INDIGENOUS RESISTANCE - HUMAN RIGHTS - ECO ACTIVISM - FREEDOM FOR LEONARD PELTIER INJUSTICE ANYWHERE IS A THREAT TO JUSTICE EVERYWHERE
(Martin Luther King)
14-09-2011
NATIVE AMERICAN HERITAGE MONTH
STAATSDEPARTIMENT MINISTERIE VAN BUITENLANDSE ZAKEN US , ROEPT DE MAAND NOVEMBER UIT TOT NATIVE AMERICAN HERITAGE MONTH . Bron: The Dessert Sun door: Debra Gruszecki
Vier tribale - leiders hebben erkenning gekregen van het Californische staatsdepartiment voor hun bijdrage tot het promoten en bewaren van de Native American geschiedenis en cultuur in California. De vier leiders die gelauwerd werden in een besluit dat officieel "November als Native American Heritage maand" verklaard zijn:
Mary Ann Andreas, Morongo Band of Mission Indians James Ramos,San Manuel Band of Mission Indians Mark Macarro,Pechanga Band of Luiseno Indians Nancy Ayala, Picauyne Rancheria of Chukansi Indians
Drie van de vier reservaten ,Morongo,Pechanga en San Manuel bevinden zich in de Riverside of San Bernardino provincie.
INUIT BRENGEN HOGE ZELFMOORDCIJFERS ONDER AANDACHT.
CANADA
12 september 2011
bron: THE MARK
Inuit
van uit het hele land kwamen dit weekend bijeen in Ottawa om aandacht te vragen
voorde ongelofelijk hoge
zelfmoordcijfers onder de INUIT jongeren en volwassenen.
Onder de
mannelijke Inuit tussen 15-24 jaar liggen de zelfmoordcijfers
28 maal hoger dan het nationale gemiddelde.
Juist
een dag voor de World Suicide Prevention day, verzamelden zij zich rond
Parliament Hill met posters en slogans in het Engels en Inuktitut.
De organisatoren
van deze Omhels het leven beweging zeggen dat Noord Canada gebrek
heeft aan psychiatrische instellingen en fondsen, welke zij geloven een belangrijke
factor te zijn in het voorkomen van zelfmoord.
De
situatie is bijzonder schrijnend in NUNAVUT, waar helemaal geen
psychiatrisch centrum is.
Nu de nachtelijke temperaturen zakken tot -20° beseffen we dat het niet lang meer zal duren voor het stevig gaat winteren en de bizons terug zullen keren naar Montana. Herfst is voor ons de overgangsperiode ,wanneer we van educatieve en 'outreach' - activiteiten overschakelen naar het daadwerkelijk beschermen van de bizons tegen de slachtingen door de overheids agenten . Maar , zelfs nu we het druk hebben met de voorbereidingen voor de terugkeer van de 'veldwerkers' en onze 15° winter in het veld, blijven we toch doorgaan om het verhaal van de Yellowstone kudde te delen met zoveel mogelijk mensen . Wij koesteren de grassroots beweging die ons steunen en meehelpen om van de campagne een succes te maken.
HET 9/11 DECENIUM -OORLOGEN IN IRAK EN AFGHANISTAN TREFFEN DE NAVAJO HARD!
Waarom Native Americans vechten en sterven voor hetzelfde US leger dat hun voorvaders versloeg. bron: Guardian .co. uk Ed Pilkington -New York
Amerika buigt het hoofd in herdenking van de bijna 3.000 slachtoffers die 10 jaar geleden het leven lieten in en rond de Towers. Maar wanneer we de lens instellen op een breder beeld krijgen we nog een veel scherper beeld van opoffering en lijden te zien. Het rechtstreekse resultaat van 9/11 en het Amerikaane antwoord daarop! Het land is reeds 10 jaar in oorlog met Afghanistan en Irak met de bijhorende tol van doden en gewonden. Deze oorlogen hebben het leven aan 6026 soldaten gekost. Velen van hun rouwende familieleden wonen in kleine stadjes waar de last van de oorlog buiten alle proporties zwaar doorweegt. Velen komen uit ethnische groepen. Virginia Jim is een Native American. Zij woont in Shiprock, een stadje in het Navajo reservaat waarin 8.000 mensen wonen, allemaal Natives. Drie soldaten uit Shiprock zijn gesneuveld in die oorlogen. Wanneer je de doden uit het Fruitland-dorp (200 inwoners) en het stad Farmington (45.000) opteld kom je op 7 doden, waarvan 6 Navajo. Jim zegt: "Soms voel ik zoveel woede in me tegen het US leger en zijn leiders omdat zij me mijn zoon afgenomen hebben. Maar dan denk ik aan wat mijn zoon mij altijd zei:-" Zij zijn degene die mijn checks tekenen, ma...Zij zijn degene die me helpen om mijn familie te onderhouden.." Dat is het wat het leger aantrekkelijk maakt in de reservaten waar andere werkaanbiedingen hopeloos te kort schieten. "Het zal me helpen om in de universiteit te geraken en voor mijn toekomst te zorgen" zei een 17 jaar oud meisje na een inschrijvings intervieuw in Farmington. Haar 20 jaar oude vriend liet zich ook inlijven. Sergant Brandon Bowden, de recruterings officier in Farmington maakt zich geen illusies waarom Indianen zo gretig zijn om zich in te schrijven. "Velen doen het voor een universiteitsbeurs, bijna allen kijken ze uit naar een job nu het werklozen cijfer zo hoog is " Terwijl de oorlog voortging en meer en meer jonge mensen uit Shiprock zich lieten inlijven, moesten de achterblijvers ermee leren omgaan. Vrouwen waarvan zonen en/of dochters in het leger waren hebben zich vereningd onder de naam Blue Star Mothers. "Wij willen de oorlog niet steunen, noch willen we het veroordelen, daar gaat het hier niet om. Wij willen hier voor mekaar zijn.!" aldus Judye Sinclair-Liczel. Virginia Jim's zoon zal nooit meer terugkeren naar haar. Nu leeft ze alleen nog voor haar 2 resterende kinderen.
Het woord "Squaw" verwijderd uit alle openbare plaatsnamen in Main. bron: The Associated Press 9 september 2011 Portland ,Maine
Het woord "Squaw" is eindelijk verwijderd uit openbare plaatsnamen in Maine. Overeenstemmend met een reeds 11jaar oud wetsvoorstel die het woord ,dat door vele Native Americans ervaren wordt als beledigend, te schrappen uit kaarten en alle openbaare plaatsnamen. De US Board on Geographic Names heeft een naamsverandering voor een half dozijn lokaties ,die nog steeds het woord Squaw of een afleiding daarvan bevatten, goedgekeeurd. Het woord Squaw betekent : Prostituee of Hoer. State rep. Wayne Mitchel van de Penobscot - stam zegt :" Het is een goede zaak, maar het heeft wel lang geduurd".
Weduwe van beeldhouwer zet droom voort... bron: Reuter - GregMcCune maandag, 5 sept 2011 Custer, South Dakota: Reeds meer dan een halve eeuw ontwaakt de 85-jarige Ruth Ziolkowski iedere dag bij zonsopgang ,zet haar voeten op de grond en is dankbaar dat zij deel mag uitmaken van een mooie droom. Sinds 1947 werkt ze bij het Crazy Horse monument voor de Native Americans in de Black Hills , Zuid Dakota waar zij letterlijk een "berg wil verplaatsen". "Iedere morgen popel ik van ongeduld om aan 't werk te gaan" zegt Ziolkowski, voorzitter van het 'non-profit Crazy Horse Memorial Foundation' in een interview. Het zogenaamde grootste beeldhouwwerk van de wereld bevindt zich op slechts 20 mijlen afstand van het beter bekende Mount Rushmore,waar de hoofden van de presidenten George Washington,Abraham Lincoln,Thomas Jefferson en Theodore Roosevelt uitgehouwen zijn in de granieten rotswand. Een paar mijlen verder bevindt zich het Pine Ridge reservaat, een voor een groot deel onvruchtbaar land waar meer dan de helft van de bewoners beneden de armoede - grens leven, (cfr.US Government) Het Pine Ridge reservaat is de plaats naar waar veel Indianen van het Oglala volk,waar Crazy Horse toe behoorde ,verdreven werden door vervolging , ontbering bij gebrek aan voedsel door de uitroeiing van de bizons en het verlies van hun land dat door de blanke regering werd ingepalmd.
Rivaal voor Rushmore Lakota Sioux Chief Henry Standing Bear, die niet gelukkig was met het feit dat een monument toegewijd aan blanke leiders, werd uitgehouwen in een berg die voor de Natives nog steeds als "heilig" beschouwd wordt, nodigde daarom de beeldhouwer Korczak Ziolkowski uit in Pine Ridge. Zij besloten om een monument voor Native Americans op te richten . Het beeld zou Crazy Horse moeten voorstellen en zou het antwoord zijn op de ontwijding van de Heilige berg. Korczak Ziolkowski begon het werk aan de berg met een groep vrijwilligers. Onder hen bevond zich de jonge Ruth Ross uit Connecticut. Ruth en Korczak huwden in 1950 en brachten 10 kinderen groot aan de voet van Crazy Horse. De voltooiing van de president hoofden heeft 14 jaar in beslag genomen, heeft 1 miljoen Dollar gekost ,waarvan 85% overheidsgeld was en er kwamen 400 arbeiders bij te pas (cf.National Park Service) Korczak daarentegen bleef koppig enkel private donaties aanvaarden. Hij ontwierp een monument veel groter dan Mount Rushmore, Hij tekende de krijger die met uitgestrekte hand op een paard zat. Alle vier presidentshoofden zouden in het hoofd van Crazy Horse moeten inpassen. Korczak's beeld zou de hele omtrek van de berg omvatten daar waar de hoofden van de president slechts aan een zijde van Mount Rushmore te zien zijn.
Native American Oppositie. Sommige Native Americans verzetten zich tegen het project. Zij zeiden dat : "Henry Standing Bear geen machtiging had om een blanke man die opdracht te geven , en vonden het opnieuw een ontwijding van de Zwarte Heuvels en het uitbuiten van een Indiaanse held." Zij verklaarden verder dat "Crazy Horse, die in de geschiedenis boeken beschreven werd als een bescheiden man helemaal niet akkoord zou geweest zijn." Russel Means,(Native American activist) vergeleek het met: "naar het Heilig Land van Israel trekken en beginnen kerven in de berg Zion." "Het is een belediging aan ons "zijn", verklaarde hij in 2001.
Korczak heeft jarenlang als het ware alleen op de berg gewerkt en stierf in 1982, 16 jaar voor het eerste deel van het werk- het reusachtige gezicht van Crazy Horse - afgewerkt werd in 1998 Vandaag de dag zijn de uitgestrekte hand en het paard nog maar ruw uitgehouwen. Plannen om het beeld af te maken nemen vorm maar Ruth heeft nog geen einddatum in zicht. Ruth Ziolkowski weet dat zij de voltooiing van het monument niet meer zal meemaken. Maar aan haar nog negen levende kinderen, waarvan er 3 daadwerkelijk meewerken aan het project geeft zij een duidelijke boodschap: "Als dit project stopt wanneer ik sterf, dan is mijn hele leven voor niets geweest".