Als je op moment "nul" begint met het schrijven van gedichten, is dat om je eigen gevoelens te verwoorden. Om je eigen gevoelens op een rijtje te krijgen. Om bepaalde fases in mijn leven op een rijtje te krijgen schrijf ik.. Soms de hele dag. Soms word ik zelfs midden in de nacht wakker omdat ik een briljante zin gedroomd heb! Een blocnote en pen naast je bed en in je tas is een handig hulpmiddel. Soms kan ik mijn eigen handschrift niet meer teruglezen omdat er zoveel achter elkaar in mijn brein binnenkomt dat ik haast heb om het op te schrijven en niet wil vergeten wat ik bedenk... Schrijven vind ik gewoon fijn.. Zingen vind ik ook fijn
Peter Cammermans zet mijn teksten altijd met veel plezier en groot gevoel op muziek. Ik ben dan ook heel blij dat ik mijn eigen teksten mag zingen. Wat het heel lastig kan maken is, als je gaat zingen over een fase in je leven wanneer je er middenin zit. Onlangs heb ik samen met Peter een deel van ons liedjes programma mogen vertolken voor een vijftigtal enthousiaste mensen. Ik wist natuurlijk niet van tevoren dat zij enthousiast zouden worden , maar dat kan ik NU met grote overtuiging zeggen.
Waarom werkte het deze dag zo goed? Meestal zingen Peter en ik gewoon en lukt het allemaal wel... We hebben er vooral veel plezier in en zetten ons over onze nervositeit heen en gaan met die banaan. Deze keer was ik niet nerveus. Ik was met name erg verdrietig. Ik zit in een fase waar ik best wat moeite mee heb. Ik zag er de hele week al als een berg tegenop om mij open te stellen voor mijn eigen gevoel en had helemaal geen zin om die 'stomme liedjes' te gaan zingen. Want wat zijn ze dan ineens stom en zwaar!! Toen ik klaar stond om te gaan zingen, ben ik gaan zitten . Naast Peter achter de piano. Ik keek iedereen aan en begon te vertellen waar onze liedjes over gaan (ik zeg met nadruk ONZE want Peter heeft net zo'n groot deel als ik in het creeeren van dit geweldige project) . Ik stelde me open ... voor het publiek, maar ook voor dat, wat mijzelf allemaal kon overkomen tijdens het optreden. Ik heb gelachen.. gehuild ... genoten. En ik zag dat weerspiegeld in het publiek. Ik voelde geen angst, nervositeit, of andere remmingen. Ik vertelde vanuit mijn pure gevoel mijn verhaal. Tussen de liedjes door liet ik het publiek weten waar de liedjes voor mij vandaan kwamen en wat het met me deed. Ogen bleven op ons gericht zowel als oren. Ik voelde dat ik het publiek met mij samen in het verhaal trok. Het was prachtig, mooi... echt en emotioneel.
Iemand in het publiek sprak de volgende woorden: "scheidingsliedjes met een lach en een traan. Versterkte emoties klonken door een huiskamer. Rake teksten die je aan het wankelen brengen, om je vervolgens weer met beide benen op de grond te zetten. Dansen op een scheidingsliedje, ik had het nog nooit gedaan!" En "Mooi, dit hebben jullie zo prachtig gedaan. Gevoellig , herkenbaar en grappig.. Dit moet iedereen horen!"
Ik was trots, echt een keer trots. Niet eens op de performance, maar dat ik juist door in mijn gevoel te gaan, neer kon zetten waar het allemaal om gaat. En dat is Liefde. Het draait allemaal om liefde en de pijn en het plezier dat daar mee samen gaat. Kortom, het leven, respect voor elkaar en zo veel mogelijk de boel op de rails houden en met elkaar er een mooie plek van maken!
Dus lieve mensen ; geniet, van elkaar en met elkaar. Jij verdient het -en die ander ook- om er een feestje van te maken. Soms is het niet zo makkelijk, maar zoals in eén van onze liedjes :
Proef de smaak van verse vuchten, van een vriendelijk gebaar,
weet in de deze "boze"wereld ben je zelf je grootst gevaar
Want JIJ bent de schrijver, JIJ de regisseur
Maken we een drama? Of wordt het romantiek met kleur
Laten we het vieren! Hoe vaak roepen we dat niet?Ik roep het redelijk vaak merk ik... Vieren
dat ik een nieuwe klant hebt, vieren dat ik met vrienden ben. Vieren dat ik
vrijheid voel, vieren dat we mogen leven! Onlangs besloot ik het lustrum van
mijn zangschool te vieren.
Ik zou nu een tiental redenen kunnen bedenken waarom ik dat
wilde.. maar feit is , ik heb het gedaan en wat bleek? Vieren is eigenlijk pas
echt vieren als je met zijn allen viert.
Omringd door een dertigtal leerlingen , vijftien
vrijwilligers en goede vrienden, mijn familie en een volle theaterzaal, voelde
ik een vibe die onbeschrijfelijk was. De positieve energie, die voor iedereen
in de zaal voelbaar was, tilde de leerlingen tot grotere prestaties. De zaal
was gevuld met trots en enthousiasme voor elkaars kinderen. De verbinding
tussen de ouders was enorm. De verbinding tussen de diverse vrijwilligers
groots. Voor mij als presentator van de show was dat een enorme steun, want
zonder zenuwen, in volle veiligheid en vertrouwen, kon ik de kids aankondigen
en ze mijn vertrouwen overbrengen via het overdragen van de microfoon! Ze moeten
dat gevoeld hebben want de meesten stonden behoorlijk stevig in de schijnwerpers.
Ik liep in de pauze de diverse ruimtes door om even te
voelen en te ervaren als toeschouwer. Ik keek mee bij de mental-coaching voor
de sterren, achter de schermen (wow!) en
bekeek het prachtige werk van de visagisten, die de deelnemers nog meer lieten
stralen. Ook was ik onder de indruk van de vrijwilligers die enthousiast de
lootjes voor de Kika loterij verkochten. Ik bezag de ouders die met elkaar
proostten op hun kinderen en even buiten van het zonnetje genoten. Ik probeerde
onzichtbaar mee te kijken en niet te bemoeien (wat voor mij heel, heel moeilijk
is..) en genoot. Even nam ik pauze van de regelaar en control freak en kon echt
bekijken wat we nu eigenlijk met elkaar neergezet hadden.
Na de optredens verzocht ik iedereen op het podium, en
omringd door vrijwilligers en deelnemers, vierden we met zijn allen onder het
genot van Happy van Pharell Williams nog even door.
Turend tegen het felle licht van de schijnwerpers in, zag ik
de zaal bewegen. Langzaam stond het publiek op en zong en klapte mee.
Euforie... Een dikke cheque voor Kika en bloemen en cadeautjes voor de
deelnemers. Knuffels en lieve woorden bij de uitgang..Ik ben gewoon -heel
simpel- een blij mens als ik SAMEN mag vieren!
Dank jullie wel, allemaal.. Het was een echt feest en een
mooie verjaardag voor Amuze!!
Zangwedstrijden kunnen kinderen voor het leven onzeker maken!
Nu ik de tweede melding van een verdrietige leerling binnen heb gekregen die niet door is naar "de grote finale"van een zangwedstrijd en met zingen wil stoppen, vond ik het tijd dat AMuze weer eens in de pen kroop. Dit keer om de wereld de ogen te openen als het gaat om deze hartverscheurende televisie programma's. Een aantal leerlingen van AMuze hebben de eerste ronde van "the voice" kids gehaald en zijn uitgenodigd geweest om te komen zingen. Alle genodigden werd verzocht een zestal engelstalige nummers in te studeren (ook de 6-10 jarigen!) waarbij soms niet meer dan twee weken oefentijd werd geboden. Eén bezorgde moeder zag de stress van haar 8 jarige broedsel en heeft de uitnodiging terzijde gelegd. Het meisje had toen al geen zin meer in zangles en de auditie. Gelukkig hebben we na een gezellige les, en het genomen besluit niet mee te doen, het talent kunnen behouden. Met veel plezier doet ze weer mee aan alle lessen en workshops!
Maar wat is nu eigenlijk talent? Is talent meetbaar, is het je kunnen, is het presteren onder druk , is het je durven bloot geven aan een paar onbenullige ex-acteurs of fotomodellen die je gaan vertellen dat je niet goed genoeg bent voor de doorsnee Nederlander? Nee, talent is uit volle borst je hobby beoefenen , daar van genieten en als je mazzel hebt, een aantal mensen daardoor beroeren. In ieder geval is het niet meetbaar, omdat smaak nu eenmaal niet valt te betwisten. En ja, natuurlijk zingen er wel eens een aantal mereltjes een valse noot, maar Adele zingt ook niet altijd zuiver ...
Goed dan sta je in die lange rij op het podium en mag je twee zinnen zingen. "Dank je wel, je hoort nog van ons". Het gaat hier toch zeker niet om een sollicitatie!! Men speelt met kinderen alsof het produkten zijn! De kinderen die naar live uitzendingen door gaan en afvallen krijgen zg. nazorg (geen idee wat dat inhoudt). How about al die duizenden anderen die eerder afgewezen zijn? Een afwijzing is voor een volwassene soms al bar moeilijk te verwerken, want het streelt je ego niet. Hoe zou dat voor een kind moeten voelen?
Je talent ontwikkelen en benutten heeft een enorme invloed op je zelfvertrouwen! Het geeft je zelfbeeld een enorme boost en maakt dat je rechtop durft te lopen en de wereld soms gewoon wat makkelijker aan kunt. Wie zijn "zij" dan die zich het recht hebben toegeeigend jouw kind neer te sabelen? Vandaag wederom een belletje van een zestienjarige bloem, die al menig publiek tot tranen roerde. Bleek niet goed gekeurd ....."Von, ik wil stoppen met zangles" klinkt een bibberstemmetje". Vanmiddag doe ík nazorg.. gewoon omdat het moet.. omdat Nederland het nalaat, en Nederland zo "geniet" van al dat jonge talent op televisie.. Maar wat er ondertussen aan leed ontstaat weet u nu...
Geniet van uw kind ondersteun het talent van uw kind. .. laat het niet uitbuiten door de televisiemakers, want het enige dat DAAR geldt zijn de kijkcijfers.....
"wisseltas en snottebellen, een leven na de scheiding..."
Voelen .
Voelen is spannend en eng. Voelen is ook groeien. Ik merk
dat ik de afgelopen maanden enorm gegroeid ben door te voelen.
Voelen welke emoties er in mij omgaan, wat die met mij doen
en of ik er wel of niet iets mee wil doen. Loslaten is daarbij een belangrijk
issue geworden. Op het moment dat je iets of iemand los kunt laten ontstaat er
vrijheid en dat is fijn. Vrijheid om verder te gaan leven, ontwikkelen en een
nieuw kindje te maken.
Toen ik besloot mijn emoties op papier te gaan zettten, wist
ik nog niet wat ik ermee ging doen.Wel
ondervond ik dat ieder woord me dichter bij mezelf bracht en ik mij laagje voor
laagje aan het afpellen was. Een geweldig proces wat ik iedereen aan kan raden.
Ik denk dat een schilder, een beeldhouwer, maar ook een sporter en een lange
afstand wandelaar dat op dezelfde manier doet.Blijf bij jezelf is een advies van mijn oude (nee nog niet zo heel
oude) vader. Hij heeft gelijk..Het heeft geen zin een pad te gaan lopen als je
je laat leiden door haatgevoelens of schuld. Het pad loop je zelf en dat kun je
ook.. Meestal is er, als je goed om je heen kijkt, een aantal zeer constante
begeleiders om je heen, dus tast je niet in het duister als je een helpende
hand zoekt.
Dit proces,van
scheiding, pijn, verdriet, maar ook een nieuw begin, met tegenslagen en gestage
sprongen vooruit, wil ik graag met iedereen delen. Mijn gedichtjes worden op
muziek gezet door een gevoelsmens pur sang, een kei van een muzikant en
inmiddels zeer gewaardeerd vriend, Peter Cammermans. Peter voelt de emoties in
mijn woorden feilloos en vertaalt ze via zijn hart naar zijn handen waarna wij
samen nog eens huilen om wat we gecreeerd hebben.. Dit is prachtig, dit is
bijzonder en zo mooi samengebracht.
De mensen die meewerken aan het projekt met als werktitel
wisseltas en snottebellen, omdat scheiden ook een nieuw begin isleggen hun ziel bloot tijdens de interviews
en worden daarna beloond met een prachtig lied over de emotie die ze aan mij
cadeau hebben gedaan. Ik ben trots dat ik dit met Peter naar een hoger plan mag
brengen. Dankbaar dat ik er nu al, behalve mezelf, ook anderen mee kan helpen.
We hopen ons muzikale programma (hetzij als liedjes
programma, hetzij als musical) snel de wereld in te kunnen sturen. Hoe groots
zou het zijn als we wat meer onderling begrip konden creeeren door onze
liedjes. Dat kinderen weer met beide ouders kunnen praten, exen elkaar weer in
de ogen kijken ..Binnenkort kunt u een teaser op Youtube verwachten.. stay
tuned!!!
Toen ik begon met het geven van zangles richtte ik mij
voornamelijk op het geweldige bewezen feit, dat zingen gezond is. Er komen diverse gelukhormonen
vrij, dus we kunnen er waarlijk vanuit gaan dat een zingend mens een blijer
mens is. Ook zorgt de buikademhaling, en ademsteun die daarbij hoort, voor een
regelmatige inademing van schone zuurstof zodat het lijf steeds geniet van verse
energie. Zingen en muziek brengen ook nog eens de linker en rechter hersenhelft
beter in balans zodat met name de exacte vakken makkelijker tot de studerenden
doordringen. Kinderen hebben baat bij zang omdat zij sneller leren lezen,
duidelijker spreken. Ik kan nog lang doorgaan met het opsommen van de voordelen van regelmatige zang.
Momenteel is zingen vooral hip. Geloof me, ik klaag niet,
want door hypes kunnen mooie creaties ontstaan, maar het baart mij soms zorgen
dat kinderen het zingen als een
wedstrijd gaan zien. De glimlach van een kindis het allerbelangrijkste. Deze glimlach en schaterlach die ik tijdens
mijn lessen mag zien, verdwijnt als een kind niet ingeloot, uitgenodigd of beloond
wordt met een dikke pluim van vier blinde (en vaak dove) juryleden.
Alle mooie tv programmas spreken van talenten. Wat als jij,
als kind, daar niet bij mag horen? Ik vind al mijn leerlingen talenten. Zij
staan steviger in hun schoentjes door de lessen, durven mij aan te kijken en
hun stem te laten horen. Dat zijn de ware talenten Kinderen (maar ook u,
volwassenen) mogen genieten van zang en de voordelen daarvan voelen. Onlangs
vroeg een vriendin of ik een The Voice of Holland partijtje wilde regelen
voor haar dochter en een twintigtal vriendinnen. Mijn voorwaarde daarbij was
dat de jury bij iedereen om zou draaien en iedereen een zelfde prijs kreeg
Uiteindelijk is er dan gelijkheid en heeft ieder kind gedaan wat het op dat
moment kon; zijn of haar talent laten zien! Het werd een prachtige middag met
blije koppies en luid applaus voor allemaal.
Aan alle grote commerciële bazen: Geef de kinderen gewoon
het plezier in zingen terug . Laat zingen gewoon weer lekker zingen zijn ..
Kun je vraag creeren? Ja dat kan ik volmondig beamen. Ik werk nu
zon drie jaar als zangcoach en realiseer me steeds meer dat als je een mooi
produkt maakt, en/of een goede dienst levert, men je diensten inderdaad opzoekt
en er geen marketing of reclame meer nodig is op dat moment.
Maar kan ik me ook richten op de vraag van de klant? Daar
heb ik me eigenlijk nog nooit zo in verdiept. Ik geef zangles en spring in op
de ontwikkelingen van de les en probeer de les en het emotionele proces wat
daar vaak aan gekoppeld is, binnen 30 a 40 minuten een mooie afronding te
geven.. Verder organiseer ik workshops en live shows omdat IK vind dat iedereen
iets nodig heeft om naar toe te werken. Feit blijft, dat alle leerlingen harder
groeien door op te treden.
Een enkele leerling, zoals deze van vanavond, weigerdehet podium op te gaan. Ik hunkerde bijna naar
het moment wanneer dat wel zou gebeuren, en vanavond vroeg ze mij: maar als ik
nu eens voor de eerste keer met iemand samen op ga treden? Een
doorbraak vond ik en mijn begrip is groot, want ook ik vind samen zingen
vaakprettig..Zo niet, soms zelfs
prettiger dan alleen..
Dus bij deze waarom niet inspringen op de vraag 5 februari
2012 : Workshop met live show Duo-zang. Alsjeblieft lieve leerling, zie je
daar!
(Max 14 deelnemers, en als je geen eigen partner mee kunt
brengen ga ik proberen die voor je te regelen!! Doen!! Ook als je wel eens
alleen hebt opgetreden, het verschil is het proberen waard!)
Die heb ik al eens voor je gezongen, weet je nog, toen
moest je huilen! Deze zangjuf is bij tijd en wijle helemaal niet professioneel,
and proud of it!Als leerlingen mij met
hun stem en gevoel zo raken, zijn ze zo goed bezig, dat ik het even niet droog
houd. Dit heeft alles te maken met het invoelen van de emotionele reis van de
ander. De trillingen in de stem, de frequentie van de jonge stem, en een stuk
heimwee denk ik.De reden waarom ik
graag met kinderen werk heeft alles te maken met een stuk jeugd die niet af
is. Ik wil zelf nog zo graag naief en met open armen de wereld in gaan. Door
met deze kinderen en tieners te werken mag ik me weer even zo voelen hun
progressie en stemgebruik roert me enorm.
Sommige kinderen worden door bepaalde omstandigheden
gedwongen sneller volwassen te worden. Zij schermen zich (vaak onbewust) af van de
omgeving die deze omstandigheden heeft veroorzaakt en verharden vaak. Door een
creatieve uiting (in dit geval zang) mogen ze toch even kwetsbaar zijn en een
stuk emotie laten zien. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat wanneer ik zong,
mijn wereld zo veilig was en mijn plekje op zolder het mooiste onbewoonde
eiland ter wereld! Ik wilde dat ik dat toen met een leuke zang juf had kunnen
delen. Nu , in mijn dagelijkse werk, wil ik graag die rol vervullen voor een
aantal kinderen. De meeste van mijn leerlingen durven zich te laten zien omdat
ik dat ook durf. Er is een tweerichting verkeer en daar is niets verkeerds aan.
Ik ben tenslotte geen psychiater of arts en hoef niet professioneel te zijn.
Ik mag gewoon genieten van wat zij doen en leren, en zie ze graag met een big
smile de deur uit gaan.
Onderstaand gedicht geldt voor veel kinderen, maar ook voor
velen van u!!!
Durf te zingen mens! Het doet goed!
Ik trachtte het kind te bereiken met een woord;
maar het ging aan hem voorbij, niet gehoord.
Ik trachtte het kind te bereiken met een boek;
maar hij gaf me alleen een verbaasd gebaar
Wanhopig, wendde ik me opzij
'Hoe kan ik dit kind bereiken?', zeg het mij.
Hij fluisterde in mijn oor en zei:
'Kom, zing met mij'.
Wanhopig, wendde ik me opzij 'Hoe kan ik dit kind bereiken?', zeg het mij.
Hij fluisterde in mijn oor en zei: 'Kom, zing met mi Hoe
kan ik dit kind bereiken, zeg het mij .
Hij fluisterde in mijn oor en
zei Kom, ZING met mij!
Een korenworkshop schrijven/geven leek me erg spannend.. Feit
blijft dat wat belangrijk is voor een individuele zanger, net zo belangrijk is
voor een groep. Maar hoe breng ik dat over op een groep? Kan ik dat wel? Kan ik twee uur lang de aandacht
van de groep vast houden? Wat gebeurt er met mij als ik twee uur lang een
workshop presenteer. Kinderen zijn makkelijk te vermaken en leveren reacties
waar ik direct iets mee kan. Hoe zou dat gaan werken met een groep van vijftien
volwassenen?
Mijn woorden zijn snel, soms te snel.. In mijn enthousiasme
kan ik van de hak op de tak springen. Dat is niet best als je kennis over wilt
brengen. Individueel werkt dat wel, dan kun je meteen afremmen en inspringen op
de theorie. Straks zitten daar een vijftiental enthousiaste mensen die mijn
kennis willen opslurpen en ook nog eens met een goed gevoel naar huis willen
gaan. Als ik een goed gevoel aan een workshop overhoudt, waaraan ik deel heb genomen, wil ik veel gedaan
en geleerd hebben.
Ok stap 1 minder praten, meer
laten voelen en zien. Ik bedenk dat stembanden net als elastiekjes zijn, je
longen net als een ballon.. waarbij je bij het opblazen de buikspieren voelt
die nodig zijn voor de ademsteun.. Mijn verhaal krijgt beelden, het wordt
tastbaar.De beeldende bladen die ik bij de verschillende stemfuncties gebruik
doen het goed bij zowel volwassenen als kinderen, dus deze zal ik ook gebruiken
bij deze workshop.
Stap 2;speels
zijn helpt te focussen: Op weg naar buiten beslis ik nog dat ik een taart ga
bakken met de groep. Laagje voor laagje de techniek onder de knie krijgen,
getekend als de lagen van een taart, met on top of the cake: de vier
stemfuncties.
Stap 3 : ga vooral ook zelf
genieten!
Vervolgens besluit ik een stuk muziek van de koordirigent te
gebruiken, zodat de groep een eigen, bekende partij kan zingen.
Anderhalf uur later staren vijftien paar ogen me vol
verwachting aan .Volwassenen zijn ook kinderen maar dan wat groter, besluit ik
en ga ervoor!! Waarom zou ik dit niet kunnen.. Ik ga ze gewoon net zo
enthousiast maken als mijn kids tijdens de workshops..
vvvvvvvvvvv
Nu een dag later, kijk ik tevreden terug op de workshop. Het
maakte me blij te horen dat de technieken direct effect hadden. De stemmen
klonken meer ontspannen en de lachjes op de gezichten werden steeds vrijer.Hoge noten die onvoorstelbaar leken, kwam toch uit enthousiaste kelen
Ook bij mij borrelde het van binnen van enthousiasme en ik moest mezelf dan ook
bewust af en toe afremmen. Het liefst zong ik uit volle borst mee, maar in dit
geval was luisteren en kijken mijn rol. En het luisteren beviel me enorm goed..
wat een fijne groep zangers!
We sloten de workshop af met een spelletje Ren je rot naar
de verschillende stemfuncties. Uiteindelijk ging het koor, zowel als ik, met
een heerlijk gevoel naar huis.
Improvisatie, visualisatie, rustmomenten en humor. Allen
ingredienten van deze avond. Trots ben ik vooral op het feit dat ik bewust heb
geluisterd en merk dat deze niet zo sterke kant van mij zich aan het
ontwikkelen is. Hoe minder ik ventileer, hoe meer ik kan luisteren.. Dat is
mooi , zo kom ik middels mijn prachtige werk zelf ook beter in balans.
Men neme.... (recept voor een succesvolle performance)
Men neme
Men neme een
feestje.. en drie muzikale zusjes met wilde ideeen.
Vervolgens voegt u
al roerend een tekst op rijm toe. Deze laat u drie uur pruttelen in een saus
van creatieve pianola muziek.
Vervolgens serveert
u de totale performance tijdens de bruiloft van uw kleinste broertje met zijn
prachtige prinses.
Serveer een prachtig lied het liefste uit aan mensen waarvan je houdt en bij
voorkeur ook met mensen waar je minstens de liefde (voor muziek) mee deelt, en
de avond kan niet meer stuk!
Als paden kruisen, en je voelt dat, is het fijn als je daar iets mee kunt doen. Als paden kruisen en je voelt niets, dan gaat het moment voorbij en was er niets dat jullie met elkaar konden delen. Mijn pad wordt (o.a.door mijn werk) steeds vaker gekruist met het pad van hele bijzondere mensen.
Het leven is mooi als je je open stelt voor paden die kruisen. Je staat samen op een geweldig moment in de ruimte waarbij je ieder je ei kwijt kunt, of gewoon, besluit te luisteren.
Dat luisteren, dat is voor mij persoonlijk nogal eens lastig. Ik word vaak overdonderd door het contact dat ik heb met bepaalde personen en wil ze dan eigenlijk alles vertellen wat ik bij ze voel, en ze mijn welbedoelde contact bieden. Ik kan nogal als een groffe spits de verdediging van de beste tegen- of medestander doorbreken. Ik heb dan ook een sterke drang naar de voetbalstem. De voetbalstem is 1 van de stemmen die mij door de jaren heen enorm geholpen heeft. Het is een roepstem, die van zich laat horen. Vooral tijdens heftige perioden is ze heerlijk!! Sinds een aantal maanden probeer ik 1 van mijn andere stemmen bij voorkeur te laten klinken; de feeën stem. Een rustige, minder luide stem, die vooral liefde uit. Ik merk dat ik door het gebruik van deze stem zachter word, maar, doordat ik niet meer zo nodig luid over hoef te komen, ik mijzelf en de ander niet meer overschreeuw. Mijn luisterend vermogen is zich aan het ontwikkelen en dat is fijn.
Tijdens mijn lessen werk ik met vier stemsoorten die ik beeldend heb gemaakt omdat dit beter zou werken voor kinderen. Nu blijkt dat ook volwassenen hier een beter inzicht door krijgen blijf ik met deze plaatjes werken. In het dagelijks leven blijken deze vier stemmen ons dus ook enorm goed te helpen. Door bewust te zijn van het gebruik ervan en de reaktie van anderen hierop, kun je iets veranderen in je gedrag en je stemgebruik.
Dit was voor mij een geweldige ontdekking. Deze ontdekking wil ik graag met je delen. Je kunt natuurlijk altijd langs komen om op een prettige manier zangles te krijgen, maar een korte cursus stem-ontwikkeling ligt ook binnen de mogelijkheden. Ontdek je ZELF en je vier stemmen (nieuwsgierig naar de andere twee?) Denk er deze zomer maar eens rustig over na !
"Je moet jezelf niet zo van de wijs laten brengen" een heel gewoon spreekwoord dat dagelijks in de Nederlandse taal gebruikt wordt. Ik heb het vaker mijn kant op horen zeggen, en dacht dan.. "ja dat is makkelijk gezegd", want wie het zegt zingt niet hetzelfde lied als jij. Goed bedoelde woorden, dat beslist. Maar denken wij wel goed na over wat we zeggen? Als je over iemand zegt : "zo die heeft veel noten op haar zang" wat zeggen we dan eigenlijk? Het lijkt een negatief statement maar eigenlijk is het verdomd knap als je kiest voor een zangstuk met zo veel diverse mogelijkheden, ergo, een keuze maakt die niet zo makkelijk is maar er wel voor gaat.
In Nederland is het gewoon je niet te veel uit te sloven. Echter, als je zingt en een performance neerzet hoor je je uit te sloven. Dat is soms wel moeilijk, maar wie maakt het ons zo moeilijk om dat te doen? Juist, het publiek. Niets is fijner dan een heftig lied middels al je beschikbare emoties neer te zetten. Niets is heerlijker dan je heerlijk mee te laten nemen op de noten van de muziek. Voel de muziek en breng het over op je publiek.. Maar je niet van de wijs laten brengen door dat publiek dat zo kritisch is, dat maakt het hele verhaal best moeilijk.
Ik krijg in mijn zangstudio veel onzekere tieners en pubers over de vloer, die dolgraag met hun zangkwaliteiten naar buiten willen treden.. Helaas het ontbreekt ze aan lef. Angst om uitgelachen te worden, om te veel van jezelf te laten zien. Samen met hen probeer ik hier binnen een aantal lessen een positieve draai aan te geven en met lef een lied te leren zingen.. Vaak lukt dat snel, soms in een wat trager tempo.. Maar als de juiste snaar geraakt is, en de registers open getrokken worden, dan is er zo'n geweldige ontlading.. Tot tranen geroerd kan ik dan zijn.. gewoon omdat het weer gelukt is een kind of jonge volwassene een treedje hoger te krijgen. Je stem en het uiten daarvan op een prettige manier kan er zorg voor dragen dat je zelfverzekerder in het leven staat. Dat geldt niet alleen voor kids, zeker ook voor volwassenen.. Neem een keer contact me me op als je geinteressseerd bent, enneh... Laat je niet meer van de wijs brengen!
Daisy bell heeft nog een maand te gaan. Dan gaan de deuren
naar de meest unieke oefenruimtes van Haarlem en omgeving dicht. Het is triest
maar waar. Tien jaar hebben de oprichters Willeke en Tony strijd geleverd om het
behoud van deze unieke plek, die zijeigenhandig opgebouwd en verbouwd hebben. Het grote geld van de project
ontwikkelaar wint het van de sociale middenstander. Het verlies is groot voor
musicerend Haarlem en omgeving
Kleine bands zijn er groot geworden. Gotcha, Relax, Boris, Jacqueline Govaert
(Krezip) en Silkstone zijn slechts een aantal van de namen die mij te binnen
schieten.
Zelf ben ik er zeventien jaar geleden, toen Daisy net haar
deuren opende, ook begonnen met mijn toenmalige band Perception. Veel bandjes
en oefensessies later, besloten Willeke en ik dat mijn AMuze leerlingen in de
grote zaal de Stars on Stage workshops zouden kunnen volgen. Ook een aantal ouders
hebben er van de Ouder/Kind workshops mogen genieten. Afgelopen jaar heb ik
samen met Willeke een benefiet middag voor de Stichting Doe Een Wens mogen organiseren,
waarbij we een open podium boden voor de leerlingen. Een geweldige, succesvolle
middag, niet in het minst door de samenwerking met Tony en Willeke, de
oprichters van Daisy Bell.
Bands, koren, solisten, maar ook mijn kinderen gaan een
groot gemis voelen. Ik kan me dan ook geen andere locatie voorstellen, met zo
veel sfeer en gezelligheid, om de komende workshops te organiseren.
Willeke en Tony, ik wens jullie heel veel sterkte de komende
tijd. Maar, vooral, wil ik jullie bedanken, want de herinneringen zijn prachtig
Op Facebook zijn inmiddels honderden reacties binnengekomen op het bericht over
het sluiten van de oefenruimtes. Check de site www.daisybelloefenruimtes voor een
laatste blik op deze ludieke locatie.
Gisteren avond was wederom een gedenkwaardige avond. We zijn
ingehuurd door een Zuid-Afrikaans bedrijf op basis vaneen vriendin heeft jou eens horen zingen en
zegt dat je zon mooie stem hebt. Nu ben ik zeer gevoelig voor vleierij, en ik
zing graag, maar zonder band vang je niet veel aan. Een zangeres kan nu eenmaal
niet zingen zonder gedegen begeleiding. Ja, het kan wel, maar ik garandeer dat
de gemiddelde luisteraar na twee liedjes afhaakt.. Afin, muzikanten gezocht.
Mijn eerste keus, Peter Cammermans, was op dat moment ( nu zon drie weken
geleden) onderweg naar Barcelona. Ik kon mijzelf geen andere begeleider
voorstellen die in een zo korte periode een twintigtal nummers in kon studeren.
Mijn gedachten gingen al uit naar een alternatieve band, die ik het optreden kon
overdragen, toen ik een voicemail bericht ontving van Peter die mij vanaf
Schiphol, net voor de gate, inseinde heel graag mee te willen doen en mij
verzocht een paar dagen geduld te hebben.. Die paar dagen kon ik nog net
opbrengen (geduld is niet mijn sterkste kant). Na vijf dagen stonden we dan
toch in zijn oefenruimte met een prachtige setlist die samen met de
opdrachtgever samen was gesteld.
De sessies met Peter bleken behalve energiek ook nog eens enorm
leerzaam. Ik leerde weer op mijn gevoel te vertrouwen, te communiceren met de
muzikanten, en vooral ..dynamiek in mijn stem te gebruiken Een lied wordt zo
veel mooier door de juiste dynamiek.EN,
zoals ik zo vaak bij mijn eigen leerlingen ervaar liep ook IKmet een big smile na mijn zangsessie, de deur
uit. Peter is van beroep behalve muzikant, tevens koor-dirigent van een drietal
koren en ik zoog zijn kennis op als een spons.
Peter en ik hebben drie keer samen geoefend. De derde keer
voegde de bassist zich bij ons. Het was een spannende actie, want in een
compleet nieuwe bezetting een enkele keer oefenen voorafgaand aan een optreden
is wat weinig. Nu is het mijn jaar van het loslaten . Dus; ik haalde diep adem, gaf wat ik had, en zag
wat ik om me heen had. Twee ervaren
muzikanten die, net als ik, muziek met zich meedragen. Ogen dicht en voelen,
samen meedeinen op de klanken die je produceert. Samen energie neerzetten,
terugschakelen, dan weer door naar de vierde versnelling, en weer even in zijn
vrij.. Dat is samen musiceren, voelen en gaan. Het werd een gedenkwaardig
optreden. Na de eerste helft van het optreden, waar we nog niet helemaal in
onze flow zaten, braken we tijdens het tweede deel door. Ik voelde me als
Cleopatra. Gedragen door de muziek.. Dat is zo mooi, als je dat weet te
bereiken.. laat je optillen door de muziek en leun achterover..En wat is
tenslotte mooier dan je door twee mannen te laten dragen?
Muzikanten en publiek
tevreden, laten we dit vaker doen I feel good yeah, so good yeah I fell
into the groove of a brand new day these are the golden days (krystl)
Vanavond weer eens enorm genoten van een voorstelling van theatergroep
LEF. Kinderen uit gemeente Velsen, allen uit groep 7, worden uitgenodigd mee
te doen aan een voorstelling die oa in de Schouwburg van Velsen opgevoerd
wordt. Dit jaar werd er zelfs vier keer opgetreden!Voor het tweede jaar biedt LEF haar
services aan in Velsen. Van origine is LEF een Amsterdamse organisatie, en
onderdeel van Opus One, dat meerdere jaren ervaring heeft met theater
producties door kinderen. Doel van de organisatie is kinderen te introduceren
in de theaterwereld, waarbij ouders bij de organisatie betrokken worden. Er
wordt samen aan het decor gebouwd, de kostuums worden samen gemaakt. Kortom
een geweldige stimulans om samenwerking tussen kinderen, maar ook tussen
ouders te bevorderen. Vanavond werd de musical Peter Pan opgevoerd, vorig
jaar genoten we van Jungle Book.
Gemiddeld doen zon honderdtwintig leerlingen mee aan dit
mega-spektakel, en tot nu toe bevinden zich daartussen steevast AMuze
leerlingen. Mooi om op deze manier met LEF in aanraking te komen. Voor het
komend jaar heb ik mijn diensten aangeboden, want hoewel het accent op dans
ligt, is de zang ook enorm aanwezig tijdens de voorstellingen. Ik heb weer
genoten van het talent en kijk uit naar volgend jaar wanneer mijn zoon in
groep 7 zit!
Hieronder een korte impressie, geopieerd van www.lef.nu
Muzikale groet,
Yvon
Wie zijn wij?
LEF biedt
kinderen de kans zich te laten inspireren door dans. Wekelijks komt een professionele
dansdocent naar hun basisschool en geeft een uur les in hedendaagse
dansvormen als streetdance, hiphop en moderne dans. De leerlingen onderzoeken
hun fysieke mogelijkheden, ontdekken hoe ze zich kunnen uitdrukken in dans en
ontwikkelen gezamenlijk een choreografie. Ze leren de wereld van dans kennen.
Maar ze leren ook elkaar beter kennen en wat er voor nodig is om samen naar
een voorstelling toe te werken. Uiteindelijk staan alle kinderen van alle
scholen samen op het podium en laten hun familie, vrienden, schoolgenootjes
en buurtbewoners zien dat zij LEF hebben om te dansen.
Hoe zal ik hem/haar noemen mijn droom om een zaal vol
enthousiaste mensen aan het zingen te krijgen?
Het zou een ware Zangbootcamp moeten worden,
met ademhaling- en zangoefeningen. Het zingen van canons, zowel als zingen in meerdere
stemmen. Er moet een toffe band zijn, leuke artiesten en er moet een goedesfeer zijn. Kijk naar de toppers: duizenden
mensen die mee scanderen met de meest onzinnige liedjes waar ze geen twee keer
naar zouden luisteren als ze op de radio uitgezonden zouden worden. Wat nu als
we eens met power songs aan de slag gaan? Wat nu als we het ook nog een
super-aantrekkelijk maken, door je grenzen te laten verleggen.. Ik denk al snel aan
een titel als :color the world with your voice.. of Your
voice, your future
Toen ik in maart van dit jaar op aanraden van een goede
vriendin naar de Open Circle Business Bootcamp ging (2 dagen je eigen zaak
onder de loep nemen en ontzettend veel leren, ook over jezelf!!) , zag ik weer
eens wat saamhorigheid is. Hoe snel kun je een groep van een vijfhonderd (!)
mensen aan het zingen/dansen en focussen krijgen. Juist door dit zingen en
dansen ontstond de focus. Ik zag het enthousiasme groeien.. er was verbinding
.. men keek elkaar aan, er ontstond een enorme energie. Ik heb nogal wat eieren
in mijn nest die het uitbroeden waard zijn, maar na het aanschouwen van deze
energie en het meedoen met zo veel enthousiasme, wist ik het zeker Dit wil ik
ook.. Ik wil ook zo veel mensen aan het zingen krijgen.. Maar dan in een enorme
workshop, met ontzettend veel leuke, leerzame tips op zanggebied.
Natuurlijk loopt niet iedereen warm voor een Zangbootcamp.
Maar, ik ben ook geen schilderes, toch heb ik onlangs een schildervakantie
geboekt en daar enorm van genoten. Een kant in jezelf ontdekken die nieuw voor
je is Je bent je eigen Livingstone.. geweldig toch? Juist die mensen die niet
meteen enthousiast zijn wil ik toejuichen!! Mens laat van je horen, doe mee,
zing!!
Stay tuned.. binnenkort meer informatie over de landelijke
zangbootcamp die dit jaar nog plaats gaat vinden. En tips voor een mooie
marketing titel zijn welkom!! Lets break an egg
Zingen is gezond vertelde ik in mijn vorige blog. Wat
gebeurt er dan eigenlijk in dat lijf van ons waardoor we ons na een potje
zingen zo prettig voelen? Waarom is de samenzang in de kerk zo veel fijner dan
de preek en waarom luisteren kinderen zo braaf nadat de dag met een lied in de
klas is begonnen?
Als we zingen ademen we bewuster en regelmatiger, ons lijf
wordt voorzien van constante verse zuurstof. Doordat ons hart sneller gaat
kloppen stroomt ons bloed sneller en makkelijker naar alle uiteinden van ons
lijf, dus alle plekken van ons lijf die dat nodig hebben worden makkelijker
voorzien van deze heerlijke, verse zuurstof. Wel eens gemerkt dat je het zo
lekker warm krijgt als je zingt? Zelfs je tenen kunnen gaan gloeien! Zuurstof
werkt genezend, we hebben dat nodig. Onze dagelijkse ademhaling wordt door druk
en stress vaak ondermijnd. Bij het zingen ben je bewuster bezig met je lijf en
je ademhaling. Indien je de juiste ademhalings techniek die bij zingen hoort
toepast kun je nog meer effect bemerken; en nu spreek ik uit ervaring. Sinds ik
deze techniek toepas ben ik in vijf jaar nog maar 1 keer ziek geweest. Steeds
als ik een griepje of kou voel opkomen begin ik met zingen. Eerst rustig,
daarna steeds voller. Dagelijks een kwartiertje helpt mij al.
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat we tijdens het
zingen ook nog eens een aantal geluk hormonen in onze hersenen aanmaken. Er
wordt gesproken over Oxytine en serotonine. Zij zorgen ervoor dat we ons,
ondanks de dagelijkse malaise, lekker in ons vel voelen zitten; indien we er
genoeg van aanmaken..Waarom zouden we dus geen hulpmiddeltje gebruiken om ze
aan te maken? Zingen kan tenslotte overal en je stem heb je altijd bij je.
Onlangs stuitte ik op een artikel over darm patiënten. Een deel van deze patiënten
werd in een koor geplaatst en tijdens deze periode werd gemeten in hoeverre zij
minder pijn ervoeren. De hormonen die zij tijdens het zingen aanmaakten zorgden
voor een pijnprikkelvermindering van 50%.
Zo blijkt maar weer dat lichaam en geest één zijn. Ook stress
en depressies slaan vaak op het lichaam. Buikkrampen, hoofdpijn,
hartkloppingen, allen vaak lichamelijke reacties op de geestelijke toestand. Ook
hier zou ik adviseren: Mens, ga zingen! Ik kan niet garanderen dat je beter
wordt, wel dat je je beter VOELT. Daar gaat het uiteindelijk toch om. Dat je je
goed voelt in je lijf
Gisteren avond naar een gezellig feestje geweest. Er werd mij gevraagd wat teksten en muziekstukken mee te nemen omdat er veel muzikanten op het feest zouden zijn, alsmede een aantal zangers en zangeressen. Natuurlijk nam ik deze uitnodiging aan, want, enthousiast als ik ben als ik mag zingen.......Dus, teksten in map en vol verwachting klopte mijn hart! Peter, birthdayboy, muzikant en koorleider, was blij verrast met zijn kado (filmpakket over zang en koren, waaronder "As it is in heaven", ook voor niet-zangers een geweldige film). De band zette in en de eerste zangeres stond klaar. Kijk, en dan gaat het dus al kriebelen bij mij.. "ik wil ook, ik wil ook" zingt mijn hart op zo'n moment. Maar.... ik wachtte braaf tot mijn tijd daar was. En die kwam, toen Peter mij vroeg ook iets te zingen. Natuurlijk was mijn eerste liedje Nobody's wife van Anouk (insiders weten waar ik het over heb) en ik genoot volop van de samenwerking met de band. Als het klikt, klikt het, of "als het golft dan golft het goed" (vd Lubbe) Hierna werd de groep wakker. De aanwezige koren, kinderen en ook veel niet zangers stond in de rij voor de microfoon!
Wat maakte deze avond nu tot zo'n top-ervaring? De samenzang, het samen voelen, het samen plezier maken. Grenzen verdwijnen, er is direct communicatie.. Geen eenzame feestgangers.. Iedereen heeft een rol op zo'n avond. Men ziet de serieuze zangers, de entertainers, de dirigenten, de collectieve zangers, de verlegen, maar oh zo dappere zangers.. Toen Peter mij aan het eind van de avond zei: "je had meer solo kunnen zingen, je bent zo dienend geweest", begreep ik dat mijn rol inderdaad veranderd is. Ik, de performer, die altijd zo graag op de voorgrond treedt, kruipt maar al te graag in het jasje van de inspirator.. Ik voel me als een vis in het water als ik een groep mensen kan leiden naar een geweldige of bijzondere uitvoering van een lied. Ik heb dit beroep natuurlijk niet voor niets gekozen.. Mensen laten zingen en laten horen wat hun stem werkelijk allemaal kan is geweldig. Het is zo fijn dat zo'n avond mijn keuze voor dit vak weer bevestigt. Niets is mooier dan blije mensen.... blije kindereren.. that's what life is about. Ik weet zeker dat iedere feestganger tevreden huiswaarts is gekeerd. Zingen laat je hart sneller kloppen, je bloed stromen en is behalve leuk, ook nog eens gezond. Laten we vaker samen zingen! Ook als je geen muzikanten in je vriendenkring hebt, huur een karaoke set en geniet!! DOEN!!!
Dank aan alle zangers en zangeressen van deze avond.. dank aan Peter en de muzikanten. Dit jasje zit me lekker, ik houd het nog even aan.. Alhoewel... zo'n Anoukje af en toe.........
Hoewel ik persoonlijk verhuisd ben, wil ik mijn leerlingen graag doorgeven dat ik in Velserbroek aan het Michaelpad nr 18 mijn lessen zal blijven geven. Het oude, vertrouwde kamertje blijft en daar ben ik heel blij om..Zowel mijn leerlingen als ikzelf vinden het een hele fijne plek, waar we fijn hard kunnen zingen, zonder de buren te storen! Om de vrijdag geef ik ook les in Haarlem, Schalkwijk. Als het makkelijker is daar langs te komen, kun je me mailen en geef ik je daar les (kan ook in klein groeps-verband) Tot snel.... (NB: zondag 26 juni Stars on stage workshop, met live show.... Schrijf je in!)
Ik ben yvon, AMuze zantraingen
Ik ben een vrouw en woon in Santpoort Noord () en mijn beroep is zangeres, zangdocente, remedial teacher.
Ik ben geboren op 05/06/1967 en ben nu dus 57 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: zingen, muziek, films, uit eten, schrijven, lezen, kinderen.