5 jaar terug stonden de koffers bijna klaar om onze adoptiedochter op te halen in Changsha (China). Voor ons een onbekende van 2,5 jaar oud. Vandaag spring in het veld en geliefd familielid. Direct na onze thuiskomst in 2005 werd een nieuwe reis gepland
02-08-2010
Vrijdag 30 juli: tweedaagse langs de kloof van de springende tijger
Om 6 uur uit de veren, 7 uur de taxi in naar het busstation en om 8 uur de bus op naar het dorpje Qiaotou. Na een twee tal uur rijden komen we er aan. We kregen in ons hostel een adresje waar we onze bagage kunnen achterlaten. Dit zal nodig zijn want we willen een tweedaagse wandeltocht maken naar de middel kloof van de Yangtzerivier. Het is al vrij laat (11u) en we twijfelen even of we de tocht nog zullen aanvangen. Het is 6 tot 7 uur stappen en het is hier rond 7 uur donker. Maar de weersomstandigheden zijn goed dus lijkt het ons beter om vandaag het grootste stuk van de tocht te maken. We pakken het hoogstnodige in onze rugzak en laten de rest van de bagage tegen een kleine vergoeding achter in het Tibetaanse hotelletje. We vragen hen ook de was te doen, zodat deze klaar is als we s anderendaags terug komen. Elf uur dertig we zijn startensklaar. Na een paar honderden meters over de weg te lopen begint het pad naar boven. Het is 2 uur klimmen met als hoogtepunt de 28 bents of de 28 bochten op het laatste van de klim. En of dat het lastig was, we hebben gepuft en gezweet en er leek geen eind aan te komen. Omdat we laat vertrokken waren konden we ons ook niet al te veel pauzes veroorloven Het eerste deel van het traject werden we gevolgd door 3 mannen op hun muilezel. Ze vroegen ons beneden al of we van hun service gebruik wilden maken. Ze rekenen erop dat je hafweg forfait geeft en toch van hun diensten gebruik wil maken. Maar dan kennen ze ons nog niet goed. Opgeven staat niet in ons woordenboek! Langzaam maar zeker kruipen we naar boven.. De manen met de muilezels hebben afgehaakt. Onderweg hebben we het gezelschap gekregen van 2 berggeiten We geven ze al snel een naam, de grootste noemen, we Wietse en de kleine fijne Tsai. Neen, dit is maar een grapje. Wietse en Tsai klommen met gemak naar boven en zaten meters voorop ons op te wachten. Ongelooflijk hoe die 2 naar boven kunnen stappen. Van zodra we hoger in de bergen komen moeten we weer tolgeld betalen, elk 10¥. Er wordt hier duchtig van geprofiteerd, een beetje verder is er een vieuwpoint: 8¥ om een foto te maken. Enfinwe begrijpen dat de mensen hier iets willen bijverdienen maar het is opvallend hoe je in China voor alles entreegeld moet betalen. Als je de kloof via de andere route, via de rechteroever wil benaderen moet je per persoon 130¥ ofongeveer 15 euro per persoon ophoesten. Dit terwijl wij het mooiste zicht zullen krijgen op de kloof. Als we goed doorstappen kunnen we tegen 18u30 aankomen bij een hostel, Half Way genaamd. Eens het hoogste punt voorbij, na een 3tal uur klimmen, gaat het pad één uur naar beneden om dan vrij vlak verder te gaan tot aan het hostel. Het is een mooi pad met af en toe schaduw, en dat is nodig want de zon brandt. De kinderen stappen goed door, vooral Tsai is in haar nopjes en dartelt maar verder samen met Wietse. Ze zijn compagnions tijdens de route geworden. De laatse km naar het hostel gaat nog stevig bergop, voor ons een laatste inspanning, voor Tsai een reden om nog tebeginnen lopen en flikflaks te maken.
%%%FOTO1%%%
Na bijna 7 uur stappen komen we moe maar tevreden aan in Half Way, hopelijk hebben ze nog bedden vrij want we zijn bij de laatste die vertrokken waren. We hebben geluk. Het hoger gelegen terras geeft een mooi uitzicht over de bergen, we genieten nog even voor de zon ondergaat.
Zaterdag 31 juli: dag 2 van de trektocht.
%%%FOTO2%%%
Vandaag vervolmaken we de rest van de tocht. Het pad volg de hoogtelijnen langsheen de rotsen en meerdere wondermooie watervallen. Ook vandaag zijn onze berggeiten in hun nopjes. Na een kleine twee uur komen we aan in Tinas guesthouse. Dit is het punt waar je een minivan kan boeken om verder te rijden naar Shangri-la of Lijiang. Je kan er ook verder afdalen naar het bruisende water van de Yangtze. 3 uur heen en terug. Wietse, Tsai en ikzelf zijn kandidaat, Hilde twijfelt echter omdat ze het de vorige dag nogal moeilijk had. Maar dat gold ook voor mij, maar ik zou het zonde vinden om zo ver te komen en de kloof van de springende tijger niet van dichterbij te hebben gezien. De vorige dag hadden we dikwijls een prachtig zicht vanuit de hoogte, maar van dicht bij is het toch nog anders. Om half twaalf starten we de afdaling met . een groepje van drie Chineze die we de vorige dag leerden kennen. De afdaling is stijl en soms moeilijk door losliggende stenen. Na een uurtje krijgen we een eerste zicht op de kolkende Yangtze rivier. Enkele kilometers voorop stromen 3 rivieren samen in een breed bekken. De rivier is hier makkelijk 15Ometer breed. Op dit punt van de kloof is het maximaal nog 10 tot 15 breed. Er ontstaan grote schuimkoppen op het melkchocolade bruine water, en er zit een enorme stroming op het water. Ook op deze plaats betalen voor fotos, 2¥ pp. We stappen nog wat verder om via een houten hangbrug op een grote rotsblok te komen en vlakbij het water te kunnen. Het lawaai hier is oorverdovend. We verblijven hier een tijdje, de kinderen zitten met de voeten in een klein riviertje dat wat verder in de Yangtze stroomt. Daarna starten we de weg terug. Ook hier tol betalen, 10 ¥ pp. Deze gaat via een aantal klimladders en trappen stijl omhoog. Soms is het stijgingspercentage 80% laten we ons wijsmaken. Opnieuw zijn het onze berggeiten die met alle plezier naar boven klimmen, wij hebben het véél lastiger en moeten regelmatig een tussenstop inbouwen.Eens boven zijn we wederom voldaan. We nemen een Naxi sandwich, een soort plat brood gebakken op de steen gevuld met ei en sla en tomaat. Lekker. Om 16 uur hebben we met de 3 chinezen afgesproken om de minivan te delen om naar Shangri-la te reizen. 5O ¥ pp voor een rit van 3 tot 4 uur. Deze prijs valt ons nogal mee. Het eerste uur is nogal avontuurlijk verlopen. We moeten terug naar Qiaotou om onze bagage op te pikken en dan verder te reizen. De weg ernaartoe is werkelijk een zware off road piste te noemen, met enorme putten en bulten, slijkerige stukken met diepe plassen. Hoe ze hier met die minibusjes doorgeraken is ons nog altijd een vraagstuk. Na een kwartier rijden is er een blokkade op de weg alle busjes staan stil. Er ligt een enorme berg grond op de weg. We denken aan een landverzakking. Er is een kraan aan het werk. Blijkt dat deze kraan gewoonweg de berm aan het afgraven is en alle aarde simpelweg op de weg aan het stallen is. Er doen geruchten dat we hier minstens één uur zullen stilstaan, gelukkig komt de kraan na een tijdje naar beneden en maakt een stukje van de weg vrij zodat de minibusje door kunnen. We hobblen rustig verder en na 20 minuten opnieuw blokkade. Blijkt dat ze de weg nog aan het aanleggen zijn en er staat een kraan dwars over de weg. Opnieuw iedereen uit de busjes en kijken. We komen als laatse aan bij de blokkade en kunnen gelukkig snel weer door. Na een uur op deze stoffige piste komen we bij het hostel waar onze bagage staat. We pikken ze snel op en zetten onze weg verder naar Shangri-la, de weg is veel beter en het tempo ligt heel wat hoger.Onderweg begint het terug te regenen, en enkelekilometers voor Shangri-La ligt er sneeuw op de weg!!! Brrr koud hoor. We komen aan en gaan met de Chinezen mee naar een youth hostel waar we ons installeren. Daarna laten we ons wat lekkers klaarmaken en kunnen we ons nog verwarmen bij een houtkacheltje. Moe kruipen we in ( weeral een zeer hard) bed.
02-08-2010 om 16:25
geschreven door china 2010
Zondag 1 augustus: verkenning Shangri-la.
Zondag 1 augustus: verkenning Shangri-la.
Gisteren avond kwamen we aan in de regen, we namen snel onze intrek in het hostel van onze Chinese vrienden. Het is niet 100% onze zin en we besluiten te verhuizen naar een hostel op het platte land, een 5 tal km van de hoofdstad. Shangri-la is een naar Chinese normen kleine stad. Als je 5 km rijdt ben je al op het platteland. We maken een wandeling door het oude gedeelte van de stad. De Tibetaanse invloed is hier goed te merken, overal hangen de bekende gebedsvlaggetjes. Spijtig genoeg heeft de toeristische industrie zijn werk gedaan en zijn de straten bezaaid met souvenirwinkeltjes, eethuisjes, kledingzaken ed. Op het einde van een van de straatjes komen we aan bij een tempel met de grootse gebedsmolen ter wereld (zegt men hier). De gebedsmolen is inderdaad heel groot en we moeten met 4,5 mannen zijn om hem in beweging te krijgen.
Na de middag willen we het Songzalinklooster gaan bezoeken. Naar het schijnt moeten we de blauwe bus 3 hebben. Maar die wil maar niet komen. Dan maar iemand gevraagd die ons wil voeren, voor 10¥ voor ons allen kunnen we niet langer wachten. Hij brengt ons naar de ingang van het klooster. Blijkt dat we hier 85¥ moeten betalen ipv 30¥ zoals de gids vermeld. Deze prijs is van 3 jaar geleden laat de jonge dame achter de kassa mij weten. De prijzen zijn hier het laatste jaar enorm gestegen hebben we de indruk als we ze vergelijken met deze in de verslagen van reiswijzer en de gidsen. Het klooster is een gebouwencomplex waarin monniken leven. Momenteel is men bezig aan de heropbouw van het middengedeelte. De andere gebouwen zijn al gedeeltelijk gerestaureerd. Het is er aangenaam toeven. We lopen rond in de straatjes met gebouwen in gestampte aarde. Zoals in de middeleeuwen mag ik als man enkel de keuken betreden. Het is ook een terugkeer in de tijd. Wat verder weg staan houten gebouwtjes met plastiek zeilen, ik vermoed dat hier de bouwvakkers in verblijven en ga een kijkje nemen. Er is weinig volk te bespeuren. Er lopen twee jonge meisjes rond en ik vraag hen of ze op de foto willen. Ik probeer wat te praten maar dat is moeilijk. Ze laten mij de slaapruimtes en de keuken zien. Dit is de andere kant van de medaille. Deze bouwvakkers werken uren per dag met heel primitieve middelen en wonen naast de werf in barakken. De meisjes willen eerst niet op de foto maar vinden even later toch wel fijn. Als we terug naar de stad willen merken we dat de busjes niet blauw maar groen zijn. We springen erop en rijden terug. Het valt ons op dat deze bussen zo langsheen het kassacomplex rijden. Ook in de tegenovergestelde richting. Dit betekent dat je zo geen entreegeld hoeft te betalen. Later komen we nog mensen tegen die we de vorige dagen tegen het lijf lopen die deze bevinding bevestigden spijtig van het geld.
We eten hotpot en daarna worden we opgehaald door de minivan van het hostel. Het is een typisch Tibetaans huis in het midden van de weiden tussen de jaks. Bijna volledig in hout opgetrokken. Alhoewel het vandaag een mooie dag was is het ondertussen beginnen regenen, maar gelukkig is het binnen warm. Het hostel is gezellig ingericht met veel houtsnijwerk. De uitbater laat ons wel weten dat de elektriciteit in deze regio vanaf 19 uur op rantsoen is. Er is enkel een generator voor de beneden verdieping. Kaarslicht is ook heel gezellig.
02-08-2010 om 06:03
geschreven door china 2010
01-08-2010
MOEILIJK BEREIKBAAR
momenteel zitten we wat afgelegen en is internetten wat moeilijk. Binnenkort meer nieuws groetjes quinten en co
01-08-2010 om 04:52
geschreven door china 2010
28-07-2010
Dinsdag 26 juli: De oostkant van het Erhai meer.
Vandaag besluiten we de overzijde van het Erhai meer te bezoeken. Het Erhai meer is een uitgestrekt meer van 9km bij 43 km lengte. De Chinezen vergelijken het met de vorm van een oor. Het plan is om het meer over te varen en dan in het dorpje Wasa een wandeling te maken, te picknicken en daarna een goed plekje te zoeken om te vissen. Volgens de Trotter reisgids die we bij hebben zijn er verbindingen tussen Dali en de overzijde van het meer. Als we zitten te ontbijten komt de kapitein (de man is visser van beroep en op zijn visitekaartje staat dat hij kapitein is) van gisteren weer opduiken en vraagt wat onze plannen zijn voor vandaag. Hij is een vriendelijke man, maar we zijn niet echt blij dat hij er weer is om tijdens ons ontbijt zijn diensten te verkopen. Hij geeft niet af en we vertellen hem dat we het meer over willen om daar te wandelen en vissen, dus geen bezoeken, markten of dergelijke. We willen juist naar de oostkant van het meer om weg te zijn van het over toeristische Dali. Hij brengt ons op de hoogte dat er alleen toeristische overtochten zijn en dat de tickets 150¥ kosten per persoon. Dit is ons te veel, maar we geloven hem niet helemaal. Ik doe een poging om meer te weten te komen. De informatie van onze kapitein blijkt te kloppen. Hij stelt voor om ons met de wagen rond het meer te voeren. We staan in twijfel maar kiezen uiteindelijk toch voor de wagen. Het is opnieuw de broer van kapitein Zhau Yan Bin die ons zal voeren. Het is een zwijgzame, niet opdringerige man die ons gisteren goed vervoerd heeft. We hebben een rit van ongeveer anderhalf uur voor de boeg. Het eerst gedeelte van de route gaat over zeer goede en enorm brede (soms 4 rijvakken, buiten proportie) wegen. Als er plots een huis in het midden van de weg opduikt is het gedaan met de pret en verandert de weg in een piste. Rode aarde in combinatie met water maakt van de weg een echte modderpoel. Soms zijn er putten zo diep dat de wielen er voor de helft in verdwijnen. De chauffeur blijft er kalm bij en we hotsen en hobbelen nog een 45 minuten verder. De wagen zit helemaal onder de modder.
Onderweg stoppen we eens en laten ons overzetten met een treksloep naar een klein eilandje met eentempeltje erop. Het piepkleine eilandje staat vol met Bai vrouwen, een deel stapt in de sloep om terug te keren. Naast de tempel staan allemaal kleine houtskoolvuurtjes opgesteld. Jammer het feest is hier net gedaan blijkt want tegen de tijd dat wij aanmeren is alles bijna opgeruimd. De vrouwen hebben vissen en garnalen mee. Misschien is er hier een soort marktje aan de gang geweest. We weten het niet, spijtig want het zou een mooi schouwspel geweest zijn, denken we. Terug aan de kade zetten we de reis verder naar Wasa. Na een 10 tal minuten zijn we er. Het is een vissersdorpje. De weg stopt aan het meer. Hier kunnen we een mooie wandeling maken volgens de Trotter. Er is geen toerist te bespeuren en we worden continue aangekeken. De chinezen hebben op dit vlak geen schroom en kijken je aan van onder tot boven en blijven je zo minuten lang nakijken. We zijn het ondertussen al gewoon.Van wandelwegen is er weinig te bespeuren ( een raad voor toekomstige China reizigers: schaf een ander gids aan dan de Trotter). We zoeken zelf onze weg en wandelen langsheen een nieuw getrokken grindpad met zicht op het meer. De zon komt ondertussen af en toe door de wolken, de temperatuur stijgt snel. We picknicken in een kleine baai langs het water. Hier zijn enkele vissers juist de netten aan het binnenhalen. Ze zeggen weinig maar bieden ons toch een soort kokosmat aan om op te zitten. Het net wordt met behulp van een dieselmotor binnengesleept. 2 mannen gaan regelmatig het water in om de touwen aan het net vast te knopen en zo komt het net langzaam maar zeker op het land. Het net is 10 tallen meters lang en het binnenhalen duurt uren. Aangezien we het einde van het net zien naderen besluiten we om te blijven om toe te kijken hoe de vangst eruit ziet. Twee vrouwen en twee mannen halen het net binnen en op het einde komt de vangst naar boven. Massa plankton, kleine visjes en 2à3 grotere vissen. De kleinere vissen worden gesorteerd in een rieten mand en de grote vissen worden in een leefnet in het water gelaten. Als je hier, en ook in de rest van China, vis bestelt ben je altijd zeker dat hij vers is. Aan de straatkant van de restaurantjes staan steeds leefbakken of schalen met water, zuurstofpompjes en de zwemmende vissen.
We keren terug naar de wagen en gaan samen met de chauffeur op zoek naar een geschikt plekje om te gaan vissen. We lopen op een smal verhard padje om zo dicht bij het water uit te komen. Deze muurtjes lopen nog een stuk door in het water zodat je omringd bent met water. Ideaal om te vissen. Er zitten wel veel waterplanten en lelies in de weg, maar met een lijn van 7,50m was het geen probleem. De chauffeur is zelf visser en had voor Wietse al wormen gezocht. Ook leerde hij Wietse enkele kneepjes van het vak. Na een paar minuten hing de eerste vis al aan de haak te spartelen! De dag kon niet meer stuk. De uiteindelijke vangst bedroeg 2 visjes maar hopen van plezier voor de visser in kwestie.
Terug in Dali genieten we van een heerlijke maaltijd. Kraakverse groentjes, asperges, aubergine, chinese bieslook levend verse rivierkreeftjes en gefermenteerde sojabonen met rundvlees mmmmm. ²
28-07-2010 om 10:24
geschreven door china 2010
26-07-2010
Maandag 26 juli: Dali en het Erhaimeer.
De dag begint slecht: het regent al de hele morgen
pijpestelen. We trekken onze regenjassen aan en gaan op zoek naar ontbijt. We
kiezen voor western breakfast omdat de kinderen dit graag hebben en om eerlijk
te zijn zijn we zelf ook geen grote fans om s morgens al noedels te eten. Het
ontbijt is dik in orde maar het regent nog steeds pijpestelen. Wat nu gedaan
onze plannen vallen letterlijk in het water. Onderweg op zoek naar een
gelegenheid om te ontbijten werden we aangesproken door een man die ons in de buurt
wou rondrijden. Hij vraagt echter 200¥ per persoon en dit is ons te veel.
Als we zitten te ontbijten is hij er weer en stelt voor om ons allen rond te
rijden tegen 120¥ en deze prijs is voor ons 4! We gaan op het voorstel in
omdat het nog steeds aan het regenen is, wat moeten we anders? Eerst naar het
hotel om wat warmere kledij. De broer van de man voert ons en een half uur
later zijn we op weg. Eerst gaan we naar een bedrijfje, nu ja een achterplaats,
waar men batic maakt.
Er zijn twee mannen bezig de stoffen te kleuren. De chauffeur toont ons hoe de
batic gemaakt wordt. Echt de moeite. Er worden talloze knoopjes in het
ongebleekte katoen gelegd en daarna worden deze stoffen gekleurd met
natuurlijke indigo, afkomstig van de planten uit de tuin. De andere kleuren
zijn synthetische kleurstoffen. De mannen roeren in wokpannen met diverse
kleuren. Ze worden verwarmd met eenvoudige kolenvuurtjes. Het is een
ambachtelijk gedoe. De mannen staan de hele tijd in een zweem van dampen en
uitlaatgassen. Ze drenken met grote handschoenen de stoffen in de kokende
wokken en wassen daarna de stoffen weer uit. Deze worden in een grote zwierder
droog gemaakt waarop de vrouwen de stoffen te drogen hangen. Allemaal
handwerk!!
De chauffeur rijdt met ons verder naar Shaping. Daar is er een
traditionele Bai markt te bekijken. Ondertussen is het gestopt met regenen,
maar goed ook. We lopen rond op de markt door de slijkerige wegjes tussen de geïmproviseerde
kraampjes. Het is een heel kleurrijk geheel. De vrouwen zijn meestal in
traditionele kledij, in combinatie met alle groenten en fruit is het een
kleurrijk schouwspel. Een lust voor de fotograaf. Iedereen wil ons wel wat
aansmeren maar na een tijdje is er een vrouw die ons mee wil nemen naar een
andere plaats. Het is niet duidelijk wat ze bedoelt, ze maakt met haar handen
een bid gebaar. Dit kan van alles betekenen maar we besluiten haar te volgen.
We komen terecht op een soort volksfeest waar een gemeenschap zit te zingen,
bidden, dansen en eten maken. Er zijn blijkbaar optredens aan de gang en bij
het boedha beeld worden er offers gebracht. We verblijven er een hele tijd
omdat ik niet kan stoppen met fotograferen.
Rond 15u30rijden we terug richting Dali om nog een
ander dorpje te bezoeken met Bai huizen. Als we hier aankomen blijkt dat er
niet veel te beleven is. Er is één baiwoning opengesteld maar ook hier moet
fors entreegeld betaald worden. We besluiten dit niet te doen aangezien er hele
horden chinezen naar binnen stappen. We lopen wat door het dorp en komen in
gesprek met 3 dames die voor de deur zitten te keuvelen. Het gesprek gaat al
snel over Tsai. Hilde probeert met haar beste chinees uit te leggen hoe het
komt dat wij met een Chineesje rondlopen. Het lukt aardig wel om deze dames de
situatie uit te leggen, maar verder komen we niet. Het is spijtig dat we niet
beter kunnen communiceren met de mensen want ze zijn over het algemeen heel
gastvrij en vriendelijk. We passeren nog even aan de drie pagodes die kort bij
Dali staan. Rond 17u30 zijn we terug in Dali, het werk van de chauffeur zit
erop. We gaan op zoek naar een paar schoenen voor Wietse maar die moet tot zijn
grote frustratie vaststellen dat zijn maat (44) niet te verkrijgen is. 42
maximum 43 is de grootste maat. Door de straatjes wandelend stellen we vast dat
ook Dali één grote winkel is. De chinezen winkelen graag, kopen graag en overal
is er commerciële activiteit. Van het kleinste dorpje tot de grote steden, er
zijn overal, werkelijk in elke straat winkeltje en restaurants te vinden. In de
grote steden zijn de grote wereldmerken zeer goed vertegenwoordigd. We moeten
vaststellen dat er stilaan ook een middenklasse zich aan het vormen is in China
want de prijzen zijn niet héél goedkoop te noemen en toch zijn er duizenden
kopers.
Aangezien we deze morgen tevreden waren van het ontbijt besluiten we ook in
deze zaak ons avondmaal te nemen. Er worden pizzas gemaakt en dat kunnen we de
kids niet ontzeggen na al die Chinese kost. De pizzas waren niet super, de Chinese
gerechten voor ons waren in orde. Morgen eten we terug rivierkreeftjes
26-07-2010 om 17:23
geschreven door china 2010
Zondag 25 juni: Op naar Dali
Na een lange rit van ongeveer 6 uur komen we aan in Dali.
Het nieuwe Dali echter, we belanden in het busstation en moeten nog naar het
oude Dali (Tali uitgesproken) geraken. Volgens de Trotter kunnen we direct aan
het busstation een stadsbus nemen, bus nummer 2. Op het eerste zicht komen er
hier geen stadbussen voorbij. We beginnen wat te stappen op zoek naar een
bushalte. Een 1o tal minuten later komen we aan met pak en zak aan een
bushalte. Nu is de vraag welke kant we uit moeten, volgens de reisgids passeert
de bus aan dezelfde kant van de weg als het busstation. Niets is minder waar.
Als we op bus 2 willen stappen en Dali tonen op de kaart doet de chauffeur
gebaar dat we aan de andere kant moeten zijn. We steken de brede weg over en
vragen nog eens na (niet gemakkelijk want bijna niemand spreekt hier Engels).
We nemen bus 8, betalen 3 ¥ (ongeveer 30 eurocent) voor ons 4 en rijden een dik half
uur naar het oude Dali. We moeten even wat zoeken om ons hostelletje te vinden.
Na wat zoeken vinden we het en worden er hartelijk onthaald. Het was de
bedoeling een kamer voor 4 te nemen maar voor slechts 4 euro extra hebben we 2
afzonderlijke kamers met badkamer. De kamers zijn ruim en mooi met
massiefhouten bedden en meubilair. Onmiskenbaar de beste
prijs/kwaliteitverhouding die we tot nu toe hadden.
De avond valt al snel, we verkennen nog even de buurt om daarna bij de
plaatselijke bevolking te gaan eten. Dali is zeer toeristisch en je kan er van alles
eten en drinken. Van pizza tot Duvel...
aan de plaatselijke restaurantjes staan alle groenten en verse schaal en schelpdieren
vooraan uitgestald. Je kan je keuze maken en ze maken er iets lekker van. We
kiezen voor de verse rivierkreeftjes met chili, eggplant of aubergine met jonge
uitjes, rundvlees met curry en eiersoep met tomaat. Allemaal heel lekker. Voldaan
lopen we nog wat in de stad rond.
26-07-2010 om 17:18
geschreven door china 2010
25-07-2010
Vrijdag 23 en zaterdag 24 juli: Kunming en het stenen woud Shi Lin.
We hebben ons eens goed uitgeslapen want het was laat vorige
nacht, de kinderen hebben wat extra rust nodig. Het Camelia Youth hostel is
mooi gelegen en heeft een aangenaam terras, we nemen er het ontbijt maar het is
wat frisjes. Het voelt toch fris bij 25 °C als je meer dan 35°C gewoon bent.
Kunming ligt op een kleine 2OOOm en dus is het hier wat milder van temperatuur.
Het Youth hostel -whats in a name? Er zitten hier evengoed families met
kinderen als jongeren - is vrij dicht bij hetcentrum gelegen. We nemen de bus 5 en gaan op zoek naar de oude wijk met
de bloemen, planten en vogelmarkt. Het is er druk maar niet overdreven. Je kan
er allerlei souvenirs en ethisch textiel kopen in kleine winkeltjes die nog in
de oude huizen van Kunming gevestigd zijn. Wat verderop is een soort marktje
met bloemen en planten. We vinden er enkel planten, terwijl we dachten een
overvloed van snijbloemen ed te vinden (volgens de reisgids is Kunming de
draaischijf voor bloementeelt in Azië). We ontdekken echter wel het walhalla
van de visser. In een complex stoten we op een overaanbod van siervissen en
materiaal voor sportvissers. Dit is een droom voor Wietse. Honderden lijnen,
aas, voeder, haken,lijn hij koopt wat materiaal om in Dali op het meer te
kunnen vissen. Tsai gaat ondertussen op zoek naar Nemo tussen de siervissen.
Het is al na de middag, we kopen wat eten om verder te slenteren tussen de
winkeltjes op zoek naar de fameuze pagodes van het oosten en het westen. We
ontdekken er 2 volledig vernieuwde pagodes op een groot plein in de buurt van
het centrale punt van Kunming. Zoals overal in de steden is er veel volk op de
been. We maken wat fotos en laten een jonge man een groepsfoto maken.
Het is al half vier en we vertrekken naar de gouden tempel zon 12 km buiten
Kunming boven op de Mingfeng heuvel. Volgens de reisgids hebben we bus 10 of 71
nodig aan het noordelijk busstation. We nemen een taxi, de man is wat
weigerachtig maar voert ons toch. Hij zet ons ergens af en doet teken de
trappen op te lopen. Ik zie Northern Railway Station staan, het is vlakbij.
Echter de trappen zijn afgesloten. We lopen om en komen op een busstation. Dit
moet het wel zijn. Echter de bewaker stuurt ons terug. Ik laat hem zien in de
gids, gelukkig zijn de cijfers in China zoals bij ons, dat we bus 71 nodig
hebben. Hij stuurt iemand met ons mee. Ze zijn toch zo behulpzaam, echt waar. We
moeten toch nog een heel eind stappen voor we aan de juiste bushalte zijn,
later blijkt dat deze bus tot in het centrum rijdt! Het is al vrij laat
geworden, hopen dat de Gouden Tempel nog op is. In de gids staat tot 21 uur,
dachten we maar bij nader inzien was dit het laatste vertrekuur van de bussen.
Wat dacht je, het complex is gesloten. We hebben voor niets de hele rit
gemaakt. Terug naar het centrum. Het is druk en de rit duurt vrij lang. We zijn
ondertussen het reizen goed gewoon en niemand klaagt. Aangekomen in de stad is
het donker en is alles sfeervol verlicht. We slenteren wat rond de verlichte
kraampjes waar je van alles en nog wat kan zien en proeven. Wietse doet zich te
goed. Hij specialiseert zich in het proeven van de verschillende chilipastas
hot hotter hotst!
We eten in een lokaal Chinees noedelrestaurant. Lekker en
niet duur. Met de taxi terug, geen eenvoudige opdracht een lege taxi te vinden.
Het krioelt hier van het volk en iedereen neemt de taxi. Maar we geraken er
toch. De wekker op 7 uur gezet want morgen gaan we naar het Stenen woud in Shi
Lin.
Zaterdag 24 juli: Het stenen woud in Shi Lin
Met de taxi naar het Eastern busstation en een ticket bestellen.
We zijn weer goed op weg want de aansluiting is net gepast, pas op de bus en
hij vertrekt al. Ongeveer één uur rijden. Het inkomgeld in China is overal vrij
hoog, ook hier. Omgerekend 20 euro per persoon. Gelukkig is Tsai gratis. Er
staan rijen Chinezen aan te schuiven. Het is even zoeken hoe we het juiste pad
vinden. We proberen de groepen chinezen wat te vermijden, zo is het rustiger.
Dit lukt echter niet altijd, hoor. Sommige passages zijn zo smal dat er maar
één persoon door kan, dit zorgt voor files. De natuur heeft hier doorheen de
eeuwen grillige vormen geslepen in het zachte karst. Je kan nu tussen, wat men
hier een woud van steen noemt, de rotsen heen wandelen in een doolhof van
wegjes. Het is er wel heel druk en dit stenen woud doet ons denken aan El
Torcal in Zuid Spanje. Minstens even mooi, gratis en geen mens te zien.We lopen
nog een uurtje in het park rond. Wat verder van de grootst attracties is het
veel minder druk en wat natuurlijker. Gisteren twijfelden we nog of we wel naar
het stenen woud zouden gaan, vandaag betreuren we min of meer onze beslissing.
Het was mooi maar een paar uur rondhangen in de Gouden Tempel van Kunming was
minstens even mooi.
Rond 15u45 zijn we terug in het busstation. We springen er snel
in een minivan om naar de Gouden Tempel te gaan. Tegen 16 uur kunnen we
beginnen aan de steile trappen naar het bronzen tempelcomplex. Het is er
heerlijk koel onder de weelderige plantengroei. De trappen zijn soms steil, maar
niet te vergelijken met deze van Mount Hengshan in Hunan. Na een half uurtje
wandelen we door de toegangspoorten en komen terecht in het heiligdom. Mensen
branden er wierrook, bidden en vragen raad aan de oppermonnik. Overal staan Ying-Yang
tekens en er heerst een oase aan rust. Heel wat anders dan in het centrum van
het 5 miljoen mensen tellende Kunming. Het complex bevat ook een mooie tuin met
vele bonzaï, Wietse is hier fan van. We bekijken ook de kwekerij. Het is nu sluitingstijd
en we moeten vertrekken. Helaas ik had hier nog een tijdje kunnen blijven. Kuming is een grote moderne stad met zéér veel
winkels, maar ook met heel veel groen, we zouden nog enkele dagen nodig hebben
om alles te verkennen. Door tijdsgebrek kunnen we de Bamboetempel niet
bezoeken, morgen reizen we verder naar Dali.
25-07-2010 om 03:34
geschreven door china 2010
23-07-2010
Donderdag 22 juli: op naar Kunming.
De dag begint vroeg vandaag, 6u30 de wekker gaat af. Ik spring uit mijn bed
om mij klaar te maken. In de gang zijn er nog geluiden van ander bewoners te
horen , ik ben niet alleen. Buiten hangt een mist over het dorp, het is een
mooi zicht. Geluiden her en der doen het dorp ontwaken.
%%%foto1%%%
%%%foto2%%%
We hebben een drukke
dag voor de boeg. Het is de bedoeling om vandaag nog in Kunming te geraken.
Hiervoor nemen we de bus om 8 uur naar Kaili. Daarna een expressbus naar
Guiyang om van hieruit naar Kunming te vliegen. Hopelijk lukt het ons.
Onderweg naar de bakker voor wat ontbijtkoeken komen we een
minivan tegen die ons naar Kaili wil brengen tegen 60 ¥ voor ons vier. Dit is een redelijke
prijs . We zijn ruim een half uur vroeger op de bestemming, en hij voert ons
direct naar het juiste busstation. Hij moet wel zijn busje nog vol krijgen. Er
rijden nog een paar Spanjaarden mee. Onderweg probeert de driver een deal te
maken om ons direct naar Guiyang te voeren tegen 800¥, dat is ruim te veel.
Later blijkt dat de expresbus ons slechts240¥ zal kosten. In Kaili bemachtigen we snel de juiste tickets, dankzij
het briefje dat ik de hoteluitbater gisteren liet noteren. Een Engels sprekende
chinees vragen of hij jouw boodschap wil noteren in karakters is tot nu toe de beste
manier van werken. We kwamen rond 9 uur aan in het busstation en om 9u20 zijn we al aan het
rijden. Een vlotte verbinding. We mogen tot nu toe niet klagen over de
verbindingen en het openbaar vervoer. Stipt en steeds daar waar je het nodig
hebt. Soms een beetje overbelast, en dit is een onderschatting.
We rijden via de snelweg naar Guiyang. De snelwegen hier hebben over het
algemeen slechts 2 rijvakken en traag verkeer rijdt zowel rechts als links,
daarbij komen nog een stuk of wat putten en wegenwerken en je weet zo dat de
bus geen rotvaart heeft. Maar we komen waar we willen, en de chinezen maken
zich nooit druk, dus ook wij niet.
%%%foto4%%%
%%%foto5%%%
De bus zet ons op de snelweg af vlak bij de luchthaven. We
kunnen de verkeerstoren zien staan. Hier staan we dan op de snelweg uit het
niets komen een paar motorrijders aanzetten en stellen voor om ons weg te
voeren. We aarzelen even we zijn met 4 en de rugzakken dan? Geen probleem
gebaren de mannen. We hebben weinig keuze want we willen weg van de snelweg en
proberen zo snel mogelijk op de luchthaven te zijn want we moeten nog tickets
boeken.
Het was een mooi zicht. Mama op een brommer. Wietse op een
brommer en dan ikzelf met Tsai ook op een vehikel, met rugzakken en al. We
zoeven door de straten. Allez, zoeven is veel gezegd, want die brommers zijn
eerder traag. Enkele minuten later staan we aan de vertrekhal. Aan de
ticketbalie tracht ik tickets voor de eerstvolgende vlucht te boeken. Helaas er
zijn geen plaatsen meer vrij , en ook niet op de volgende vlucht. Er zijn
alleen nog een paar tickets te krijgen voor de vlucht van 23u25. Dit is een
tegenvaller, we hoopten in de vooravond in Kunming te kunnen zijn. We boeken de
tickets voor 23u25 en trekken voor de rest van de dag de stad in. Het klimaat
is hier al heel wat milder , het is prettig warm. We wandelen door het park
met, zoals dit ook het geval was in Changsha, een soort kermis als attractiepark.
Tsai en Wietse genieten van een rondje op een rollercoaster en Tsai gaat eens
in de reuzeschommel. We vinden deze attracties nogal prijzig, meer dan 2 euro
voor een ritje. Dit moet voor de Chinees een heel bedrag zijn.
Langsheen het water zitten er nogal wat oudjes met vislijnen. Dit is voor
Wietse interessant. Er staan massas vislijnen uitgeworpen , echt tientallen,
maar er zijn maar een paar vissers raar. Ik vermoed dat je deze lijnen kan
huren. Tussendoor staan er heren en dames met zelfgemaakte spelen, zoals een
soort flipperkast met knikker, ballonschieten met speelgoedgeweren, ringwerpen
e.d. Eetstalletjes mogen er ook niet ontbreken. We proeven vierkantjes gegrilde
tofu met kruiden, niet slecht maar wel héél duur. De dame wil me eerst 100¥
aanrekenen, daarna 30¥. Ook dit is nog veel voor een paar sneetjes tofu. Ik besluit
haar 10¥
te geven, ze is niet tevreden, maar ook ik niet en weg waren we! We eten en
drinken hier met ons 4 onze buik vol voor 100¥. De rest van de namiddag
slenteren we rond in de winkelstraten. Guiyang is een grootstad zoals de andere
steden in China. Groot, veel drukte met massas winkels. Je kan er werkelijk
alles vinden. We verzeilen in een soort bazaar met tientallen winkeltjes,
shops, eetstalletjes enz. Een lust voor het oog. We moeten terug naar de plaats
waar we van de bus kwamen. Het is ons niet helemaal duidelijk aan welke kant van
de brede weg we moeten staan. Maar het lijkt mij logisch te zijn dat de
terugweg aan de overzijde van de weg is. Het is een 6-vaksbaan die je niet
zomaar kunt oversprinten, er zijn voetgangerstunnels aan de kruispunten. Om 19
uur was de laatste bus, het is 19u30 en geen bus te zien. We staan aan de
verkeerde kant te wachten blijkt als we even later in de taxi stappen. De
chauffeur verstaat niet goed waar we naartoe willen, hij wil ons bij het kantoor
van China Southern afzetten. Ik maak hem duidelijk dat we de luchthaven nodig
hebben. Het woordenboek erbij halen is onvoldoende, gebaren en geluiden dan
maar. Eindelijk beseft hij waar we heen willen. Een kwartier later zijn we op
de luchthaven, nog goedkoper gediend dan met de bus. We moeten wel nog een paar
uur wachten om te vertrekken. Er is draadloos internet. We sturen wat mails, en
bekijken de Tour de France. Maken de planning voor morgen in Kunming.
Ondertussen zijn we opgestegen en kan ik het verslag van de dag typen 00u25 we
landen in Kuming. 01u30 we staan in onze kamer van het Camelia Youth hostel.
23-07-2010 om 16:29
geschreven door china 2010
21-07-2010
Dinsdag 20 juli: We zetten onze reis verder naar Xijiang.
Deze morgen op tijd opgestaan om de bus te nemen naar
Leishan.Dit was een rit van 4uur. Terug heel slechte wegen zoals gisteren. Tja,
in China moet je wat kilometers afleggen om iets te zien.De kinderen doen het
op deze bustochten voortreffelijk. Er wordt heel weinig gezaagd. Tsai legt zich
voortdurend te slapen in alle onmogelijke posities net zoals alle
Chinezen.Wietse vindt het plezant om zo met de bus off-road te rijden. Op het
middaguur stopt de bus en kunnen we er allemaal af om te eten.Er staan woks en
etenswaren klaar en mensen kunnen aanwijzen wat ze willen. Wij kopen ons enkele
potten noedelsoep.Na een tijdje moeten we terug opstappen en zetten we onze weg
verder.
Soms zijn er mooie landschappen te zien, maar het is een regendag
vandaag en de wolken belemmeren dikwijls het zicht. We zitten nu in de bergen.
Het is hier nog goed van temperatuur, maar zeker niet heet meer zoals voordien.
Na 2 uur zijn we in Leishan en kunnen onmiddellijk op een klein busje naar
XIjiang. De weg is hier iets beter.Voor we het dorp binnenrijden moeten wij als
vreemdelingen terug inkomgeld betalen. Dit moesten we eerder nog eens doen in Pingan.
Dit loopt wel aardig op zon 6 euro per persoon om gewoon het dorp binnen te
mogen.
Xijiang is het grootste Miao dorp. De houten huizen liggen
tegen de bergwand. Vrouwen dragen hun haren hier op een hoge dot met een grote
bloem erin.Het lijkt hier vrij toeristisch, maar buitenlanders hebben we hier
nog niet gezien. Wedeerom zijn we hier een bezienswaardigheid en wordt er langs
alle kanten naar ons gestaard. Op de zetelhoezen van de bus stond reclame over
een guesthouse. We schreven de karakters over zodat we er gemakkelijk konden
naar informeren. We vonden de weg heel snel en boekten er een kamer voor 2
nachten. We konden de wasmachine gebruiken om onze was te doen. Dat was
ondertussen wel heel nodig. Inde
namiddag konden we nog een dansvoorstelling bijwonen. Dat was heel mooi.
Ondertussen was het weeral tijd om onze buik te vullen en probeerden we hier
een eetgelegenheid waar al 2 tafels Chinezen zaten. Het is echt wel moeilijk te
bestellen als er geen letter Engels op de kaart staat. Enkele Chinese woorden
en een woordenboek helpen ons. Het eten valt goed mee, doch we hadden wat veel
besteld deze keer. In de pot met de kip vonden we ook de poten terug. Deze
avond wil Wietse zijn nieuwe vislijn eens uitproberen (Hij heeft er gisteren
nog eentje gekocht, dat kost echt geen geld hier).Mocht hij nu toch maar eens
iets vangen
21-07-2010 om 04:52
geschreven door china 2010
Maandag 19 juli: op doorreis naar Leishan en Xijang in Miao gebied.
Vandaag verlaten we Zhaoxing om door te reizen naar Xijiang.
Dit is een dorpje in Miao gebied. We staan rustig op om tegen het middag uur de
bus te nemen. Voor we vertrekken lopen we nog wat rond in het Dong dorp.
Gisterenavond woonden we een optreden bij van de Dong bevolking. De inkom
tickets waren 5O Yuan. Voor ons meer dan voldoende maar we hopen dat het de
lokale bevolking ten goede komt. De bus vertrekt stipt om 12 uur. Gisteren
zaten we met een Nieuw-Zeelands koppel op de bus hierheen. Ze volgen nagenoeg
de zelfde route als wij. Het zijn ervaren reizigers die al 7 maand doorheen
Laos, Cambodia en Vietnam reizen. Het is hun eerste week in China. We verblijven
in het zelfde hotel en ook deze middag zijn ze van de partij. De bus vertrekt
langzaam toeterend doorheen het dorp, zodat de laatste passagiers ook kunnen
opstappen. We vertrekken in zuidelijke richting naar Congjiang. De rit zal een
2 tal uur duren. In het dorp is de weg nog verhard met hier en daar een putje, maar
een beetje verder verandert de weg in een piste. Ik denk dat dit maar voor een
paar kilometer is en dat we dan op de verbindingsweg komen. Dit is echter niet
het geval. De weg wordt steeds slechter en slechter. De stukken verharding
worden kleiner en de piste, zeg maar veldweg, worden steeds langer. De bus
hobbelt van hier naar daar, soms hebben we het gevoel dat hij overstag zal
gaan, maar de chauffeur is heel behendig en loodst de bus er met gemak door.
Dit gehobbel gaat zon 2,5 uur door. Helaas niet op de zelfde maat anders
hadden we in slaap kunnen vallen . De bus gaat soms zo te keer dat ik mij op
een schip waan dat hoog op de golven gaat en dan weer diep naar beneden. Het
heeft afgelopen nacht geregend en soms zijn de plassen zo groot als een vijver.
We rijden door enkele grotere dorpen met allerhande winkeltjes, ook hier is de
weg een modderpoel. Rond 14u30 komen we aan in Congjiang, hier moeten we
overstappen. De bus die we moeten nemen rijdt juist voor ons weg. De chauffeur
van onze bus gebaart ons uit te stappen en nog vlug de bus tegen te houden. De
bus naar Rongjijang stopt niet onmiddellijk en onze chauffeur achtervolgt hem
met de bus, en dit terwijl wij (ook de Nieuw Zeelanders) de rugzakken uit de koffer
willen halen
Alles komt goed. Maar de bus naar Rongjiang zit stampvol. Wij kunnen er niet
meer bij, denken we. Dit is buiten de Chinezen gerekend. Ze gebaren ons er toch
op te kruipen. De koffer zit echter vol, ook onze bagage moet er op. Geen
probleem iedereen schuift wat door, de rugzakken worden achter de chauffeur
gestald. Tsai, Hilde en Wietse nemen vooraan naast de chauffeur plaats, en ik
drum mij tussen de chinezen Gelukkig stappen aan de ander kant van de stad wat
mensen uit met veel bagage zodat we wat meer ruimte hebben. Ook de weg naar
Rongjiang is even slecht als de vorige weg, ondanks het feit dat de kaart een
grotere weg aangeeft!!. Na meer dan 5 uur hobbelen, hotsen en knotsen komen we
aan op onze bestemming: Rongjiang.
Deze plaats staat nergens vermeld in de gidsen, en dus hebben we geen adres om
te slapen. Eerst iets eten want door de snelle buswissel om 14u30 hebben we geen
tijd gehad om dit te doen.Onze Nieuw-Zeelandse vrienden gaan onmiddellijk op
zoek naar een hotel. We komen hen later nog tegen. Het zijn echte low-budget
reizigeres en zoeken iets goedkoper. Deze stad is niet voorzien op backpackers
en biedt bijna uitsluitend hotels aan alleen voor Chinezen. In China is er een
gescheiden circuit van buitenlandse reizigers en Chinese reizigers. Na een
tijdje vinden we een heel vriendelijke uitbater die er ons toch in laat en
tegen een heel schappelijke prijs een nette kamer aanbiedt. Hij is enthousiast
over zijn overzeese bezoekers en nodigt ons uit om bij hen de maaltijd te
nuttigen. %%%FOTO1%%% De kamer is heel sober, een brander voor de wok en wat keuken
materiaal, enkele kleine plastiek stoeltjes en een paar fietsen. Dit deert niet
want de gastvrijheid van de man is zo groot zodat we ons direct thuis voelen.
De man haalt flessen bier boven en we moeten opnieuw verbroederen. Het bier
wordt geserveerd in soepkommetjes, de man spreekt 2 woorden Engels en Hilde een
aardig mondje Chinees (echt waar ze trekt goed haar plan, het is een hele hulp)
maar we verstaan elkaar. Super. Morgen reizen we verder.
21-07-2010 om 04:33
geschreven door china 2010
20-07-2010
Zondag 18 juli: Zhaoxing
Vandaag eerst met een minibusje teruggekeerd van Chengyuan naar Sanjiang. Daar
hadden we nog even tijd om te winkelen. Om 11.30 uur de bus genomen voor een 3
uur durende rit naar Zhaoxing.
De weg was bij momenten enorm slecht. We werden helemaal dooreen geschud. Na
een tijdje moesten we overstappen op een kleiner busje.
Toegekomen in Zhaoxing was er direct een dame die voor ons een hotelletje had.
Even de kamer gecheckt. Voor 100 yuan ( ongeveer 10 euro) konden we 2 kamers
hebben met eenvoudig sanitair. De bedden schijnen iets zachter te zijn dan de
vorige.Daarna het dorp verkend. Het zijn ook allemaal houten huizen hier. Je
kijkt je ogen hier uit. Hier is echt van alles te zien. Het is wel enorm
armtierig. Er lopen heel veel kindjes rond. Velen spelen in de beek die door
het dorp loopt. Mocht er geen elektriciteit aanwezig zijn dan zou je je in een
middeleeuws tafereel wanen. Zhaoxing is voornamelijk bekend voor zijn 5 fameuze drumtorens, volledig
opgetrokken in hout zonder een spijker te gebruiken. Daarnaast verven
de vrouwen uit het dorp hun stoffen zelf en bewerken deze met een houten
hamer om de stof te laten glimmen.Bijna overal waar we komen zijn er kleine lokale marktjes aan de gang, ook hier is dit het geval. Er is van alles te koop en te zien. Voor ons zijn het de lokale beenhouwerijen die het meest in het oog springen. Daarna een restaurantje gezocht. We hebben hier heel lekker gegeten voor heel
weinig geld. We hadden 7 schotels en aten onze buik vol.
S Avonds zijn we naar een optreden geweest van een traditioneel Dong koor. Het
was wel eens leuk om te zien. Mooi gekleedde mannen en vrouwen met enorme
keelklanken. Morgen nemen we de bus en trekken verder in Dong gebied.
20-07-2010 om 17:17
geschreven door china 2010
17-07-2010
Zaterdag 17 juli: opstaan tussen de houtenhuisjes en de rijstvelden
We waren hier gisteren in het donker toegekomen en wisten
dus niet waar we terecht gekomen waren. Het uitzicht vanop het balkon deze
morgen was een zeer aangename verrassing. We hebben zicht op een idyllisch
dorpje houten huisjes, een riviertjes, een mooie houten brug en veel groen.
Hier kunnen we wel even vertoeven. De nacht was iets minder geweest. De bedden
zijn werkelijk steenhard, het is alsof je op een plank ligt. Na het ontbijt verkennen we het dorpje met de enorme Wind and Rain bridge, een volledig houten bouwwerk gemaakt zonder een nagel. We wandelen rond in de verschillende dorpjes. De tijd is hier echt blijven stilstaan. Kippen lopen overal rond, kinderen met vuile kleertjes spelen iin het water, vrouwen dorsen de rijst en doen de was in de rivier zoals heel lang geleden bij ons. In de namiddag is er weinig leven te bespeuren, het is te heet. De huisje zitten verscholen tussen tropische begroeiing en rijstvelden. Het is hier idyllisch om te bezoeken maar het leven moet hier hard zijn. Morgen vertrekken we naar Sanjiang om verder naar Zhaoxing te gaan om verder de dongcultuur te ontdekken met zijn houten bruggen en drumtorens.
17-07-2010 om 15:49
geschreven door china 2010
vrijdag 17 juli: Sanjiang
Vandaag vertrekken we richting Kaili om door het
berglandschap te trekken en kennis te maken met de vele Chinese minderheden. We
doen het langzaam aan en genieten eerst nog van een heerlijk ontbijt tussen de
rijstvelden van Ping An. Om 11 uur hebben we een busje dat ons terug naar
Longsheng voert. Daar stappen we over op een bus naar Sanjiang vanwaar we
verder moeten naar de Shenyang brigde, gelegen in een Dong dorpje. Eerst nog
geld afhalen want we geraken door onze voorraad. Even geïnformeerd bij de hotel
uitbater en in Longsheng zou dit geen probleem mogen zijn. In de grote steden
zijn ATM toestellen te vinden, zegt hij. Aangekomen in Longshen vertekt de bus
binnen de vijf minuten, dus geen tijd voor geld af te halen. We hobbelen een 2
tal uur richting Sanjiang, het eerste stadje van waaruit we dit stukje van de
regio zullen verkennen. In Sanjiang blijkt dat het eerste ATM toestel niet
werkt, althans niet met onze kaart. Zoeken naar een andere bank. Onderweg komen
we een man tegen die ons naar Shenyang wil voeren met zijn mini-van.(heel klein
busje van Chinese makelij) We vragen hem ons te helpen zoeken naar een bank met
ATM. Hij rijdt met ons naar de ander kant van de stad, daar roept hij voor ons
iemand van de bank die uitlegt dat er in dit deel van China alleen Rural Bank
of Chinas zijn en daar kan men als vreemdeling geen geld afhalen hier staan we dan. We hebben net genoeg geld omeen
dag rond te komen
Het alternatief is versneld naar Kaili geraken, maar het is ook niet zeker dat daar
geld te verkrijgen is. Dit is geen oplossing. Wat dan we kunnen enkel nog terug
keren naar Guilin!
Dit is een rit van 6 uur. We vragen de man of hij ons wil voeren. We spreken
een prijs af van 400 yuan en vertrekken dadelijk. Tegen 21u30 kunnen we terug
in Sanjiang zijn. Wat een tegenslag!! We zitten voor de rest van de dag in deze
mini-van. We hebben medelijden met de kinderen, maar ze hebben de hele rit geen
krimp gegeven, ze waren voorbeeldig.
De driver is bekwaam, hij rijdt ons snel maar toch voorzichtig genoeg naar
Guilin en terug. We laten ons direct verder voeren naar Shenyang om hier te
overnachten. De driver regelde een hotelletje voor ons. Hopelijk valt het mee. We
komen aan in het donker.Het is 22..30u als we aan tafel zitten en nog een
heerlijke Chinese maaltijd verorberen. De kamers vallen ook mee Dus eind goed
al goed!
17-07-2010 om 15:39
geschreven door china 2010
16-07-2010
donderdag 14 juli: Tocht naar Zong Liu
Na een pijnlijke nacht op super harde bedden staan we op om het dorpje Ping An en omgeving te verkennen. Er zijn hier twee 'viewpoints' vanwaar we een mooi uitzicht krijgen op de omgeving. Het heeft echter stevig geregend deze nacht en er hangen veel wolken. Het vocht verdampt zodat er een waas hangt over de streek. Hopelijk wordt het deze namiddag beter. Tussen de houten huizen door slingeren er klein paadjes geplavijd met grote platte stenen. De weg gaat steeds naar boven dat is makkelijk te vinden. Een klein half uur later komen we aan op viewpoint 2. Van hieruit krijg je een mooi zicht over de rijstterrassen. Er zijn hier wat stalletjes met souvenirs, er zijn maar weinig toeristen te bespeuren. Van hieruit gaat een wegje naar viewpoint 1, ongeveer 45 wandelen tussen de velden, weelderige natuur met kleine beekjes door de natuur. Viewpoint 1 laat zich iets moeilijker vinden. We dachten hier meer toeristen tegen te komen, maar het is verlaten.Vreemd toch want van hieruit krijg je zicht op de 9 dragons en 5 tigers rijstterrassen. Geen mens te bespeuren. Zalig alles voor ons alleen! Van hier trekken we verder naar het Yao-dorp Zhong Liu. Onderweg kwamen we enkele Yao vrouwen tegen. Ze dragen het haar héél lang in een wrong boven op het hoofd. Tegen betaling maken ze hun haren los (zie foto). We worden de hele weg naar het dorp gevolgd door deze dame's. De weg naar het dorp is wonderlijk mooi. Héél groen, tussen rijstvelden, bananenbomen, bamboo .... het pad is zwaar, vele kleine trapjes op en af. HEt is een wonder hoe de mensen hier hun velden verbouwen. Elk klein stukje is beplant. Er zijn alleen kleine kronkelwegjes naar toe om de oogst weg te halen... Alle velden liggen tegen de stijle wanden aan. Na een dik uur stappen komen we aan in het dorp. We worden er uitgenodigd om rijst te komen eten bij een van de Yao vrouwen. We beklimmen de houten paalwoning en komen terecht in een grote leef, slaap en eetruimte. De vrouwen hebben onderweg wat groenten geplukt en beginnen deze klaar te maken. Een vuurtje wordt gestookt onder de wok en al snel stijgt de rook omhoog. Er is geen schouw. Boven het vuur hangen zwarte lappen, bij nader toezicht zijn dit lappen vlees, helemaal zwart gerookt !! Een van de vrouwen haalt een plastiek zakje uit de kast en vraagt ons of we dit willen eten... een stuk zwart vlees. We bedanken hier voor en houden de maaltijd op wat groenten met rijst. Het smaakt wel lekker. We drinken wat cola en bier. Bij het einde van de maaltijd als we willen vertrekken halen de vrouwen hun manden met koopwaar boven. Hiervoor hadden we al gevreesd. We rekenen af voor de maaltijd, na wat onderhandelen en maken de terugtocht. Onderweg komen we een meer tegen en Wietse kan wat gaan vissen. De vissen hebben honger want de dobber gaat onder en het aas verdwijnt, maar helaas geen vangst. De avond begint te vallen en we keren terug naar het dorp. Hier zijn ze overal bamboestokken aan het zwart stoken met daarin etenswaren. Overal zitten mensen te eten, naaien, kaartspelen... het leven is hier nog zoals héél lang geleden bij ons.
16-07-2010 om 04:19
geschreven door china 2010
14-07-2010
Woensdag 14 juli: verplaatsing van Xingping naar de rijsterassen van Ping an.
Vandaag
wordt het een dagje bussen. We staan rond 8 uur op om ons klaar te maken voor
het vertrek. We weten eigenlijk niet hoe laat de bussen vertrekken. Even bij de
receptie van ons prima verblijfgeïnformeerd en blijkt dat er elke 15 minuten een bus vertrekt naar
Yangshuo. We moeten terug met de bus naar Yangshuo om van daar uit naar Guilin
te reizen. >Xingping is een klein dorpje aan de rand van de Li rivier. Het
beviel ons hier enorm goed, veel minder druk dan Yangshuo en de natuur is er
nog mooier. We hobbelen een klein uurtje richting Yangshuo. Ook hier kennen we
de vertrektijden van de bussen niet maar als we aankomen kunnen we onze
rugzakken van de ene bus op de andere gooien en direct vertrekken naar Guillin.
Een klein uurtje rijden in een prima airocbus.
Aangekomen in Guilin hebben we een expressbus nodig die de afstand naar
Longshen in een twee tal uur zal afleggen. We hebben een briefje in het chinees
laten schrijven en het is een hele hulp, dat denken we toch. Al snel vinden we
iemand die ons tickets verkoopt. De dame in kwestie loopt met ons mee naar de
juiste bushalte de expressbus blijkt een gewoon busje te zijn zonder airco en
armtierige zetels De treinreis komt mij voor de ogen, maar er is geen weg
terug, we zijn al aan het rijden. Bussen in China zijn altijd goed gevuld. Wanneer
alle zitplaatsen op zijn, dan worden er kleine stoeltjes in de middengang
gezet, vooraan zitten er ook nog mensen en overal waar er plaats is. Als je,
zoals wij, opstapt bij het busstation heb je als voordeel dat je meestal nog
een stoeltje vrij hebt. Maar je mag geen lange benen hebben Als je in China
ergens moet opstappen of afstappen dan moet alles héél snel gaan. Voor de rest
rijdt iedereen hier als een slak, naar onze normen toch. Het busje doet een
paar stopplaatsen aan maar zet het dan op een rotvaart richting Longsheng. We
doen er een 2tal uur over, net zoals de snelbus. Dat valt mee, en met alle
ruitjes open heb je geen airco nodig. Wietse geniet van het landschap en alle
rariteiten die je hier tegenkomt. Aangekomen in Longsheng staat de volgende bus
al klaar. Een half uurtje wachten en we kunnen vertrekken naar Ping an. Dit zijn
de mooiste rijstterrassen van de wereld. Dragon's Backbone
Rice Terraces
. We zullen zien, Momenteel zitten we
op debus te hobbbbelen. Rond 16 uur
zijn we ter plaatse. Dan moeten we nog een hotel zien te vinden. Maar dat lukt
wel. Zie je wel het is 17 uur en ik lig op mijn bed van het Liqing Hotel in
Ping an. Ping an is een klein dorpje hoog in de bergen tussen de rijstterassen.
De huizen zijn hier allemaal in hout opgetrokken. Het is hier wondermooi en oh
zo rustig. We eten op het terras van het hotel Liquin en genieten van de warme
avond bij het gekwaak van de kikkers in de rijstvelden.
14-07-2010 om 15:14
geschreven door china 2010
13-07-2010
13 juli Enkele sfeerbeelden uit Xingping
13-07-2010 om 17:28
geschreven door china 2010
Dinsdag 13 juli: Boottocht op de rivier Li in Xingping.
Deze morgen met een lokale bus vanuit Yangshuo vertrokken richting Xingping. Xingping is een klein dorpje aan de rand van de rivier LI. We vertrekken rond 9u45 en stranden aan het busstation rond 11 uur. Even de weg vragen naar de haven is moeilijk. Woordenboeken doen wonderen en we vertrekken met een tuctuc (brommer met 3 wielen en een aantal zitplaatsen) naar de haven. Na een tijdje komen we aan in het havengebied. Via de trotter wilden we in een hostel met japanse uitbaatster. We vinden de plaats maar de Japanse uitbaatster blijkt verdwenen samen met de charme van het hotel. Ik had nog iets gelezen over de jeugdherberg maar had het adres niet meer. Het heet Old Place en het is een echte aanrader !! Gelukkig vinden we het snel. Héél mooie kamers, toffe sfeer alles dit in orde... vlug inchecken en iets gaan eten in hun bar een beetje verder. Deze uitbaters hebben het dik in orde. Ze weten wat backpackers willen. We eten een hap en vertrekken rond 13 uur met een vlot op de rivier Li. Het is hier veel minder druk en toeristisch dan in Yangshuo. De sfeer bevalt enorm, we overwegen een extra dag te blijven maar na rijp beraad zullen we morgen toch verder reizen richting Longsheng. De vlottentochten zijn natuurlijk al wat toeristisch uitgebaat en het bamboovlot heeft een motor. We varen een uurtje tussen de prachtige karstbergen en genieten van het uitzicht. Wietse en Tsai bengelen met hun benen in het water en genieten. Rond 15 uur terug in het dorpje. We gaan vissen met Wietse's nieuwe vislijn en ondertussen bestuderen wij de route voor de volgende dagen. De avond valt hier vroeg, de zon gaat al rond 19uur onder. Dit levert schitterende beelden op. Tijd om wat eten op te zoeken en te genieten van de rust van dit dorpje. Alle toeristen zijn nu weg...
13-07-2010 om 17:24
geschreven door china 2010
12-07-2010
zondag 11 en maandag 12 juli: fietsen door de rijstvelden van Yangshuo
Hier nog wat nieuws uit Yangshuo.
We zijn hier al 2 dagen met de fiets op gang geweest. Tsai zit bij mij
op de tandem.
Gisteren hadden we een druk programma. Met de fiets naar Moon Hill. Dat
is een berg met een groot gat in.
Fietsen hier is de moeite waard. Zolang je in de stad bent is het
hectisch. Van alle kanten komen er voertuigen die voortdurend toeteren.
Eens op het platteland tussen de rijstvelden is het zeer mooi en
aangenaam. Fietsen tussen het karstgebergte is genieten.
Voor de Moon Hill moesten we veel trappen beklimmen. Daar bovenop heb je
een mooi zicht. Een vrouw van in de tachtig volgde ons gans de tocht
naar boven alleen om ons wat water te kunnen verkopen en ons af te
koelen met haar waaier. De mensen moeten hier enorm veel moeite doen om
wat schamele centjes bijeen te verdienen.
Daarna zijn we grotten gaan bezoeken. Heel mooi. Op het einde kon je een
modderbad nemen. Wietse en Quinten hebben zich in het modderwater
gerold. Daarna kon je in een warm bad wat opwarmen en je terug een
beetje proper maken.
De tocht terug met de fiets verliep tussen de rijstvelden, met de bergen
op de achtergrond, zeer mooi...
Terug in het hotel stonden ze ons op te wachten om nog mee te gaan met
de boot om de aalscholvissers aan het werk te zien. Dit gebeurt in het
donker ( het is hier heel vroeg donker) met grote lampen. Een visser
heeft een hele hoop vogels, aalscholvers die hij in het water gooit om
te vissen. Hun keel is dichtgesnoerd zodat ze de vissen niet kunnen
inslikken. Wanneer ze vissen vangen haalt de visser ze uit het water om
hun bek te legen. Dit is wel een toeristische aangelegenheid. Momenteel
wordt niet echt meer zo gevist.
Vandaag hebben we terug fietsen gehuurd om naar een plaatselijke markt
in Fuli te rijden. Het was een ganse rit en we moesten dikwijls eens
zoeken naar de juiste weg. We reden vandaag vooral langs kleine dorpjes
en akkertjes.De tijd is hier echt blijven stilstaan. De huisjes hier
zijn zeer armtierig.Onze garages en tuinhuizen zien er veel beter uit!
We moesten ook onze fiets overzetten per boot. Wat moeten zoeken naar de
markt maar uiteindelijk toch gevonden. Het is altijd de moeite waard om
op zo'n markt rond te dwalen.Er heerst een drukte van jewelste.
Toen we terug wilden vertrekken had Quinten platte band. Gelukkig zat er
niet zover weg op een straathoek een fietsenmaker en was het zo
gefikst.Onze weg terug verliep zonder problemen. Ah ja, Wietse kocht hem
op de markt nog maar eens een vislijn, en wil straks nog gaan vissen.
Daarjuist nog eens met de gasten gaan eten in Mac Donald. Zij verkiezen
toch het westerse eten boven het Chinese. Daarna hebben wij op een
andere plaats Chinees gegeten. Wij zullen dit niet snel moe worden hoor!
Zo we moeten voort maken want Wietse wil absoluut nog zijn vislijn
uittesten.
Morgen verhuizen we naar een dorp een 25 km hiervandaan.
12-07-2010 om 16:44
geschreven door china 2010
Zaterdag 10 juli: Met de trein naar Guillin en Yanshuo.
Vroeg uit de veren voor een dag die ons leven lang in het geheugen
zal gegrift staan. We zijn al om 6 uur opgestaan. We pakken snel en moeten om
6u30 in de hall van het hotel paraat staan. Daar zal de taxidriver ons
opwachten om ons naar het station van Hengyang te vervoeren. We hebben treintickets
kunnen bemachtigen waarmee we om 9u39 in Hengyang vertrekken. Deze stad is 66
km verwijderd van Hengshan, het lijkt ons dat we meer dan vroeg genoeg
vertrokken zijn. Het verkeer is naar onze normen chaotisch. Één rijvak kan
dienen voor één auto, maar ook voor twee en soms zelfs drie en hiertussen enkele
fietsen, brommertjes en voetgangers. We komen mooi op tijd aan in het station.
De chauffeur gaat met ons mee om het juiste perron te vinden. Wat zelfs voor
hem niet eenvoudig blijkt. We moeten nog 2 uur wachten in een wachtruimte voor
soldaten ed. Een dame van het spoorpersoneel zal ons komen roepen als het zover
is. We vertrouwen volledig op haar, want aanduidingen van vertrek een aankomst
zijn er niet.
De trein is 20 minuten te laat,we kunnen vertrekken. Als we op de wagon stappen
komen we terecht in een overvolle wagon. Er is geen plaats meer om te staan en zeker
niet om te zitten! Ik begin wat te roepen zodat de mensenmassa wat opschuift en
ons wat plaats geeft om te staan. Dit hadden we niet verwacht men had ons
gezegd dat we tickets hadden voor een snelle trein met zitplaatsen. Niets is
minder waar. We denken 2 uur onderweg te zijn, de realiteit blijkt anders. We
staan ongeveer 5 en een half uur recht, gewrongen tussen anderen. Op de
zitplaatsen voor 3 zitten minstens 4 tot 5 personen. Daartussen is bagage
gepakt en staan er nog minstens evenveel recht. Hier staan we dan.
tot overmaat van ramp blijkt dat er voortdurend mensen door moeten om water te
halen. Telkens een hele onderneming want er is echt geen plaats om te passeren.
Na een tijd komen er zelfs dames met karren met fruit en noedels erop door deze
gangen. Je houdt het niet voor mogelijk dat dit zal lukken. Gelukkig is er een
vriendelijk man die zijn halve zitplaats afstaat aan ons. Dit is welgekomen
want Wietse is onpasselijk en moet overgeven. Lastig tussen deze mensenmassa.
Rond het middaguur beginnen de mensen hun tassen boven te halen om noedelsoepen
klaar te maken. Dit wil zeggen dat ze helemaal door de mensenmassa naar het
voorste deel van de trein moeten en terug een héél lastige klus, zowel voor de
noedelsoep-drinker als voor de rechtstaande massa. Maar als bij wonder blijft
iedereen hier heel rustig bij. Een eigenschap die we nog wel zien bij de
Chinezen, bijvoorbeeld in het verkeer maken ze zich nooit druk.
Tsai zit enkele uren op de schoot van een chinees, Hilde en ikzelf staan bijna
de hele reis recht. Dit zijn taferelen die we kennen van India. Een bijzondere
ervaring, maar niet voor herhaling vatbaar. We komen rond 16u aan in Guilin. Gelukkig
verloopt het hier veel sneller. We zitten binnen de 10 minuten op de bus naar
Yangshou, klein uurtje rijden. Op de bus krijg is telefoon van het Bamboo
Hotel. Ze komen ons aan het busstation afhalen. Dat is een meevaller want we
zijn moe. De kinderen doen het fantastisch, ze zijn nooit lastig en Wietse
houdt zich heel sterk.
Rond 18 uur zijn we op onze nette kamer met Airco welgekomen. We verkennen nog
even de drukke Weststreet. Het is hier enorm druk en toeristisch. In het hotel
spreekt men Engels en dat valt heel goed mee.
12-07-2010 om 13:57
geschreven door china 2010
Vrijdag 9 juli: Mount Hengshan.
De volgende dag vertrekken we vroeg naar Mount
Hengshan.De warmte is draaglijk nu en
we rijden met de gratis bus naar de voet van de berg. Hier kunnen we misschien
de verkoopster vinden. Blijkt echter dat we vanaf een andere plaats vertrekken
veel hogerop. De vorige keer bezochten we eigenlijk niet Mount hengshan meer
het Dashan klooster welk aan de andere kant van de stad ligt.
We beklimmen de stijle flanken van Mount Hengshan (1228m) vanaf zeeniveau. Het
eerste stuk samen met de kinderen tot aan de kabel lift, daarna ga ik samen met
Zhangpeng en zijn schoonbroer verder te voet. Het is een pelgrimstoch die via
verschillende kloosters en gebedsplaatsen loopt. Heel mooi en spiritueel. De
tocht is heel zwaar, Zhangpeng kan niet volgen en we laten hem op eigen tempo
verder stappen. Zhouquan en ik stappen verder en komen aan bij de poort van de
meest zuidelijke heilige berg van China. Hier zitten de vrouwen en kinderen op
ons te wachten. Zhangpeng komt een half uurtje later aan. Na wat rusten vangen
we de laatste etappe samen aan. Er is een echte band van vriendschap ontstaan
tussen ons. Boven aangekomen gaan Zhangpeng en familie bidden, wij genieten van
het uitzicht en bewonderen het offeren van wierrook en bommetjes.
We dalen af om even verder het middagmaal te nemen, warm zoals altijd in China,
3 x per dag. Hier eten we héél lokaal, maar wederom zeer lekker. De maaltijd is
sober, zonder vlees omdat we op pelgrimstocht zijn. Aangezien Romeo er niet
meer is is Zhanquan nu tolk van dienst. Hij heeft de hoogste graad Engels die
in Chinese scholen word gegeven. Zijn engels is niet slecht maar niet te
vergelijken met Romeo. Maar we behelpen ons goed.
Het is al laat geworden en Zhangpeng en zijn familie moeten terug naar
Changsha. Ik had graag nog naar het Dashanklooster gegaan om een spoor terug te
vinden van Tsais verleden maar dat zit er helaas niet meer in. Zhangpeng en
familie hebben al zoveel voor ons gedaan, onbeschrijfelijk. We nemen uitgebreid
afscheid en ze vertrekken niet vooraleer we e-mailadressen en fotos
uitgewisseld hebben. Wij blijven nog één nacht in het hotel om s morgens vroeg
met taxi en trein naar Guilin te vertrekken. Zhouquan regelde de treintickets
en taxi voor ons, een laatste vriendschapsdienst.
Deze mensen zullen we nooit meer vergeten !! Mila de dochter van Zhangpeng is
een schattige, lieve dochter die snel vriendjes was met Tsai ze is boos omdat
ze vertekken.