 meter (volgens mijn wandel GPS) 38 minuten !.Daarna volgden nog twee wegenwerken met een
aanschuif-file van hier tot in Moskou waar het nog eens een kwartier duurde en
nog een omleiding voor asfalteringswerken onderweg.Uiteindelijk kwamen we te 16:37 uur aan in
het station van Chalons-en-Champagne (2:07 uur voor 45 km ! met de fiets ben ik
bijna zo snel.)Dan moest ik nog terug
met de auto naar het station in Reims waar mijn fiets stond.Een half uurtje tot aan de stadsgrens van
Reims en daarna aanschuiven, aanschuiven en nog eens aanschuiven.Uiteindelijk mijn fiets kunnen opladen en na
nog wat opstoppingen was ik te 18:45 uur in Courcy aan de boot.
De rijstijl van de Fransen is verschrikkelijk.
Elk kruispunt met lichten wordt telkens geblokkeerd door mensen die nog op het
nippertje door oranje of rood rijden en dan midden op het kruispunt alles
blokkeren.Hetzelfde aan de mooie
rotondes, ze rijden gewoon door tot de rotonde helemaal vol staat en er niemand
meer door kan. Om het in termen van vroeger uit te drukken, het zou een
goudmijn zijn als je hier bonnen begon uit te schrijven.
Gisteren avond is er nog een
Nederlands vrachtschip voor ons komen liggen.Die was een kwartier te laat voor de sluis en is deze morgen te 07:00
uur vertrokken.Wij zijn er van wakker
geworden maar het was nog wat vroeg om op te staan.Gezien we toch om 08:30 uur klaar waren met
het ontbijt en opruimen hebben we niet gewacht en zijn we hem maar achterna
gegaan.Wij willen vandaag tot Sillery
of iets verder varen en moeten daarom weer eerst 8 sluizen bergop, dan de
tunnel van Mont de Billy door (2500 m lang), en daarna nog 3 of 4 sluizen
naargelang waar we gaan liggen.Toen we
aan de tweede sluis kwamen lag daar de Engelse boot aangemeerd die gisteren
avond nog net op tijd de sluis kon pakken. Alle sluizen werkten zonder
problemen dus we waren al te 10:50 uur voorbij de acht sluizen op acht
kilometer afstand.Aan de tunnel hadden
we pech.
Met een slakkengangetje. Kerkje
Taissy.
We zagen het licht op rood staan toen
we er arriveerden en zagen achterin de tunnel nog de vrachtboot varen.Toen ik informeerde bij de bedienpost kreeg
ik te horen dat er nog een groten boot aan kwam uit de andere richting en dat
we moesten wachten.Die boot ging
tergend langzaam door de tunnel en we hebben daar een uur lang moeten
wachten.De Engelse boot was ondertussen
ook aangekomen.Het zijn Engelse mensen
die in Zuid-Frankrijk in Carcasonne aan het Canal de Midi wonen en die nu hun
boot naar Noord-Frankrijk brengen om volgende zomer richting België en
Nederland te gaan varen. Om 11:55 uur was de Serenity (GB) er uit en was het
onze beurt en te 12:25 uur waren wij er al door.
Deze tunnel is breed en goed verlicht
dus kan je er een beetje vaart achter zetten.Daarna volgden weer twee sluizen en kwamen we in Sillery waar we een
half uurtje hebben aangemeerd om de voorraad aan te vullen. De Intermarche ligt
200 meter daar vandaan dus dat is mee genomen.Nadien zijn we nog door gevaren tot Taissy waar we bij ons vertrek een kade
gezien hadden tegenover het dorp. We lagen te 15:30 uur vast, goed vast want
namiddag is het hard beginnen waaien.In
de laatste 4 sluizen hadden we wat problemen met de wind om de boot tegen de
kant of soms net van de (verkeerde) kant te krijgen.Hier is nog een jacht richting Sillery
gepasseerd.
De
sluis S9-Chalons besteld tegen 09:30 uur.Voordien vertrokken er drie Engelse boten in de tegenover gestelde
richting (dus van waar wij gekomen zijn). Die wilden allemaal naar Toul en ik
denk dat die mensen daar de boot allemaal laten liggen voor de winter.Twee van de boten zijn ex-Nederlands.Wanneer wij wilden vertrekken hoorden we de
gewezen huurboot met Zweedse vlag die ons gisteren aan de ligplaats in Pogny
voorbij stoof en die hier ook lag ook starten.
We
hebben dan maar gemaakt dat we eerst in de sluis waren. Ik had gedacht dat die
boot ons na de eerste sluis zou voorbij varen maar ze zijn achter ons blijven
varen tot in Condé en hebben daar ook aangelegd. We gingen vandaag nog door de
sluizen S10Juvigny en S11Vraux en legden te 12:00 uur aan
in Condé waar het Canal de lAisne à la Marne begint en dat we morgen naar
opvaren richting Reims.
We
hebben dan maar gemaakt dat we eerst in de sluis waren. Ik had gedacht dat die
boot ons na de eerste sluis zou voorbij varen maar ze zijn achter ons blijven
varen tot in Condé en hebben daar ook aangelegd. We gingen vandaag nog door de
sluizen S10Juvigny en S11Vraux en legden te 12:00 uur aan
in Condé waar het Canal de lAisne à la Marne begint en dat we morgen naar
opvaren richting Reims.
Ligplaats Condé. Langs het kanaal in Condé. Vroeger werden hier suikerbieten geladen.
Namiddag na het eten de twee grote batterijen van
plaats gewisseld.De oudste begint veel
van zijn opslagcapaciteit te verliezen of er is een cel die het laat afweten en
haalt niet meer zijn maximum spanning zodat de laadstroommeter die vroeger na
een uur of twee varen naar nul zakte nu zelfs na vier uur varen nog steeds op
20 A blijft staan en als we stil liggen soms de frigo in veiligheidsstand valt
omdat de spanning te veel gezakt is.We
zullen morgen zien wat het resultaat is.De batterij is momenteel al 10 jaar oud, dus die is waarschijnlijk aan
vervanging toe.
Dag 119 â Vrijdag 08-09-2017 â Crouvot - Pogny
Deze morgen rond 08:00 uur zijn de twee
vrachtschepen El Paso en de Flore die gisteren aan de silos in
Vitry-le-Francois lagen om te laden hier al voorbij gevaren. Nu die voorbij
zijn kunnen wij dadelijk in de sluis de water voorraad bijvullen.We moesten wel eerst terug achteruit varen om
aan de stang te gaan draaien om de sluis te openen en de sluis moest nog vol
lopen maar dat ging vlug. We gaan vandaag door de sluizen S3Couvrot,
S4Soulange, S5Ablancourt en S6-La
Chaussée tot aan de kade in Pogny. Daar hebben we nog niet gelegen maar dat
lijkt ons een rustige plaats.We gaan
vandaag ook niet zo ver.Als we in een
trek tot Chalons-en-Champagne zouden varen zouden we weer varen tot een uur of
vijf en dan na het eten weer 32 km terug moeten fietsen. Toen we in Pogny
arriveerden vernam ik toen ik een bakker ging zoeken dat de bakker hier
gesloten is maar dat er een Intermarche in het dorp was. Nu dat het geval is ga
ik ook diesel tanken want ik denk dat we, nu we die omweg moeten maken om thuis
te geraken, er niet ga komen met wat we nog hebben. Na onze fietstocht via
Omey, La Chaussée-sur-Marne, Ablancourt en Soulanges arriveerden we terug in
Couvrot.Deze morgen was de Bar-Tabac
open maar nu, nu we hier terug aankomen en een tas koffie wilden drinken is die
weer gesloten. We reden terug naar Pogny via Loisy-sur-Marne, Drouilly, Prigny,
Sogny,St-Martin-aux-Champs, Cheppes-la-Prairie en Vitry-la-Ville.Allemaal kleine landelijke dorpjes.
Vitry-la-Ville is waarschijnlijker iets belangrijker geweest gezien daar het
Château van de Comtes de Riocour staat.Naast de kerk staat de grafkapel van de familie.In de kapel de gedenkplaten van het hele
geslacht gaande van het begin van de jaren 1800.Of er nu nog iemand van hen in het kasteel
woont weet ik niet, het is wel nog bewoond en mooi onderhouden.
Château Vitry-la-Ville, met de kerk ervoor, de
binnenzijde van de grafkapel met gedenkplaten van het hele geslacht.
Toen we terug in Pogny waren ben ik dan gaan
tanken. Ik heb 100 l in de bakboord tank gedaan. Met de 50 l reserve van de
stuurboordtank en wat er nog in de hoofdtank zit denk ik dat het wel gaat
lukken.We hebben dan ook weer maar
meteen inkopen gedaan, we moeten toch ook weer eten hè. Verder gaat er vandaag
niet te veel meer gebeuren denk ik.
Dag 118 â Donderdag 07-09-2017 â Pargny-sur-Saulx - Crouvot
Klokslag 09:00 uur aan de eerste sluis zijnde S64Pargny
die net na de kade ligt.Gezien een uur
vroeger de vrachtboot Flore door gevaren was stond de sluis leeg dus moesten we
even wachten en dan konden we door.Alle
sluizen die we nog moeten doen gaan dus leeg staan.We gingen nog door S65Etrepy,
S66Bignicourt, S67Ponthon, S68Brusson, S69Adecourt, S70-St Etienne,
S1-Vitry-le-Francois, S2Larmite en voor we aan de kade voor S3 Couvrot aan
legden.We hebben de voorbij reizen hier
voorbij gevaren en nu komt de afstand ons goed uit en gaan we hier liggen.Het is een oude los- en laadkade met een
grasveldje langs de kade.
Château Brignicourt. Wachten op lading. Kapel St
Genevieve. Mairie van Herlitz LEveque, en Couvrot.
Er lag de Britse boot Brunel maar die ging net
vertrekken.Die zouden naar Orconte op
het Canal entre Champagne et Bourgogne door varen. We lagen vast te 14:00 uur.
Na het eten via Vitry-en-Pertois, Merlaut, Outrepont, Helitz-LEveque,
Jussecourt-Minecourt en Heilitz-le-Maurupt terug naar Pargny-sur-Saulx gereden
en terug. Onderweg nog enkele pruimenbomen gevonden waar het pruimen regende.
Zoals gewoonlijk waren de plaatsen waar soms iets te drinken of te eten valt
allemaal gesloten. (Ik vraag me nog altijd af hoe die kunnen overleven !) We
hebben dan maar onze eigen voorraad die we hier altijd bij hebben aangesproken.
Hier in de buurt begin je al druivenplantages aan te treffen tegen de
zuidelijke hellingen van de heuvels.
Dag 117 â Woensdag 06-09-2017 â Bar-le-Duc â Pargny-sur-Saulx
Vandaag via de sluizen S39-Bar-le Duc,
S40Chantereines, S41-Gd Pré, S42Fains, S43Rembercourt, S44Varney,
S45Chacolée, S46Mussey, S47-La Doeuil, S48Neuville, S49-Grand Fraicul,
S50-Petit Fraicul, S51-Bois l'Ecuyer, S52Revigny, S53-N.D. Grace,
S54Damzelle, S55-La Haine Herlin, S56Braux, S57-Cortrisson, S58Chevol,
S59Remennecourt, S60Sermaize, S61-La Chaine, S62-l'Adjt, S63Pargny tot aan
de kade van Pargny-sur-Saulx gevaren.
Er wordt gewerkt.En nog meer gewerkt.Met een hele
voorraad.Hier groeit alles in het
wild.
Nergens enig oponthoud gehad behalve aan de
voorlaatste waar een van de benedendeuren open ging toen wij de
afstandsbediening gebruikten.Deze bleef
open staan en we konden nog eens gaan bellen.Na een tiental minuten werden we gedepanneerd en konden we verder.
Uiteindelijk lagen we te 16:55 uur aan de kade in Pargny. Savonds de auto
opgehaald en terug gereden.
Dag 116 â Dinsdag 05-09-2017 â Ligny-en-Barrois - Bar-le-Duc
We hebben deze morgen eerst de auto opgehaald.We vertrokken daarvoor langs het kanaal tot
in Naix-aux-Forges over het fietspad op het jaagpad.Daar stopte het fietspad en werd het een
karrespoor op de dijk.We zijn dan maar
langs de gewone weg via St Amand-sur-Ornain, Tréveray en Laneuville tot in
St-Joire gereden.Daar namen we terug
het oude half geasfalteerde pad over het jaagpad tot in Demange-aux-Eaux aan
het steigertje aan sluis S1 waar we gisteren morgen de auto hadden gezet.We waren terug aan de boot te 11:30 uur en hebben
de fietsen op de boot gezet, de auto in de straat geparkeerd en zijn dan
onmiddellijk vertrokken. Aan de eerste sluis van de dag hadden we al prijs. S23-Villeroncourt
verrekte het van open te gaan.
Le Ornain in Tréveray. Pont canal van de Ornain.Sluis 38 en brug Bar-le-Duc.Kerkhof Bar-le-Duc.
Na een telefoontje werd dat na een vijftal minuten
opgelost en konden we verder. We gingen achtereenvolgens nog door de sluizen:
S24Maulan, S25Velaines, S26-Nancois le Petit, S27Chessard, S28Tronville,
S29Bohanne, S30Guerpont, S31Silmont, S32Tannois, S33Maheux, S34-Gde Chalaide,
S35Longeville, S36Savonnières, S37Popey, S38Marbot en de Pont Levant in Bar-le-Duc. Ze werken allemaal
goed behalve S27-Chessard waar we 45 minuten (de langste tijd tot nu toe)
moesten wachten op de depanage.We lagen
te 17:20 uur vast aan de kade in Bar-le-Duc.Na het eten ben ik maar alleen de auto gaan ophalen gezien Annie het
vanavond niet maar zag zitten om dat te doen.
Dag 115 â Maandag 04-09-2017 â Demange-aux-Eau â Ligny-en-Barrois
Deze morgen eerst de auto aan sluis
S1 gaan zetten en via de intercom geinformeerd naar de toestand in verband met
de waterniveaus in het kanaal.Er werd
ons verzekerd dat het voor onze boot geen enkel probleem zou zijn om richting
Bar-le-Duc te varen.We vernamen ook dat
het Canal des Ardennes ook al gesloten werd !. We hebben dan maar ontbeten en
hebben alles klaar gemaakt om zeker te 09:00 uur aan die sluis te liggen.Wij waren op tijd, de sluis ging stipt om
09:00 uur open en we konden beginnen aan onze trip van vandaag: 23 Km en 22
sluizen (S1-Demange 1, S2-Demange 2, S3-Bois Molu, S4-Monfort, S5- Abbaye
dEnvaux, S6-Boeval, S7-St-Joire, S8-Laneuville, S9-Petite Forge, S10-Charbonnières,
S11-Tréveray, S12-Charmasson, S13-St Amant, S14-La Barboure, S15-Naix,
S16-Nantois, S17-Menaucourt, S18-Longeaux, S19-Givrauval, S20-Grèves,
S21-Gainval, S22-Ligny) tot in Ligny-en Barrois.Aan sluis S1 kregen we ook de
afstandsbediening die we vanaf sluis 18 moeten gebruiken. Daarvoor, van sluis
S1 tot en met S17 is het weer een sluizenketting waarvan de ene de andere in
werking zet. Alle sluizen werkten zonder enig mankement behalve sluis
S4-Monfort waar de beneden deur niet open ging toen het water gezakt was. Net
zoals vorig jaar toen we langs hier vertrokken.
Lage waterstand.Achterstallig onderhoud ?
Ook toen hadden we geen GSM
verbinding.Vandaag ook niet en de
intercom werkte niet.Je hoorde niets,
je kon hem alleen op en af zetten.Vermoedelijk heeft dat toch iemand gehoord want na een 15 tal minuten
arriveerde er een auto van het VNF en even later konden we weer verder.
Naarmate we steeds een sluis zakten steeg
het waterniveau dichter bij de normale stand en na sluis S13 waren de meeste
panden vol.Alleen na de voorlaatste
sluis voor Ligny stond het water zeker een meter te laag en vreesden we ervoor
of we verder gingen kunnen.Na sluis S22
stond het pand weer vol.Gelukkig maar
want anders stond het waterpeil in de haven ook te laag maar dat bleek hier het
normale niveau te hebben.In deze haven
lagen we vorig jaar met 14-07-2016, de Franse Nationale feestdag.De dag voordien hadden we een concert in het
park en vuurwerk nadien en de dag zelf zijn we naar de feestelijkheden en de
receptie geweest waarvoor we door de burgemeester zelf werden uitgenodigd.
Nu liggen er drie boten waaronder de
grote voormalige Nederlandse boot, nu Duitse vlag, die vlak voor ons hing in de
tunnel van Foug. Toen we net hadden vastgemaakt vertrok die boot en zijn wij op
zijn plaats tegen de kade gaan liggen zodat we vlak bij de
elektriciteitsaansluiting liggen. We besloten de auto pas morgen vroeg eerst
op te halen in plaats van vandaag nog en Annie is met de fiets op zoek gegaan
naar een winkel.
Dag 114 - Zondag 03-09-2017 â Pagny-sur-Meuse â Demange-aux-Eau
Goed geslapen.Niks lawaai, geen trein, geen lawaai van
verkeer.Het is niet voor niks dat het
hier normaal vol boten ligt.Na de
bakker en het ontbijt te 09:05 uur vertrokken.Het was nogal mistig en voor alle zekerheid maar alle verlichting
aangestoken.We moesten er hier toch
maar eens een tegen komen.Net voorbij
het pont de canal over de Maas kruisten we inderdaad de Duitse boot die we
gisteren in Void hadden zien liggen.We
waren al 11:00 uur in Void en besloten dan maar door te varen tot na de tunnel
van Mauvages.Sluis S12-Void is de
eerste van een sluizenketting van 12 en is daarom bemand.Van hier ging het verder naar sluis 11 en
daarna tot en met 1 die allemaal ongeveer 1 km van mekaar liggen en waar we
gemiddeld+- 2.5 meter stijgen tot op
het niveau van de tunnel van Mauvages. We waren te 14:35 uur aan de ingang van
de tunnel. Het sein stond op rood en we moesten tot 14:55 uur tot de VNF-begeleider
er aan kwam samen met een boot die net door de tunnel gepasseerd was.We konden onmiddellijk mee de tunnel in.
Laag water en mist.LOrnain in Houdelaincourt.Delouze.Château Void.Hier stond het
geboortehuis van J. Cugnot uitvinder van de eerste stoom aangedreven automobiel
geboren in 1729 in Void.
Wij gingen tegen ongeveer 6 km/uur
door de tunnel. Na de tunnel de VNF man met de fiets bedankt voor de vlotte
bediening (hij kon eigenlijk ook een klein uur vroeger naar huis gezien wij
vroeg aan de tunnel kwamen en er geen boot meer achter ons aan kwam) en we
kregen de raad aan te meren boven de sluis in plaats van aan het steigertje na
de sluis gezien daar nu weinig diepgang was.
Na het aanleggen vertrokken we weer
met de fiets van Demange naar Baudignécourt, Houdelaincourt, Delouze en Rosières-en-Blois richting
Mauvages. Onderweg in beide dorpjes een mooi lavoir gezien.Mauvages heeft een kerkje uit de 13e
eeuw.Heel oud, antiek maar mooi.Ook een mooie fontein als gedenkteken van de
Grote Oorlog naast de kerk.Van hieruit
ging het dan langs het kanaal over de D10 terug naar Void. Natuurlijk waren
hier weer alle restaurants gesloten.We
kregen van iemand te horen dat aan de rotonde net buiten het dorp een foodtruck
stond en we reden daar dan maar naar toe. Er stond een bord met mogelijke
bestellingen en toen we daar eentje uit gekozen hadden zei die gast doodleuk
dat we daar niet konden uit kiezen vandaag, dat hij alleen maar burgers had en
dat als we iets bestelden het pas tegen 20:30 uur klaar ging zijn omdat hij zo
veel bestellingen al had. We zijn dan maar met de fiets terug naar de auto
gereden en onderweg vonden we nog in een onopvallend pand een Kebab-zaak waar
we heel goed ontvangen werden en waar het eten voortreffelijk was.We hebben dus dan toch iets gegeten en zijn
dan met de auto terug naar de boot gereden. Het was weeral bijna donker toen we
er arriveerden.
Vandaag maar 2 km gevaren en drie
sluizen gedaan. We hebben er toch nog een uur over gedaan gezien we een
hotelboot als tegenligger kregen die net in Toul vertrokken was.Om 10:00 uur lagen we vast in Toul. Na het
middageten zijn we dadelijk vertrokken voor onze fietstocht van 29 km naar
Champigneulles via Villey-St Etienne, Luverdun, Pompey en Frouard.Onderweg weer een paar mooie plaatsjes tegen
gekomen oa aan het Plan dEau in Aingeray.In Liverdun stootten we op een oude scheepvaarttunnel die onder de
heuvel van Liverdun door ging.Vermoedelijk is die buiten gebruik gesteld bij de kanalisering van de
Moezel en er moeten voor en na die tunnel een paar sluizen gelegen hebben maar
daar vonden wij niets van terug.
We hebben vandaag weer slecht nieuws
gekregen in verband met de Maas in Frankrijk.Hier geldt nog steeds een stremming van in Troussey aan sluis 1 tot in
Pont à Bar aan het Canal des Ardennes wegens geen water op de Maas ! Ze klagen
hier in de haven ook steen en been, er is praktisch geen scheepvaart, er komt
niks meer van Belgie en Nederland Frankrijk meer binnen.In de haven liggen nu nog alleen Engelsen die
met hun boot hier vermoedelijk ook overwinteren.
Het gevolg van de stremming is dat we
onze terugtocht gaan moeten aanpassen.We moeten terug tot Vitry-le-Francois, dan naar Condé-sur-Marne, via het
Canal de lAisne à la Marne tot in Berry-au-Bac.Afgezien van wanneer we daar gaan arriveren
kunnen we beslissen of we het Canal des Ardennes richting Maas nemen of verder
te varen langs de Aisne, het Canal du Nord en zo naar Belgie.Het probleem is dan alleen nog dat er in
Belgie tussen Hastiéres en Namen weer een stremming van een paar weken gaat
zijn vanaf 23-09-2017.Als we nu de auto
niet bij hadden zouden we voor die datum daar kunnen voorbij geraken maar nu
moeten we die elke dag terug gaan ophalen en kunnen we geen 40 km per dag varen
met al die sluizen.We zullen moeten
afwachten.
Dag 111 - Dondersdag 31-08-2017 â Champigneulles - Toul
Het heeft vannacht goed geregend en nu regent het
nog.Het ziet zo grijs als het maar kan,
dus dat belooft voor vandaag. Niemand gezien om te ontvangen hier. De bakker
dicht bij en na het ontbijt zijn we stipt te 09:00 uur vertrokken.We gaan vandaag tot Toul (dat is toch de
bedoeling) en moeten daarvoor door de laatste twee sluizen voor we op de Moezel
komen namelijk S27-Jonction en S7-Clévant.Beide sluizen werden vlot bediend al duurde het bij de eerste een hele
tijd eer die vol gelopen was.In sluis
Clévant kregen we te horen dan sluis S6-Pompey-Frouard deze morgenniet werkte.Ze wisten niet te vertellen hoe lang het zou duren en ik kon niet te
weten komen wat er gaande was.We
besloten dan maar tot aan de sluis te varen en voor de sluis aan te leggen en
te wachten.We kwamen er te 10:30 uur
aan. We konden alleen maar wachten.
Kasteel Liverdun met torentje. Kasteeltje aan de andere zijde van de Moezel.
Ondertussen is Annie naar de markt gegaan om een gebakken kip en ben ik
de boot maar gaan onderhouden. Dan gezien dat de kabel om de mast op en neer te
laten aan vervanging toe was (werd hoog tijd, verschillende draden van de dunne
staalkabel gebroken !). Daarna de boot helemaal gepoetst aan de
buitenkant.Ondertussen had Annie de
middag klaar, hebben we gegeten en te 13:30 uur heb ik dan nog maar eens naar
de sluisbediening gebeld. Op onze vraag of de sluis misschien vandaag nog zou
werken werd laconiek geantwoord: Misschien, misschien niet, we weten het niet,
niemand weet het hier..Nog nooit mee
gemaakt ! Ze weten altijd wel te vertellen rond welk tijdstip dat iets terug
gaat werken, al loopt dat nog al eens uit, maar dit antwoord .Vijf minuten later hoorden we een
claxon.Eerst dachten we aan een bakker
op ronde maar toen wij naar voor keken zagen we dat de sluis wagenwijd open
stond en de lichten op groen stonden ! We hebben dan snel gestart en zijn de
sluis binnen gestoven. Een kwartier later waren we boven en uit de sluis.We weten nog altijd niet waarom de sluis
eerst niet en na mijn telefoontje wel kon bediend worden maar ik heb zo mijn
vermoedens.
Sluis 12m, boot 11,60m.Kerkje
langs Moezel.
Wij verder naar sluis S5-Aingeray.Daar moesten we wachten op een vrachtschip
dat in de afvaart kwam.Het duurde een
dik uur eer die boot in de sluis lag. Het duurde 45 minuten om de sluis leeg te
laten ! En toen de boot (11,60 m breed 120 m lang) buiten kwam gebeurde dat
zo traag (sluis 12 m breed) dat wij er pas 2 uur na aankomst in konden.Dan duurde het nog eens 45 minuten om 7,3
meter te stijgen.Op naar de volgende sluis
S4-Fontenoy.Die stond gelukkig open
maar het duurde hier een klein half uur om 4,3 meter te stijgen.Wat gaan die sluizen hier traag zeg !
Eigenlijk is het hier niet nodig de boot vast te leggen hier. Vervolgens
arriveerden we te 18:45 uur aan sluis S27Bis die toegang geeft tot het Canal de
la Marne au Rhin (branche ouest) om Toul binnen te varen.Hier kregen we via de radio te horen dat we
niet meer geschut konden worden, we waren te laat !.We hebben de boot dan maar voor de sluis in
de toegangsgeul vast gemaakt, ze zullen morgen vroeg op ons moeten wachten !
Dag 110 - Woensdag 30-08-2017 â Varangèville â Champigneulles
Heel slecht geslapen hier. Aan de
overkant van het kanaal ligt de spoorweg Paris-Strassbourg en dat is hier een
drukte zeg. Zeker alle 10 minuten een personentrein, kleine, lange, de TGV, van
alles komt hier langs.En dan zijn er
nog die goederentreinen ! Een paar per uur, minstens 50 wagons lang.Die maken nog het meeste lawaai. Ik denk dat
hier alle goederenvervoer tussen de Franse havens en deze kant van het land,
Duitsland, Zwitserland en de rest van Europa hier langs komt. We hebben
vannacht de ramen moeten dicht doen en dan lagen we nog een hele tijd wakker.
Voor de rest was het hier rustig ! We hebben ook wel geluk vandaag dat
het hier marktdag is.
La Meurthe.Oud en nieuw langs
het kanaal.Poort op het plein
Stanislas.
De bakker heeft hier ook definitief
de stekker van de oven uitgetrokken en zijn muts aan de haak gehangen maar op
de markt stond een bakker dus hebben we weer een verse baguette. Na het
ontbijt, de start van de vaardag.Vandaagwillen we naar de kade
van Les Cadieres, iets voorbij Nancy.We
moeten daarvoor door drie sluizen: S24-24b-La Madeleine, S25-25b-Laneuveville
en S26-26b-Jarville.Die liggen telkens
enkele kilometers uit elkaar.We moeten
ook door twee draaibruggen (volgens onze boek) maar een is een hypermoderne
hefbrug geworden en de andere is een ophaalbrug.Verder is het nog een enkele kilometers naar
de kade waar we naar toe wilden.Toen we
daar arriveerden bleek die kade helemaal overwoekerd te zijn door onkruid en
struiken dus daar vingen we bot.Dan
maar verder gevaren tot in Champigneulles enkele kilometer verder.
Het plein Stanislas.
Daar staat een kade met
vingersteigers in de boek vermeld.Dat
blijkt te kloppen.Vroeger was er ook
elektriciteit maar dat is voltooid verleden tijd. De kasten staan er nog wel
maar de aansluiting ervan blijkt afgesloten te zijn. Ooit moet het hier een
nette kade geweest zijn maar nu is het wat onderkomen maar we moeten niet
zagen, we kunnen aanleggen en de fietsten van boord halen. (Ze moeten hier ook
niets komen ontvangen vandaag !).
Namiddag met de fiets terug naar
Nancy waar we zowat kriskras doorheen zijn gereden en de mooiste plaatsjes wel
hebben gezien. Een heel mooi plein (place Stanislas), verkeersvrij, vol
terrasjes, veel volk op de been. Midden op het plein het standbeeld van die
kerel.Op de vier hoeken van het plein,
telkens tussen de hoeken van de gebouwen die het plen volledig omsluiten
prachtige smeedwerken poorten.Aan een
zijde van het plein bevindt zich een straat waar een soort Arc de Triomphe op
staat.Verder in de stad mooie brede
winkelstraten, een grote overdekte markt, nog enkele kerken en de kathedraal.
Zoals al die kathedralen hier enorm groot en hoog met een zeer mooi interieur.
Boven het altaar, in de koepel bevindt zich een de volledige koepel bedekkende
plafondschildering (staat op de unesco wereld erfgoedlijst naar het schijnt.)
Het gebouw is zo groot dat ik het met mijn fototoestel niet volledig op de foto
krijg.De toegangsdeur (zeg maar gerust
toegangspoort) is enorm hoog.Volgens
mijn schatting 10 meter hoog.Verder
zijn er nog verschillende kleine mooie pleintjes en een groot park. Tijdens de
terugrit (later met de auto) reden we van Varangèville via Arc-sur-Meurte,
Tomblaine, Fabourg St Pierre, Nancy Centre en Maxéville terug naar
Champigneulles. In Arc-sur-Meurthe kwamen we voorbij het Ancien Chartreuse de
Bosserville maar daar zagen we maar in de verte iets van.Het is nu een privé lyceum, je mag het
terrein niet op en er staat een drie meter hoge muur rond het terrein.In het voorbij rijden zagen we wel dat het
een mooi gebouw is maar we konden er geen foto van maken.