INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
04-01-2013
BUFFALO FIELD CAMPAIGN : CALL TO ACTION !
ACTION
ALERT !
STOP
DE PLANNEN VAN YELLOWSTONE NATIONAL PARK OM DE BIZONS AF TE SLACHTEN !
"LET MOTHER EARTH SPEAK" DENNIS BANKS SAMEN MET KITARO
Dat Kitaro en ik ooit samen
zouden komen, dat was voorbestemd, zegt Dennis Banks . Ons overtuiging is hetzelfde:
Moeder Aarde, wij zijn allen de kinderen van de aarde.
Banks, 75 jaar is een
Indiaanse activist en leider van het Anishinaabe volk van noord Minnesota.
November ll. had Dennis
Banks een ontmoeting in Tokyo met de
Japanse new-age componist Kitaroom hun album Let Mother Earth Speak " voor te stellen.
De opnames gingen van
een leien dakje, gewoon om in Kitaros studio te zitten deed me al zingen.Er waren
meer dan honderd instrumenten in zijn studio voorhanden. Kitaro te horen spelen op
verschillende soorten instrumenten inspireerde mij om nog
luider en hoger te zingen. Aldus Banks.
Kitaro prees Banks stem: zijn stem
zit altijd juist en de meeste tracks werden in een ruk opgenomen. Het was
geweldig.
Op de eerste track Thank
you Great Spirit"( Migwetch Gitchi Manitou) speelt Kitaro op een Native
American fluit terwijl Banks praat en meteen de sfeer van het thema voor de
rest van het album zet.
De CD Let Mother Earth
Speakis verkrijgbaar bij Amazon
Inheemse en mensenrechten
organisaties zoals Amnesty International betuigen hun solidariteit met Chief
Theresa Spence.
Mensenrechten geen
kolonialisme!
Canada moet zijn
achterhaalde, discriminerende aanpak die nog dateert uit het koloniale tijdperk
verwerpen. Vooral in relatie tot het
land van het inheemse volk, gebieden en hulpbronnen......
De Idle No More acties
worden ondersteund door :
Amnesty International Canada
Arctic Athabaskan Council
Assembly of First Nations of Québec and
Labrador/Assemblée des Premières Nations du Québec et du Labrador
GROEPEN HOPEN OM OBAMA TE ONTMOETEN IN VERBAND MET NATIVE AMERICAN ISSUES
Vrouwen van de Red
Cliff Band van Lake Superior
Chippewa en Mille LacsBand van Ojibwe , zijn naar Washington
DC getrokken in een poging om president Obama of zijn medewerkers te kunnen
ontmoeten.
De reis werd ondernomen ter ondersteuning van Theresa Spence, Chief van de Attawapsikat First Nation in het verre
Ontario, die sinds 11 december in hongerstaking is.
Zij wil met eerste minister Stephen Harper praten over
Treaty - problemen, armoede in de native gemeenschappen en de houding van de
regering tegenover de First Nations..
Minister John Duncan, minister van Aboriginal zaken had
aangeboden om haar te ontmoeten, maar Chief Spence wil rechtstreeks met Harper
praten.
Mishkomekinaak Ikwe
van Red Cliff en Irene Wade Benjamin en Ahnung Matrious van Mille Lacs zijn vertrokken vanuit International Falls
De vrouwen die naar Washington trokken zijn allen Anishinaabe en willen aandacht trekken
op de protestactie van Spence.
De mensen maken zich zorgen over het welzijn van Chief
Spence. De vrouwen willen dat het Witte Huis Harper zal aanmoedigen
om Spence te ontmoeten.
Zij zijn leden van de Idle
No More beweging.
Het is een
mensenrechtenprobleem, zei Ikwe in een persverklaring.
Als eerste Minister
Stephen Harper niet doorheeft dat de wereld deze vrouw steunt, dan zal hij
misschien luisteren wanneer andere wereldleiders opstaan.
31 december, 2012 Victoria Island, traditioneel gebied van
het Algonquian volk....
Vandaag is het de 21ste dag van de hongerstaking
van Chief Theresa Spence en meteen de laatste dag van 2012. Gisteren heeft Chief Spence een ontmoeting gehad met
senatoren en parlementsleden van de New Democratic Party,Liberal Party en Parti
Quebcois.
Opvallend afwezig waren de MPs van de conservatieve partij.
Chiefs van alle Treaty territoria en andere traditionele
gebieden zijn samengestroomd om hun steun te betuigen aan Chief Spence.
De impuls is gegeven en groeit aan; onze inheemse naties
verenigen zich in de boodschap tot de federale regering.
Chief Theresa Spence zegt:
het is onwettig om eenzijdig de voorwaarden van het verdrag
te veranderen.
Het falen van de Kroon om zich aan de voorwaarden van het verdrag te houden moest gevolgen
krijgen. Het falen van uw regering om onze Treaty rechten te beschermen geeft
ons het recht om zélf onze rechten te beschermen. Onze voorvaderen beloofden een vreedzaam samenleven maar we
gaan niet wachten tot de regering eindelijk haar verplichtingen gaat nakomen.
Deze Canadese regering heeft een scheidingsproces
aangemoedigd door talrijke wetgevende statuten te introduceren die iedere
zeggenschap van onze gemeenschappen over ons land ,dat ons nagelaten en
gebruikt werd door onze voorouders, te beknotten.
Canada wil ons ook het toegangsrecht tot ons land afnemen.
Dit zal niet gebeuren zonder strijd en de tijd is nu aangebroken
om tot actie over te gaan in de meest vreedzame en respectvolle manieren die
onze natuurlijke wetten weerspiegelen.
De inheemse volkeren zijn de oorspronkelijke inwoners en stewards
van het land.
Toen de Europese onderzoekers voor het eerst naar dit land
kwamen, zochten zij economische voordelen of wilden zij ontsnappen aan de
armoede in Europa.
Onze inheemse voorouders verwelkomden hen met de gulheid die
moeder aarde ons toevertrouwd heeft.
In ruil voor de hoffelijkheid van onze voorvaders nu meer
dan honderd jaar geleden werden wij gedeporteerd naar kleine troosteloze
stukjes land die reservaten genoemd worden .
Door de staturen van de Indian Act werden wij onder toezicht
van de staat geplaatst.
Dit zijn onze historische ervaringen.
Vandaag wakkeren we opnieuw een Natie tot Natie relatie aan
die gebaseerd is op eigen grondwettelijke beschermde rechten als soevereine
naties.
Wij eisen onze rechtmatige plaats terug in onze thuislanden die
wij nu Canada noemen.
Ik beroep mij op hare majesteit, de koningin ,die een Treaty
relatie en verplichting heeft door de verdragen die aangegaan zijn met ons volk,
en op de kroon om samen met de eerste minister van Canada rond de tafel te gaan
zitten om een waardige dialoog te voeren over het herstel van het respect en de
politieke en economische relatie met ons volk.
Wij willen deze relatie met Canada heropstarten en
bevestigen, maar daarvoor hebben wij een bereidwillige partner nodig! Aldus
Chief Theresa Spence.
Corporatieve groepen en tribale raden zijn in vrije val.
Een nieuwe dag is aangebroken.
Weg met het individualisme. Welkom collectivisme.
De frauduleuze corporaties van Canada en de Verenigde Staten
van Amerika hebben het sein gekregen dat ze spoedig zullen verdwijnen. Hun aandeelhouders zullen aangeklaagd worden voor hun
misdaden.
De strategie van corruptie, bedrog en dood gepleegd door hun
bende met de hulp van het tribale bestuur komt ten einde.
Zij zullen niet langer een middel zijn om volkerenmoord te
plegen op ons en alle anderen in de wereld door dit frauduleuze corporatieve
business plan.
De taak van de besturen is Canada en de USA te helpen om ons
te doden, vernietigen, ons te kopen en te zorgen dat wij ons overgeven.
Door hen hebben wij militaire, politieke, sociale en
ideologische aanvallen te verduren gekregen.
Onwettige bevelen om ons lichamelijk en psychologisch uit te
roeien zijn nooit afgeschaft. Hiermee hebben ze hun eigen grondwet verkracht.
The Appropriations Act uit 1871 en de Indian Act uit 1876
zijn illegale corporatieve statuten.
Doordat traditionele waarheden aan ons doorgegeven werden door
onze ouderen, zijn wij nog steeds hier. (De zon gaat nooit onder op inheemse
volkeren).
Indien Theresa Spence van de Attawapiskat de hongerdood
sterft dan zal dat meteen de symbolische dood van deze besturen betekenen.
Harper en Obama rekenen op deze besturen om ons ,ons land en
onze hulpbronnen onder controle te houden.
Wanneer zij ten onder gaan zullen zij hun broodheren van de
corporaties in Canada en de US meesleuren in hun val.
Wij zullen Great Turtle Island terug nemen. Geen verdeel en
heers politiek meer.
Er zal van ons niet meer gestolen worden om zichzelf te
verrijken.
Door Kenneth Jackson en Jorge Barrera - APTN National News.
Ongeveer drie dozijn Mohawks van Tyendinaga
hebben zondag verschillende uren lang de hoofd -spoorlijn tussen Toronto en
Montreal geblokkeerd in solidariteit met de hongerstaking vanAttawapsikat Chief Theresa Spence en de
Idle No More beweging.
Deze actie dwong CN tot het stilleggen van
alle treinverkeer langs die lijn.
"Door de blokkade geraakten 2.000 reizigers
niet op hun bestemming", aldus VIA Rail in een persverklaring.
Dit was dezelfde spoorlijn die de Mohaks in
2007 voor 12 uur lang gesloten hielden als onderdeel van een geplande nationale
actiedag.
Het gaat niet om u en het gaat niet om de
Mohawks maar het gaat om Chief Spence en alle anderen die aan het sterven
zijn zei Tom Maracle,een Mohawk op de barrikade.
Maar, waarschuwde Maracle: Deze actie is
vreedzaam. De volgende zal dat niet zijn!.
Als Keeper van de Sacred White Buffalo Calf
Pipe wil ik Chief Theresa Spence van de Attawapiskat First Nation ondersteunen. Zij hongert zichzelf uit in een streven om
Moeder aarde te beschermen.
Doorheen de geschiedenis werden vele stemmen
uit verschillende naties gehoord die ons probeerden te waarschuwen voor de
voorspellingen die nu uitkomen.
Wij zijn nu in een tijd van grote urgentie,
vooral sinds de dieren ons hun witte sacrale kleur hebben getoond wat ons toonde dat we het pad waarover we lopen moeten veranderen.
...
De oorlog in het midden -oosten over geld,olie
en macht, in de naam van spiritualiteit, heeft reeds veel te lang zijn invloed
op ons gehad. Uit die les moet nu herstel komen.
Lessen die nu geleerd moeten worden van de
territoria waar geen dieren en planten meer leven, van de vele wezen en
ouderloze kinderen.
Politiekers hebben doorheen de geschiedenis
beslissingen genomen die heel veel mensen, land, dieren en plantleven beïnvloed
hebben.
De recente beslissing om Moeder Aarde te
onderwerpen en de bescherming die ze had weg te nemen is een beslissing die de
hele mensheid treft.
Dit streven moet gezien worden in hetzelfde
licht als ons vredeswerk wat zegt: Alle volkeren, alle geloven, één gebed.
Dit streven om Moeder Aarde te beschermen is
een verantwoordelijkheid van de hele mensheid, niet enkel van aboriginal
volkeren.
Ieder menselijk wezen heeft voorouders gehad
die de verbondenheid met de aarde begrepen, die de noodzaak om de aarde altijd
te beschermen begrepen.
Daarom moeten de mensen hun eigen inheemse
wortels terug vinden om hun verbondenheid en verantwoordelijkheid met Moeder
Aarde te herstellen en zo één stem worden.
In een Sacred Hoop Life waar geen einde is
en geen begin!
Chief Arvol Looking Horse
19th Generation Keeper of the Sacred White
Buffalo Calf Pipe.
Boodschap van het Campesino Committee van de
hooglanden (Guatemala ) voor Idle No More.
Wij voelen diep mee met wat er gebeurd met
onze (brother) native volk.
Wij veroordelen de plunderingen waarvan zij
steeds het slachtoffer zijn.
Wij dringen erop aan om uw verzetsacties ter
bescherming van moeder aarde en het mensdom voort te zetten,ondanks de ambitie
van regeringen en corporaties die hun eigen belangen stellen boven het recht
van de millenarian (*) volkeren.
Wij roepen de Canadese regering op om de
levens en territoria van onze broeders en zusters te respecteren en gehoor te
geven aan hun eisen.
Verzet is verdediging van de territoria!
In solidariteit : Comite Campesino del
Altiplano CCDA.
Leocadio Juracan, General Coordinator, CCDA
(*) Millenarianism (ook
millenarism) is het geloof van een religieuze, sociale of politieke beweging in
een komende belangrijke transformatie van de maatschappij waarna een
verandering ,gebaseerd op een cyclus van 1.000 jaar, plaats zal hebben. De term
verwijst in het algemeen naar ieder geloof dat gecentreerd is rond 1000 jaar
intervals.
UNITY RIDERS HERDENKEN DE EXECUTIE VAN 38 DAKOTA MANNEN 150 JAAR GELEDEN.
UNITY RIDERS HERDENKEN DE EXECUTIE VAN 38
DAKOTA MANNEN 150 JAAR GELEDEN.
Bronnen: diverse
Op 26 december 1862, tweede kerstdag werden 38
Dakota mannen en twee anderen geëxecuteerd.
Dat was op het einde van de Dakota War van
1862.
Het bevel tot ophanging werd gegeven door
niemand minder dan President Abraham Lincoln, die ironisch genoeg,de grote
bevrijder van de slaven was!
MANKATO, MINNESOTA : Ongeveer 60 ruiters die
bekend staan onder de naam Unity Riders,
kwamen hier op 26 december ll. bijeen om de 38 Dakota mannen te herdenken.
Honderden mensen voegden zich bij hen en
stapten te voet mee naar de site, waar de 38 hun leven lieten.
De ruiters vetrokken om 10 uur vanuit Memorial
Park in het centrum van Mankato.
De Unity Riders spraken van Vergeving voor iedereen als middel tot herstel
en verzoening.
Op 29 december 1890, precies 122 winters
geleden werden 150 Lakota mannen, vrouwen en kinderen afgeslacht door de US 7de
Cavalerie nabijde Wounded Knee
Creek op het Pine Ridge Reservaat.
In de kersttijd herinneren we ons de woorden
die Dee Brown neergeschreven heeft in Bury My Heart at Wounded Knee:
Het was de vierde dag na kerstmis in het
jaar onzes heren 1890 wanneer de eerste gebroken en bloedende lichamen in de
met kaarsen verlichte kerk werden binnengedragen. Diegene die bij het
bewustzijn waren konden het kerstgroen aan de dakspanten zien hangen. Aan de voorkant van de preekstoel was een
spandoek opgespannen waarop ruwweg stond geschreven: VREDE OP AARDE AAN ALLEN
DIE VAN GOEDE WIL ZIJN!
Maar er was geen vrede voor de Lakota op deze
vierde dag na kerstmis!
Clyde Bellecourt,
medeoprichter van het American Indian Movement (AIM) werd op kerstavond in
Minneapolis gearresteerd.
Nog diezelfde avond
moest hij ,met gekneusde polsen, voor de onderzoeksrechter verschijnen en
daarna vrijgelaten.
Een vreedzameFlash Mob Round Dance, georganiseerd om de aandacht te vestigen op de
Idle No More beweging van Canada eindigde met de arrestatie van Clyde
Bellecourt.
De Flash Mob Round Dance in de IDS Tower (winkelcentrum) in
het stadscentrum van Minneapolisheeft minder dan 20 minuten geduurd.
Clyde Bellecourt was niet betrokken bij de organisatie van
het evenement en kreeg de informatie pas enkele minuten voor de aanvang door.
Bellecourt arriveerde laat op het evenement en bleef staan
kijken naar de dans.
Terwijl hij rustig alleen op een bankje zat in het winkelcentrum
werd hij benaderd door de politie die hem aanmaanden om het winkelcentrum te verlaten.
Bellecourt bleef herhalen dat hij niet betrokken was bij de
organisatie en dat hij niet wist wie dit georganiseerd had en dat hij in het winkelcentrum
was om te winkelen.
Daar had de politie echter geen oren naar en ze dreigden met
arrestatie. Niemand anders werd gevraagd het winkelcentrum te verlaten.
Nadat de Round Dance beëindigd was keerde Bellecourt alleen
terug om een tas koffie te kopen. Toen greep de politie in , rukten zijn
wandelstok uit zijn handen, dwongen hem op de grond en probeerden hem dan aan zijn handboeien op te trekken.
Bellecourt is 75 jaar oud en moeilijk te been en kan niet opstaanzonder hulp
dat hem hier niet geboden werd.
Daar Bellecourt niet in staat was op te staan werd hij
gearresteerd en weggebracht op een brancard.
Hij werd naar de Hennepin County Jail gevoerd.
De Flash Mob in het winkelcentrum had enkel tot doel om de
Idle No More beweging van Canada onder de aandacht te brengen.
Clyde Bellecourt heeft een lange geschiedenis van activisme
voor Native kwesties achter de rug, en daarom werd hij hier geviseerd
door de politie.
Niet voor zijn betrokkenheid in eender welke sociale ordeverstoring.
EEN WEEK GELEDEN IS THERESA SPENCE, CHIEF VAN DE
ATTAWAPISKAT NATIE HAAR HONGERSTAKING VOOR DE RECHTEN VAN FIRST NATIONS
BEGONNEN.
Een week geleden ging chief Theresa Spence naar Parliament
Hill en kondigde haar intentie om in hongerstaking te gaan tot Eerste Minister
Harper en de kroon akkoord zouden gaan om de First Nation leiders te ontmoeten.
Theresa Spence begon haar hongerstaking op 11 december 2012.
Zij drinkt enkel water,één keer s morgens en een keer s avonds.
Zij verblijft in een teepee nabij Parliament Hill.
Haar gezondheid begint haar volk zorgen te baren.
Raymond Robinson, een 51 jarige Manitoba man is uit
solidariteit met Theresa ook in hongerstaking gegaan.
Robinson is een Elder van de Cross Lake First Nation.
Ook de 72 jarige Cree man, Emil Bell is in hongerstaking
gegaan. Eerst heeft hij aan zijn dochter de toelating gevraagd om te sterven.
KERSTMIS
Een tijd van overdaad, glamour en glitter !
In vele reservaten in Canada zowel als de US heerst bittere
armoede,koude en ellende.
Regeringen verbreken verdragen,Indiaans land wordt gestolen,
vergiftigd en verkwanseld voor geld!
Indianen vechten voor hun rechten en sommigen, zoals Chief
Theresa Spence willen hun leven geven voor hun volk!
Laat onze gedachten tijdens deze periode uitgaan naar deze dappere
vrouw en alle inheemse volkeren die moeten vechten om te kunnen overleven.
NAIS wenst Chief Theresa Spence en haar medestrijders
sterkte toe!
CLAYTON THOMAS MULLER SPREEKT: http://www.ienearth.org/
Harper zegt sorry voor de kostscholen...ja, dat weten we
nog!
Harper is niet de eerste blanke man die het inheemse volk
probeert te sussen met mooie of welklinkende woorden terwijl hij ondertussen
ons land en onze hulpbronnen probeert te stelen en onze culturen en ons
traditioneel voedselsysteem probeert te verwoesten.
Van de teerzanden in Alberta, tot de mijnontginningen in
noord Ontario tot de ontbossing in Quebec, deze koloniale regering heeft
voortdurend onze inheemse rechten verguisd terwijl ze een kapitalistische vrije
markt economische agenda nastreefd dat Canada in een kolonie voor hulpbronnen
voor de USA en China wil duwen; dat zal leiden naar de privatisering van de
rijke Canadese natuurlijke bronnen met een mondiale economische omkadering dat
niet geeft om milieubescherming en om de rechten van de First Nations,
mensenrechten en de rechten van Moeder Aarde.
Maar wij zijn hier bijeengekomen om Harper iets te
vertellen.
Idle No More zal het niet laten gebeuren. Ik weet niet hoe
het bij jullie is maar waar ik vandaan kom zijn ons land, onze bronnen en onze
manier van leven niet te koop..
In BC (British Colombia) is een geweldige grasroots -verbondvan First Nations, milieudeskundigen en
activisten aan het werk om Harpers teerzanden expansie te stoppen.
In het hart van de teerzanden in Alberta hebben First
Nations zoals de Athabasca Chipewyan First Nations en Beaver Lake Cree Nation
de marionet Harper en zijn puppet master, olie compagnies zoals BP en Shell
voor het gerecht gedaagd.
Hier in Ontario, hebben gemeenschappen zoals de
Attawapiskat, wiens Chief Theresa Spence bereid is om haar leven te geven voor
haar volk, Harper onrustig gemaakt.
In Quebec zijn gemeenschappen zoals de Algonquians van Barrier
Lake; die vandaag met ons zijn samengekomen op Algonquin land dat nooit werd
afgestaan, een doorn in Harpers vlees. Zij hebben zich nooit laten onderdrukken of assimileren.
Zelfs de Mayas in Guatemala verzetten zich tegen Harpers
beleid en vechten voor hun leven tegen de Canadese mijn - compagnies Hudbay en
Goldcorp.
De Mayas eisen samen met de First Nations dat Canada een
nieuw beleid gaat toepassen gebaseerd op de maatstaf van vrije, voorafgaande en
goed ge - informeerde afspraken !
Dit moet verder gaan dan een consult en moet het recht om
NEE te zeggen voor ons volk garanderen.
Steeds wanneer First Nations het Canadese beleid bekritiseren
nemen ze fondsen af. Stephen Harper is boos waneer ons Native verzet vraagt om
gehoord te worden. Dat laat hij ons dan ook voelen.
Ieder verzetsgroep moet inleveren, het begon met de fondsen
voor Sisters in Spirit af te nemen en nu wordt bijna iedere Native groep getroffen....
.....
Laat vandaag onze stemmen in solidariteit horen aan de
wereld die Harper vertegenwoordigd; een systeem van dwingelandij tegen niet
enkel de First Nations, maar tegen alle mensen en Moeder Aarde.
Verenigd zullen we een mooiere wereld voor onze kinderen en
toekomstige generaties winnen....Dis is een profetie....jullie zijn
profetie...Wij zullen nooit stoppen, zelfs niet even.....Mr.Harper bereid je maar voor!