http://dekleineprinspc.weebly.com/


http://www.mdmjunior.be/
schoolcode: 1TI3AV0C
Gebruikersnaam: jouwnaamenvoornaam
Wachtwoord: jouwnaam met Hoofdletter

Oefentoetsen en webquest
die bij de mundo-boekjes horen!
http://www.educatief.diekeure.be/
mundoleerling/



http://www.bingel.be/default.aspx
naam met hoofdletter
klasnummer
1768

Extra oefeningen wero bij de
Mikado-bundeltjes
http://pelckmans.epyc.be/Mikado5/

http://www.wrts.nl/

superklas@hotmail.be
dekleineprins
Taalbeschouwing: oefeningen zinsleer
  • zinsbouw
  • zinsdelen
  • zinsdelen
  • zinsdelen
  • zelfstandige naamwoorden
  • Zelfstandige naamwoorden
  • Zinnen
  • zinnen
  • onderwerp
  • Oefeningen wereldoriëntatie
  • veilig internet
  • Europa binnen en buiten
  • Bingel
  • Europa goede oefeningen
  • mikado: we hebben een verleden
  • Mikado: handig uit de mouwen
  • Mikado: wij zijn onderweg
  • Mikado: het weer
  • Mikado: gezond en wel
  • Mikado:op zoek in de natuur
  • computermeester.be
  • garagegasten techniek
  • Europa; ontdekt Europa
  • Website windekind
  • lessites duurzaam onderwijs
  • Plan b werkbundels rechten van het kind
  • Zelf plastic maken (thema plasticsoep)
  • Nieuwsdossier schooltv
  • Wereldburgerschap in de klas
  • programma's voor vrijdag om te downloaden
  • bloggen.be
  • google Chrome
  • Google Earth
  • Google Sketshup
  • Pivot
  • hotmail
  • Skype
  • breinbrekers
  • neurocampus
  • hirophant
  • meer breinbrekers
  • webquest
  • webquest
  • De broekbrigade
  • webquest.be
  • interactieve leersites, ict-lessen
  • De plaats waar interactief leren fun is (meester peters site)
  • foto's bewerken
  • filmpjes maken (op set)
  • Pivot
  • broekbrigade
  • webje, veilig internetten
  • educatieve spellen, meester sipke
  • spel de middeleeuwen
  • kid city
  • edufield (verzamelsite)
    educatieve sites
  • ecowerf
  • spelletjesplein (zeer mooi!)
  • computermeester
  • Europa van binnen en van buiten
  • liedjes in de klas
  • spring de wereld in; spring
  • respect; de embryo's
  • Help; The Beatles
  • Phill Collins; an other day
  • The Beatles; happy together
  • Crash Test Dummies; mmmmmmmmmm
  • bewegen in de klas
  • dancehall
  • ik wil dansen
  • iets je meer bewegen
  • zumba
  • Nederland in beweging
  • gangnamstyle
  • move tegen pesten
  • Spelling: oefenen 99 moeilijke woorden
  • 99 moeilijke woorden deel 1
  • 99 moeilijke woorden deel 2
  • 99 moeilijke woorden deel 3
  • 99 moeilijke woorden deel 4
  • 99 moeilijke woorden deel 5
  • bronnenbestand 99 moeilijke woorden
  • leerhulpjes
  • om woordpakketten te leren
  • om wero vragen te leren
  • om Words te leren
  • om photoshop en paint te leren
  • om veilig te internetten: lesboek
  • om veilig te internetten werschrikt
  • om emoticons te gebruiken
  • om nog meer emoticons te gebruiken
  • Veilig op het intenet
  • pictogrammen/icons
  • leuke prictogrammen voor je bureaublad
  • Muziek
  • muzieklessen voor het basisonderwijs
  • simbalo
  • spreekkoor
  • mondiale kinderliedjes
  • Luisterlessen Taal
  • Karin Bloemen: Apartheid is ein skone zaak
  • Karin Bloemen: dyslectisch sprookje
  • Slons dievanons: lacht naar mij, dialect
  • tegen de sterren op; slons dievanons parodie
  • Flip Kowlier: min moaten
  • Biezebaaze: loetje
  • Jozef leert auto rijden (l)
  • Dialecten op kaart aanduiden
  • Paris s'eveille
  • Nena
    taallessen vervolg
  • zakdoekleggen (ch)
  • Arabisch leren
  • Learn Englisch
  • Learn American Englisch
  • luisteroefeningen
  • Het decennium dat onze wereld veranderde
  • Duizend soldaten Willem Vemandere
  • Lente wordt hel voor hooikoortslijders
  • De eerste wereldoorlog beeldbank
  • Superklas L5
    Op elk hoofd een kroon, onder elke bil een troon!
    Aan alle kleine prinsen en prinsessen: Welkom in de 5de klas!
    02-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.elektriciteit

    stroom door een kraan, stroom gas door een fornuis, en euh stroom door het stopcontact.

    http://archief.schooltv.nl/beeldbank/clip/20140218_nutsvoorzieningen01


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verwarming

    Hoe het moet, hoe het zou moeten en hoe het ook nog kan.

    http://archief.schooltv.nl/beeldbank/clip/20130508_stadsverwarming01

    http://archief.schooltv.nl/beeldbank/clip/20140107_tocht01

    http://archief.schooltv.nl/beeldbank/clip/20140127_wasdroger01

    http://archief.schooltv.nl/beeldbank/clip/20140127_sluipverbruik01




    25-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gewapend beton:
    Dit heb je nodig: speren, messen, geweren... en beton.
    Of misschien doe het beter zo: http://www.youtube.com/watch?v=qWllbc8BowA&feature=related

    24-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pivot
    Maud en Renaud

    Bijlagen:
    pivot gedicht.piv (102.7 KB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sinterklaas
    https://www.youtube.com/watch?v=QW90nEJWSWE


    Kinderen Voor Kinderen - Sinterklaas wil dansen

    Sinterklaas wil dansen
    dansen heel de dag
    dansen met de sterren
    met een gulle lach
    wil je met hem meedoen
    grijp dan nu je kans
    en dans met sinterklaas
    de sinterklazen dans

    van je pi pa pepernoot
    mi ma marsepein
    spi spa speculaas
    mi ma mandarijn
    pi pa pepernoot
    mi ma marsepein
    sinterklaas wil dansen
    want dansen vindt hij fijn
    sinterklaas wil dansen
    want dansen vindt hij fijn

    sint kan niet meer stoppen
    zijn benen gaan maar door
    en alle pieten roepen
    sint, we want more!
    hij danst over de daken
    dat was hij niet gewend
    dus doe nu mee met sinterklaas
    op het lied dat ieder kent

    Van je pi pa pepernoot
    mi ma marsepein
    spi spa speculaas
    mi ma mandarijn
    pi pa pepernoot
    mi ma marsepein

    sinterklaas wil dansen
    want dansen vindt hij fijn
    sinterklaas wil dansen
    want dansen vindt hij fijn

    dus weet je niet wat je moet doen
    heb je geen idee
    trek je stoute schoenen aan
    en dans maar lekker mee

    van je pi pa pepernoot
    mi ma marsepein
    spi spa speculaas
    mi ma mandarijn
    pi pa pepernoot
    mi ma marsepein
    sinterklaas wil dansen
    want dansen vindt hij fijn

    pi pa pepernoot
    mi ma marsepein
    spi spa speculaas
    mi ma mandarijn
    pi pa pepernoot
    mi ma marsepein
    sinterklaas wil dansen
    want dansen vindt hij fijn
    sinterklaas wil dansen
    want dansen vindt hij fijn
    sinterklaas wil dansen
    want dansen vindt hij fijn



    https://www.pinterest.com/pin/414542340670309529/
    https://www.youtube.com/watch?v=O7MUfhhHRaY met tekst

    Het Goede Doel - Sinterklaas

    Met Pasen denk ik aan Sinterklaas en stuur ik hem een kaart
    Ik vraag hem hoe het met hem gaat en groet gelijk zijn paard
    Ik maak een soort van grapje over de zak van Zwarte Piet
    Maar Sint heeft het dan blijkbaar druk, want antwoord krijg ik niet

    Wanneer ik op vakantie ga en toch in Spanje ben
    Dan rij ik even bij ze langs omdat 'k ze heel goed ken
    Helaas, helaas is Sint nooit thuis wel soms en Zwarte Piet
    Die trouwens in zijn vrije tijd opvallend bleekjes ziet

    Sinterklaas, wie kent hem niet )
    Sinterklaas, Sinterklaas en natuurlijk Zwarte Piet ) 2x

    Elk jaar op 5 december krijg ik al een kleur
    Ik weet wat me te wachten staat: een schimmel voor de deur
    Ik heb wat drank in huis gehaald, 'k ontvang ze met een lied
    Maar 't ene jaar drinken ze wel, en 't jaar daarop weer niet

    Sinterklaas wie kent hem niet )
    Sinterklaas, Sinterklaas en natuurlijk Zwarte Piet ) 2x
    Marsepein, pepernoten (4x)
    Speculaas, pepernoten (4x)
    Suikergoed, pepernoten (4x)
    Taai-taai-taai-taai-taai-taai, pepernoten (4x)

    De beste vrienden van ons allemaal
    Voor altijd en eeuwig (6x)
    Heel veel jaar

    Met Pasen denk ik aan Sinterklaas en stuur ik hem een kaart
    Ik schrijf hem hoe het met me gaat en groet gelijk zijn paard
    Ik maak een soort van grapje over de zak van Zwarte Piet
    Maar Sint heeft het dan blijkbaar druk, want antwoord krijg ik niet

    Sinterklaas, wie kent hem niet )
    Sinterklaas, Sinterklaas en natuurlijk Zwarte Piet ) 4x

    https://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=X9hy9fvC2dE

    Bart Peeters - Sint Niklaas

    Ik lig te woelen in m'n bed.
    (Ik lig te woelen in men bed)
    Ik heb mijn schoen al klaargezet.
    (ik heb mijn schoen al klaargezet)
    Ik denk dat ik hem al een beetje hoor.
    (ik denk dat ik hem al een beetje hoor)
    Straks glijdt hij onze schoorsteen door.
    (straks glijdt hij onze schoorsteen door)

    Knik knik, 'k heb de bibber in m'n knieí«n
    want vannacht kont Sint Niklaas.
    Tik tik 'k hoor ze stappen met z'n drieí«n,
    De sint, zen paard en pieterbaas.

    Al ben ik echt verschrikkelijk moe
    (Al ben ik echt verschrikkelijk moe)
    ik krijg m'n ogen echt niet toe
    (ik krijg m'n ogen echt niet toe)
    ik kijk veel liever naar de maan
    (ik kijk veel liever naar de maan)
    want straks dan komt de sint eraan
    (want straks dan komt de sint eraan)

    Knik knik, 'k heb de bibber in m'n knieí«n
    want vannacht kont Sint Niklaas.
    Tik tik 'k hoor ze stappen met z'n drieí«n,
    De sint, zen paard en pieterbaas.
    Knik knik, 'k heb de bibber in m'n knieí«n
    want vannacht kont Sint Niklaas.
    Tik tik 'k hoor ze stappen met z'n drieí«n,
    De sint, zen paard en pieterbaas.

    De sint, zen paard en pieterbaas
    De sint, zen paard en pieterbaas
    De sint, zen paard en pieterbaas
    De sint, zen paard en pieterbaas
    na na, na na, ...


    https://www.youtube.com/watch?v=_-yskHbN6gs&gl=BE
    https://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=FbsZp-r4Ois

    Ik wil een broertje, en een mooie rooie fiets
    en een hele grote teddybeer maar meestal krijg ik niets.
    Ik wil een racebaan, en een nieuwe toverdoos
    Hoewel ik snel tevreden ben wordt m ’n vader altijd boos…

    En hij wordt rood, en hij wordt rooier hij spat bijna uit elkaar….

    Ik ben toch zeker sinterklaas niet, er staat geen geldboom in me tuin
    'k Ben sinterklaas niet, ik heb een negatief fortuin
    Als er straks bankbiljetten groeien op me rug, ben jij de eerste die het hoort
    Kom dan nog maar eens terug

    'k Ben sinterklaas niet - SINTERKLAAS
    Ik ben toch zeker sinterklaas niet – SINTERKLAAS

    Als er straks bankbiljetten groeien op me rug, ben jij de eerste die het hoort
    Kom dan nog maar eens terug…

    Ik wil een walkman, en een dagboek met een slot
    En een turbocompactdiscodrive maar meestal vang ik bot
    Ik wil een computer, en een huiswerkautomaat
    Hoewel ik kleine wensen heb wordt me vader altijd kwaad.

    En hij wordt rood, en hij wordt rooier hij spat bijna uit elkaar….

    Ik ben toch zeker sinterklaas niet, er staat geen geldboom in me tuin
    'k Ben sinterklaas niet, ik heb een negatief fortuin
    Als er straks bankbiljetten groeien op me rug, ben jij de eerste die het hoort
    Kom dan nog maar eens terug

    'k Ben sinterklaas niet - SINTERKLAAS
    Ik ben toch zeker sinterklaas niet – SINTERKLAAAS

    Als er straks bankbiljetten groeien op me rug, ben jij de eerste die het hoort
    Kom dan nog maar eens terug…

    Mijn vader is geen miljonair, en zelfs geen directeur
    Hij is niet eens bekend, bij de belastinginspecteur
    Hij trouwde met me moeder, dus niet met een rijke vrouw
    Hij heeft niet eens een eigen huis, laat staan een flatgebouw

    O was mijn vader maar gewoon , een hele rijke vent
    Dan werd er bij ons thuis niet meer gekeken op een cent

    Ik ben toch zeker sinterklaas niet, er staat geen geldboom in me tuin
    'k Ben Sinterklaas niet, ik heb een negatief fortuin
    Als er straks bankbiljetten groeien op me rug, ben jij de eerste die het hoort
    Kom dan nog maar eens terug

    'k Ben sinterklaas niet - SINTERKLAAS
    Ik ben toch zeker sinterklaas niet – SINTERKLAAS

    Als er straks bankbiljetten groeien op me rug, ben jij het eerste die het hoort
    Kom dan nog maar eens terug…

    'k Ben sinterklaas niet - SINTERKLAAS
    Ik ben toch zeker sinterklaas niet – SINTERKLAAS

    Bijlagen:
    Kinderen Voor Kinderen.docx (14.7 KB)   


    18-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luisteroefening woI

    http://schooltv.ntr.nl/video/de-eerste-wereldoorlog-1914-1918-1/#q=eerste%20wereldoorlog

    http://www.schooltv.nl/video/soldaat-in-de-eerste-wereldoorlog-een-uitzichtloos-gevecht/#q=eerste%20wereldoorlog


    10-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleine handen in een grote oorlog
    http://kleinestappen.ntr.nl/

    Film:
    http://www.youtube.com/watch?v=jO60tmuUk8I

    of http://www.npo.nl/kleine-handen-in-een-grote-oorlog/06-04-2014/NPS_1241753



    07-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Quiz: de middeleeuwen
    volg de link:
    http://www.schooltv.nl/beeldbank/shared/templates/popup/quiz.jsp?site=site_schooltv_beeldbank&nr=2829850&item=2896527

    13-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even binnengluren....
    ... in het vijfde leerjaar.


















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kinderrechtenwandeling en de school van toen.

    Even in de teletijdsmachine, terug naar de tweede wereldoorlog.




































    20-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.België voor beginners...
    http://www.youtube.com/watch?v=Rk7nFR9oBus

    Miniatuur
    Bekijk dit filmpje even.


    België is grappig
    http://www.youtube.com/watch?v=HbObwRbnrXY



    http://www.youtube.com/watch?v=VPIHQ9jYMyo


    18-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wegwijs in mijn eigen atlas

    satellieten






    Hier kan je oefenen :
    http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/index.html

    http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/


    Studiewijzer:
    Ik heb jullie een handje geholpen bij het oplossen van je studiewijzer.  Let op! Vergeet niet je werkboekje en je lesboekje na te lezen.
    De studiewijzer is een wijzer,  niet alles wat op de toets zal gevraagd worden, vind je automatisch terug in deze wijzer. Enkel de belangrijkste zaken werden hier extra in het licht zet.  Probeer te begrijpen waarover dit thema gaat.  Kan je het in je eigen woorden beschrijven? Kan je met de atlas werken? Vind je makkelijk rivieren, steden, ... terug aan de hand van het register of de inhoudstafel?
    Veel succes.

    1. Ik ken enkele verschillen tussen een luchtfoto en een kaart:
     Op de foto:
    - Ik zie wat er in werkelijkheid is. Alles wat groot genoeg is, staat op de foto.
    - Ik weet niet waar de foto genomen is.  Dat kan alleen als ik de plaats herken.
    - Ik zie heel wat, maar weet niet altijd wat ik zie.
    -Ik weet niet hoe groot de afstanden zijn op de kaart.

    Op de kaart
    - Ik krijg een afbeelding van wat er in werkelijkheid is. De tekenaar heeft zaken weggelaten. Anders getekend, ingekleurd,...
    -Ik krijg namen van plaatsen, rivieren, wegen, ... Ik zie en lees wat de kaart voorstelt.
    -Ik krijg bijkomende informatie.  Met tekens en kleuren toont de kaart wat er te zien is.  In de legende wordt die uitgelegd.
    -De kaart heeft een schaal. Die zegt hoe groot de afstanden op de kaart in werkelijkheid zijn.

    http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/1_verschil_luchtfoto_en_kaart.html

    foto voetbalstadion
    Toon afbeelding luchtfoto
    luchtfoto
    Toon afbeelding kaart van luchtfoto
    kaart van luchtfoto
    2. Ik ken de windroos met de hoofd-en tussenwindrichtingen:

    http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/2_ik_ken_de_windroos.html


    Aan de slag met je kompas: 
    1: Leg het kompas horizontaal op een vlakke ondergrond
    2: Wacht tot de naald stil hangt.
    3: Draai de kompasdoos tot het N onder de magnetische naald valt.
    4: De windroos in je kompas wijst nu de juiste windrichting aan.

    3. Ik weet wat ik kan zien op de staatkundige kaart, een natuurkundige kaart en een themakaart?
    Staatkundige kaart:
    Kaart over een gebied dat werd ingedeeld door de mens: grenzen, namen,...
    Natuurkundige kaart: Kaart over een gebied gemaakt door de natuur: reliëf, water,...
    Themakaart: Kaart over een thema binnen een bepaald gebied: bijvoorbeeld: klimaat, neerslag,  industrie, landbouw,... 

    http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/3_zien_op_de_kaart_.html


    4. Ik ken de provincies van ons land, hun silhouet en hun provincieplaats.
    Leer de provincies en hun hoofdplaats uit je hoofd!!! Bekijk de vorm van de provincie
    .


    West-Vlaanderen :  Brugge
    Oost-Vlaanderen:   Gent
    Antwerpen:            Antwerpen
    Limburg:                 Hasselt
    Vlaams-Brabant:     Leuven
    Waals - Brabant:    Waver
    Luik :                      Luik
    Luxemburg:            Aarlen
    Namen:                   Namen
    Henegouwen:         Bergen

    http://dinag.classy.be/hoofdsteden.htm


    http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/4_kennen_provincies.html




    5. Ik ken en ik begrijp de namen:
    Vlaams, Waals en Brussels Hoofdstedelijk Gewest:
    Vlaamse, Franse en Duitstalige gemeenschap:
    De drie landstalen

    Drie gewesten:
    België wordt verdeeld in drie gewesten:
    => In Vlaanderen zijn er vijf provincies. Zij vormen het Vlaams Gewes
    =>In Wallonië zijn er ook vijf provincies.  Zij vormen het Waals Gewest.
    =>Brussel behoort niet to een provincie.  Het is als hoofdstad van België een apart gewest.  Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

    Drie gemeenschappen:
    België is een meertalig land.
    Er zijn drie Officiële talen:
    1. Nederlands: in Vlaanderen
    2. Frans: in Wallonië
    3. Duits: in de Oostkantons
    In Brussel spreken mensen Frans of Nederlands.
    => Alle Nederlandstaligen vormen de Vlaamse Gemeenschap
    => Alle Franstaligen vormen de Franse Gemeenschap
    => Alle Duitstaligen vormen de Duitstalige Gemeenschap
    De taalgrens is de grens tussen de Vlaamse en de Franse Gemeenschap.

    http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/5_kennen_gewesten__gemeenschappen__talen.html


    6. Ik ken onze buurlanden en hun hoofdplaatsen en kan ze oriënteren ten opzichte van ons land:

    België is omringd door vijf buurlanden:
    Ten noorden van ons ligt Nederland
    In het westen ligt het Verenigd Koninkrijk.
    In het zuiden ligt Frankrijk.
    In het oosten liggen Duitsland en het Groothertogdom Luxemburg.

    http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/6_buurlanden__hoofdplaatsen__orinteren.html

    7. Ik kan in mijn atlas iets opzoeken met behulp van de inhoudsopgave en het register.
    http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/7_inhoudstafel__register.html

    8. Ik weet dat een legende de tekens op een kaart verduidelijkt en ik kan die gebruiken.

    De legende legt uit wat de tekens en kleuren op de plattegrond of kaart betekenen.  Kijk je atlas na en pag. 18 in je werkboekje.
    http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/8_legende.html

    9. Ik kan de afstand tussen twee punten op een kaart berekenen aan de hand van de lijn- en breukschaal.
    Lijnschaal:
    Op een lijnschaal kun je de afstand onmiddellijk aflezen.  De lengte van de lijn stelt de afstand voor van de maat die erbij vermeld wordt. 

    Breukschaal:
    Een breukschaal geeft de verhouding tussen de afstand op de kaart en de werkelijkheide afstand op het terrein.
    1/10 000
    1 centimeter op kaart is 10 000 centimeter in werkelijkheid.
    of
    1 centimeter op kaart is 10 meter in werkelijkheid.

    Zo bereken je de breukschaal:
    Stap 1: Wat is de schaal?
    Stap 2: Zet de schaal om in een 'haalbare' breuk.
    Stap 3: Meet de afstand.
    Stap 4: Vermenigvuldig de afstand met de noemer van de breukschaal.
     
    http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/9_lijn_en_breukschaal.html

    10. Ik kan me oriënteren met behulp van een kompas.

    http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/10__het_kompas.html

    Bijlagen:
    Geomundo5_Werkkatern2.pdf (6.3 MB)   
    Geomundo5_Werkkatern2.pdf (6.3 MB)   
    Geomundo5_Werkkatern_opl.pdf (6.7 MB)   
    Mundo_HB5.pdf (8 MB)   


    04-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een reis door de tijd (Beelden:schooltv nl)
    Prehistorie

    De jagers
    Jagers en verzamelaarsWat zijn hunebedden?De bouw van een hunebed
    De sjamaanÖtzi de ijsmummieÖtzi, de ijsmummie
    Ötzi de ijsmummieÖtzi, de ijsmummie


    De boeren
    De eerste boerenBB Geestkracht

    Egypte in die tijd:

    Mummie

    Oudheid


    Grieken:

    Het Grieks theaterMannen en vrouwen bij de Oude GriekenParthenon op de berg Acropolis
    De Olympische SpelenDe goden van de Oude Grieken20101213_Grieken01

    Romeinen:

    Romulus en RemusHet ForumRomeinen in ons land
    Het Romeinse RijkWater in het oude Rome

    Middeleeuwen:


    Kloosters in de MiddeleeuwenDe eerste stedenKooplieden in de middeleeuwen
    Een aanval op een kasteelStadsrechtenLeven in een kasteel
    RiddersHouten huizenVader van Europa
    Op straat in de MiddeleeuwenHet kasteelVrouwen in het klooster
    VrouwenwerkBij de mensen thuisEen vestingstad
    Het ontstaan van kastelenHeksenvervolgingenBeeldbank - 20081231_trebuchet01
    Beeldbank - 20080906_erasmus01AmbachtsliedenDe Kruistochten
    De KruistochtenBeeldbank - 20080906_karelv01


    Nieuwe tijd

    tijd van ontdekkingen:

    Een echte ontdekkingsreisColumbus op reis
    Afschaffing slavenhandelHandel in slaven
    Op het schipSlaven op onze plantages

    Beeldbank - 20090206_patriotten01Onrust in de Nederlanden
    Rijkdom in de Gouden EeuwKinderarbeid in Nederland

    1747De Franse tijd

    Paleis VersaillesBeeldbank - 20070618_franserevolutie02

    Wie is Napoleon?Het verlies van BelgiëDe slag bij Waterloo



    WOI
    De Eerste WereldoorlogBeeldbank - t20080930_stelling03Het bergen van een lijk




    Onze tijd

    Hitler aan de machtEen nieuwe naamHonger in de winter van 1944-1945
    Arnhem, september 1944Een brug te verOnderduiken

    De atoombomEen koude, hongerige winterBeeldbank - 20081231_bommenopruimer01
    Beeldbank - 20081231_bunkers01


    Het leven na de oorlog:

    OorlogsmonumentenBeeldbank - t20090623_einstein01
    Ontstaan van de EUWolfgang Amadeus Mozart

    BB 20070829_voordeeleneu01BB 20070829_geschiedeniseu01
    Hoe werkt het Europarlement?Beeldbank - 20081013_groeieu01
    De euroNoord Afrikaanse vluchtelingen willen graag naar Europa

    02-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prehistorie
    Jagers en verzamelaars Beeldbank - 20091223_vuurmaken01 De sjamaan 
    Ötzi, de ijsmummieÖtzi de ijsmummieÖtzi de ijsmummieÖtzi, de ijsmummie
    De bouw van een hunebedWat zijn hunebedden?
    De eerste boeren
    PyramideMummie
    Graf Farao




    03-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kringen: wij hebben ook iets te zeggen

    Maandag:
    Vertelronde:
    Vrij vertellen over het weekend, heugelijke gebeurtenissen en andere spinsels die de kinderen bezighouden.

    Dinsdag :
    Boekenronde:
    Om de beurt zet een leerling een boek in de kijker. Waarover gaat het (thema)? Wie zijn de hoofdpersonages? Wie heeft het geschreven? Waarom heb je dit boek gekozen? Is het aanrader?


    Donderdag:
    Natuurronde:
    Om beurt brengt een leerling een stukje natuur in de klas: een natuurverschijnsel, een plant,...  

    Wie-ben-ik- ronde:
    Door middel van ja/nee-vragen de leerlingen laten raden wie je in gedachten hebt.  Daarvoor zal je je eerst moeten verdiepen in het leven en de gebruiken van die persoon. Je gaat op zoek naar een persoon die iets betekend heeft in het verleden, of iemand met aanzien uit het heden. Je zorgt voor een foto voor de tijdsband. De foto hoeft niet in kleur te zijn. Je mag me ook steeds vragen om de afdruk op school te maken. 


    Vrijdag:

    Poëzieronde:
    Je brengt een gedicht mee, of een mooi stukje tekst.  Je mag de tekst gebruiken, maar die wordt wel expressief voor de kring gebracht.  Expressief betekent niet: overacting...
    Stelronde:
    Een opstelletje, een gedichtje, een gedachte die je zelf hebt neergeschreven.

    Foto

     

    24-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We all stand together
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    (klik op de bijlage)

    Bijlagen:
    NMS_0565.MOV (8 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sfeerbeelden van het schoolfeest
    Een dikke pluim en een daverend applaus voor alle kinderen van de kleine prins! 
    Jullie waren stuk voor stuk royals!





































    23-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom op het schoolfeest

    Weken hebben we geoefend. De leerlingen hebben zelf hun dansje ineen gestoken, ingeoefend, hun kleren bepaald, hun maskers geschilderd.

    Geniet van ons optreden!

    De kleine prins goes royalty


    11-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moederdag
    Aan alle mama's een fijne feestdag gewenst!
    Hartelijk dank oma Aline om ons een handje te helpen.










    26-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schaken met Mathias
    Meester Mathias leerde in zijn eentje een hele klas schaken!  Dank je wel, wat ben ik TROTS op jou!














    Foto

    Heb je me nodig?

    Dan kan je mij via deze weg bereiken. Dit adres wordt zo'n één keer per week geopend.




    Blog als favoriet !

    Gastenboek
  • viagra generiqueh chrono
  • viagra indonesia
  • Blog
  • einde schooljaar
  • Einde schooljaar

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek






    We zijn de 19de week van 2025
    Zoeken in blog


    Archief per maand
  • 08-2020
  • 11-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008

    De film 'The little prince'
  • Om het kind in je wakker te houden

  • Inhoud blog
  • Mijn jeans
  • Overbruggen
  • 11 november een dag om te gedenken
  • Sinterklaas
  • Hoog boven ons hoofd: Over weer en klimaat, aarde en heelal

    Startpagina !

    Ict-blog: voor 5de leerjaar
    http://www.bloggen.be/dekleineprinspc/
    dekleineprins1768

    Hotmail: sign in
    superklas@live.be
    persoonlijkadres

    weebly website school
    http://dekleineprinspc.weebly.com
    superklas@live.be
    pcklas....




    http://www.bloggen.be/adiosamigosl5/

    gn dekleineprins

    ww dekleineprins1768



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs