INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
24-11-2011
VANDAAG IN DE GESCHIEDENIS
23 november 1868 Custer en de 7th Cavalry verlaten Camp Supply om op zoek te gaan naar "vijandelijken"in de Indian Territory (nu Oklahoma). 800 soldaten beginnen deze mars in een hevige sneeuw storm.
1877 Terwijl de overheid probeert een Indiaan met de naam Naught ,die beschuldigd wordt van het neerschieten van 2 voermannen te arresteren,worden andere Indianen zenuwachtig. Een van hen schiet Alex Rhoden neer in Nalad City, Idaho. Dit incident was de aanleiding voor de Bannock War
1812 Potawatomi chief Winamac wordt vandaag gedood in een gevecht met Captain Logan(Spemicalawba). Hij is een van de twee Potawatomi Chiefs die dezelfde naam dragen en speelt een hoofdrol in de aanvallen op Fort Dearbon en Wayne . De andere "Winamac" is pro-Amerikaans.
1752 De "Mick Mack" van Nova Scotia ondertekenen een verdrag met de britten.
MUSEUM VERTELD WAT SCHOLEN NIET VERTELLEN OVER âTHANKSGIVINGâ.
Bron: The
Courier-News - Door Emily
McFarlan
Elgin Public
Museum : De meeste mensen weten over Thanksgiving enkel wat ze in de 1°,2° en
3° graad geleerd hebben, zei Sarah Russel onderwijs - coördinator aan het
museum. Zij kan het
weten. De hele maand november , (Native American Month), gaat zij naar scholen
in de buurt om te praten over het onderwerp."Na November
praat niemand meer over de geschiedenis van de Thanksgiving viering"
Bij de jongeren
krijgt zeals antwoord op de vraag
wat hebben jullie op de school geleerd over Thanksgiving te horen dat
:Abraham Lincoln er iets mee te maken had , een andere :dat het een
overlevings - viering is. De studenten van
de 8° graad weten dat het iets met Pelgrims en Indianen te maken had: zij
kwamen aan met de Mayflower of met de Pinta of met de Santa Maria, of zoiets.
Het was niet zo
idyllisch als wij denken, begint Russels les in het Elgin Public Museum.
De Indianen
Om een goed idee
te krijgen over de eerste Thanksgiving is het belangrijk om na te denken over
wie hier in Noord Amerika waren voor de Pelgrims arriveerden op 12 dec.1620.
Dat gaat zowat over 10 tot 100 miljoen Indianen en vele beschavingen die in hun tijd konden
wedijveren met europa en steden die schoner waren dan hoofdsteden zoals London
en Cairo ; Vikings, Spanjaarden,Fransen,Nederlanders en Portugezen . Dus tegen de tijd
dat de Mayflower aanlegde in Plymouth,( nu Massachusetts )waren de Indianen
reeds met andere kolonisten in contact gekomen.
En ook met hun
ziekten..........
Deze ziekten
hadden reeds 75 tot 96 % van de Indianen uitgeroeid.
William Bradford
die in die tijd gouverneur was schreef:
Het heeft de Heer onze God
behaagd om die Indianen zulke dodelijke ziekte te geven dat er op 1.000 meer
dan 950 gestorven zijn, en velen liggen te rotten boven de grond omdat niemand
ze komt begraven
Daardoor waren vele
dorpen, huizen en velden verlaten .
Over de
Wampanoag(het volk van het licht) die in Plymouth leefden zegt Russel: Enkel
Tisquantum (Squanto) overleefde de epidemie doordat hij als slaaf weggevoerd
was naar Spanje .
Begin 1600 kwam
hij terug naar zijn dorp en vondt daar de pelgrims. Later werd hij
vertaler en ambassadeur voor de pelgrims.
De pelgrims
De pelgrims
werden toen niet pelgrims genoemd. Zij waren
separatisten ,een soort van radicale sekte die zich wilden afscheiden van de
Church of England. Zij droegen ook
geen zilveren gespen en donkere kleuren. Latere schilders
die de eerste Thanksgiving wilden weergeven vonden blinkende gespen wel leuk
staan. (De Wampanoag
droegen ook geen hoofdtooien: die werden gedragen door de Indianen van de
vlakten.)
En Plymouth was
niet direct de plaats waar zij naartoe wilden. Hier bestaan een
paar theoriën over. De tekst - boek
vriendelijke theorie zegt dat de Mayflower door een storm uit zijn koers geslagen was. Een andere
theorie is dat het hen al eender was waar zij aankwamen zolang ze maar ver uit de greep van de
Engelse koning konden blijven. Van de 102
mensen die naar Noord-Amerika voeren op de Mayflower bestond de helft maar uit
separatisten, de andere helft waren kolonisten die de pelgrims vervoegd hadden
voor een reis over de Atlantische Oceaan. Daarom hebben
zij het Mayflower verdrag ondertekend om te bepalen hoe de twee groepen zullen
samenleven in Plymouth. Zij tekenden ook
een 60 jaar durend vredesverdrag met de Wampanoag waarin stond dat zij niet
zouden stelen van elkaar en elkaar steunen in onrechtvaardige strijd.
De Thanksgiving -
viering.
Het was heel
gewoon voor de pelgrims dat zij een' thanksgiving' vierden telkens zij geloofden
dat God hen welwillend geweest was. Dan brachten zij de hele dag door in de kerk en
hielden daarna een feestmaal. Het was ook niet
ongewoon dat zij een dag vasten wanneer het niet goed ging.
In de herfst van
1621 hielden zij ook een feest om hun eerste succesvolle oogst te vieren na een
lang en moeilijk jaar waarin bijna de helft van hun mensen gestorven waren. Maar in
tegenstelling tot hun gewone thanksgiving feesten duurde deze drie dagen. Zij
hielden sportwedstrijden en andere festiviteiten. Vrouwen en
kinderen mochten niet deelnemen.Verslagen uit
die tijd melden dat de pelgrims gevogelte, mogelijk kalkoenen jaagden en de
Wampanoag wild brachten naar de eerste Thanksgiving. Maar er waren
geen aardappelen en weinig of geen suiker. Dat wil zeggen dat er geen
pompoentaart of veenbessen saus was.Waarschijnlijk
aten zij mais - brood.
Amerikanen
gingeneeuwenlang na de pelgrims
en de Wampanoag door met 'Thanksgiving' te vieren:President George
Washington riep de eerste Thanksgiving dag uit in 1789.Lincoln en
confederate President Jefferson Davis hielden allebei Thanksgiving -feesten na
elke strijd die ze geleverd hadden tijdens de burgeroorlog. Lincoln riep de
4° donderdag van November uit als nationale vakantiedag in 1863. Sindsdien is het onlosmakelijk verbonden met het pelgrim verhaal,
Judy Brownfield
een der aanwezige studenten zei dat zij dit verhaal wil vertellen aan haar
familie op Thanksgiving. Ik wil aan andere
generaties doorgeven dat het niet de Europeanen waren die Amerika vorm gegeven
hebben maar de Indianen, de Europeanen hadden moeten leren van hen en hen
eren.
PLANNEN VOOR NATIVE AMERICAN ARTS CENTER IN ZUID DAKOTA
Bron: Native American Times - Today's Independent Indian News.
Rapid city, SD (AP) - Een miljoenen dollars Native American Arts Center dat men in de Black Hills wil bouwen, zal een amfitheater, Pow wow gronden en Native producten omvatten. De kostsprijs wordt geraamd op $ 5.9 miljoen.
1807 De spaanse handelaar Manuel Lisa bouwt Fort Raymond aan de samenvloeiïng van de Yellowstone en Bighorn rivieren. Dit is in Central Montana nabij het moderne Custer.
1836 Vandaag wordt er gevochten bij de Withlacoochee Rivier in de Wahoo Swamp. (centraal Florida) Het Amerikaans leger staat ,samen met Indiaanse bondgenoten onder leiding van generaal Richard Call. De Seminoles worden aangevoerd door de chiefs Osuchee en Yaholooche. Nadat de soldaten de Seminoles over de rivier gejaagd hebben stoppen ze de achtervolging daar zij denken dat de rivier te diep is. Creek David Moniac wordt gedood in het gevecht van Wahoo Swamp . Moniac was afgestudeerd aan West Point.
Terwijl Jim Bowie samen met 10 mannen op zoek zijn naar de "verloren zilver mijnen" in Texas nabij de de oude San Sabà Mission stoten zij op 150 Caddo en Waco Indianen. Er volgt een gevecht dat legendarisch werd in de geschiedenis van Texas. Nadat frontale aanvallen geen succes hadden staken de Indianen het struikgewas en de bomen rond de Amerikanen in brand. Deze poging mislukte ook. Nadat er 50 krijgers gedood waren trokken de Indianen zich terug. Bowie verloor 1 man.
1969
Bezetting van Alcatraz Island. "Indians of all tribes" worden erkend.
Als jullie de petitie van het Witte Huis getekend
hebben om genade voor Leoanrd Peltier te vragen, heb je gisteren het antwoord
gekregen.In het antwoord staat simpelweg dat de president
weigert te antwoorden op onze petitie.Dit antwoord was niet onverwacht, maar wel
onaanvaardbaar! Het zogezegde antwoord is cliché en zoals
steeds een 'politiek spelletje'.
Loan me a minute, let me borrow your ear, and I'll sing you a song about Leonard Peltier. He is gone so long in a federal jail, the innocent victim of a tangles tail.
In South Dakota where the fear has grown, where de presidents watch from a mountain of stone, and they say all people are free to roam, there ain't no freedom in the Indian home.
Chorus: How many have gone before and tell me how many more must be lost to the Indian wars.
The company spoke to the high command, "We need the deed to the Indian land, to dig for oil and uranium ore. Maybe have to start a little Indian war."
The orders came from way on high, and it was a job for the FBI. "It won't be hard,all we'll have to do is cause a little trouble and follow it through."
In Ogalla where the spirit did dwell, it was a time they remember well. There were women and children gathered there when the wind blew a warning through the whispering air.
And Leonard Peltier was one of those who came to the call when the time arose and dangerous strangers were prowlin' around bringing trouble to the reservation ground.
And that was when the agents made their play in a gunshot battle on a deadly day, and three men died in the hollow sand, two FBI and an Indian Man.
Chorus: Joe Stuntz was a man that died that day, but the eyes of the law didn't see it that way, All they cared about was their own kind, Gonna get somebody for a capitol crime.
The charge was set for homicide, but Leonard got away to the Canada side, where he lived for a while in the northern town till they came up and got him en brought him back down.
The judge and the jury, they both agreed, two times murder in the first degree. They pounded the gavel and they rang on the bell, Two times life in a federal cell.
Citations came from Washington, congratulations on a job well done. Two agents gone is a mighty price but if you want somethin'bad you gotta sacrifice.
Now Leonard Peltier is a captured man with both legs taken so he cannot stand. One more swallowed by the master plan to get their hands on the Indian lands.
Chorus: And so its been since days of old when Custer died for a mountain of gold. But times have changed and passed him by. He's been replaced by the FBI.
Oh, it's all so easy to weep and moan for a warfare fought so far from home. You can preach of peace from a righteous stand but there ain't no peace in the Indian land.
When Joe Stuntz was lowered down the winds did blow with a mighty sound, and the answer came in a driving rain, "this man will not have died in vain".
Fot the hollow power of lock and key ain't nothing to the power of the raging sea, or the lightning strikes in the angry skies that puts the power into people's eyes.
Oh, the weather is building to a mighty storm, and the words in the wind that come to warn are once more spoken to your ear, only this time the name is Leonard Peltier.
Bron: Howling For Justice De video is opgenomen in Canada maar geeft een glimp in het lot dat de Idaho wolven te wachten staat. Strikken doden zonder onderscheid! Wolven puppy's kunnen net zo goed gestrikt worden als volwassenen. Elk dier, tam of wild loopt risico. Trapping en Snaring maakt van hun leven een hel! TOERISTEN BLIJF WEG UIT DE PARKEN !
1794 Volgens de Jay Treaty en Northwest Territory Treaty mogen Indianen nu de grens oversteken.
1870 Soldaat James Anderson, compagnie M, 6° Cavalerie, ontvangt vandaag een ereteken voor dapperheid in de achtervolging en gevecht met een groep "vijandige" Indianen bij de Wichita Rivier in Texas.
BERKELEY VERKLAARDE INDIAANSE CODE NAMEN BELEDIGEND
Bron: Berkeleyside door Frances Dinkelspiel
Het stadsbestuur van Berkeley heeft eenresolutie voor eerbetoon aan de
Indiaanse leider Geronimo aangenomen, maar verwierp het voorstel om President
Obama verontschuldigingen te vragen voor het gebruik van zijn naam in de mei -
missie om Obama te doden. In plaats daarvan vroeg het stadsbestuur om de
codenaamoperatie Geronimo" alsnog
te veranderen in operatie Bin Laden met de belofte nooit meer Indiaanse namen
te gebruiken in toekomstige militaire acties. De Peace and Justice commissie had reeds een
resolutie bij het stadsbestuur ingediend waarin men uitdrukkelijk vroeg om
verontschuldigingen van Obama te eisen:
Het gebruik van de naam Geronimo voor de meest
gezochte terrorist van het land is een belediging voor Indianen en heeft een
zeer negatieve invloed op de identiteit en sociale positie van de Indiaanse
jeugd stond te lezen in de resolutie die de commissie had ingediend.
Donderdagavond heeft raadslid Linda Maio de
bewoording ter plekke gewijzigdaangepast. De commissie had gevraagd een brief te zenden
aan president Obama voor een formele verontschuldiging aan het Chiricahua Apache
volk en de Indianen van de US voor het misbruik van de naam Geronimo in de
militaire operatie. In plaats daarvan stelde zij voor om in
duidelijke woorden te stellen hoe fout die naamgevingis .
De tekst wijst nu op het feit dat wanneer een
code naam voor militaire operaties de Indiaanse gemeenschap verontrust moet die
veranderd worden.Wij willen geen krantenkoppen zien met :
Berkeley eist verontschuldigingen van Obama, het moet over de inhoud gaan.
Welke veranderingen willen we? Het gaat over racime ! Het al dan niet
verontschuldigen laten we over aan Obama.
Het stadsbestuur heeft het Berkeley Unified
School District aangemoedigd om Geronimos autobiografie in de school de
bestuderen.
1813 Leden van de Hillabi clan van de Muskogee Creeks hebben generaal Andrew Jackson (met de schotse trader Robert Grierson als bemiddelaar) aangeboden zich over te geven. Jackson aanvaardt de overgave. Maar generaals Hugh White en John Cocke weten niets van de overeenkomst. Zij overvallen het nietsvermoedende Hillabee dorp, zestig Hillabis worden gedood en 250 gevangengenomen. Deze daad vernietigd de overeenkomst. De Hillabis worden felle vechters in de Creek War.
Foto :bizonstier door BFC supporter
Valorie Mendelson (klik foto voor vergroting)
Op dinsdag 15 november, bij de opening
van Montanas bizon jacht werd een bizon stier gedood door een staats -jager.
Montana heeft 44 vergunningen voor het doden van eender wat,stieren, koeien of
kalveren ,toegekend aan jagers, met de optie om nog 100 bijkomende vergunningen
toe te kennen voor elke bizon koe/kalf, als er meer dan 60 bizons door de Yellowstone
noord of west grens in Montana zouden migreren. Dit toont maar weer eens aan hoe Montana
deze jacht gebruikt om de bizons uit te roeien.
Wanneer deze aantallen onbelangrijk
lijken wordt het wel even anders wanneer je bedenkt dat er nog maar 3.700 wilde
bizons in leven zijn.
BFC-Wenslijst....Long Johns, sokken, wollen kledij zijn
nodig!
Een van de belangrijkste aspecten voor de
BFC vrijwilligers om de strenge winter op het veldin Montana door te komen is
de juiste kledij dragen. Temperaturen dalen hier soms tot -35% -
45%. Wij proberen steeds een voorraad warme kleding klaar te houden voor onze mensen. Bij het opmaken van de inventaris
bemerkten we dat we dringend de voorraad moeten aanvullen. Op onze wenslijst
staat:
· *Thermal ondegoed, alle
maten (polypropelyne of capilene, geen katoen)
· *Wollen sokken
· *Wollen broeken
("military style" zijn het best gechikt.)
Raom Free!
LAST WORDS
Wees nooit, nooit bang om te doen wat
juist is, vooral wanneer het welzijn van een mens of dier in gedrang komt. De
straffen die de maatschappij je oplegt zijn klein vergeleken bij de wonden die
we onze ziel toebrengen wanneer we de andere kant opkijken.
Meer dan ooit hebben de wolven van Idaho
uw stem nodig om voor hen te spreken. Op Zwarte dinsdag, 15 november begon het
5 maanden durende trapping en snaring seizoen. Iedereen die even een kleine cursus
gevolgd heeft bij een professionele wolvendoder kan nu tot 31 maart 2012,een
hele winter lang wolven wurgen of verminken in de Middle Fork Salmon River,
Selway, Lolo, Panhandle of Dworshak-Elk City Zones.
De trappers van Idaho juichen . Idahos politieke vuist (onze red
legislature, ranchers, jacht- outfitters, trofeejagers) willen de wolven
populatie uitdunnen tot 150 wolven of minder in Idaho.Wij kregen een harde pil te slikken toen
we vernamen dat de Obama administratie deze Jihad tegen wolven steunt in Idaho,
Montana en Wyoming.
Wij raden iedereen ten stelligste aan om
buitengewoon voorzichtig te zijn wanneer men eender waar in Idaho rondtrekt met
familie, hond en/of paard. De mensen die een cursus trapping en
strikken zetten hebben bijgewoond werden naar huis gezonden met een gratis
strik om te proberen. Strikken kunnen alles ,wat het ongeluk
heeft erin gevangen te worden doden.Een snijtang voor bouten is het enige
gereedschap dat de kabel tijdig door kan snijden .
Protesteer tegen deze wreedheid tegen
wolven, familie en dieren.
17 november 1764 Een deel van Pontiac's leger geeft zich over bij de Muskingham Rivier.
1938 Een verkiezing rond het akkoord van een 'Constitution and By-Laws' voor de Thlopthlocco Tribal Town van de Creek Indian Nation van de staat van Oklahoma wordt goedgekeurd door Oscar Chapman, assistent secretaris voor binnenlandse zaken. De verkiezing zal doorgaan op 27 december 1938.
In het Pine Ridge Indian reservaat vinden
vele volwassenen dat de vorming van de kinderen een manier is om later het
verschil te kunnen maken . Harlen Standing Bear werkt bijna iedere
dag als vrijwilliger in het Pine Ridge Retreat Center. Door de kinderen helpen wij de
gemeenschap zegt Standing Bear.
Pastor Karen Rupp is de directeur van het
Retreat Centre, een organisatie die als doel gesteld heeft de gemeenschap te
helpen door de kinderen van de straat te houden.Wij koesteren de kinderen. We geven hen
een veilige plaats om in te vertoeven. Wij noemen het ons vrijplaats' programma.Zij komen hier zes dagen per week ,ze
spelen hier samen en op woensdagen en donderdagen geven we hen een warme
maaltijd zei pastor Karen Rupp .
Voor sommige kinderen is dit soms hun
enige kans om een warme maaltijd te eten omdat veel families op het reservaat
kampen met werkloosheid en armoede. De kinderen leren over de Christelijke - zowel
als de Lakota- waarden doormiddel
van een poppenspel.
Wij moedigen de traditionele waarden aan
en leren hen dat het niet of het één of het ander moet zijn .Het kan ook beiden
zijn."
Dan is er tijd om te spelen. Een tijd voor kinderen om eenvoudig kind
te zijn dat zich niet ongerust hoeft te maken over wat er zich thuis allemaal kan afspelen. Het mooiste is om hun glimlach te zien
en de glinsterende ogen wanneer zij bezoekers verwelkomen die ze nog nooit
voorheen ontmoet hebben. Ik denk dat het de gastvrijheid van de Lakota toont. zei
Pastor Rupp.
Pastor Rupp en Standing Bear zijn steeds
op zoek naar meer jongeren om te helpen.
Het Retreat Centre wordt gebruikt voor
bijeenkomsten waar men dagelijks een lunch kan krijgen en iedereen binnen kan
om te praten.Het is belangrijk
voor de mensen in de gemeenschap om te weten dat er mensen zijn voor hen die
bereid zijn om te helpen waar nodig. Soms komen er mensen van uit het hele
land naar het centrum afgezakt om een tandje bij te steken.
Het centrum bestaat uitsluitend van
donaties. Donaties zijn steeds welkom.
1811 Volgens sommige bronnen zal Tecumseh vandaag voorspellen dat er vannacht "een licht aan de hemel zal verschijnen". Het wordt verondersteld dat het ook gebeurd is.
1885 Vandaag wordt in Regina, SaskatchewanLOUIS RIEL opgehangen.