Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    29-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De rechte van Euler en het leerplan eerste graad A-stroom

    Vanaf september 2009 werkt men in het eerste jaar van de eerste graad A-stroom met een nieuw leerplan wiskunde.

    Vanaf september 2010 komt het ook in voege in het tweede jaar.

    Een belangrijk aandachtspunt in het nieuwe leerplan is het probleemoplossend denken.

    Het aanbieden van 'het probleem van de week' kan een attractieve manier zijn om de leerlingen hun wiskundekennis te laten toepassen.

    De uitgeverijen van wiskundehandboeken schenken hieraan zeker voldoende aandacht

    en ook de vragen van de Kangoeroewedstrijd komen hiervoor in aanmerking.

    Je vindt de vragen van de Wallabie-editie 2009 voor de eerste graad in bijlage.

    Meer informatie tref je aan op www.wiskundekangoeroe.be, waar je ook oefenopgaven vindt van de voorbije edities.
    De leerplancommissie stelde een nuttig document beschikbaar met een overzicht van de
    parate kennis en vaardigheden in de 1ste graad.

    Je vindt het in wordformaat in bijlage.

    Een ander aandachtspunt in het nieuwe leerplan is het functioneel ICT-gebruik.
    Met het dynamisch meetkundeprogramma GeoGebra is er heel wat mogelijk.
    De constructie van
    de rechte van Euler in een willekeurige driehoek (zie onderstaande figuur)

    is wellicht de meest uitdagende oefening voor een leerling van de eerste graad.


    Als je deze GeoGebra-figuur zelf tekent, kan je de hoekpunten van driehoek ABC verslepen

    en vaststellen dat het hoogtepunt H, het middelpunt van de omgeschreven cirkel O en het zwaartepunt Z

    steeds op één rechte liggen (de rechte van Euler) en dat |HZ| = 2|ZO|.

    Zelf maakte ik deze constructie voor het eerst in 1966 onder de hoede

    van mijn gedreven wiskundeleraar Frans Vandendriessche in het toenmalige Sint-Jozefinstituut in Kortrijk.

    Frans gaf er meer dan 40 jaar les en leerde generaties studenten rekenen met gehele getallen, met rationale getallen en met lettervormen.

    Hij leerde ze op een systematische manier vergelijkingen en vraagstukjes met één onbekende oplossen.

    Hij leerde ook aan hoe men met passer en liniaal nauwkeurige meetkundige constructies kan maken

    en hoe men een meetkundige stelling bewijst.

    In mijn verdere carrière zou ik dan ook verschillende bewijzen voor deze enig mooie stelling van Euler optekenen.


    In bijlage vind je twee eenvoudige bewijzen voor deze enig mooie stelling.

    Het eerste maakt gebruik van een homothetie en het tweede steunt op vectorrekenen.


    Bijlagen:
    De rechte van Euler - bewijs.pdf (109.7 KB)   
    Vademecum eerste graad A-stroom.doc (1.3 MB)   
    wallabie_2009.pdf (372.3 KB)   

    29-06-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De rechte van Pascal en ode aan de analytische meetkunde

    Marnix Buffel
    1950-2006

    Het leven
    je zou het moeten kunnen
    herinneren als een buitenlandse reis

    en er met vrienden
    over na kunnen praten
    en zeggen

    het was toch wel aardig,
    het leven,
    en flarden zien van vrouwen,
    landschappen
    en wiskundige geheimen

    en dan tevreden achteroverleunen ...

    (naar Cees Nooteboom)

    ************************************************************************************************

    Ik had het geluk jarenlang met Marnix te kunnen samenwerken.
    Over informatica (programmeren in Turbopascal), differentiaal- en integraalrekenen
    en vooral de analytische meetkunde in de derde graad hebben we vaak ideeën en ervaringen uitgewisseld.
    Het was - achteraf bekeken - een korte reis door een vreemd land ...

    *************************************************************************************************

    In het zesde jaar konden we met volle teugen genieten van de
    projectieve, affiene en euclidische meetkunde.

    De stelling van Pascal over een zeshoek die ingeschreven is in een kegelsnede
    was één van onze favorieten. I
    In bijlage vind je een eenvoudig (projectief) bewijs
    en een GeoGebra-bestand ter illustratie.



    Het past hier ook een hommage te brengen aan de wiskunstenaar
    die ongetwijfeld indruk heeft gemaakt op hele generaties studenten.



    Broeder Stanislas
    (Frans Drijkoningen)
    Broeder van de Christelijke Scholen
    1907-1987
    *******************************************************************
    In het schooljaar 1971-1972 volgende ik bij hem in het Sint-Amandusinstituut
    in Gent het voorbereidend jaar wiskunde.


    Collega's getuigen over hem:
    "Br. Stanislas was een geleerd en toch zeer eenvoudig mens.
    Vele jaren heeft hij met een ongekende toewijding
    en kennis van zaken de mathematica onderwezen
    aan de studenden en hen zo voorbereid
    op de studies in het hoger onderwijs
    en vooral voor burgerlijk ingenieur.

    Altijd stond hij open voor vernieuwing.
    Eind de jaren '60 verdiepte hij zich ijverig in de moderne wiskunde.
    Hierover was hij maar matig enthousiast.
    Begin de jaren '70 waagde hij zich aan het programmeren
    op de eerste WANG-computers,
    'die stomme toestellen waaraan je alles moest uitleggen'.
    De analytische meetkunde is echter altijd zijn stokpaardje gebleven.
    Het boek dat hij hierover samen met C. De Cock schreef
    en dat werd uitgegeven door De Procure, was een standaardwerk.

    Hij was een man van toewijding en gebed.
    Zijn werkkamer was zijn heiligdom."

    ******************************************************************************
    Het bepalen van meetkundige plaatsen en de studie van vlakke algebraïsche krommen
    waren het favoriete onderwerp van Br. Stanislas.
    Begin de jaren '70 slaagde hij er reeds in de meeste krommen met de computer te tekenen.

    Overzicht van de vlakke (algebraïsche) krommen:
    (klik op de naam voor meer informatie)


    Astroid
    Bicorn
    Cardioid
    Cartesian Oval
    Cassinian Ovals
    Catenary
    Cayley's Sextic
    Circle
    Cissoid of Diocles
    Cochleoid
    Conchoid
    Conchoid of de Sluze
    Cycloid
    Devil's Curve
    Double Folium
    Dürer's Shell Curves
    Eight Curve
    Ellipse
    Epicycloid
    Epitrochoid
    Equiangular Spiral
    Fermat's Spiral
    Folium
    Folium of Descartes
    Freeth's Nephroid
    Frequency Curve
    Hyperbola
    Hyperbolic Spiral
    Hypocycloid
    Hypotrochoid
    Involute of a Circle
    Kampyle of Eudoxus
    Kappa Curve
    Lamé Curves
    Lemniscate of Bernoulli
    Limacon of Pascal
    Lissajous Curves
    Lituus
    Neile's Parabola
    Nephroid
    Newton's Parabolas
    Parabola
    Pearls of de Sluze
    Pear-shaped Quartic
    Plateau Curves
    Pursuit Curve
    Quadratrix of Hippias
    Rhodonea Curves
    Right Strophoid
    Serpentine
    Sinusoidal Spirals
    Spiral of Archimedes
    Spiric Sections
    Straight Line
    Talbot's Curve
    Tractrix
    Tricuspoid
    Trident of Newton
    Trifolium
    Trisectrix of Maclaurin
    Tschirnhaus' Cubic
    Watt's Curve
    Witch of Agnesi
    Bron: http://www-history.mcs.st-and.ac.uk/history/Curves/Curves.html


    Bijlagen:
    DE RECHTE VAN PASCAL.doc (51.5 KB)   
    rechte_van_Pascal.ggb (6 KB)   

    29-06-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskundige allegaartjes voor het derde jaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen















    Paul Allegaert

    1944-2003

     

    Zal het ooit wennen,

    jouw stem niet meer te horen?

    Zoveel hadden wij elkaar nog te vertellen.

    Zoveel wou ik je nog vragen.

    Het antwoord heet nu stilte …


    Jan-Frans Lindemans

     

    **************************************

    De Wiskundige Allegaartjes in bijlage

    zijn een dankbare herinnering

    aan collega Paul.

    Bij mijn laatste bezoek bij hem thuis

    gaf hij me zijn bundel opdrachten en taken mee

    die hij gebruikte voor de leerlingen van het derde jaar.

    Hij had ze met heel veel toewijding bijeengesprokkeld.

    Ze weerspiegelen zijn vakbekwaamheid

    zijn visie op het vak wiskunde,

    en zijn bemoedigende aanpak.
     

    L.G.

    oktober 2003

    *************************************************************************************
    Het belang van het persoonlijk werk van de leerling en van de huistaken was één van de stokpaardjes van Paul.
    Hij testte regelmatig de parate kennis en zorgde voor voldoende differentiatie en bemoediging.
    Steeds had hij een reeks kleine uitdagende vraagjes bij zich om de 'last minutes' van een les op een zinvolle manier in te vullen.
    En ... wiskunde mocht ook eens leuk zijn.

    De 10 opdrachten in bijlage zijn slechts een selectie uit het gehele oefenpakket.

    Bijlagen:
    Goniometrie 4.doc (54 KB)   
    Goochelen met getallen.doc (37.5 KB)   
    Grafische voorstelling van problemen.doc (138 KB)   
    Last minutes 1.doc (31.5 KB)   
    Merkwaardige producten.doc (46.5 KB)   
    Ongelijkheden-Stelsels ongelijkheden.doc (31.5 KB)   
    Paradox 1 uit de meetkunde.doc (559 KB)   
    Toepassingen in de ruimte.doc (47.5 KB)   
    VWO-tjes 1.doc (80.5 KB)   
    Wortels .doc (279 KB)   

    29-06-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    25-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Programmeren op een grafische rekenmachine
    Klik op de afbeelding om de link te volgen









    PROGRAMMEREN OP EEN GRAFISCHE REKENMACHINE


    De grafische rekenmachine biedt heel praktische mogelijkheden via het gebruik van (eenvoudige) programma’s.

     

    Elk programma bestaat in feite uit drie delen:

    INPUT: gegevens intypen;

    PROCESSING: berekeningen die door het rekentoestel uitgevoerd worden;

    OUTPUT: afdrukken van resultaten op het scherm.


    In een programma kunnen verschillende 'controlestructuren' voorkomen:
    - de sequentie of opeenvolging;
    - de selectie of keuzestructuur (IF ... THEN ... ELSE ...)
    - de bepaalde herhaling (FOR ...)
    - de onbepaalde herling met beginvoorwaarde (WHILE ...) of eindvoorwaarde (REPEAT ...).

    In de tekst in bijlage staan 10 eenvoudige programma's:
     1. Schuine zijde berekenen van een rechthoekige driehoek
     2. n-de term en n-de partieelsom bepalen bij een rekenkundige rij
     3. Oplossen van een vierkantsvergelijking in IR
     4. Kwadraten en derdemachten in lijsten
     5. Bereken van jouw BMI (Body Mass Index)
     6. Oplossen van een willekeurige driehoek (geval ZZZ)
     7. Een getal verdubbelen tot boven 1000
     8. De euclidische deling
     9. Grootste gemene deler en kleinste gemeen veelvoud
    10. Een gokspelletje

    Typ de programma’s in op jouw grafische rekenmachine en probeer de logica in de opeenvolgende stappen te snappen.

    Ter informatie: collega Henk Pfalzgraff stelt een schat aan programma's beschikbaar op zijn website www.henkshoekje.com .
    Je hebt dan wel het computerprogramma TI-Connect nodig en een USB-kabeltje om de programma's in te laden in jouw grafische rekenmachine.
    Je vindt er programma's over diverse onderwerpen:
    Analyse
    Getallen
    Meetkunde
    Natuurkunde
    Optimaliseren
    Stat: Kansen
    Stat: Toetsen
    Vergelijkingen



    Bijlagen:
    PROGRAMMEREN OP EEN GRAFISCHE REKENMACHINE.doc (66.5 KB)   

    25-06-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een werkopdracht over talstelsels en telsystemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen















    Via de werkopdracht in bijlage kan je heel wat leren over hoe men in de voorbije eeuwen getallen noteerde en hoe men hiermee probeerde op een systematische manier te rekenen.

    Volgende onderwerpen komen aan bod:
    - het Ishangobeentje
    - het vigesimaal talstelsel bij de Maya's
    - het hexagesimaal talstelsel bij de Babyloniërs en de Sumeriërs
    - de hiëroglyfennotatie bij de Egyptenaren
    - de acrofonische getallen bij de Oude Grieken
    - de Romeinse cijfers en chronogrammen
    - het binair talstelsel
    - rekenen met een abacus
    - een Arabisch rekenschema
    - het verband tussen googol en Google.

    De vedische wiskunde (wat?) leert je om op een eenvoudige manier getallen te kwadrateren 
    Bekijk hiervoor het volgende filmpje.


    Bijlagen:
    Werkopdracht over talstelsels en telsystemen.doc (207 KB)   

    25-06-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    24-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zes stellingen en de hoed van Napoleon
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    Wie herkent niet de hoed van Napoleon?

    Maar wist je dat er in de wiskunde ook een ‘Stelling van Napoleon’ bestaat?

     

    In de opdracht in bijlage maak je kennis met 6 minder gekende stellingen.

     

    Koppel elke stelling aan de juiste naam.

    Kan je (op het internet) een bewijs vinden voor deze stellingen?

    Bijlagen:
    De hoed van Napoleon.doc (991 KB)   

    24-06-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het scheermes van Ockham
    Klik op de afbeelding om de link te volgen













    William van Ockham ca. 1285-1349

     

     

    Pluralitas non est ponenda sine necessitate

    (vrij vertaald : “Kies steeds de eenvoudigste oplossing” )

     

    Dit principe staat bekend als ‘Het scheermes van Ockham’ 

    en kan ook toegepast worden op het bewijs

    van wiskundige eigenschappen of stellingen.

    Voor heel wat problemen uit de meetkunde, algebra en goniometrie

    bestaat er ‘een oplossing op zicht’,

    waarbij men de oplossing ‘ziet’ op een figuur.

     

    OPGAVE

    In de bijlage staat een lijstje met 12 eigenschappen/stellingen

    en 12 figuren die in feite  ‘bewijzen zonder woorden’ zijn.

    Koppel de LETTER die bij deze bewijzen staat

    aan het CIJFER van de overeenkomstige eigenschap/stelling.


    Kan je ook telkens een verklaring geven? 

    Bijlagen:
    Het scheermes van Ockham.doc (1.1 MB)   

    24-06-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    23-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedachten lezen met speelkaarten
    Enkele tijd geleden circuleerde een leuke illusie met speelkaarten op het internet.
    Aan de speler wordt gevraagd om een speelkaart in gedachten te nemen.

    Card Trick

    De computer beweert dan dat hij deze kaart kan raden ...
    Je vindt een versie hiervan op diverse websites, bv. op http://www.ecardtricks.com/mr1.htm

    In bijlage vind je een powerpointpresentatie met een voorstelling van deze illusie door David Copperfield.
    De voorstelling loopt vanzelf. Je hoeft dus niet te klikken voor de volgende dia.

    Bijlagen:
    DavidCopperfield.ppt (192 KB)   

    23-06-2009 om 10:31 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 15-puzzel van Sam Loyd
    Klik op de afbeelding om de link te volgen











    Dit was de eerste wiskundepuzzel die ik als kind (in het eerste leerjaar) in handen kreeg en kon oplossen .
    Deze puzzel was een uitdaging door zijn eenvoud.
    Wereldwijd zijn honderden versies ervan opgedoken.

    Je kunt de puzzel online proberen op te lossen op http://mypuzzle.org/sliding .

    De geschiedenis van de 15-puzzel.  

    Het was heel lang onduidelijk wie de eerste schuifpuzzel heeft uitgevonden of gemaakt. Wel leek lange tijd vast te staan dat in 1878 Sam Loyd, Amerika's grootste puzzel-expert, de "hele wereld gek maakte" met zijn "nieuw ontdekte" 14-15-puzzel. Dit was een variant op de "Puzzel van 15" die al minstens 8 jaar eerder werd gemaakt en verkocht door de Embossing Company uit New York. Die bestond uit 15 genummerde vierkante blokjes die men in een vierkant raam dat groot genoeg was voor 16 blokjes heen en weer kon schuiven.

    Het was niet zo verbazingwekkend dat de hele wereld "gek" werd gemaakt door Sam Loyd's variant op de puzzel van 15. Het probleem dat hij stelde was namelijk onmogelijk op te lossen. Wanneer men deze 14-15 puzzel kocht, bevond het lege vakje zich rechts onderaan, en de blokjes waren in volgorde genummerd van links naar rechts en van boven naar beneden. Alleen de 14 en de 15 waren verwisseld. Men moest de puzzel helemaal op volgorde zien te krijgen, en de lege plaats moest rechtsonder blijven. Voor de oplossing werd een prijs van 1000 dollar uitgeloofd, maar die werd nooit opgeëist. Een schuifpuzzel is namelijk alleen oplosbaar als het aantal verwisselingen dat nodig is om de puzzel kloppend te maken even is. De 14-15 puzzel genoot een wereldwijde belangstelling die alleen te vergelijken is met de Kubus van Rubik die de wereld 100 jaar later overspoelde.

    Citaat uit  Cyclopedia of Puzzles van Sam Loyd:

    "De oudere inwoners van Puzzelland zullen zich herinneren hoe ik in het begin van de jaren 70 de hele wereld gek heb gemaakt met een klein doosje met bewegende blokjes, dat later bekend werd onder de naam "14-15-puzzel". De vijftien blokjes lagen in hun normale volgorde geordend in het doosje, alleen de 14 en 15 waren verwisseld, zoals u in de figuur hiernaast kunt zien. De puzzel bestond eruit dat de blokjes een voor een verplaatst moesten worden om ze uiteindelijk weer allemaal in hun oorspronkelijke positie te brengen behalve dan dat de "fout" bij de 14 en 15 ongedaan gemaakt moest zijn. De prijs van $ 1000, die was uitgeloofd voor de eerste correcte oplossing voor dit probleem is nooit opgeëist."

    Enkele enthousiaste studenten van het Junior College van Utrecht hebben de verklaring waarom de puzzel niet oplosbaar is op papier gezet:
    http://www.exo.science.ru.nl/bronnen/wiskunde/puzzels.html

    In 2006 hebben Jerry Slocum en Dic Sonneveld een boek gepubliceerd met als titel The 15 Puzzle. Hierin lezen we o.a.: "Sam Loyd heeft de 15 puzzel niet uitgevonden en heeft ook niets te maken met het populariseren van deze puzzel. De puzzelgekte die ontstond rond de 15-puzzel begon in januari 1880 in Amerika en in april in Europa. De gekte eindigde in juli 1880 en Sam Loyd’s eerste artikel over de 15-puzzel werd pas 16 jaar later gepubliceerd, nl. in januari 1896. Loyd beweerde voor het eerst in 1891 dat hij de puzzel had uitgevonden en hij hield deze leugen vol tot aan zijn dood 20 jaar later. De echte uitvinder was Noyes Chapman, een postbeambte uit New York, die al een patent aanvroeg in maart 1880."

    23-06-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedachten lezen via kaartjes met Arabische en Romeinse cijfers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen










    Wist je dat je met een balans alle gewichten van 1 kg tot en met 40 kg kunt afwegen als je beschikt over gewichtjes van 1 kg, 3 kg, 9 kg en 27 kg?

    Zo kan je 33 kg afwegen door hierbij het gewicht van 3 kg te plaatsen en op de andere schaal van de balans de gewichten van 27 kg en 9 kg te plaatsen.

    Voor 20 kg ga je als volgt te werk: plaats hierbij de gewichten van 9 kg en 1 kg  en zet op de andere schaal de overige twee gewichten van 27 kg en 3 kg.

    Op dit principe is de goocheltoer met de onderstaande vier kaartjes gebaseerd. Je vindt deze kaartjes afdrukklaar in bijlage.

    Vraag aan een toeschouwer om een getal van 1 tot en met 40 in gedachten te nemen.

    Vraag hem dan telkens op welk van de vier kaartjes het getal staat en of dit in Arabische of in Romeinse cijfers is.

    Na het vierde kaartje kan je precies zeggen welk getal hij gekozen heeft.

     

     

    Kaart 1

     

    1     4     7     10     13

    16     19     22     25    28

    31     34     37     40

     

    II     V     VIII     XI

    XVII     XX     XXIII     XXVI

    XXIX     XXXII     XXXV     XXXVIII

     

     

     

     

    Kaart 2

     

    2     3     4     11     12    

    13     20     21     22     29

    30     31     38     39     40    

     

    V     VI     VII     XIV     XV

    XVI     XXIII     XXIV     XXV     XXXII

    XXXIII     XXXIV

     

     

     

    Kaart 3

     

    5     6     7     8     9

    10     11     12     13     32    

    33     34     35    36     37   

     

    XIV     XV     XVI     XVII     XVIII

    XIX     XX     XXI     XXII

     

     

     

     

    Kaart 4

     

    14     15     16     17    18   

    19     20     21     22     23   

    24     25     26     27     28

    29     30     31     32     33

    34    35   36    37    38   39   40

     

     

     

    Verklaring.

    Ken aan het eerste kaartje het sleutelgetal 1 toe,
    aan het tweede kaartje het getal 3,
    aan het derde het getal 9 en aan het vierde het getal 27.

    Als de toeschouwers zegt dat zijn getal in Arabische cijfers op een kaartje staat,
    reken je het corresponderende sleutelgetal positief aan.
    Als het in Romeinse cijfers staat, reken je het negatief aan.
    De som van de getallen die je zo bekomt, is meteen gelijk aan het gekozen getal.

    Voorbeelden.
    Het getal 33 staat op het derde en vierde kaartje in Romeinse cijfers.
    Dit geeft 9 + 27 = 36.
    Op het tweede kaartje staat het in Romeinse cijfers en dit levert -3 op.
    36 - 3 = 33.
    Het getal 20 staat op het tweede en vierde kaartje in Romeinse cijfers.
    Dit geeft 3 + 27 = 30.
    Op beide andere kaartjes staat het in Romeinse cijfers, wat -1 - 9 = -10 oplevert.
    30 - 10 = 20.

    *************************************************************************************************

    Met dank aan collega Job van de Groep, wiskundedocent en amateurgoochelaar,
    die in 2007 te gast was op de Dag van de Wiskunde in Kortrijk.

    Hij verzamelde een aantal wiskundige goocheltrucs voor in de les
    in zijn boekje 'Gegoochel met getallen'. ISBN 90 11 09944 3

    Bijlagen:
    Arabische_en_Romeinse_cijfers.doc (97 KB)   

    23-06-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor wie van goochelen houdt


    Als ik geen wiskundige was geworden, dan was ik nu zeker een goochelaar!



    Hand magic
    klik op de handen

    Domino voorspelling
    klik op de domino

    Geld verdienen
    klik op de euro briefjes

    Spy's voorspelling
    klik op de spionnen

    Onmogelijk
    klik op de hersenen

    President voorspelling
    klik op de munten

    Cijfer magie
    klik op de hoed

    Kaart magic
    klik op de kaarten

    Mind reader
    klik op de goochelstok 

    Met dank aan :


    Principe van het laatste spelletje: als je van een getal van twee cijfers de som van de beide cijfers aftrekt, bekom je altijd een veelvoud van negen.
    Immers: 10a + b - (a + b) = 9a.

    23-06-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedachten lezen met Fibonaccikaartjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




     






    Edouard Zeckendorf (1901-1983)


    Deze truc steunt op de rij van Fibonacci: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987, 1597 ... en de stelling van Edouard Zeckendorf.

    Die stelling zegt dat elk natuurlijk getal op slechts één manier kan geschreven worden als een som van niet-opeenvolgende getallen uit de rij van Fibonacci.

    Als het getal zelf een Fibonacci-getal is, dan bestaat de “som” maar uit één term: het getal zelf.

    E. Zeckendorf was een Belgische amateur-wiskundige, geboren in Luik in 1901 en er overleden in 1983. Hij was dokter in het Belgisch leger.


    De kaarten van Fibonacci zijn bedacht door de Canadese wiskundige Roger V. Jean om een natuurlijk getal te raden van 1 tot 75.

    Een persoon kiest een getal uit het aangegeven interval en somt de nummers op van de kaarten waarop dit getal zich bevindt.

    De persoon die moet raden, moet alleen maar de som maken van de kleinste getallen op de aangeduide kaarten.

    Die getallen maken deel uit van de rij van Fibonacci.

     

    Voorbeeld. Iemand denkt aan het getal 71 en zegt dat zijn getal zich bevindt op de kaarten 9, 6 en 3.
    De som van de kleinste getallen op die kaarten is 55 + 13 + 3 = 71.

    Kaart 1

     

    1, 4, 6, 9, 12, 14, 17, 19, 22, 25, 27, 30, 33, 35, 38, 40, 43, 46, 48, 51,53,56, 59, 61,64, 67,69, 72, 74

     

    Kaart 2

     

    2, 7, 10, 15, 20, 23, 28, 31, 36, 41,44, 49, 54, 57, 62, 65, 70, 75

    Kaart 3

     

    3, 4, 11, 12, 16,17, 24, 25, 32, 33, 37, 38, 45, 46, 50, 51, 58, 59, 66, 67, 71, 72

    Kaart 4

     

    5, 6, 7, 18, 19, 20, 26, 27, 28, 39,40, 41, 52, 53, 54, 60, 61, 62, 73, 74,75

    Kaart 5

     

    8, 9, 10, 11, 12, 29, 30, 31, 32, 33, 42, 43, 44, 45, 46,63, 64, 65, 66, 67

     

     

    Kaart 6

     

    13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 68, 69, 70,71,72, 73, 74, 75

    Kaart 7

     

    21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33

    Kaart 8

     

    34, 35, 36, 37, 38,39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54

     

    Kaart 9

     

    55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69,70, 71, 72, 73,74,75



    Bijlagen:
    Fibonaccikaartjes.doc (22.5 KB)   

    23-06-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedachten lezen met binaire getallenkaartjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen








    Deze truc gaat als volgt: vraag aan iemand om een getal tussen 1 en 100 in gedachten te houden.

    Toon vervolgens de zeven onderstaande kaartjes en vraag of het getal in de eerste, tweede, derde, …, zevende reeks voorkomt.

     

    Kaartje 1

     

    1 3 5 7 9 11 13 15 17 19 21 23 25 27 29 31 33 35 37 39 41 43 45 47 49 51 53 55 57 59 61 63 65 67 69 71 73 75 77 79 81 83 85 87 89 91 93 95 97 99

     

     

    Kaartje 2

     

    2 3 6 7 10 11 14 15 18 19 22 23 26 27 30 31 34 35 38 39 42 43 46 47 50 51 54 55 58 59 62 63 66 67 70 71 74 75 78 79 82 83 86 87 90 91 94 95 98 99

     

     

    Kaartje 3

     

     

    4 5 6 7 12 13 14 15 20 21 22 23 28 29 30 31 36 37 38 39 44 45 46 47 52 53 54 55 60 61 62 63 68 69 70 71 76 77 78 79 84 85 86 87 92 93 94 95 100

     

     

    Kaartje 4

     

     

    8 9 10 11 12 13 14 15 24 25 26 27 28 29 30 31 40 41 42 43 44 45 46 47 56 57 58 59 60 61 62 63 72 73 74 75 76 77 78 79 88 89 90 91 92 93 94 95 96

     

     

    Kaartje 5

     

     

    16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95

     

     

    Kaartje 6

     

    32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 96 97 98 99 100

     

     

    Kaartje 7

     

    64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100

     


    Maak de som van het eerste getal in elke reeks waar het onbekende getal voorkomt. Deze som is het gezochte getal.

     

    Voorbeeld: jouw proefpersoon denkt aan het getal 43.

    43 komt voor op de kaartjes 1, 2, 4 en 6.
    We maken de som 1 + 2 + 8 + 32  en bekomen zo het gekozen getal 43.

     

    Principe: elk positief geheel getal is op een unieke manier te schrijven als een som van machten van 2 (binaire schrijfwijze).

    Zo is de binaire schrijfwijze van 43 : 101011.

    Bijlagen:
    Binaire getallenkaartjes.doc (22.5 KB)   

    23-06-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    22-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PARADOXEN: voorwoord
    Klik op de afbeelding om de link te volgen









    Op mijn webblog heb ik enkele bijdragen geplaatst over paradoxen in de wiskunde.
    Hieronder vind je de verantwoording waarom deze teksten via het internet beschikbaar worden gesteld.
    De geraadpleegde bronnen vind je in bijlage.

    Voorwoord 

                   

    Een paradox: één deel waarheid op twee delen geestigheid.
    Rémy Montalée

     

    Het vervelende van nadenken is dat je zo vaak bij paradoxen uitkomt.

    Connie Palmen

     

    De paradoxen van gisteren zijn de waarheden van morgen.

    E.R. de Labonlaye

     

    Een paradox is een staart die zijn eigen slang opeet.

    Johan Goudsbloem

      

    Het Griekse woord ‘paradoxos’ betekent letterlijk ‘tegen de verwachting ingaande, ongelooflijk, zonderling’. Misschien ligt het geheim van het onderwijs in wiskunde en wetenschappen wel in het feit dat men zich jarenlang over heel wat zaken kan verwonderen zonder dat men er direct een logische verklaring voor heeft. De leraren wiskunde en wetenschappen hebben dan in feite de ondankbare taak om beetje bij beetje die verwondering de kop in te drukken en de schijn te wekken dat er voor alles een logische verklaring is.

     

    Deze tekst heeft daarom op de eerste plaats de bedoeling om weer verwondering op te wekken.  Rekenkronkels, redeneren op een foutieve meetkundige schets en vicieuze cirkels leiden vaak tot grappige en schijnbaar onverklaarbare resultaten. Logica, kansrekenen en statistiek zijn een nest vol paradoxen. Werken met grote getallen en spelen met het begrip oneindig leidt vaak tot bevindingen die ingaan tegen onze intuïtie. Ook wie meer vertrouwd is met getallenleer, meetkunde, berekenen van oppervlakte en lengte, differentiaal- en integraalrekenen … staat soms voor een oplossing die op het eerste gezicht in strijd is met het gezond verstand. De complexe getallen die men in de realiteit niet verwacht, kunnen een bron van ergernis vormen voor wie enkel met de reële getallen vertrouwd is omdat voor deze ‘imaginaire getallen’ heel wat rekenregels blijkbaar niet meer opgaan. In de wetenschappen stonden en staan onderzoekers vaak voor een raadsel en in vele gevallen was er een geniale of een toevallige vondst nodig om tot een wetenschappelijke doorbraak te komen. Ervaring leert immers dat wat we schijnbaar waarnemen, niet altijd strookt met de realiteit.

     

    Vanuit deze visie kwamen we uiteindelijk tot elf hoofdstukjes, die meestal beginnen met een korte historische toelichting en waarin je kan proeven van een ruim assortiment ‘merkwaardige vaststellingen’. We hebben er weloverwogen voor gekozen niet altijd een sluitende verklaring te geven voor wat er misloopt in de redenering of het bewijs. Op die manier blijft de verwondering hopelijk intact en kan dit boekje het uitgangspunt vormen voor een zinvolle gedachtewisseling met vriend of collega. Hiermee doorbreken we meteen de evidentie van wat we dagelijks in onze leefwereld ervaren en krijgen we een bevestiging van wat de Vlaamse schrijver en dichter Karel Jonckheere opmerkte: “Als de naakte waarheid zich verveelt, verkleedt ze zich in een paradox”.

     

    Hier past een welgemeend woord van dank aan collega’s Frans Vandendriessche (mijn leraar wiskunde in 1965) en Walter De Volder (erebegeleider van DPB-Brugge en inspirerend voorbeeld) voor hun kritische bemerkingen en vooral aan Ronny Verhelle (eredirecteur van het Sint-Jozefinstituut en De Pleinschool in Kortrijk), die alle teksten met een fijne taalkundige pen heeft bijgeschaafd en via heel wat suggesties voor een duidelijke meerwaarde heeft gezorgd.

     

    Dr. Luc Gheysens 

    juni 2009

    Bijlagen:
    Bibliografie.pdf (6.5 KB)   

    22-06-2009 om 16:54 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PARADOXEN 2: SPELEN MET ONEINDIG
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    De Griekse filosoof Zeno (ca. 490-430 v. Chr.) bedacht een aantal paradoxen  om aan te tonen dat beweging eigenlijk een illusie is. De meest bekende is ongetwijfeld de paradox van Achilles en de schildpad. 

     

    “Achilles houdt een loopwedstrijd tegen een schildpad. Bij de start heeft de schildpad 100 meter voorsprong en we nemen aan dat Achilles slechts 20 keer sneller loopt dan de schildpad. Als Achilles dus het startpunt van de schildpad bereikt, heeft deze zelf weer 5 meter afgelegd. Achilles legt nu deze 5 meter af, maar in die tijd heeft de schildpad weer    5/20 = 0,25 meter afgelegd. Achilles legt zo achtereenvolgens 100, 5, 5/20, 5/400, … meter af en aan deze rij komt nooit een einde, m.a.w. Achilles slaagt er nooit in de schildpad in te halen.”

    Minder gekend is ongetwijfeld de paradox van het Hilberthotel, een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers die allemaal bezet zijn.

     

    Op een dag komt een nieuwe gast bij de receptie aan en vraagt of er nog een plaatsje vrij is. De hotelmanager ziet hierin geen probleem. Hij verplaatst de persoon uit kamer 1 naar kamer 2, de persoon uit kamer 2 naar kamer 3, enzovoort. Op die manier komt kamer 1 vrij voor de nieuwe gast.


    Maar wat doet de hotelmanager als er op een dag oneindig veel nieuwe gasten zich komen aanmelden. Weet hij ze dan ook allemaal weer een kamer te geven? En wat als er oneindig veel bussen met oneindig veel gasten arriveren?


    De oplossing hiervan en van een aantal aanverwante problemen lees je in bijlage 2.

    Bijlagen:
    PARADOXEN_2_ SPELEN_MET_ONEINDIG.pdf (59.5 KB)   

    22-06-2009 om 16:23 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PARADOXEN 5: KANSREKENEN EN STATISTIEK
    Klik op de afbeelding om de link te volgen











    “Er bestaan drie soorten leugens: leugens om bestwil, opzettelijke leugens en statistieken
    (
    Benjamin Disraeli, Engels auteur en bekend politicus, 1850).

     

    De Franse wis- en natuurkundige en filosoof Blaise Pascal (1623-1662) legde omstreeks 1650 samen met Pierre de Fermat (1601-1665) de grondslagen voor de waarschijnlijkheids-rekening. Pascal ontdekte algauw dat het berekenen van winstkansen niet zo eenvoudig was en ongetwijfeld zal hij wel op een aantal schijnbare tegenstrijdigheden zijn gebotst.

     

    Zo legde de goklustige edelman Chevalier de Méré (1607-1684) in 1654 het volgende probleem voor aan zijn vriend Pascal. Als je met één dobbelsteen gooit, zijn er 6 mogelijke uitkomsten en met twee dobbelstenen zijn er 6 x 6 = 36 mogelijke resultaten. Uit ervaring blijkt dat wedden op minstens 1 keer 6 werpen met één dobbelsteen in 4 worpen voordelig is (meer dan 50% kans), terwijl wedden op minstens 1 keer een dubbele 6 gooien in 24 worpen met twee dobbelstenen nadelig is (minder dan 50% kans). Nochtans is 4/6 gelijk aan 24/36. Hoe kan dat?

     

    Pascal vond hiervoor een correcte wiskundige verklaring door de kansen op de juiste manier te berekenen. Als je 4 keer werpt met één dobbelsteen is de kans op minstens 1 keer 6 gelijk aan 
    1 – (5/6)4 » 51,77%.  Maar als je 24 keer dobbelt met twee stenen is de kans op minstens één keer een dubbele 6 gelijk aan 1 – (35/36)24 » 49,14%.

     

    Wie ietwat vertrouwd is met kansberekening en met statistiek, zal beseffen dat je binnen deze tak van de wiskunde vaak met haast onverklaarbare anomalieën af te rekenen hebt.

    Ken je het driedeurenprobleem?
    Al gehoord van de paradox van Simpson, die je zal doen twijfelen aan de correctheid van veel statistieken?
    Wist je dat er dobbelstenen bestaan waarmee je altijd kan winnen?

    Dit en nog veel meer lees je in bijdrage 5.

    Bijlagen:
    PARADOXEN_5_ KANSREKENEN_EN_STATISTIEK.pdf (1.9 MB)   

    22-06-2009 om 15:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PARADOXEN 1: REKENKRONKELS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen








    Het niet stellen van voorwaarden, een onoplettendheid in het rekenwerk, het verkeerd toepassen van een rekenregel, een foutieve redenering … leiden soms tot grappige en onmogelijke resultaten. Zo zal elke leraar bij het verbeterwerk al wel eens moeite hebben gehad om de fout in een bewijs of een rekenwerk te ontdekken.

    Kan jij direct zeggen waar de fout zit in het volgende verhaaltje?

    Drie studenten hebben in een bar elk voor 10 euro drank verbruikt. Ze betalen elk 10 euro aan de kelner. De gastvriendelijke patroon zegt aan de kelner: ”Het zijn nieuwe klanten. Geef hen maar 5 euro terug.” De kelner besluit echter aan elke student 1 euro terug te geven en stopt zo 2 euro in zijn eigen zak. 

     

    Blijkbaar hebben de studenten nu elk 9 euro betaald en heeft de kelner zelf 2 euro verdiend. Maar 3 keer 9 euro plus 2 euro maakt samen slechts 29 euro. Waar is dan de resterende euro gebleven van de 30 euro die de studenten samen hebben betaald?

    In bijlage 1 tonen we o.a. aan dat 1 = 2, dat 10 = 13 en dat alle inwoners van Erps-Kwerps even oud zijn. Vind jij telkens de fout in de redenering?

    Bijlagen:
    PARADOXEN_1_ REKENKRONKELS.pdf (114.8 KB)   

    22-06-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PARADOXEN 3: PROBLEMEN MET PI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    Logo voor de pi-dag (14 maart) ontworpen door Peter Raedschelders.




    Wat is pi?

     

    Volgens een wiskundige: “Pi is het getal dat de verhouding uitdrukt tussen de omtrek van een cirkel en zijn diameter.”

     

    Volgens een natuurkundige: “Pi is 3,1415927 ± 0,00000005”.

     

    Volgens een ingenieur:”Pi is 3,14”.      

    Het symbool π (de eerste letter van het Griekse woord περίμετρος voor omtrek) werd in 1706 voor het eerst gebruikt door de Engelsman William Jones. Het wordt ook de constante van Archimedes (287-212 v.C.) genoemd, omdat deze Griekse wiskundige een ingenieuze manier vond om pi te berekenen met behulp van in- en omgeschreven regelmatige veelhoeken bij een cirkel. Men spreekt ook van het Ludolfiaans getal, waarmee men verwijst naar Ludolf van Ceulen (1540-1610) - een Nederlandse wiskundige die rond 1600 de eerste 35 decimalen van pi berekende.


    In de voorbije eeuwen hebben heel wat befaamde en minder bekende wiskundigen een elegante formule gevonden om het getal pi te berekenen. Je kunt een indrukwekkende lijst terugvinden op http://mathworld.wolfram.com/PiFormulas.html .

    Op pi-dag, 14 maart, wordt wereldwijd op verschillende wiskundeafdelingen van universiteiten feest gevierd. Pi-dag wordt op 14 maart gevierd, omdat in de Amerikaanse schrijfwijze voor data 14 maart geschreven wordt als 3/14 en 3,14 is de driecijferige benadering voor π  (bron: wikipedia).

    Je leest heel wat wetenswaardigheden over π in bijlage 3. We proberen ook aan te tonen dat pi misschien wel gelijk is aan 3,14 of aan 4 ...

     



    Bijlagen:
    PROBLEMEN MET PI.pdf (252.5 KB)   

    22-06-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PARADOXEN 4: COMPLEXE GETALLEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen










    Omstreeks 1500 werden in Italië wedstrijden georganiseerd voor het oplossen van derdegraadsvergelijkingen. Niccolo Fontana (ca. 1500-1557) , bijgenaamd Tartaglia (letterlijk ‘de stotteraar’) ontdekte een formule die een oplossing leverde voor de derdegraadsvergelijking 
    x³ = ax + b.

      

    Girolamo Cardano (1501-1576) publiceerde als eerste deze formule in zijn Ars Magna (1545) en daarom spreken we nu over de formule van Cardano. Deze wiskundige, medicus, filosoof en astroloog was één van de meest kleurrijke figuren uit de 16de eeuw. Omdat hij een horoscoop van het leven van Christus publiceerde, werd hij een tijdlang gevangen gezet wegens ketterij. Het verhaal gaat dat hij de juiste datum van zijn overlijden voorspelde. In 1576 pleegde hij zelfmoord …

     

    Het was echter een tijdgenoot Rafael Bombelli (1526-1572) die door het toepassen van de formule van Tartaglia op de vergelijking x³ = 15x + 4 als bij toeval de complexe getallen introduceerde.

    De complexe getallen zouden echter pas tot volle bloei komen vanaf de 18de eeuw met figuren als Leonhard Euler, Carl Friedrich Gauss en Abraham de Moivre. 

    Als je bij het rekenen met complexe getallen de rekenregels voor reële getallen toepast, of rekenregels voor complexe getallen verkeerd toepast, bots je op een aantal merkwaardige vaststellingen, zoals blijkt uit de berekeningen in bijlage 4.

    Bijlagen:
    PARADOXEN_ DE COMPLEXE WERELD VAN DE COMPLEXE GETALLEN.pdf (140 KB)   

    22-06-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PARADOXEN 6: EUCLIDES OP DE HELLING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen










    Omstreeks 300 v. Chr. tekende Euclides in 13 boeken 465 stellingen op. Deze ‘Elementen van Euclides’ gelden als één van de meest invloedrijke werken uit de wiskunde en eeuwenlang zouden deze boeken ook het standaardwerk vormen voor het onderwijs. De eerste niet zo adequate gedrukte versie van de Elementen dateert van 1482 (een vertaling uit het Arabisch; de eerste vertaling uit het Grieks volgde in 1505). In tegenstelling tot wat men soms denkt, bevatten deze boeken niet enkel stellingen over meetkunde maar ook over getallenleer en (meetkundige) algebra.

     

    Het is niet ondenkbaar dat Euclides een aantal meetkundige paradoxen kende en misschien zijn er in de loop van de eeuwen dergelijke geschriften hierover verloren gegaan. Wanneer men vertrekt van een foutieve tekening en hierop begint een redenering te maken, kan men komen tot het 'bewijs' van een onmogelijke stelling.

    Wist je dat het mogelijk is te 'bewijzen' dat elke driehoek gelijkbening is, dat een rechte hoek even groot is als een stompe hoek en dat er cirkels bestaan met twee verschillende middelpunten?

    Deze en andere resultaten uit de vlakke meetkunde tonen we aan in bijlage 6.

    Bijlagen:
    PARADOXEN_6__EUCLIDES_OP_DE_HELLING.pdf (306.7 KB)   

    22-06-2009 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs