Foto
Foto
acv nyrstar balen
Welkom op onze blog !!!!
Inhoud blog
  • CPBW APRIL
  • CPBW MAART
  • STAKING 31 MAART 2025
  • OR FEBRUARI
  • CPBW FEBRUARI
    nuttige links
  • bruto naar netto loon
  • belasting berekenen
  • klein verlet
  • sociale wetgeving
  • krantenkoppen
  • weersverwachting
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Nyrstar Balen

    01-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondernemingsraad en UAP

    Ondernemingsraad en UAP: vergaderingen van 27/02/2012


    Bespreking UAP

    Op maandag 27/02/2012 is er een bespreking geweest over de UAP (Uitzonderlijke Arbeidsomstandigheden Premie). De bedoeling van deze premies is om de oude uitzonderlijke premies te vervangen door een systeem dat voor iedereen gelijk loopt. De nieuwe premies worden afhankelijk gemaakt van het soort werk (licht tot zwaar) in combinatie met het dragen van uitzonderlijke beschermingsmiddelen. Hierbij zou warmte niet meer meetellen (omdat er niet meer gewerkt mag worden - en eigenlijk nooit gewerkt mocht worden - in té warme omstandigheden).

     

    Op deze bijeenkomst hebben we aan de directie onze bemerkingen gegeven over hun laatste voorstel. Hieronder vind je enkele van de opmerkingen die we doorgegeven hebben:

    - De bedragen van hun voorstel van premies liggen te laag, zeker ook omdat er geen rekening werd gehouden dat er vroeger 8 u per werkdag werd betaald, en nu maar 7,5u.

    - Het aantal premies ligt te laag, waardoor er onvoldoende nauwkeurig premiebehoud kan toegekend worden.

    - Mogelijke wijziging van premiebehoud bij andere beschermingsmiddelen.

    - Discussie rond de opname van Tyvek en Chemvek pakken.

    - Discussie rond al dan niet opname van warmte als een premiefactor, en rond de manier van meten van warmte.

    - De omzetting van huidige premies voor werken zonder beschermingsmiddelen, in UAP premies.

     

    Er wordt een volgende bijeenkomst gepland, zodat de directie haar reactie kan geven op onze punten. We hopen dat er dan een akkoord kan komen.

     

    Ondernemingsraad van 27/02/2012

     

    AIP premie

    De uitkomst voor deze premie is nog steeds niet (volledig) geweten. Een deel van de afdelingsresultaten moet nog binnenkomen.

     

    Interims en tijdelijken

    We hebben gesteld dat het bedrijf wettelijk niet in orde is, omdat voor bepaalde categorieën interims de toestemming van de Syndicale Afvaardiging nodig is.

    De directie antwoordt dat ze de zaak in de toekomst in regel zal brengen, maar niet met terugwerkende kracht.

    We hebben geantwoord dat dit geldt voor alle interims in die groep, en dat dit ook naar het verleden moet rechtgezet worden, wat we reeds lang gesteld hadden, en wat gewoon wettelijk is. Indien nodig zullen we verder stappen ondernemen.

     

    Vakantieplanning en jobstudenten

    De directie zal een rondvraag starten, maar wil geen jobstudenten aanwerven om een slechte planning te compenseren. Ze wil in het algemeen zo min mogelijk externe werknemers aanwerven voor de vakantie. Ze wil de afdelingen organiseren met de juiste mensen, en met het juiste aantal mensen.

    We hebben geantwoord dat dit met het huidige aantal arbeiders niet te halen is. Maar bovenal willen arbeiders ook hun verdiende zomerverlof kunnen opnemen, waardoor tijdelijke versterking noodzakelijk blijft.

    De directie beweert dat ze rekening houdt met de nodige aantallen arbeiders in de ploegen, zodat zij maximaal zelf kunnen instaan voor de vervangingen in de zomer. Iedereen krijgt zijn wettelijk verlof van twee weken, en meer indien mogelijk. Ze wil dat de werknemers hun verlof beter spreiden. Zo wil ze garanderen dat ervaren mensen ook in de zomer de installaties bemannen.

    We hebben gevraagd om de berekeningsmethode van het benodigde aantal arbeiders per ploeg te krijgen, zodat we ons een beter beeld kunnen vormen wat de directie beoogt. Er is een hele discussie geweest rond dit punt, daar flexibel inzetbare arbeiders niet nog een tweede keer “gestraft” mogen worden door moeilijk en te weinig opneembaar verlof.

     

    Prestaties van Balen en Overpelt

    De directie betreurt het dat er op dit moment zeer slechte scores gehaald worden:

    -         Er zijn nu al drie ongevallen met werkverlet, terwijl de doelstelling voor 2012 maximum 9 is, en een streefdoel van 7.

    -         Er is al één milieu-incident geweest in Overpelt, terwijl er maar één mag zijn in heel 2012.

    -         De productie loopt 10% achter.

    We hebben geantwoord dat het gebrek aan winterprogramma de voornaamste oorzaak is van dit laatste punt.

     

    Werfleiding

    Deze zal voortaan onder de leiding komen van de contractor manager coördinator.

     

    Wakerportiers

    De directie stelt dat er een open gesprek geweest is met de wakerportiers. Ze is akkoord om de portiers meer op de eigen site te houden, en de opleiding beter te spreiden.

     

    Badman Overpelt

    Er komt een bijeenkomst over het invullen van deze functie.

     

    Opleidingsplan

    In 2012 zal er ongeveer 10% meer opleiding gegeven worden (o.a. VCA, certifiëren binnenvervoermiddelen, procesopleiding, …)

     

    Logistiek project Overpelt

    De directie onderzoekt een project om extra laad-, opslag- en onthaalcapaciteit te ontwikkelen, zeker gezien de geplande productiecapaciteit.

    Tegelijk bevestigt de directie dat ze het project van vervoer per binnenschip wil bevorderen.

     

    01-03-2012 om 17:18 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    27-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AIP premie

    AIP 2011 – betaling afrekening maart 2012

     

    Vandaag zijn (de) resultaten van de AIP 2011 nog steeds niet bekend gemaakt.

     

    De onderdelen van de premie zijn als volgt:

    1. Resultaat Nyrstar Groep: maximum 500 €     

    2. Resultaat Balen en Overpelt: maximum 1000 €     

    3. Resultaat afdelingen Balen: maximum 1000 €

     

    De resultaten van de afdelingen zijn nog steeds niet allemaal binnen. Ook moet Zürich nog voor alle bedrijven wereldwijd zijn goedkeuring geven aan de bedrijfszetelresultaten. Men verwacht dat men de gegevens zal hebben tegen de volgende ondernemingsraad (eind maart).

     

    De betaling van de AIP premie zal gebeuren met de afrekening van maart 2012.

     

    Wat de AIP 2012 betreft, zullen binnenkort besprekingen starten over de concrete invulling van de doelen 2012. De directie heeft haar visie hierover gedeeltelijk gegeven, en we hebben gevraagd om die doelen eerst te onderzoeken. Er moet een CAO hierover afgesloten zijn voor einde april 2012, wil de premie nog als netto premie uitbetaald kunnen worden.

    27-02-2012 om 13:09 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    20-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kort verslag veiligheidscomité

    Enkele belangrijke punten uit de bijeenkomst veiligheidscomité

    Handdoeken, kousen, hemden, jassen,...
    - De bestelling van de handdoeken wordt opgemaakt op afdelingsniveau.
    - Sokken, hemden, jassen,... zijn beschikbaar in het magazijn (na een onderbreking in de stock), en worden besteld via de teamleider, op basis van behoeften.
    - Er zijn winterjassen beschikbaar. De leiding zal de beschikbaarheid van 4 seizoensjassen en van bodywarmers onderzoeken.

    Asbest centrale
    - Tegen begin maart zouden de laatste geplande asbestverwijdering- en fixatiewerken gedaan moeten zijn.
    - We hebben gevraagd nadien regelmatig metingen te doen, om de toestand op de voet op te volgen. Dit wordt onderzocht.
    - Het dossier van de asbest in de centrale is overgeheveld naar de medische dienst.
    - We hebben gesteld dat asbest volledig verwijderd moet worden, gezien de gevaren verbonden aan deze stof.
    - De directie stelt dat asbestziekte als beroepsziekte wordt aanzien, wanneer iemand in een bedrijf met asbest heeft gewerkt.
    - We hebben ook gevraagd om de centrale, na deze werken, grondig te poetsen.
    - Wat de schimmelvorming betreft, worden er maatregelen genomen (eerst drogen, dan behandelen).

    Winterbeleid
    - Er zijn veel schadegevallen gezien naar aanleiding van de vorst. Er worden checklists gebruikt, maar toch was men ruim laat in de reactie op de aangekondiogde vorst.
    - We hebben gesteld dat dit elk jaar een aandachtspunt moet zijn, en dat reeds in september.

    Veiligheidsbrillen
    - Regelmatig is een oogspecialist aanwezig op het bedrijf.
    - We hebben gevraagd via een bericht bekend te maken wanneer deze specialist aanwezig is op het bedrijf.

    Procedure werken langer dan 12 u
    - De directie bevestigt dat er steeds iemand van het managementteam beschikbaar zal zijn i.v.m. de toelating om langer dan 12 uren te werken.
    - We hebben gevraagd dat het beschikbare kader effectief naar het bedrijf komt wanneer iemand langer zou moeten werken dan 12u, om een schriftelijke toelating te geven. De directie bevestigt dat op zijn minst een bevestiging per mail bezorgd zal worden.

    Stressonderzoek
    - We hebben gevraagd de vragenlijst nog aan te passen, waarin meer rekening gehouden wordt met het onregelmatige werkrooster van de postenmannen, en arbeiders in weekdienst. We vragen ook nog andere aanpassingen.
    - De directie antwoordt dat het gaat om een standaardvragenlijst. Ze stelde voor een nota te maken gericht aan dr. Luc Swinnen.

    Controledokter
    - We hebben aangeklaagd dat een controledokter blijkbaar sytematisch vertikt zich te houden aan de bestaande controleregels. We hebben een naam van één dokter doorgegeven, die arbeiders vraagt om naar zijn cabinet te komen in Tessenderloo. We hebben namelijk drie arbeiders die een document hebben gegeven waarin deze dokter hen oproept naar zijn cabinet te komen. Indien blijkt dat deze dokter (of Mensura zelf) niet in staat is ziekencontroles op een juiste manier uit te voeren, willen we in vraag stellen dat zij dat verder kunnen doen.
    - De directie zal contact opnemen met Mensura.
    - Indien jullie te maken krijgen met een controledokter die vraagt naar zijn cabinet te komen, bezorg ons dan het document van uitnodiging. Een controledokter moet een controle uitoefenen AAN HUIS. Als hij je niet thuis vindt, moet hij een brief in je brievenbus steken, waarin de uren van zijn bezoek de (of een) volgende dag bij jou thuis gemeld staan.



    20-02-2012 om 14:36 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    17-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strategie Nyrstar

    Enkele belangrijke punten uit de bijeenkomst van 17/02 met Fred Hornung

    Zinkpoederfabriek
    Dit wordt bekeken op Europees niveau. Het is nog niet duidelijk hoe het project er zal uitzien. Het kan gaan om een investering in Balen (voor Auby en Balen samen), in Auby (ook voor beide sites samen), of om twee installaties, waarvan één in Balen en één in Auby.

    Betere metaalrecuperatie
    Er zijn groeiprojecten in onderzoek, waarbij men (opnieuw op Europees niveau) onderzoekt hoe men andere zaken kan halen uit de ertsen en bijvoorbeeld ook uit de lood-zilverresidu's. De directie beweert dus niet enkel te werken op het niveau van de kosten, maar ook van extra inkomsten om de bruto winst te doen stijgen. Men onderzoekt ook om de zinkkrassen beter te recupereren.

    Waterzuivering
    Er is achterstand opgelopen in het hele project, omwille van een belangrijke fout gemaakt door de externe consulent. Men gaat door met het project, zeker omdat dit nodig is om de milieuvergunning te houden.

    Stress onderzoek
    Er zal een stress onderzoek starten. Hiertoe zullen vragenlijsten opgemaakt worden. Bedoeling is dat iedereen die invult. We hebben zelf al meerdere keren op het veiligheidscomité het probleem van toenemende stress op het werk aangekaart. Daarom denken we dat het nuttig is dat iedereen effectief die lijsten invult. We zullen nadien de resultaten ervan op het veiligheidscomité te weten komen en bespreken. De gegevens worden opgehaald, beheerd en verwerkt tot actiepunten door een externe dienst, die de garantie geeft van vertrouwelijkheid en respect voor de privacy.

     

    17-02-2012 om 22:07 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    15-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mondeling akkoord functiebeschrijvingen
    Functiebeschrijvingen: stand van zaken

    Vorige week hebben we ons mondeling akkoord i.v.m. de opgemaakte en aangepaste functiebeschrijvingen bevestigd, nadat nog enkele kleine wijzigingen doorgevoerd werden. Hiermee is de eerste fase van de functiebeschrijvingen voor Balen afgerond.

    Dat betekent niet dat de volgende stappen vanzelf zullen gaan.

    Nu zal de tweede fase aanvangen, namelijk de gesprekken over de betaling met terugwerkende kracht indien de loongroep zou stijgen, en het vermijden van loonverlies indien de loongroep zou dalen. Voor ons kunnen alleen de bestaande afspraken als uitgangspunt dienen. Voor een werkgever die beweert dat eerlijkheid en een gegeven woord tot haar waarden behoren, kan of mag dit geen probleem leveren... Dat betekent dat er dan o.a. afspraken moeten gemaakt worden over de data waarop de nieuwe functiewegingen voor de verschillende functies met terugwerkende kracht ingaan.

    Wanneer deze fase afgerond is, komt de derde fase aan bod, namelijk de weging van de functies zelf. Dit zal gebeuren door een externe commissie, waar zowel mensen van Agoria (werkgeverskant) als van beide vakbonden de opgestuurde functiebeschrijvingen zullen analyseren, beoordelen en wegen. Deze mensen zullen ook bezoeken aan de afdelingen afleggen.

    Ten slotte zullen de functiewegingen toekomen aan de interne commissie van Balen, waar ook wij inzitten. Dat zal dan aanleiding geven tot besprekingen over de concrete loongroepen.

    Dat betekent dat er nog een hele weg af te leggen is... waarvan we jullie op de hoogte zullen houden.

    15-02-2012 om 11:39 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    06-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag Syndicale Delegatie 06/02/2012

    Kort verslag bijeenkomst SD 06/02/2012 



    Interims en tijdelijken

    We hebben gevraagd om alle structurele plaatsen te voorzien van een vast contract. Voor de rest willen we enkel tijdelijke contracten, tenzij voor de gevallen bepaald door de wet, waar de directie interims kan voorzien. Toch vragen we ook daar maximaal tijdelijken, zeker als het om een langere tewerkstelling gaat.

    De directie antwoordt dat ze maximaal gebruik wil maken van flexibiliteit (tijdelijken, interims). Ze zal enkele arbeidsplaatsen van interims onderzoeken i.v.m. een tijdelijk contract. Wij willen dat alle interims (die geen vervangers zijn voor zieken, want hiervoor moet de directie ons geen toelating vragen) een tijdelijk contract krijgen.

     

    Permissiedagen tijdelijken

    We hebben gevraagd dat ook tijdelijken permissiedagen kunnen aanvragen. De leiding gaat hiermee niet akkoord.

     

    Aanpassen kilometervergoeding

    We hebben gevraagd om steeds het wettelijke maximum toe te passen, zoals het vroeger tientallen jaren het geval was. De directie wil dit overwegen, wanneer op het traject Balen-Overpelt het juiste aantal kilometers geldt, in alle personeelscategorieën.

     

    Portiers

    Gedetailleerde uitleg bij het voorstel tot nieuwe globale postenpremie portiers: we hebben gevraagd dat de loondienst een gedetailleerde uitleg geeft. Dit wordt bekeken.

    Omschrijving begrip extra reistijd (o.a. fietsgebruik): De leiding is akkoord met onze vraag om de reële (fiets)tijd als reistijd te aanzien.

     

    Beschikbaarheid vervoermiddel (portiers, opleiding, overlegorganen,…)

    De directie wil geen voertuig voorzien voor de opgegeven omstandigheden. De wagen van Rudi Vreysen wordt wel beschikbaar gesteld met de nacht en in het weekend. Men zal in de planning maximaal rekening houden met het feit of een portier fietst.

     

    Vakantieplanning 2012 (jobstudenten, tijdelijken)

    We hebben gevraagd om in de zomer tijdig jobstudenten en tijdelijken te voorzien. De directie echter wil dat de diensten de vakantie opvangen met de bestaande arbeiders. Ze beweert dat in de berekening van het effectief hiermee rekening zal gehouden worden. We hebben hun berekeningsformule gevraagd, voor we een oordeel vellen.

     

    Berekeningsmethode zesmaandelijks gemiddeld uurloon

    Het zesmaandelijks gemiddeld uurloon wordt berekend op de zes kalendermaanden voor de maand waarop het betrekking heeft. Onvolledige maanden worden niet eruit gehaald.

     

    Storing (bijvoorbeeld terugkomst op 8u,…)

    We hebben gevraagd om bij de storingsregeling een ongewilde onvolledige post toch gelijk te stellen aan een volledige werkpost, waardoor een volledige storingsvergoeding betaald wordt (bijvoorbeeld bij een oproep ’s morgens ter vervanging van een onverwachte zieke). De directie neemt deze vraag in overweging.

     

    Vraag degressieve storingsvergoeding

    De directie gaat niet in op onze vraag om de storingspremie toe te kennen met een oplopend bedrag, afhankelijk van het tijdstip van de mededeling (vanaf één week).

     

    Spreiding verlof, niet akkoord met “richtlijn”.

    We hebben herhaald dat de richtlijn slechts een éénzijdige richtlijn is. Ze is dus noch een afspraak, noch een regel.

     

    UAP bijeenkomst plannen

    Deze wordt gepland op 21 februari.

     

    Normenpremie afwerken

    - De betaling van eind januari is gebeurd volgens percentages die nog geen rekening houden met de eerste peller en de reserve-eerste peller.

    - De regeling wordt verder afgewerkt wanneer de gegevens over de stielmannen van de hallen binnen zijn.

     

    Harmonisatie

    Fiches updaten: de loondienst zal ons een aangepaste versie bezorgen.

    CAO harmonisatie: de directie zal een nieuwe ontwerptekst maken, inbegrepen bijlagen met de fiches, de ondertekende slides, de regeling normenpremie & UAP, en een aparte CAO maaltijdcheques .

     

    Centrale

    Gebrek aan leiding: de directie zal onze vraag onderzoeken. Er wordt een bijeenkomst gevraagd met de dienstleiding erbij.

    Berekening effectief: de personeelsdienst zal onze vraag bekijken. Ze wil de bruggepensioneerde arbeiders van de centrale navragen of ze op interim-basis willen komen werken. Wij hebben gevraagd om een extra arbeider aan te werven.

    Eénduidige procedure ter bepaling overuren en storingspremie: we hebben ons voorstel gedaan van maandelijkse planning met kopie naar de loondienst. De personeelsdienst kan zich hier in vinden.

    Storing drie uren: de bestaande regels gelden voor iedereen, ook voor de centrale.

     

    Logerij: “beschikbaarheid” arbeider bij ziekte

    We hebben gesteld dat “beschikbaarheid” enkel kan mits een compensatie, zonder daarom te zeggen dat we akkoord kunnen gaan. De directie antwoordt dat na een gesprek met de leiding van de logerij, het niet de bedoeling is om iemand te verplichten beschikbaar te zijn. Wel is het de bedoeling om bij ziekte de arbeider die het laatst verlof heeft aangevraagd, eerst te bellen, waarna pas andere arbeiders opgebeld zullen worden.

    06-02-2012 om 19:23 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    03-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logerij, hallen, centrale, portiers,...
    Logerij, hallen, centrale, portiers,... hoe staat het met jullie afdelingsproblemen?

    Op de logerij zullen er personeelsvergaderingen plaatsvinden over de 9+1 bezetting.
    Deze personeelsvergaderingen gaan door op:
    maandag 06/02 om 11u (vroege ploeg A) en 16u (namiddagploeg B), en op
    donderdag 09/02 om 13u (vroege ploeg C) en 14u (namiddagploeg D).

    Op de hallen wordt bij de afrekening van januari de afkoopsom voor de normenpremie betaald.
    Deze betaling gebeurt vanuit volgende principes:
    - Het gaat hierbij uitzonderlijk om een betaling voor zeven i.p.v. zes maanden, omdat de vorige betaling (als voorschot)liep over de periode van 1 januari tot en met 30 juni 2011. Vanaf volgende keer (afrekening juli 2012) gaat het (opnieuw) om afkoopsommen die betrekking hebben op zes maanden. Dat zal dan ook zo blijven.
    - Bij deze betaling is nog geen rekening gehouden met de eerste pellers en hun reserven. Dat zal bij volgende betaling wel het geval zijn.
    - Er wordt rekening gehouden met individuele aanvragen permissiedagen en regime tijdskrediet. Daarom kunnen bedragen onderling verschillen tussen arbeiders uit éénzelfde groep.
    - De betaling gebeurt per groep waarbij vijf groepen zijn bepaald: controleurs + procesverbeteraar, reserveteamleiders + reservecontroleurs, de rest van de vierploegenmannen, hamon/anodegieterijmannen, en ten slotte een beperkte groep zonder afkoopsom.
    - Het gaat om brutobedragen.

    Wat de problemen van de centrale betreft, hebben we volgende punten op de dagorde van de bijeenkomst SD van maandag 6 februari gezet (13u tot 15u):
    15.  Centrale: gebrek aan leiding
    16.  Centrale: berekening effectief
    17.  Centrale: éénduidige procedure ter bepaling overuren
    18.  Centrale: storing drie uren

    Wat de problemen van de portiers betreft, ook daar worden meerdere punten besproken op de SD van 6 februari:
    3.      Gedetailleerde financiële uitleg bij het voorstel tot nieuwe globale postenpremie portiers
    4.      Omschrijving begrip extra reistijd (o.a. fietsgebruik)
    5.      Beschikbaarheid vervoermiddel (portiers, opleiding, overlegorganen,…)
    Dit laatste punt is niet enkel een probleem voor de portiers, maar een algemeen probleem ook voor andere arbeiders.

    We houden jullie op de hoogte van het verloop van deze bijeenkomst SD!

    03-02-2012 om 17:05 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    30-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe verloopt de staking in Balen - vervolg.
    Staking Balen - stand van zaken 18u.

    In ons vorig bericht hebben we de stand van zaken gegeven rond de middag.

    Ook de namiddagploeg staakt voor 100 % in Balen. Alleen de opgeëiste arbeiders zijn binnengegaan. In de hallen zijn er zowel met de vroege als de late ploeg slechts twee arbeiders binnengegaan, de derde arbeider heeft telkens mee gestaakt.

    De staking loopt nog tot morgenvroeg 6u.

    Ondertussen is er een bericht rondgestuurd. Hierin staan volgende zaken:
    - Morgen 31 januari worden stilstandwerken uitgevoerd in de logerij (en de hallen).
    - De directie verwacht dat daardoor de productie ten vroegste op dinsdag rond 24 u kan starten.
    - Ook fluo 4 zou vertraagd heropstarten ten gevolge van laattijdige levering van de juiste ertsen.
    - Dit betekent dat al bij al de productie niet onmiddellijk en maximaal zou opstarten.

    In heel België is de stakingoproep veel massaler opgevolgd, dan de pers ons de laatste weken en dagen voorspelde. De werknemers zijn het duidelijk BEU telkens te moeten opdraaien voor besparingen. Het is hoog tijd dat kapitaalkrachtigen en miljonairs betalen om de begroting te saneren!

    We willen alle arbeiders bedanken voor het succes van vandaag! Proficiat!
    Zonder jullie vastberadenheid is er geen zulk krachtig signaal gegeven, noch aan de regering, noch aan de eigen directie.
    We doen onze actie voort, zoals voorzien, tot 6 u morgenvroeg.

    30-01-2012 om 18:22 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe verloopt de staking in Balen?
    Staking in Balen: stand van zaken 12u30

    De staking is zeer goed opgevolgd! De arbeiders staken in de ochtend- en dagploeg voor 100%. Buiten de arbeiders die opgeëist werden, is niemand van de arbeiders binnengegaan.

    De bedienden zijn in veel kleinere mate aanwezig dan andere dagen. In welke mate de afwezige bedienden stakers zijn, dan wel gewoon thuis gebleven zijn, weten we nog niet.

    We hebben geen of amper onderaannemers of vervoersfirma's gezien.

    We zijn binnengeroepen door de personeelsdirectie i.v.m. de derde man zinkhallen (wassing). Ze vroegen ons om de derde man op te eisen, omdat de wassing een kritische taak zou zijn gezien de staat van de anodes. We hebben ons standpunt van vrijdag herhaald dat de derde man evengoed recht op staken heeft.

    De staat van fluo 5 is verbeterd vergeleken met vorige week, maar is nog steeds niet zoals het zou moeten.

    Er is nog geen signaal gekomen van de directie of van Zürich i.v.m. de komende dagen en weken.

    We houden jullie op de hoogte!

    30-01-2012 om 12:53 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    27-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brief directie

    ACV                                         ABVV

     

    Balen, 27/01/2012

                                                       

                           

    Over de brief van de directie

     

     

    Vandaag hebben de arbeiders van Balen een brief gekregen thuis. Daarin vraagt de directie om een zogenaamd “tussenvoorstel” te aanvaarden, als alternatief voor de algemene staking van maandag 30 januari.

     

    Maar: de waarheid heeft ook zijn rechten. Want waaruit bestond dat tussenvoorstel? We citeren uit de brief van Fred Hornung (derde alinea, laatste zin): “Dit tussenvoorstel omvat enkel het optimaal opereren van Fluo 5 en een normale kathodeproductie – dit alles met minimumbezetting.” En waaruit bestaat die minimumbezetting? Bij navraag bleek het te gaan over bijna volledige ploegen in de drie grote productieafdelingen. Als iemand ooit gehoord heeft van een staking zonder staking, mag die ons eens komen uitleggen hoe dàt in zijn werk ging…

     

    Vervolgens: fluo 5. Vanaf het eerste gesprek met de directie hebben wijzelf gesteld dat fluo 5 in dienst kan blijven. Ze suggereren dat “we de oven kunnen verliezen”, alsof dit aan de staking te wijten is. Dat is een onterechte stemmingmakerij tegen de staking en de stakers. Als fluo 5 stilvalt, is dat het gevolg van een gebrek aan tijdige investeringen in het verleden. We dachten dat dit steeds tot de verantwoordelijkheid van de patroons heeft behoord, wat blijkbaar niet altijd het beste idee is…

     

    Verder: de directie doet het overkomen alsof het bedrijf het arme slachtoffer is van een conflict tussen de regering en de vakbonden, alsof ze zelf geen betrokken partij zou zijn! O nee? En wie is slachtoffer van een eventuele indexsprong? Wij, de arbeiders, de bedienden, de sociaal verzekerden. En wie maakt extra winst bij een indexsprong? Juist, het management en de aandeelhouders. Wie is vragende partij dat de besparingen vooral ten koste zijn van dezelfde arbeiders, bedienden en sociaal verzekerden, om zo de privileges, de winsten, de dividenden, de grote fraudeurs en de grote miljonairvermogens te vrijwaren? Juist, de grote patroonlobby’s en de rijksten die door de crisis zichzelf nog verrijkt hebben.

     

    Ten slotte lijkt het toch wel een bijzondere redenering te zijn, dat door één dag staking, plots de fabriek langer stil zou gelegd worden, of wie weet nog erger… is dit dan het gevolg van de staking? Of is het veeleer de staking die deze snode plannen ongewild naar boven heeft gebracht? In 1971 hebben ze negen weken gestaakt, in 1985 twee weken, in 2005 een week, komende maandag… één dag! Het fabriek moest dus al honderd keren gesloten zijn. “En als ze dat toch zouden doen, dan waren ze dat al langer van plan”, zei een arbeider daarstraks nog in de kleedzaal. Het is natuurlijk gemakkelijk uw eigen schuld op een ander te schuiven. Maar dat gebeurt wel meer in die kringen.

     

    Deze ochtend zijn we met de delegees van Balen en Overpelt nog bij de directie geweest, maar daar zijn we geen meter vooruit geraakt. We hebben de directie onderstaande tekst overhandigd:

     

    “Afspraken respecteren

    -         Volgende week bijeenkomst functiewegingen: bepaling data terugwerkende kracht.

    -         Bij loonstijging: terugwerkende kracht tot aanvang (ver)nieuw(d)e functie.

    -         Bij loondaling: behoud loongroep (geïndexeerd, aangepast aan loonsverhogingen) voor huidige werknemers.

    -         Volgende week bijeenkomst interims en tijdelijken. Principe: alleen interims voor wettelijke redenen, alleen bovenop huidige berekening effectieven.

    -         Spreiding verlof: suppletief (=indien geen regeling in team), en aan te passen (naar voor halen altijd mogelijk, naar achter indien akkoord teamleider).

    -         Behoud sociale tewerkstelling (badman).

     

    Gevolgen eindeloopbaan

    -         Landingsbanen: plaatselijke regeling voor huidige ingestapte +45 jarigen.

    -         Brugpensioen 56/33/20: compensatie indien maximale forfaitaire gelijkstelling (=1777,2 € per maand, in plaats van uw huidig loon) gehandhaafd blijft.

    -         Gesprekken mogelijk over andere gevolgen eindeloopbaanproblematiek.

     

    Kostenbesparingen

    -         Geen scenario’s ontwikkelen van inleveringen, zoals reeds meerdere keren aangekondigd door de directie.

    -         Alternatief scenario: besparingen op materialen, energie, andere kosten op een participatieve (= o.a. luisteren naar de mensen) en motiverende manier.

     

    Afdelingen

    Volgende week besprekingen over afdelingsproblemen logerij, centrale, portiers.”

     

    Reactie van de leiding: ze is zich bewust van het belang van al deze onderwerpen, maar ze deed geen enkele concrete toezegging. Nog een echt staaltje van “tussenoplossing”.

     

    Kortom: de staking van maandag 30 januari gaat onverminderd door om dezelfde drie redenen:

    1. Neen aan de huidige beslissingen van de regering.

    2. Neen aan toekomstige besparingen op onze nek (o.a. index).

    3. Respect voor alle bestaande afspraken aangaande het bedrijf zelf.

    We willen je vragen aanwezig te zijn aan de poort vanaf 7u, en liefst ook tijdens de postenwisselingen.

     

     

    ABVV                                 ACV

    27-01-2012 om 17:02 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    26-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.staking 30 januari

    ACV                              ABVV

    Balen en Overpelt

                                                                                                   

    26/01/2012

     

    24 uren staking op 30 januari 2012

     

    Op maandag 30 januari gaat er een algemene staking in België door tegen de sociaal onrechtvaardige regeringsmaatregelen, en tegen hun opdrachtgevers uit patronale kringen.

     

    Vandaag is er een vergadering doorgegaan met de directie, waarbij besproken werd de fabriek op een ordelijke wijze stil te leggen.

     

    In Balen zal de hele fabriek stilgelegd worden (buiten fluo 5, o.a. om veiligheidsredenen). De installaties zullen stilgelegd worden in de nachtploeg van zondag op maandag. De staking begint op 30/01 om 6u, en eindigt op 31/01 eveneens om 6 u. Daarna gaan we weer aan het werk.

     

    In Overpelt zullen meerdere arbeiders staken. We roepen de anderen op zich daarbij aan te sluiten.

     

    Er zal in Balen een lijst opgemaakt worden met op te eisen arbeiders, die zullen instaan voor het bewaken van de installaties, en ook de werking van fluo 5. De directie zal een lijst van arbeiders bezorgen die hiervoor nodig zijn (bewaking, fluo 5). De directie kan (nog) geen opstartwerken plannen. Ze beweert pas maandag hierover een beslissing te kunnen nemen.

     

    In Balen worden alle arbeiders verwacht om 7u ’s morgens aan de poort. We bezorgen jullie dan een uitgebreide uitleg over de regeringsmaatregelen, en over degenen die daarvoor verantwoordelijk zijn.

     

    We vragen ook om zoveel mogelijk aanwezig te zijn, zeker tijdens de postenwissels: 5u-6u, 13u-14u, 21u-22u.

     

     

    ABVV                                 ACV

    26-01-2012 om 12:51 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    20-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Staking tegen de regering van de rijken!

    ACV                              ABVV

                                                                                                   

    20/01/2012

     

    Staking op 30 januari 2012

     

    Bij de onderhandelingen voor de regeringsvorming werd een begroting voor 2012 en verdere jaren opgesteld. In december heeft de regering in verdachte haast een deel wetten door het parlement gejaagd. In de komende maanden wil ze nog veel meer wetten erdoor jagen.

     

    Bovendien heeft de regering en Europa al aangekondigd dat er nog meer besparingen moeten volgen. Zelfs de index ligt opnieuw onder vuur!

     

    Daarom houden de drie vakbonden een nationale algemene 24u staking op maandag 30 januari. Het gaat niet om een betoging in Brussel, maar wel om het stilleggen van bedrijven en diensten, dus ook Balen en Overpelt.

     

    We merken dat er vanuit leidinggevende kringen gepoogd wordt deze staking te ondergraven door “rondvragen” waarbij elke individuele arbeider gevraagd wordt of hij wil werken. Bedoeling lijkt steevast te zijn om de productie wel te laten doorgaan.

     

    Dat kan niet! De directie zet de zaken op hun kop!

     

    Bij een algemene staking wordt niet individueel gevraagd wie wil werken, om op die manier de productie toch te laten doorgaan. Bij een staking wordt besproken wie binnen moet om de installaties te bewaken – en alleen bewaken!

     

    Wij raden dan ook aan om geen antwoord te geven wanneer die vraag wordt gesteld, of de vrager door te verwijzen naar de vakbonden. En vergeet niet: staken is een grondwettelijk recht en een recht uit het Europees Sociaal Handvest!

     

     

     

    ABVV                                 ACV

    20-01-2012 om 19:08 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    18-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bespreking met vakbondssecretarissen
    Bespreking over logerij en functiewegingen voor heel het fabriek

    Op dinsdag 17/01 zijn er besprekingen geweest met de directie over de 9 of 10 man op de logerij, en over de functiewegingen voor heel het fabriek. Wat is daar gebeurd?

    1. Logerij: 9 of 10 man.

    We hebben een lijst overhandigd met 22 punten die aangebracht werden door de arbeiders van de verschillende ploegen. Onze vraag was om op een serieuze manier rekening te houden met deze punten. Voor ons verantwoorden die punten het plannen van tien man. We hebben de directie er op gewezen dat ze een risico lopen wanneer er geen rekeing wordt gehouden met zulk een belangrijk signaal, wat de stemming van december op de logerij zeker is.

    De directie wil die punten serieus onderzoeken, maar vindt dat dit geen afbreuk doet aan de planning op 9 man. Ze stelt dat soms tien man gepland kan worden wanneer nodig, maar niet voortdurend in elke ploeg. Ze zal de punten met Bart Heijthuizen bespreken.

    2. Functieclassificatie

    De directie zegt toe dat ze een mandaat geeft aan de verantwoordelijke voor de functieclassificatie om te gaan praten over betaling met terugwerkende kracht, en over de behandeling van garantie tegen loondaling. Ze komt in die zin terug op haar standpunt meegedeeld op de ondernemingsraad van oktober 2011 (waar ze stelde geen terugwerkende kracht te willen voorzien).
    Er zullen besprekingen hierover opstarten.

    Wat nu?

    We geven informatie aan de arbeiders van de logerij, en verzamelen hun visies en voorstellen hoe dit probleem verder aan te pakken. Van zo gauw we meer weten, brengen we jullie op de hoogte.

    18-01-2012 om 16:58 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    13-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gesprek met directie en vakbondssecretarissen
    9 of 10 man op de logerij, functiebeschrijvingen en betalingen, ...

    Volgende week dinsdag 17/01 zal om 17u30 de bespreking doorgaan met de vakbondssecretarissen erbij.

    Aanleiding is de stemming bij de mannen van de logerij, die in december massaal (meer dan 82%) gestemd hebben voor stakingsbereidheid in verband met de beslissing van de directie om naar negen functies te gaan.

    Tegelijk spelen zaken mee die voor het hele bedrijf van belang zijn, namelijk de onderwerpen die te maken hebben met betaling van functielonen: betaling met terugwerkende kracht bij loongroepstijging, vermijden van loonsvermindering bij loongroepdaling. In het algemeen is er een probleem van éénzijdig veranderen van bestaande regels door de directie. Deze achtergrond hoort bij de problematiek, daar we tijdens de personeelsvergaderingen op de logerij, en door opmerkingen van talrijke arbeiders van andere afdelingen, veel frustratie en kwaadheid hebben gevoeld.

    We houden jullie op de hoogte!

    13-01-2012 om 21:22 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    27-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ondernemingsraad 23 december 2011

                                         

    Kort verslag ondernemingsraad 23 december 2011

     

    Betaling met terugwerkende kracht

    De directie is bereid haar eerdere standpunt om geen betaling met terugwerkende te doen, te herroepen. Ze wijst wel op steeds hoger oplopende kosten, waaronder personeelskosten, en wil gesprekken voeren over besparingen.

     

    Omzetting van interims en tijdelijke contracten

    We hebben gevraagd om meer vaste en tijdelijke contracten te voorzien, gezien het voor ons niet te verantwoorden hoge aantal (tijdelijke en) interim contracten. De directie is bereid om op de ondernemingsraad van 23 januari haar standpunt te bepalen, waarna een bijeenkomst Syndicale Delegatie gepland wordt.

     

    Bericht spreiding dagen

    We hebben geprotesteerd tegen het éénzijdig bericht van de directie i.v.m. de spreiding van arbeidsduurvermindering- en eindejaarspremiedagen. De directie antwoordt dat ze het jaar niet wilde ingaan zonder een richtlijn. We hebben geantwoord dat voor ons de koppeling met het toekennen van vaste en tijdelijke contracten belangrijk blijft, evenals het informeren/ raadplegen van de arbeiders.

     

    Prestaties en AIP

    Het deel van de AIP dat betrekking heeft op de site Balen/Overpelt (40 % van het geheel) lijkt positief te worden, tenminste wanneer er zich geen onverwachte incidenten voordoen i.v.m. veiligheid of milieu. Er is nog geen duidelijkheid over groep- of afdelingresultaten.

     

    Woon-werkverkeer

    De directie heeft een verplicht in te vullen gegevenslijst overhandigd i.v.m. de verschillende manieren van woon-werkverkeer.

    We hebben gevraagd om dit niet als een verplicht nummer te behandelen, maar te kijken op welke manier het bedrijf positief kan inspelen op het bevorderen van niet-gemotoriseerd of collectief vervoer. De directie wil dit bekijken.

    Logerij 10 of 9 functies

    De directie zoekt een mogelijkheid om hierover in de tweede week van januari met de vakbondssecretarissen bijeen te komen. Ze stelt ook dat er vanaf januari 3 extra opleggers vrijgemaakt kunnen worden. Ook zal één nieuwe extra oplegger aangeschaft worden.

     

    Eerste man logerij.

    De directie bevestigt dat de eerste man eerder begint en eindigt. Dit is gebeurd in samenspraak met de betrokkenen.

     

    Waakdienst

    De directie wil starten met de nieuwe organisatie vanaf 1 januari, waarbij de 18 wakerportiers als één groep zullen functioneren. We hebben benadrukt dat het half uur schaft betaald moet worden, wanneer de portier helemaal alleen functioneert (zonder vervangingsmogelijkheid). We hebben ook gezegd dat de berekening van de globale postenpremie herbekeken moet worden.

     

    Labo

    R. Ballet zal gevraagd worden een voorstelling te geven op de volgende ondernemingsraad. We hebben gesteld dat een eventuele mutatie gebeurt volgens alle regels.

     

    Badman

    We hebben herhaald dat voor ons het voortbestaan van deze en andere functies voor sociale tewerkstelling essentieel is, niet in het minst omdat daarover afspraken zijn gemaakt. We ergeren ons mateloos aan de weerkerende ervaring dat bestaande afspraken éénzijdig worden doorbroken door de directie. De directie herhaalt haar zorg om de kosten te drukken, gezien de inkomsten dalen door lagere premies en lagere verwerkingslonen, terwijl de uitgaven voor zowel energie, personeel als andere kosten stijgen.

     

    Eerste peller hallen

    Er is nog geen exacte planning, en er moet nog opleiding voorzien worden.

     

    Waterzuivering Balen

    Dit prioritaire project wordt voorgesteld van zo gauw het klaar is.

     

    Music for Life

    De actie bracht in Nyrstar 1245 € op. Iedereen bedankt die deze actie steunde! Het bedrijf heeft dit bedrag dan verdubbeld tot 2500 €.

    27-12-2011 om 07:58 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    » Reageer (0)
    22-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 functies logerij

     

    9 of 10 functies: hoe staat het ermee?

    22 december 2011

     

     

    Direct na de stemming hebben we een bijeenkomst aangevraagd met de directie.

     

    Er is echter nog geen datum voor deze bijeenkomst.

     

    Vandaag hebben we de vraag gesteld om een echt overleg mogelijk te maken. Vanuit de leiding is men akkoord om tot deze bijeenkomst 10 man te blijven plannen.

     

    De leiding is bereid te overleggen, maar voor haar gaat het niet over het principe van 9 man, wel over de manier waarop.

     

    We organiseren hierover een personeelsvergadering op dinsdag 3 januari 2012. Bedoeling is dat alle vier de ploegen bijeenkomen om 14u in de controlezaal van de logerij. We hebben ook gevraagd dat de leiding beschikbaar is, zodat we met hen hierover in gesprek kunnen komen.

     

     

     

    Personeelsvergadering dinsdag 3 januari 2012,

    voor alle vier ploegen,

    in de controlezaal van de logerij.

     

     

     

     

    ABVV                                            ACV

    22-12-2011 om 12:46 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    » Reageer (0)
    19-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LOGERIJ 10 FUNCTIES, SPREIDING VERLOF

    ACV                              ABVV

                                                                                                   

    19/12/2011

     

     

    Spreiding van afwezigheden: 2012

     

    De communicatie die onze directie heeft verstuurd in verband met de spreiding van afwezigheden, zijn richtlijnen en geen formele afspraken. Omwille van het feit dat we geen akkoord konden bereiken, noch over de spreiding van dagen, noch over de koppeling aan het toekennen van meer vaste en tijdelijke contracten, is er geen afgesproken akkoord.

     

    De directie heeft éénzijdig deze richtlijn verspreid als een streefdoel dat ze wil bereiken. Opnieuw, een streefdoel is geen afspraak, noch een akkoord.

     

    We hebben aangedrongen om een bespreking te hebben over de vaste en tijdelijke contracten.

     

     

    Stemming logerij

     

    Vorige week hebben we direct na de stemming aan de directie gevraagd om een gesprek te organiseren met onze secretarissen erbij. We willen dan de problemen behandelen die de mensen van de logerij ervaren, en tot uitdrukking hebben gebracht in hun uitgebrachte stem. Onder andere problemen zoals de functiebeschrijvingen en hun betalingen zullen ook dan besproken komen.

     

    We hebben nog geen datum gekregen van deze bijeenkomst. We brengen jullie ervan op de hoogte wanneer we meer weten.

     

     

     

     

    ABVV                                 ACV

    19-12-2011 om 14:47 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    14-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijeenkomst Syndicale Delegatie 12/12/2011

    Kort verslag gezamelijke SD Balen Overpelt
    14/12/2011

     

    Spreiding afwezigheiddagen

     

    De directie is vragende partij om onze afwezigheiddagen te spreiden. Wij koppelen dit aan de inspraak in omzetting van interim naar tijdelijke en van tijdelijke naar vaste contracten. De directie antwoordt dat ze deze koppeling niet wenst te maken. Ons antwoord hierop is dat deze koppeling een logisch gevolg is om de spreiding van de afwezigheiddagen te kunnen garanderen.

     

    Veiligheidspremie

     

    De compensatie van de niet betaalde periode (de jas of veiligheidskit) zal op korte termijn bedeeld worden. De directie blijft op haar standpunt dat ze de premie niet meer wil betalen. Zij vindt dat dit gecompenseerd wordt door bijvoorbeeld de AIP, exellence awards enz.

    We vinden deze éénzijdige beslissing niet aanvaardbaar.

     

    Badman Overpelt

     

    Hier zal op de OR van 23/12 een terugkoppeling gebeuren. Het zal ook besproken worden op de SD van januari 2012.

     

    Organisatie Portiers

     

    De piste die de directie wenst te bewandelen is 16 mensen volcontinu  + 2 mensen in 2 ploegen ( 06-14 en 14-22). Hierover gaat verder gesproken worden op de OR van 23/12.

     

    Labo mutatie

     

    Hier gaat men van het standpunt uit dat een mutatie nodig is als de tewerkstelling meer dan 50% bedraagt op één van de sites. De Cao zending, mutatie en opleiding is hier van toepassing.

     

     

    14-12-2011 om 15:50 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)
    12-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stemming logerij

    ACV                                                       ABVV

                                                                 12/12/11

     

    Stemming ploegenarbeiders logerij



     

    We hebben een stemming gehouden ivm de afbouw naar 9 functies op de logerij in de ploegen. De keuze die er gemaakt kon worden was : stakingsbereid of niet stakingsbereid.

     

     

     

     

    Uitslag: 81,25% heeft zich stakingsbereid  verklaard.

                  18,75% heeft zich niet stakingsbereid verklaard.

                    0% ongeldige stemmen

     

     

     

    We hebben de directie hiervan op de hoogte gebracht.

     

     

     

     

    Wij houden u op de hoogte.

     

     

     

    ABVV                                                      ACV

    12-12-2011 om 16:34 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    » Reageer (0)
    09-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Besprekingen in de komende weken
    Op 14/12 is een gemeenschappelijke Syndicale Delegatie met Overpelt gepland.

    Op deze vergadering komen volgende zaken aan bod:

    1) Spreiden van afwezigheden (de vraag van de directie voor het spreiden van afwezigheden, en onze vraag voor meer vaste en tijdelijke contracten in plaats van interims)

    2) Veiligheidspremie (een alternatief voor de trimestriële premie van de veiligheidswedstrijd die de directie eenzijdig wilde afschaffen)

    3) Badman (de verdediging van sociale tewerkstellingplaatsen zowel in Overpelt als Balen)

    4) Organisatie bewaking Nyrstar Belgium (organisatie wakers/portiers in Balen en Overpelt)

    5) Labo : mutaties van Balen naar Overpelt (het plan van de directie om de mensen van de bemonstering van Balen te muteren naar Overpelt)

    6) Functiebeschrijvingen (zie verder)

    Op 19/12 is een Syndicale Delegatie van Balen gepland.

    Op deze vergadering zal (onder andere) de normenpremie aan bod komen, waarbij het de bedoeling is zo snel mogelijk tot een definitief akkoord te komen.
     
    Ter herinnering, de afkoopsom voor de normenpremie wordt tweemaal per jaar betaald aan de rechthebbenden, namelijk met de afrekening van januari en de afrekening van juli. Bedoeling is te komen tot duidelijke bedragen per functie (of reservefunctie), die wel evolueren met de index en procentuele loonsverhogingen. Ook andere punten verbonden aan de normenpremie zullen besproken worden.

    Stand van zaken van de UAP - Uitzonderlijke Arbeidsomstandigheden Premie

    Er komen nog besprekingen over de UAP.

    In afwachting zullen er zoals in het voorjaar, voorschotten betaald worden aan de rechthebbenden.
    Wanneer een definitieve regeling tot stand zal gekomen zijn, zal een verrekening gebeuren van de voorschotten in het uiteindelijke bedrag.

    Functiebeschrijvingen - betaling met terugwerkende kracht en vermijden van loondaling

    Vele arbeiders hebben ons de vraag gesteld hoe de besprekingen rond deze punten verlopen. Er is echter nog geen nieuwe datum gepland rond dit punt.

    We zullen dit aankaarten op de bijeenkomst van 14/12.

    09-12-2011 om 19:19 geschreven door Het Acv Team  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    » Reageer (0)


    Foto


    forum
  • 5 postensysteem
  • verkiezingen
  • verkiezingen
  • verslag
  • verandering van acv-metaal naar acv - metea

    Druk op onderstaande knop om te reageren op ons forum, want UW mening is van het grootste belang voor ons


    E-mail ons

    Druk op onderstaande knop om ons te e-mailen.


    Zoeken met Google



    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs