De Zeppelin 3 (2012-2013)
Inhoud blog
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Vrijdag 28 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
  • Dinsdag 25 juni 2013
    05-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 5 maart 2013

    Vandaag kregen we een antwoord op enkele vragen i.v.m. ons lichaam.

    Eerst waagden we een gokje en vervolgens gingen we op zoek naar het juiste antwoord in tekstjes in ons taalboek.

    Tot slot namen we een kijkje in het "Guiness Book of Records".  Het klonk vaak van WAUW, of BAH.

    Wist je dat ....

    - de grootste voeten 44 cm lang zijn, wat goed is voor een schoenmaat 63

    - de grootste handen 32 cm lang zijn

    - de langste vingernagels 80 cm zijn

    - het langste haar 5 m en 62 cm lang is

    - de zwaarste mens 635 kg weegt

    - de kleinste mens ooit 57 cm was

    - de grootste mens ooit 2 m en 72 cm was




    04-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 4 maart 2013

    Vandaag gingen we van start met een nieuw thema "Blij met mijn lijf".

    Om een idee te krijgen waarover we het in dit thema allemaal gaan hebben, zijn we gestart met een groepswerkje.

    Elk groepje kreeg een aantal kaartjes, we moesten een kaartje trekken, de vraag lezen en ons afvragen of we het antwoord op de vraag wisten, vervolgens gaven we de vraag door aan onze buur en hij/zij schreef z'n naam bij 'ik weet het antwoord' of 'ik weet het antwoord niet'. 
    Tot slot beantwoordden we de vragen waarvan we het antwoord dachten te weten.
    We vroegen elkaar de kleren van het lijf met o.a. de volgende vragen:

    - Hoe lang kan ons haar worden?

    - Wat is een liftersduim?

    - Wat is de grootste schoenmaat?

    - Kan je ziek zijn van verdriet?

    - Hoe verzorg je je lichaam?

    - Wat is voethaar?

    ....




    08-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 28 januari t.e.m. vrijdag 8 februari 2013

    We starten met een nieuw thema "Wij maken een krant!".

    In dit thema zullen we op zes momenten in verschillende hoeken werken in groepjes van ongeveer vier kinderen.
    De groepjes voeren in elke hoek een andere activiteit uit.

    Hoek 1: 'Krantenkoppen'
    De kinderen verzinnen een kort bericht bij krantenkoppen en zoeken nadien het juiste bericht bij die krantenkoppen.

    Hoek 2: 'Vraag en antwoord'
    De kinderen bereiden een interview voor met iemand van de school, ze nemen het interview af en schrijven het uit voor in de klaskrant.

    Hoek 3: 'Sprekende foto's'
    Elke leerling kiest twee foto's uit de krant en geeft er wat uitleg bij, vervolgens kiezen ze er samen twee foto's uit voor in de klaskrant.

    Hoek 4: 'Verslag voor de klaskrant'
    De leerlingen kiezen samen een recente gebeurtenis om over te schrijven.  Ze brainstormen over het onderwerp en schrijven in duo's een verslagje voor in de klaskrant.

    Hoek 5: 'Boeiende berichten'
    De kinderen werken rond krantenberichten, ieder kind leest twee berichten voor en samen gaan ze op zoek naar de juiste tekstsoort.
    Welke tekstsoort willen we nog in ons krantje plaatsen?

    Hoek 6: 'De plezante kant van de krant'
    De kinderen schrijven in duo's een raadsel, mop, gedicht of quiz voor in de klaskrant. 
    Ze lezen eerst enkele voorbeelden en gaan daarna zelf aan de slag.

    Zo gaan de kinderen tijdens dit thema twee kranten samenstellen.

    We beginnen het thema met verschillende soorten kranten te bekijken en met brainstormen rond onze klaskrant.
    Vervolgens noteren we wat schrijftips die ons kunnen helpen om een goed krantenbericht te schrijven.
    We beluisteren ook enkele interviews om ideeën op te doen voor ons eigen interview.
    In een krant staan niet alleen berichten of artikels maar ook foto's. Bij die foto's staat meestal een onderschrift. 
    Dat onderschrift vertelt iets over de foto.  We bekijken samen enkele foto's en kiezen het passende onderschrift.

    We staan ook even stil bij het verspreiden van nieuws, nu gebeurt dat door de radio, de tv, de krant, het internet, ..., maar hoe gebeurde dat vroeger? Wat zijn de voordelen van hoe het nieuws nu verspreid kan worden t.o.v. vroeger?

    Op donderdag 31 januari is het dan zover!  We starten met onze klaskrant.

    In bijlage vinden jullie ons eerste krantje gedoopt met de naam "Eendjesblad",
    We verkochten ons eerste krantje t.v.v. Broederlijk Delen, dit bracht een mooie 90 euro op!  Dankjewel!

    Veel leesgenot!

    Bijlagen:
    krant 1 2013.doc (8 MB)   




    25-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 24 januari 2013
    Vervolg foto's: groter worden.






    Namiddag leerden we over drijven en zinken en deden allerlei proefjes.
    Welke voorwerpen blijven drijven of zinken?
    Wat zinkt: een knikker of een isomoballetje?
    Wat blijft drijven: een lege fles of een fles met zand?
    Kan een pingpongballetje blijven drijven?









    24-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 24 januari 2013

    We staan een beetje beteuterd naar de blauwe lucht te kijken. 
    Hoe kunnen we weer groter worden?
    (De kinderen hadden natuurlijk allerlei lekkere ideeën: frieten eten, een koekje eten, oliebollen, cake)
    "Misschien moeten we weer een drankje drinken", zegt Martijn.
    We gaan op zoek naar een flesje.  Maar dan stoot Martijn zich aan een steen,
    onder de steen vinden we twee enveloppen met "Lees mij!" erop. 
    Het is één brief voor Fabio en één voor Martijn.  We lezen de brieven aan elkaar voor en zo worden we weer groot.

    Ons ondergrondse avontuur is ten einde.  Tot slot wijzen we Martijn en Fabio op een plannetje de weg terug naar huis.























    23-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 23 januari 2013

    Het werd een spannende dag, vandaag deden we met 8 kinderen van onze klas mee aan het trefbaltornooi.
    We speelden trefbal tegen verschillende Herkse scholen.
    Het begon heel goed, onze eerste 2 matchen tegen het Herk Centum 5 (A) en 't Leerrijk wonnen we.
    Daarna werden we door de Schuit (A) van de kaart geblazen.
    Onze volgende matchen tegen Herk Centrum en Herckerhof, konden we weer winnen.
    Onze laatste match tegen de Schuit (B), de winnaars, verloren we jammer genoeg!
    Het was bijzonder spannende, leuke dag met veel kriebels in de buik!!! 
    Onze eindscore was 4 op 6.
    Zo eindigden we op een mooie tweede plaats. 
    We gingen met een trots naar huis om volgend jaar zeker weer van de partij te zijn!

    Proficiat aan alle deelnemers!!!























    22-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 22 januari 2013

    Het mannetje houdt zich aan zijn woord,
    als wij de eed in ons spelligboek aanvullen en de eed afleggen
    mogen we lid worden van de Vereniging van Grotten en Tunnels
    en ontvangen wij een lidkaart.









    21-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 21 januari 2013

    We nemen afscheid van de graafmannetjes en nemen nu de andere opening in de tunnel op weg naar de Vereniging voor Grotten en Tunnels.

    Opeens komt er een mannetje uit een hoekje dat roept: "Ho, ho, niet zo snel. Vooraleer jullie het vergaderlokaal binnen mogen, moeten jullie eerst bewijzen dat jullie iets van grotten en tunnels afweten."

    Oh, neen, weer een opdracht en wij willen naar Martijn!

    We krijgen een bijzondere tekst over grotten van het mannetje, maar de tekst ligt door elkaar, aan ons om de tekst in de goede volgorde aan elkaar te plakken.

    Als we deze opdracht goed hebben, mogen we lid worden van de Vereniging van Grotten en Tunnels. Joepie, leuk!

    W.O. was deze keer een echte doe-les.
    We maakten een ketting met restjes kaas, appel, brood en pinda's voor de vogeltjes,
    we smolten vet en deden er zaadjes in voor de vogels,
    we maakten van blik en touw een telefoon,
    we maakten erwten- en bonensoep
    en we leerden het digitaal fototoestel wat beter kennen.


















    18-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 14 januari t.e.m. vrijdag, 18 januari 2013

    We zetten onze zoektocht naar Martijn onder de grond verder.

    Onder de grond horen we opeens een zacht geluid, het is een klein dasje dat huilt.

    Het kleine dasje heeft schrik van de vossen die in hun dassen-burcht wonen, aan ons om de vossen te verjagen.

    In duo's wijzen we elkaar de weg op een plannetje en verjagen zo de vossen.

    Wat een avontuur!

    "Bonjour!" horen we plots zoemend in onze oren, het is de prachtige Franse kever, Louis.

    Hij kan al heel goed Nederlands, maar hij heeft een probleem met het schrijven van onze taal.

    Dus leren wij Louis zonder fouten schrijven, wij leren hem drie regels:

    - hoor je op het einde van een woord een oo, aa of uu dan schrijven we deze kort, nl. o, a, u (zo, ga, nu).

    - de verdubbelingsregel: ik hoor een korte klinker, gevolgd door 1 medeklinker, ik schrijf de medeklinker dubbel.

       (bij meerdere klankgroepen)

    - de verenkelingsregel: ik hoor een lange klinker, gevolgd door 1 medeklinker, ik schrijf de lange klinker enkel.

       (bij meerder klankgroepen)

    Vandaag, dinsdag leerden we over de winter, we gingen op pad om onze derde foto (zomer, herfst en nu winter) van onze boom te trekken
    en daar hoorde natuurlijk ook sneeuwpret bij!







    We gaan verder op pad en ontmoeten het groentemannetje, hij vraagt of we Maja willen helpen met haar groentetuin,

    ze heeft er een rommeltje van gemaakt: alle groenten staan door elkaar.

    Als we goed naar het groentemannetje luisteren krijgt alles netjes een goede plaats in de tuin

    en weten we ook welk tuingereedschap we nodig hebben om Maja te helpen.

    Ook het groentemannetje heeft wat opgeruimd en heeft een brief gevonden van Martijn. 

    In de brief schrijft Martijn dat hij bij de Vereniging voor Grotten en Tunnels op Fabio en ons zal wachten.

    We kunnen hier niet snel genoeg weg zijn en hollen snel door de gang naar de Vereniging. Maar plots kunnen we niet verder, een enorme afvalberg verspert de weg, de moed zakt ons in de schoenen, nu moeten we die afvalberg eerst nog opruimen, zo geraken we nooit op tijd bij de Vereniging.  Een enorm vuil mannetje vraagt of wij willen helpen met het sorteren van het afval.

    We leren de verwijswoorden te gebruiken bij het sorteren.

    Deze fles hoort in die container.

    Dit blikje hoort in deze container.

    Dat doosje hoort in die container. ...

    Eindelijk is de afvalberg opgeruimd, we zetten onze tocht verder, plotseling struikelen we over een draad, er loeit een sirene.  Het postmannetje houdt ons tegen en geeft ons een brief van de mama van Fabio, zij is erg ongerust, voor we verder mogen, moeten we eerst een brief terug schrijven aan de mama van Fabio.

    Als we de brief geschreven hebben nemen we snel afscheid van het postmannetje, eindelijk zien we een bordje waarop staat: Vereniging voor Grotten en Tunnels.  Nu Martijn nog vinden.  In de grond vinden we twee openingen, welke moeten we nemen?  Op goed geluk nemen we de rechtse, we komen bij de Grot van Toen.  Een groep kleine mannetjes zit rond een grote bak met vreemde voorwerpen.  Het zijn de graafmannetjes en ze spelen een raadspel.  "We laten jullie niet gaan, vooraleer jullie ons superleuke spel gespeeld hebben," zeggen ze.

    Net als de graafmannetjes spelen we een raadspel.  We beschrijven een voorwerp dat we onder de grond vinden en wie het eerst het voorwerp raadt, wint het kaartje.  Wie verzamelt de meeste kaartjes?

























    13-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 10 januari 2013
    We leerden over onze tanden.
    Hoeveel tanden een melkgebit heeft en een volwassen gebit.
    Hoe vaak we onze tanden moeten poetsen.
    Welke tanden we hebben en wat de functie van tanden zijn.
    Hoe we onze tanden moeten poetsen en nog veel meer.
    Natuurlijk moesten we het tandenpoetsen ook even oefenen in de klas.
    We sloten onze lessenreeks af met een spel i.v.m. tandenpoetsen.















    12-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 8 januari 2013
    Tijdens de les muzische vorming bekeken we enkele schimmenspelen.
    Vervolgens gingen we zelf aan de slag om figuurtjes te maken.
    Tot slot speelden we zelf een schimmenspel.













    11-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 7 januari t.e.m. vrijdag 11 januari 2013

    Op maandag zijn we met een nieuw thema gestart nl. 'Ondergronds'.

    In dit thema gaan we op zoek naar Martijn Coens, die verdwenen is.

    Door middel van een opsporingsbericht krijgen we een idee over wie Martijn is,

    hij is voor het laatst in het park 'De Warande' gezien door Fabio, zijn beste vriend.

    Werd hij ontvoerd, is hij in de vijver gevallen of in de diepe kuil?

    Samen met Fabio gaan we op zoek naar Martijn. 
    We nemen een kijkje bij de kuil en horen daar een vreemd stemmetje,
    het blijkt het stemmetje van een aardmannetje te zijn.

    Van de aardmannetjes mogen we een kijkje onder de grond nemen, 
    maar dan moeten we eerst een opdracht uitvoeren. 
    We moeten enkele dieren onder de grond beter leren kennen
    zodat we niet zouden schrikken als we ze onder de grond ontmoeten.

    In duo's gaan we aan de slag, we maken kennis met de mier, de mol, de regenworm,
    de meikeverlarve en de ijsvogel.  In elk tekstje gaan we op zoek naar wat het dier eet,
    wie zijn vijand is, waarmee hij graaft en wat er bijzonder is aan het dier.

    De aardmannetjes feliciteren ons met onze opdracht en we mogen onze tocht onder de grond verder zetten. 
    Daar staan we voor een volgend probleem. We moeten door een deurtje dat veel te klein is voor ons. 
    Gelukkig vinden we een recept van een verkleiningsdrankje.  We noteren wat we nodig hebben voor het recept
    en hoe we het moeten maken.  Vervolgens brouwen we het toverdrankje en drinken het samen op,
    en ja hoor, we worden steeds kleiner en kleiner zodat we door het deurtje kunnen.







    We rommelen wat aan de deurknop en ineens zwaait de deur open. 
    Maar wat is dat voor kabaal, we horen een oorverdovend gehuil van mierenbaby's. 
    De grote mieren zijn boos en eisen dat we de mierenbaby's terug in slaap laten vallen door een verhaaltje te vertellen,
    zoals Martijn. 
    Om een idee te krijgen welk verhaal de mierenbaby's leuk vinden, lezen we het verhaal dat Martijn verteld heeft. 
    Maar de woorden van elke zin staan door elkaar. 
    We knippen per twee een zin in zinsdelen en maken er een mooie zin van.

    Zo, nu we een idee hebben over welk verhaal de mierenbaby's leuk vinden, gaan we zelf op zoek naar een geschikt verhaal.

    Per twee kiezen we een tekst in ons tekstboek en bereiden deze tekst voor.
    Daarna lezen we de tekst in groepjes aan elkaar voor en kiezen we het geschiktste verhaal.









    21-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 21 december 2012
    Vervolg kerstfeestje 2












    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 21 december 2012
    Vervolg kerstfeestje























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 21 december 2012

    We vierden vandaag feest in de klas
    op de achtergrond klonk kerstmuziek en af en toe zongen we luidkeels mee,
    met het Toeterlied of de Jingle Bells Rock, ...

    We dansten, maakten plezier, deden de stoelendans,
    speelden spelletjes, openden pakjes, smulden van heerlijke cake, dronken appelsap of fruitsap,
    keken film en gingen zwemmen!

    Fijne kerstvakantie!!!





















    18-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 18 december 2012

    Deze maand leerden we vanalles over 'KUNST'!
    Dat is echt super cool!
     
    We leerden nadenken over kunstwerken: schilderijen, beeldhouwwerken en ook verhalen.
     
    We leerden over heel gekke kunst,
    zoals Jackson Pollock die een schilderij maakte door rond zijn doek te dansen en overal met verf te spatten
    en over Wim Delvoye en zijn Cloaca (kaka-machine).
     
    We leerden ook wat kubisme is, en dit dankzij Picasso.
     
    We zagen ook dat sommige kunstenaars graag kindertekeningen maken, zoals Karel Appel.

    We luisterden naar een prachtig verhaal over de val van Icarus en zagen het schilderij in het museum. 
    Dankzij Dora Flits (onze gids) zijn wij nu echte kunstkenners geworden
    en weten wij nu ook dat kunst of een museum helemaal niet saai is, het is zelfs super hip en cool !

    En weet je wat leuk is?
    Bij 'Kunst' mag je alles zeggen, ook als je het saai of lelijk vindt.
     
    Alles mag en alles kan!  Jammer dat het thema nu al voorbij is!

    Als afsluiting organiseerden we een tentoonstelling van onze kunstwerken. 
    Alle kinderen en leerkrachten van onze school werden uitgenodigd.

    We verwelkomden ze in ons museum 't Snuk in de 'Grote Zaal' waar ze zes kunstwerken konden bewonderen. 
    Ieder van ons was er een gids en gaf uitleg bij de kunstwerken
    en de juf filmde alles.

    Welkom in het museum ’t Snuk, een museum met kunstwerken.

    We zijn hier in de ‘Grote Zaal’, waar we 6 speciale kunstwerken vinden die door een heleboel kinderen samen gemaakt zijn, de kinderen van het derde leerjaar.

    We hebben ons laten inspireren door de tentoonstelling van olifanten in Hasselt.

    In plaats van olifanten maakten wij eenden van papier-maché.

    Waarom eenden vraag je je misschien af?

    Wel als wij flink zijn in de klas kunnen wij een eendje verdienen, we zijn dus een beetje de eendjesklas.

    Als basis voor het lijf van de eenden gebruikten we een grote plastic bus, de kop maakten we van een ballon.

    In groepjes per 3 of per 4 bekleedden we de eenden met stroken krantenpapier en behangerslijm.

    Na een weekje drogen, konden we de eenden schilderen.  Iedereen heeft aan elke eend geschilderd.

    Hierbij lieten we ons leidden door enkele beroemde kunstenaars.

    Onze gidsen geven jullie bij elk kunstwerk wat meer uitleg, dus veel plezier! 


    Deze eend heet de “Bollie-eend.

    Voor dit kunstwerk deden we een idee op bij  Kandinsky, (1866 – 1944) een Russisch-Franse kunstschilder .

    Kandinsky luisterde tijdens het schilderen naar muziek.  Zo schilderde hij een schilderij met allemaal 'Vierkanten met concentrische cirkels'.

    Bij welke cirkel zou Kandinsky vrolijke muziek hebben gehoord?

    En welke muziek hoorde hij bij de donkere cirkels?

    Elk kind van onze klas schilderde enkele cirkels, iedereen heeft dus een deeltje bijgedragen tot dit kunstwerk.

    Zo kregen we een vrolijk kunstwerk, een echte kleurenpracht, met alle kleuren van de regenboog.

    Deze kleurenpracht willen wij met onze klas ook uitdragen door samen een vriendenklas te vormen.

     Deze eend noemt de “Spettereend”

    We lieten ons inspireren door Pollock (1912 – 1956), een Amerikaans schilder.

    Deze schilder legde zijn doeken op de grond en spatte er verf op, daarbij raakte de verfkwast niet het schildersdoek maar de verf druppelde in grillige slierten op het doek. 

    Dit leidde tot de naam van dit soort werk: drippings.

    Voor dit kunstwerk zetten wij onze eend op de grond en spatten wij met onze kwast op de eend.

    Zo werd het een vrolijke, kleurrijke eend.

    Net zoals de verf zomaar van de kwast spat, flappen wij soms ook zomaar dingen uit onze mond, die lelijk zijn en andere kinderen soms pijn doen.

    Daarom hebben we met onze klas een leuze:

    Als je niets liefs kan zeggen, zeg dan niets.


    Deze eend kreeg de naam “Lollyeend”

    We deden inspiratie op bij Hundertwasser (1928-2000), een Oostenrijks kunstenaar.
    De schilderijen van Hundertwasser zijn uitbundig van kleur en bevatten voornamelijk glooiende lijnen d.w.z. geen rechte lijnen. 

    Waaraan doen deze spiraalvormen jullie denken?  (Lolly’s)

    Het schilderij noemde dan ook de Lollybomen.

    We beschilderden de eend eerst met zand gemengd met verf en lijm.

    Daarna knipten we cirkels uit zwart zijdepapier.

    Vervolgens tekenden we, met een gouden en/of zilveren stift, spiralen met een motiefje.

    Tot slot kleefden we de cirkels op de eend.

    De lolly’s zijn de vruchten van de lollybomen.

    Als we onze klas vergelijken met een boom, dan zijn wij allemaal een tak, deze takken kunnen vruchten dragen door op een fijne manier met elkaar om te gaan: lief, aardig, eerlijk, vriendelijk, respectvol, …, is dat niet waar we allemaal stilletjes van dromen.

    Deze eend noemt de “Vlekkie-eend”

    We baseerden ons op beeldhouwwerken van Niki de Saint Phalle (1930 - 2002) Ze was een Franse kunstschilder en beeldhouwer.

    Ze maakte beeldhouwwerken in gips en andere materialen en beschilderde ze in expressieve felle kleuren, met een zwarte omlijning.

    Elk kind omlijnde een vlak met zwarte verf, vervolgens schilderden we het in een felle kleur.

    In onze klas proberen we onze donkere, zwarte gedachten, de fijne zwarte omlijningen, om te zetten in kleurrijke, positieve gedachten, de grote kleurige vlakken.

    We zeggen dan ook nooit:

    Ik kan dat toch niet.

    We zeggen liever:

    Ik kan dat nog niet.

    Deze eend heet de “Levenseend”

    Klimt  (1862 – 1918), een Oostenrijks schilder werd geboren in een armoedig gezin.

    Zijn vader was goudgraveerder.

    Wellicht heeft dit Klimt beïnvloed bij zijn gebruik van goud in zijn schilderijen.

    Het schilderij “Tree of life”, “Levensboom” inspireerde ons voor deze eend. De levensboom in goudkleur krult zich naar alle richtingen.

    Ook wij gaan allemaal onze eigen levensweg, ieder met zijn eigen ideeën en talenten.

    Door samen te werken in onze klas, onze talenten te bundelen, vormen wij een prachtklas waarin iedereen zich goed kan voelen.

    Deze eend kreeg de naam “Stippel-stappel-stop-eend”

    Heel wat kinderen van onze klas zijn fan van de Nederlandse schilder, Van Gogh.

    Hij gebruikte onder andere deze techniek: pointillisme.

    Hierbij zette hij verfstippen in gele, rode en blauwe kleuren op het doek.  Door rode en gele stippen heel kort naast elkaar te zetten, ziet men dan oranje. 

    Wij plaatsten stippen in allerlei kleuren op onze eend.

    Zo kregen we een vrolijke stippeleend.

    Waarom heet onze eend de “Stippel-stappel-stop-eend”?

    Wel, als de juf in de klas wil dat we stil zijn, steekt ze haar hand in de lucht en zeggen we samen:

    Stippel-stappel-stop, we houden er mee op!

    Wij hopen dat jullie het mooi vonden.


    Bedankt voor jullie bezoek.


















    11-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 11 december 2012

    We gingen vandaag op zoek naar de ouders van kinderen. 
    In ons taalboek gaven de kinderen uit de klas van Kalle ons wat informatie over hun ouders µ
    met behulp van die informatie gingen we in ons werkschrift op zoek naar de juiste ouders,
    dit was niet altijd even gemakkelijk!











    10-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 10 december 2012

    In de les van wiskunde speelden we spelletjes om de getallen tot 1000 beter te kunnen lezen en schrijven en om meer inzicht te krijgen in de getallen tot 1000.

    We speelden bingo, memory, gooiden met dobbelstenen en maakten spelletjes in ons werkschrift.














    We maakten kennis met strips van "Jan, Jans en de kinderen".

    We kregen per twee 2 strips die door elkaar gehaald waren.

    We knipten de stroken los en sorteerden ze volgens strip.

    Vervolgens probeerden we de stroken in de juiste volgorde te leggen zodat we een leuke strip kregen.


























    06-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 6 december 2012
    Vanochtend werden we aangenaam verrast, toen we de deur van onze klas openden.
    We zagen meteen dat Sint en Piet geweest waren.
    We vonden overal in de klas mandarijntjes, letterkoekjes, schuimpjes, ...
    en we kregen ook nog enkele 'Smart games'.

    In de les van wiskunde hadden we het vandaag over het gewicht. 
    In groepjes hebben we het gewicht van voorwerpen geschat en achteraf met de weegschaal gecontroleerd,
    we vulden zakjes met 100 g rijst,
    we wogen hoeveel appelen en sinaasappelen in 1 kg gaan,
    we wogen het gewicht van 1 euro, een ei, een klontje suiker, ... . 
    Bij 1 g denken we aan een m&m, bij 1 kg aan een pak suikerklontjes.









    04-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 4 december 2012
    Vandaag werkten we onze kunstwerken voor onze tentoonstelling af.
    We inspireerden ons op de kunstenaars: Hundertwasser, Van Gogh, Niki de Saint Phalle, Kandinsky, Pollack en Klimt en schilderden in een doorschuifsysteem aan elke eend.












    Welkom in het derde leerjaar!
    Archief per maand
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
    Blog als favoriet !
    Gastenboek
  • 3de lj.
  • Mooi en leuk.
  • Thema Halloween
  • Moederdag
  • DAG MIJN KLAS

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs