Zoeken in blog

Categorieën
  • afspraken en regels (4)
  • axenroos (5)
  • gevoelens (6)
  • ik ben ik (10)
  • ik en jij (7)
  • ik en wij (7)
  • jouw talenten (2)
  • koffer: beweeg-knap (0)
  • koffer: creatief-knap (1)
  • koffer: muziek-knap (1)
  • koffer: reken-knap (1)
  • koffer: taal-knap (7)
  • koffer: techniek-knap (1)
  • koffer: theater-knap (1)
  • verlies en rouwkoffer (4)
  • Archief per maand
  • 11-2017
  • 08-2017
  • 06-2017
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 01-2016
  • 11-2015
    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    allemaal sociaal

    lesideeën rond sociale vaardigheden voor kleuters en 1ste graad lager onderwijs.
    18-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.axenspelen

    doelen
    De kinderen kunnen zorg opbrengen voor iets of iemand anders
    De kinderen kunnen zich op een assertieve wijze voorstellen
    De kinderen kunnen zich weerbaar opstellen naar leeftijdgenoten toe door signalen te geven die voor anderen begrijpelijk zijn
    De kinderen kunnen zich discreet opstellen
    De kinderen kunnen bij groepstaken leiding geven en onder leiding van een medeleerling meewerken


    Axenspel massage: poes – bever
    Benodigdheden: lied ‘masseren’
    De kinderen gaan per 2 achter elkaar staan. Het voorste kind is de poes, het achterste de bever.
    Het lied: masseren wordt opgezet en de bever voert de opdrachten uit die in het lied gevraagd worden. Masseren van schouders, rug, haar, oren, …
    Na het lied draaien de rollen om en wordt de activiteit herhaald.

    Axenspel modeshow: pauw – wasbeer
    Benodigdheden: hoedjes, boa’s, gekke brillen, lied ‘ik vind je leuk’
    De groep verdeeld zich in 2. De ene helft is pauw, de andere bever.
    De pauwen krijgen 2 minuten om een attribuut te kiezen waarmee ze zich ‘mooi’ maken.
    Als het lied start mogen ze over de bank, tafel, … stappen. De bevers zijn toeschouwers en mogen applaudisseren. 
    Na het lied draaien de rollen om en wordt de activiteit herhaald.

    Axenspel blikwerpen: steenbok – havik
    Benodigdheden: blikken of kegels, stoffen ballen of pittenzakjes, lied ‘hip hop instrumental’
    De groep verdeeld zich in 2. De ene helft is steenbok, de andere havik.
    Er worden torens van blikken klaargezet. De steenbokken gaan met de rug naar de torens staan, de haviken met het gezicht naar de torens op enkele meter afstand.
    Terwijl de muziek speelt proberen de haviken met ballen (pittenzakjes)de torens omver te gooien. De steenbokken moeten de torens verdedigen.
    Na het lied draaien de rollen om en wordt de activiteit herhaald.

    Axenspel verstoppertje: uil – schildpad
    Benodigdheden: afbeeldingen van schildpadjes, lied ‘vrolijk melodietje’
    De groep verdeeld zich in 2. De ene helft is schildpad, de andere uil.
    De schildpadden krijgen ieder een afbeelding van een schildpad. De uilen sluiten de ogen. Tijdens het vrolijk melodietje gaan de schildpadden hun figuurtje verstoppen in de klas.
    Daarna mogen de uiltjes met hetzelfde melodietje de schildpadden gaan zoeken.
    Na het lied draaien de rollen om en wordt de activiteit herhaald.

    Axenspel spiegelen: leeuw – kameel
    Benodigdheden: lied ‘tji ki tsja, doe mij maar achterna’
    De kinderen gaan per 2 voor elkaar staan. Het ene kind is de leeuw, het andere de kameel.
    De leeuw doet bewegingen en de kameel doet net als in een spiegel de bewegingen na terwijl het lied wordt afgespeeld.
    Na het lied draaien de rollen om en wordt de activiteit herhaald.


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs