Druk op onderstaande knop om mij een e-mailtje te sturen!
ケリーのブログ
All those who wander are not lost
15-07-2010
Tent en foto's
Hoi iedereen!
Ik ben uiteindelijk kunnen gaan kijken naar mijn tent en heb ze gekocht! Het is
de Beyond Solaris geworden. Deze tent is vrij lang, zodat ik ook mijn tassen
mee binnen kan nemen en hoog genoeg zodat ik rechtop kan zitten. Bovendien is
ze zeer eenvoudig op te zetten (binnentent hangt vast aan de buitentent), weegt
ze net geen 2kg, is ze heel compact ingepakt én heel waterbestendig! Toptentje
dus!
Ik heb ook online een fotoalbum aangemaakt waar ik al mijn foto's in zal
zetten. Het is echter geen openbaar fotoalbum, omdat ik hier in het verleden al
last mee heb gehad (mensen die irritante commentaar geven op uw foto's en u
erover lastig vallen). Als je de foto's wil zien dan stuur je simpelweg een
mailtje naar mij (via "contact" aan je linkerzijde) en dan stuur ik je een link. Als je op die link klikt kan je
de foto's zien. Het is heel simpel, maar je moet wel de link bijhouden (in je
mail, je favorieten, ... ). Voorlopig komen er foto's in van mijn aangekocht
materiaal, maar uiteindelijk natuurlijk ook van de reis zelf! Je moet de link
maar éénmaal aanvragen: doen dus! :)
Mijn route is nu grofweg gepland en ik heb de ritjes in Hokkaido aanzienlijk
kleiner kunnen maken daar ik nog veel dagen "op overschot" had! Ik
zal deze binnenkort wel eens online zetten, hoewel ze nog aangepast zal worden.
Ik wil namelijk zoveel mogelijk gezellige fietswegen doen en die krijg je niet
altijd als je via Google zoekt (aangezien Google mij al met de fiets over een
gewestweg heeft gestuurd...).
Zo, nu ga ik slapen en dromen van de reis! Jammer dat ze nog zo ver weg is...
*********************************************************************************************
Hi!
Eventually I went to see the tent and I bought it! It's the Beyond Solaris. The
tent is quite long, so I can take my bags with me and high enough to sit
without touching the tent. She's also really easy to set up (the inside tent
isn't separate), the weight is slightly under the 2kg, she's compact to take
with me and she can take a lot of water! Really good tent I would say!
I made a photo-album online where I'll be putting in all my photo's. It isn't a
public album, because I had troubles with it before (people saying irritating
things on my photo's and asking stupid things). If you want to see the photo's
you have to send me an e-mail (by clicking "e-mail me" on your left) and then I'll give you a link. If you click it,
you'll be able to see the photo's. It's really easy, but you have to keep the
link with you (in your e-mail, favorites, ...). You only have to ask me the
link once, so do it! :)
My route is roughly planned and I was able to make the days in Hokkaido a lot
easier, since I had some "leftover" days! I'll put it online soon,
although there will be some adjusting later. I want to have as many nice
bikeways as possible and that's something you don't always get with Google (it
send me over a route where you're not allowed to cycle before....).
So, going to sleep now and dreaming about the trip! Too bad it's still so far
away... .
De Japanse jaartelling is gebaseerd op de troonsbestijging van de
keizer. Een nieuwe keizer is dus ook het begin van een nieuwe periode,
waarin men opnieuw begint te tellen. Zo is het jaar 1989 het 1ste jaar
van de Heisei periode. Deze telling wordt nog steeds gebruikt in Japan,
naast de Westerse jaartelling (in gebruik vanaf Meiji). ********************************************************************************************************** The
Japanese have two ways to count their years. The original Japanese way
is based on the crowning of a new emperor. A new emperor is thus the
beginning of a new era, in which the counting restarts. The year 1989 is
the first year of the Heisei era. This way of counting is still used in
Japan, next to the Western counting (used since Meiji).
Ondertussen heb ik reeds een set fietstassen kunnen aankopen. Het zijn nieuwe Ortlieb front roller city tassen, gekocht op eBay. Ik wil ze vooraan op mijn fiets hangen (eens ik mijn voordrager heb). Ik heb ze vandaag betaald, dus ik hoop dat ze hier begin volgende week zullen zijn (ze komen uit Duitsland). Naar de tent ben ik niet kunnen gaan kijken, hopelijk volgende week!
Het eerste deel van de trip (Hokkaido) is ruwweg gepland. De reis start in Wakkanai, waarna ik eerst nog een beetje noordelijker fiets tot ik bij Cape Soya ben. Dit is het meest noordelijke punt van Japan en dus eigenlijk het echte startpunt van de trip. Dit is hoe de trip er ongeveer zal uitzien:
"tent" wil dus zeggen dat ik kampeer, "bed" dat ik de nacht doorbreng in een jeugdherberg, minshuku, hotel, ... en "rust" dat ik er een dagje (of meer) zal blijven. Het zijn redelijk grote afstanden, omdat men in Hokkaido niet zoveel dorpjes heeft en men dus sowieso langer onderweg is. De kans is echter wel groot dat ik deze afstanden niet haal, dus plan ik ook een dag extra in Otaru en eentje in Hakodate. Zo kan ik er gerust twee dagen langer over doen, zonder mijn planning in de war te brengen.
Bezienswaardigheden? In Otaru heb je "Otaru unga". Dit zijn loopbruggen, verlicht door gaslampen, die parallel lopen met de haven. Op deze weg kom je ook veel gebouwen tegen uit de Meiji- en Taisho-periode. Verder heb je in Otaru ook nog "Nishingoten", een gigantisch complex uit de Meiji- en Taisho periode dat toen bewoond werd door rijke industriëlen, samen met hun seizoensarbeiders. In Hakodate heb je "Goryo Kaku", het eerste volgens westerse stijl gebouwde fort in Japan.
De route die ik nu heb vastgelegd is bepaald via Google en bijgevolg dus niet erg betrouwbaar. Ik zou het liefst met kaarten werken in Japan. Een GPS is natuurlijk heel handig en makkelijk, maar het neemt een deel van het avontuur weg, vind ik persoonlijk. Bovendien moet je zeker zijn dat je GPS heel veel batterij heeft en dat je deze vaak genoeg kan opladen. Welke kaarten ik dan zou gebruiken en hoe ik het gewicht ervan gering kan houden (buiten ze kapot te snijden zodat je enkel meeneemt wat je nodig hebt) is echter nog een raadsel. Voorlopig hou ik het dus op ongedetailleerde routes via Google.
De bezienswaardigheden heb ik gevonden in de Lonely Planet, een zeer compleet boek met geschiedenis, bezienswaardigheden, straatplannetjes, hotels, openbaar vervoer, ... . Jammer genoeg weegt het boek enorm veel en zal ik het niet meenemen op reis. Alle interessante dingen worden natuurlijk wél genoteerd en meegenomen! :)
Zo, dat was het weer voor nu. Als ik meer informatie/routes heb dan lees je het wel! :)
Groetjes, Kelly ************************************************************************************************************ Hi!
In the meantime I've bought myself a pair of bags. They're new Ortlieb
front roller city bags and bought on eBay. I want to have them at the
front of my bike, when I have my lowrider. I paid them today, so I hope
to have them here by next week (they come from Germany). I wasn't able
to see the tent, hopefully next week!
The firt part of the trip (Hokkaido) is roughly planned. I start in
Wakkanai and cycle a bit more to the north to reach Cape Soya. This is
the most northern place in Japan and thus the real starting point of the
trip. This is how the trip will look (sort of):
1.) Wakkanai - Cape Soya - Enbetsu. 138km, tent.
2.) Enbetsu - Mashike. 111km, tent.
3.) Mashike - Otaru. 128km, rest and bed.
4.) Otaru - close to Kuromatsunai. 106km, tent.
5.) close to Kuromatsunai - Hakodate. 119km, rest and bed.
"tent" means that I'll be camping, "bed" that I'll spend the night in a
youth hostel, minshuku, hotel, ... and "rest" that I'll stay there a day
(or more).
The distances are quite large, because there aren't many villages in
Hokkaido which means you'll have to travel more. The chance is quite big
that I can't make these distances, so I'm planning an extra day in
Otaru and one in Hakodate. That way I can spend two extra days riding,
without messing up my plans.
Things to see? There's "Otaru unga" in Otaru. These are walkways,
lighted by gas lamps, parallel with the harbor. On this road you can
find many buildings from the Meiji- and Taisho-period. Furthermore there
is "Nishingoten", an enormous complex from the Meiji- and
Taisho-period. At that time it was inhabited by industrial barons,
along with seasonal laborers. At Hakodate there's "Goryo Kaku", the
first fort in Japan that was build according to the Western style.
The route that I have now was made with Google and isn't very reliable. I'd prefer to work with maps in Japan. A gps is very useful and easy, but I believe that it takes away part of the adventure. You also have to be sure that the battery will last long enough and that you have enough places to recharge it. Which maps I'll use and how I can keep the weight down of them (besides cutting out the useful parts) is still a mystery. For now I'll stay with the non detailed routes from Google.
The things to see I've found in the Lonely Planet, a very complete book with history, things to see, street maps, hotels, public transportation, .. . Unfortunately the book is very heavy and won't be travelling with me. Everything of interest will be written down and taken with me of course! :)
So, that's it for now. If I have more information/routes you'll read it! :)
De examens zijn gedaan, de resultaten zijn binnen en volledig zoals verwacht. Ik heb vier herexamens, dus dat wordt leren in augustus!
Mijn eerste lange tocht is in mineur afgelopen. Ik had eerst 20 kilometer gefietst naar Leuven om mijn laatste examen af te leggen. Vandaar ben ik dan rechtstreeks verder gefietst naar mijn mama, ongeveer 70 kilometer verderop. Ik voelde al vrij snel dat ik geen goede houding had op de fiets. Daar ik dit bij de testrit niet voelde (voor ik deze kocht stond er een ander stuur op) vermoed ik dat het nieuwe stuur zorgde voor andere drukpunten. Natuurlijk had ik ook geen fietsbroek aan, deze moet ik nog kopen. Onderweg werd de pijn steeds erger, zodanig dat ik zelfs niet meer van positie (die paar centimeter anders zitten op uw zadel kunnen verschil maken voor een korte tijd) kon wisselen. Ik kwam bovendien nog eens een omleiding tegen van een paar kilometer en had gedurende de hele tijd tegenwind. Ik had nog ongeveer 15 kilometer te gaan toen ik naar mijn mama heb gebeld om me te komen halen. Ik had net daarvoor een stukje over zeer hobbelig terrein gereden en verging van de pijn. Bovendien had ik nog maar drie kwartier om op mijn bestemming te geraken. Met een snelheid van 12km/u had ik dit nooit gehaald.
De fiets staat nog steeds bij mijn mama. Binnenkort pik ik hem op en zal ik mijn stuur iets draaien en het zadel van mijn andere fiets erop zetten, in de hoop dat dit de problemen oplost.
Door die financiële tegenslag heb ik alles opnieuw zitten uitrekenen om zeker te zijn dat ik voldoende geld had voor de trip. Hoewel ik nu minder reserve zal overhouden en toch iets meer op mijn geld zal moeten letten blijft de trip zeker mogelijk en gaat ze dus ook door! Ik ben nu bezig met alles te noteren wat ik nodig heb en bij bepaalde spullen mijn eisen te plaatsen. Bovendien probeer ik aan elk ding een prijs te hangen, zodat ik een overzicht kan bewaren.
Momenteel ben ik op zoek naar een tent, slaapzak, slaapmatje, brander,
pot/pan, fietstassen en een voordrager. Ik heb op dit ogenblik een
bepaalde tent op het oog en hoop deze morgen te kunnen gaan bekijken.
Als slaapzak overweeg ik een fleece-slaapzak, vooral omwille van de warmte. In het begin zal ik nachttemperaturen hebben van ongeveer 15°C, maar vanaf halverwege de trip zullen deze oplopen tot achteraan de 20°C. Vergelijk het een beetje met de temperaturen van deze dagen. Natuurlijk zal dit ook afhangen van hoe hoog ik boven het zeeniveau zit, maar dat is de schatting. Een warme slaapzak is dan absoluut geen goed idee, daar ik het sowieso al heel snel warm heb. Een fleece-slaapzak biedt me dan toch nog enige warmte voor de koudere dagen én kan ik gebruiken om 's avonds nog wat langer buiten te zitten (moest het eens wat frisser zijn).
Een zelfopblazend slaapmatje is veel duurder dan ik dacht, dus ik vermoed dat ik toch naar de goedkopere variant ga zoeken (conform de yogamatjes). Ik had echter ook graag een stoeltje of iets dergelijks meegenomen en bepaalde stoeltjes zijn ontworpen om zelfopblazende matjes in te steken, wat het gewicht gering houdt. Nog onbeslist op dit moment dus.
Een brander vinden belooft nog een hele uitdaging te worden. Aangezien ik in de moessonregen terecht zal komen en niet altijd in bosrijke gebieden zal overnachten valt een houtbrander reeds uit. Het zal dus een brander op gas, benzine of een ander vloeibaar iets worden. Hiervoor ga ik liefst eens naar een winkel met kennis van zaken die mij de werking van de branders wil laten zien, zodat ik kan beslissen bij welke ik me het meest veilig voel om zelf te gebruiken. Natuurlijk moet ik ook zien dat deze in het vliegtuig mogen én dat het gas/benzine/... te vinden is in Japan.
Mijn voordrager zal een Tubus worden, net zoals de achterdrager. Welke voordrager precies zal afhangen van wat ik kan vinden op het net (tweedehands). Mijn fietstassen zullen ook tweedehands worden, maar wel van Ortlieb of Vaude. Deze zijn de topmerken van fietstassen en hebben dus ook een redelijk hoog prijskaartje, vandaar dat ik ze tweedehands wil vinden.
Zo, dat is een hele boterham! Als ik weer nieuws heb dan horen jullie het wel!!
Lieve groetjes, Kelly ************************************************************************************************************
Hi there!
My exams are finished and I have the results. They are what I expected them to be, four exams to do in August, so that will be studying!
My first long tour didn't end well. I first cycled 20 kilometers to
Leuven for my final exam. Then I cycled to my mom, about 70 kilometers
away. I felt rather quickly that I didn't sit as I should be sitting on
the bike. I didn't felt this at the test-drive (before I bought it there
was another handlebar on it), so I suspect it's the new handlebar. I
wasn't wearing a short meant for biking, because I still have to buy
that. As I cycled the pain got worst, so much that I even couldn't
change positions (a few centimeters of different sitting on your saddle
can make a difference for a short while). On top of that there was a
redirection of a few kilometers and I had the wind against me all the
time. I still had about 15 kilometers to go when I called my mom to come
and get me. Just before the call I was riding on a road with a lot of
holes and I was dying from the pain. I also had only 45 minutes to reach
my destination, which is impossible to reach if you can't go quicker
then 12km/h.
The bike is still with my mom. I'll pick him up soon and
then I'll
change the standing of my handlebars and put the saddle of my other bike
on it. I hope this will solve the issues.
Because of the financial
setback I have been recalculating
everything to
be sure that I still have enough for the trip. I will have less money
after the trip and I will need to watch my wallet a bit more, but the
trip is definitely possible and will be happening! I'm now busy with
writing everything down that I need and some demands with some stuff. I
also try to put a price to every item, so that I can keep track of
everything.
At the moment I'm looking for a tent, sleeping-bag, sleeping-mat,
burner, pot/pan, bags and a low-rider. At the moment I have a certain
tent that I would like to buy and I hope to look at it tomorrow.
As a sleeping-bag I'm thinking of one made of fleece, because of the
warmth. In the beginning I'll have night temperatures of 15°C, but in
July/August this will be near the 30°C. A bit like the temperature these
days. Of course it will all depend on how high I am above sea-level,
but it's a rating. A hot sleeping bag isn't a good idea at all, because
I'll have it hot quite quickly. A bag made of fleece will offer me some
warmth for the colder days and I can use it to stay outside a bit longer
(if it should be a bit colder).
A self-inflating sleeping-mat is a lot more expensive than I thought, so
I suspect I'll go for the cheaper version (like the yoga-mats). I would
like to bring a small chair or something and there are some chairs
designed for self inflating mats, to keep the weight low. So I'm not
sure what to do now!
Finding a burner will be quite a challenge! I'll be cycling in the heavy
rain and won't always have a forest nearby, so a burner with wood is no
option. It will be a burner with gas, fuel or something else that's
liquid. I'll go to a shop where they can show me how they all work. That
way I can choose the one where I'm the most comfortable with. Of course
I have to make sure that they are allowed in the plain and that I can
find the fuel/gas/... in Japan.
My low-rider will be a Tubus, just like the one I have at the back. Which one exactly will depend on the second-hand offers on the internet. My bags will also be second-hand, but from Ortlieb or Vaude. These two are the leading brands of bags and have a high price, hence the second-hand.
Okay, that was quite a lot! If I have more news, I'll let you know!
Ik ben Kelly, 21 jaar, studente sociaal werk en woonachtig in België. In de zomer van 2011 ga ik voor 10 weken naar Japan, om van noord naar zuid te fietsen.
Wat vind je van mijn reis? / What do you think of my trip?
Updates ontvangen?
Druk op onderstaande knop om een mail te krijgen als er een nieuw bericht is geplaatst! Press the button below to receive an e-mail when I've placed a new message!