Het heeft vannacht goed geregend en nu regent het
nog. Het ziet zo grijs als het maar kan,
dus dat belooft voor vandaag. Niemand gezien om te ontvangen hier. De bakker
dicht bij en na het ontbijt zijn we stipt te 09:00 uur vertrokken. We gaan vandaag tot Toul (dat is toch de
bedoeling) en moeten daarvoor door de laatste twee sluizen voor we op de Moezel
komen namelijk S27-Jonction en S7-Clévant.
Beide sluizen werden vlot bediend al duurde het bij de eerste een hele
tijd eer die vol gelopen was. In sluis
Clévant kregen we te horen dan sluis S6-Pompey-Frouard deze morgen niet werkte.
Ze wisten niet te vertellen hoe lang het zou duren en ik kon niet te
weten komen wat er gaande was. We
besloten dan maar tot aan de sluis te varen en voor de sluis aan te leggen en
te wachten. We kwamen er te 10:30 uur
aan. We konden alleen maar wachten.
Kasteel Liverdun met torentje. Kasteeltje aan de andere zijde van de Moezel.
Ondertussen is Annie naar de markt gegaan om een gebakken kip en ben ik
de boot maar gaan onderhouden. Dan gezien dat de kabel om de mast op en neer te
laten aan vervanging toe was (werd hoog tijd, verschillende draden van de dunne
staalkabel gebroken !). Daarna de boot helemaal gepoetst aan de
buitenkant. Ondertussen had Annie de
middag klaar, hebben we gegeten en te 13:30 uur heb ik dan nog maar eens naar
de sluisbediening gebeld. Op onze vraag of de sluis misschien vandaag nog zou
werken werd laconiek geantwoord: Misschien, misschien niet, we weten het niet,
niemand weet het hier.. Nog nooit mee
gemaakt ! Ze weten altijd wel te vertellen rond welk tijdstip dat iets terug
gaat werken, al loopt dat nog al eens uit, maar dit antwoord
. Vijf minuten later hoorden we een
claxon. Eerst dachten we aan een bakker
op ronde maar toen wij naar voor keken zagen we dat de sluis wagenwijd open
stond en de lichten op groen stonden ! We hebben dan snel gestart en zijn de
sluis binnen gestoven. Een kwartier later waren we boven en uit de sluis. We weten nog altijd niet waarom de sluis
eerst niet en na mijn telefoontje wel kon bediend worden maar ik heb zo mijn
vermoedens.

Sluis 12m, boot 11,60m. Kerkje
langs Moezel.
Wij verder naar sluis S5-Aingeray. Daar moesten we wachten op een vrachtschip
dat in de afvaart kwam. Het duurde een
dik uur eer die boot in de sluis lag. Het duurde 45 minuten om de sluis leeg te
laten ! En toen de boot (11,60 m breed 120 m lang) buiten kwam gebeurde dat
zo traag (sluis 12 m breed) dat wij er pas 2 uur na aankomst in konden. Dan duurde het nog eens 45 minuten om 7,3
meter te stijgen. Op naar de volgende sluis
S4-Fontenoy. Die stond gelukkig open
maar het duurde hier een klein half uur om 4,3 meter te stijgen. Wat gaan die sluizen hier traag zeg !
Eigenlijk is het hier niet nodig de boot vast te leggen hier. Vervolgens
arriveerden we te 18:45 uur aan sluis S27Bis die toegang geeft tot het Canal de
la Marne au Rhin (branche ouest) om Toul binnen te varen. Hier kregen we via de radio te horen dat we
niet meer geschut konden worden, we waren te laat !. We hebben de boot dan maar voor de sluis in
de toegangsgeul vast gemaakt, ze zullen morgen vroeg op ons moeten wachten !
Sl/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T
F-WKm/D F-WKm/T U-teller
5 461 23 1408 05:45 296:10 00 1659 2627,2
|