Aniway op reis
Archief per maand
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
    Inhoud blog
  • Dag 154 – Zaterdag 14-10-2017 – Mol – Bryac
  • Dag 153 – Vrijdag 13-10-2017 – Mol
  • Dag 152 – Donderdag 12-10-2017 – Lier - Mol
  • Dag 151 – Woensdag 11-10-2017 – Lier
  • Dag 150 – Dinsdag 10-10-2017 – Zennegat - Lier
    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    2017
    24-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17 - Woensdag 24-05-2017 – YH Ittre - Seneffe - 1

    Om 07:00 uur vertrok de boot die gisteren het laatst aangekomen was.  Hier zat weer een Dafje in denk ik, veel blauwe rook uit de uitlaat, een gekend symptoom van een oude Daf motor.  Wij vertrokken na het ontbijt te 09:00 uur en werden dadelijk gevolgd door de andere boot die gisteren aangekomen was.  Dit was de boot van de beroepsschipper die met de Europeo I vaart op het fabriek van Nyrstar in Balen en die zwavelzuur vervoeren.  De Europeo I of II  komen wij elke jaar tegen, waar we ook langs vertrekken of terug komen van Frankrijk.


           

    Beneden het hellend vlak, deuren dicht, op weg naar boven, gemakkelijk !


    Zij gingen naar de haven van Thieu, daar waar die de grote scheepslift staat.  Wij kwamen samen aan het hellend vlak van Ronqières aan en moesten een half uurtje wachten voor de bak naar onder kwam.  Eens de bak beneden was en de deur open konden wij hier samen in.  We hebben geluk dat er op dit moment geen beroepsvaart was en konden dus alleen de bak van 80 meter lang en ongeveer 12 meter breed in. Het hellend vlak bestaat uit een helling van 1400 meter lengte met twee bakken die op rails lopen. Onder de bakken staan 120 treinwielen die de bakken 63 meter omhoog brengt. Onder de bakken lopen twee grote tegengewichten op rails. De tegengewichten zijn even zwaar als een gevulde bak zodat het transport met zo weinig mogelijk energie kan gebeuren.  Het is eigenlijk een soort grote balans. Tussen de bakken en de gewichten liggen een aantal armdikke stalen kabels die in het machinehuis onder de uitkijktoren over keerwielen lopen.


            

    Daar in de verte gaan we naar toe, van ginder kwamen we, 120 stalen wielen op rails.




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs