Eindelijk was het dan zover, we gingen op herfstwandeling. We hadden er een prachtige dag uitgekozen, droog, niet te koud, zonnig, formidabel dus! We vertrokken 's morgens met de bus naar Bokrijk. Eerst maakten we een kleine wandeling op de paden en hadden het geluk om verschillende eekhoorntjes te zien. Vervolgens trokken we het echte bos in en daar deden we wat proefjes in groepen. We liepen met een spiegeltje door de bomen om de kruinen waar te nemen, we hielden een paraplu onder een struik en onderzochten wat er in de paraplu viel bij het schudden aan de struik, we gingen op zoek naar bodemdiertjes, we gingen geblinddoekt aan bomen voelen en zochten daarna uit welke boom het was, we namen de geluiden waar die we in het boos hoorden, we gingen op zoek naar verschillende voorwerpen in dezelfde kleur als een gekregen steentje, we onderzochten de bodem: de strooisellaag en meer naar onder een zwarte laag, humus, we zochten een boom uit, tekenden de schors met wasco op een blad en we hebben de omtrek van de boom gemeten. Vervolgens gingen we op een prachtig plekje, ontdekt door de jongens, picknicken, we troffen daar ook een pad aan. Tot slot speelden we nog eventjes in de speeltuin. Het was een heerlijke, leerrijke, prachtige dag!!!
Maandag, 22 oktober 2012
Vervolg herfstwandeling 1
Maandag, 22 oktober 2012
Vervolg herfstwandeling 2
Maandag, 22 oktober 2012
Vervolg: Herfstwandeling 3
Donderdag, 18 oktober 2012
Goede griezelclubleden moeten goed griezelige verhalen
kunnen voorlezen en begrijpen.Om dit te
oefenen hebben we in duo's twee griezelverhalen die uit elkaar gevallen waren,
terug samengesteld.
Het ene verhaal ging over Griezel Kara en de kakkerlak,
het andere over Griezel Hiedra en de vleermuis.
Zoeken welke zinnen bij welk verhaal passen, dat was
gemakkelijk, maar de zinnen van elk verhaal in de juiste volgorde plaatsen was
voor sommigen wat moeilijk.
24-10-2012
Dinsdag, 9 oktober 2012
kunstwerken gebaseerd op werken van Giacometti
17-10-2012
Maandag, 15 oktober 2012
Vandaag hadden we wel een heel leuke les van
wiskunde.
We speelden spelletjes op de
speelplaats waarbij we afstanden moesten meten.
We gooiden een blokje om ter verst, we sprongen om ter hoogst en om ter verst,
we speelden petanque...
Vrijdag, 12 oktober 2012
We maakten gisteren en vandaag een gerechtje dat bij de herfst hoort, nl. appeltjes in de pan met bruine suiker. We schilden met hulp van de juf onze appel, verwijderden het klokhuis en sneden de appel in de schijfjes, vervolgens bakten we onze schijfjes in olie en deden er een eetlepel suiker bij. We bakten en draaiden onze schijfjes tot ze klaar waren om te smullen. Smakelijk!
Enkele kinderen ontdekten voor het eerst de technologiehoek en lieten een lampje branden door een eenvoudige stroomkring te bouwen.
Donderdag, 9 oktober 2012
We hebben vandaag griezelige knutselwerkjes gemaakt om onze griezelclub of onze kamer thuis griezelig in te richten.
Elk soort griezel had een ander werkje, de geesten maakten een zwevend spook met bevende handen, de vampiers een vliegende vleermuis, de felteux een duiveltje uit een doosje,de weerwolven een blinkende volle maan en de heksen een spinnenweb.
We lazen de uitleg van ons knutselwerkje in het tekstboek zodat we goed wisten wat en hoe we het werkje moesten maken. Vervolgens handen uit de mouwen en knutselen maar!
Dinsdag, 9 oktober 2012
Vandaag probeerden de kinderen allerlei vormen uit te beelden met hun lichaam. Ze improviseerden en probeerden op elkaar in te spelen om een windmolen, een boom, ... uit te beelden. Vervolgens bekeken we enkele kunstwerken van Giacometti en gingen we zelf aan de slag om met ijzerdraad een langgerekte persoon te bouwen in een lichaamshouding naar keuze.
Dinsdag, 9 oktober 2012
Beste griezelfans,
Het derde leerjaar is begonnen met een het oprichten en inrichten van hun griezelclub. Onze wachtwoorden en onze rituelen zijn geheim, we hebben ontdekt welke soort griezel we zijn, we hebben een nieuw paspoort, we lezen over griezels en de gemene grappen die ze met elkaar uithalen,...
We bereiden allerlei activiteiten voor die we willen doen met onze griezelclub. Dat wordt super spannend en leuk! En mensen, let maar op, want wij griezels zijn overal. Whahahaha!!! Vandaag, hielpen we meneer Griezel (uit het boek 'De Griezels' van Roald Dahl), we bedachten per twee een grap om mevrouw Griezel beet te nemen.
Vrijdag, 5 oktober 2012
Meestergriezel Grauwel had een nieuwe opdracht voor
ons.
Om echt te kunnen griezelen mogen we niet vaak bang
zijn.
We schreven op een papiertje "Ik bibber en beef
voor ..." en we gaven elkaar tips om minder bang te zijn. Tot slot hebben we al onze angsten doen verdwijnen door de papiertjes te verbranden.
Maandag, 1 oktober 2012
Vandaag ontdekten we in onze klas een griezelig
pakje. Er zat een geheime boodschap in
van Meestergriezel Grauwel. Hij vroeg
ons om een griezelclub op te richten. Spannend!!!
Vrijdag, 28 september 2012
Vrijdag eindigde ons eerste thema van taal.We hebben in dit thema allerlei activiteiten
gedaan om elkaar beter te leren kennen activiteiten rond jarig zijn, goed zijn
in iets, grappig zijn, lievelingsvoorwerp, slaapgewoontes, ...
Hoog tijd om met een quiz te testen of de kinderen
inderdaad veel over elkaar geleerd hebben.
De quiz bestond uit drie delen
1) zoeken van wie welk 'Dit ben ik-blad' is
2) meerkeuzevragen (A-B-C)
3) waar of niet waar
Na een spannende strijd zijn de winnaars van de quiz bekend.
Shania en Eva waren de winnaars, zij kennen de vrienden van de klas dus het best!
Dinsdag, 4 september 2012
Hier zijn dan eindelijk de foto's van de pennenpotjes die we in het begin van het schooljaar knutselden.
29-09-2012
Vrijdag, 28 september 2012
Vandaag deden we voor het eerst hoekenwerk in het derde
leerjaar, we waren erg enthousiast. We
konden kiezen uit de technologiehoek, de rekenhoek, de taalhoek, de
knutselhoek, de spelletjeshoek, de bouwhoek, de hoek i.v.m.tekstverwerking, de
computerhoek, de luisterhoek en de leeshoek. De knutselhoek, de bouwhoek en de hoek i.v.m.
tekstverwerking waren het meest in trek, of wat dachten jullie? In de knutselhoek tekenden we onze naam met
gekke letters, maakten armbandjes of tekenden vrij, in de bouwhoek bouwden we met lego een brandweerkazerneen bouwden we met k'nex, in de
hoek i.v.m. tekstverwerking leerden we de beginselen van WordPad en in de taalhoek speelden we het spel woordenrace, in de rekenhoek speelden we een ganzenbord om de tafels te oefenen in de
technologiehoek konden we rond elektriciteit werken: zelf elektriciteit maken
met een ballon en een wollen trui, een eenvoudige stroomkring
bouwen waarbij een lampje ging branden, ...
We werken steeds 3 vrijdagen, om de twee weken, want we wisselen hoekenwerk af met zwemmen, met dezelfde activiteiten
in een doorschuifsysteem, elke vrijdag kiest ieder kind 2 hoeken uit om in te
werken.
Woensdag, 26 september 2012
Vandaag deden heel wat kinderen van onze klas mee aan
de veldloop.
Een dikke proficiat aan hen
allen!
Woensdag, 26 september 2012
Vervolg 'Veldloop'
Dinsdag, 18 september 2012
Vervolg 'Een voorwerp in een zakje'
Dinsdag, 18 september 2012
Vandaag bracht iedereen een voorwerp mee in een zakje,
een voorwerp dat we niet kunnen missen!
Met behulp van de groepenmaker werden we in groepjes
verdeeld.We mochten a.d.h.v. vragen
raden wat elkaars voorwerp was. Daarna
schreef ieder een verslagje over een voorwerp.Ra, ra ra, wat brachten de meeste kinderen mee?Een knuffel natuurlijk!