Om 07:00 uur vertrok de boot die gisteren het laatst
aangekomen was. Hier zat weer een Dafje
in denk ik, veel blauwe rook uit de uitlaat, een gekend symptoom van een oude
Daf motor. Wij vertrokken na het ontbijt
te 09:00 uur en werden dadelijk gevolgd door de andere boot die gisteren
aangekomen was. Dit was de boot van de
beroepsschipper die met de Europeo I vaart op het fabriek van Nyrstar in Balen
en die zwavelzuur vervoeren. De Europeo
I of II komen wij elke jaar tegen, waar
we ook langs vertrekken of terug komen van Frankrijk.
Beneden het hellend vlak, deuren dicht, op weg naar
boven, gemakkelijk !
Zij gingen naar de haven van Thieu, daar waar die de
grote scheepslift staat. Wij kwamen
samen aan het hellend vlak van Ronqières aan en moesten een half uurtje wachten
voor de bak naar onder kwam. Eens de bak
beneden was en de deur open konden wij hier samen in. We hebben geluk dat er op dit moment geen
beroepsvaart was en konden dus alleen de bak van 80 meter lang en ongeveer 12
meter breed in. Het hellend vlak bestaat uit een helling van 1400 meter lengte
met twee bakken die op rails lopen. Onder de bakken staan 120 treinwielen die de
bakken 63 meter omhoog brengt. Onder de bakken lopen twee grote tegengewichten op
rails. De tegengewichten zijn even zwaar als een gevulde bak zodat het
transport met zo weinig mogelijk energie kan gebeuren. Het is eigenlijk een soort grote balans.
Tussen de bakken en de gewichten liggen een aantal armdikke stalen kabels die
in het machinehuis onder de uitkijktoren over keerwielen lopen.

Daar in de verte gaan we naar toe, van ginder kwamen
we, 120 stalen wielen op rails.
|