Toen we vertrokken kwam er net nog een jacht uit de richting van Reims
aangevaren. Wij gingen vandaag door de
sluizen S12Huon, S11-Chateau-dEau en S10-Fléchambault en gingen voorbij de
jachthaven van Reims gezien het daar veel te lawaaierig is van het verkeer. De autoweg loopt vlak langs het kanaal en dat
geeft een lawaai van jewelste. Een
rustige nacht is daar uitgesloten. Wij
gingen verder tot aan de kleine kade in Courcy enkele kilometers voorbij Reims. Daar hebben we nog al eens gelegen, daar is
het rustig en is er een waterkraantje.
Te 11:30 uur lagen we er vast. Na het middageten zou ik met de trein van
uit Reims de auto gaan ophalen in Chalons-en-Champagne. Ik vertrok met de fiets en was net te laat om
de trein van 13:30 te halen. Ik moest
tot 14:30 uur wachten voor de volgende trein. (Te lezen op het scherm met de
aangekondigde treinen.) Ondertussen nam ik een ticket uit de automaat en ging
zitten wachten. Er kwam een ticket ter
grootte van een bankkaart uit de automaat.
Na een tijdje de mensen te hebben geobserveerd (?) zag ik dat die
allemaal een groot ticket (zo eentje als van de NMBS) uit de automaat
kregen.

De bijna lege jachthaven van
Reims. Hier is het wel druk. En het
wordt nog drukker.
Wanneer ik naar het loket (dat
ondertussen na de middag terug open gegaan was) ging en vroeg of ik het juiste
ticket had werd dat zonder meer bevestigd. Na een tijdje terug te hebben
gewacht sprak ik iemand aan of zij misschien het verschil tussen de twee
tickets kende maar dat was niet het geval.
Gezien ik de zaak niet vertrouwde ging ik terug naar het loket en vroeg
naar het verschil in de twee vervoerbewijzen.
Toen pas kreeg ik te horen dat de trein niet zou rijden maar vervangen
werd door een bus gezien er werken op die lijn waren. Die bus zou stoppen aan
de andere zijde van het station.
Daarvoor moeten de reizigers een icoon op de vloer volgen door enkele
gangen, door een lange tunnel onder de sporen en tot aan een buitendeur. Vanaf daar geen icoontje meer te vinden. Er was daar wel een busstation maar wel van
de stadsbussen. Aan enkele mensen
gevraagd waar de stopplaats was maar niemand wist waar de vervangbussen van de
SNCF vertrokken. Dan maar weer terug
naar dat loket en toen ging er iemand mee (een beetje tegen haar zin denk ik te
merken aan het vriendelijke gezicht van madame !. Ja die domme toeristen
hè) Zij moest wel de vertrekcontrole van
de tickets aan de bus doen bleek later.
We gingen dezelfde weg tot aan de buitendeur en dan nog 200 meter verder
de straat in (zonder icoontjes op de grond) en op een plaats zonder enig
merkteken, daar ging die bus stoppen. Ja moet dat allemaal maar van jezelf
weten.
Het verhaal is nog niet uit.
Uiteindelijk vertrok de bus op tijd te 14:30 uur. Wegens een staking of betoging (bleek later)
deden we over de eerste 510 meter (volgens mijn wandel GPS) 38 minuten !. Daarna volgden nog twee wegenwerken met een
aanschuif-file van hier tot in Moskou waar het nog eens een kwartier duurde en
nog een omleiding voor asfalteringswerken onderweg. Uiteindelijk kwamen we te 16:37 uur aan in
het station van Chalons-en-Champagne (2:07 uur voor 45 km ! met de fiets ben ik
bijna zo snel.) Dan moest ik nog terug
met de auto naar het station in Reims waar mijn fiets stond. Een half uurtje tot aan de stadsgrens van
Reims en daarna aanschuiven, aanschuiven en nog eens aanschuiven. Uiteindelijk mijn fiets kunnen opladen en na
nog wat opstoppingen was ik te 18:45 uur in Courcy aan de boot.
De rijstijl van de Fransen is verschrikkelijk.
Elk kruispunt met lichten wordt telkens geblokkeerd door mensen die nog op het
nippertje door oranje of rood rijden en dan midden op het kruispunt alles
blokkeren. Hetzelfde aan de mooie
rotondes, ze rijden gewoon door tot de rotonde helemaal vol staat en er niemand
meer door kan. Om het in termen van vroeger uit te drukken, het zou een
goudmijn zijn als je hier bonnen begon uit te schrijven.
Sl/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T
F-WKm/D F-WKm/T U-teller
3 585 017 02:30 347:15 11 1862 2676,2
|