Het heeft deze nacht flink wat geregend en hard
gewaaid. Toen we wakker werden waaide
het nog hard, de vlaggen flapperden nogal aan de stok. Wanneer Annie naar de
bakker was is er nog een hoosbui uitgevallen.
Gelukkig was er onderweg net een plaatsje om te schuilen. Wij vertrokken
na het ontbijt als eerste. De twee grote
boten die gisteren nog aangekomen zijn zullen hier vandaag wel blijven liggen
denk ik. De schipper van het jacht
Troubadour (NL) was zijn waterslang aan het opbergen toen wij vertrokken,
mogelijk gaat die straks ook vertrekken.
Om 10:20 uur zijn wij vertrokken.
Vandaag moeten we door de sluizen S52-LUlf, S51-St Joseph, S50-Revin en
de tunnel van Revin. Aan de eerst sluis
ging alles normaal. Aan de tweede gingen
de deuren maar op een kier open en toen ging het oranje lichtje al uit. Het ging nog twee maal aan en uit en even
later bleef het aan en gingen de deuren toch open. Toen we binnen waren en de sluis in gang wilden
zetten kwam er in de deuren geen beweging.
Na 5 minuten wachten naar boven geklommen en op de muurtelefoon aan het
sluishuisje gaan drukken. Er werd ons
gezegd dat er onmiddellijk iemand ging komen.
Ondertussen was de Troubadour ook aan de sluis aangekomen maar die kwam
niet binnen gezien het sein op dubbel rood (sluis buiten gebruik) stond. Dat had ik nog niet gezien en zwaaide hen toe
dat ze maar mee moesten en wij hebben ons dan een bolder vooruit gelegd zodat
hij wat plaats had. Het is een ouder
koppel en de vrouw bleef vooraan op de boot staan met een touw in haar handen
maar daar deed ze niets mee. Ik ben dan
maar terug naar boven geklommen en heb het touw aangenomen, rond de bolder
gelegd en het eind terug gegeven. Ik ben
dan terug naar onze boot gegaan en later, bij het opschutten hoorden wij plots
de schipper langdurig met zijn boegschroef werken. Het bleek dat de vrouw het touw gewoon had
aangenomen en niet goed vast gemaakt had !.
Het smalste huisje van Fumay ? Tunnel
Revin. Maas thv Laifour. Spoorbrug. Schuilen onder een brug.
Het eind van het touw was tussen de
boot en de sluismuur terecht gekomen. Na
het verlaten van de sluis wilden zij ons graag voorbij en voeren weg.
Toen we aan de laatste sluis kwamen
waren de deuren dicht, het sein stond op rood-groen zonder dat wij de
afstandsbediening gebruikt hadden en we zagen de vrouw boven op de sluismuur
staan. Het duurde heel lang eer de boot
boven was. Toen zij eruit waren en de
sluis leeg was konden wij binnen en naar boven. In deze sluis zijn bijna geen
punten waaraan je de boot kan vastmaken.
Wij zijn dan ook maar zonder de boot vast te maken naar boven
geschut. Het gaat hier toch heel
langzaam. Eenmaal door de sluis moesten
we nog door de tunnel en daarna stroomafwaarts onder de brug door naar de
jachthaven van Revin. Hier lag alles vol
! Er lagen er zelfs dubbel. De laatste
weken bijna geen boot gezien en hier ligt alles keivol. We zijn dan maar verder gevaren naar Laifour
en hebben daar achter de Troubadour aangelegd.
Gezien we gepland hadden van in Revin
te stoppen om de was te doen zijn we met de was dan maar met de fiets terug
gereden (ondertussen nog een flinke hoosbui gehad, gelukkig net onder een brug
kunnen schuilen), daar de was gedaan, gewinkeld en dan met de auto terug
gereden. Ondertussen zijn er nog een Duits jacht en een Nederlandse tjalk (of
zoiets) aangemeerd. Een zeilboot wou
hier ook nog komen liggen maar die zijn doorgevaren naar Revin.
SL/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T
F-WKm/D F-WKm/T U-teller
5 54 21 342 4:55 66:35 11 537 2398,3
|