Deze morgen naar de bakker en dan
terug naar Olloy voor het ontbijt.Tijdens het ontbijt kwam de campingbeheerder al informeren of alles al
opgeruimd was omdat de chalets om 10:00 uur moesten omruimd zijn.In de documenten die hij bij aankomst had
gegeven stond echter dat het uitchecken tussen 10:00 en 11:00 uur moest
gebeuren.We hebben dan na het ontbijt
alles opgeruimd en te 10:55 uur waren we allemaal buiten.Wij hebben dan afscheid genomen van de
mannen.Die zijn dan richting thuis
gereden en zouden onderweg nog ergens aan een meer stoppen om de kinderen nog
te laten spelen.Oma had het een beetje
moeilijk toen zij vertrokken.
Fietspad Revin Fumay. Generatorturbine, toevoerkanaal, nieuwe stuw
in aanbouw ipv naaldenstuw
Wij zijnterug gereden naar Fumay (We kennen de weg zo
onderhand wel een beetje) en zijn na het middageten de auto naar Revin gaan
doen en met de fiets weer terug gereden.Op juist een uur waren we terug en hadden toen 14,8 km gedaan over de
Voie Verte aan de overkant van de Maas.Aan de stuw aan sluis St Joseph waar ze van vorig jaar aan het werken
waren werd momenteel nog hard gewerkt.Hier worden ook twee generatorsets ingebouwd, die liggen klaar om in het
omloopkanaal te worden geplaatst.Boven
in de torenkraan zit de persoon die volgens mij het leukste jobke om die werf
heeft. Hij heeft mooi overzicht en moet alleen maar werken als er een onderdeel
moet verplaatst worden om als er een bakje (groot bakje!) beton van de
betonmolen naar het werkterrein moet verplaatst worden.Namiddag
gaan we een beetje luieren (en uitrusten van het weekend natuurlijk).
Na het bezoek aan de bakker naar
Olloy.Daar waren ze nog niet allemaal
boven water!. Een kwartiertje later was de lange tafel weer gedekt en smaakten
de croissants, de chocoladekoeken en de baguettes weer zoals het moest.Die bende krijgt wel wat weg gewerkt.Na het ontbijt zijn we naar TerrAltitude
gegaan.Het is een adventurenparkt waar
je een deadride van op een hoogte van 110 meter met een lengte van 1100 meter,
een paar hoogteparcours voor kinderen, en een paar voor volwassenen maken.Het is er niet druk, toch niet zo druk als
wij voor zo een verlengd weekend hadden verwacht.Er kwam wel ongeveer om de vijf minuten
iemand door de lucht boven onze hoofden gezoefd. Als je het van beneden ziet
lijkt het veel erger dan zoals later bleek van bovenaf.
Voor mij, en volgens nog enkelen,
viel het eigenlijk een beetje tegen, ik had het spannender verwacht.Je krijgt beneden de uitrusting aan gesjouwd,
je gaat met acht in een landrover over een pad (echt een pad hé, je kan dat nog
geen karspoor noemen) van 2,7 km naar het punt van vertrek. Achteraf zou
blijken dat de rit er naartoe veel spannender zou zijn dan de afdaling
later.Je gaat dan tot op het plateau
waar de kabel vertrekt.Als het jou
beurt is ga je op dat platform staan en wordt hetframe op de kabel gehangen en wordt je er met
je harnas aan vastgemaakt.Je ligt dan
op je buik in het harnas en je moet je voeten achteruit duwen tot je gestrekte
benen hebt en dan lig je pas goed.Iedereen krijgt tussen de draagriemen van je harnas een driehoekig
zeiltje dat afhankelijk is van je gewicht.
Hoe zwaarder je bent, hoe groter de
driehoek om je iets harder af te remmen. Iemand die een grotere massa heeft
gaat sneller naar beneden.Als je later
onderaan aankomt wordt je afgeremd door een vangkabel die zoals op een
vliegdekschip een jachtvliegtuig afremt.Die rem moet natuurlijk ook afgesteld worden naargelang het gewicht van
de persoon.Daarom geeft het personeel,
telkens als eennieuwe klant gaat
vertrekken die zijn gewicht met een radio door naar de remmer onderaan.Het is wel een sensatie als je het over een
grote bocht in de Maas, over de sluis naar benden zoeft.
Op de hindernispiste.
Later zou blijken dat een van ons
gefoeterd had en had gezegd dat hij 20 kg zwaarder was dan hij eigenlijk is om
zo een groter zeil en een kleinere snelheid te verkrijgen.Hij had dan ook aangedrongen om als laatste
te vertrekken maar toen hij onderaan aan kwam viel hij door de mand, we
hadden het gemerkt.
Ondertussen hadden de kleinsten nog
enkele malen hun hoogteparcours gedaan, voor de ene was het iets makkelijker
(en plezanter) dan voor de andere maar ze hebben het allemaal afgemaakt.
SAvonds zijn we naar Mariembourg gereden naar een gewezen brouwerij, nu grill
restaurant waar we gisteren gepasseerd waren en waar het heel druk was.Hier hebben we lekker gesmuld en na het eten
konden de kinderen nog in de speeltuin.SAvonds laat, toen de kinderen naar bed waren hebben we nog een
achterafje gedronken op de camping.
Na het ontbijt zijn we met de
stoomtrein Mariembourg-Treignier gaan rijden.Het is een traject dat 40 minuten duurt en dat je van aan het station
van Mariembourg naar het eindstation Treignier brengt. Het voert je door drie
dalletjes en je rijdt erbij door een lange tunnel.De lijn passeert ook in het dorpje Olloy sur
Virion waar de camping is.Op de
overwegen met een van de personeelsleden uitstappen en het verkeer er manueel
laten stoppen,er zijn geen slagbomen of
lichten, pure nostalgie.In Treignier
ishet spoorwegmuseum gevestigd.Dat hebben we dan ook bezocht.
Het ontbijt met de hele bende.Er is er eentje
jarig ..
Er staan wel een groot aantal
lokomotieven en rijtuigen in een grote mooie loods.Het museum ziet er leuk uit en je hebt
treinen en uitrustingstukken van meerdere landen en voor de kleinsten leuke
opstellingen met miniatuurtreinen. Eigenlijk hadden we wel graag iets langer
gebleven maar we hadden maar twee treinen terug en de laatste zou pas twee uur
later terug rijden en dat zou wat laat uitvallen. SAvonds hebben we met zen allen aan
de aan mekaar gezette tafels spagettiavond gehouden.
Station Mariembourg.In het spoorwegmuseum in
Treignier.Hoe werk dat nu ?
Toen de kinderen slapen waren nog een
tijd samen gezeten tot slaaptijd.We
konden weer blijven slapen zoals gisteren maar ik deze nacht eigenlijk eens
terug naar de boot die we in Fumay hadden liggen. We zijn daar gaan slapen
dus.In het naar ginder rijden zagen we
vier everzwijnen en een hert langs en of de weg over steken.De weg loopt hier dan ook op en neer over
steile hellingen en door een zeer dicht beboste streek net op de grens van
Belgie en Frankrijk. Het wild is hier volgens mij nog echt wild.
Dag 26 - Vrijdag 02-06-2017 â Vireux-Wallerand - Fumay
Na het ontbijt vertrokken voor de 14
km naar Fumay.Hiervoor moesten we door
sluis S55-Montigny, S54-Fepin en S53-Vanne-Alcorps.Na ons vertrok de Cirrus ook maar toen wij
aan de eerste sluis kwamen en vroegen of hij met ons de sluis in wou zei de
schipper dat hij wel zou wachten gezien hij in de volgende sluis water wou
indoen.Later bleek dat hij zich had
vergist van sluis.Toen wij de sluis uit
gingen bleken de deuren bovenaan te blijven open staan. Toen wij de bocht om
gingen bleek dat nog altijd te zijn maar toen ik de schipper opriep antwoordde
hij dat hij al naar het VNF gebeld had.Bij het verlaten van het stukje kanaal na die sluis kruisten wij net de
spits Jason (NL) net de portes de securité ter hoogte van de barrage.Die volgeladen spits moest in het midden
blijven dus die zal de Cirrus nog ergens moeten kruisen.Wij gingen zonder moeilijkheden door de drie
sluizen en arriveerden aan een lege steiger in Fumay waar we dus het volgens
ons beste plaatsje konden innemen. Een uurtje later kwam de Cirrus aangevaren
en ging voor ons liggen.Wij zijn dan
met de auto naar de supermarkt die hier achter de berg in de stad ligt gereden
en de schipperse van de Cirrus is op onze uitnodiging om mee te rijden graag
ingegaan.
Ochtendparade voor de deur.Haybes.Fumay.
Ik moest nog een smoes verzinnen om
Annie mee te krijgen met de auto om een rondrit te maken en om zogezegd ergens
tegen 19:00 uur in de buurt van Olloy sur Virion te geraken.De kinderen hadden namelijk afgesproken om
voor de 60e verjaardag van Annie daar enkele chalets en een
staanplaats voor een mobile home te huren zodat we er een leuk weekendje van
konden maken.We hebben dan namiddag een
toer gemaakt waarbij we aan een groot meer kwamen ten zuiden van Revin kwamen
en hebben daar een picknic gehouden.De
timing was bijna goed, alleen hadden de kinderen wat vertraging opgelopen en
zouden ze een kwartier later aankomen op de camping, dus kwam het goed uit dat
ik net toen we kort bij Fumay waren om naar Olloy te rijden een smsje kreeg en
we nog net zijn gaan douchen in de capitainerie om dan naar daar te
vertrekken.Onze aankomst was net op
tijd, de kinderen stonden nog op de parking voor de receptie toen wij de hoek
omreden dus de surprise was geslaagd.
We hebben met zen allen alle tafels
en stoelen aan mekaar gezet en gegeten. Alleen het weer begon stokken in het
wiel te steken, het begon wat te regenen.Gelukkig konden we onder de luifel van de mobile home van onze Koen
schuilen.
Dag 25 - Donderdag 01-06-2017 â Vireux-Wallerand
De bakker hier vlakbij heeft lekkere
baguettes. Voormiddag het reisverslag en de blog bijgewerkt en in het Bureau de
Tourisme met de wifi gaan verzenden. Dan gaan we namiddag de auto al in Fumay
zetten en fietsen de 14 km terug, zo hebben we morgen namiddag al de tijd
moesten de kinderen en kleinkinderen langs willen komen.Hier kort bij is eennieuwe intermarche dus de auto hadden we hier
toch niet nodig.In de zon is het weer
goed heet, goed dat er een windje waait en af en toe een wolkje voor de zon
schuift zodat het draaglijk blijft.Straks ook nog de watertanks bijvullen zodat dat ook weer gedaan is en
we weer verder kunnen.
Dag 24 - Woensdag 31-05-2017 â Heer Agimont â Vireux-Wallerand
Na het ontbijt te 09:45 uur
vertrokken.Dadelijk aan de eerste sluis
van Frankrijk op de Maas, S59-Quatre Cheminées, waar je een vignet moet kopen
(als je er nog geen hebt natuurlijk). Na enkele minuten wachten konden we er in
en naar boven. Van hieruit ging hetnaar
Givet.Onderweg hoorden we het
passagiersschip Charlemangle (de boot waar we vorig jaar bij onze terugkomst zo
lang moesten wachten voor de tunnel van Ham gezien ze voor deze boot het
waterpeil op dat pand met een halve meter moeten laten zakken omdat de boot
anders met het dak tegen het tunneldak botst) de sluis oproepen dat ze in Givet
vertrokken waren. Oef, die gaan we dit jaar al niet tegen komen bij de tunnel
bij ons vertrek. Aan sluis S58-Trois Fontaines werd de deur onmiddellijk
opengezet en de touwen met een pikhaak aangenomen.Eenmaal hier boven moesten we door de tunnel
van Ham (556 meter lang) en daarna aansluitend door sluis S57-Ham. Door de twee
sluizen en de tunnel snijden wij een hele grote meander in de Maas met enkele
stroomversnellingen af en overbruggen we een niveau van ongeveer 6,4 meter.
Hier is het zalig varen, een traag stromende (dit jaar toch in tegenstelling
met vorig jaar) brede slingerende rivier met aan een zijde beboste hellingen
met af en toe een oude carrière en aan de ander kant heuvelachtig terrein met
enkele dorpen. Ter hoogte van Aubrives staan op de oever een rij grote witte
beeldhouwwerken.Vervolgens komen we aan
sluis S56-Mouyon.De vernieuwde barrage
met een kleine waterkrachtinstallatie waar vorig jaar nog hard aan gewerkt werd
is afgewerkt en in gebruik genomen.
Ecluse 4 Cheminées. Fort Givet met de
rookpluim van Chooz. 1e Tunnel Givet.Chooz en centrale.
Vroeger stond het een oude barrage
die uitgevoerd was met houten palen die allemaal tegen mekaar in een metalen
gebinte gezet werden en die met de hand in en uitgenomen moesten worden wat een
gevaarlijk werkje was. Na deze sluis was het nog een viertal kilometer tot aan
de kade van Vireux-Wallerand.Hier lagen
4 jachten maar er is hier nog plaats genoeg. We lagen vast te 12:45 uur.
Terwijl wij ons na het eten klaar
maakten om de gaan fietsen arriveerde nog een Belg uit Antwerpen.Onze fietstocht bracht ons terug tot Heer
waar we de auto gingen ophalen. Op het
bureau de tourisme ontvangen we een folder van de nu blijkbaar afgewerkte Voie
Verte tussen Givet en Mouzon. (Ja daar waar we vorig jaar 3 weken vast gelegen
hebben met hoog water)Hoe het momenteel
verderop is weten we natuurlijk nog niet.
Dag 23 - Dinsdag 30-05-2017 â Dinant â Heer Agimont
Deze morgen voor het ontbijt een
wasmachine gaan insteken om de hoek en daarna naar de bakker.Na het ontbijt was de was klaar, nog een
tijdje in de droogkast en voor 3,60 euro was de was weer klaar.Om 10:30 uur vertrokken naar sluis S3-Anseremme.Net toen we van de steiger los waren zagen we
dat er nog een jacht uit de sluis van Dinant gekomen was, dus die gaat
waarschijnlijk met ons mee gaan.Aan de
sluis gekomen moesten we een vijftal minuten wachten voor we erin konden.Met het aanleggen in de sluis hanteerde het
andere jacht een vreemde werkwijze.
Door Dinant.Kasteel Freyr.Rotsen tegenover het kasteel.Oude steenbakkerij.
Het ging net voor de sluis tegen de
kant liggen, een vrouw stapte af, nam een touw in de hand en sleepte bij wijze
van spreken het jacht de sluis in !Met
zijn boegschroef hield de schipper het jacht van de kant af.Het weze gezegd dat wij dit maar een vreemde
bedoening vonden.Het duurde ook een
hele tijd eer de boot dan vast lag.De
vrouw hing boven op de kade met haar hele gewicht aan het touw te trekken terwijl
de schipper de boot dan vast legde.Tijdens het opschutten bleek het een Zwitsers koppel te zijn dat
vermoedelijk nog niet veel gevaren heeft te oordelen aan de vragen die gesteld
werden.Onderweg heeft het af en toe een beetje
gedruppeld. Na de sluis gingen ze ons voorbij en hopelijk komen ze de volgende
sluizen goed door.In de sluis S2-Waulsort
moesten ze toch nog op ons wachten evenals en sluis S1-Hastières, dus veel
heeft het hun niet geholpen om zo snel
te gaan varen.
Fundering windmolen.Kerk Anseremme.Kade Heer net voor grens.
Net voor de grens met Frankijk, in
Heer Agimont, gaan wij aanleggen voor deze nacht.Deze avond ga ik de mee gebrachte jerrycans
die iknog onderin heb staan in de tanks
doen tot ze weer vol is.We hebben
momenteel 56 draaiuren met een gemiddelde van 3 L/uur gaat er nu wel 150 liter
in.
Namiddag zijn we weer met de fiets de
auto gaan ophalen, dat gaat een dagelijks ritueel worden. Deze avond de TV nog
eens aangestoken tot het tijd was om te gaan slapen.Het is niet meer zo heet geweest als gisteren
dus gaan we normaal weer beter slapen.
Tijdens het ontbijt passeerde een groot
vrachtschip, de Sabrina met thuishaven Oevel, op weg naar de sluis.Er vertrokken ook net drie jachten van de
haven van Jambes dus die hebben pech en zullen moeten wachten op de volgende
schutting.Daar gaan wij van profiteren
en we gaan klaarmaken en met hun vertrekken.Te 09:40 uur gingen we door sluis S9-La Plante de Boven-Maas op.
Met 4 in sluis La Plante.Hoog terrasje.Hastières.
Een half uurtje later kwamen we met
zen allen aan sluis S8-Tailfer. We moesten wachten op afvaart en dat duurde
tot 11:20 uur eer die er was en geschut was.Het was de passagiersboot Posseidon (NL).Die heeft de sluis zeker opgeroepen toen hij
in Dinant vertrok?.Verderop ging het
dan naar sluis S7-Rivière en S6-Hun.Hier konden we vlot door.Bij
sluis 5-Houx moesten wachten op het schutten van kayaks die de Maas afvoeren.Dan verderop naar sluis S4-Dinant waar op
ook ddadelijk in konden en uiteindelijk lagen we dan te 15:35 uur vast aan de
passantensteiger aan de capitainerie van Dinant. Namiddag met de bus eens terug
gereden naar Namen om de auto op te halen en op de terugweg gaan winkelen.
Opgestaan te 07:30 uur.Gezien we vroeger klaar waren hebben we een
trein eerder genomen.We nemen die van
09:15 uur naar Brussel Nord en via Hasselt naar Leopoldsburg waar we dan te
12:41 uur gaan aankomen.We moeten in
Brussel Nord en in Hasselt overstappen en dan van Leopoldsburg met de bus naar
Kerkhoven.De treinvertrok stipt op tijd in Namen.In Brussel hadden we 5 minuten om van spoor
10 naar spoor 5 te gaan en deze trein vertrok ook stipt.Nu zitten we onderweg iets voor Leuven. In
Hasselt moesten we een half uurtje wachten op de aansluiting naar Leopoldsbrug
en dat net op het goede moment voor een koffietje en een sanitaire stop. Met de
Limburgseboemeltrein ging het dan tot
Leopoldsburg, en daar moesten we maar een tiental minuten wachten op bus 58 die
ons tot Kerkhoven zou brengen. Thuis gekomen eerst het gazon (allé, toch
datgene dat er van overblijft) gemaaid terwijl Annie de ramen deed (hier is
blijkbaar een zandstorm gepasseerd), de auto afgespoten en een na de douche
naar de Wolstraat naar de moeder van Annie gereden. Savonds naar het Lommels Broek om iets te eten
en daarna te 18:40 uur met de auto vertrokken naar Namen. Gearriveerd te 20:30 uur.
Nu weten we waarom hier niemand aan die steiger
aanlegt. Het lawaai van de treinen over de brug jaagt hier iedereen weg denk
ik. Wij hebben wel vol gehouden, zijn wel een paar keer wakker geworden maar
voor de rest viel het wel mee.Als we hier
nog ooit komen gaan we wel boven de laatste sluis die we vandaag deden aan de
kade liggen, her was er groen en volgens mij veel rustiger. Annie is deze
morgen naar de pas geopende Lidl hier vlakbij gegaan voor een verse baguette.
Deze morgen waren er al enkele jachten en twee
vrachtschepen gepasseerd en te 09:40 uur zijn wij dan richting Namen
vertrokken.De omgeving wordt hier al
een beetje groener maar toch regelmatig nog industrie.Toen we aan de eerste sluis van de dag,
S15-Mornimont arriveerden lagen er een vrachtschip in en de twee jachten die
deze morgen gepasseerd waren lagen voor de sluis te wachten maar konden er niet
meer bij.De volgende schutting was het
normaal onze beurt maar er arriveerde weer een 80 meter vrachtschip.De twee jachten die lagen te wachten gingen
toch eerst in de sluis en het kwam op een haar na op een aanvaring tussen het
tweede jacht en het vrachtschip.Nu
moesten wij weer wachten voor de volgende schutting.Een uurtje later, er kwam ook nog opvaart
natuurlijk, was het onze beurt.Toen wij
buiten voeren lag er weeral een vrachtschip te wachten.Het jacht dat samen met ons geschut was, (de
opvarenden zijn ofwel nieuw ofwel onhandig te merken aan het invaren,
vastleggen en uitvaren) hadden bij het losgooien en verlaten van de sluis
zoveel tijd nodig om de sluis te verlaten dat het aankomende vrachtschip dicht
genaderd was en hadden niet door dat zij het vrachtschip stuurboord-stuurboord
moesten kruisen, zodat die laatste of het laatste moment alles in achteruit
moest gooien en met zijn boeg tegen de oever terecht kwam.
Steiger Auvelais, soms wat passage. Lichtgevende paal ? Auvelais by night.
Die zal wel gevloekt hebben op die
zondagsschipper!Op naar sluis
S16-Florifoux.Onderweg passeerden we
een plaats waar we een mooi zicht hadden op de abdij van Floreffe welk tegen de
heuvel aan staat. Sluis Florifoux was weer met een vrachtschip en vier
jachten.Bij het buiten varen gingen de
twee eerste er vandoor maar toen wij een uur later aan sluis S17-Salzinnes.
Abdij van Floreffe.Binnenvaren Namen, Citadel, Maas
Kwamen later in deze sluis terug het vrachtschip
Raypa van deze morgen en de twee jachten die voor ons de sluis uit gegaan
waren.Het heeft hen dus niet geholpen
harder te varen.Zij konden er nog bij,
wij ook nog en het jacht achter ons normaal ook nog maar eer die aan de sluis
kwam gingen de deuren dicht en kon hij wachten.Eenmaal die sluis uit varen we Namen binnen, onder enkele bruggen
onderdoor tot aan de citadel waar wij op de Maas stroomopwaarts naar de kade
voor het Casino gaan.Hier was voor ons
nog een plaatsje net voor de elektriciteitsaansluiting.Het lag er wel al aardig vol, veel kunnen er
niet meer bij vandaag.Morgen gaan we
met de trein naar huis en zullen we (volgens de planning van NMBS) 4 uur
onderweg zijn.Het gaat niet
rechtstreeks van hier naar Luik, dan naar Hasselt en zo naar Leopoldsburg.Dan zouden we 5 maal moeten overstappen en
ondertussen nog 2 keer een bus moeten nemen!Het zal dus van Namen via Brussel Noord naar Antwerpen Berchem en dan
naar Lommel worden.Met de trein rijden
is altijd een beetje reizen hé.
Dag 19 - Vrijdag 26-05-2017 â Marchienne au Pont - Auvelais
Een paar keer wakker geworden vannacht. Het is
ondanks dat het hier boven aan het parkje gisteravond nogal luidruchtig was
toch rustig gebleven.Eerst het
dagelijks ritueel van de wandeling naar de bakker , het ontbijt, en het
droogmaken van de boot en dan op weg.Eerst terug de drie kilometer op de Boven Samber tot aan sluis
S11-Marcinelle waarbij we terug door het roestig decor moesten. Deze sluis werd
dadelijk klaargemaakt en we konden er na een vijftal minuten in. Toen we
vertrokken hadden we een jacht achter ons aan zien komen maar dat was er geen
van de vier andere die hier bij ons lagen.Deze moet van hogerop de Samber gekomen zijn.Iets voor de sluis ging dit jacht richting
Brussel en even later werd het door nog een gevolgd.
Wij dus alleen naar beneden en verder naar sluis
S12-Montigny.Deze stond klaar en open
bij onze aankomst.Vervolgens naar sluis
S13-Roselies.Hier kwamen net zeven
jachten met thuishaven Huy uitgevaren.Die
zijn vermoedelijk aan hun toervaart begonnen. Eens die er uit waren konden
wij er weer in en verder naar onder naar sluis S14-Auvelais.Ook hier weer alles klaar voor ons
alleen.Als dat zo altijd eens zou
kunnen ! Na deze sluis legden we in Auvelais aan de steiger aan.Hier ligt geen enkele boot, later zou blijken
waarom niet.Na het eten en de afwas een
een lekkere douche met zonnewater ging Annie naar de hier vlakbij gelegen
Lidl terwijl ik aan het reisverslag verder deed.Het is vandaag volgens mij veel te warm om
te gaan fietsen.Deze avond misschien
eens een wandelinkje in de buurt maken.
Dag 18 - Donderdag 25-05-2017 â Seneffe â Marchienne au pont
Om 07:00 wakker geworden.Voor de opening van het havenkantoor eerst
met de fiets naar Seneffe om een bakker te zoeken.Hier de eerste goede baguette in plaats van
stokbrood gevonden. Na het ontbijt en het terugbrengen van de toegangssleutel
nog eens geprobeerd het reisverslag door te sturen.Nu lukte het wel.
Richting zon.Onderweg naar Charleroi. Net voor Charleroi een grote roesthoop.
We vertrokken te 10:05 uur,
een kwartiertje nadat de Joli Roger (GB) voor ons vertrokken was richting
Charleroi.Heteerste stuk van vandaag was groen,
heuvelachtig met hoge oevers.We
kruisten na een goed half uur twee vrachtschepen, een Belg en een Fransman,
allebei zwaar beladen, de Belg met grind , de andere had zijn luiken
dicht.Toenwe bijna aan de eerste sluis
waren kwamen we vlak achter de Joli Roger en achter ons aan kwam nog een boot
de Birchwood (GB). Wanneer we aan sluis S3-Viesville arriveerden stond deze
open en de lichtenop groen.
Bibliotheek, kerk en steiger Marchienne au pont.
Gedenkteken aan een 10-jarig meisje dat in WO II door een Duits soldaat werd
gefussillieerd omdat zij een koekje aan een Franse krijgsgevangene had gegeven!
Later stonden S2-Gosselies enS1-Marchienne beiden open met groen licht dus
hebben we vandaag nergens moeten wachten.De schuttingen verliepen wel traag en duurden ongeveer 20 minuten.Bij de laatste ging de deur pas na enkele
pogingen open en konden we vertrekken.Onder aan de sluis lagen vijf jachten te wachten om opgeschut te
worden.Na de laatste sluis werd de
omgeving vuiler en roestiger.Aan de
oorsprong van het kanaal Charleroi-Brussel is het echt erg. Alles heeft hier
een roestkleur. Hier staan enkele oude staalfabrieken, een centrale en nog
enkele schrootverwerkende bedrijven.Hier en daar hangt ook een verdacht smerig geurtje. Wij voeren enkele kilometers de Bovensamber op tot
Marcienne au Pont waar een aanlegsteiger zou zijn.Hier is het al iets beter, er staan hier en
daar al eens een paar bomen.Aan de
aanleigsteiger lagen al twee Nederlandse jachten en daar hebben we ons achter
aan gelegd.Aangezien we onderweg al
gegeten hadden kon Annie dadelijk aan de afwas beginnen terwijl ik alles goed
vast maakte.
Eenmaal de bak boven, de deuren open en het licht op
groen vertrok de andere boot als eerste en die ging er vandoor.Wij deden het zoals gewoonlijk weer op ons
gemak en tuften verder naar Seneffe waar we te 12:05 uur aankwamen en ons aan
de bezoekerssteiger vast legden.Na het
vastleggen en het eten zijn we een wandeling gaan maken, vandaag gaan we eens
niet fietsten en houden we een fietsrustdag. Na de wandeling zijn we iets
gaan drinken in het clubhuis dat normaal nog niet open is maar waar vandaag de
senioren hun wekelijkse namiddag hadden.
Een klein uurtje te laat ging het havenkantoor open
en toen bleek dat de Nederlandse boot die twee dagen bij ons lag in Ittre ook
aangekomen was.
Top-occasie !Het droogdok van Seneffe.De brug wordt vervangen. De passantenplaats.
Om 07:00 uur vertrok de boot die gisteren het laatst
aangekomen was.Hier zat weer een Dafje
in denk ik, veel blauwe rook uit de uitlaat, een gekend symptoom van een oude
Daf motor.Wij vertrokken na het ontbijt
te 09:00 uur en werden dadelijk gevolgd door de andere boot die gisteren
aangekomen was.Dit was de boot van de
beroepsschipper die met de Europeo I vaart op het fabriek van Nyrstar in Balen
en die zwavelzuur vervoeren.De Europeo
I of IIkomen wij elke jaar tegen, waar
we ook langs vertrekken of terug komen van Frankrijk.
Beneden het hellend vlak, deuren dicht, op weg naar
boven, gemakkelijk !
Zij gingen naar de haven van Thieu, daar waar die de
grote scheepslift staat.Wij kwamen
samen aan het hellend vlak van Ronqières aan en moesten een half uurtje wachten
voor de bak naar onder kwam.Eens de bak
beneden was en de deur open konden wij hier samen in.We hebben geluk dat er op dit moment geen
beroepsvaart was en konden dus alleen de bak van 80 meter lang en ongeveer 12
meter breed in. Het hellend vlak bestaat uit een helling van 1400 meter lengte
met twee bakken die op rails lopen. Onder de bakken staan 120 treinwielen die de
bakken 63 meter omhoog brengt. Onder de bakken lopen twee grote tegengewichten op
rails. De tegengewichten zijn even zwaar als een gevulde bak zodat het
transport met zo weinig mogelijk energie kan gebeuren.Het is eigenlijk een soort grote balans.
Tussen de bakken en de gewichten liggen een aantal armdikke stalen kabels die
in het machinehuis onder de uitkijktoren over keerwielen lopen.
Daar in de verte gaan we naar toe, van ginder kwamen
we, 120 stalen wielen op rails.
Deze morgen ben ik naar Klabbeek gereden om te gaan
winkelen terwijl Annie wachte op het bezoek van Tante Mariette & Cyriel die
mogelijk gingen langs komen voor het aperitief. Het ritje heen en terug langs
het jaagpad was juist 11 km en ik was net terug gearriveerd aan de boot toen
het bezoek aankwam.Achter in de kuip in
het zonnetje was het lekker en gezellig.Tegen de middag vertrokken zij terug naar huis en iets later hebben we
dan gegeten voor we vertrokken voor onze fietsrit.We willen langs het kanaal tot in Seneffe
fietsen en dan langs het oorspronkelijk kanaal met de vele sluisjes terug.Het fietspad tot aan het hellend vlak van
Ronquières viel mee met soms toch onder het asfalt groeiende wortels van de
bomen die het asfalt opgestuwd hebben.
Het bezoek.Aan het hellend
vlak van Ronquières
Ooit werden de obstakels wel eens afgefreesd maar ze
zijn toch verder omhoog gekomen en het lijkt met plaatsen wel een golfplaten dak.Uit de linkerbak van Ronquières kwamen net
een jacht en een vrachtschip uitgevaren. Verderop moesten we wegens werken van
het jaagpad af, over een met de dijk gelijklopende weg (meer een karrespoor)
waar ooit in lang vervlogen tijden een laag asfalt over een grindlaag gelegd
was maar waar je nu goed moest zoeken naar een aaneengesloten stuk asfalt van
meer dan een vierkante meter! Verderop werd het weer beter en kwamen dan aan de
aansluiting met het stuk oorspronkelijke kanaal Brussel-Charleroi.
Oude brug aan het oud kanaal. Kapelletje, oude
sluispomp, oude sluis Seneffe. Ronquières.
Van hier fietsten we verder, reden door Seneffe,
langs het Chateau van Seneffe waar in de twee zijgalerijen een aantal beelden
staan en zo verder naar Arquennes.Hier
vonden we eindelijk een terrasje op de Place Roi Albert I.Dit is een mooi dorpje dat vroeger heel levendig
moet geweest zijn met al die schepen die hier op en af hebben gevaren.Op oude fotos is te zien dat hier vroeger
tussen de sluizen boten dubbel en driedubbel lagen te wachten!Na Arquennes gingen we weer verder tot we in
Ronquières terug op het nieuwe kanaal terecht kwamen.Op het laatste stuk van het oude kanaal
liggen een aantal woonboten en wrakken. Het hellend vlak overbrugt met zijn
hoogteverschil van 63 meter het niveau van veertien oude sluizen dus dat zal
nogal een tijdwinst voor de boten opgeleverd hebben.
Toen we terug aan de haven kwamen waren er nog twee
boten bij gekomen.Het seizoen komt met
het volgende lange weekend blijkbaar op gang.
Dag 15 - Maandag 22-05-2017 â Lembeek â YH Ittre
De bakker was deze morgen pas te 08:00 uur open.Ik was de eerste klant maar het probleem was
dat het meergranenbrood nog niet gebakken was, het zou nog een klein uur gaan
duren.Dan maar met een paar croissants
mee genomen en dan zien we straks wel of we een bakker vinden.De vrachtboot die dit weekend hier voor ons
lag was net vertrokken en iets later dan ik had opgeroepen voor de sluis kwam
de vrachtboot Arja aangevaren.Ik heb
die dan ook maar laten voorgaan gezien wij vandaag maar 6 km tot Ittre gaan
varen. Die schipper was dan ook content dat hij voor mocht.
Bootje van Donald Tr ..
?Fabriek van de Forges de
Clabecq.
Te 09:50 uur was het dan onze beurt.Hier zijn er vlottende bolders, deze sluis heeft
dan ook een verval van 14 meter, dus de schutting ging vlotjes maar toch nog
een twintigtal minuten eer we boven waren.De sluis is 90 m lang, 12 m breed, en een verval van 14 m geeft een
waterverplaatsing van +- 14000 m3 !. Te 11:45 uur waren we boven en lagen we in
Ittre vast.
Sluis Ittre in zicht, voor
de sluis, in de sluis.Virginal-Samme.
Na het eten zijn we op bezoek gegaan bij Nonkel
Cyriel en Tante Mariette die hier op enkele kilometer vandaan in Virginal
wonen. Hier gaan we altijd eens langs als we hier passeren.De korte rit van 3 km gaat hier wel steil
omhoog. Het laatste stuk dan ook maar te voet gedaan.Straksgaat het dan gemakkelijk terug. Na enkele uurtjes bijpraten hen uitgenodigd
voor het aperitief op de boot morgen. Toen we terug reden zijn we door gereden
naar Ittre maar daar was niet zo veel te zien. De bakker en de slager waren
vandaag en morgen dicht.Er was een
klein winkeltje met plaatselijke en bio producten maar dat is geen aanrader,
het is er nogal duur.Toen we terug
kwamen van de rit arriveerde net de havenmeester en hebben we dan dadelijk de
administraqtie in orde gemaakt. Terwijl Annie aan het eten begon nog een klein
ritje gemaakt naar de andere kant maar daar is ook niet veel te zien.
Deze morgen na het ontbijt de boot een grote beurt
gegeven.De laatste laag fijne smurrie
die er nog niet af was wzeg gekregen.Nu
kunnen we nog eens normaal door de ruiten kijken !. Annie heeft ondertussen een
wandeling in de buurt gemaakt. In de zondagskrant stond een advertentie dat
hier in Halle een nieuwe fietsroute, de Vleermuisroute 29 km, ingehuldigd
werd en deze vertrok aan het station van Halle.Annie had deze morgen al stickers op enkele palen zien staan ter hoogte
van de sluis hier.Wij gaan dan namiddag
die route maar eens doen.Toen we later
aan de sluis vertrokken merkten we na enkele kilometers dat deze route dezelfde
weg volgde als die wij gisterenavond nog gedaan hadden. Onderweg een kaartje
gevonden van die route en inderdaad, net dezelfde als die wij gisteren gedaan
hadden maar dan in omgekeerde richting.Gezien wij daar geen zin in hadden zijn we dan maar rechtstreeks naar
het station gereden en hebben op internet een route van het fietsnetwerk
gehaald.
Kade Lembeek. Het vleermuizenpad. Enkele paadjes
tijdens de fietstocht. Kerk Dworp.
Wij wildenvolgende route doen; 65.64.63.62.63.61.49.50.28 en zou 26 km gaan worden
. Met de 8 km die wij van de vleermuisroute al hadden zouden dat er 34 gaan
worden maar .De route bracht ons van
Halle langs Buizingen, Huizingen, Dworp, Alsemberg, terug Dworp en zou dan via
Klabbeek terug naar Lembeek gaan. Het is hier een zeer mooie streek, maar met soms
sterke hellingen. De fietspaden die er liggen zijn wel in bedenkelijke staat,
we passeerden onderweg wel tien plaatsen waar werken in uitvoering zijn.
Hierdoor moesten we goed zoeken naar de plaatjes van het netwerk. Sommigen
lagen plat in het gras, andere stonden tussen het houtgewas, nog andere waren
op de paal verdraaid zodat je goed moest kijken waar naartoe, en de meeste
zagen zo groen dat je moest stoppen om te kijken waar de pijl naartoe wees.Onderhoud nul komma nul ! Ondanks goed
opletten kwamen we op een plaats ergens in Dworp op een splitsing waar geen
bord te vinden was.Hier moesten we
gokken, beide wegen daalden daar, de ene maakte een bocht naar links, de andere
naar rechts, dus het maakte niet veel uit of we terug moesten komen naar dat
punt.We namen de rechtse maar dat bleek
later verkeerd geweest te zijn, we kwamen weer terug aan de kerk van Dworp uit.
(Lag het aan de kriek die wij daar een half uur vroeger in het Gildenhuis
dronken misschien?)We zijn dan maar via
de grote baan richting Halle gereden. Gezien het jaagpad ter hoogte van de
spoorbruggen onderbroken was (verbredingswerken aan het kanaal) zijn we langs
de gewone weg naar Lembeek gereden.Alles bij elkaar hebben we dus zeker 40 km gedaan vandaag.Bij aankomst op de boot heeft Annie een half
uurtje platte rust genomen terwijl ik het reisverslag heb bijgewerkt.
Dag 13 â Zaterdag 20-05-2017 â YH Grimbergen - Halle
Deze morgen na het ontbijt de boot klaar gemaakt om
te vertrekken.Eerst moest er nog
gepoetst worden.Er lag een bruine
vettige laag op de boot die afkomstig was van het bedrijf dat ten zuiden van de
kom ligt.Het is een bedrijf dat
composteert en gisteravond is er een boot toe gekomen die vandaag vanaf 06:00
uur geladen werd.Met de strakke
zuiderwind werd al het stofmee geblazen
in onze richting.Ik heb een dik half
uur nodig gehad om de boot weer een beetje proper te krijgen.
Skyline Brussel van op et kanaal. Kanaalzone Brussel
We vertrokken dan pas te 09:30 uur en willen tot
Halle varen.Daarvoor moeten we de
sluizen S11 - St Jans Molenbeek, S10 Anderlecht, S9 Ruisbroek, S8 Lot en
S7 Halle door en door de ophaalbruggen Budabrug, Kuregembrug, Godshuizenbrug
en de doorvaart door Brussel nemen.Het
ging overal vlot behalve aan S10 Anderlecht en S7 Halle waar we telkens een
tegenligger hadden waar we moesten voor wachten.In Halle kwam de tegenligger uit de sluis en
werd de sluisdeur onmiddellijk terug gesloten ondanks dat we opgeroepen hadden
om geschut te worden.
Nieuwe appartementen aan het water in Halle. Zendtoren en hoeve in St Pietersleeuw.
Wanneer ik de sluisdeur terug dicht zag gaan hebben
we maar terug opgeroepen en het bleek dat de sassenier vergeten was dat we nog
lagen te wachten.Het was ook een dik
half uur geleden dat we al voor de sluis lagen.In Halle bleek de aanlegkade die er vroeger was (met water en
elektriciteit) niet meer voor de pleziervaart maar voor de passagiersboten van
Rivertours veranderd te zijn. De pleziervaart moet maar weer zijn plan
trekken.Voor de sluis van Lembeek zou
een lange kade zijn en net toen we daar aan kwamen kruisten we nog een
vrachtschip en een jacht.Aan de kade
was achteraan nog net 1 bolder beschikbaar gezien er al een vrachtschip lag.
Dan maar die ene bolder en de ladder gebruikt, zo kunnen we hier nog liggen.
Voormiddag op zoek gegaan naar een internetverbinding
(gevonden in de straat van de school aan de bushalte achter de kerk) en een
verkennend ritje in de buurt. Mooie kerk in Eppegem.
St Clemenskerk in Eppegem.
Namiddag met de fiets langs de knooppunten
14.13.47.48.56.7.6.20.77 (28 km) voor een bezoekje bij onze dochter Kim en
nadien via de knooppunten 77.44.19.49.18 en de Grimbergsesteenweg terug naar de
haven.Een mooi traject waarbij we langs
Vilvoorde, Peutie, Melsbroek, Perk en Kampenhout richting Boortmeerbeek, en
langs Elewijt, en Eppegem terug reden. De toer bracht ons langs enkele
kasteeldomeinen en mooie bossen.In
Melsbroek staat een kerk met een heel mooi interieur een bezoekje waard.
Interieur kerk van Melsbroek.
Tegen het einde van de rit, ergens tussen Elewijt en
Eppegem moesten we voor een fikse bui onze poncho aantrekken gezien we nergens
konden schuilen.Enkele kilometer verder
konden we hem al weer uit doen en later brak de zon erdoor.
Dag 11 â Donderdag 18-05-2017 â YH Klein Willebroek â YH Grimbergen
Voormiddag met de veerboot naar de overkant in Boom naar de markt gegaan voor verse groenten voor de soep en een gebraden kippetje. Tot 14:45 uur gewacht op de Adagio met Guy en Irene die vandaag naar Frankrijk zouden vertrekken van de Rupel, Schelde naar de Dender en zo verder Wallonië in om dan via de Schelde richting Somme te varen.Zij zouden normaal te 13:00 uur de sluis in Duffel nemen en rond 14:00 uur hier in Boom passeren.Gezien zij echter te 14:15 uur pas door die sluis waren hebben we hen gebeld dat we dan niet langer zouden gaan wachten gezien we vandaag tot Grimbergen willen varen.
Op de veerboot.YH Klein Willebroek. Er wordt een nieuwe YH aangelegd.
We vertrokken dus te 15:00 uur en moesten volgende ophaalbruggen passeren: Dumonbrug, Spoorbrug Willebroek (draaibrug), Vredesbrug, Brielenbrug, brug Tisselt en Jan Bogaertbrug.Enkele van deze bruggen moesten voor ons niet omhoog gezien wij er met neergelaten mast makkelijk onderdoor konden zodat het verkeer voor ons niet moest wachten.Later kwamen we aan sluis Zemst en daar lieten ze, zonder dat wij gevraagd hadden om op ons te wachten, de beroepsvaart wachten op ons en gingen we met het passagiersschep Verdi, vrachtschip Jabo en nog eentje waarvan ik de naam niet zag omhoog.Na deze sluis gingen we nog door ophaalbrug Humbeek en de Verbrande Brug in Grimbergen.Voor deze brug ligt de Zeilclub Grimbergen met één vrije maat voor ons te kleine ligplaats dus moesten we nog verder.Na Verbrande Brug meerden we aan bij VVW Grimbergen.
Hoog water in Boom.In sluis Zemst.YH Grimbergen.
Hier gaan we twee nachten blijven liggen gezien we morgen met de fiets op bezoek gaan wij Kim, Dirk, Kara en Hendrik.Dat is in vogelvlucht ongeveer 10 km.Deze avond komen Guido & Nicole hier bij ons op bezoek en nemen dan ook onze derde fiets mee tot we terug komen van de reis. Na een koffieklets met de uitwisseling van de nodige nieuwtjes en een bezoekje aan de kantine namen we afscheid en rond 24:00 gingen we slapen.