De morgen vroeg al en vrachtschip
voorbij gevaren en een van de twee grote pleziervaarders die aan de overkant
lagen is ook al vroeg vertrokken. Wij gaan vandaag tot Pargny-Filain, 13 km
verder met 4 sluizen (S13-Verneuil, S12-Moussy, S11-Metz en S10-Moulin Brülé)
en door de tunnel van Braye-en-Laonois (2365 m lang). De sluizen hier zijn zeer
rustig, het water komt er toch snel binnen maar wordt langs onder in gelaten.
Daardoor krijg je geen stroming in de sluis en blijft de boot zelfs los zeer
rustig liggen. Het zijn de rustigste
sluizen die we tot hier gedaan hebben.
Na de tweede hebben we de boot zelfs niet meer vast gelegd. We waren ook steeds alleen en dus ging het
goed vooruit. We lagen te 11:10 uur al
aan de steiger in Pargny-Filain. Het is
een vlottende steiger voor drie boten van onze lengte. Er lag er eentje maar daar was niemand aan
boord. Er is elektriciteit en water en
de ligprijg bedraagt alles inbegrepen 7 wat heel schappelijk is. De watertanks worden weer eens bijgevuld en
de batterijen goed bijgeladen. Gezien de
zon het begint te laten afweten mogen die wel eens aan de lader hangen.

Ingang tunnel Braye-en-Laonnois. Obussen opruimen geblazen. 1917 Alles plat.
Na het eten zijn we weer gaan
fietsen. Aan het einde van de tunnel zagen we een goed fietspad liggen dus
dachten we dat te gaan volgen en zo terug naar Bourg-et-Comin te rijden maar
daar hadden we ons mispakt. Het fiespad
draaide een heel andere richting uit (het volgde de loop van de Alliette en die
ging richting Cerzy, dus dat ging mis. Dan weer terug naar de haven, over de
brug en langs Filain gereden. Dat ging
zeer steil bergop naar de Chemin des Dames (D18) die boven op de heuvelkam loopt. Beneden in Filain zaten we op 81 meter boven
zee-niveau en boven op de D18 op 183 meter.
De weg er naartoe liep over ongeveer 1,2 km dus 102 meter omhoog. Bijna boven staat de Chapelle de Sainte
Berthe. Van oorsprong dd 12e eeuw maar ooit eens afgebrand, terug
opgebouwd en in WOI plat gebombardeerd.
Kort na de oorlog terug opgebouwd en vorig jaar met vrijwilliggers mooi
gerenoveerd. Boven op de heuvel bevindt zich het panoramamunt van Le
Royère. Plaats waar oot de Ferme de
Royère stond. (ook plat gegooid zoals de hele streek hier toen) Er staan informatieborden over het hele
gebeuren hier. Er staan luchtfotos op
van wat toen van het dorpje Filain geworden is, en luchtfotos van de hele
streek. Het is een tapijt van
bomkraters, de ene tegen de andere. Op
een infobord staat dat hier op een paar dagen tijd langs de Cjhemin des Dames 7
miljoen obussen (ja je leest het juist) afgeschoten zijn. Op andere fotos staat de streek
gefotografeerd na de slag, er stond op de heuvels geen enkele volledige boom
meer.
Daarna fietsten we verder richting
Braye-en-Lannois en moesten daarvoor aan de andere zijde van de Chemin des
Dames steil naar beneden, het dorpje ligt aan het begin van de Tunnel van
Braye. De tunnel ligt onder het hoogste
punt van de bergkam (100 meter boven het tunneldak). Van hieruit ging het via Moussy-Vermeuil en
terug langs het fietspad langs het kanaal terug naar Bourg-et-Comin.
Later zijn we de auto gaan verder
zetten naar Anzi-le-Château en zijn we met de fiets terug gereden. We hebben vandaag 41 km op de teller
(waaronder een serieuze beklimming en een serieuze plensbui) en zijn dan deze
avond maar eens uit eten gegaan in Ma Belle Provence in Pargny-Filain. (Een
aanrader, goed lekker en veel eten voor een zeer democratische prijs).
Sl/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T
F-WKm/D F-WKm/T U-teller
4 599 13 1749 02:40 355:50 41 1929 2685,2
|