CHINA

5 jaar terug stonden de koffers bijna klaar om onze adoptiedochter op te halen in Changsha (China). Voor ons een onbekende van 2,5 jaar oud. Vandaag spring in het veld en geliefd familielid. Direct na onze thuiskomst in 2005 werd een nieuwe reis gepland
01-08-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOEILIJK BEREIKBAAR
momenteel zitten we wat afgelegen en is internetten wat moeilijk.
Binnenkort meer nieuws
groetjes quinten en co

01-08-2010 om 04:52 geschreven door china 2010  


28-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 26 juli: De oostkant van het Erhai meer.

Vandaag besluiten we de overzijde van het Erhai meer te bezoeken. Het Erhai meer is een uitgestrekt meer van 9km bij 43 km lengte. De Chinezen vergelijken het met de vorm van een oor. Het plan is om het meer over te varen en dan in het dorpje Wasa een wandeling te maken, te picknicken en daarna een goed plekje te zoeken om te vissen.
Volgens de Trotter reisgids die we bij hebben zijn er verbindingen tussen Dali en de overzijde van het meer. Als we zitten te ontbijten komt de kapitein (de man is visser van beroep en op zijn visitekaartje staat dat hij kapitein is) van gisteren weer opduiken en vraagt wat onze plannen zijn voor vandaag. Hij is een vriendelijke man, maar we zijn niet echt blij dat hij er weer is om tijdens ons ontbijt zijn diensten te verkopen. Hij geeft niet af en we vertellen hem dat we het meer over willen om daar te wandelen en vissen, dus geen bezoeken, markten of dergelijke. We willen juist naar de oostkant van het meer om weg te zijn van het over toeristische Dali. Hij brengt ons op de hoogte dat er alleen toeristische overtochten zijn en dat de tickets 150¥ kosten per persoon. Dit is ons te veel, maar we geloven hem niet helemaal. Ik doe een poging om meer te weten te komen. De informatie van onze kapitein blijkt te kloppen. Hij stelt voor om ons met de wagen rond het meer te voeren. We staan in twijfel maar kiezen uiteindelijk toch voor de wagen. Het is opnieuw de broer van kapitein Zhau Yan Bin die ons zal voeren. Het is een zwijgzame, niet opdringerige man die ons gisteren goed vervoerd heeft. We hebben een rit van ongeveer anderhalf uur voor de boeg. Het eerst gedeelte van de route gaat over zeer goede en enorm brede (soms 4 rijvakken, buiten proportie) wegen. Als er plots een huis in het midden van de weg opduikt is het gedaan met de pret en verandert de weg in een piste. Rode aarde in combinatie met water maakt van de weg een echte modderpoel. Soms zijn er putten zo diep dat de wielen er voor de helft in verdwijnen. De chauffeur blijft er kalm bij en we hotsen en hobbelen nog een 45 minuten verder. De wagen zit helemaal onder de modder.

Onderweg stoppen we eens en laten ons overzetten met een treksloep naar een klein eilandje met een  tempeltje erop. Het piepkleine eilandje staat vol met Bai vrouwen, een deel stapt in de sloep om terug te keren. Naast de tempel staan allemaal kleine houtskoolvuurtjes opgesteld. Jammer het feest is hier net gedaan blijkt want tegen de tijd dat wij aanmeren is alles bijna opgeruimd. De vrouwen hebben vissen en garnalen mee. Misschien is er hier een soort marktje aan de gang geweest. We weten het niet, spijtig want het zou een mooi schouwspel geweest zijn, denken we. Terug aan de kade zetten we de reis verder naar Wasa. Na een 10 tal minuten zijn we er. Het is een vissersdorpje. De weg stopt aan het meer. Hier kunnen we een mooie wandeling maken volgens de Trotter. Er is geen toerist te bespeuren en we worden continue aangekeken. De chinezen hebben op dit vlak geen schroom en kijken je aan van onder tot boven en blijven je zo minuten lang nakijken. We zijn het ondertussen al gewoon.  Van wandelwegen is er weinig te bespeuren ( een raad voor toekomstige China reizigers: schaf een ander gids aan dan de Trotter). We zoeken zelf onze weg en wandelen langsheen een nieuw getrokken grindpad met zicht op het meer. De zon komt ondertussen af en toe door de wolken, de temperatuur stijgt snel. We picknicken in een kleine baai langs het water. Hier zijn enkele vissers juist de netten aan het binnenhalen. Ze zeggen weinig maar bieden ons toch een soort kokosmat aan om op te zitten. Het net wordt met behulp van een dieselmotor binnengesleept. 2 mannen gaan regelmatig het water in om de touwen aan het net vast te knopen en zo komt het net langzaam maar zeker op het land. Het net is 10 tallen meters lang en het binnenhalen duurt uren. Aangezien we het einde van het net zien naderen besluiten we om te blijven om toe te kijken hoe de vangst eruit ziet. Twee vrouwen en twee mannen halen het net binnen en op het einde komt de vangst naar boven. Massa plankton, kleine visjes en 2à3 grotere vissen. De kleinere vissen worden gesorteerd in een rieten mand en de grote vissen worden in een leefnet in het water gelaten. Als je hier, en ook in de rest van China, vis bestelt ben je altijd zeker dat hij vers is. Aan de straatkant van de restaurantjes staan steeds leefbakken of schalen met water, zuurstofpompjes en de zwemmende vissen.

We keren terug naar de wagen en gaan samen met de chauffeur op zoek naar een geschikt plekje om te gaan vissen. We lopen op een smal verhard padje om zo dicht bij het water uit te komen. Deze muurtjes lopen nog een stuk door in het water zodat je omringd bent met water. Ideaal om te vissen. Er zitten wel veel waterplanten en lelies in de weg, maar met een lijn van 7,50m was het geen probleem. De chauffeur is zelf visser en had voor Wietse al wormen gezocht. Ook leerde hij Wietse enkele kneepjes van het vak. Na een paar minuten hing de eerste vis al aan de haak te spartelen! De dag kon niet meer stuk. De uiteindelijke vangst bedroeg 2 visjes maar hopen van plezier voor de visser in kwestie.

Terug in Dali genieten we van een heerlijke maaltijd. Kraakverse groentjes, asperges, aubergine, chinese bieslook … levend verse rivierkreeftjes en gefermenteerde sojabonen met rundvlees… mmmmm. ²









28-07-2010 om 10:24 geschreven door china 2010  


26-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 26 juli: Dali en het Erhaimeer.
De dag begint slecht: het regent al de hele morgen pijpestelen. We trekken onze regenjassen aan en gaan op zoek naar ontbijt. We kiezen voor western breakfast omdat de kinderen dit graag hebben en om eerlijk te zijn zijn we zelf ook geen grote fans om ’s morgens al noedels te eten. Het ontbijt is dik in orde maar het regent nog steeds pijpestelen. Wat nu gedaan onze plannen vallen letterlijk in het water. Onderweg op zoek naar een gelegenheid om te ontbijten werden we aangesproken door een man die ons in de buurt wou rondrijden. Hij vraagt echter 200¥ per persoon en dit is ons te veel. Als we zitten te ontbijten is hij er weer en stelt voor om ons allen rond te rijden tegen 120¥ en deze prijs is voor ons 4! We gaan op het voorstel in omdat het nog steeds aan het regenen is, wat moeten we anders? Eerst naar het hotel om wat warmere kledij. De broer van de man voert ons en een half uur later zijn we op weg. Eerst gaan we naar een bedrijfje, nu ja een achterplaats, waar men batic maakt.

Er zijn twee mannen bezig de stoffen te kleuren. De chauffeur toont ons hoe de batic gemaakt wordt. Echt de moeite. Er worden talloze knoopjes in het ongebleekte katoen gelegd en daarna worden deze stoffen gekleurd met natuurlijke indigo, afkomstig van de planten uit de tuin. De andere kleuren zijn synthetische kleurstoffen. De mannen roeren in wokpannen met diverse kleuren. Ze worden verwarmd met eenvoudige kolenvuurtjes. Het is een ambachtelijk gedoe. De mannen staan de hele tijd in een zweem van dampen en uitlaatgassen. Ze drenken met grote handschoenen de stoffen in de kokende wokken en wassen daarna de stoffen weer uit. Deze worden in een grote zwierder droog gemaakt waarop de vrouwen de stoffen te drogen hangen. Allemaal handwerk!!


De chauffeur rijdt met ons verder naar Shaping. Daar is er een traditionele Bai markt te bekijken. Ondertussen is het gestopt met regenen, maar goed ook. We lopen rond op de markt door de slijkerige wegjes tussen de geïmproviseerde kraampjes. Het is een heel kleurrijk geheel. De vrouwen zijn meestal in traditionele kledij, in combinatie met alle groenten en fruit is het een kleurrijk schouwspel. Een lust voor de fotograaf. Iedereen wil ons wel wat aansmeren maar na een tijdje is er een vrouw die ons mee wil nemen naar een andere plaats. Het is niet duidelijk wat ze bedoelt, ze maakt met haar handen een ‘bid’ gebaar. Dit kan van alles betekenen maar we besluiten haar te volgen. We komen terecht op een soort volksfeest waar een gemeenschap zit te zingen, bidden, dansen en eten maken. Er zijn blijkbaar optredens aan de gang en bij het boedha beeld worden er offers gebracht. We verblijven er een hele tijd omdat ik niet kan stoppen met fotograferen.


Rond 15u30  rijden we terug richting Dali om nog een ander dorpje te bezoeken met Bai huizen. Als we hier aankomen blijkt dat er niet veel te beleven is. Er is één baiwoning opengesteld maar ook hier moet fors entreegeld betaald worden. We besluiten dit niet te doen aangezien er hele horden chinezen naar binnen stappen. We lopen wat door het dorp en komen in gesprek met 3 dames die voor de deur zitten te keuvelen. Het gesprek gaat al snel over Tsai. Hilde probeert met haar beste chinees uit te leggen hoe het komt dat wij met een Chineesje rondlopen. Het lukt aardig wel om deze dames de situatie uit te leggen, maar verder komen we niet. Het is spijtig dat we niet beter kunnen communiceren met de mensen want ze zijn over het algemeen heel gastvrij en vriendelijk. We passeren nog even aan de drie pagodes die kort bij Dali staan. Rond 17u30 zijn we terug in Dali, het werk van de chauffeur zit erop. We gaan op zoek naar een paar schoenen voor Wietse maar die moet tot zijn grote frustratie vaststellen dat zijn maat (44) niet te verkrijgen is. 42 maximum 43 is de grootste maat. Door de straatjes wandelend stellen we vast dat ook Dali één grote winkel is. De chinezen winkelen graag, kopen graag en overal is er commerciële activiteit. Van het kleinste dorpje tot de grote steden, er zijn overal, werkelijk in elke straat winkeltje en restaurants te vinden. In de grote steden zijn de grote wereldmerken zeer goed vertegenwoordigd. We moeten vaststellen dat er stilaan ook een middenklasse zich aan het vormen is in China want de prijzen zijn niet héél goedkoop te noemen en toch zijn er duizenden kopers.
Aangezien we deze morgen tevreden waren van het ontbijt besluiten we ook in deze zaak ons avondmaal te nemen. Er worden pizza’s gemaakt en dat kunnen we de kids niet ontzeggen na al die Chinese kost. De pizza’s waren niet super, de Chinese gerechten voor ons waren in orde. Morgen eten we terug rivierkreeftj
es







26-07-2010 om 17:23 geschreven door china 2010  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 25 juni: Op naar Dali

Na een lange rit van ongeveer 6 uur komen we aan in Dali. Het nieuwe Dali echter, we belanden in het busstation en moeten nog naar het oude Dali (Tali uitgesproken) geraken. Volgens de Trotter kunnen we direct aan het busstation een stadsbus nemen, bus nummer 2. Op het eerste zicht komen er hier geen stadbussen voorbij. We beginnen wat te stappen op zoek naar een bushalte. Een 1o tal minuten later komen we aan met pak en zak aan een bushalte. Nu is de vraag welke kant we uit moeten, volgens de reisgids passeert de bus aan dezelfde kant van de weg als het busstation. Niets is minder waar. Als we op bus 2 willen stappen en Dali tonen op de kaart doet de chauffeur gebaar dat we aan de andere kant moeten zijn. We steken de brede weg over en vragen nog eens na (niet gemakkelijk want bijna niemand spreekt hier Engels). We nemen bus 8, betalen 3 ¥ (ongeveer 30 eurocent) voor ons 4 en rijden een dik half uur naar het oude Dali. We moeten even wat zoeken om ons hostelletje te vinden. Na wat zoeken vinden we het en worden er hartelijk onthaald. Het was de bedoeling een kamer voor 4 te nemen maar voor slechts 4 euro extra hebben we 2 afzonderlijke kamers met badkamer. De kamers zijn ruim en mooi met massiefhouten bedden en meubilair. Onmiskenbaar de beste prijs/kwaliteitverhouding die we tot nu toe hadden.
De avond valt al snel, we verkennen nog even de buurt om daarna bij de plaatselijke bevolking te gaan eten. Dali is zeer toeristisch en je kan er van alles eten en drinken. Van pizza tot Duvel...
aan de plaatselijke restaurantjes staan alle groenten en verse schaal en schelpdieren vooraan uitgestald. Je kan je keuze maken en ze maken er iets lekker van. We kiezen voor de verse rivierkreeftjes met chili, eggplant of aubergine met jonge uitjes, rundvlees met curry en eiersoep met tomaat. Allemaal heel lekker. Voldaan lopen we nog wat in de stad rond.





26-07-2010 om 17:18 geschreven door china 2010  


25-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 23 en zaterdag 24 juli: Kunming en het stenen woud Shi Lin.

We hebben ons eens goed uitgeslapen want het was laat vorige nacht, de kinderen hebben wat extra rust nodig. Het Camelia Youth hostel is mooi gelegen en heeft een aangenaam terras, we nemen er het ontbijt maar het is wat frisjes. Het voelt toch fris bij 25 °C als je meer dan 35°C gewoon bent. Kunming ligt op een kleine 2OOOm en dus is het hier wat milder van temperatuur. Het Youth hostel -whats in a name? Er zitten hier evengoed families met kinderen als jongeren - is vrij dicht bij het  centrum gelegen. We nemen de bus 5 en gaan op zoek naar de oude wijk met de bloemen, planten en vogelmarkt. Het is er druk maar niet overdreven. Je kan er allerlei souvenirs en ethisch textiel kopen in kleine winkeltjes die nog in de oude huizen van Kunming gevestigd zijn. Wat verderop is een soort marktje met bloemen en planten. We vinden er enkel planten, terwijl we dachten een overvloed van snijbloemen ed te vinden (volgens de reisgids is Kunming de draaischijf voor bloementeelt in Azië). We ontdekken echter wel het walhalla van de visser. In een complex stoten we op een overaanbod van siervissen en materiaal voor sportvissers. Dit is een droom voor Wietse. Honderden lijnen, aas, voeder, haken,lijn … hij koopt wat materiaal om in Dali op het meer te kunnen vissen. Tsai gaat ondertussen op zoek naar Nemo tussen de siervissen. Het is al na de middag, we kopen wat eten om verder te slenteren tussen de winkeltjes op zoek naar de fameuze pagodes van het oosten en het westen. We ontdekken er 2 volledig vernieuwde pagodes op een groot plein in de buurt van het centrale punt van Kunming. Zoals overal in de steden is er veel volk op de been. We maken wat foto’s en laten een jonge man een groepsfoto maken.


Het is al half vier en we vertrekken naar de gouden tempel zo’n 12 km buiten Kunming boven op de Mingfeng heuvel. Volgens de reisgids hebben we bus 10 of 71 nodig aan het noordelijk busstation. We nemen een taxi, de man is wat weigerachtig maar voert ons toch. Hij zet ons ergens af en doet teken de trappen op te lopen. Ik zie Northern Railway Station staan, het is vlakbij. Echter de trappen zijn afgesloten. We lopen om en komen op een busstation. Dit moet het wel zijn. Echter de bewaker stuurt ons terug. Ik laat hem zien in de gids, gelukkig zijn de cijfers in China zoals bij ons, dat we bus 71 nodig hebben. Hij stuurt iemand met ons mee. Ze zijn toch zo behulpzaam, echt waar. We moeten toch nog een heel eind stappen voor we aan de juiste bushalte zijn, later blijkt dat deze bus tot in het centrum rijdt! Het is al vrij laat geworden, hopen dat de Gouden Tempel nog op is. In de gids staat tot 21 uur, dachten we maar bij nader inzien was dit het laatste vertrekuur van de bussen. Wat dacht je, het complex is gesloten. We hebben voor niets de hele rit gemaakt. Terug naar het centrum. Het is druk en de rit duurt vrij lang. We zijn ondertussen het reizen goed gewoon en niemand klaagt. Aangekomen in de stad is het donker en is alles sfeervol verlicht. We slenteren wat rond de verlichte kraampjes waar je van alles en nog wat kan zien en proeven. Wietse doet zich te goed. Hij specialiseert zich in het proeven van de verschillende chilipasta’s… hot hotter hotst!

 

We eten in een lokaal Chinees noedelrestaurant. Lekker en niet duur. Met de taxi terug, geen eenvoudige opdracht een lege taxi te vinden. Het krioelt hier van het volk en iedereen neemt de taxi. Maar we geraken er toch. De wekker op 7 uur gezet want morgen gaan we naar het Stenen woud in Shi Lin.

Zaterdag 24 juli: Het stenen woud in Shi Lin

Met de taxi naar het Eastern busstation en een ticket bestellen. We zijn weer goed op weg want de aansluiting is net gepast, pas op de bus en hij vertrekt al. Ongeveer één uur rijden. Het inkomgeld in China is overal vrij hoog, ook hier. Omgerekend 20 euro per persoon. Gelukkig is Tsai gratis. Er staan rijen Chinezen aan te schuiven. Het is even zoeken hoe we het juiste pad vinden. We proberen de groepen chinezen wat te vermijden, zo is het rustiger. Dit lukt echter niet altijd, hoor. Sommige passages zijn zo smal dat er maar één persoon door kan, dit zorgt voor files. De natuur heeft hier doorheen de eeuwen grillige vormen geslepen in het zachte karst. Je kan nu tussen, wat men hier een woud van steen noemt, de rotsen heen wandelen in een doolhof van wegjes. Het is er wel heel druk en dit stenen woud doet ons denken aan El Torcal in Zuid Spanje. Minstens even mooi, gratis en geen mens te zien.We lopen nog een uurtje in het park rond. Wat verder van de grootst attracties is het veel minder druk en wat natuurlijker. Gisteren twijfelden we nog of we wel naar het stenen woud zouden gaan, vandaag betreuren we min of meer onze beslissing. Het was mooi maar een paar uur rondhangen in de Gouden Tempel van Kunming was minstens even mooi.

Rond 15u45 zijn we terug in het busstation. We springen er snel in een minivan om naar de Gouden Tempel te gaan. Tegen 16 uur kunnen we beginnen aan de steile trappen naar het bronzen tempelcomplex. Het is er heerlijk koel onder de weelderige plantengroei. De trappen zijn soms steil, maar niet te vergelijken met deze van Mount Hengshan in Hunan. Na een half uurtje wandelen we door de toegangspoorten en komen terecht in het heiligdom. Mensen branden er wierrook, bidden en vragen raad aan de oppermonnik. Overal staan Ying-Yang tekens en er heerst een oase aan rust. Heel wat anders dan in het centrum van het 5 miljoen mensen tellende Kunming. Het complex bevat ook een mooie tuin met vele bonzaï, Wietse is hier fan van. We bekijken ook de kwekerij. Het is nu sluitingstijd en we moeten vertrekken. Helaas ik had hier nog een tijdje kunnen blijven.  Kuming is een grote moderne stad met zéér veel winkels, maar ook met heel veel groen, we zouden nog enkele dagen nodig hebben om alles te verkennen. Door tijdsgebrek kunnen we de Bamboetempel niet bezoeken, morgen reizen we verder naar Dali.

 









25-07-2010 om 03:34 geschreven door china 2010  


23-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 22 juli: op naar Kunming.

De dag begint vroeg vandaag,  6u30 de wekker gaat af. Ik spring uit mijn bed om mij klaar te maken. In de gang zijn er nog geluiden van ander bewoners te horen , ik ben niet alleen. Buiten hangt een mist over het dorp, het is een mooi zicht. Geluiden her en der doen het dorp ontwaken.

%%%foto1%%%

%%%foto2%%%

We hebben een drukke dag voor de boeg. Het is de bedoeling om vandaag nog in Kunming te geraken. Hiervoor nemen we de bus om 8 uur naar Kaili. Daarna een expressbus naar Guiyang om van hieruit naar Kunming te vliegen. Hopelijk lukt het ons.

Onderweg naar de bakker voor wat ontbijtkoeken komen we een minivan tegen die ons naar Kaili wil brengen tegen 60 ¥ voor ons vier. Dit is een redelijke prijs . We zijn ruim een half uur vroeger op de bestemming, en hij voert ons direct naar het juiste busstation. Hij moet wel zijn busje nog vol krijgen. Er rijden nog een paar Spanjaarden mee. Onderweg probeert de driver een deal te maken om ons direct naar Guiyang te voeren tegen 800¥, dat is ruim te veel. Later blijkt dat de expresbus ons slechts  240¥ zal kosten. In Kaili bemachtigen we snel de juiste tickets, dankzij het briefje dat ik de hoteluitbater gisteren liet noteren. Een Engels sprekende chinees vragen of hij jouw boodschap wil noteren in karakters is tot nu toe de beste manier van werken.
We kwamen rond 9 uur aan in het busstation en om 9u20 zijn we al aan het rijden. Een vlotte verbinding. We mogen tot nu toe niet klagen over de verbindingen en het openbaar vervoer. Stipt en steeds daar waar je het nodig hebt. Soms een beetje overbelast, en dit is een onderschatting.
We rijden via de snelweg naar Guiyang. De snelwegen hier hebben over het algemeen slechts 2 rijvakken en traag verkeer rijdt zowel rechts als links, daarbij komen nog een stuk of wat putten en wegenwerken en je weet zo dat de bus geen rotvaart heeft. Maar we komen waar we willen, en de chinezen maken zich nooit druk, dus ook wij niet.

%%%foto4%%%

%%%foto5%%%

De bus zet ons op de snelweg af vlak bij de luchthaven. We kunnen de verkeerstoren zien staan. Hier staan we dan op de snelweg… uit het niets komen een paar motorrijders aanzetten en stellen voor om ons weg te voeren. We aarzelen even… we zijn met 4 en de rugzakken dan? Geen probleem gebaren de mannen. We hebben weinig keuze want we willen weg van de snelweg en proberen zo snel mogelijk op de luchthaven te zijn want we moeten nog tickets boeken.

Het was een mooi zicht. Mama op een brommer. Wietse op een brommer en dan ikzelf met Tsai ook op een vehikel, met rugzakken en al. We zoeven door de straten. Allez, zoeven is veel gezegd, want die brommers zijn eerder traag. Enkele minuten later staan we aan de vertrekhal. Aan de ticketbalie tracht ik tickets voor de eerstvolgende vlucht te boeken. Helaas er zijn geen plaatsen meer vrij , en ook niet op de volgende vlucht. Er zijn alleen nog een paar tickets te krijgen voor de vlucht van 23u25. Dit is een tegenvaller, we hoopten in de vooravond in Kunming te kunnen zijn. We boeken de tickets voor 23u25 en trekken voor de rest van de dag de stad in. Het klimaat is hier al heel wat milder , het is prettig warm. We wandelen door het park met, zoals dit ook het geval was in Changsha, een soort kermis als attractiepark. Tsai en Wietse genieten van een rondje op een rollercoaster en Tsai gaat eens in de reuzeschommel. We vinden deze attracties nogal prijzig, meer dan 2 euro voor een ritje. Dit moet voor de Chinees een heel bedrag zijn.
Langsheen het water zitten er nogal wat oudjes met vislijnen. Dit is voor Wietse interessant. Er staan massa’s vislijnen uitgeworpen , echt tientallen, maar er zijn maar een paar vissers…raar. Ik vermoed dat je deze lijnen kan huren. Tussendoor staan er heren en dames met zelfgemaakte spelen, zoals een soort flipperkast met knikker, ballonschieten met speelgoedgeweren, ringwerpen e.d. Eetstalletjes mogen er ook niet ontbreken. We proeven vierkantjes gegrilde tofu met kruiden, niet slecht maar wel héél duur. De dame wil me eerst 100¥ aanrekenen, daarna 30¥. Ook dit is nog veel voor een paar sneetjes tofu. Ik besluit haar 10¥ te geven, ze is niet tevreden, maar ook ik niet en weg waren we! We eten en drinken hier met ons 4 onze buik vol voor 100¥. De rest van de namiddag slenteren we rond in de winkelstraten. Guiyang is een grootstad zoals de andere steden in China. Groot, veel drukte met massa’s winkels. Je kan er werkelijk alles vinden. We verzeilen in een soort bazaar met tientallen winkeltjes, shops, eetstalletjes enz. Een lust voor het oog. We moeten terug naar de plaats waar we van de bus kwamen. Het is ons niet helemaal duidelijk aan welke kant van de brede weg we moeten staan. Maar het lijkt mij logisch te zijn dat de terugweg aan de overzijde van de weg is. Het is een 6-vaksbaan die je niet zomaar kunt oversprinten, er zijn voetgangerstunnels aan de kruispunten. Om 19 uur was de laatste bus, het is 19u30 en geen bus te zien. We staan aan de verkeerde kant te wachten blijkt als we even later in de taxi stappen. De chauffeur verstaat niet goed waar we naartoe willen, hij wil ons bij het kantoor van China Southern afzetten. Ik maak hem duidelijk dat we de luchthaven nodig hebben. Het woordenboek erbij halen is onvoldoende, gebaren en geluiden dan maar. Eindelijk beseft hij waar we heen willen. Een kwartier later zijn we op de luchthaven, nog goedkoper gediend dan met de bus. We moeten wel nog een paar uur wachten om te vertrekken. Er is draadloos internet. We sturen wat mails, en bekijken de Tour de France. Maken de planning voor morgen in Kunming. Ondertussen zijn we opgestegen en kan ik het verslag van de dag typen… 00u25 we landen in Kuming. 01u30 we staan in onze kamer van het Camelia Youth hostel.















23-07-2010 om 16:29 geschreven door china 2010  


21-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 20 juli: We zetten onze reis verder naar Xijiang.

Deze morgen op tijd opgestaan om de bus te nemen naar Leishan.Dit was een rit van 4uur. Terug heel slechte wegen zoals gisteren. Tja, in China moet je wat kilometers afleggen om iets te zien.De kinderen doen het op deze bustochten voortreffelijk. Er wordt heel weinig gezaagd. Tsai legt zich voortdurend te slapen in alle onmogelijke posities net zoals alle Chinezen.Wietse vindt het plezant om zo met de bus off-road te rijden. Op het middaguur stopt de bus en kunnen we er allemaal af om te eten.Er staan woks en etenswaren klaar en mensen kunnen aanwijzen wat ze willen. Wij kopen ons enkele potten noedelsoep.Na een tijdje moeten we terug opstappen en zetten we onze weg verder.


Soms zijn er mooie landschappen te zien, maar het is een regendag vandaag en de wolken belemmeren dikwijls het zicht. We zitten nu in de bergen. Het is hier nog goed van temperatuur, maar zeker niet heet meer zoals voordien. Na 2 uur zijn we in Leishan en kunnen onmiddellijk op een klein busje naar XIjiang. De weg is hier iets beter.Voor we het dorp binnenrijden moeten wij als vreemdelingen terug inkomgeld betalen. Dit moesten we eerder nog eens doen in Ping”an. Dit loopt wel aardig op zo’n 6 euro per persoon om gewoon het dorp binnen te mogen.


Xijiang is het grootste Miao dorp. De houten huizen liggen tegen de bergwand. Vrouwen dragen hun haren hier op een hoge dot met een grote bloem erin.Het lijkt hier vrij toeristisch, maar buitenlanders hebben we hier nog niet gezien. Wedeerom zijn we hier een bezienswaardigheid en wordt er langs alle kanten naar ons gestaard. Op de zetelhoezen van de bus stond reclame over een guesthouse. We schreven de karakters over zodat we er gemakkelijk konden naar informeren. We vonden de weg heel snel en boekten er een kamer voor 2 nachten. We konden de wasmachine gebruiken om onze was te doen. Dat was ondertussen wel heel nodig. In  de namiddag konden we nog een dansvoorstelling bijwonen. Dat was heel mooi. Ondertussen was het weeral tijd om onze buik te vullen en probeerden we hier een eetgelegenheid waar al 2 tafels Chinezen zaten. Het is echt wel moeilijk te bestellen als er geen letter Engels op de kaart staat. Enkele Chinese woorden en een woordenboek helpen ons. Het eten valt goed mee, doch we hadden wat veel besteld deze keer. In de pot met de kip vonden we ook de poten terug. Deze avond wil Wietse zijn nieuwe vislijn eens uitproberen (Hij heeft er gisteren nog eentje gekocht, dat kost echt geen geld hier).Mocht hij nu toch maar eens iets vangen…







21-07-2010 om 04:52 geschreven door china 2010  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 19 juli: op doorreis naar Leishan en Xijang in Miao gebied.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Vandaag verlaten we Zhaoxing om door te reizen naar Xijiang. Dit is een dorpje in Miao gebied. We staan rustig op om tegen het middag uur de bus te nemen. Voor we vertrekken lopen we nog wat rond in het Dong dorp. Gisterenavond woonden we een optreden bij van de Dong bevolking. De inkom tickets waren 5O Yuan. Voor ons meer dan voldoende maar we hopen dat het de lokale bevolking ten goede komt. De bus vertrekt stipt om 12 uur. Gisteren zaten we met een Nieuw-Zeelands koppel op de bus hierheen. Ze volgen nagenoeg de zelfde route als wij. Het zijn ervaren reizigers die al 7 maand doorheen Laos, Cambodia en Vietnam reizen. Het is hun eerste week in China. We verblijven in het zelfde hotel en ook deze middag zijn ze van de partij. De bus vertrekt langzaam toeterend doorheen het dorp, zodat de laatste passagiers ook kunnen opstappen. We vertrekken in zuidelijke richting naar Congjiang. De rit zal een 2 tal uur duren. In het dorp is de weg nog verhard met hier en daar een putje, maar een beetje verder verandert de weg in een piste. Ik denk dat dit maar voor een paar kilometer is en dat we dan op de verbindingsweg komen. Dit is echter niet het geval. De weg wordt steeds slechter en slechter. De stukken verharding worden kleiner en de piste, zeg maar veldweg, worden steeds langer. De bus hobbelt van hier naar daar, soms hebben we het gevoel dat hij overstag zal gaan, maar de chauffeur is heel behendig en loodst de bus er met gemak door. Dit gehobbel gaat zo’n 2,5 uur door. Helaas niet op de zelfde maat anders hadden we in slaap kunnen vallen . De bus gaat soms zo te keer dat ik mij op een schip waan dat hoog op de golven gaat en dan weer diep naar beneden. Het heeft afgelopen nacht geregend en soms zijn de plassen zo groot als een vijver. We rijden door enkele grotere dorpen met allerhande winkeltjes, ook hier is de weg een modderpoel. Rond 14u30 komen we aan in Congjiang, hier moeten we overstappen. De bus die we moeten nemen rijdt juist voor ons weg. De chauffeur van onze bus gebaart ons uit te stappen en nog vlug de bus tegen te houden. De bus naar Rongjijang stopt niet onmiddellijk en onze chauffeur achtervolgt hem met de bus, en dit terwijl wij (ook de Nieuw Zeelanders) de rugzakken uit de koffer willen halen…
Alles komt goed. Maar de bus naar Rongjiang zit stampvol. Wij kunnen er niet meer bij, denken we. Dit is buiten de Chinezen gerekend. Ze gebaren ons er toch op te kruipen. De koffer zit echter vol, ook onze bagage moet er op. Geen probleem iedereen schuift wat door, de rugzakken worden achter de chauffeur gestald. Tsai, Hilde en Wietse nemen vooraan naast de chauffeur plaats, en ik drum mij tussen de chinezen… Gelukkig stappen aan de ander kant van de stad wat mensen uit met veel bagage zodat we wat meer ruimte hebben. Ook de weg naar Rongjiang is even slecht als de vorige weg, ondanks het feit dat de kaart een grotere weg aangeeft!!. Na meer dan 5 uur hobbelen, hotsen en knotsen komen we aan op onze bestemming: Rongjiang.
Deze plaats staat nergens vermeld in de gidsen, en dus hebben we geen adres om te slapen. Eerst iets eten want door de snelle buswissel om 14u30 hebben we geen tijd gehad om dit te doen.Onze Nieuw-Zeelandse vrienden gaan onmiddellijk op zoek naar een hotel. We komen hen later nog tegen. Het zijn echte low-budget reizigeres en zoeken iets goedkoper. Deze stad is niet voorzien op backpackers en biedt bijna uitsluitend hotels aan alleen voor Chinezen. In China is er een gescheiden circuit van buitenlandse reizigers en Chinese reizigers. Na een tijdje vinden we een heel vriendelijke uitbater die er ons toch in laat en tegen een heel schappelijke prijs een nette kamer aanbiedt. Hij is enthousiast over zijn overzeese bezoekers en nodigt ons uit om bij hen de maaltijd te nuttigen. %%%FOTO1%%%  De kamer is heel sober, een brander voor de wok en wat keuken materiaal, enkele kleine plastiek stoeltjes en een paar fietsen. Dit deert niet want de gastvrijheid van de man is zo groot zodat we ons direct thuis voelen. De man haalt flessen bier boven en we moeten opnieuw verbroederen. Het bier wordt geserveerd in soepkommetjes, de man spreekt 2 woorden Engels en Hilde een aardig mondje Chinees (echt waar ze trekt goed haar plan, het is een hele hulp) maar we verstaan elkaar. Super. Morgen reizen we verder.

21-07-2010 om 04:33 geschreven door china 2010  


20-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 18 juli: Zhaoxing

Vandaag eerst met een minibusje teruggekeerd van Chengyuan naar Sanjiang. Daar hadden we nog even tijd om te winkelen. Om 11.30 uur de bus genomen voor een 3 uur durende rit naar Zhaoxing.
De weg was bij momenten enorm slecht. We werden helemaal dooreen geschud. Na een tijdje moesten we overstappen op een kleiner busje.
Toegekomen in Zhaoxing was er direct een dame die voor ons een hotelletje had. Even de kamer gecheckt. Voor 100 yuan ( ongeveer 10 euro) konden we 2 kamers hebben met eenvoudig sanitair. De bedden schijnen iets zachter te zijn dan de vorige.Daarna het dorp verkend. Het zijn ook allemaal houten huizen hier. Je kijkt je ogen hier uit. Hier is echt van alles te zien. Het is wel enorm armtierig. Er lopen heel veel kindjes rond. Velen spelen in de beek die door het dorp loopt. Mocht er geen elektriciteit aanwezig zijn dan zou je je in een middeleeuws tafereel wanen. Zhaoxing is voornamelijk bekend voor zijn 5 fameuze drumtorens, volledig opgetrokken in hout zonder een spijker te gebruiken. Daarnaast verven de vrouwen uit het dorp hun stoffen zelf en bewerken deze met een houten hamer om de stof te laten glimmen.Bijna overal waar we komen zijn er kleine lokale marktjes aan de gang, ook hier is dit het geval. Er is van alles te koop en te zien. Voor ons zijn het de lokale beenhouwerijen die het meest in het oog springen.
Daarna een restaurantje gezocht. We hebben hier heel lekker gegeten voor heel weinig geld. We hadden 7 schotels en aten onze buik vol.
’S Avonds zijn we naar een optreden geweest van een traditioneel Dong koor. Het was wel eens leuk om te zien. Mooi gekleedde mannen en vrouwen met enorme keelklanken. Morgen nemen we de bus en trekken verder in Dong gebied.



















20-07-2010 om 17:17 geschreven door china 2010  


17-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 17 juli: opstaan tussen de houtenhuisjes en de rijstvelden
Klik op de afbeelding om de link te volgen

We waren hier gisteren in het donker toegekomen en wisten dus niet waar we terecht gekomen waren. Het uitzicht vanop het balkon deze morgen was een zeer aangename verrassing. We hebben zicht op een idyllisch dorpje…houten huisjes, een riviertjes, een mooie houten brug en veel groen. Hier kunnen we wel even vertoeven. De nacht was iets minder geweest. De bedden zijn werkelijk steenhard, het is alsof je op een plank ligt. Na het ontbijt verkennen we het dorpje met de enorme Wind and Rain bridge, een volledig houten bouwwerk gemaakt zonder een nagel. We wandelen rond in de verschillende dorpjes. De tijd is hier echt blijven stilstaan. Kippen lopen overal rond, kinderen met vuile kleertjes spelen iin het water, vrouwen dorsen de rijst en doen de was in de rivier zoals heel lang geleden bij ons. In de namiddag is er weinig leven te bespeuren, het is te heet. De huisje zitten verscholen tussen tropische begroeiing en rijstvelden. Het is hier idyllisch om te bezoeken maar het leven moet hier hard zijn.  Morgen vertrekken we naar Sanjiang om verder naar Zhaoxing te gaan om verder de dongcultuur te ontdekken met zijn houten bruggen en drumtorens.

17-07-2010 om 15:49 geschreven door china 2010  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 17 juli: Sanjiang

Vandaag vertrekken we richting Kaili om door het berglandschap te trekken en kennis te maken met de vele Chinese minderheden. We doen het langzaam aan en genieten eerst nog van een heerlijk ontbijt tussen de rijstvelden van Ping An. Om 11 uur hebben we een busje dat ons terug naar Longsheng voert. Daar stappen we over op een bus naar Sanjiang vanwaar we verder moeten naar de Shenyang brigde, gelegen in een Dong dorpje. Eerst nog geld afhalen want we geraken door onze voorraad. Even geïnformeerd bij de hotel uitbater en in Longsheng zou dit geen probleem mogen zijn. In de grote steden zijn ATM toestellen te vinden, zegt hij. Aangekomen in Longshen vertekt de bus binnen de vijf minuten, dus geen tijd voor geld af te halen. We hobbelen een 2 tal uur richting Sanjiang, het eerste stadje van waaruit we dit stukje van de regio zullen verkennen. In Sanjiang blijkt dat het eerste ATM toestel niet werkt, althans niet met onze kaart. Zoeken naar een andere bank. Onderweg komen we een man tegen die ons naar Shenyang wil voeren met zijn mini-van.(heel klein busje van Chinese makelij) We vragen hem ons te helpen zoeken naar een bank met ATM. Hij rijdt met ons naar de ander kant van de stad, daar roept hij voor ons iemand van de bank die uitlegt dat er in dit deel van China alleen Rural Bank of China’s zijn en daar kan men als vreemdeling geen geld afhalen… hier  staan we dan. We hebben net genoeg geld omeen dag rond te komen 
Het alternatief is versneld naar Kaili geraken, maar het is ook niet zeker dat daar geld te verkrijgen is. Dit is geen oplossing. Wat dan… we kunnen enkel nog terug keren naar Guilin!
Dit is een rit van 6 uur. We vragen de man of hij ons wil voeren. We spreken een prijs af van 400 yuan en vertrekken dadelijk. Tegen 21u30 kunnen we terug in Sanjiang zijn. Wat een tegenslag!! We zitten voor de rest van de dag in deze mini-van. We hebben medelijden met de kinderen, maar ze hebben de hele rit geen krimp gegeven, ze waren voorbeeldig.
De driver is bekwaam, hij rijdt ons snel maar toch voorzichtig genoeg naar Guilin en terug. We laten ons direct verder voeren naar Shenyang om hier te overnachten. De driver regelde een hotelletje voor ons. Hopelijk valt het mee. We komen aan in het donker.Het is 22..30u als we aan tafel zitten en nog een heerlijke Chinese maaltijd verorberen. De kamers vallen ook mee…Dus eind goed al goed!

17-07-2010 om 15:39 geschreven door china 2010  


16-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 14 juli: Tocht naar Zong Liu
Na een pijnlijke nacht op super harde bedden staan we op om het dorpje Ping An en omgeving te verkennen. Er zijn hier twee 'viewpoints' vanwaar we een mooi uitzicht krijgen op de omgeving. Het heeft echter stevig geregend deze nacht en er hangen veel wolken. Het vocht verdampt zodat er een waas hangt over de streek. Hopelijk wordt het deze namiddag beter. Tussen de houten huizen door slingeren er klein paadjes geplavijd met grote platte stenen. De weg gaat steeds naar boven dat is makkelijk te vinden. Een klein half uur later komen we aan op viewpoint 2. Van hieruit krijg je een mooi zicht over de rijstterrassen. Er zijn hier wat stalletjes met souvenirs, er zijn maar weinig toeristen te bespeuren. Van hieruit gaat een wegje naar viewpoint 1, ongeveer 45 wandelen tussen de velden, weelderige natuur met kleine beekjes door de natuur. Viewpoint 1 laat zich iets moeilijker vinden. We dachten hier meer toeristen tegen te komen, maar het is verlaten.Vreemd toch want van hieruit krijg je zicht op de 9 dragons en 5 tigers rijstterrassen. Geen mens te bespeuren. Zalig alles voor ons alleen!
Van hier trekken we verder naar het Yao-dorp Zhong Liu. Onderweg kwamen we enkele Yao vrouwen tegen. Ze dragen het haar héél lang in een wrong boven op het hoofd. Tegen betaling maken ze hun haren los (zie foto). We worden de hele weg naar het dorp gevolgd door deze dame's. De weg naar het dorp is wonderlijk mooi. Héél groen, tussen rijstvelden, bananenbomen, bamboo .... het pad is zwaar, vele kleine trapjes op en af. HEt is een wonder hoe de mensen hier hun velden verbouwen. Elk klein stukje is beplant. Er zijn alleen kleine kronkelwegjes naar toe om de oogst weg te halen... Alle velden liggen tegen de stijle wanden aan. Na een dik uur stappen komen we aan in het dorp. We worden er uitgenodigd om rijst te komen eten bij een van de Yao vrouwen. We beklimmen de houten paalwoning en komen terecht in een grote leef, slaap en eetruimte. De vrouwen hebben onderweg wat groenten geplukt en beginnen deze klaar te maken. Een vuurtje wordt gestookt onder de wok en al snel stijgt de rook omhoog. Er is geen schouw. Boven het vuur hangen zwarte lappen, bij nader toezicht zijn dit lappen vlees, helemaal zwart gerookt !! Een van de vrouwen haalt een plastiek zakje uit de kast en vraagt ons of we dit willen eten... een stuk zwart vlees. We bedanken hier voor en houden de maaltijd op wat groenten met rijst. Het smaakt wel lekker. We drinken wat cola en bier. Bij het einde van de maaltijd als we willen vertrekken halen de vrouwen hun manden met koopwaar boven. Hiervoor hadden we al gevreesd. We rekenen af voor de maaltijd, na wat onderhandelen en maken de terugtocht. Onderweg komen we een meer tegen en Wietse kan wat gaan vissen. De vissen hebben honger want de dobber gaat onder en het aas verdwijnt, maar helaas geen vangst. De avond begint te vallen en we keren terug naar het dorp. Hier zijn ze overal bamboestokken aan het zwart stoken met daarin etenswaren. Overal zitten mensen te eten, naaien, kaartspelen... het leven is hier nog zoals héél lang geleden bij ons.











16-07-2010 om 04:19 geschreven door china 2010  


14-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 14 juli: verplaatsing van Xingping naar de rijsterassen van Ping an.


Vandaag wordt het een dagje bussen. We staan rond 8 uur op om ons klaar te maken voor het vertrek. We weten eigenlijk niet hoe laat de bussen vertrekken. Even bij de receptie van ons prima verblijf  geïnformeerd en blijkt dat er elke 15 minuten een bus vertrekt naar Yangshuo. We moeten terug met de bus naar Yangshuo om van daar uit naar Guilin te reizen. >Xingping is een klein dorpje aan de rand van de Li rivier. Het beviel ons hier enorm goed, veel minder druk dan Yangshuo en de natuur is er nog mooier. We hobbelen een klein uurtje richting Yangshuo. Ook hier kennen we de vertrektijden van de bussen niet maar als we aankomen kunnen we onze rugzakken van de ene bus op de andere gooien en direct vertrekken naar Guillin. Een klein uurtje rijden in een prima airocbus.

Aangekomen in Guilin hebben we een expressbus nodig die de afstand naar Longshen in een twee tal uur zal afleggen. We hebben een briefje in het chinees laten schrijven en het is een hele hulp, dat denken we toch. Al snel vinden we iemand die ons tickets verkoopt. De dame in kwestie loopt met ons mee naar de juiste bushalte… de expressbus blijkt een gewoon busje te zijn zonder airco en armtierige zetels… De treinreis komt mij voor de ogen, maar er is geen weg terug, we zijn al aan het rijden. Bussen in China zijn altijd goed gevuld. Wanneer alle zitplaatsen op zijn, dan worden er kleine stoeltjes in de middengang gezet, vooraan zitten er ook nog mensen en overal waar er plaats is. Als je, zoals wij, opstapt bij het busstation heb je als voordeel dat je meestal nog een stoeltje vrij hebt. Maar je mag geen lange benen hebben… Als je in China ergens moet opstappen of afstappen dan moet alles héél snel gaan. Voor de rest rijdt iedereen hier als een slak, naar onze normen toch. Het busje doet een paar stopplaatsen aan maar zet het dan op een rotvaart richting Longsheng. We doen er een 2tal uur over, net zoals de snelbus. Dat valt mee, en met alle ruitjes open heb je geen airco nodig. Wietse geniet van het landschap en alle rariteiten die je hier tegenkomt. Aangekomen in Longsheng staat de volgende bus al klaar. Een half uurtje wachten en we kunnen vertrekken naar Ping an. Dit zijn de mooiste rijstterrassen van de wereld. Dragon's Backbone Rice Terraces

. We zullen zien, Momenteel zitten we op de  bus te hobbbbelen. Rond 16 uur zijn we ter plaatse. Dan moeten we nog een hotel zien te vinden. Maar dat lukt wel. Zie je wel het is 17 uur en ik lig op mijn bed van het Liqing Hotel in Ping an. Ping an is een klein dorpje hoog in de bergen tussen de rijstterassen. De huizen zijn hier allemaal in hout opgetrokken. Het is hier wondermooi en oh zo rustig. We eten op het terras van het hotel Liquin en genieten van de warme avond bij het gekwaak van de kikkers in de rijstvelden.











14-07-2010 om 15:14 geschreven door china 2010  


13-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 juli Enkele sfeerbeelden uit Xingping













13-07-2010 om 17:28 geschreven door china 2010  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 13 juli: Boottocht op de rivier Li in Xingping.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze morgen met een lokale bus vanuit Yangshuo vertrokken richting Xingping. Xingping is een klein dorpje aan de rand van de rivier LI. We vertrekken rond 9u45 en stranden aan het busstation rond 11 uur. Even de weg vragen naar de haven is moeilijk. Woordenboeken doen wonderen en we vertrekken met een tuctuc (brommer met 3 wielen en een aantal zitplaatsen) naar de haven. Na een tijdje komen we aan in het havengebied.
Via de trotter wilden we in een hostel met japanse uitbaatster. We vinden de plaats maar de Japanse uitbaatster blijkt verdwenen samen met de charme van het hotel. Ik had nog iets gelezen over de jeugdherberg maar had het adres niet meer. Het heet Old Place en het is een echte aanrader !! Gelukkig vinden we het snel. Héél mooie kamers, toffe sfeer alles dit in orde... vlug inchecken en iets gaan eten in hun bar een beetje verder. Deze uitbaters hebben het dik in orde. Ze weten wat backpackers willen. We eten een hap en vertrekken rond 13 uur met een vlot op de rivier Li. Het is hier veel minder druk en toeristisch dan in Yangshuo. De sfeer bevalt enorm, we overwegen een extra dag te blijven maar na rijp beraad zullen we morgen toch verder reizen richting Longsheng.
De vlottentochten  zijn natuurlijk al wat toeristisch uitgebaat en het bamboovlot heeft een motor. We varen een uurtje tussen de prachtige karstbergen en genieten van het uitzicht. Wietse en Tsai bengelen met hun benen in het water en genieten. Rond 15 uur terug in het dorpje. We gaan vissen met Wietse's nieuwe vislijn en ondertussen bestuderen wij de route voor de volgende dagen. De avond valt hier vroeg, de zon gaat al rond 19uur onder. Dit levert schitterende beelden op. Tijd om wat eten op te zoeken en te genieten van de rust van dit dorpje. Alle toeristen zijn nu weg...

13-07-2010 om 17:24 geschreven door china 2010  


12-07-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 11 en maandag 12 juli: fietsen door de rijstvelden van Yangshuo
Hier nog wat nieuws uit Yangshuo.
We zijn hier al 2 dagen met de fiets op gang geweest. Tsai zit bij mij op de tandem.
Gisteren hadden we een druk programma. Met de fiets naar Moon Hill. Dat is een berg met een groot gat in.
Fietsen hier is de moeite waard. Zolang je in de stad bent is het hectisch. Van alle kanten komen er voertuigen die voortdurend toeteren. Eens op het platteland tussen de rijstvelden is het zeer mooi en aangenaam. Fietsen tussen het karstgebergte is genieten.
Voor de Moon Hill moesten we veel trappen beklimmen. Daar bovenop heb je een mooi zicht. Een vrouw van in de tachtig volgde ons gans de tocht naar boven alleen om ons wat water te kunnen verkopen en ons af te koelen met haar waaier. De mensen moeten hier enorm veel moeite doen om wat schamele centjes bijeen te verdienen.
Daarna zijn we grotten gaan bezoeken. Heel mooi. Op het einde kon je een modderbad nemen. Wietse en Quinten hebben zich in het modderwater gerold. Daarna kon je in een warm bad wat opwarmen en je terug een beetje proper maken.
De tocht terug met de fiets verliep tussen de rijstvelden, met de bergen op de achtergrond, zeer mooi...
Terug in het hotel stonden ze ons op te wachten om nog mee te gaan met de boot om de aalscholvissers aan het werk te zien. Dit gebeurt in het donker ( het is hier heel vroeg  donker) met grote lampen. Een visser heeft een hele hoop vogels, aalscholvers die hij in het water gooit om te vissen. Hun keel is dichtgesnoerd zodat ze de vissen niet kunnen inslikken. Wanneer ze vissen vangen haalt de visser  ze uit het water om hun bek te legen. Dit is wel een toeristische aangelegenheid. Momenteel wordt niet echt meer zo gevist.
Vandaag hebben we terug fietsen gehuurd om naar een plaatselijke markt in Fuli te rijden. Het was een ganse rit en we moesten dikwijls eens zoeken naar de juiste weg. We reden vandaag vooral langs kleine dorpjes en akkertjes.De tijd is hier echt blijven stilstaan. De huisjes hier zijn zeer armtierig.Onze garages en tuinhuizen zien er veel beter uit!
We moesten ook onze fiets overzetten per boot. Wat moeten zoeken naar de markt maar uiteindelijk toch gevonden. Het is altijd de moeite waard om op zo'n markt rond te dwalen.Er heerst een drukte van jewelste.
Toen we terug wilden vertrekken had Quinten platte band. Gelukkig zat er niet zover weg op een straathoek een fietsenmaker en was het zo gefikst.Onze weg terug verliep zonder problemen. Ah ja, Wietse kocht hem op de markt nog maar eens een vislijn, en wil straks nog gaan vissen.
Daarjuist nog eens met de gasten gaan eten in Mac Donald. Zij verkiezen toch het westerse eten boven het Chinese. Daarna hebben wij op een andere plaats Chinees gegeten. Wij zullen dit niet snel moe worden hoor!
Zo we moeten voort maken want Wietse wil absoluut nog zijn vislijn uittesten.
Morgen verhuizen we naar een dorp een 25 km hiervandaan.











12-07-2010 om 16:44 geschreven door china 2010  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 10 juli: Met de trein naar Guillin en Yanshuo.

Vroeg uit de veren voor een dag die ons leven lang in het geheugen zal gegrift staan. We zijn al om 6 uur opgestaan. We pakken snel en moeten om 6u30 in de hall van het hotel paraat staan. Daar zal de taxidriver ons opwachten om ons naar het station van Hengyang te vervoeren. We hebben treintickets kunnen bemachtigen waarmee we om 9u39 in Hengyang vertrekken. Deze stad is 66 km verwijderd van Hengshan, het lijkt ons dat we meer dan vroeg genoeg vertrokken zijn. Het verkeer is naar onze normen chaotisch. Één rijvak kan dienen voor één auto, maar ook voor twee en soms zelfs drie en hiertussen enkele fietsen, brommertjes en voetgangers. We komen mooi op tijd aan in het station. De chauffeur gaat met ons mee om het juiste perron te vinden. Wat zelfs voor hem niet eenvoudig blijkt. We moeten nog 2 uur wachten in een wachtruimte voor soldaten ed. Een dame van het spoorpersoneel zal ons komen roepen als het zover is. We vertrouwen volledig op haar, want aanduidingen van vertrek een aankomst zijn er niet.
De trein is 20 minuten te laat,we kunnen vertrekken. Als we op de wagon stappen komen we terecht in een overvolle wagon. Er is geen plaats meer om te staan en zeker niet om te zitten! Ik begin wat te roepen zodat de mensenmassa wat opschuift en ons wat plaats geeft om te staan. Dit hadden we niet verwacht men had ons gezegd dat we tickets hadden voor een snelle trein met zitplaatsen. Niets is minder waar. We denken 2 uur onderweg te zijn, de realiteit blijkt anders. We staan ongeveer 5 en een half uur recht, gewrongen tussen anderen. Op de zitplaatsen voor 3 zitten minstens 4 tot 5 personen. Daartussen is bagage gepakt en staan er nog minstens evenveel recht. Hier staan we dan.
tot overmaat van ramp blijkt dat er voortdurend mensen door moeten om water te halen. Telkens een hele onderneming want er is echt geen plaats om te passeren. Na een tijd komen er zelfs dames met karren met fruit en noedels erop door deze gangen. Je houdt het niet voor mogelijk dat dit zal lukken. Gelukkig is er een vriendelijk man die zijn halve zitplaats afstaat aan ons. Dit is welgekomen want Wietse is onpasselijk en moet overgeven. Lastig tussen deze mensenmassa.
Rond het middaguur beginnen de mensen hun tassen boven te halen om noedelsoepen klaar te maken. Dit wil zeggen dat ze helemaal door de mensenmassa naar het voorste deel van de trein moeten en terug… een héél lastige klus, zowel voor de noedelsoep-drinker als voor de rechtstaande massa. Maar als bij wonder blijft iedereen hier heel rustig bij. Een eigenschap die we nog wel zien bij de Chinezen, bijvoorbeeld in het verkeer maken ze zich nooit druk.
Tsai zit enkele uren op de schoot van een chinees, Hilde en ikzelf staan bijna de hele reis recht. Dit zijn taferelen die we kennen van India. Een bijzondere ervaring, maar niet voor herhaling vatbaar. We komen rond 16u aan in Guilin. Gelukkig verloopt het hier veel sneller. We zitten binnen de 10 minuten op de bus naar Yangshou, klein uurtje rijden. Op de bus krijg is telefoon van het Bamboo Hotel. Ze komen ons aan het busstation afhalen. Dat is een meevaller want we zijn moe. De kinderen doen het fantastisch, ze zijn nooit lastig en Wietse houdt zich heel sterk.
Rond 18 uur zijn we op onze nette kamer met Airco… welgekomen. We verkennen nog even de drukke Weststreet. Het is hier enorm druk en toeristisch. In het hotel spreekt men Engels en dat valt heel goed mee.

12-07-2010 om 13:57 geschreven door china 2010  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 9 juli: Mount Hengshan.
De volgende dag vertrekken we vroeg naar Mount Hengshan.  De warmte is draaglijk nu en we rijden met de gratis bus naar de voet van de berg. Hier kunnen we misschien de verkoopster vinden. Blijkt echter dat we vanaf een andere plaats vertrekken veel hogerop. De vorige keer bezochten we eigenlijk niet Mount hengshan meer het Dashan klooster welk aan de andere kant van de stad ligt.
We beklimmen de stijle flanken van Mount Hengshan (1228m) vanaf zeeniveau. Het eerste stuk samen met de kinderen tot aan de kabel lift, daarna ga ik samen met Zhangpeng en zijn schoonbroer verder te voet. Het is een pelgrimstoch die via verschillende kloosters en gebedsplaatsen loopt. Heel mooi en spiritueel. De tocht is heel zwaar, Zhangpeng kan niet volgen en we laten hem op eigen tempo verder stappen. Zhouquan en ik stappen verder en komen aan bij de poort van de meest zuidelijke heilige berg van China. Hier zitten de vrouwen en kinderen op ons te wachten. Zhangpeng komt een half uurtje later aan. Na wat rusten vangen we de laatste etappe samen aan. Er is een echte band van vriendschap ontstaan tussen ons. Boven aangekomen gaan Zhangpeng en familie bidden, wij genieten van het uitzicht en bewonderen het offeren van wierrook en bommetjes.
We dalen af om even verder het middagmaal te nemen, warm zoals altijd in China, 3 x per dag. Hier eten we héél lokaal, maar wederom zeer lekker. De maaltijd is sober, zonder vlees omdat we op pelgrimstocht zijn. Aangezien Romeo er niet meer is is Zhanquan nu tolk van dienst. Hij heeft de hoogste graad Engels die in Chinese scholen word gegeven. Zijn engels is niet slecht maar niet te vergelijken met Romeo. Maar we behelpen ons goed.
Het is al laat geworden en Zhangpeng en zijn familie moeten terug naar Changsha. Ik had graag nog naar het Dashanklooster gegaan om een spoor terug te vinden van Tsai’s verleden maar dat zit er helaas niet meer in. Zhangpeng en familie hebben al zoveel voor ons gedaan, onbeschrijfelijk. We nemen uitgebreid afscheid en ze vertrekken niet vooraleer we e-mailadressen en foto’s uitgewisseld hebben. Wij blijven nog één nacht in het hotel om ’s morgens vroeg met taxi en trein naar Guilin te vertrekken. Zhouquan regelde de treintickets en taxi voor ons, een laatste vriendschapsdienst.
Deze mensen zullen we nooit meer vergeten !! Mila de dochter van Zhangpeng is een schattige, lieve dochter die snel vriendjes was met Tsai ze is boos omdat ze vertekken.

12-07-2010 om 13:56 geschreven door china 2010  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 8 juli: Hengshan Bezoek van het weeshuis.
Dit wordt de dag waar we lang naar uitkeken. Terugkeren naar het weeshuis en misschien wat meer te weten komen van Tsai’s verleden. Vanuit België trachtte ik reeds contact op te nemen met het weeshuis om een bezoek te regelen, maar zonder resultaat. We zullen het op eigen houtje proberen, onze verwachtingen zijn niet hoog. Nu we zulk goed gezelschap hebben lijkt de kans groter dat we Buiten onze verwachtingen zit Zhangpeng ons om 8u30 al op te wachten aan de receptie van het hotel. Na het vele drinken de avond ervoor is dit al een hele prestatie.
Onze expeditie naar Hengshan kan starten. We bezoeken eerst nog het bedrijf van Zhangpeng. Hij heeft een investeringsmaatschappij in vastgoed, kranen en bulldozers voor wegenbouw. We vertrekken richting weeshuis met een escorte van 2 wagens en een 12 koppige delegatie !
Na een rit van een paar uur komen we aan bij het weeshuis. Ik herken de straat. Tsai die blijft kalm bij dit alles. Nu word het spannend. Het ziet er nog uit zoals 5 jaar geleden. Snel komt er een dame te voorschijn die de adjunct van de directeur blijkt te zijn. Ze is verrast door onze verschijning (wat zou je willen, 12 man met 5 Belgen). We halen onze documenten en foto’s boven. Ze zegt Tsai nog te herkennen. We vragen of het mogelijk is om het weeshuis te bezoeken en eventueel Tsai’s begeleidster te zien. Dit kan natuurlijk niet zonder de toestemming van de directie. Een half uur later zitten we met onze delegatie in een restaurant en de directeur zal ons vergezellen. We eten plaatselijk kost, hééél lekker maar spicy. Er wordt gelachen en gepraat alsof we elkaar al jaren kennen. De hulp van Romeo is hier van zeer groot belang. Hij is een jong vooruitstrevende jongeman met openmind. Hij denkt dat het mogelijk is om het gastgezin te ontmoeten waarbij Tsai een jaar woonde. Het wordt spannend en ik ben zenuwachtig. De directeur is niet meer dezelfde als 5 jaar geleden. Er wordt over en weer gepraat, dit is niet uitzonderlijk in China – zelfs het bestellen van een maaltijd gaat gepaard met een hele conversatie – er komen toezeggingen. Het gastgezin zou naar het weeshuis gehaald worden! Ik heb mijn bedenkingen, er werd eerder al gemeld dat we officiële papier nodig hadden, dus waarom zou het nu dan wel gaan? Maar in China kan soms veel geregeld worden. Plots komt de boodschap dat de ontmoeting toch niet door kan gaan omdat we de officiële weg niet gevolgd hebben. Hiervoor vreesde ik al, aangezien deze weeshuizen in 2005 betrokken waren in diverse schandalen. De directeur komt plots met een verhaal aanzetten dat er volgende maand een delegatie uit België komt om het weeshuis te bezoeken. We kunnen best met hen contact opnemen. Hiervan was ons niets bekend. We krijgen later het gsm nummer van een leerkracht chinees in België. Het nummer is inderdaad een Belgisch GSM nummer. Plots vertrekken we naar het weeshuis, het gastgezin zou nu toch komen !! Aangekomen in het weeshuis worden we ontvangen in de zaal waar we 5 jaar geleden ook te gast waren. Watermeloen wordt geserveerd. De directeur is niet meer te bespeuren, we wachten, en we wachten. De directeur komt dan toch te voorschijn. Hij heeft contact op genomen met de autoriteiten maar krijgt geen toestemming om het gastgezin met ons te laten praten. Hiervoor had ik gevreesd. Ontgoocheling!!
We mogen nog een paar foto’s maken in de gangen. Er zijn sinds 2007 geen kinderen meer aanwezig en de bedjes zijn weg. Spijtig want Tsai had graag ‘haar’ bedje gezien.
Er rest ons nog een waterkansje om contact te hebben met het gastgezin. In 2005 werd Tsai herkend door een verkoopster aan de voet van de heilige Mount Hengshan. Ik hoop dat die verkoopster er nog altijd is en dat we via haar eventueel contact kunnen maken met het gastgezin. Morgen gaan we Mount Hengshan beklimmen. De directeur regelde een hotel voor ons. Daar aangekomen blijkt dit een sjiek 4 sterrenhotel, veel te duur voor ons budget, maar Zhangpeng betaalt ook hier voor ons de rekening. We verblijven samen met zijn gezin twee dagen in dit hotel. Romeo heeft ons ondertussen verlaten, hij moet terug naar Changsha. We zijn hem enorm dankbaar !! Hij heeft, samen met Zhangpeng hemel en aarde verzet om ons te helpen.




12-07-2010 om 13:54 geschreven door china 2010  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 7 juli: Naar het Martyrs park in Changsha
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De reis hangt nog in onze kleren. De dagen gaan snel voorbij. Vandaag willen we het rustig aan doen en we plannen een uitstap naar het park op loopafstand van ons hotel. Het is bloedheet en 15 minuten wandelen kost ons een paar liter zweet. Ik begin de platte grond van de stad al wat te kennen en we geraken zonder problemen op onze bestemming. Een groot park met een meer en een aantal ouderwetse kermisattracties. We kenden dit park al van de vorig reis, het leek ons leuk om nog een terug te gaan. Wat kuieren en rustig aandoen was het doel. Een vijver met massa’s echt massa’s Koi-vissen was een leuke attractie voor Wietse en Tsai. De vissen komen in grote getale boven als er eten wordt gegooid. We zitten aan de kant van het water en proberen wat contacten te leggen met spelende kinderen. Om af te sluiten gaan we het meer op met een watertrapper. Nog meer zweten bij deze temperaturen. Tijdens een verfrissende regenbui wandelen we terug naar het hotel om ons wat te verfrissen en terug naar Jiefangroad te gaan eten. Ik krijg een sms van Romeo. We worden uitgenodigd door Zhangfeng om te gaan eten. We zijn wat weigerachtig. Kunnen we hier wel op ingaan? Is dit te vertrouwen? We besluiten de gastvrijheid van Zhangpeng niet te beschamen en gaan in op het voorstel. Hij komt ons ophalen met een geblindeerd busje met chauffeur, net zoals in de film. Ook Romeo is van de partij. We gaan naar het sjiekste restaurant van de stad… hier zijn we wel niet op gekleed. Het restaurant is een enorm groot chinees paviljoen, we eten er naar Chinese gewoonte in een afzonderlijk zaaltje. Zhangpeng’s vriendin is er, ook zijn schoonbroer, Mila (zijn dochter) en nog een paar mensen. We worden ontvangen als koningen. Naar Chinese traditie worden er diverse toast’s uitgebracht op de vriendschap, op België, op China, onze kennismaken … telkens moet ik een glas bier in één teug uitdrinken en luidkeels ‘ehgeeeee’ laten horen. Ik heb het spel snel door. We drinken veel en verbroederen. Hier worden de plannen voor de volgende dag gemaakt.

12-07-2010 om 13:53 geschreven door china 2010  




Archief per week
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs